جاهای دیدنی ایران

شهرهای توریستی ایران را بشناسید!

حدس می‌زنید فهرست شهرهای توریستی ایران شامل کدام شهرها باشد؟ قطعاً شهرهایی در این فهرست قرار دارند که به دلایل مختلف، نزد گردشگران داخلی و خارجی محبوبیت‌شان بیشتر از سایرین است.  مثل شهر مشهد مقدس که به دلیل داشتن حرم مطهر امام هشتم(ع) و دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش در رتبه نخست گردشگری ایران جای گرفته است. فهرستی که ما در این مقاله ارائه می‌دهیم، شامل بیش از ده شهر برتر توریستی کشور است و مطالعه آن برای افرادی که قصد مسافرت دارند بسیار مهم است. پس با ما در سپنجا همراه شوید.

۱۱ شهر برتر گردشگری ایران

در ادامه شهرهای توریستی کشور را با اطلاعاتی مختصر درباره هر یک از آنها خواهید شناخت. با ما در سپنجا همراه باشید.

اصفهان

فهرست خود را با اصفهان آغاز می‌کنیم چون به هزاران دلیل به عنوان مروارید ناشناخته خاورمیانه و زیباترین شهر جهان شناخته می‌شود. این مقصد برای اکثر توریست‌هایی که به ایران می‌آیند، یک توقفگاه خاص است و یکی از شهرهای توریستی ایران است که برای مدت طولانی، خاطرات آن را به یاد خواهید آورد. پاریس را فراموش کنید، اصفهان زیباترین شهر دنیاست.

اصفهان با لقب نصف جهان از سال ۱۵۹۲ تا ۱۷۲۲ اصفهان پایتخت ایران بود. این شهر چیزهای زیادی برای ارائه دارد، بنابراین می‌توانید به راحتی یک هفته را در آنجا بگذرانید. بدون اغراق اصفهان آنقدر مناظر تاریخی با قدمت چندین قرن برای تحسین دارد که باعث می‌شود بخواهید بیشتر از آنچه قبل از آمدن فکر می‌کردید در آن بمانید. به این شهر که رسیدید از کاخ‌ها دیدن کنید، مساجد رنگارنگ را کاوش کنید، در بازار بچرخید و در کنار زاینده رود بنشینید و در حال تماشای نوازندگانی باشید که در مورد شهر محبوبشان آواز می‌خوانند.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به اصفهان

این شهر معروف و دیدنی هر ساله از تمام نقاط کره زمین، گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. بدون شک این نام برازنده اصفهان است که آن را نصف جهان می‌خوانند. در سفر به این استان خودتان را برای بازدید از جاذبه های بی‌نظیرش آماده کنید. با توجه به موقعیت جغرافیایی اش یکی از بهترین شهر های توریستی ایران محسوب می‌شود که از آب و هوایی خشک و معتدل برخوردار است.

بارش سالانه باران در اصفهان پایین بوده چرا که در منطقه‌ای کویری قرار دارد. میانگین دمای هوای سال در تابستان ۳۹ درجه سانتی گراد و در زمستان منفی ۱۸ درجه سانتی گراد است. رودخانه زاینده رود یکی از عوامل سرسبزی این استان به شمار می‌رود. با فرا رسیدن فصل تابستان و خشک شدن این رود، هوای اصفهان گرم می‌شود. بهترین بازه زمانی برای سفر به این منطقه از اسفند تا اردیبهشت و از اواخرشهریور تا پایان ماه مهر است.

با فرا رسیدن فصل بهار و شروع شدن عید نوروز، اصفهان حال و هوایی تازه به خود می‌گیرد. آب و هوای خوب و مطلوب، شروع تعطیلات نوروزی و… باعث می‌شود این استان شلوغ‌ترین جذب گردشگری در سال را به خود ببیند.

شرایط آب و هوایی در فروردین ماه و تا پایان اردیبهشت بسیار مطلوب است و همچنان طراوت و سرسبزی خود را حفظ کرده‌. با بازشدن مدارس و اتمام تعطیلات نوروزی اصفهان خلوت می‌شود اما کماکان گردشگران به گردش خود ادامه می‌دهند و بسیاری از افراد تازه کوله بار سفر را می‌بندند و راهی اصفحان می‌شوند. پس از نوروز قیمت هتل ها نصف می‌شود و استفاده از امکانات رفاهی آسان‌تراست . پس اگر برایتان مقدور است می‌توانید در فصول خلوت سال به اصفهان مراجعه کنید.

قابل ذکر بوده که هر شهری در هر فصلی با هر آب و هوایی، زیبایی های خاص خود را دارد اما اگر در شهری سردسیر زندگی می‌کنید بهتر است در زمستان به اصفهان بروید و اگر در شهر های گرمسیر اقامت دارید تابستان بهترین گزینه بوده و سفر راحت‌تری خواهید داشت.

مطالعه بیشتر: این ۵ مورد از مکان های ناشناخته اصفهان را هر گردشگری باید ببیند!

شهر توریستی اصفهان

شیراز

شیراز پنجمین شهر بزرگ ایران است و به خاطر چیزهای زیادی شناخته شده است. از جمله شعر، ادبیات، گل، باغ و … شیراز شهری از شهرهای توریستی ایران است که مردم در آن از زندگی لذت می‌برند، چه در قالب غذای خوب و چه در هنرهای زیبا. جالب است بدانید، پایتخت امپراتوری ایران باستان در نزدیکی شیراز بوده و خود شیراز در زمان سلسله زندیه پایتخت شده است. همچنین دو تن از مشهورترین شاعرانش در این شهر متولد شده‌اند.

شیراز جاهای دیدنی مثل حافظیه، سعدیه، مسجد نصیرالملک، باغ ارم، بازار وکیل، حمام وکیل و ده‌ها جای دیدنی دیگر دارد. بنابراین جای تعجب نیست که در این شهر کارهای زیادی برای انجام دادن وجود داشته باشد. از صنایع شیرازی می‌توان به معرق کاری‌های ظریف، ظروف نقره و قالی بافی اشاره کرد. یک چیز مسلم است، اینکه شیراز مانند هر جای دیگر ایران، مردم بسیار صمیمی و مهمان نواز دارد و این بازدید از شیراز را به یک تجربه عالی برای همه تبدیل می‌کند.

مطالعه بیشتر: زیباترین جاذبه های فراموش شده شیراز

بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز شهر فرهنگ و هنر و ادب است. هر فصلی از سال، این شهر عطر و بوی خاصی به خود می‌گیرد و با مردم خونگرم و مهربانش به استقبال گردشگران وبازدیدکنندگان می‌رود. ناگفته نماند که شیراز جزو بهترین شهرهای توریستی ایران است و مردمش با عطرشکوفه‌های بهار نارنج مشهور‌اند.فصل بهاربهترین زمان سفر به شیراز محسوب می‌شود. آب و هوای بینظیرش به همراه سرسبزی و طراوت شهر به هر بیننده‌ روح و توان تازه‌ای می‌بخشد.

بدون شک هر فردی قبل از اینکه راهی سفر شود. نخست شهر مورد نظر را از لحاظ پیشینه آب و هوایی برسی می‌کند. شیراز زمستان های سردی به همراه بارش برف و باران و تابستان های گرمی دارد. دراصل می‌توان گفت که در ماه اردیبشت و پاییز می‌توانید شاهد بهترین آب و هوا در شیراز باشید.

در فصل بهارتعداد مسافران شیراز شدت می‌گیرد. از آن طرف هزینه اقامت در تمام هتل ها بلامی‌رود و به خاطر تعتیلات نوروزی جاذبه های گردشگری این شهر بسیار شلوغ می‌شوند. البته ناگفته نماند که بهار در شیراز حال و هوای خاصی را نسیب هر بیننده می‌کند چرا که سرسبزی و طراوت در آنجا موج می‌زند.

فصل پاییز گزینه مناسب‌تری بوده و به خاطر شروع مدارس و به پایان رسیدن تعتیلات تابستانه، بازدید کنندگان و مسافران این شهر کم شده و امکانات رفاهی کاملی در دسترس تمام بازدید کنندگان قرار می‌گیرد. بارش باران در پاییز کم و بیش مبارد وشیراز آب و هوای خنکی دارد اما از آن طرف در ماه اردیبهشت زمانی که بیشتر گردشگران راهی خانه شده و شهر کمی خلوت‌تر می‌شود زمان مناسبی برای دیدن شیراز و تمام جاذبه های آن است.

تهران

تهران، پایتخت ایران، یکی از زیباترین شهرهای ایران و معمولاً اولین ایستگاه گردشگرانی است که در حال گشت و گذار در این کشور هستند. آب و هوای این شهر از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی آن که در شمال توسط کوه‌ها و در جنوب توسط کویر احاطه شده است، مشخص می‌شود. بر این اساس شمال تهران از هوای سرد و خشک برخوردار است اما جنوب آن تا حد زیادی گرم و خشک است.

میدان آزادی با نمایش معماری سنتی و مدرن در گذشته نماد تهران بوده و برج میلاد در حال حاضر این نقش را ایفا می‌کند. این کلانشهر به عنوان پایتخت ایران شهری پرجمعیت و یکی از شاخص‌ترین مراکز شهری جهان است که قبل از سایر شهرهای ایران مدرنیته را تجربه کرده است.

تهران با قرار گرفتن در یک منطقه بزرگ، یکی از بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین کلان شهرهای جهان است. به عبارت دیگر مرکز همه امور، حکومت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، کار، تجارت، تاریخ، علم، صنعت و تولید است و به همین دلیل است که مردم بیشتر تمایل به مهاجرت به اینجا دارند و جمعیت به طور مداوم افزایش می‌یابد.

مطالعه بیشتر: جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید

بهترین زمان سفر به  تهران

تهران بزرگ به خاطر وجود مشاغل بسیاری که در خود تولید کرده و جاذبه‌های زیبایش در هر روز و هر فصلی از سال گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور به سمت خود جذب می‌کند و یکی از شلوغ‌ترین شهرهای توریستی ایران است. تهرانگردی در هر فصلی از سال ویژگی های خاص خود را دارد که بسته به نوع سلیقه افراد، درهر روزی می‌توانند در این گردش دیدنی شرکت کنند. بیشتر اوقات به دلیل شلوغی و ترافیک ، جابه جایی در تهران کمی سخت و تاقت فرسا است به همین خاطر پیشنهاد اول ما در سفربه تهران فصل بهار است.

در این ایام بیشتر افرادی که در تهران زندگی می‌کنند. روزهای تعطیل نوروز به دیگر جاذبه‌ها سفر می‌کنند. به همین خاطر ترافیک کمتری در شهربه وجود می‌آید و تهرانگردی راحت‌تر است.علاوه بر این هر چه ترافیک کمتر باشدآب و هوا تمیز‌تر می‌شود. در شهر تهران بیشمار جاذبه دیدنی و مثال زدنی موجود بوده که در فصل بهار رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرند. اگر روزانه مشغول تحصیل یا تدریس هستید می‌توانید از تعطیلات تابستانه استفاده کرده و در این فصل به تهران سفر کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به رامسر | هرآنچه باید بدانید!

اوایل پاییز آب و هوا کمی سرد است اما همچنان فرصت خوبی برای گردش و دیدن جاذبه های تهران محسوب می‌شود. در حقیقت فرقی ندارد که چه فصلی به این شهر سفر کنید چرا که شهری چهار فصل است و هر کدام شما را با جلوه‌های متفاوتی روبه رو می‌کنند.

تهران از شهرهای توریستی ایران

یزد

شهر تاریخی یزد که به خاطر شیرینی‌های لذیذ و جاذبه‌های تاریخی‌اش معروف است، از بهترین شهرهای توریستی ایران به حساب می‌آید. این تنها شهری در ایران است که به عنوان یک شهر بین المللی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. گردشگری یزد که اخیراً رونق یافته است، محبوبیت خود را مدیون طیف گسترده‌ای از جاذبه‌ها از جمله موزه‌ها، مساجد، معابد، بازارها و باغ های تاریخی است.

یزد یکی از شهرهای کویری ایران است و معماری منحصر به فرد و متمایز آن قطعا شما را به یکی از دوستداران این شهر شگفت انگیز تبدیل خواهد کرد. این شهر که به شهر بادگیرها معروف است به دلیل معماری خارق‌العاده‌اش توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. خانه‌های کاهگلی با معماری ایرانی که امروزه به بوتیک هتل و هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند، می‌توانند انتخاب شما در این شهر باشند. بیشتر هتل‌ها و مکان‌های اقامتی شهر یزد، بوتیک هتل هستند و اغلب در نزدیکی جاذبه‌های اصلی شهر قرار گرفته‌اند و به تنهایی از جاذبه‌های شهر هستند.

در این شهر از شهرهای توریستی ایران می‌توانید از جاذبه‌های باستانی زیادی مانند باغ دوات آباد، پیر چک چک، مسجد جامع شهر و بسیاری آثار دیگر دیدن کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های این شهر کویری، برج‌های بادی رفیع هستند که در گذشته سیستم تهویه خانه‌ها در روزهای گرم تابستان بودند.

بیشتر بخوانید: فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

بهترین زمان سفر به  یزد

یزد شهری با آب و هوای گرم و خشک است. به خاطر قدمت و بافت تاریخی بالایی که دارد، درآثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از معروفیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است. دما در فصول مختلف سال دچار نوسان می‌شود به طوری که  تابستان‌ها ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر و زمستان‌ها دما به ۲۰ درجه سانتی گران هم می‌رسد. یزد از شهر‌های توریستی ایران به شمار می‌رود. و بهترین زمان سفر برای گردشگران علاقه‌مند به این شهرفرهنگی زیبا فصل زمستان و اوایل فصل بهار است.

کویر نوردی از تفریحات رایج و پرطرفدار یزد بوده که خاطرات خوشی را برای شرکت کنندگان رقم می‌زند. برای کویر گردی بهتر است در فصل پاییز اقدام کنید . تابستان هوا بسیار گرم می‌شود و دیگر زمان مناسبی برای رفتن به دل کویر نیست.

در این شهر هر ساله مراسمات مختلفی برگزار می‌گردد که سبب می‌شوند بازدید کنندگان و گردشگران بیشتر با آیین و فرهنگ مردم یزد آشنا شوند. اگر به تاریچه این شهر و دیار سری بزنیم پی میبریم که یزد شهر زرتشتیان بوده و امروزه به همین خاطر مراسمات بسیاری برپا می‌شوند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به جشن سده اشاره کرد که هر سال در دهم ماه بهمن برگزار می‌شود. پیروان دین زرتشت انبوهی از هیزم ومشعل های بزرگ به نام لاله را در مکانی به آتش می‌کشند و به همراه نواختن موسیقی این آیین را کنار یکدیگر جشن می‌گیرند.

این تنها یکی از مراسمات برگزار شده در شهر یزد است. اگر علاقه مندید که بیشتر راجبع فرهنگ این مردم بدانید در این آیین و رسومات شرکت کنید.

هتل بوتیک یزد

تبریز

تبریز که مرکز استان آذربایجان شرقی است در شمال غربی ایران واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ایران است. این شهر از سه جهت توسط کوه‌ها یا تپه‌های غلتان احاطه شده است و در حاشیه غربی با دریاچه ارومیه همسایه است. بلندترین کوه در مجاورت تبریز، کوه سهند است که در ۵۰ کیلومتری جنوب آن قرار دارد.

شهر تبریز از شمال به مرند و اهر، از جنوب به مراغه و هشترود، از شرق به سراب و میانه و از غرب به دریاچه ارومیه محدود می‌شود. ضلع شرقی این شهر با کوه‌های سرخاب و تا حدودی با کوه‌های رفیعیه و عقبه همسایه است. ضلع غربی این شهر از شهرهای توریستی ایران در دشتی باز قرار دارد و از ویژگی‌های اصلی چشم انداز آن دریای خجست است که به آن «شاهی» نیز می‌گویند. نامی که تا حدی به نام روستای کوچکی در منطقه به نام شاهی که در حومه شهر قرار دارد، وارد شده است.

تبریز همچنین دارای آثار تاریخی بسیاری است که نمایانگر گذر معماری ایران در طول تاریخ عمیق آن است. بیشتر محوطه‌های تاریخی حفظ شده تبریز متعلق به دوره ایلخانی، صفویه و قاجاریه است. از جمله این مکان‌ها، بازار بزرگ تبریز است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: سفرنامه های تبریز | مرور خاطرات سفر به پایتخت گردشگری

بهترین زمان سفر به  تبریز

این شهر قدیمی آب و هوایی خشک و مرطوب دارد. زمستان ها باد سردی می‌وزد و در تابستان هوا کمی خنک و خشک است. به طوری که میانگین دما در گرم‌ترین حالت بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد بوده و زمستان به منفی۱۰ تا ۵ سانتی گراد درجه می‌رسد. هرچند هوا در روزهای تابستانی یزد گرم باشد، از آن طرف شب‌ها هوا بسیار خنک و دلپزیر بوده به طوری که این شهر  به شب‌های تابستانی خنکش معروف است. زمستان‌‌ در شهر یزد بسیار دیدنی و زیبا می‌شود بارش برف از ویژگی های این فصل است. بیشترین میزان بارش باران در اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد که سبب سرسبزی این منطقه می‌شود.

یزد از شهر های توریستی ایران به شمار می‌رود که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران به آنجا مراجعه می‌کنند. بهتر است طبق سلیقه و زائقه خود قبل از سفر کامل شرایط را برسی کنید. شخصی ممکن است از آب و هوای سرد و برفی لذت ببرد ودیگری از تعطیلات تابستانی استفاده کند و به مسافرت برود.  اگر از هوای گرم یا سرد و یخی بیزار هستید، بهترین زمان سفر به یزد از اواخر بهار تا اواخر تابستان است در این بازه زمانی هوا خنک می‌شود و به خاطر فرا رسیدن عید نوروز، شهر حال و هوایی تازه را به خود می‌گیرد . البته بهار شلوغی شهر و هجوم گردشگران به یزد همراه را به همراه دارد. در این فصل جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود که می‌توانید در آنها نیز شرکت کنید.

شهر زیبای تبریز

مشهد

مشهد یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران است و بیشترین تعداد گردشگر را در کشور به خود اختصاص داده است، به طوری که سالانه نزدیک به ۳۴۵۰۰۰ نفر از این شهر دیدن می‌کنند. این شهر بیشتر به دلیل داشتن حرم مطهر امام هشتم(ع) در قلب خود، به عنوان یک شهر مذهبی شناخته می‌شود و در طول یک سال گردشگران زیادی تنها به هوای زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) آن را انتخاب می‌کنند . با این حال، جاذبه‌های گردشگری عالی دیگر در مشهد وجود دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

فراوانی هتل‌های مجلل، هتل‌های سنتی و هتل‌های نسبتا ارزان این شهر از شهرهای توریستی ایران ، اقامت گردشگران داخلی و خارجی را در این شهر آسان کرده است و فرودگاه بین‌المللی آن یکی از راحت‌ترین فرودگاه‌های ایران است و روزانه هزاران مسافر از طریق همین فرودگاه وارد مشهد می‌شوند. این در حالی است که بسیاری دیگر از مسافران مشهد با قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به این شهر سفر می‌کنند.

مجموعه حرم امام رضا در مرکز شهر مشهد قرار دارد. برای درک شکوه و عظمت آن چندین بازدید لازم است. این مسجد با هفت صحن عظیم و مساحتی بالغ بر ششصد هزار متر مربع، بزرگ‌ترین مسجد جهان است. کاشی کاری‌های آبی پیچیده و خطوط عربی روی ایوان‌ها و مناره‌ها مسافران را هیپنوتیزم می‌کند و گنبد طلایی خیره کننده با افتخار؛ بالای خود حرم ایستاده است. مسجد گوهرشاد از جمله جاذبه‌های معروف داخل مجموعه است.

مطالب بیشتر: لیستی از بهترین جاهای دیدنی مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

این شهر مقدس در هر فصلی از سال پذیرای گردشگران و زائران از اقساء نقاط کشور است. تابستان های گرم و خشکی دارد و میانگین دما به ۳۲ درجه سانتی گراد می‌رسد. زمستان که از راه می‌رسد با خود سرمای سوزناکی به همراه دارد. بعضی اوقات دما به منفی بیست درجه سانتی گراد هم می‌رسد. البته بیشتر اوقات دمای هوا در زمستان منفی چهار درجه سانتی گراد است.

ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای سفر به مشهد مقدس محسوب می‌شود، در حرم مطهر امام رضا(ع)مراسمات مختلفی برگزار می‌شود که تلاوت قرآن یکی از مهم‌ترین این مراسمات است. در این ماه برای افراد نیازمند کارت دعوت  افطاری فرستاده می‌شود.

اگر قصد شما از سفر به مشهد، زیارت است. شهادت امام رضا(ع) زمان مناسبی برای دیدن این مراسم باشکوه بوده که یکی از آیین های جالب آن حمل طابوت نمادین این امام بزرگواردر حضور هزاران نفر از زائران است . مراسم سوگواری می‌تواند موقعیت مناسب سفر برای عاشقان موسی الرضا (ع) باشد.

رشت

رشت یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران است و مکان مورد علاقه بسیاری از ایرانیان به حساب می‌آید. این شهر به عنوان یکی از شهرهای توریستی ایران به شهر باران‌های نقره‌ای نیز معروف است. جاذبه‌های تاریخی رشت مانند آرامگاه میرزا کوچک خان و میدان شهرداری دیدنی است. در سال ۲۰۱۵، این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست. همچنین، این شهر دارای چندین جاذبه طبیعی است که ارزش بازدید دارند.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست جاهای دیدنی اراک

در رشت انواع غذاها و صنایع دستی را می‌توان یافت. بر اساس استانداردهای یونسکو، یک شهر زمانی خلاق است که از نوآوری‌ها و قابلیت‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده کند. این شهر ایرانی به همراه چند ده شهر دیگر در جهان به دلیل طعم‌های مختلف غذا در فهرست خلاق یونسکو به ثبت رسیده است.

بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری رشت مانند مجموعه میدان شهرداری، بازار بزرگ رشت، سبزه میدان، خانه سردار جنگل، کلیسای ارامنه سنت مسروپ، موزه میراث روستایی گیلان، باغ محتشم، تالاب عینک، ساکالکسار به رشت سفر می‌کنند.

مطالعه بیشتر: راهنمای سفر به رشت ، جذاب‌ترین شهر شمال

بهترین زمان سفر به رشت

رشت از معروف‌ترین شهرهای توریستی ایران به شمار می‌آید که همواره قصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارج از کشور است. این شهر به خاطر سرسبزی و آب و هوای خوبش در بین گردشگران شهرت دارد. رشت جزو پر بارش‌ترین شهر کشور ایران محسوب می‌شود. در برخی از فصول سال این بارش به اوج خود می‌رسد، شاید چنین روزهایی برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد پس با ما همراه باشید تا فصل های مختلف در شهر رشت را با هم برسی کنیم.

گرم‌ترین ماه‌های سال در رشت را می‌توان در تابستان تجربه کرد.گاهی اوقات دما به اوج خود تا ۳۷ درجه سانتی گراد می‌رسد.پاییز هوا خنک و مطلوب بوده و باب میل بسیاری افراد است که به این شهر سفر می‌کنند.زمستان هوا سرد می‌شود اما بهار سرسبزی و طراوت تمام منطقه را زنده می‌کند.

هرشهری آیین های خاص خود را دارد. مراسمات مختلفی در شهر رشت برگزار می‌شود. هر کدام بخش مهمی از فرهنگ این منطقه را به نمایش می‌گذارند. جشن شالیزار هر ساله در اوایل اسفند ماه برگزار شده و مربوط به فرا رسیدن فصل کشت و کار است. آیین شال اندازی، عروس گوله، آهو چره، لافند بازی از دیگر مراسمات پربازدید و محبوب رشت هستند. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در زمان برگزاری این آیین ها آنجا باشید.

رشت

رامسر

رامسر که به عنوان زیباترین شهر شمال ایران شناخته می‎شود، یکی دیگر از مهم‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای توریستی ایران است. این شهر زیبا در مسیر جاده چالوس – رشت در غرب استان مازندران و در ارتفاع ۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. رامسر از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه البرز، از شرق به شهرستان تنکابن و از غرب به استان گیلان محدود می‌شود. آب و هوای رامسر در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است.

از آنجایی که رامسر در مجاورت جنگل و دریا واقع شده و طبیعت بسیار خوبی دارد، یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران مورد توجه گردشگران است. رامسر همچنین یک تفریحگاه دریایی محبوب برای ایرانیان است که چشمه‌های آب گرم، چشم اندازی از جنگل‎های سرسبز رشته کوه‌های البرز، دسترسی به سواحل خزر و خرابه‌های باستانی قلعه مارکوه را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

چشمه‌های آب گرم معدنی واقع در قلب این شهر خواص درمانی دارد و گفته می‌شود برای مبتلایان به روماتیسم، ناراحتی‌های پوستی و درد مفاصل مفید است. روستای جواهر ده یکی از جاذبه‌های طبیعی محبوب این شهرستان است.

بهترین زمان سفر به رامسر

اگربخواهیم از لحاظ آب و هوا شهر رامسر را برسی کنیم، طبیعتا مانند دیگر شهرهای شمالی کشور زمستان ها سرد و تابستان ها بسیار گرمی دارد. تا بحال از نزدیک شاهد رسم و رسومات مازندرانی ها بودید؟ سفر به شمال کشور تنها به موقعیت جغرافیایی آن مربوط نمی‌شود بلکه این فرهنگ مردم رامسراست که بیشتر گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. شمال کشور بهترین شهرهای توریستی ایران را به خود اختصاص داده است . علاوه بر جاذبه‌های زیبا، مردمش بسیار مهمان نواز و دارای  فرهنگ غنی هستند.

نوروز خوانی مراسمی شاد همراه با خواندن اشعار شاد است.این مراسم ۱۵ روز مانده به آغاز سال جدید برگزار می‌شود که توسط سه نوروز خوان برگزار می‌شود. نفر اول اشعار محلی را با صدایی بلند می‌خواند، نفر دوم سازمی‌زند و سومین نفر وظیفه جمع کردن هدایای مردم را دارد.

جنگل دالخانی از زیبا‌ترین جاذبه‌هایی است که در سفر به رامسر نباید دیدن آن را از دست بدهید. تابستان ها بهترین  آب و هوا در جو این منطقه حاکم بوده و سرسبزی و طراوت همه جا را فرا گرفته است.

روستای جواهر ده

 قم

استان قم یکی از کوچک‌ترین استانهای ایران است. شهر قم مرکز این استان، به عنوان یکی از شهرهای توریستی ایران از پربازدیدترین و مهم‌ترین مکان‌های گردشگری مذهبی ایران به حساب می‌آید. قم همچنین از نظر اماکن فرهنگی-تاریخی و طبیعت زیبا و بکر بسیار غنی است.

علاوه بر این، مناظر بی‌نظیر کویری قم هر ساله خیل عظیمی از مسافران و گردشگران به سمت خود می‌کشانند. قم دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و چشم نوازی است که می‌توانند برای مسافران نوروزی که در ایام نوروز به نیت زیارت حرم حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم سفر می‌کنند جذاب باشند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین مکان های قم

بهترین زمان سفر به قم

از آنجا که قم دومین شهر زیارتی کشور بعد از مشهد مقدس است. پس با هم این مکان گردشگری را از نظر بهترین سفر به اماکن زیارتی قم برسی می‌کنیم.  نماد شهر قم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از مهم‌ترین بخش های این شهر به شمار می‌روند که به خاطر محبوبیت بالایی که دارند همیشه پذیرای زائران هستند. قم شهری با آب و هوای خشک است به همین خاطر اگر قصد بازدید از اماکن زیارتی را دارید بهتر‌بوده در ماه های فروردین، شهریور و مهر به این شهر سفر کنیدچرا که آب و هوایی خنک و مطلوب در انتظارتان است.

همدان

همدان با نام تاریخی و پر صلابت هگمتانه به عنوان مهد تاریخ و تمدن ایرانیان شناخته می‌شود. همدان یکی از شهرهای باستانی ایران است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در اختیار مسافران جهان قرار داده است. بسیاری از مورخان این شهر را پایتخت تاریخ و تمدن ایران می‌دانند. به این ترتیب سفر به این شهر شما را با مجموعه‌ای از آثار تاریخی دوره‌های مختلف مانند شهر تاریخی اکباتان، مجموعه گردشگری گنج نامه و همچنین شگفتی‌های طبیعی مانند غار علیصدر و … آشنا می‌کند. بازدید از بازار سنتی همدان و  انتخاب ادویه‌ها و سوغاتی‌های محلی نیز شگفت انگیز است.

بهترین زمان سفر به همدان

همدان جاذبه گردشگری بسیاری دارد. غار علیصدر از محبوب‌ترین این جاذبه‌ها بوده که در هر فصلی از سال دلیل محکمی برای سفر گردشگران به همدان است. شهرهای توریستی ایران همواره به خاطر محبوب بودنشان هر روز سال پذیرای مسافران و بازدید کنندگان از نقاط مختلف جهان هستند. بسته به زائقه و سلیقه شما می‌توانید هر کدام از فصول سال را برای سفر به همدان انتخاب کنید. اگر آب و هوایی خنک را می‌پذیرید فصل بهارو اوایل تابستان موقعیت مناسبی است.

مطالب بیشتر: آشنایی با بهترین مراکز تفریحی همدان

کیش

کیش که یک منطقه آزاد در خلیج فارس است، همواره از شلوغ‌ترین شهرهای توریستی ایران به حساب می‌آید. زیرا در کنار جاذبه‌های گردشگری و طبیعی متعدد، مراکز خرید گوناگون هم برای گردشگران دارد. به این شهر توریستی و خوش آب و هوا که بروید می‎توانید کارهای زیادی انجام دهید. مثلاً از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنید، خرید کنید، در ساحل قدم  بزنید و در سواحل مرجانی آن شنا کنید.

کیش جاهای دیدنی زیادی دارد من جمله کشتی یونانی، شهر تاریخی حریره، باغ پرندگان، پارک دلفین‌ها، شهر تاریخی کاریز، بوستان آهوان، جزیره هندورابی وغیره. نکته‌ای که باید در مورد کیش در نظر بگیرید، آب و هوای گرم آن است. اگر از گرما فراری هستید و می‌خواهید از سفر خود به کیش نهایت لذت را ببرید، اوایل دی ماه تا اواخر فرودین ماه را برای سفر به جزیره در نظر بگیرید.

بهترین زمان سفر به کیش

جنوب کشور همیشه مورد توجه افراد علاقه مند به سفر و تفریح بوده و هست. کمتر کسی سفر به جزیره کیش را رد می‌کند. این جزیره در تمام فصول سال زیبا و منحصر به فرد است. تابستان ها هوا بسیار گرم می‌شود. شاید دما به ۵۰ درجه سانتی گراد هم برسد اما نکته مثبت این فصل، موقعیت مناسب برای غواصی و شنا کردن در دریا است.

زمستان درجزیره همراه با بارش باران و سردی هوا بوده پس قبل از سفر حتما با خود لباس گرم و چتر به هپراه داشته باشید. پاییز به خاطرشروع بارش باران، خبری از آفتاب تیز و هوای گرم ساحل نیست. اما هوا متعدل و خنک است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد تور گشت جزیره کیش

جزیره کیش

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا می‌توانید ایرانگردی و ماجراجویی خود را از هر جای ایران که دوست دارید آغاز کنید، اما توصیه ما به شما این است که یک شهر از فهرست شهرهای توریستی ایران را برای شروع انتخاب کنید به خصوص اگر شناخت کافی در این زمینه ندارید. این لیست شامل بهترین شهرهای گردشگری کشور می‌شود، بنابراین سفر خود را با هر یک از آنها که آغاز کنید بدون شک سفری تمام کمال تجربه خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا