دیدنی های یاسوج

سفر به یاسوج ، سفری به شهر آبشارها

ایران ما پر از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی است. برای کسانی که علاقه به طبیعت و طبیعت‌گردی دارند، یاسوج شهری تماشایی و دیدنی خواهد بود. آبشارهای فراوان، طبیعت بکر، آب و هوای مناسب، رشته کوه دنا و … از جمله جاذبه‌هایی است که در سفر به یاسوج شما را قطعا شگفت‌زده خواهد کرد. اگر شما هم می‌خواهید با مکان‌های گردشگری شهر یاسوج آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

سفر به یاسوج

طبیعت بسیار تماشایی و دلنشین این شهر کوچک باعث شده است تا یاسوج به یک مقصد گردشگری تبدیل شود. این بهشت کوچک برای تمام دوست‌داران طبیعت و طبیعت‌گردی یک مکان هیجان‌انگیز است. مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد، یعنی یاسوج، مناطق سرسبز و دیدنی بسیاری دارد. اگر به این شهر سفر کرده باشید، حتما رشته کوه دنا را در این شهر دیده‌اید.

از دل این رشته کوه، آبشارهای خروشانی می‌جوشد و منظره‌ای تماشایی را به نمایش می‌گذارد. یاسوج شهری سرسبز و دیدنی است. این شهر زمستان‌های سختی دارد. اما گرمای ملایم تابستان این شهر باعث شده است تا یاسوج جزو یکی از مقاصد سفر تابستانی باشد؛ بنابراین شما می‌توانید برای فرار از داغی و خشکی تابستان، به این شهر سفر کنید. آب و هوای ملایم در کنار طبیعت بکر خاطره‌ای خوش را در ذهن شما هک خواهد کرد.

این شهر زیبا و هیجان‌انگیز برای کسانی که اهل کوهنوردی، اسکی و یا دوست‌دار طبیعت هستند، بسیار جذاب و دیدنی است. اگر شما هم می‌خواهید از هیاهو و ترافیک شهری فرار کنید، پیشنهاد می‌کنیم که سوار ماشین شخصی خود شوید و سفر به یاسوج را تجربه کنید. اگر برای سفر زمستان را انتخاب کردید، حتما اسکی سواری آن را تجربه کنید. اما اگر تابستان را برای سفر انتخاب کردید، از گردش در طبیعت بکر این منطقه نهایت لذت را ببرید. برای رزرو اقامتگاه و یا اجاره سوئیت در یاسوج روی لینک کلیک کنید.

شهر یاسوج به شهر دنا و آبشارها شناخته می‌شود. تابلوی ورودی این شهر با به تصویر کشیدن آبشارهای فراوان گواه این موضوع است. مناطق گردشگری شهر یاسوج بسیار زیاد است. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه بیشتر:آشنایی با جاذبه های گردشگری یاسوج

سفر به یاسوج

روستای کریک، ماسوله جنوب

اگر جزو افرادی هستید که به روستاگردی علاقه دارید، منطقه توریستی کریک را از دست ندهید. روستای کریک که به ماسوله جنوب مشهور است، از جمله جاهای دیدنی شهر سرسبز یاسوج است. روستایی سرسبز و ییلاقی که در میان دره‌ای سرسبز قرار گرفته است. عبور رودخانه از میان این روستا، فضایی رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

یکی از ویژگی‌های جذاب این روستا، معماری منحصر به فرد آن است که منظره‌ای خیره‌کننده را ایجاد کرده است. خانه‌های روستایی این منطقه به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته است. همین ویژگی باعث شده است تا این روستا به روستای ماسوله جنوب معروف شود.

این روستا تاکستان‌های انگور فراوانی دارد و با آب و هوای ملایم خود یک روز دل‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد. در سفر به یاسوج دیدن این روستا را از دست ندهید. این روستا در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت قرار دارد و با یاسوج تنها ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. بعد از طی این مسافت می‌توانید ساعت‌ها زیر سایه درختان سیب و گردو بنشینید و از دیدن زیباترین جای دیدنی یاسوج لذت ببرید.

بوی شالیزارهای برنج در اطراف روستای کریک حتما شما را مست خواهد کرد.

مطالب بیشتر: اجاره سوئیت در شهر سی سخت

پارک ساحلی یاسوج

برای گردش و تفریح در یاسوج، پارک ساحلی این شهر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این پارک در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد و با مساحت ۱۴ هزار هکتاری خود، جزو یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های این شهر به حساب می‌آید. از آنجایی که رود بزرگ یاسوج به نام رود بشار در این پارک قرار گرفته است، این مکان را به یکی از بهترین جاهای دیدنی یاسوج تبدیل کرده است.

در ضلع جنوبی این پارک، یک شهربازی قرار دارد؛ بنابراین می‌توانید اوقات خوشی را به همراه خانواده و کودکان خود تجربه کنید. در این پارک سکوها و آلاچیق‌های فراوانی وجود دارد؛ بنابراین شما می‌توانید شب‌ها برای استراحت این پارک را انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاذبه های گردشگری یاسوج

پارک ساحلی یاسوج

آبشار دیدنی یاسوج

بدون شک یکی از زیباترین آبشارهای موجود در ایران، آبشار زیبای یاسوج است. در صورت سفر به یاسوج حتما از این آبشار زیبا دیدن کنید. یکی از ویژگی‌های خوب این آبشار، نزدیکی آن به مرکز شهر یاسوج است؛ بنابراین شما می‌توانید به راحتی به این آبشار زیبا بروید. این آبشار بزرگ، ارتفاع ۱۰ متری دارد و از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد.

در انتهای این آبشار، نهرها و رودهایی به شکل مارپیچ قرار دارد که از میان سنگ‌ها و مراتع سرسبز عبور می‌کند. وجود این نهرها باعث شده است تا در کنار آن مناطق بکر و سرسبز و باغ‌های میوه‌ فراوانی وجود داشته باشد.

برای رفتن به این آبشار زیبا و بی‌نظیر تنها کافی است تا ۲ کیلومتر از شهر دور شوید. طبیعت بکر، آب و هوای ملایم و مناظر طبیعی از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار یاسوج است که روزی به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

دشت راق، سرزمین هزار چشمه

با طی کردن ۶۰ کیلومتر از شهر زیبا و دیدنی یاسوج به دشتی از لاله‌های واژگون خواهید رسید که در نوع خود بی‌نظیر است. این دشت بکر و فوق‌العاده زیبا به دشت راق معروف است و به یکی از جاذبه‌های گردشگری یاسوج تبدیل شده است. این دشت با مساحت ۱۰۰۰ هکتاری خود، پر از چشمه‌های طبیعی و گیاهان خودرو است که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

دشت راق بین دو کوه باریک و قوچی قرار دارد. همچنین این دشت از سمت شمال به میان‌تنگان و زنگوا، دیلگان و نرماب از جنوب، رودخانه سادات از غرب، و چنار از شرق وصل شده است. در سفر به یاسوج آب و هوای بی‌نظیر این منطقه، چشمه‌های فراوان و پرآب، طبیعت بکر و چشم‌انداز بی‌نظیر این مکان را از دست ندهید.

غار ده شیخ دنا، علیصدر ۲

۴۵ کیلومتر بعد از یاسوج، غاری با قدمت ۱۳۵ ساله وجود دارد که به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری شهر یاسوج تبدیل شده است. این غار آهکی در بخش پاتاوه شهرستان دنا قرار دارد و قدمت آن به دوره دوم زمین‌شناسی می‌رسد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این غار شگفت‌انگیز توسط یک چوپان در سال ۸۹ کشف شد. این غار از نظر برخی ویژگی‌های ظاهری به غار علیصدر شباهت دارد. عمق این غار ۶ کیلومتر است و دارای هفت گالری، دالان و مسیرهای مختلف چشم هر گردشگر را به خود جلب می‌کند. در مسیر این غار قندیل‌های آهکی بسیاری وجود دارد و باعث شده است تا منظره‌ای شگفت‌انگیز را برای شما به ارمغان بیاورد.

در سفر به یاسوج دیدن این غار تاریخی را از دست ندهید.

سفر به یاسوج

تنگه مهریان

شهر یاسوج را می‌توان شهر آب‌ها نام برد. همین ویژگی باعث شده است تا مناطق سرسبز و بکر این شهر فراوان باشد. در فاصله ۵ کیلومتری از این شهر زیبا مکانی بی‌نظیر قرار دارد که به تنگه مهریان معروف است. این تنگه از تلاقی دو رود آب نهر و مهریان ایجاد شده است. در صورت سفر به این شهر زیبا دیدن تنگه مهریان را از دست ندهید.

شما می‌توانید زیر سایه درختان این منطقه که اغلب چنار است، بنشینید و از آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه نهایت لذت را ببرید. گوش دادن به صدای جوش و خروش رودخانه آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. صخره‌های بزرگ و بکر این منطقه برای علاقه‌مندان به سنگ‌نوردی بسیار مناسب است.

امکانات رفاهی این منطقه مانند پارکینگ عمومی، فروشگاه، رستوران و …. باعث شده است تا مسافران و گردشگران احساس راحتی در این منطقه داشته باشند.

چشمه میشی

از آنجایی که این شهر جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد؛ بنابراین در سفر به یاسوج خسته نخواهید شد. یکی از شگفتی‌های این منطقه چمشه‌ای به نام میشی یا بشو است که در اسطوره‌ها نیز از آن نام برده شده است. این چشمه در فاصله ۵ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار دارد. آب شرب این منطقه از این چشمه تامین می‌شود. همچنین بسیاری از باغ‌داران و کشاورزان برای تامین آب مصرفی خود از این چشمه استفاده می‌کنند.

این آب پاک و زلال به قدری سرد است که نمی‌توانید دست خود را درون آن نگه دارید. سرچشمه چشمه میشی از رشته کوه دنا است. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از طی مسیری، خستگی خود را در کنار این چشمه به در کنید.

سفر به یاسوج

گورستان لما

برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی، گورستان لما در یاسوج را پیشنهاد می‌کنیم. این گورستان قدمتی ۳۵۰۰ ساله دارد و در سال ۷۹ کشف شده است. باستان‌شناسان این منطقه معتقدند که این قبرستان مربوط به دوره ایلامی‌ها است که از این مسیر کوچ کرده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
دریاچه کوه گل سی سخت

از شگفتی‌های این قبرستان می‌توان به حالت طاقدیس‌ مانند آن اشاره کرد که تماما از سنگ ساخته شده است. یکی از نکات جالب قبرهای این قبرستان قدیمی، وجود اشیا مختلف و استخوان حیوانات درون قبرهای این منطقه است. همچنین در این گورستان ظروف‌های سفالی کشف شده است که درون آن تکه‌های از استخوان قرار دارد. در سفر به یاسوج حتما از گورستان لما دیدن کنید.

دره المون

یکی از مناظر تماشایی و شگفت‌انگیز این منطقه، مربوطه به دره المون است. این منطقه کوهستانی در ۵۰ کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد  قرار دارد. دشتی وسیع و سرسبز که با درختان بلوط و گل‌های لاله واژگون چشم‌نوازی می‌کند. در این منطقه چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی وجود دارد. همین ویژگی باعث شده است تا این منطقه سرسبز و زیبا به نظر برسد.

آب و هوای این منطقه بسیار ملایم و دل‌نواز است و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌اورد.

پارک جنگلی یاسوج

غروب آفتاب دریا همیشه چشم‌نواز است. اما در سفر به این شهر زیبا و سرسبز پیشنهاد می‌کنیم که دیدن غروب آفتاب پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید. پارک جنگلی یاسوج که به پارک بزرگ کوهستان نیز معروف است، با مساحتی نزدیک به ۱۰۰۰ هکتار، جزو یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی جنوب کشور است. این پارک پر از درختان و گیاهان بومی این منطقه است. ۷۶ درصد پوشش گیاهی این منطقه درختان زیبای بلوط است.

پارک جنگلی یاسوج

دریاچه کوه گل

سفر به یاسوج پر از شگفتی برای شما است. دریاچه فصلی این شهر به نام دریاچه کوه گل جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است و همیشه اواخر زمستان با شروع گرمای هوا، این دریاچه پر آب می‌شود. وسعت این دریاچه به ۵ هزار متر مربع می‌رسد. در کنار این دریاچه زیبا، یک دشت پر از گل وجود دارد که می‌توانید انواع داروهای گیاهی مانند بابونه، نعنا، پونه و … را در آن بچینید.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی دریاچه کوه گل، دشت لاله‌های واژگون این منطقه و گل‌های رنگارنگ آن است. زیبایی‌های این منطقه باعث شده است تا دریاچه کوه گل هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی باشد.

هتل‌های یاسوج

شهر یاسوج دارای سه هتل ۴ ستاره به نام‌های پارسیان آزادی، جهانگردی و ارم است. این هتل‌ها در کنار رود بشار قرار دارد و نمای آن به سمت پارک ساحلی یاسوج است. مکان آرام این هتل‌ها اقامتی به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.  این هتل‌ها به مرکز شهر یاسوج بسیار نزدیک است. در نتیجه دسترسی راحت‌تری به بازار و سایر مکان‌های تفریحی این شهر خواهید داشت.

علاوه بر این شما می‌توانید به جای اجاره هتل، سوئیت‌های شخصی نیز اجاره کنید. سوئیت‌های این شهر نمایی زیبا به سمت کوه دنا دارد و با امکانات عالی خود، شب‌های به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

زمان مناسب برای سفر به یاسوج

استان کهگیلویه و بویر احمد از دو بخش سردسیر و گرمسیر تشکیل شده است. شهر یاسوج و سی‌سخت در منطقه سردسیر این استان قرار دارند. بنابراین این شهرها زمستان بسیار سردی دارند و برای علاقه‌مندان به پیست اسکی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

اما اگر قصد سفر به یاسوج را دارید تا از مناظر طبیعی و آبشارهای آن دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم که  فصل اردیبهشت را برای سفر انتخاب کنید. آب و هوای مطبوع این فصل بدون گرمایی آزاردهنده، سفری تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

سوغاتی‌های شهر یاسوج

از جمله سوغاتی‌های این شهر می‌توان به قارچ کوهی، کارده، کرفس گیاهی، کنگر، بیلهر و … اشاره کرد. همچنین در سفر به این شهر خرید عسل، روغن حیوانی، کشک، سیب، گردو، انگور، انواع سبزیجات محلی و کوهی مانند گل گاو زبان و بابونه را در لیست خرید سوغاتی خود قرار دهید.

همچنین صنایع دستی یاسوج مانند گلیم، گبه، فرش، لباس‌های محلی و … بهترین یادگاری از این شهر خواهد بود.

سوغات یاسوج

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با جاذبه‌های گردشگری یاسوج صحبت کردیم تا در سفر به این شهر بتوانید نهایت لذت را ببرید. اگر به این شهر زیبا و سرسبز سفر کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را از سایر مکان‌های تفریحی یاسوج با ما در سپنجا به اشتراک بگذارید.

 

‌‌‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا