دیدنی های مشهد

جاذبه‌های گردشگری مناطق ییلاقی طرقبه مشهد (مخصوص گردشگران طبیعت گرد)

جاذبه‌های گردشگری مناطق ییلاقی طرقبه مشهد (مخصوص گردشگران طبیعت گرد)

مشهد علاوه بر مکان‌های دیدنی داخل شهر، جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیار متنوعی در اطراف خود دارد. سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا امروز قصد دارد، اطلاعات کافی را برای بازدید از جاهای دیدنی طرقبه به شما گردشگران عزیز ارائه کند. همان‌طور که می‌دانید، اطراف مشهد و استان خراسان رضوی مناطق ییلاقی بسیاری از جمله طرقبه و شاندیز وجود دارد.

همه گردشگران داخلی و خارجی قبل از سفر به مشهد و استان خراسان رضوی سعی دارند، اطلاعات و نکات مورد نیاز قبل از سفر را مطالعه کنند. به همین علت سامانه سپنجا برای افرادی که مشهد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند. مطالعه صفحه راهنمای سفر به مشهد را توصیه می‌کند. امروز در ادامه این مقاله درباره روستاهای طرقبه و جاذبه‌های دیدنی این منطقه صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

جاذبه گردشگری طرقبه، منطقه تفریحی پر طرفدار در مشهد

درباره طرقبه مشهد چه اطلاعاتی دارید؟ همه کسانی به مشهد سفر می‌کنند، برای یکبار هم شده از جاهای دیدنی طرقبه بازدید کرده‌اند. این منطقه ییلاقی در بین گردشگران و عاشقان طبیعت گردی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید تصور کنید .

شهر زیبای طرقبه تنها به واسطه جاذبه‌های طبیعی و مناطق سرسبزی که دارد مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، در صورتی این شهر دارای مکان‌های تاریخی و دیدنی متنوعی است که در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

شما می‌توانید در سفر به مشهد از روستاهای طرقبه بازدید کنید و از آب و هوای مطبوع و امکانات رفاهی و تفریحی این مناطق لذت ببرید. از ویژگی‌های مهم این شهر می‌توان به دسترسی آسان و راحت گردشگران به این مناطق ییلاقی اشاره کرد. شما برای اقامت چند روزه در روستاهای طرقبه می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه استفاده کنید، اگر می‌خواهید در مشهد اقامت داشته باشید، می‌توانید از طریق ارتباط با سپنجا به رزرو سوئیت در مشهد اقدام کنید.

پارک وکیل آباد، قدیمی‌ترین پارک جنگلی مشهد

از جاهای دیدنی طرقبه و اولین منطقه سرسبزی که هنگام ورود به شهر طرقبه می‌بینید، پارک جنگلی وکیل آباد با مساحتی بیشتر از  ۲۵۰ هزار متر مربع است. گردشگرانی که می‌خواهند به سمت ارتفاعات این پارک حرکت کنند باید از سمت طرقبه وارد این پارک شوند.

جالب است بدانید یکی از صد تا موقوفات حاج حسین ملک همین پارک جنگلی وکیل آباد بوده‌است. برای بازدید از قناتی که آب رودخانه و پارک را تأمین می‌کند، می‌توانید به قسمت ورودی طرقبه بروید. در این پارک امکانات رفاهی متنوعی مانند رستوران، آلاچیق و فضاهایی برای پیک نیک در نظر گرفته شده‌است. مسیرهای عبور در پارک جنگلی به صورت پلکانی و مسطح ساخته شده‌اند.

پارک وکیل آباد مشهد از جاهای دیدنی طرقبه

روستا و رودخانه بند گلستان، اثر دوره تیموریان

همان‌طور که گفتیم شهر طرقبه از روستاهای متنوعی تشکیل شده‌است، یکی از این روستا گلستان نام دارد که آب رودخانه آن از سه روستای دهبار، مایان و جاغرق تأمین می‌شود. اتفاقاً بعد از این که از پارک جنگلی وکیل آباد عبور می‌کنید، سدی را با عنوان بند گلستان خواهید دید که به روستای گلستان تعلق دارد.

این سد دقیقاً جلوی رودخانه روستا ساخته شده‌است و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در زمان تیموریان به حساب می‌آید. وجود این بند در منطقه ییلاقی طرقبه موجب توسعه باغ‌های زیادی در اطراف این روستا شده‌است. برای استفاده از امکانات بند گلستان باید از مسیر امام زاده یاسر و ناصر به وارد این منطقه شوید.

 

روستای بند گلستان از جاذبه های گردشگری طرقبه

روستای جاغرق، یکی از معروف‌ترین مناطق ییلاقی طرقبه

اگر در طرقبه به دنبال رستوران‌هایی با غذاهای متنوعی هستید، جاغرق را انتخاب کنید. یکی از روستاهای طرقبه که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌های بسیاری را در خود جای داده‌است. برای رفتن به این روستا تنها کافیست مسافتی ۷ کیلومتری را از قسمت جنوب غربی طرقبه طی کنید.

این روستا به واسطه وجود تعداد قنات‌ها و آبشار و چشمه ای که دارد، شرایط آب و هوایی بسیار دلپذیری را برای گردشگران فراهم کرده‌است. قدمت این روستا را می‌توانید از درخت چناری تشخیص دهید که بیش از ۷۰۰ سال در این منطقه وجود دارد.

یکی از مکان‌های تاریخی این روستا، قبرستان دوره تیموریان می‌باشد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است؛ بنابراین اگر می‌خواهید شکم گردی لذت بخشی را در سفر به مشهد تجربه کنید، باید در فصل تابستان که آب و هوای نسبتاً خنکی دارد از این روستا بازدید کنید.

البته برای دیدن طبیعت زیبای روستا در فصل زمستان، برای یک بار هم شده در این فصل به روستای جاغرق بروید. آیا تابحال از روستای جاغرق بازدید کرده‌اید؟ نظر شما درباره رستوران های این روستا چیست؟

این مطلب را هم بخوانید
بهترین فست فودهای مشهد را کجا امتحان کنیم؟

نمایی از جاغرق در مشهد

روستای پلکانی کنگ، روستایی تاریخی در دل طرقبه

اگر می‌خواهید یک روستای تاریخی را در اطراف مشهد ببینید، بهتر است کنگ را انتخاب کنید. روستای کنگ از جمله روستاهای طرقبه است که به آن عنوان روستای پلکانی را داده‌اند. پلکانی بودن این روستا به خاطر قرار گرفتن خانه‌ها روی کوه می‌باشد. شما برای رفتن به روستای کنگ می‌توانید از کنار رودخانه و باغ‌های اطراف عبور کنید و با پرداخت ورودی وارد روستای تاریخی کنگ شوید.

در روستای کنگ نگران محل اقامت خود نباشید، این روستا دارای اقامتگاه‌های بوم گردی زیبایی است که امکانات رفاهی را برای گردشگران فراهم می‌کند. بعد از گشت و گذار در روستای کنگ و بازدید از آبشار و باغ‌های سرسبز این روستا می‌توانید شب را در این اقامتگاه‌ها بمانید. به نظر شما اقامت در روستا و مناطق ییلاقی طرقبه چقدر می‌تواند جذاب باشد؟

روستای پلکانی کنگ از بهترین جاهای دیدنی طرقبه و شاندیز

نغندر، روستایی با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز

با عبور از مسیر ۱۰ کیلومتری شهر طرقبه می‌توانید خود را به روستای نغندر برسانید. روستای نغندر یکی از جذاب‌ترین مناطق ییلاقی طرقبه محسوب می‌شود. دلیل نامگذاری این روستا به نام نغندر، پرورش انبوه کرم ابریشم از گذشته تا به الان می‌باشد.

درختان توت بسیار زیادی در این روستا وجود دارد و مردم مشهد برای جمع‌آوری توت در فصل بهار به روستا می‌روند. این روستا در گذشته به نام نوغان دره شهرت داشته‌است. دامنه‌های قسمت شمالی روستا برای گشت و گذار در فصل‌های بهار و تابستان بسیار مناسب می‌باشد.

مایان، دومین روستای پلکانی طرقبه

از دیگر جاهای دیدنی طرقبه می‌توان به روستای ییلاقی و سرسبز مایان اشاره کرد. این روستا دارای سه منطقه مایان سفلی، وسطی و علیا می‌باشد. خانه‌های ساخته شده در روستای مایان دارای سقف شیروانی و رنگ‌های متفاوتی هستند که شباهتی زیادی به روستاهای شمال کشور دارند. اهالی روستای مایان درآمد خود را از مشاغلی مانند دامداری و کشاورزی بدست می‌آورند.

باغداران این روستا درختان انبوهی با محصولاتی نظیر گردو، آلبالو و توت پرورش می‌دهند. در میان روستای پلکانی مایان، از دل دامنه‌های شمالی بخش بینالود رودخانه ای در جریان است که با عبور از روستای‌های ازغد و حصار وارد بند گلستان می‌شود. این روستا دارای مکان‌ها و جاذبه‌های تاریخی مانند قبرستان تاریخی روستا، مزار امام زاده میرزا عرب و درختان ارس با قدمت فراوان می‌باشد.

روستای دهبار، بخش زیبایی از منطقه خوش آب و هوای بینالود

روستای دهبار طرقبه واقع در بخش کوهستانی و در فاصله ۱۴ کیلومتری از شهر قرار دارد. این روستا بخشی از دامنه شمالی منطقه بینالود می‌باشد. روستای دهبار در میان دره ای سرسبز و در حصار کوه‌های اطراف منطقه واقع شده‌است، برای بازدید از این روستا باید از مسیرهای پر پیچ و تاب مناطق ییلاقی عبور کنید.

با توجه به این که روستا در پایین ارتفاعات کوهستان قرار دارد، شما این امکان را دارید که قبل از ورود به روستا و در ابتدای جاده، چشم‌اندازی بسیار دیدنی را از روستا و مناطق اطراف را تماشا کنید. بدون شک روستای دهبار از جمله جاهای دیدنی طرقبه در فصول مختلف سال به‌شمار می‌رود.

بیشتر محصولاتی که باغداران روستا به بازار شهر عرضه می‌کنند، محصولاتی نظیر گردو، سیب، گلابی و گیلاس می‌باشد. به نظر شما تجربه سفر به روستای دهبار در فصل پایین چگونه است؟

حصار گلستان، از مهم‌ترین جاهای دیدنی طرقبه

روستای حصار گلستان، نسبت به سایر روستاهای طرقبه از امکانات بسیار زیادی مانند مدرسه، مسجد و مرکز بهداشت برخوردار است؛ بنابراین این روستا با وجود این همه امکانات رفاهی وسعت بیشتری هم نسبت به سایر روستاها اطراف طرقبه دارد. مسیر دسترسی به این روستا بسیار ساده است و شما بعد از بازدید از بند گلستان می‌توانید در ادامه مسیر وارد روستای حصار شوید.

بهترین زمان سفر به این روستای دیدنی فصل تابستان و بهار می‌باشد. باغداران این روستا اغلب از اهالی مشهد هستند که در فصول گرم سال از باغ‌های خود بازدید می‌کنند. هزینه‌های مردم روستا از طریق فعالیت‌هایی مانند پرورش دام، کشت محصولات زراعی و مرکبات و تولید صنایع دستی تأمین می‌شود.

ارغوان دره، تماشایی‌ترین منطقه در اردیبهشت ماه

دره ارغوان یا ارغوان دره به عنوان یکی از جاهای دیدنی در شهر طرقبه، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. این منطقه ییلاقی در اردیبهشت حال و هوای دیگری دارد و به واسطه پوشش گیاهی ارغوان به این نام شهرت یافته‌است. در این روستا آبشار بسیار زیبایی وجود دارد که آب آن از رودخانه خروشان در دل طبیعت تأمین می‌شود.

با رفتن به طبیعت ارغوان دره می‌توانید برای رسیدن به آبشار، تمام مسیر را با پیاده روی پشت سر بگذارید و از کوهنوردی و طبیعت گردی در این منطقه خوش آب و هوا لذت ببرید. نظر شما درباره گشت و گذار در دشتی پر از ارغوان چیست؟

نمایی از طبیعت ارغوان دره

امامزاده یاسر و ناصر، تنها امامزاده شهرستان طرقبه

بعد از پشت سر گذاشتن بند گلستان در ادامه مسیر بقعه ای را به نام آرامگاه یاسر و ناصر خواهید دید. این امامزاده به فرزندان امام موسی کاظم و برادران امام رضا تعلق دارد. بیشتر مناطق اطراف امام زاده وقف شده‌اند و به همین علت، قرار است این مجموعه را با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع تا حدود هفت هکتار توسعه دهند.

امامزاده یاسر و ناصر در شهر طرقبه بیشتر در ایام محرم و صفر و سایر مناسبت‌های مذهبی فعالیت دارد. می‌توانید در سفر به طرقبه قبل از ورود به جاده حصار گلستان از این امامزاده بازدید کنید.

منطقه ییلاقی ازغد، روستایی با مقبره‌های چند هزار ساله ( از قدیمی ترین روستاهای طرقبه )

روستای تاریخی ازغد مورد پسند اغلب گردشگرانی است که طرقبه را مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. بافت قدیمی و جاذبه‌های تاریخی روستا به دوران تیموریان بازمی‌گردد. اگر در ارتفاعات این روستا بایستید، چشم‌انداز خیره کننده ای از جریان رودخانه و معماری خانه‌های پلکانی روستا می‌بینید.

این مطلب را هم بخوانید
لیست سوئیت های نزدیک حرم در مشهد

این روستا علاوه بر بناهای تاریخی و بسیار با اهمیتی که دارد، از امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی هم برخوردار است. از مکان‌های تاریخی این روستا می‌توان به مقبره‌های با قدمت چند هزار ساله، مسجد تاریخی، خانه‌های قدیمی و دیگر آثار باستانی اشاره کرد. در سفر به شهر طرقبه، بازدید از روستای ازغد را فراموش کنید.

پارک سنگ نگاره ایران به نام کمر مقبولا

اگر می‌خواهید درباره تاریخ طرقبه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید علاوه بر روستا گردی به پارک سنگی طرقبه یا کمر مقبولا بروید. این پارک به عنوان نخستین پارک سنگ نگاره‌های ایران شناخته شده‌است. تمام آثار کشف شده در این مکان مربوط به دوران پارینه سنگی می‌باشد.

تخته‌هایی از جنس سنگ‌های آتشفشانی و سنگ نوشته‌های بسیاری در این مکان به چشم می‌خورد. در منطقه کمر مقبولا تا فاصله ۵ کیلومتری تمام آثار دوران باستان و حتی سنگ نوشته‌هایی از صحنه‌های شکار را خواهید دید. مناطقی که این سنگ‌های قدیمی در آن وجود دارند عبارت اند از کمرسیاه، کلاته ریزی، چشمه عسل، بیلدر، کلاته عبدل، داغستان، باغو و درخت بید و … .

پیست سوارکاری ارشاد طرقبه

سوارکاری ارشاد، یکی از با اهمیت‌ترین جاذبه‌های گردشگری طرقبه است. اکثر افراد علاقه‌مند به اسب سواری به این باشگاه مراجعه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت این مجموعه سوارکاری از مهم‌ترین امکانات تفریحی طرقبه به‌شمار می‌رود. همه کسانی که علاقه‌مند به ورزش اسب سواری هستند می‌توانند از این باشگاه دیدن کنند.

برای رفتن به پیست سوارکاری ارشاد باید از مسیر دوراهی طرقبه و شاندیز عبور کنید. در کنار این باشگاه، پیست کارتینگ ماشین سواری هم وجود دارد که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

بازار بعثت، قدیمی‌ترین مرکز خرید طرقبه

همه گردشگران معمولاً بعد از یک گشت و گذار دلچسب در روستاها و جاهای دیدنی طرقبه، برای خرید سوغاتی و خوراکی‌های خوشمزه این مناطق ییلاقی، از بازار بعثت طرقبه بازدید می‌کنند.

این بازار برای گردشگران امکانات تفریحی و رفاهی خوبی را در نظر گرفته‌است. شما می‌توانید با رفتن به این بازار از انواع محصولات خوراکی و خشکبار، صنایع دستی، چرم و کالاهای با کیفیت و لوکس تهیه کنید. هر نوع امکاناتی که مورد نیاز شما باشد در این بازار وجود دارد.

بازار بعثت از جاذبه های گردشگری طرقبه

پیست اسکی ابرده، روستایی در نزدیکی شاندیز

مشهد مکان‌های بسیار کمی برای تفریحات زمستانی گردشگران دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها پیست اسکی ابرده است. البته غیر از این پیست اسکی، پیست‌های دیگری هم در قله شیرباد چناران و منطقه دولت‌آباد مشهد وجود دارد. روستای ابرده به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد، در فصل زمستان از بارش برف و آب و هوای بسیار سردی برخوردار می‌شود.

به همین علت علاقه مندان به تفریحات زمستانی این منطقه را برای اسکی انتخاب می‌کنند. ابرده یکی از زیباترین روستاهای طرقبه محسوب می‌شود که در فاصله ۴ کیلومتری از شهر شاندیز قرار دارد؛ بنابراین از روستای زشک شاندیز هم می‌توان به روستا ابرده رسید، چرا که رودخانه زشک هم از میان روستای ابرده می‌گذرد.

پیست اسکی ابرده

نتیجه‌گیری: اقامت در جاهای دیدنی طرقبه

برای سفر به طرقبه و بازدید کامل از جاذبه‌های گردشگری این شهر، باید اقامتگاهی در مشهد داشته باشید. زیرا لازم است چند روز از سفر خود را به گشت و گذار در شهر و روستاهای طرقبه اختصاص دهید. همان‌طور که از مکان‌های ناشناخته مشهد بازدید کرده‌اید، می‌توانید با راهنمای سفر به مشهد از مناطق ییلاقی طرقبه هم دیدن کنید؛ بنابراین برای پیدا کردن اقامتگاهی با مناسب‌ترین قیمت و رزرو سوئیت ارزان در مشهد با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا تماس بگیرید.

متاسفانه بسیاری از مسافران در انتخاب محل اقامت خود عجله ای ندارند، در نتیجه با سفر به شهر مورد نظر خود برای پیدا کردن اقامتگاه با مشکلاتی نظیر کمبود وقت و بودجه مواجه می‌شوند. بهتر است قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنید، از طریق سپنجا اقامتگاه خود را طبق سلیقه خود تعیین کنید و با خیال راحت سفر خود را ادامه دهید.

مشهد مقدس اقامتگاه‌های بسیار متنوعی دارد که با انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌توانید، از همه جاهای دیدنی مشهد و همچنین جاذبه گردشگری طرقبه بازدید کنید. اگر هم تصمیم دارید در شهر ییلاقی طرقبه مشهد اقامت کنید، به‌طور مستقیم از طریق سپنجا محل اقامتگاه بوم گردی و یا ویلای مورد نظر خود را در طرقبه انتخاب نمایید.

در پایان

جاهای دیدنی طرقبه و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این منطقه بسیار زیاد است. حتی تعدادی از آن‌ها به عنوان مکان‌های ناشناخته مشهد به حساب می‌آیند.

شما هم می توانید اطلاعات خود را درباره جاذبه های گردشگری مشهد با ما به اشتراک بگذارید. سپنجا منتظر تجربیات و پیشنهادات شما درباره سفر به مشهد و جاهای دیدنی اطراف این شهر در قسمت نظرات می‌باشد. امیدواریم این مقاله در کیفیت سفر شما به مناطق ییلاقی طرقبه تاثیر مهمی داشته باشد.

 

درباره “جاذبه‌های گردشگری مناطق ییلاقی طرقبه مشهد (مخصوص گردشگران طبیعت گرد)” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ابرده چه ربطی به طرقبه داره؟ نفهمیدیم برای رسیدن به پارک جنگلی وکیل آباد چرا باید از طرقبه رد بشیم که به پارک برسیم؟؟؟؟ :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا