دیدنی های اردبیل

۰ تا ۱۰۰ شهر اردبیل زیر ذره‌بین | جاذبه‌ها، تاریخچه، غذاهای محلی، اقامت و …

یکی دیگر از شهرهای زیبا و باستانی کشورمان، شهر اردبیل است که قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد. اردبیل به جهت برخورداری از جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان، هر ساله میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگر می‌باشد. اگر می‌خواهید اطلاعاتی درباره ی تاریخچه، اطلاعات کلی اردبیل، جاذبه های گردشگری و تفریحات موجود در آن، غذاهای محلی، رستوران ها، سوغات و صنایع دستی اردبیل داشته باشید، در ادامه با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید تا تمامی این اطلاعات را به طور کامل در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست مطالب مخفی کردن

تاریخچه اردبیل

اردبیل شهری باستانی است؛ بنابراین تاریخچه آن به قبل از اسلام بر می‌گردد. در ادامه به تاریخچه این شهر می‌پردازیم.

اردبیل قبل از اسلام

آثار به جای مانده در اردبیل اعم از شمشیرهای مسی، تیر، سر نیزه، تیردان های مسی و … نشان می‌دهد که این شهر از زمان مفرغ بوده است. مفرغ های یافت شده در این شهر از مفرغ هایی که در لرستان بوده و معروف هم هستند، ساده تر است. این نشان از پیشینه‌‎ی بیش از سه هزار ساله ی قبل از میلاد اردبیل دارد.

قسمتی از معماری دوران مفرغ در تپه نادری اردبیل یافت شده است که به زمان آهن ۲ و ۳ اختصاص دارد و نمونه هایی نیز به دوران اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان و اوایل اسلام مربوط می‌‌شود.

در منطقه باستانی گیلوان اردبیل یک سری آثار کشف شده است که هرکدام مربوط به دوره ای مختلف می‌باشد. ۹۹ گورستان مربوط به زمان آهن، ۲ گورستان مربوط به دوران مفرغ جدید، یک گورستان مربوط به عصر آهن و ۴ گورستان مربوط به زمان هخامنشیان، برخی از این آثار هستند.

اردبیل پس از اسلام

هنگامی که اعراب حمله کردند، اردبیل پایگاه مرزبان آذربایجان بود. سردار عرب در آن زمان که حذیفه بن یمان نام داشت با صلح، اداره امور را از آن خود کرد. دراین دوران، اردبیل، مرکز استان آذربایجان بود. پس از مدتی عتبه بن فرقد جای حذیفه بن یمان را گرفت. در همین زمان بود که مردم اردبیل علیه عرب ها، شورش کردند.

اما نتیجه ای نگرفتند و هنگامی که عتبه بن فرقد به اردبیل رسید با شورشیان جنگید و پیروز شد و پس از آن، غنائم، عده ی زیادی از اردبیلی ها را گرفت.

پس از آن، اشعت که از تاثیرگذارترین سردمداران عرب بود به قدرت رسید. او کارهای زیادی برای اردبیل کرد؛ از جمله اینکه تعدادی از اعراب را نزد مردم اردبیل فرستاد تا آن ها را به اسلام دعوت کنند و سپس اردبیل را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و به آبادانی اردبیل، کمک شایانی کرد.

خزرها که اقوام کوچ نشین ترک زبان بودند در سال ۱۰۷ ه.ق به آذربایجان حمله کردند و اردبیل را به ویرانه تبدیل کردند.

اواخر دوران سلجوقیان بود که دولت گرجستان قدرتمند شد. آن ها به اردبیل حمله کردند و هزاران نفر را به قتل رساندند و اموال مردم را غارت کردند. در تمام طول مدت قدرت خود، مردم اردبیل را آزار و اذیت می‌کردند.

پس از گرجی ها، مغولان به اردبیل حمله ور شدند و آن را ویران کردند. مردم پس از آن، اقدام به آبادانی شهر کردند و رونقی دوباره به آن بخشیدند. در دوران مغولان، تبریز، مرکز آذربایجان شد.

نمایی از جاهای دیدنی اردبیل

پس از مغولان، صفویان روی کار آمدند و شیخ صفی الدین اردبیلی، شروع به بآبادانی شهر کرد. شیخ صفی الدین پس از مدتی درگذشت و در اردبیل به خاک سپرده شد؛ به همین دلیل اردبیل برای صفویان ارزش ویژه ای داشت. صفویان به پیشرفت اردبیل کمک های شایانی کردند.

اما پس از آن در این شهر اتفاقات و جنگ هایی رخ داد؛ به طوری که در زمان قاجاریه، شهری آسیب دیده و ویران بود. در دوران قاجار، اردبیل، مخزن کالاهای وارداتی از تلفیس، دربند و باکو شده بود. اردبیل به دلیل نزدیکی با آستارا، از نطر تجارتی اهمیت پیدا کرد.

اردبیل در دوران مشروطه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. اما مانند دیگر دوران ها، در طی این دوره نیز شهر به محاصره درآمد و غارت شد.

معرفی اردبیل

اردبیل، کلان شهری در شمال غرب ایران است که از شمال به کشور جمهوری آذربایجان، از شرق به استان گیلان، از جنوب به استان زنجان و از غرب به استان آذربایجان شرقی راه پیدا می‌کند.

جالب است بدانید اردبیل به معنای شهر مقدس می‌باشد؛ زیرا از آرتاویل که واژه ای اوستایی است نشات گرفته شده که از دو کلمه ی آرتا به منای مقدس و ویل به معنای شهر، تشکیل شده است.

به طور کلی، اردبیل از مناطق سردسیر ایران است.

جمعیت شناسی شهر اردبیل

طبق آخرین سرشماری صوردت گرفته در سال ۱۳۹۵، جمعیت مردم اردبیل ۵۲۹.۳۷۴ نفر می‌باشد. نژاد مردم اردبیل، آذربایجانی است. مردم اردبیل به زبان ترکی آذربایجانی با یکدیگر صحبت می‌کنند. اکثریت مردم اردبیل، مسلمان و اهل تشیع هستند

اکثریت مردم اردبیل از طریق کشاورزی و دامداری کسب درآمد می‌کنند. صنایع دستی نیز در اقتصاد مردم اردبیل تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این ها صنعت گردشگری نیز به تازگی در اقتصاد مردم ین شهر قدیمی تاثیر گذار شده است.

چرایی سفر به شهر اردبیل؟

اردبیل، شهری باستانی است و آثار باستانی زیادی را هم در خود جای داده است. علاوه بر جاذبه های تاریخی که اردبیل از آن ها برخوردار است، جاذبه های طبیعی بسیاری نیز در این شهر و اطراف آن وجود دارد. آب و هوای اردبیل نیز یکی دیگر از دلایل سفر به آن می‌باشد؛ زیرا به خصوص در تابستان، هوای این شهر بسیار عالی می‌باشد.

نمایی از جاذبه های گردشگری اردبیل

بهترین زمان سفر به اردبیل

همانطور که در قسمت آب و هوا به آن اشاره کردیم، اردبیل در بیشتر ماه های سال سرد می‌باشد. به طوریکه در زمستان و پاییز های اردبیل، سوز سرمای شدیدی را احساس خواهید کرد. اوایل بهار نیز در اردبیل، سرما احساس می‌شود.

اما هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم هوا بهتر و مطبوع تر می‌شود. بنابراین بهترین زمان سفر به اردبیل از اوایل اردیبشت تا اواخر شهریور می‌باشد.

جاذبه های گردشگری اردبیل و اطراف آن

۱- بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و از جاذبه های تاریخی اردبیل به شمار می‌رود. در این بقعه، آرامگاه شیخ صفی الدین (موسس سلسله صفویان)، شاه اسماعیل و عده ای دیگر از بزرگان صفویه واقع شده است.

مجموعه ی بقعه شیخ صفی الدین، مجموعه ای کامل شامل بخش های مختلفی نظیر چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرم خانه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

نمایی از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

۲- موزه چینی خانه اردبیل

موزه چینی خانه ، موزه ی قیمی با قدمت ۴ قرن می‌باشد. طراحی این موزه توسط شیخ بهایی که از دانشمندان دوران صفویه بوده، صورت گرفته است. موزه چینی خانه در واقع تالاری با چهار شاه نشین و طاق نما می‌باشد. در ساخت این موزه، نقش های زیبای اسلیمی و مقرنس های رنگی به کار رفته است.

۳- دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل از جاذبه های گردشگری پرطرفدار اردبیل می‌باشد. این دریاچه در فاصله ی ۴۸ کیلومتری اردبیل واقع شده است. اما برای بازدید از آن، اصلا نگران امکانات رفاهی نباشید؛ زیرا از امکاناتی نظیر هتل و رستوران نیز برخوردار است.

هم چنین شامل امکانات دیگری اعم از قایق رانی، پیست دو و میدانی، باغ وحش، دوچرخه سواری، شهربازی مخصوص کودکان نیز می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی اردبیل

نمایی از دریاچه شورابیل از بهترین جاهای دیدنی اردبیل

۴- جنگل فندقلو

جنگل فندقلو، جنگلی بسیار سرسبز در فاصله ی ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است. منظره ی این جنگل به قدری زیباست که در تعطیلات تابستان، توجه ساکنان و گردشگران را به خود جلب می‌کند و روزی به یاد ماندنی را برای شما در کنار خانواده و یا دوستان رقم می‌زند.

۵- موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی که نام دیگر آن موزه حمام ظهیرالاسلام است، یکی از مهم ترین موزه های اردبیل به شمار می‌رود. در این موزه، انواع مجسمه ها با پوشش محلی مردمان اردبیل، آثار و دست نوشته های تاریخی، فرهنگ و هویت اهالی این منطقه وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید با فرهنگ، آداب و رسوم، لباس، خوراک و نوع زندگی مردم اردبیل آشنا شوید حتما به این موزه رجوع کنید.

۶- خانه تاریخی مناف زاده

خانه ی مناف زاده یکی دیگر از دیدنی های تاریخی اردبیل است که قدمت آن به دوران پهلوی اول بر می‌گردد.

۷- دریاچه نئور

دریاچه نئور، بزگترین دریاچه طبیعی اردبیل می‌باشد. هم چنین از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور به شمار می‌آید. اگر علاقه مند به ماهی گیری هستید، دریاچه نئور، گزینه ی خوبی برای شماست. این دریاچه واقع در مرز گیلان و اردبیل است که از اتصال دو دریاچه به وجود می‌آید.

نمایی از دریاچه نئور اردبیل

۸- بازار اردبیل

بازار سنتی اردبیل در دوران صفویان رونق زیادی داشت. این بازار از قسمت های مختلفی نظیر بازار بقالان، قصابان، خراطان، سراجان، قیصریه، چاقو فروشان، کلاه دوزان و… تشکیل شده است.

تفریحات اردبیل و اطراف آن

در هر سفری، تفریح و سرگرمی حرف اول را می‌زند. اگر شما هم درحال برنامه‌ریزی برای مسافرت به شهر اردبیل هستید، در ادامه هرآنچه باعث می‌شود از این سفر لذت ببرید را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- پرواز پاراگلایدرها بر روی پل معلق

مشگین شهر از شهرهای اطراف اردبیل است که در فاصله ی ۹۰ کیلومتری آن واقع شده است. در این شهر، پلی معلق وجود دارد که بسیار زیباست. این پل معلق از کف رودخانه ی خیاوچایی (جاذبه ای تفریحی در اردبیل) به اندازه ی ۸۰ متر فاصله دارد.

یکی از تفریحاتی که در این مجموعه امکان پذیر است، پرواز پاراگلایدرها روی پل معلق می‌باشد که طرفداران زیادی نیز دارد. اگر علاقه مند هستید که این ورزش را تجربه کنید، می‌توانید از خلبان های مجربی که در آن جا حضور دارند کمک گرفته و آموزش های لازم را ببینید و سپس حسی بی نظیر را تجربه کنید.

علاوه بر پرواز پاراگلایدر، تفریحات دیگری اعم از شتر سواری، اسب سواری و اسکیت تدارک در کنار پل معلق وجود دارد.

پرواز پاراگلایدرها بر روی پل معلق

۲- تله کابین فندقلو

در حدفاصل اردبیل و نمین، جنگل قدیمی فندقلو واقع شد است. این جنگل از جاذبه های طبیعی اردبیل به شمار می‌رود که درختان متنوع فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی در آن یافت می‌شود.

از بهترین تفریحات جنگل فندقلو، تله کابین آن می‌باشد. تله کابین در میان صخره، هیجان آن را دو چندان می‌کند که می‌توانید در اردبیل، لذت آن را تجربه کنید.

تله کابین فندقلو در گردنه حیران اردبیل

۳- آبگرم های اردبیل

آبگرم های اردبیل علاوه بر جنبه ی تفریحی، جنبه ی درمانی نیز دارد. آبگرم های شهر باستانی اردبیل از پرطرفدارترین جاذبه های تفریحی این شهر می‌باشد که در یک روز گرم تابستانی، می‌توانید در آن آب تنی کنید.

آبگرم های اردبیل در شهرهای سرعین، نیر، خلخال، مشگین شهر ،گیوی و اردبیل وجود دارد. سرعین، شهری در فاصله ی ۲۵ کیلومتری اردبیل قرار دارد و مسافران زیادی به آنجا سفر کرده و از خواص درمانی آبگرم های این شهر استفاده می‌کنند.

۴- پیست آلوارس

پیست آلوارس، بزرگترین پیست کشور در روستای آلوارس در کوه های سبلان و فاصله ی ۳۰ کیلومتری سرعین واقع شده است. مجموعه ی تفریحی آلوارس، امکان ورزش های زمستانی را برای علاقه مندان، فراهم آورده است.

این پیست مجهز به بالابر و تله سیژ نیز می‌باشد. اسکی روی برف از پر طرفدارترین ورزش های زمیتانی است که در این پیست می‌توانید آن را تجریه کنید و خاطرات خوشی را ثبت نمایید.

۵- تفریحات دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل با امکانات فراوان تفریحی از معروف ترین جاذبه های تفریحی اردبیل به شمار می‌رود. اطراف این دریاچه بسیار سرسبز می‌باشد و فضایی مناسب برای اسکان گردشگران، فراهم آورده است.

۶- شهربازی الماس شهر

شهربازی الماس شهر، مجهز به انواع وسایل و بازی های مدرن می‌باشد. اکثر دستگاه های بازی موجود در این شهربازی بسیار با کیفیت و از کشورهای خارجی نظیر کره و ژاپن خریداری شده اند. فوتبال دستی، پیست ماشین شارژی، هلی کوپتر و تکان دهنده از جمله بازی های بسیار مهیج است.

لازم به ذکر است که شهربازی الماس شهر، دومین شهربازی سرپوشیده ی اردبیل می‌باشد.

۷- پیست کارتینگ حیران

حیران، منطقه ای در نزدیکی اردبیل است که از جاذبه های گردشگری و تفریحی برخوردار است. پیست کارتینگ واقع در حیران، طرفداران زیادی از میان نوجوانان و جوانان دارد. کارتینگ جزو بازی های دسته جمعی می‌باشد که می‌توانید به همراه دوستان خود از هیجان زیاد این بازی لذت ببرید.

غذاهای محلی شهر اردبیل

از آنجایی که اردبیل در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، انواع آش در این شهر طرفداران زیادی دارد که در ادامه آن ها و برخی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل را معرفی خواهیم کرد.

آش میوه

آش میوه، آشی با تنوع رنگ های زیبا از خوشمزه های اردبیل می‌باشد. برای تهیه ی این آش از موادی نظیر آلبالو خشک، آلو خورشتی، برگ زردآلو، گوجه برقانی، قیسی زردآلو، حبوباتی اعم از عدس، نخود و لوبیا قرمر، رشته، برنج، پیاز و گندم پوست کنده استفاده می‌شود. آش میوه به دلیل میوه‌هایی که دارد، برای سلامتی نیز فواید زیادی دارد.

آش دوغ

آش دوغ، آشی پرطرفدار در روز های سرد زمستانی در میان بومیان اردبیل می‌باشد. برای درست کردن آش دوغ علاوه بر دوغ تازه و ترش مزه از موادی نظیر سیر، سبزی هایی اعم از شوید، جعفری و تره، نخود و برنج استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: طرز تهیه آش دوغ سرعین / اردبیل و تبریز

آش یارما

آش یارما که به آش بلغور نیز معروف است از لذیذترین آش های شهر اردبیل است. از آنجایی که برای تهیه ی آش یارما، بلغور زیادی استفاده می‌شود از خواص زیادی بهره مند است. مواد مورد نیاز برای درست کردن این آش، بلغور، گوجه‌ فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آبغوره می‌باشد.

پیچاخ قیمه

خورشت بادام، نام دیگر پیچاخ قیمه در اردبیل است و در سراسر ایران، طرفداران زیادی دارد. گوشت، خلال بادام، پیاز، زعفران، تخم ‌مرغ و ادویه‌ خورشتی، مواد مورد نیاز برای تهیه این خورشت خوش طعم می‌باشد. لازم به ذکر است که پیچاخ قیمه اکثرا به همراه برنج، سبزی و ماست سرو می‌شود.

نمایی از غذای پیچاخ قیمه

کشمش ‌پلو

کشمش از آن دست از مواد خوراکی با مواد مغذی بسیار زیاد است. در اردبیل غذایی خوش طعم به نام کشمش پلو وجود دارد که از ترکیب پلو، کشمش، برنج و شیر تهیه می‌شود. این غذای مغذی، طرفداران زیادی در میان بومیان این شهر دارد. لازم به ذکر است که طعم غذای کشمش پلو بسیار دلچسب می‌باشد.

تره اسفناج

اسفناج از گیاهان بومی اردبیل است که خواص زیادی دارد. تره اسفناج غذایی بسیار مقوی است که ماده ی اصلی آن تره می‌باشد. برای تهیه ی تره اسفناج، علاوه بر تره از موادی نظیر لپه، سیر، اسفناج، پیاز، تخم مرغ و رب انار استفاده می‌شود.

اطلاعات بیشتر: معرفی ۱۱ تا از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل

شیر پلو

شیر پلو که برخی به آن سوتی پلو نیز می گویند، اغلب در چهارشنبه سوری تهیه می شود و به همراه خرما و کشمش خورد می شود. مواد مورد نیاز برای تهیه ی این غذا، برنج، شیر، روغن، گلاب و هل می باشد. بومیان اردبیل، اغلب شیر پلو را با خورشت هایی که شیرین هستند نظیر خورشت هویج، فسنجان و خورشت خلال بادام استفاده می کنند.

باسترما پلو

باسترما پلو در اصل غذایی از باکو است؛ البته برخی می گویند که غذای آستاراست. جالب است بدانید که در هنگام خودردن باسترما پلو، مواد اولیه ی این غذا دیده نمی شود؛ به همین دلیل این نام را که به معنای مدفون شده می باشد را به خود گرفته است.

برای تهیه این غذا از موادی نظیر برنج، سیب زمینی، رب ازگیل، گردو، پیاز، مرغ، زعفران، رب به و رب آلوچه استفاده می شود. لازم به ذکر ست که برای سرو باسترما پلو از قابلمه های کوچک یک نفره استفاده می شود.

نمایی از باسترما پلو یکی از غذاهای محلی اردبیل

رستوران های اردبیل

غذا از آن دسته چیزهایی است که حتی در سفر هم نمی‌توان آن را دست کم گرفت. در بهترین رستوران‌های محلی شهر اردبیل را معرفی خواهیم کرد. در سفر به این شهر حتما سری به این ۱۳ رستوران بزنید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

۱- کبابی حاج مالک

کبابی حاج مالک از قدیمی ترین رستوران‌های اردبیل با ۵۰ سال قدمت می‌باشد. در این کبابی، بهترین کباب ها را با تازه ترین گوشت ها طبخ کرده و به مشتریان عرضه می‌کند. تنوع غذایی در این کبابی زیاد است و شامل کوبیده، راسته گوسفندی، دل و جگر، جوجه کباب و … می‌باشد.

لازم به ذکر است که صاحبان در این کبابی، مانند سنتی قدیمی در اردبیل عمل می‌کنند؛ به این صورت که با مراجعه ی به این کبابی، ابتدا گوشت مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و سپس صاحبان آن جا با همان گوشتی که خودتان انتخاب کرده اید برایتان کباب درست می‌کنند.

جالب است بدانید که صاحبان کبابی حاج مالک برای اینکه این رستوران، شکل قدیمی خود را حفظ کند، دکوراسیون آن را تغییری نداده اند.

۲- رستوران حاجی قربان

رستوران حاجی قربان نیز از رستوران‌های قدیمی اردبیل است. دکوراسیون داخلی این رستوارن بسیار مرتب و زیبا می‌باشد. کاسه کباب های رستوران حاجی قربان اردبیل، معروف است و شامل کاسه کباب کوبیده، گوشت، جوجه کباب و یا کاسه کباب میکس می‌باشد.

۳- رستوران ضیافت

رستوران ضیافت اردبیل از پر طرفدارترین رستوران های این شهر در میان ساکنان و گردشگران می‌باشد. اگر می‌خواهید طعم غذاهای سنتی اردبیل را بچشید به این رستوران بروید؛ زیرا پیچاق قیمه و باسترما پلو همراه با ماهیچه ی این رستوران معروف می‌باشد. دکوراسیون رستوران ضیافت در عین سادگی، زیباست.

۴- رستوران گل سرخ

رستوران گل سرخ یکی دیگر از بهترین رستوران های اردبیل با دکوراسیونی دل نشین و زیباست. منوی این رستوران، متنوع و مناسب هر ذائقه ای است. کباب دنده های رستوران گل سرخ از نظر طعم خوشی که دارد بر سر زبان ها افتاده است. لازم به ذکر است که غذاهای این رستوران کمی گران هستند که البته نسبت به کیفیت عالی غذاها، معقول می‌باشد.

۵- کبابی حاجی بیوک آقا

کبابی حاجی بیوک آقا، رستورانی ساده همراه با کباب های خوشمزه است. کباب های این رستوران نیز مانند اکثر رستوران های دیگر اردبیل با گوشت تازه و لذیذ درست می‌شوند. کباب دنده گوسفندی این کبابی بسیار پرطرفدار می‌باشد.

۶- رستوران خوانسالار

رستوران خوانسالار با دکوراسیونی زیبا، میزبان مشتریان خود است. منوی این رستوران اکثر غذاهای ایرانی و محلی اردبیل را شامل می‌شود. هنگامی که وارد رستوران خوانسالار می‌شوید، یک کاسه سوپ تازه به صورت رایگان در اختیارتان قرار داده می‌شود و پس از آن می‌توانید غذای مورد نظر خود را سفارش دهید.

۷- رستوران خانه صادقی

یکی از زیباترین رستوران های اردبیل، رستوران خانه صادقی است. حیاط خانه تاریخی صادقی فضای بسیار دل نشینی دارد. شیشه های رنگی  استفاده شده برای تزئین این خانه قدیمی، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

در رستوران واقع در خانه ای که به دوران قاجاریه تعلق دارد، غذاهای محلی اردبیلی و غذاهای اصیل ایرانی طبخ می‌شود. علاوه بر رستورانی که در این خانه سنتی وجود دارد، کافی شاپی نیز با انواع دمنوش و میان وعده های ایرانی در آن واقع شده است.

۸- رستوران سید آقا

رستوران سید آقا که در کنار بازار اردبیل واقع شده است، رستورانی قدیمی با غذاهای خوشمزه می‌باشد. این رستوران از هر لحاظی اعم از کیفیت، کمکیت و قیمت غذاها عالی می‌باشد.  کباب ها و پیچاق قیمه ی رستوران سید آقا بسیار خوش طعم و لذیذ می‌باشد.

۹- رستوران معین درباری

رستوران معین درباری، رستورانی کوچک با کیفیت بالا و قیمت مناسب به مشتریان خود، غذا ارائه می‌دهد. طعم کباب های این رستوران بسیار لذیذ است. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید طعم غذاهای محلی اردبیل را بچشید حتما به رستوران معین درباری بروید زیرا بهترین غذاهای محلی را می‌توانید در این رستوران تجربه کنید.

۱۰- رستوران شاه عباس

رستوران شاه عباس یکی دیگر از رستوران های سنتی در شهر اردبیل می‌باشد. قدمت این رستوران به دوران صفویان باز می‌گردد و در حمام تاریخی ابراهیم آباد واقع شده است. دکوراسیون رستوران شاه عباس، کاملا سنتی و بسیار زیبا چیده شده است.

فضای باز این رستوران در کنار حوض فیروزه کوچک و گلدان های بسیار زیبایی که دارد، فضای بسیار دل نشینی را فراهم آورده است.

منوی این رستوران شامل غذاهای محلی اردبیل و غذاهای اصیل ایرانی می‌باشد. چای خانه هم در این رستوران وجود دارد  که می‌توانید یک عصری دل نشین را آن جا بگذرانید.

رستوران شاه عباس

۱۱- رستوران اعیان

رستوران اعیان یکی از مدرن ترین رستوران های شهر اردبیل می‌باشد. دکوراسیون این رستوران بسیار شیک چیده شده است. در منوی این رستوران انواع غذاهای اصیل ایرانی و کباب های بسیار لذیذ، دیده می‌شود. نکته قابل توجه این است که قیمت غذاهای رستوران اعیان، چندان ارزان نیست.

۱۲- کبابی مدینه منوره

کبابی مدینه منوره معروف به غذاهای زیاد و خوشمزه است. در رستوران مدینه منوره، انوع غذاهای ایرانی و کباب های لذیذ را می‌توانید سفارش دهید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید. شیشلیک و کباب برگ های این رستوران طرفداران زیادی در میان بومیان اردبیل و گردشگران دارد.

نکته قابل توجه درباره ی این رستوران این است که فقط وعده ی نهار را می‌توانید در آن سرو کنید. دکوراسیون این کبابی، بسیار ساده و قدیمی می‌باشد.

۱۳- فست‌ فود پدر خوب

فست فود پدر خوب با دکوراسیون زیبایی که دارد، میزبان فست فود دوستان می‌باشد. منوی این فست فود شامل پیتزا، ساندویچ و برگر است. پدر خوب از معروف ترین و بهترین فست فودهای اردبیل است.

سوغات اردبیل

حلوای سیاه (قره حلوا)

حلوای سیاه نوعی حلوای متشکل از جوانه گندم، کره، عسل و … می‌باشد که در اکثر فروشگاه های مواد غذایی اردبیل موجود می‌باشد. این حلوا بسیار مقوی است.

عسل

اردبیل پر است از دشت های پرگل؛ همین دلیل بر تولید عسل های مرغوب در این شهر شده است. عسل از سوغاتی هاس شهر باستانی اردبیل به شمار می‌رود.

تخمه آفتابگردان

یکی از مراکز تخمه آفتاب گردان در کشور، شهر اردبیل می‌باشد. این تخمه در اردبیل انواع مختلفی نظیر شمشیری، دور سفید و بادامی دارد.

قطیر

قطیر یک نوع نان معروف اردبیلی می‌باشد که مواد لازم برای تهیه ی آن، آرد، شکر، کره و … می‌باشد.

سرشیر و کره

یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های اردبیل، سرشیر و کره می‌باشد که در هنگام صبحانه استفاده می‌شود.

شیرینی های اردبیل که شامل باقلوای اردبیل، حلوای زنجبیلی، حلوای سفید و یا همان آغ حلوا، نان برنجی خلخال و … از دیگر سوغاتی های این شهر زیبا می‌باشد.

صنایع دستی اردبیل

قالی بافی

قالی بافی از هنرهای قدیمی شهر اردبیل می‌باشد که امروزه نیز در این شهر رواج دارد.

گلیم بافی

گلیم بافی از معروف ترین صنایع دستی استان اردبیل است. هنرمندان این زشته با استفاده از این هنر، کالاهای متنوعی نظیر سجاده، خورجین، کیسه، کیف، زیرانداز و … تولید می‌کنند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی از صنایع دستی است که مردم شهرنشین و روستانشین استان اردبیل به آن مشغول هستند. گوشواره، گل، نگین انگشتر، بادامی و … از نقش هایی هستند که هنرمندان برای این هنر خود از آن ها استفاده می‌کنند.

مسند بافی

مسند، گونه ای کوچک از گلیم است که اکثرا در خلخال و نمین استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که مسندهای اردبیل در دنیا معروف است و طرفداران زیادی از میان خارجی ها و به خصوص اروپایی ها دارد.

از دیگر صنایع دستی اردبیل می‌توان به لباس های محلی دست دوز، مس، سازهای سنتی مثل سنتور، کمانچه و سه تار و تنبک و … اشاره نمود.

blog 11

اقامت در شهر اردبیل

حال که همه ی اطلاعات درباره ی اردبیل را مطالعه کردید، اگر قصد سفر به اردبیل را دارید و به دنبال هتل و یا اقامت گاه های بوم گردی در این شهر هستید روی کمک سپنجا حساب کرده و به صفحه ی رزرو سوئیت در اردبیل مراجعه کنید.

در این صفحه می‌توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، مطابق آنچه برای مکان اقامتی خود در نظر دارید نسبت به رزرو آن اقدام نمایید.

سخن آخر

به عنوان سخن آخر، امیدواریم تمام اطلاعاتی که برای سفر به اردبیل به آن احتیاج داشته اید را در اختیارتان قرار داده باشیم.

آیا شما تجربه ای از سفر به اردبیل دارید؟

آیا خاطره ای از سفر به اردبیل و بازدید از جاذبه های گردشگری آن دارید؟

آیا سفر به اردبیل را به نزدیکان خود پیشنهاد می‌کنید؟

اگر پاسختان به سوال های بالا مثبت است لطفا تجربه ی خود را از سفر به اردبیل در بخش نظرات با ما و خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا