جاهای دیدنی تهران

زیباترین کاخ های تهران برای گشت و گذار

در دوره شاهان قاجار، تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. همین موضوع باعث شد تا کاخ‌های بسیار باشکوه با اشیا و معماری‌های زیبا در تهران به وجود بیاید. در حال حاضر کاخ های تهران با عنوان کاخ موزه مورد بازدید بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. اگر شما هم می‌خواهید با زیباترین کاخ های تهران آشنا شوید، خواندن این مقاله از سپنجا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این کاخ‌های باشکوه و باعظمت آشنا کنیم.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

معرفی زیباترین کاخ های تهران

از زمان قاجار تا حال حاضر، تهران به عنوان پایتخت ایران شناخته شده است. اهمیت و جایگاه سیاسی این شهر عاملی شد تا بعدها کاخ‌هایی در برخی مناطق خوش آب و هوای تهران مانند شمیرانات به وجود بیاید. شاهان قاجار معمولا از این بناها برای استراحت و گذران وقت استفاده می‌کرند.

بعد از دوران قاجار، برخی از شاهان پهلوی مراودات سیاسی با کشورهای خارجی داشتند. در نتیجه این رفت و آمدهای سیاسی باعث شد تا از این کاخ‌ها برای پذیرایی مهمانان ویژه نیز استفاده شود. همین ویژگی باعث شد تا برخی کاخ‌های دوران قاجار ویران شدند و به جای آن کاخ‌هایی با شکوه و عظمت بیشتر بنا شدند. بنابراین کاخ های سلطنتی و دیدنی تهران نسبت به سایر کاخ‌های ایران کمتر دچار تخریب شده است و همچنان بعد از سال‌ها استوار مانده است.

زیباترین کاخ های تهران

اگر در ایام نوروز قصد سفر به تهران را دارید و یا می‌خواهید برای تهران‌گردی به این شهر سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما در کنار دیدن زیباترین جاهای دیدنی تهران از زیباترین کاخ های تهران نیز دیدن کنید. فضای زیبا و روح‌بخش در کنار معماری جذاب و دیدنی و اشیای موزه‌ی آن یک روز به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد. از جمله زیباترین کاخ های سلطنتی تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاخ گلستان

شاید به جرات می‌توان گفت که کاخ گلستان جزو یکی از زیباترین و دیدنی‌ ترین کاخ های تهران است. این کاخ از نظر ارزش تاریخی و فرهنگی، جزو اولین کاخ‌ های مجلل تهران به شمار می‌رود و به عنوان محلی برای اقامت شاهان سلسله قاجار به یادگار مانده است.

این کاخ باعظمت، شاهکار دوره قاجار است و در سال ۲۰۱۳ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. قدمت کاخ گلستان به ۴۴۲ سال قبل می‌رسد و به عنوان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بناهای پایتخت ایران به حساب می‌آید که در دل خود حوادث بسیاری نهفته دارد.

کاخ گلستان که به عنوان یکی از زیباترین کاخ های تهران به حساب می‌آید، رخدادهای فوق‌العاده موثری در آن اتفاق افتاده است. همین ویژگی باعث شده است تا این کاخ قدیمی به یک سند زنده از مهم‌ترین بخش تاریخ ایران تبدیل شود. این مجموعه‌ی بی‌بدیل تجسمی از هنر و معماری ایرانی است که در باغی زیبا با چندین استخر قرار گرفته است.

کاخ گلستان

تاریخچه این کاخ زیبا به دوران شاه عباس صفوی برمی‌گردد. بعد از این دوره این کاخ مورد توجه بسیاری از پادشاهان قرار گرفت. اما تغییرات اساسی این کاخ مربوط به عهد کریمخانی است. ساخت دیوانخانه‌ای در این مکان باعث شد تا این کاخ نسبت به قبل متحول شود. زمان آقا محمدخان قاجار از جمله دورانی بود که این ارگ، اهمیت واقعی خودش را بدست آورد.

در این کاخ زیبا، بناهای بسیار شاخص وجود دارد. این کاخ از هشت بخش اصلی شامل عمارت خروجی، ایوان تخت مرمر، نگارخانه، شمس العماره، تالارها از جمله الماس، آینه، عاج، برلیان و اصلی، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، کاخ ابیض یا موزه مردم شناسی تشکیل شده است.

اگر قصد دیدن از کاخ گلستان به عنوان زیباترین کاخ های تهران را دارید، باید حداقل دو ساعت از وقت خودتان را برای این مکان در نظر بگیرید.

۲- کاخ سعدآباد

یکی از بزرگترین کاخ های سلطنتی ایران کاخ سعدآباد است. این کاخ زیبا و مجلل در کوهپایه‌های توچال و دره دربند قرار گرفته است و با ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ، مساحتی بالغ بر ۱۱۰ هکتار دارد. این منطقه به دلیل آب و هوای مناسب، محلی برای استقرار و سکونت تابستانه‌ی بسیاری از پادشاهان سلسله قاجار بود. همین موضوع باعث شد تا بعدها به این مجموعه کاخ‌های بسیار زیبا و مجللی اضافه شود.

در اسفند ۱۲۹۹ بعد از کودتای سوم اسفند، ابوالفتح سردار اعظم این مکان را به رضا خان می‌فروشد؛ بنابراین اولین بنایی که در این مجموعه ساخته شد به نام اقامتگاه رضاشاه و یا کاخ سبز معروف است.

در سال ۱۳۵۰، محمدرضا پهلوی کار ساخت این مجموعه را آغاز کرد و توانست در اوایل سلطنت خود، کار ساخت این کاخ زیبا و مجلل را به پایان برساند. آخرین کاخ ساخته شده در این مجموعه به کاخ لیلا پهلوی مشهور بود که به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی تعلق داشت.

این مطلب را هم بخوانید
محله عودلاجان جاذبه ای دیدنی و پرماجرا در قلب تهران!

در ساخت کاخ‌های سعدآباد به عنوان یکی از زیباترین کاخ های تهران از فلز سرب استفاده شده است. همین موضوع باعث شده است تا این کاخ کمتر دچار فرسایش شود و مقاومت آن بالا برود.

کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران

کاخ سعدآباد

برخی از عمارت‌های این کاخ مجلل و باشکوه مانند کاخ ملت و کاخ سبز، به کاخ موزه تبدیل شده است. برخی از عمارت‌ها براساس ویژگی بنا به موزه تبدیل شده تا علاقه‌مندان به تاریخ و معماری اسلامی ایرانی بتوانند از دیدن این مجموعه لذت ببرند.

باغ موزه سعدآباد در امتداد رودخانه دربند قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های جذاب این کاخ پوشش گیاهی متنوع و نادر آن است. این گونه‌های گیاهی در زمان پهلوی به ایران آورده شد تا برای تزیین در این مکان استفاده شود.

قسمت‌های مختلف کاخ سعدآباد

این کاخ قدیمی و زیبا توانسته است چهار دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و انقلاب اسلامی را به خود ببیند. در حال حاضر نیز از کاخ ملکه سعدآباد به عنوان مکانی برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

کاخ سعدآباد به عنوان یکی از زیباترین کاخ های تهران از ۲۰ بنا کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این بناهای باشکوه در دوره قاجاریه و پهلوی به این مجموعه اضافه شده‌اند. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ سفید و یا کاخ موزه ملت
  • کاخ اختصاصی یا موزه تاریخ طبیعی (این کاخ اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.)
  • کاخ احمدشاهی
  • کاخ موزه سبز و یا کاخ شهوند
  • موزه هنرهای زیبا
  • موزه سلاح‌های درباز و یا کاخ غلامرضا
  • موزه ظروف سلطنتی و یا کاخ اشرف
  • موزه هنر و مردم و یا کاخ شمس
  • کاخ اسود و یا سیاه
  • موزه میرعماد و یا کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضاشاه
  • موزه آب یا ساختمان تیمسار کسرایی
  • موزه آشپزخانه سلطنتی و یا آشپزخانه مخصوص کاخ سفید
  • موزه نگارستان و یا کاخ فریبا دیبا
  • موزه نظامی و یا کاخ شهرام پسر اشرف
  • کاخ ملکه مادر (این مکان اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.)
  • کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا
  • کاخ احمدرضا (این مکان اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.)
  • موزه استاد بهزاد و یا کاخ قدمی ولیعهد رضا پهلوی
  • موزه استاد و آلوم‌های سلطنتی و یا ساختمان گارد جاویدان
  • ساختمان عبدالرضا (این مکان اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.)
  • موزه برادران امیدوار یا کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی‌ها متعلق به دوره قاجار
  • کاخ لیلا پهلوی و یا مرکز هدفمندی برنامه‌ریزی کودکان و نوجوانان
  • موزه دفینه و یا کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (این مکان اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.)
  • موزه استاد فرشچیان و یا محل اسکان رضا شاه با ملکه عصمت

۳- کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به عنوان یکی از زیباترین کاخ های تهران شناخته می‌شود. این مجموعه فرهنگی تاریخی در باغی به بزرگی ۱۱ هکتار قرار دارد و از لحاظ زیبایی و جذابیت در نوع خود منحصر به فرد است. این مجموعه زیبا و کم‌نظیر از سه کاخ بسیار بزرگ شامل کاخ نیاوران، کوشک احمدی و کاخ صاحبقرانیه تشکیل شده است.

در زمان پادشاهان قاجار از این کاخ‌ها به عنوان بناهای ییلاقی استفاده می‌کردند. اما بعدها برخی از این بناهای کوچک دچار تخریب شدند. اما دوباره کاخ نیاوران در سال ۱۳۴۷ مورد بازسازی قرار گرفت و خانواده پهلوی در آن ساکن شدند. به طوری که تا آخرین لحظه خروج خاندان پهلوی از ایران، محمدرضا پهلوی و خانواده او در این کاخ سکونت داشتند.

کاخ نیاوران

یکی از دلایل سکونت خاندان قاجار و پهلوی در این باغ‌، آب و هوای ییلاقی آن بود. در ابتدا فتحعلی شاه قاجار دستور می‌دهد تا در خارج از شهر تهران و در یک منطقه خوش آب و هوا، باغی برای تفریحات تابستانه او بسازند. برای این منظور در منطقه نیاوران و در کنار روستایی به نام گرده‌وی یا گرده‌به نیزاری قرار داشت که در آن جا باغ شاه را راه‌اندازی کردند.

از آنجایی که باغ فتحعلی شاه در منطقه نیزار بنا شده بود، به نی‌آور مشهور شد و بعدها آن را نیاوران نامیدند. پس از فوت فتحعلی شاه، محمدشاه در این باغ زیبا، یک ساختمان کوچکی بنا کرد و بعد از او ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را به عنوان یکی از زیباترین کاخ های تهران ساخت. کوشک احمدشاهی آخرین بنایی بود که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد.

ویژگی کاخ نیاوران

بنای کاخ نیاوران مساحتی بالغ بر ۹۰۰۰ متر مربع دارد و در گوشه‌ی شمال شرقی این باغ ساخته شده است. از کاخ نیاوران در ابتدا به عنوان مکانی برای اقامت مهمانان دربار پادشاهی و پذیرایی‌های سلطنتی استفاده می‌کردند. اما بعدها تغییر کاربری داد و به عنوان محل سکونت محمدرضا پهلوی شناخته شد.

این مطلب را هم بخوانید
برج طغرل ، دیدنی‌ترین جاذبه تاریخی شهر ری

اگر قصد دیدن کاخ نیاوران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از هر ۵ موزه این کاخ از جمله موزه کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما، کتابخانه شخصی و کاخ صاحبقرانیه دیدن کنید. همچنین دیدن دیگر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این کاخ مجلل از جمله تالار آبی، گالری جهان نما، باغ نیاوران و سینمای اختصاصی کاخ نیاوران را از دست ندهید.

این کاخ بسیار زیبا و باشکوه در میدان شهید باهنر (نیاوران) در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران قرار دارد.

زیباترین کاخ های تهران

کاخ صاحبقرانیه

یکی از زیباترین کاخ های تهران کاخ صاحبقرانیه است که در منطقه نیاوران بنا شده است. این کاخ قدیمی ابتدا توسط محمدشاه قاجار ساخته شد. سپس ناصرالدین شاه آن بنا را تکمیل کرد و کاخ صاحبقرانیه را رسما کاخ ییلاقی خود قرار دارد. به طوری که از اواسط بهار ناصرالدین شاه تمام اوقات خودش را در باغ‌های سلطنتی خود در مناطق ییلاقی به سر می‌برد.

ابتدا به باغ شاه در تالاری به نام تالار آینه می‌رفت. اما این مکان نسبت به تالار آینه کاخ گلستان زیبا و مجلل نبود. البته اگرچه این بنا از بیرون زیبایی نظیر کاخ گلستان ندارد، اما داخل این کاخ، از عظمت و شکوه بی‌نظیری برخوردار است و جزو یکی از دیدنی ترین کاخ های تهران به شمار می‌رود.

تمامی مهمانی‌های غیر رسمی پهلوی دوم در این کاخ برگزار می‌شد. هم اکنون در این کاخ برخی آداب و رسوم ایرانی مانند سنت زیر کرسی نشستن به نمایش گذاشته شده است. برای دیدن این نماد می‌توانید از اتاق کرسی خانه این کاخ دیدن کنید.

کاخ صاحبقرانیه

کوشک احمد شاهی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، آخرین بنایی که در کاخ نیاوران و در دوران قاجار ساخته شد، به کوشک احمدشاهی معروف است. این کاخ، خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار بود که در اواخر دوره قاجار ساخته شد. این کاخ زیبا و مجلل در یک باغی به مساحت ۸۰۰ متر قرار دارد. بنای این کاخ دو طبقه و دارای سقفی شیروانی است.

 تزئینات و نمای آجری این ساختمان با طرح‌های متنوع و نخودی رنگ، نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و به یکی از زیباترین کاخ های تهران تبدیل شده است.

عمارت مسعودیه

یکی دیگر از بی ‌نظیرترین کاخ های تهران عمارت مسعودیه است که در بهارستان قرار دارد و سابقه آن به عهد قاجار می‌رسد. زیبایی دلفریب و خیره‌کننده این باغ نگاه هر گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خودش می‌کشد. عمارت مسعودیه از باغ‌ها و عمارت‌های مختلفی تشکیل شده است و با گچبری‌های زیبای دوران قاجاری، یک منظر‌ه‌ی بی‌بدیل را به ارمغان می‌آورد. ساختمان مجلس تهران در نزدیکی این عمارت قرار دارد.

عمارت مسعودیه

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است، که امروزه گردشگران زیادی از آن به عنوان یک جاذبه ی بسیار دیدنی یاد میکنند. باغ موزه نگارستان داستان و حوادث زیادی را به خود دیده است و اکنون به یک تفرجگاه خوش آب و هوا در تهران تبدیل شده است.

این باغ موزه روایتگر بخشی از تاریخ ایران است و با بازدید از آن علاوه بر لذت بردن از محیط باصفای باغ میتوانید دانسته های زیادی درخصوص سرگذشت دوران مختلف پادشاهان ایرانی که در این باغ زیسته‌اند را کسب کنید.

این باغ در سال های ۱۲۲۲ تا ۱۲۲۸ به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. جالب است بدانید که فتحعلی شاه باغ های زیادی در تهران بنا کرده است و به  برخی از آنها از جمله قصر زر، قصر آبگینه، باغ گلشن، قصر زمرد و… اشاره کرد، که همگی آنها باشکوه و زیبا هستند.

کاخ عشرت آباد ( عمارت کلاه فرنگی)

کاخ عشرت آباد از جمله کاخ های زیبای تهران است که به دستور ناصرالدین شاه در شرق تهران ساخته شد. عشرت آباد در چهار طبقه ساخته شده است و هدف از ساخت آن وجود ییلاقی برای شاه و همسرانش بود. اما عشرت آباد در دوران پهلوی از باغ و عمارت کلاه فرنگی به زندان عشرت آباد تغییر کاربری داد و اکنون به کاربری نظامی تغییر پیدا کرده است و عموم مردم نمیتوانند از آن بازدید کنند.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با زیباترین کاخ های تهران صحبت کردیم. هرکدام از این کاخ‌ها نشان‌دهنده گوشه‌ای از تاریخ غنی ایران در دوره معاصر هستند. امروزه این کاخ‌ها تبدیل به موزه شده‌اند و هر روزه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری از آن دیدن می‌کنند. اگر شما هم تجربه دیدن یکی از این کاخ‌ها را دارید، زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا