بدون دسته بندی

سفر به کردستان ،محبوب ترین جاذبه های استان تا اقامت و بهترین زمان سفر!

سفر به کردستان ،محبوب ترین جاذبه های استان تا اقامت و بهترین زمان سفر!

سفر به کردستان ،محبوب ترین جاذبه های استان تا اقامت و بهترین زمان سفر!

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که عاشق طبیعت گردی هستید و به دنبال مقصدی برای سفر می گردید، باید بگوییم این مقاله برای شما نوشته شده است.

کردستان، بهشتی است برای عاشقان طبیعت! کردستان سفری است که هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. کردستان با جاذبه های فراوانی که دارد، هر ساله مقصد تعداد بسیار زیادی از گردشگران است.

معمولا افراد برای بازدید از این بهشت طبیعت گردی، فصل بهار را انتخاب می کنند.مرکز استان کردستان، سنندج است که محال است کسی تا به حال نام سنندج به گوشش نخورده باشد.

اگر به دنبال یکی از بهترین مقصد های گردشگری هستید، ادامه مقاله را از دست ندهید. با سپنجا همراه باشید تا سفر به کردستان را در این مطلب با هم تجربه کنیم و هر آن چه پیش روی شما در این سفر قرار می گیرد را از قبل بدانیم.

کردستان در واقع منطقه ای جغرافیایی با قومیت کرد زبان است که در چند کشور ایران، عراق، سوریه و بخشی از ترکیه پراکندگی دارد.هدف من اما، معرفی استان زیبای کردستان، واقع در ایران عزیزمان است، که به جراٌت میتونم بگم از زیباترین نقاط گردشگری کشور است.

مریوان، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و بانه از شهرستان های این استان کرد نشین هستند.با من همراه شید توی این سفر رویایی.

نقشه استان کردستان

از مهم ترین مشائلی که در ابتدای سفر پیش رویتان قرار می گیرد، داشتن اطلاعاتی درست درباره موقعیت جغرافیایی کردستان است.

برای برخی از شهر ها کردستان ممکن است کمی دور باشد و برای برخی دیگر بسیار نزدیک! آن چه که حائز اهمیت است آن است که جاذبه های و زیبایی های کردستان خستگی راه را از تنتان بیرون خواهد کرد.

استان کردستان در غرب ایران و در گستره ی زاگرس زیبا واقع شده است. به طور دقیق تر کردستان، از شمال غربی زاگرس تا شرق توروس امتداد دارد و مساحت آن چیزی در حدود ۵۰۰۰ هزار کیلومتر مربع است.

جالب است بدانید، کرد ها تنها در کشور ما سکونت ندارند و در شهر های دیگری مانند تهران، استانبول، آنکارا، کرج، ارومیه و … منطقه های کرد نشین وجود دارند. در تصویر زیر نقشه استان کردستان را می توانید به طور دقیق تر مشاهده کنید:

عکس نقشه استان کردستان
نقشه استان کردستان

دسترسی به کردستان

مسئله دیگری که در سفرنامه کردستان باید مد نظر داشته باشید، آن است که چگونه به استان کردستان سفر کنید و راه دسترسی به آن چیست.

برای سفر به کردستان، دو راه پیش رویتان قرار دارد. هم می توانید از سفر هوایی و هم می توانید از سفر زمینی استفاده کنید. اگر انتخاب شما سفر زمینی باشد، باید بدانید که از تهران تا سنندج چیزی در حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر در پیش رویتان قرار دارد.

این مسیر را هم می توانید با اتوبوس و هم می توانید با ماشین شخصی تان طی کنید. اگر هم بودجه سفرتان برایتان اهمیتی ندارد و می توانید هزینه بیشتری بکنید، با تهیه بلیط هواپیما اقدام به سفر به کردستان بکنید.

چگونه به استان کردستان برویم
دسترسی به استان کردستان

بهترین فصل سفر به کردستان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کردستان یکی از مرتفع ترین استان های کشور به حساب می آید. به دلیل همین ارتفاع زیاد و قرار گرفتن در منطقه کوهستان دارای آب و هوای سرد و خشک است.

مرکز استان کردستان، سنندج، از شهر های سردسیر کشور به شمار می آید و در دامنه کوه های آبیدر قرار گرفته است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به سفر های پر هیجان و پرشگفتی در فصل زمستان علاقه دارید، باید بگوییم بهترین فصل سفر به کردستان برای شما فصل زمستان می باشد. اگر هم اهل و اسکی و تفریحات سرد نیستید، بهترین انتخاب برای سفر به کردستان از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط مهر است.

این مطلب را هم بخوانید
فرش ایرانی

در این بازه زمانی یکی از بهترین انتخاب ها، فروردین و اردیبهشت ماه است. در این دو فصل به دلیل بارندگی زیاد و سرسبزی استان، می توانید یکی از به یاد ماندنی ترین سفر های عمرتان را رقم بزنید.

طبیعت زیبا و سرسبز استان کردستان
طبیعت استان کردستان

شهرهای کردستان

فاصله شهرهای استان کردستان

در استان کردستان، برای نهایت استفاده کردن از جاذبه های آن چندین انتخاب پیش رویتان است. یکی از بهترین انتخاب ها بازدید از مهم ترین شهر های استان کردستان است که خود نوعی جاذبه این استان به شمار می آیند.

فاصله شهر های استان کردستان به گونه ای است که امکان بازدید از شهر ها در یک سفر وجود دارد؛ یعنی با یک تیر چند نشان می زنید و می توانید از چندین شهر مهم آن در یک سفر بازدید کنید.

ممکن است فکر کنید خسته می شوید اما باید بدانید در کردستان خستگی معنا ندارد و تنها به فکر لذت بردن از جاذبه های منحصر به فرد آن باشید.

سنندج

سنندج مرکز استان کردستان و مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان به حساب می آید. معمولا گردشگران بازدید و سفر به سنندج را به فصل تابستان و در هوای گرم موکول می کنند.

سنندج دومین شهر از نظر بزرگی جمعیت کرد نشینان است. سنندج دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری می باشد که همه ساله گردشگران را به وجد می آورد.

شهر سنندج

به دلیل آب و هوای مناسب در فصل تابستان و جاذبه های زیاد، سنندج یکی از بهترین انتخاب ها برای مقصد گردشگری در فصول گرم سال است.

عکس شهر سنندج در استان کردستان
شهر سنندج در استان کردستان

بیجار بام کردستان

یکی دیگر از شهرهایی که ممکن است در مسیرتان با آن مواجه شوید، بیجار بام  کردستان است. بیجار بام از مرتفع ترین شهر های کشورمان است که گاهی به آن بام ایران هم می گویند.

اگر قصد بازدید از این شهر را دارید می توانید در سفرتان از بازار سنتی، قلعه قمچای و پیست اسکی نسار دیدن کنید. در سفر به بیجار بام فراموش نکنید که حتما بستنی های این شهر را امتحان کنید. بستنی هایی که طعم حل و گلاب آن شما را مست خواهد کرد.

بانه؛ شهری برای علاقه مندان خرید

بعید است ایرانی باشید و حداقل یک بار نام شهر بانه به گوشتان نخورده باشد. استان کردستان برای همه گردشگران با هر نوع سلیقه ای مناسب است.

حتی اگر جزو آن دسته افرادی هستید که عاشق خرید هستید، باز هم در استان کردستان برایتان جاذبه وجود دارد.

اقامت دربومگردی سنتی  در سنندج

جالب است بدانید محبوبیت و شهرت بانه کردستان بیشتر به خاطر مراکز خرید آن می باشد و در این شهر معمولا قیمت اجناس نسبت به بقیه شهر ها کمتر و مقرون به صرفه تر است. اگر قصد خرید دارید به شما پیشنهاد می کنیم در تعطیلات به بانه سفر نکنید.

بازدید از شهر بانه در سفر به کردستان برای علاقه مندان خرید
شهر بانه استان کردستان

کامیاران

کامیاران شهری است که در سفر به سنندج هرگز نباید آن را از دست بدهید.

کامیاران شهری که در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج قرار گرفته است؛ دارای بیش از ۱۳۰ بنای تاریخی می باشد که می توانند هر گردشگری را به خود جذب کنند. یکی از زیباترین جاذبه های این شهر که می توانید از آن بازدید کنید، روستایی زیبا به نام پالنگان است. پالنگان از پر بازدید ترین نقاط گردشگری کردستان است.

همه چیز در این روستا منحصر به فرد است. بازدید از خانه های سنگی، بافت سنتی، آبشار ها و چشمه ها می تواند تجربه ای تکرار نشدنی را برایتان بسازد.

اقامت دراستراحتگاه سنتی در سنندج

اگر می خواهید از کامیاران تا پالنگان بروید، مسیری حدود ۵۷ کیلومتر در پیش دارید. خیر خوش آن است که این مسیر کاملا آسفالتی است و سفری راحت را تجربه خواهید کرد.

در پالنگان جایی به صورت اختصاصی برای اقامت وجود ندارد و اگر می خواهید شب را در آن جا سپری کنید، باید از چادر های مسافرتی در طبیعت استفاده کنید.

روستای زیبای پالنگان در استان کردستان
روستای پالنگان

پیش به سوی اورامانات تخت

اگر از سنندج به سمت مریوان حرکت کنید ۱۲۸ کیلومتر راه در پیش دارید که از زیبایی حیرت انگیز جاده لذت ببرید.میتونید قبل از رفتن به اورامانات از شهر زیبای مریوان دیدن کنید، تو این فاصله ناهاری بخورید، نفسی تازه کنید.

اقامت در بومگردی سنتی در سنندج

حتماً سری به بازار مرزی ، و دریاچه ی دل انگیز “زریوار” بزنید.غذای شاخص کردستان “کلانه” نام دارد که فوق العاده خوشمزه، ساده و ارزان است.

این مطلب را هم بخوانید
استان ایلام عروس زاگرس

در واقع کلانه یک نان محلی است که محتویات آن شامل کره ی محلی ،سبزیجات و ادویه ست که همراه با آش دوغ سرو میشود.

بازدید از روستای اورامانات تخت در سفر به کردستان
اورامانات تخت

اورامانات تخت

از مریوان به سمت اورامانات حدود ۱ ساعت و نیم مسیر کوهستانی را طی کنید.

این جاده از لیست پر طرفدار ترین جاده های ایران است.سبزی تپه ها و دشت های اطراف، چشم هر بیننده ای را خیره میکند.

اقامت در خانه سنتی در سنندج

اورامانات تخت، متشکل از ۵ روستای به هم چسبیده به نام های کماله، رودبر، ویسیان، اورامان(هه ورامان)، سرپیر (پیرشالیار)،  است.بهتون پیشنهاد میکنم تاریخ سفرتون رو با زمان جشن های آیینی اون منطقه تنظیم کنید.

مراسم “کومسای” و “پیر شالیار” نیمه ی بهار و نیمه ی زمستان، با حضور پرشور صدها توریست از سراسر دنیا برگزار میشود.

این مراسم ساعت ۷ صبح برگذار میشه.همه ی زنان و مردان کرد زبان، با لباس های مرسوم و رنگارنگ کردی، پا به پای هم قدم به روستا میگذارن، همراه با قابلمه هایی پر از غذاهای خوشمزه ی بومی.

سپس جشن و سرور آغاز میشه، مراسم دف زنی همراه با رقص زیبای کردی در کوچه و خیابان، شور عجیبی در دل این روستای پلکانی به پا میکنه.

در آخر به سمت مقبره ی پیر شالیار میرن و با رسوم خاص خودشون زیارت میکنند و مراسم به پایان میرسه. اورامان یکی از بزرگترین روستاهای پلکانی کشور است، تا جایی که لقب هزار ماسوله رو به خودش اختصاص داده است.

زبان هورامی، پوشش خاص، و معماری منحصر بفرد این روستا، هورامان را از دیگر مناطق کردستان متمایز میکند.مردم کرد بی نهایت مهربان و دلنشینن هستند و با مهمان نوازیشون، قلب هر مسافری رو تحت تاثیر قرار میدن!

اورامان در سفر به کردستان ملقب به ماسوله غرب
روستای اورامان کردستان

سلین

از روستایی ها مسیر پاوه را بپرسید، در این راستا از جاده های مارپیچ کوهستانی دیدن کنید.

میتونم بگم لذت دو جهان را در جاده های پر پیچ و خم کردستان، تجربه خواهید کرد.تو مسیر روستاهای زیادی حول رودخانه ی سیروان میبینید.بعد از روستای زیبای “بلبر”، توجه شما رو به سوپرایزی جلب میکنم که فوق دیدنی و حیرت انگیزه!!!

روستای “سلین” که به تازگی ثبت یونسکو شده است از شگفت انگیز ترین روستاهای ایران است.سلین با خانه های نیمه مدرن، در کنار رودخانه ی سیروان و دامنه های با شکوه زاگرس واقع شده است.سلین با آب و هوای معتدلش، گرم ترین روستای این منطقه ی کوهستانی است. جاذبه های گردشگری

پیشنهاد میکنم یه خونه اجاره کنید و چند روز از عمرتون رو تو بهشت سلین بگذرونید.من که یه تیکه از قلبم رو اونجا جا گذاشتم.

هجیج و انتهای جاده…

اگر پیاده هستید میتونید از سلین تا روستای هجیج رو با قایق موتوری طی کنید و از سد زیبای سیروان عبور کنید.در غیر این صورت مسافتی را با ماشین از جاده های شیب دار بالا برید تا به هجیج برسید.رستوران محلی هجیج را امتحان کنید، یک غذای بومی میل کنید تا کردستان را با خاطره ای به یادماندنی و خوش طعم ترک کنید.

سر دو راهی پاوه میتونید “نودشه” رو هم ببینید یا شبی اونجا اقامت کنید.یادتون باشه برای اینکه سفر به دلتون بچسبه، و فرهنگ هر شهر و دیاری رو با پوست و استخون درک کنید لازمه که با مردم اون منطقه معاشرت کنید!

اقامت در کردستان

برای اقامت در شهرها و روستاهای استان کردستان، می توانید از اقامتگاه های متنوع و مقرون به صرفه سپنجا استفاده کنید.

سفر به کردستان

به این منظور تنها کافی است، وارد سایت سپنجا شوید، نام شهر یا روستای مدنظرتان را جست و جو کنید و تمامی گزینه های پیش رو با امکانات مختلف و تصاویر، مقایسه و رزرو کنید.  همچنین اگر به خواندن سفرنامه علاقه دارید، مقاله  سفر به چابهار را از دست ندهید!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 8 میانگین: 4.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. چقدر زیبااا بود و دلنشین برای یه لحظه حس کردم اونجام و دارم غذای محلی میخورم حتی مزه اش رو هم زیر زبونم حس کردم ادمین جااان از اینکه ما رو با خودت بردی به عاالم کردستان مچکریم ????????????

    1. به به ، ممنون از این همه انرژی مثبت ????
      اگه مقاله های دیگه هم مطالعه کردید، ممنون میشم نظرتون راجع به اونها بذام بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا