دیدنی های مشهد

لیستی از بهترین جاهای دیدنی مشهد

18 منطقه دیدنی مشهد که باید ببینید

جاهای دیدنی مشهد ، تنها محدود به حرم امام رضا(ع) نمی‌شود. این شهر به عنوان پایتخت مذهبی ایران شناخته می‌شود اما به لحاظ داشتن انواع جاذبه‌های گردشگری به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران نیز شناخته می‌شود. این مقصد محبوب سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. بسیاری از آنها زائرانی هستند که مایل به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) هستند و بسیاری دیگر علاوه بر زیارت، به قصد استفاده و بازدید از جاذبه‌های متعدد و امکانات تفریحی دیگر به اینجا می‌آیند. برای مطالعه لیستی از بهترین مکان‌های دیدنی مشهد ادامه این مطلب از سپنجا را همراه ما باشید.برای اجاره سوئیت در مشهد کافیست روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

فهرست جاهای دیدنی مشهد

اگر گمان می‌کنید مشهد مقدس، تنها یک مقصد زیارتی است، فهرست زیر را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که این شهر بهشت زیارت و سیاحت است. مکان‌های دیدنی مشهد شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- پارک ملت، اولین مکان در لیست مکان‌های دیدنی مشهد

بدون بازدید از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک مشهد نمی‌توانید سفر خود را به پایان برسانید. این پارک یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد است که از دست دادن زمان در آن به دلیل داشتن امکانات متعددی مثل شهربازی، میدان‌های ورزشی، کتابخانه و استخر، کاملاً طبیعی است. این شهربازی به خودی خود بزرگ‌ترین چرخ و فلک در شرق میانه و هجدهمین چرخ فلک بزرگ جهان را در خود جای داده است. در قسمت شرقی پارک می‌توانید دریاچه‌ای بزرگ و در قسمت غربی استخر شنا، زمین والیبال و فوتبال، زمین تنیس و زمین اسکیت را پیدا کنید.

  • آدرس پارک ملت مشهد: میدان آزادی، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت، فلکه پارک
  • هزینه بازدید از پارک ملت: رایگان
  • ساعت بازدید: ۴ بعد از ظهر تا ۱ بامداد

پارک ملت

۲- پارک وکیل آباد | بازدید از تنها باغ وحش در مشهد

پارک وکیل آباد در لیست مکان‌های دیدنی مشهد در رتبه دوم قرار دارد. دلایل متعددی برای بازدید از این پارک قدیمی وجود دارد. وکیل آباد تنها باغ وحش مشهد را دارد که در آن می‌توانید انواع پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و پستانداران را پیدا کنید. اما اگر باغ وحش را دوست ندارید، می‌توانید از شهربازی وکیل آباد دیدن کنید. این شهربازی بزرگ که یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد است کوهستان پارک شادی نام دارد و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

در زمان‌های خاصی از سال، مانند بهار و تابستان، یک جریان بسیار خنک به واسطه درختان کهنسال و قد کشیده این پارک ایجاد می‌شود که شرایط را برای یک پیک نیک حسابی در کنار خانواده فراهم می‌سازد. پس اگر می‌خواهید در سایه درختان بلند در فضای باز پیک نیک کنید، وسایل خود را جمع کنید و به سمت پارک زیبای وکیل آباد حرکت کنید.

  • آدرس پارک وکیل آباد: مشهد، میدان آزادی، انتهای بلوار وکیل آباد
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

۳- روستای تفریحی شاندیز

منطقه آرام و تفریحی شاندیز یکی از مکان‌های ییلاقی خاص برای بازدید در مشهد است. اگر در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد متوقف شوید، با ناحیه‌ای روبرو می‌شوید که پر از رودخانه‌ها، دره‌ها، چنارهای بلند، و… است. این روستای تفریحی شاندیز است که مانند یک شاهکار نقاشی، زیباست. اگر احساس گرسنگی کردید، رستوران پدیده شاندیز هم غذاهای ایرانی و هم غذاهای بین المللی را سرو می‌کند. سوغات فروشی شاندیز همچنین مکانی عالی برای خرید هدیه و سوغات محلی است.

  • آدرس: روستای شاندیز، ۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد

روستای شاندیز

۴- طرقبه | جایی برای گریز از زندگی شلوغ شهری

یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد برای فصل پاییز، روستای طرقبه است. اگر در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد توقف کنید، با طرقبه، شهر زیبا با آب و هوای زیبای ییلاقی روبرو می‌شوید. رودخانه‌های طولانی، درختان بلند و باغ‌های بزرگ میوه، همگی طرقبه را برای یک گریز عالی از زندگی شلوغ شهر تبدیل کرده است. وقتی برای طرقبه وسایل خود را جمع می‌کنید، به یاد داشته باشید که چند ساعت در آنجا خواهید ماند زیرا این شهر دارای جاذبه‌های متعدد مخصوص به خود است. این جاذبه‌ها شامل سد چالیدره، سد گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار است که قلب تپنده طرقبه محسوب می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
مکان های دیدنی گناباد ؛ از دیدنی های تاریخی تا جاذبه های طبیعی!

اگر وقت دارید، از دهکده سرسبز نوغندور فقط ۱۰ کیلومتر دورتر از طرقبه دیدن کنید. طرقبه یکی از بهترین مکان‌های دیدنی مشهد برای تابستان و بهار است. اما در فصول سرد، طرقبه به یکی از سردترین نقاط خراسان تبدیل می‌شود، بنابراین مراقب باشید.

  • آدرس: جاده وکیل آباد، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد

۵- سد چالیدره | تجربه لذت بخش ماهیگیری

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد ، سد چالیدره است. وقتی در طرقبه هستید، بازدید از سد چالیدره را فراموش نکنید. می‌توانید ماهیگیری یا قایقرانی را در داخل آب این سد زیبا انجام دهید. همچنین چندین رستوران پراکنده در اطراف شما وجود دارد که می‌توانید انواع غذاها را در آنجا میل کنید. اگر از پیک نیک در طبیعتی نزدیک آب لذت می‌برید، چالیدره یکی از مکان‌هایی است که باید در مشهد از آن دیدن کنید.

  • آدرس: جاده عنبران، طرقبه

۶- آرامگاه فردوسی

کمتر کسی پیدا می‌شود که فردوسی، شاعر و نویسنده شاهنامه را نشناسد. آرامگاه این شاعر و عارف در باغی زیبا در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد در شهر باستانی توس قرار دارد. معماری مقبره وی از زمان هخامنشیان الهام گرفته شده است و موزه و کتابخانه‌ای در نزدیک مقبره او وجود دارد که برای شناخت بیشتر بازدیدکنندگان از فردوسی و آثار وی ساخته شده است. آرامگاه این شاعر بزرگ به عنوان یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی مشهد، سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.

  • آدرس: بلوار شاهنامه، توس، ۲۰ کیلومتری شمال مشهد

آرامگاه فردوسی

۷- باغ آموزشی گیاه شناسی مشهد

به عنوان یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی مشهد می‌توان به باغ گیاه‌شناسی آن اشاره داشت. باغ گیاه شناسی ۲۵ هکتاری مشهد در سال ۲۰۱۴ با اهداف آموزشی و زیبایی شناسی افتتاح شد. این باغ شامل بخش‌هایی مانند باغ گل رز، مرکز تئاتری و آموزشی، باغ صخره‌ای و باغ میوه‌های بومی ایران و بسیاری دیگر است.

  • آدرس: مشهد، میدان قدیر، بلوار جمهوری اسلامی

۸- موزه نادری | مجموعه آثار دوران افشاریان

موزه نادری که یکی از مهم‌ترین موزهای ایران در شهر مشهد است، برخی از آثار برجای مانده از دوران نادرشاه به نمایش گذاشته است. آثاری مانند زره و سلاح‌ها. همچنین، آرامگاه نادرشاه و محمدتقی خان پاسیان را نیز در خود جای داده است.

  • آدرس: مشهد، چهارراه شهدا
  • شمارهای تماس: ۰۵۱۳۲۲۲۴۸۸۸ – ۰۵۱۳۲۲۱۵۴۶۸
  • ساعت بازدید: ۳۰: ۷ الی ۲۰( در فصل تابستان) ۳۰: ۷ الی ۱۷( در فصل زمستان)

۹- موزه نان مشهد | اولین موزه نان در ایران

موزه نان مشهد اولین موزه در نوع خود در کشور است. این تجهیزات را در تهیه نان و انواع مختلف نان به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس: کارخانه گندم گشت، کوچه شهید یزدی، تقاطع فردوسی، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی

۱۰- پارک علمی استاد بازیما | سفری جذاب به منظومه شمسی

اگر به علم علاقه دارید، در سفر خود به مشهد سری به پارک علمی پروفسور بازیما بزنید. این یک مرکز آموزشی ایده آل برای آن دسته از گردشگرانی است که به علم علاقه دارند. اینجا یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد است و می‌توانید در آن به مریخ سفر کنید، ژیروسکوپ را مطالعه کنید، منظومه شمسی را ببینید و در آکادمی زیست شناسی در این پارک علمی خلاق شرکت کنید.

  • آدرس پارک علمی پروفسور بازیما: مشهد، مجتمع وصال، مرکز گردشگری سپاد، بلوار خیام

پارک علمی استاد بازیما

۱۱- پارک باغ ملی

باغ ملی در وسط زندگی شهری مشهد واقع شده است. این پارک مجسمه‌هایی از شخصیت‌های معروف ادبیات فارسی را در خود جای داده است.

  • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان خسروی

۱۲- بوستان سنگی کمر مقبولا

اگر دوست دارید نظاره‌گر جاهای عجیب باشید، حتماً در سفرتان به مشهد از بوستان سنگی کمر مقبولا دیدن کنید. این جاذبه‌ی طبیعی در دشت توس، بین دو رشته‌کوه هزار مسجد و بینالود واقع شده است. آنچه این مکان را جذاب و دیدنی کرده است، وجود بیش از ۱۵ هزار سنگ‌نگاره است که مورخان قدمت هر یک از آنها را به هزاران سال پیش تخمین زده‌اند! آنها همچنین اضهار دارند که خاک حاصلخیز، منابع آب و موقعیت استراتژیک مناسب باعث شکل گیری تمدن بشری در این منطقه هستند.

بوستان سنگی کمر مقبولا یکی از بهترین و عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشهد است و تقریباً در هر نقطه از آن یک سنگ‌نگاره وجود دارد. ما مطمئن هستیم که تماشای این سنگ‌نگاره‌های تاریخی از نزدیک می‌تواند برای هرکسی بسیار هیجان‌انگیز باشد.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، سه کیلومتری شمال شهر طرقبه
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

۱۳- باغ خونی

باغ خونی یکی دیگر از جاهای بسیار شگفت انگیز است که باید در سفر به مشهد ببینید. اجازه ندهید تنوع بی‌نظیر جاذبه‌های گردشگری  مشهد لذت بازدید از باغ خونی را از شما سلب کند. این از جاذبه‌های مهم این شهر به حساب می‌آید و در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شاید از اسم این مکان متعجب شده‌اید و دوست دارید دلیل نامگذاری این پارک را بدانید. اگر اینطور است باید بدانید که اینجا همان جاییست که ارتش تزار روس، مسجد گوهرشاد را به توپ بست. به همین خاطر از آن واقعه به بعد با نام باغ خونی شهرت یافت.

  • آدرس: مشهد، ضلع شمال شرقی میدان بسیج، محدوده خیابان نواب صفوی
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان
این مطلب را هم بخوانید
لیستی از بهترین جاهای دیدنی البرز

باغ خونی

۱۴- مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن با معماری منحصربه فردش، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است. این درواقع یکی از مهم‌ترین مساجد در بین دیگر مساجد شهر است و با نام مسجد شاه نیز شناخته می‌شود. بدنیست بدانید تاریخ ساخت این مسجد به دوره میرزا شاهرخ برمی‌گردد و این جزء آخرین بناهای مربوط به این دوره محسوب می‌شود. یک بقعه گنبد دوپوش، یک ایوان با دو مناره مشخصات ظاهری مسجد ۷۲ تن مشهد است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

۱۵- خانه توکلی مشهد

در سفرتان به مشهد مقدس، اگر وقت داشتید حتماً از خانه تاریخی توکلی نیز دیدن کنید. این خانه از دوران قاجار برجای مانده و چند سالی می‌شود که وارد فهرست آثار ملی ایران شده است. همچنین الان پایگاه میراث فرهنگی شهر مشهد است. کاشی‌کاری‌ها و آجرکاری‌های نفیس و هنرمندانه در ساختار این ساختمان، آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است. البته وجود کتیبه‌ای سنگی در نمای ساختمان نیز از ویژگی‌های خانه توکلی به حساب می‌آید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

۱۶- مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع که یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مشهد به حساب می‌آید، از دوران صفویه برجای مانده است و امروز در فهرست آثار ملی کشور جا خوش کرده است. البته قرار گرفتن آن در فهرست آثار ملی ایران دلایل خود را دارد. به عنوان مثال گنبد فیروزه‌ای آن که در زیر نور آفتاب به زیبایی می‌درخشد، نمونه‌ای از شاهکار معماری عصر صفوی است .

گفته می‌شود این بنا به دستور شیخ بهایی و توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است. اگر دوست دارید از این مسجد زیبا و تاریخی دیدن کنید، باید به خیابان خواجه ربیع مشهد مراجعه کنید. مسجد درست در انتهای خیابان قرار دارد.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

جاهای دیدنی مشهد

۱۷- دریاچه بزنگان

از دیگر جاهای دیدنی مشهد ، دریاچه زیبای بزنگاه در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد است. البته برخی مردم محلی از آن به عنوان دریاچه کل بی بی یاد می‌کنند. فاصله این دریاچه تا مشهد، حدودو ۱۳۰ کیلومتر است اما زیبایی‌های آن افراد را مجاب می‌کند تا در سفر به مشهد از آن بازدید کنند. این دریاچه تماشایی ۸۰ هکتار وسعت دارد و آب آن از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک اطراف تامین می‌شود. آب این دریاچه علاوه بر اینکه زیستگاهی طبیعی برای پرورش ماهی قزل آلاست، در فصل مهاجرت نیز زیستگاهی امن برای بیش از صدها گونه از پرندگان مهاجر است.

  • آدرس دریاچه بزنگان: مشهد، سرخس، جاده بزنگان
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

۱۸- آبشار کنگ

روستای کنگ که یکی از بکرترین مناطق مشهد است، در پنج کیلومتری جنوب غربی خود یک آبشار شگفت انگیز به نام آبشار کنگ را جای داده است که هرکس آن را ببیند هوش از سرش می‌پرد. آب و هوای کوهستانی و بسیار لطیف این منطقه در کنار آبشاری فوق‌العاده جذاب، سالانه گردشگران زیادی را به سمت روستای کنگ می‌کشاند. این آبشار که از بهترین جاهای دیدنی مشهد است در میان دره‌ای سرسبز قرار دارد و با سقوط از صخره‌ای مرتفع، منظره‌ای خارق‌العاده را به وجود آورده است.

  • آدرس آبشار کنگ: مشهد، روستای کنگ، ۵ کیلومتری جنوب غرب، دره کنگ
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه بازدید: رایگان

جاهای دیدنی مشهد

سخن آخر…

ما در این مقاله به معرفی بهترین جاهای دیدنی و تفریحی مشهد پرداختیم. اما مواردی که ما از آنها نام بردیم، تنها بخش کوچکی از ده‌ها جاذبه تاریخی و طبیعی این شهر هستند. از این رو می‌توان حدس زد که در مشهد، می‌توان در کنار زیارت امام رضا(ع) بازدید از جاهای دیدنی دیگر را نیز تجربه کرد.

درباره “لیستی از بهترین جاهای دیدنی مشهد” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا