دیدنی های یاسوج

آشنایی با جاذبه های گردشگری یاسوج

یاسوج که به شهر آبشارهای خروشان مشهور است، مژده از سفری پرهیجان و به یاد ماندنی می‌دهد. ما قرار است شما را با جاذبه های گردشگری یاسوج آشنا کنیم اما قبل از هرچیز نیاز است بدانید جاهای دیدنی یاسوج تنها شامل آبشارهای خروشان نمی‌شود. اینجا پر است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که هریک ویژگی‌های خود را دارند.

استان کهکیلویه و بویر‌احمد با مرکزیت شهر زیبای یاسوج،به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می‌شود و هرساله گردشگران زیادی را از اقصی‌نقاط دنیا به سمت خود می‌کشاند. مرکز این استان یعنی شهر یاسوج در نیمه جنوبی کشور واقع شده است و منطقه‌ای که در آن قرار دارد از لحاظ جغرافیایی، کاملاً کوهستانی است. برای همین آب و هوای طراوت بخش، چشمه‌های بی‌شمار و نقاط بکر فراوان دارد. نقاطی که تا ماه‌ها و سال‌ها، بینندگان را تحت تاثیر زیبایی‌های خود قرار می‌دهند.

اگر قصد دارید سفری به شهر سرسبز یاسوج داشته باشید، برنامه سفر خود را برای نیمه اول سال تدارک ببینید زیرا یاسوج در این زمان، زیباترین تصاویر را از طبیعت خود به نمایش می‌گذارد. ما را دنبال کنید تا بیشتر شگفت زده شوید! برای اجاره سوئیت در یاسوج روی لینک کلیک کنید.

معرفی جاذبه های گردشگری یاسوج

در این بخش از مقاله گردشگری سپنجا، می‌توانید با ۱۴ مورد از برترین مکان‌های گردشگری شهر یاسوج آشنا شوید.

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان یک پیست کوچک است که در ۱۶۲ کیلومتری شمال شیراز و ۲۶ کیلومتری جنوب یاسوج واقع شده است. چه اقامتی یک روزه در این منطقه داشته باشید یا اقامتی طولانی مدت، در چشم انداز دیدنی روستای کاکان در کوه دنا در رشته کوه زاگرس کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. این پیست حدود ۶۰۰  متر  طول و ۱۵۰۰ متر عرض مفید دارد. بلندترین نقطه آن در ارتفاع ۲۸۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و پایین‌ترین نقطه در ارتفاع ۲۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. از آنجا که کاکان، نزدیک‌ترین پیست اسکی به گرم‌ترین استان‌های کشور است، یکی از لذت بخش‌ترین مراکز تفریحی زمستانی برای ساکنان جنوب کشور محسوب می‌شود. اولین آسانسور اسکی آن در سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرد و سایر امکانات در سال ۲۰۰۵ به منظور اصلاح، به پیست اسکی کاکان اضافه شد.

این پیست یکی از بهترین جاذبه های گردشگری یاسوج است و هزینه ورود به آن برای هر نفر به صورت تقریبی ۵۰۰،۰۰۰ ریال است. این مجموعه آماده ارائه خدمات در تمام روزهای هفته در فصل اسکی است و مدت زمان استفاده از آن، معمولاً از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است. در این مجموعه تفریحی، پارکینگ با هزینه ورودی ۵۰،۰۰۰ ریال برای استفاده عموم در دسترس است و یک مغازه در آنجا موجود است که می‌توانید انواع وسایل اسکی، از جمله اسکی، چکمه‌های اسکی، چوب اسکی و… را اجاره کنید. فصل اسکی در پیست اسکی کاکان از دی ماه تا اواخر اسفند ماه ادامه دارد.

پیست اسکس کاکان

تنگه تامرادی، سرزمین آبشارهای بکر و چشمه‌های طبیعی

قطعا با ندیدن تنگه تامرادی در سفر به یاسوج،نمی توانید سفری کامل داشته باشید. برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و خود را در دامن طبیعتی بکر تصور کنید که نسیمی خنک از سوی چشمه‌های طبیعی و آبشارها، پوست صورتتان را لمس می‌کند. بله این از ویژگی‌های تنگه تامرادی است که آن به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری یاسوج تبدیل کرده است.

اکیداً توصیه می‌کنیم، بازدید از این مکان رویایی و چشم نواز را در برنامه سفر خود به یاسوج بگنجانید و اجازه ندهید، فرصت دیدن چنین بهشتی از دستتان سُر بخورد. تنگه زیبایی که ما از آن حرف می‌زنیم، تنها ۵۰ کیلومتر از مرکز شهر یاسوج فاصله دارد و روستایی به نام حسین‌آباد در ابتدای آن قرار دارد که خود از جاذبه‌های تاریخی شهر به حساب می‌آید. جالب است بدانید، مقبره‌ای باستانی از دوران هخامنشیان در این روستا قرار دارد.

تنگه تامرادی

روستای کریک، ماسوله جنوب

اگر از طرفداران پروپا قرص روستاگردی هستید، روستای کریک را ببینید. کریک از آن دسته روستاهایی است که لذت واقعی روستاگردی را تقدیمتان می‌کند. برای رسیدن به این روستا باید ابتدا خود را به شهر یاسوج برسانید، سپس حدود ۲۵ کیلومتر در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت، رانندگی کنید. این روستای تاریخی با معماری پلکانی خود، بیش از حد تصور، شما را شگفت زده خواهد کرد چون علاوه بر تاریخی بودن، شما را با یکی از بکرترین نقاط ایران روبرو می‌کند.

این روستا که یکی از جاذبه های گردشگری یاسوج است در یک دره‌ سرسبز، در مسیر منطقه ییلاقی سی‌سخت قرار دارد و رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد که اطرافش را تاکستانهای انگور احاطه کرده‌اند. همینطور درختان سیب و گردوی فراوانی در محیط روستا وجود دارد که سایه‌شان، جان می‌دهد برای نشستن و اکسیژن گرفتن.

پارک ساحلی یاسوج

یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌تواند جای مناسبی برای تفریح و گشت و گذار شما در شهر یاسوج باشد، پارک ساحلی است که در ورودی جنوبی شهر قرار دارد. این پارک در نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین رودهای شهر، به نام بشار رود قرار دارد و تقریباً ۱۴ هکتار وسعت دارد. این پارک از موقعیت‌های خوبی برای تفریح و سرگرمی برخوردار است. مثلاً در ضلع جنوبی آن بهترین شهر بازی شهر واقع شده است و تعداد زیادی آلاچیق و سکو برای نشستن خانواده‌ها، در سراسر پارک ساخته شده است.

پارک ساحلی یاسوج

آبشار یاسوج

یاسوج با داشتن آبشارهای متعدد و زیبا، واقعاً شهر آبشارهای خروشان است. آبشار یاسوج یکی دیگر از آبشارها و جاذبه های گردشگری یاسوج است. این آبشار در یک گذرگاه باریک، در فاصله چند کیلومتری شهر و در سمت راست مسیر منتهی به سی سخت قرار دارد. مکانی که آبشار یاسوج در آن قرار دارد به لطف وجود چنین نعمتی، همیشه به خصوص در ایام بهار و تابستان یک منطقه خوش آب و هوا و توریستی است. علاوه بر این، وجود باغ‌هایی با درختان زیبا در اطراف آبشار، چشم اندازهای بسیار جذابی به منطقه بخشیده است.

دشت راق، سرزمین هزار چشمه

راق؛ اسم دشتی فوق‌العاده بکر و سرسبز است که در منطقه‌ای سردسیر واقع شده است. این دشت که یکی دیگر از بکرترین نقاط یاسوج است در ۶۰ کیلومتری شهر قرار دارد. حداقل ارتفاع دشت راق از سطح دریا، ۲۸۰۰ متر است و در فصل بهار چنان از لاله‌های واژگون پر می‌شود که یکی از چشمگیرترین مناظر طبیعت را خلق می‌کند.

اگر می‌خواهید لذت سفر به یاسوج تا مدت‌ها همراهتان باشد، از این منطقه ییلاقی دیدن کنید. باور کنید این از جمله جاذبه‌ های گردشگری یاسوج است که هرگز از خاطرتان پاک نمی‌شود. راق بین دو کوه به نام‌های کوه باریک و قوچی واقع شده و بیش از ۱۰۰۰ هکتار مساحت دارد. آنچه در این دشت به چشم می‌خورد، چشمه‌های طبیعی و گیاهان خودرو است.

غار تاریخی ده شیخ‌دنا

غار ده شیخ که یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است به عنوان سومین اثر ملی و طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است. این غار همچنین یک اتفاق مهم برای رونق گردشگری شهر یاسوج محسوب می‌شود. گرمای مرموز زمستان و خنکی دلپذیر تابستان، جذابیت این غار تاریخی را برای گردشگران دوچندان کرده است. به گفته یک باستان شناس، استخوان‌های پیدا شده در غار ده شیخ نشان می‌دهد که انسان‌ها قبلاً در این غار زندگی می‌کرده‌اند اما در ساخت آن نقشی نداشته‌اند.

جالب است بدانید قطرات آبی که از سقف غار ده شیخ فرو می‌ریزد، با گذشت زمان باعث به وجود آمدن قندیل‌هایی آهکی و نمای بسیار زیبا و البته عجیب در آن شده‌ است. محمد کاظم رحمانی، یکی از باستان شناسانی که در مورد غار ده شیخ مطالعه کرده است، معتقد است که این غار متعلق به دوره دوم زمین شناسی، یعنی چیزی حدود ۱۳۵ میلیون سال پیش است.

غار ده شیخ دنا

تنگ مهریان

تنگ زیبای مهریان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یاسوج است. این تنگ تنها پنج کیلومتر از شهر یاسوج دورتر است و در محل تلاقی دو رود به نام‌های آب‌نهر و مهریان واقع شده است. از یک چیز در مورد تنگ مهریان مطمئن هستیم که، تجربه شیرین بازدید از این مکان بی‌نظیر در سفر به یاسوج هرگز از یادتان نمی‌رود. در اینجا می‌توان از نشستن در  زیر سایه درختان چنار و گوش دادن به طنین گوش نواز جوش و خروش رودخانه و از آب‌وهوای مطبوع و خنک حسابی لذت ببرید. این تنگ به دلیل داشتن صخره‌های بزرگ، به یک مکان مناسب برای سنگ‌نوردان، سراسر ایران تبدیل شده است. رستوران، فروشگاه و همین‌طور پارکینگ از امکانات رفاهی تنگ مهریان یاسوج است.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به یاسوج ، سفری به شهر آبشارها

چشمه میشی

گذرتان که به استان کهگیلویه و بویر احمد افتاد، حتماً سری به چشمه میشی یاسوج بزنید. چشمه میشی به چشمه بشو نیز معروف است و در اسطوره‌های ایرانی نیز از آن یاد شده است. اگر در پنج کیلومتری شهرستان سی‌سخت توقف کنید، چشمه میشی را پیدا خواهید کرد. این چشمه نه تنها یکی از جاذبه های گردشگری یاسوج است بلکه، تامین کننده آب شرب، باغ‌ها و کشتزارهای منطقه سی‌سخت است. چشمه میشی خود از ارتفاعات کوه دنا تامین می‌شود و آب آن به حدی سرد است که حتی تا چند صد متر پایین‌تر نمی‌توان دست را در آن نگه داشت.آب زلال و پاک این چشمه، در تمام فصول جاری است و خستگی هر رهگذری را به در می‌کند.

چشمه میشی

گورستان لما با قدمت ۳۵۰۰ ساله در جاهای دیدنی یاسوج

گورستان لما در زمره جاذبه‌های تاریخی شهر یاسوج قرار دارد. قدمت این گوستان به بیش از ۳۵۰۰ سال می‌رسد و تا قبل از سال ۷۹، کسی از وجود آن خبر نداشت. جالب است بدانید، کشف این گورستان تاریخی کاملاً اتفاقی بوده و تا امروز بیشتر از ۳۰۰ قبر در آن شناسایی شده است.

اکثر باستان‌شناسانی که در مورد این جاذبه مطالعه داشته‌اند، معتقدند، قبرستان به قوم ایلامی‌ها مربوط است و احتمالاً به دوره‌ای بازمی‌گردد که گروهی از آنها از این مسیر کوچ می‌کرده‌اند. این یکی از جاذبه های گردشگری یاسوج است و عمق هر قبر آن به دو تا چهار متر می‌رسد. این قبرها به شکل طاقدیس با استفاده از سنگ ساخته شده‌اند و اشیاء یافت شده در برخی از آنها شامل ظروف سفالی، استخوان گوسفند و اسب و… می‌شود.

طبیعت بکر دره المون

دره المون که در یک منطقه کوهستانی قرار دارد، از دیگر جاهایی ست که باید در یاسوج ببینید. این دره با طبیعت بکر خود در ۴۵ کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد واقع شده است و تا چشم کار می‌کند درخت بلوط و گل‌های لاله واژگون در آن دیده می‌شود. چشم‌انداز این دره واقعاً فوق‌العاده است و هوای آن به دلیل چشمه‌ها و آبشارهای متعدد مطبوع و ملایم است.

تماشای غروب آفتاب در پارک جنگلی یاسوج

می‌دانستید که بزرگ‌ترین پارک جنگلی ایران در شهر یاسوج قرار دارد؟ بله درست است، این پارک به پارک کوهستان مشهور است و ما اکنون در مورد آن حرف می‌زنیم. پارک کوهستان بیشتر از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد و در شمال شرقی یاسوج قرار دارد. جالب است بدانید، این بخشی از حوضه آبریز رودخانه بشار است و بعد از آبشار یاسوج به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری یاسوج شناخته می‌شود. طبیعت این پارک به قدری بکر و چشم نواز است که حتی افراد محلی به سمت آن جذب می‌شوند. این پارک همچنین در هنگام غروب آفتاب منظره‌‌ای فوق‌العاده چشم‌گیر را از شهر به نمایش در می‌آورد. توصیه می‌کنیم این لحظه را از دست ندهید.

جاذبه های گردشگری یاسوج

دریاچه کوه‌گل با زیبایی خیره‌کننده در جاهای دیدنی یاسوج

بازدید از دریاچه‌های فصلی شهر یاسوج یک باید است. آنها درست با آغاز فصل بهار و گرم‌تر شدن هوا جان دوباره می‌گیرند. چون برف‌های روی هم انباشته شده منطقه با گرم شدن هوا کم کم آب می‌شوند. یکی از این دریاچه‌ها، کوه‌گل نام دارد و تقریباً پنج هزار متر مربع وسعت دارد. این یکی از زیباترین دریاچه‌های منطقه است و در دامن طبیعتی سرسبز و پر از گل پدیدار شده است.

تنگه گنجه‌ای، گنجینه‌ای در دل طبیعت

در مسیر یاسوج به سی‌سخت، یکی دیگر از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری یاسوج واقع شده است. این جاذبه، تنگه گنجه‌ای نام دارد و فاصله چندانی از شهر یاسوج ندارد. چشمانتان را ببندید و تنگه گنجه‌ای را چنین جایی تصور کنید، دره‌ای با درختان مرتفع که هوایی بسیار مطبوع و خنک دارد و رودخانه‌ایی که از میان درختان چنار و بلوط آن در حرکت است. این تنگه با مناظر زیبا و دلنشین، محلی مناسب برای گردشگری و تفریح در شهر یاسوج است.

تل خسرو

این تپه با ارتفاع ۲۰ متر، یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های باستانی استان کهگیلویه و بویراحمد و ازمهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج  است. درفاصله  ۵ کیلومتری  جنوب این شهر قرار دارد. شاید درنگاه اول یک تپه ساده در محیطی آرام با چشم‌انداز‌های بسیار زیبایی باشد اما اگر مشتاق باشید در ادامه راز نهان این تپه باستانی را برایتان فاش می‌کنیم.

اما چرا باستانی؟

این تپه با درازای ۱۵۰ متر و پهنای ۱۲۰ متر در دهه ۸۰ توسط باستان‌شناسان در رابطه با تاریخچه آن، مورد کاوش قرار گرفت. پژوهشگران طبق تحقیقاتی که انجام دادند. قدمت این تله خاک را به ۵۰۰۰ سال تخمین می‌زنند. ابزارهای سنگی، سفال‌های رنگی، خشت پخته و دیگر آثار تاریخی در اطراف آن تا فاصله ۵۰ متری از این جاذبه کشف شدند.

بیشتر اهالی روستای تل خسرو، این تپه‌ را متعلق به کیخسرو اساطیری یکی از پادشاهان کیانی می‌دانند. روایت‌هایی در مورد این جاذبه وجود دارد. طبق یکی ازآنها، روزی کیخسرو پیرمردی را درمزرعه خود مشاهده می‌کند که با ناتوانی تمام مشغول زراعت است. وی سربازان خود را به یاری پیرمرد می‌فرستد تا هر کدام در جمع‌آوری محصولات به او کمک کنند. پس از آن، کیخسرو از وی سوالی می‌پرسد. او چنین بیان می‌کند که آیا کار گروهی بهتر است یا انفرادی؟ پیره مرد جواب می‌دهد: کار گروهی. اما بار دوم سوال خود را چنین مطرح می‌کند که برای غذا خوردن دست جمعی بهتر بوده یا به تنهایی؟ او این بار تک خوری را ترجیح می‌دهد. کیخسرو که از جواب پیرمرد خشمین و ناراضی است.  دستور می‌دهد هر کدام از سپاهیانش، توبره‌ای خاک در کنار مزرعه‌ روی هم بریزند. او بر روی تپه رفته و همه را به مردم داری، انصاف و عدالت فرا می‌خواند. همچنین طبق خوابی که دیده بود. لهراسب را به عنوان جانشین خود انتخاب می‌کند.

این تپه باستانی در تاریخ ۱۳۷۶ با شماره ۱۵۵۲ به ثبت ملی رسید. شمال شرق این ثپه در حال حاضر به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده است. دشت سرسبز و پر بار دور و اطراف تپه خسرو، آنجا را به مکانی زیبا و با صفا تبدیل کرده است.

کنده کاری‌های مهریان

این اثر باستانی، یادگاری از دوران حکومت اشکانیان است.

کاوش‌هایی در این کنده کاری به دست پژوهشگران صورت گرفته در راهرو، هواکش و کانال آن، منجربه کشف تعدادی کوزه و تعدادی خمره شد. همچنین می‌توان نام کنده‌کاری مهریان را با شماره ۳۱۴۱۶ در آثار ملی مشاهده کرد.

این مکان باستانی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری یاسوج شناخته و در بین گردشگران خارجی و داخلی مشهور است.

روستای کاکان و دشت مور پیسه

دهستان کاکان یکی از مناطق خو‌ش آب و هوا و سرسبز استان کهگیلویه و بویراحمداست. با فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی شهر یاسوج قرار دارد. روستای منصورخانی با بیشترین جمعیت، مرکز دهستان کاکان محسوب می‌شود. روستاهای دیگری همچون حاج عباسعلی خانی، حمزه خانی، تل خالی، امام زاده محمد، غضنفر خانی و… بخشی از دهستان کاکان هستند. هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و به خاطر داشتن مردمانی مهربان و خونگرم، درختانی بلند و سرسبز مانند گردو و سیب با آب و هوایی خوب و باصفا، زبانزد خاص و عام است. قدمت این دهستان به بیش از ۲۰۰۰ سال هم می‌رسد. حتی درآنجا کتیبه‌ای کشف شده که متعلق به دوره حکومت هخامنشیان است.

بعد از اینکه در رابطه با روستای کاکان اطلاعات ارائه کردیم به دشت سرسبز مورپسه می‌رسیم. دشتی وسیع پر از لاله‌های رنگارنگ واژگون که به برای بازدیدکنندگان همچون بهشت روی زمین است. این گل‌ها دامنه کوه‌های مرتفع دشت مورپیسه را فراگرفته و سبب به وجود آمدن مناظر بسیار زیبایی برای عکاسی شده است.

عقیده و نظر بسیاری از گیاه شناسان بر این باور بوده که لاله‌های واژگون، گونه‌های گیاهی در حال انقراض هستند. شاید به جرئت بتوان گفت این گل‌های وحشی در کوهستان‌های ایران جزو گونه‌های خاص به شمار می‌روند. طول عمرکوتاهی دارند وبیشترشان در ماه اردیبهشت متولد می‌شوند.در فصل بهار این دشت رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد و در این زمان از لحاظ آب و هوا به مطلوب‌ترین موقعیت خود می‌رسد.

رشته کوه دنا

دنا بلندترین چین خوردگی رشته کوه زاگرس است که مرز بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهار محال بختیاری به حساب می‌آید. درجنوب غربی این رشته کوه ویرانه‌هایی از یک روستا به نام دهنار(ده انار) دیده می‌شود. نام این مکان پس از مدتی به دینار و دینا و در آخر به دنا تغییر می‌کند. به دست تقدیر بخشی از کوه‌های زاگرس به این نام شناخته می‌شود. این رشته کوه که یکی از ۱۵۱۵ قلعه برجسته جهان است. از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج به شمار می‌رود.

افرادی که به کوهنوردی علاقه‌مند هستند. توصیه می‌شود از لذت و هیجان صعود به کوه دنا قافل نشوید. این رشته کوه در فاصله  بیست کیلومتری از شرق یاسوج آغازشده ودر فاصله ۷۰ کیلومتری از شمال غرب استان اصفهان به پایان می‌رسد. با طول ۹۰ کیلومتر، حدود ۱۵ کیلومتر پهنا دارد. با توجه به ۵۲ قلعه مرتفعش لقب قلعه‌هایی با ارتفاع بالاتر از ۴۰۰۰ متر را در ایران به خود اختصاص داده است. قلعه بیژن ۳ یا به زبان محلی( قاش مستان) با ۴۴۵۹ متر ارتفاع، به عنوان بلندترین قلعه رشته کوه دنا به شمار‌می‌رود.

این مطلب را هم بخوانید
دریاچه کوه گل سی سخت

جذابیت‌های این جاذبه تنها به قدو قامت و آب و هوای خوبش بسنده نمی‌کند. به عنوان یک منبع آب غنی و مطمئن، هر ساله چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیاری را سیراب می‌کند. ریگان، مهریان، بشار، سریز، خرسان، دژکرد، ماربرو… ازجمله این رودها هستند.طراوت و شادابی تمام منطقه از این رشته کوه نشات می‌گیرد. سالانه به طور میانگین ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر باران می‌بارد.این سبب شکل‌گیری بسیاری از گونه‌های گیاهی و رشد گونه‌های جانوری می‌شود. محل مناسبی برای زندگی جانوران است. همه چیز در طبیعت به صورت چرخه‌ای اتفاق می‌افتد و همه زنجیره وار به هم وابسته‌ هستند.

اگر اهل ماجرا جویی باشید می‌توانید از غارهای بزرگ و کوچک رشته کوه دنا نیز دیدن کنید. این جاذبه از اهمین بسیار بالایی در بین طبیعت دوستان برخوردار است. به گونه‌ای که حتی در احادیث و روایت‌های تاریخی نیز از رشته کوه دنا نام برده‌اند. قلعه موگل با ارتفاع ۴۴۶۲ متر، قزل قلعه با ارتفاع ۴۳۸۰ متر، ماش(بیژن۱) با ارتفاع ۴۳۴۰ متر و حوض دال مرکزی با ارتفاع ۴۳۰۵ تنها چند مورد از ۵۵۲ قلعه رشته کوه دنا هستند. زیبایی وصف ناپذیر این جاذبه حتی افرادی که به کوهنوردی علاقه‌مند نیستند را به طرف خود جذب می‌کند.

پیست اسکی دنا

این پیست اسکی در ۷ کیلومتری دهستان کاکان قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج با فاصله‌ای ۱۸ کیلومتری از این شهر است. این پیست اسکی در جنوب کشورقرار دارد و با طول ۶۰۰ متر، بخشی از رشته‌ کوه زاگرس به شمارمی‌رود.

ارتفاع و شیب بلند این مکان سبب شده تا هیجان خاصی برای اسکیت بازان به همراه داشته باشد. از زمان افتتاح تا کنون جزو ۳۰ پیست پرطرفدار کشور فعالیت دارد. با مرور زمان همچنان به این مکان رسیدگی می‌شود. امکاناتی همچون ماشین برف کوب، رستوران و آموزش پیست اسکی توسط مربیان مجربی که در اسکیت بازی خبره هستند. برای این مکان تهیه شده است.

بیشتر جاذبه‌های گردشگری در ایام تعطیلات و با گرم شدن هوا، دارای بیشترین پذیرش گردشگران هستند. اما اگر کمی فکر کنید، زمستان هم می‌تواند موقعیت مناسبی برای مسافرت باشد. پیشنهاد ویژه ما برای سفر به پیست اسکی دنا فصل زیبای زمستان است. شاید در ظاهر تمام ماه‌های سال با هم تفاوت‌ چندانی نداشته باشند اما این بار به جای دشتی سرسبز و باصفا، پیست اسکی دنا، کوهی سفید و پوشیده از برف را به نمایش می‌گذارد که هم مکانی برای بازی و هم لذت بردن از طبیعت به گونه‌ایی متفاوت است. مخصوصا اگر با خانواده یا دوستان مراجعه کنید که سبب ثبت خاطرات خوش می‌شود.

 با شروع فصل بارش‌ ( از اوایل زمستان تا ابتدای بهار) ارتفاع برف در این مکان، گاهی به بیش از سه متر هم می‌رسد. همچنین در این روزها جشنواره‌های بازی و ساخت آدم برفی آغاز می‌شوند. خوردن غذا‌های محلی در این روزهای سرد و زمستانی یکی دیگر از تفریحات پیست اسکی دنا بوده که توصیه می‌کنیم حتما امتحان کنید.

پیست اسکی دنا

دریاچه سد شاه قاسم

شاه قاسم درواقع نام امام زاده‌ای در شهر یاسوج است. پشت هر سدی که احداث می‌شود. یک دریاچه زیبا به وجود می‌آید. این دیواره‌های محکم و قطور برای جلوگیری از هدر رفت آب، معمولا بین دو کوه ایجاد می‌شوند. تا در مواقع ضرور از آن استفاده شود.

سد شاه قاسم با طول ۲۲۰ متر به ارتفاع ۴۷ مترمی‌رسد و به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری یاسوج، نامش در لیست گردش بیشتر مسافران استان کهگیلویه و بویراحمد به چشم می‌خورد. هر ساله درفصل بهار و تابستان که آب و هوا به نهایت مطلوب خود می‌رسد. این دریاچه پذیرای گردشگران و بازدید کنندگانی از اقصی نقاط کشور است.

جنگلی با درختان انبوه بلوط، همچون حصاری دور تا دور سد را محاصره کرده و همین سبب شکل گیری یک چشم انداز بسیار زیبا می‌شود. مرغابی‌های زیبا هم گشتی در منطقه می‌زنند. شاید خودشان از این موضوع آگاه نباشند ولی برای بازدید کنندگان یکی از دلایل مهم سفر به سد شاه قاسم هستند. بیشتر افراد مشغول عکاسی از طبیعت می‌شوند و عده‌ای دیگر از آب و هوای پاک منطقه لذت می‌برند. به یاد داشته باشید همانگونه که طبیعت به ما زندگی می‌دهد ما هم در برابر آن مسئول هستیم. با خراب کردن چهره جنگل‌ها هیچ چیزی به دست نمی‌آوریم. بیایید با طبیعت مهربان باشیم.

قلعه پازن پیر

پازن‌پیر مرتفع‌ترین قلعه رشته کوه زاگرس است که ارتفاع آن به ۴۲۸۰ متر می‌رسد. فتح این قلعه یکی از آرزوهای خوشایند زندگی هر کوهنورد است. مخصوصا زمانی که بتوانی از آنجا دیگر قلعه‌های دنا را در یک چشم به هم زدن مشاهده کنید.

از دو جناح شمال و جنوب می‌توان به آنجا دسترسی داشت. وجود این قلعه از دیواره‌های سنگی تشکیل می‌شود و از محبوبیت بالایی در بین گردشگران برخوردار است.

غار مس خونگاه

غار مس یاسوج در روستایی به نام خونگاه قرار دارد که بخشی از توابع دهستان پاتاوه و شهرستان دنا به شمارمی‌رود. حد فاصل آن با شهر یاسوج ۵۸ کیلومتر است. ویژگی‌های مهم روستا کم نیستند. اما آنچه که در جذب گردشگر بسیار تاثیر گذار بوده و آنجا را به یکی از بهترین جاذبه‌های  گردشگری یاسوج تبدیل کرده، نزدیکی به کوه دنا است. این کوه که در متن‌های قبل درباره آن توضیحاتی دادیم بخش مهمی از استان کهگیلویه و بویراحمد به شمارمی‌رود.

قله‌های کوه دنا منبع اصلی برای سیراب کردن و جوشیدن چشمه‌ها و جنگل‌های اطراف کوه هستند. سرسبزی و طراوت طبیعت روستای خونگاه و مناطق همجوارش همه ازچشمه‌های کوه دنا تامین می‌شوند. این مکان تابستان‌ها آب و هوای خنک و معتدلی دارد. بهار که از راه می‌رسد حال و هوای خاصی را با خود به همراه دارد اما  از آن طرف زمستان‌ها سرد و برفی است.

غار مس باستانی یاسوج چندین دهانه دارد. قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد.شهرت این مکان بیشتر به خاطر معادن مسی است که همچون گنجینه‌ای در خود محافظت می‌کند. طبق پژوهشی که توسط زمین‌شناسان صورت پذیرفت. بهره‌برداری از معدن مس این غار، به دوره باستان برمی‌گردد. همچنین استخراج‌هایی مربوط به سال ۱۳۴۰ دیده می‌شود. وجود این معادن غار مس خونگاه، امروزه سبب رشد و توسعه استان کهگیلویه و بویر احمد شده است. جذابیت این غار برای افرادی که به مکان‌های هیجان‌انگیز علاقه مند هستند بسیار مناسب است.

منطقه حفاظت شده دنا

یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری جنوب کشور ایران کوه دنا با تمام ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. با توجه به طول ۸۰ متری آن، جزو طولانی‌ترین کوه ایران محسوب می‌شود و در بین کوهنوردان با لقب رشته کوه آلپ در ایران شناخته شده است. منطقه‌ حفاظت شده کوهستانی و سرسبزی در این مکان وجود دارد. با شیب تند، صخره‌های بزرگ و مسیر صعب العبورش، از مناطق خطرناک در عین حال زیبا و هیجان انگیز کوه دنا به شمار می‌رود. تنوع گونه‌های گیاهی بسیار بالا بوده و محلی مناسبی  برای زندگی جانوران است.

پستاندارانی شامل کل و بز، پلنگ، خوک وحشی، خرس قهوای‌، گراز، گورکن، روباه، کفتار، گرگ، سنجاب، خرگوش، گربه وحشی، شغال، راسو، گوزن زرد ایرانی و… در این منطقه زندگی می‌کنند.

ازجمله پرندگان می‌توان به کبک‌ها، بلدرچین، دارکوب، خفاش، قرقاول، جغدها، عقاب طلایی، کلاغ ها، سبزقبا، شاه بوف، کبوتر چاهی، ماهی خورک و… اشاره کرد. حدود ۳۹ گونه از آبزیان درمنطقه کوهستانی دنا کشف شده که مهم‌ترین نوع از آنها ماهی های رفتگر، قزل آلا، لوتک، ماهی گل خورک، مارماهی، سگ ماهی، زردک، ماهی سردراز و شامل انواع حشرات آبزی هستند. علاوه براین، یکی ازبهترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج است و در بین گردشگران به آب و هوای خوبش شهرت دارد.

منطقه حفاظت شده دنا در سال ۱۳۸۹ با وسعت ۹۳۶۶۰ هکتار به عنوان زیست کره ایران در یونسکو به ثبت رسید.

منطقه حفاظت شده دنا

همچنین زیستگا‌های مهم دیگری نظیر چهار تنگ کل نقره‌ای، تنگ قدویس، تنگ شاه قاسم، تنگ حرا، تنگ شهسوار، تنگ پوتک، و… در کوه دنا وجود دارند. پیش ازجهانی شدن این زیست گاه، جنگل‌های توران، گنو و حرا، ارژن و پریشان و ارسباران. به عنوان زیستگاه‌های حفاظت شده کشور، دریونسکو به ثبت رسیده بودند. فعالیت‌هایی مانند تخریب درختان، ساخت جاده در جنگل، چرای بی‌رویه دام، شکار و صید افراد محلی، تخریب مراتع، افزایش جمعیت، عدم مدیریت و نظارتی صحیح از تهدیدات بزرگ محیط زیست به شمارمی‌رود که پارک ملی دنا هم از آن بی بهره نیست.

سخن آخر…

همانطور که وعده داده بودیم، ۱۴ مورد از بهترین جاذبه‌های شهر یاسوج را معرفی کردیم و همانطور که مشاهده کردید، بیشتر جاهای دیدنی این شهر را آبشارها و تنگه‌های سرسبزش تشکیل داده است. بنابراین اگر دوست دارید به جایی سفر کنید که همانند شمال کشور سبز و خرم باشد، یاسوج را هدف قرار دهید. مطمئن هستیم که این شهر بهشت گردشگران طبیعت دوست است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4.5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا