دیدنی های مشهد

۲۲ مورد از مکان‌های ناشناخته مشهد که تا بحال ندیده‌اید!

22 مورد از مکان‌های ناشناخته مشهد که تا بحال ندیده‌اید!

مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران و دومین شهر بزرگ ایران، از دیر باز میزبان جمعیت زیادی از گردشگران و مسافران سراسر کشور بوده‌است. در سال‌های اخیر با وجود امکانات رفاهی و گردشگری مجهزی که در مشهد وجود دارد، این شهر به قطب گردشگری و تفریحی کشور تبدیل شده‌است. البته یکی از عواملی که موجب جذب گردشگران شده، وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در این شهر می‌باشد. اولین علت اصلی که باعث می‌شود هر مسافری بار سفر به مشهد را ببندد. مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است بخش بزرگ آن از مکان‌های ناشناخته مشهد به‌شمار می‌روند.

شهر تاریخی مشهد از لحاظ وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از بهترین شهرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود. ممکن است شما درباره مکان‌های تاریخی و فرهنگی و همچنین تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این شهر اندک شناختی داشته باشید.

ما در مقاله راهنمای سفر به مشهد درباره بعضی از مکان‌های گردشگری و تاریخی که شامل حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، آرامگاه فردوسی، پارک کوهسنگی، آرامگاه نادر شاه افشار، بازار رضا و ییلاقات زیبای طرقبه و شاندیز صحبت کردیم. اگر می‌خواهید به این مکان‌های ناشناخته مشهد سفر کنید، کافی است با این مقاله از طریق سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه، ویلا، سوئیت و بوم گردی سپنجا همراه باشید. همچنین با سفر به مشهد می‌توانید از این طریق برای رزرو سوئیت در مشهد اقدام کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

۱- سفری به روستای زشک | قدیمی‌ترین روستای مشهد

مکان‌های ناشناخته مشهد

یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد که در حوالی این شهر و در اطراف مناطق ییلاقی زیبای شاندیز وجود دارد، روستای زیبا و قدیمی زشک است. این روستا از لحاظ قدمت به چند سال گذشته بر می‌گردد. در سفر به مشهد از این روستا بازدید کنید. آب و هوای دلچسب و طبیعت سرسبز و بکر این روستا انتظار شما را می‌کشد.

قرار گرفتن این روستا در شهر شاندیز باعث شده هر روز عده زیادی از مردم برای گذراندن اوقات و تفریح به زشک بروند. معمولاً فصل بهار را برای رفتن به این روستا ترجیح می‌دهند زیرا این زیبایی در فصل بهار دو چندان خواهد شد.

روستای زشک دارای چشم‌انداز زیبایی است که از طریق آن می‌توانید دیگر مناطق تفریحی مثل قله شیرباد، چشمه فلفلی، قله چمن و دره نهل را ببینید.

۲- آبشارهای جذاب کشف نشده در مشهد

تاکنون به کدام جاذبه گردشگری طبیعی در مشهد سفر کرده‌اید؟

آیا از آبشارهای اطراف مشهد اطلاعی دارید؟

اطراف این شهر تاریخی مناطقی ییلاقی زیادی وجود دارد که دارای آبشارهای متعددی است و هنوز برخی از این آبشارها کشف نشده‌اند.

آب و هوای دلپذیری که اطراف این آبشارها وجود دارند باعث شده در فصل گرما گردشگران این مناطق به هر طبیعت دیگری ترجیح دهند. مجموعه آبشارهایی که در اطراف مشهد وجود دارند و معروف‌ترین آن‌ها چهار آبشار اخلمد، ارتکند، کنگ و قره سو هستند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.


هم چنین بخوانید: راهنمای سفر به مشهد، پایتخت معنوی ایران


۳- آبشار و روستای زیبای اخلمد با قدمتی چند هزار ساله

از مناطق زیبای شهر مشهد می‌توان به طبیعت سرسبز و پر آبشار اخلمد اشاره کرد. از مکان‌های ناشناخته مشهد که طبیعت گردان و کوهنوردان علاقمند به این مکان می‌آیند.

آبشار معروف اخلمد از روستای اخلمد ۲ کیلومتر فاصله و از شهرستان چناران ۱۵ کیلومتر و با بخش شمال غربی مشهد ۸۵ کیلومتر فاصله دارد. اخلمد دارای دو آبشار اصلی می‌باشد که ارتفاع یکی از آن‌ها بیشتر از ۸۵ متر است.

روستای اخلمد در دره ای بین کوه‌های بینالود جای گرفته‌است. در ابتدای مسیر روستا پوشش‌های متنوع و زیبای گیاهی که در کنار آن‌ها گل‌ها با رنگ‌های مختلف و جذاب چشم‌اندازی زیبا به شما می‌بخشد. همچنین وجود درختان میوه در این مسیر این مکان را دیدنی تر کرده‌است.

بعد از گذشتن از این مسیر زیبا با اولین آبشار اخلمد رو ب رو خواهید شد که ارتفاع آن نزدیک به ۲۳ متر است. اما این آبشار اصلی روستا نیست. بعد از گذراندن ۱ کیلومتر از مسیر روستا با آبشار اصلی که ارتفاعی ۸۵ متری دارد را خواهید دید.

برای دیدن آبشارهای سوم و چهار که هم باید تجهیزات کوهنوردی و صخره‌نوردی داشته باشید. زیرا این دو آبشار در بالای آبشار اصلی قرار گرفته‌اند.

جاذبه‌های روستای اخلمد تنها در آبشار و طبیعت حاکم بر روستا خلاصه نمی‌شوند. شاید اینکه بشنوید تعداد ۸۵ آبشار در این دره جریان دارند و می‌خروشند جالب به نظر برسد.

ارتفاع دیواره‌های اطراف دره اخلمد ۸۵ متر است؛ که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دیواره‌های سفید، عقاب و الله اکبر اشاره کرد.

این مکان‌ها بهترین گزینه برای تفریح صخره نوردان است. اخلمد جاذبه‌های گردشگری دیگری هم دارد از مکان‌های ناشناخته مشهد محسوب می‌شوند این جاذبه‌ها عبارت اند از تعداد زیادی آبشار فصلی، بند اخلمد، غار اخلمد و طبیعت بکر و دلچسب این روستا که هرساله میزبان عده زیادی گردشگر است.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۴- طبیعت زیبای قره سو معروف به آب سیاه

آبشار قره سو یکی دیگر از مکان‌های ناشناخته مشهد که از تیررس بسیاری از گردشگران خارج است. اما چرا به آن آب سیاه هم می‌گویند قره سو کلمه ای برگرفته از زبان ترکی است به معنای آب سیاه به همین علت اسم دیگر آن که خیلی که خیلی پر کاربرد هم نیست آب سیاه می‌باشد.

روستای قره سو واقع در جنوب غرب کلات نادری در فاصله ی ۱۰ کیلومتری از این شهر دارای مناطق ییلاقی بسیار زیبا و دره‌های تنگ با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و آب و هوای مطلوبی است.

در منطقه جذاب قره سو هشت آبشار در حال خروش است که برای دیدن آن‌ها باید از نردبان‌های فلزی که بکار رفته‌است بالا بروید. از دلایلی که طبیعت گردی را در منطقه ییلاقی لذت بخش کرده‌است. وجود چشمه‌های سرد و دلچسب روستای قره سو است.

بعد از پیاده‌روی در روستا برای رفع خستگی می‌توان از آب این چشمه‌های طبیعی و گوارا نوشید. قره سو از نظر موقعیت جغرافیایی ارتفاعی ۱۱۹۰ متری از سطح دریا دارد.

آب شیرین هشت آبشار قره سو به عنوان آب شرب روستا و همچنین آبیاری باغات و مناطق کشاورزی استفاده می‌شود. نادر شاه افشار زمانی که قصر خورشید را بنا کرد، به علت نبود آب شیرین و از طرفی آب غیر شرب کلات توانست با استفاده از توانایی مهندسان ایرانی آب شیرین قره سو را به داخل قصر خورشید برساند.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۵- روستای کنگ | دژی پلکانی و مستحکم در کنار کوه

آیا از روستای کنگ را می‌شناسید؟ به شما چرا این روستا از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود؟ روستای کنگ در بخش غربی مشهد با فاصله ۲۸ کیلومتری از این شهر قرار دارد، که هنوز می‌توان از نظر عده ای گفت که این روستا از مکان‌های ناشناخته مشهد به‌شمار می‌رود.

این مطلب را هم بخوانید
شهر مشهد و جاذبه های گردشگری آن

نام این روستا برگرفته از نام پرنده ای قوی‌پنجه است زیستگاه او کوهستان بوده و کنگ یعنی دژی مستحکم. آنچه که روستای کنگ را زیبا نشان می‌دهد قرار گرفتن آن در کنار کوه‌های بینالود و مجاورت رودخانه کنگ است.

نحوه ساخت خانه‌ها در روستای کنگ این گونه است که بتوانند از انرژی‌های باد تابش نور آفتاب استفاده کنند. آبشار کنگ از جاذبه‌های اصلی روستا و در فاصله ۵ کیلومتری روستا و در دل دره ای سبز قرار دارد. با رفتن به طرف آبشار اصلی از مسیری عبور خواهید کرد که تعدادی آبشار کوچک را که زیبایی خاصی را به طبیعت کنگ داده‌اند می‌بینید.

روستای کنگ برای رفاه حال گردشگران به آن‌ها امکانات خانه و اقامتگاه بوم گردی ارائه می‌کند. در این صورت می‌توانید در این روستا چند روز بمانید و سفر مشهد را با این طبیعت کامل کنید.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۶- جاذبه‌های گردشگری ییلاقات طرقبه

طرقبه شهری در نزدیکی مشهد، با جاهای دیدنی زیبایی که دارد. هر ساله میزبان گردشگران زیادی است که برای تفریحی و گذراندن اوقات فراغت به این مناطق قدم می‌گذارند. شهر طرقبه را قطعاً همه کسانی که به مشهد سفر کرده‌اند می‌شناسند و یا برای یکبار هم که شده نام این شهر کوچک را شنیده‌اند.

دلایلی که باعث شده این شهر به مرکز توریستی در استان خراسان رضوی تبدیل شود. وجود مناطق ییلاقی سرسبز و زیبایی است که در ادامه به عنوان یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد معرفی خواهیم کرد.

از زیبایی‌هایی طرقبه می‌توان به دره‌های سرسبز مایان، روستای ده بار و جاغرق طرقبه در کنار رشته‌های بینالود و باغ‌های این مناطق که میوه‌های متنوعی دارند. اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری طرقبه عبارت اند از چشمه عسل و طبیعت کوهستانی کردینه، پیست مخصوص اتومبیل رانی، بوستان سنگی نصوح آباد، دره ارغوان، سد چالیدره، رودخانه جنگلی طرقبه و مسجد روستای ازغد طرقبه. برای رفتن به طرقبه باید سفری چند روزه به این شهر داشته باشید تا از همه جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرید.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۷- منطقه تفریحی و توریستی چالیدره

به مشهد سفر کنید و به چالیدره نروید! اصلاً چیزی غیرممکن است. یکی دیگر از مکان‌های ناشناخته مشهد ، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی طرقبه و ابتدای مسیر روستای نغندر قرار دارد منطقه توریستی چالیدره است. جاذبه‌های طبیعی زیبایی از جمله سد چالیدره در این منطقه وجود دارد. ترکیب جاهای دیدنی چالیدره با ارائه امکانات تفریحی و رفاهی به گردشگران باعث شده این منطقه به یکی از پرطرفدار ترین جاهای مشهد تبدیل شود.

امکانات تفریحی چالیدره شامل تله کابین، قایق موتوری و پدالی، اسکله برای تفریح، برج گردان، بانجی جامپینگ، ماهی‌گیری در سد چالیدره، کشتی، ترن، کافی شاپ، رستوران‌های سنتی و فرنگی و عکاسخانه سنتی می‌شود. در سفر به مشهد برای رفتن به چالیدره و استفاده از امکانات تفریحی آن باید یک روز کامل فقط برای بازدید از این مکان وقت بگذارید.

مکان های ناشناخته مشهد

۸- ارغوان دره | زیبایی به وسعت یک دشت

دره ارغوان‌ها، یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد، شاید این اسم برای شما تعجب‌برانگیز باشد. اما وقتی از نزدیک زیبایی آن را ببیند شگفت زده خواهید شد. قبل از رسیدن به طرقبه مسیر خود را عوض کنید و به روستای کلاته آهن بروید.

در ابتدای مسیر فرعی این روستا با دشت پر از ارغوان رو به رو می‌شوید که رودخانه ای پر خروش در دل این دره در جریان است. اردیبهشت ماه بهترین فصل سفر به این جاذبه طبیعی است. در این ماه از بهار تا جایی که چشم کار می‌کند دشت را مملو از ارغوان می‌بیند.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۹- تجربه سفری خاطره انگیز در روستای کلات نادری

روستای کلات نادری، حتماً اسم این روستا را شنیده‌اید، از معروف‌ترین روستاهای اطراف مشهد با طبیعتی بکر و سرسبز و قدمتی نزدیک به ۷۰۰ سال، فاصله این روستا با مشهد ۷۵ کیلومتر است. از بهترین جاهای دیدنی این روستا می‌توان به آبگرم این روستا اشاره کرد.

اصلاً درگذشته روستای آب گرم کلات در بین مردم آن حوالی معروف بوده‌است. معماری این روستا شما را یاد خاطرات گذشته در خانه‌های قدیمی می‌اندازد. نبود برق در این روستا از نکات منفی محسوب می‌شود و هنوز اهالی این روستا از امکانات حداقلی محروم هستند.

مکان‌های ناشناخته مشهد

ممکن است این روستا از نظر برخی گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند جزو مکان‌های ناشناخته مشهد باشد. اما اهالی مشهد برای تفریحات آخر هفته مخصوصاً در فصل بهار به این طبیعت دلنشین سفر می‌کنند. اگر به این روستا سفر می‌کنید نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید و از تجربه سفر به روستای کلات نادری بگویید.

۱۰- دره آل، دره ای پوشیده از انجیر

اطراف مشهد غارها و دره‌های فراوانی وجود دارد که بسیاری ا زآن‌ها هنوز کشف نشده‌اند. یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد دره آل در حوالی روستای آل است که فاصله آن با مشهد ۴۵ کیلومتر است. برای رفتن به این دره باید از مسیر کلات عبور کنید.

اما چرا به این دره، دره انجیر هم می‌گویند؟ وجود درختان انجیر در این منطقه و قرار گرفتن این مکان در حصار صخره‌هایی با عرض کم زیبایی چشم‌گیری به طبیعت بخشیده‌است.

مکان‌های ناشناخته مشهد

پس از عبور از دره انجیر با غار دره ی آل مواجه خواهید شد که شگفتی آن دیوارهای بلند و دهانه بزرگ غار می‌باشند. جریان چشمه ای در نزدیکی این دوره زیبایی و جذابیت این مکان را چند برابر کرده‌است. قطعاً با رفتن به دره انجیر از طبیعت چشم نواز این جاذبه گردشگری حیرت‌زده خواهید شد.

۱۱- غار مغان | طبیعتی با قدمت فراوان از مکان‌های ناشناخته مشهد

برای رفتن به روستای مغان و بازدید از داخل غار باید از جنوب مشهد ۶۰ کیلومتر فاصله بگیرید و از روستاهای بالندر، اردمه و خان رود عبور کنید. غار مغان در کوهپایه‌های جنوب این روستا قرار دارد. این جاذبه دیدنی توسط گروه ۷۰ نفری از کوهنوردان در سال ۱۳۲۴ شناسایی شد و به عنوان مکان گردشگری معرفی شد.

بنا بر مشاهدات انجام شده قدمت این غار از البرز و دماوند هم بیشتر است و به صد سال قبل بازمی‌گردد. ورودی‌هایی که در داخل غار ایجاد شده‌اند در دو سوی غار قرار گرفته‌اند. با پیش رفتن به داخل غار می‌بینیم که پهنای غار بیشتر می‌شود و مسیر به سمت پایین غار پیش می‌رود. چاه‌های متعددی داخل غار وجود دارند که محیط داخل آن را به سه قسمت تقسیم کرده‌اند.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۱۲- دره هفت حوض | معماری منحصر به فردی از جنس سنگ

همان‌طور که گفتیم دره و غارها زیادی در اطراف مشهد وجود دارند که از مکان‌های ناشناخته مشهد به‌شمار می‌روند و فقط تعدادی از آن‌ها کشف و شناسایی شده‌اند. یکی از این مناطق زیبای مشهد هفت حوض است. طبیعت آن به واسطه صخره‌های زیبا و خاص، سنگ‌های صیقلی و قرار گرفتن همه این شگفتی‌ها در کنار هم به وجود آمده‌است.

جذابیت این منطقه قرار گرفتن هر هفت حوضچه در کنار هم است که باعث شده آب در این حوضچه‌ها در جریان باشد. با جریان آب روی سنگ‌ها زیبایی دلچسبی از طبیعت هفت حوض را خواهید دید. برای یکبار هم که شده از این منطقه جذاب توریستی بازدید کنید. این منطقه در فاصله ۷ کیلومتری از مشهد و در دل کوه‌های خلج جای گرفته‌است.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۱۳- دریاچه بزنگان | مهم‌ترین دریاچه خراسان رضوی

از مکان‌های ناشناخته مشهد که در گذشته شهرت آن به کل بی بی بوده‌است. اگر از جنوب رشته‌های کوه‌های هزار مسجد عبور کنید چشم‌انداز زیبایی از دریاچه بزنگان را خواهید دید. فاصله این دریاچه از مشهد ۱۳۰ کیلومتر و سرخس ۸۰ کیلومتر است.

برای استان خراسان رضوی بزنگان یک امتیاز محسوب می‌شود. این دریاچه با وسعت ۸۰ هکتاری که در آن ماهی قزل آلا پرورش می‌یابد و از لحاظ امکانات هم می‌تواند میزبان گردشگران باشد.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۱۴- باغ ملی و قدیمی‌ترین بازار مشهد

شاید در سفر به مشهد و گشت و گذار در این شهر متوجه باغ ملی و بازار جنت نشده‌اید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های عکاسی مشهد

این باغ زیبا واقع در خیابان ارگ (قدیمی‌ترین خیابان) که از مکان‌های ناشناخته مشهد است و همچنین قدمت زیادی هم دارد به واسطه حاج حسین ملک به شهرداری واگذار شد. خیابان ارگ در انتهای بازار جنت قرار گرفته‌است. برای خرید در سفر مشهد می‌توانید هم به بازار جنت بروید و هم از باغ ملی در کنار بازار دیدن کنید.

۱۵- پارک جنگلی وکیل آباد | بزرگ‌ترین منطقه ییلاقی مشهد

با شنیدن نام وکیل آباد حتماً ذهن شما تصویر بولوار را تداعی می‌کند. در انتهای بلوار وکیل آباد یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد وجود دارد که از گذشته تا به الان نام‌های مختلفی (باغ وکیل آباد و میر طراز) داشته‌است.

حاج حسین ملک از بزرگان مشهد صاحب اصلی باغ وکیل آباد بود که در سال ۱۳۴۸ آن را وقف عمومی کرد. پارک جنگلی وکیل آباد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های مشهد دارای وسعت زیادی هم می‌باشد. از جاذبه‌های این پارک می‌توان به درختان با پوشش گیاهی متنوع، رودخانه در جریان مسیر پارک و آب و هوای دلپذیر اشاره کرد.

همچنین پارک وکیل آباد برای پذیرایی از مسافران و گردشگران هرگونه امکانات رفاهی را ارائه می‌کند.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۱۶- مکان‌های ناشناخته مشهد و معرفی باغ گیاه‌شناسی

اگر به گل و گیاه علاقه دارید، با سفر به مشهد از بازدید باغ گیاه‌شناسی فراموش نکنید. مساحت باغ گیاه‌شناسی مشهد نزدیک به ۲۵ هکتار است که در خیابان جمهوری بین چهارراه مقدم و پل غدیر قرار گرفته‌است. سال تاسیس این باغ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ بوده‌است.

ویژگی‌های مهم این باغ شامل ۱۱ کلکسیون از علم گیاه‌شناسی و به کار بردن هنر زیبای معماری، وجود ۷۷۶/۴۴ متر مربع چمن، تعداد ۱۴۹۵۰ اصله درخت، وسعت ۱۲۳۰۰ متر برای پرچین، کاشت گل‌های دائمی به وسعت ۲۵۲۵۲ متر مربع، پرورش گل‌های فصلی به وسعت ۹۵۰۰ متر مربع می‌شود.

از مهم‌ترین بخش‌های باغ گیاه‌شناسی نهالستان و گل‌خانه‌های تولیدی است. این قسمت دارای گونه‌های متنوع گیاهی و گل‌های تزئینی می‌باشد.

ضمناً جشنواره گل داوودی پاییز هر سال در باغ گیاه‌شناسی مشهد که ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل‌های داوودی را در نظر گرفته‌اند برگزار می‌شود. این مجموعه جهت رفاه حال گردشگران دارای امکانات رفاهی نیز می‌باشد.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۱۷- معبد و آتشکده با هور مشهد | برای علاقمندان به تاریخ ادیان

یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد به عنوان آتشکده باستانی محلی برای عبادت زرتشتیان بوده‌است. نام آتشکده برگرفته از موقعیت مکانی و معنای آن به منظور دره خورشید می‌باشد.

گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند با طی کردن مسیری به مسافت ۷۰ کیلومتر به این آتشکده خواهند رسید. کسانی به سفر در تاریخ ادیان علاقه دارند این مکان بهترین پیشنهاد برای گشت و گذار تاریخی است.

۱۸- بقعه هارونیه | مرتفع‌ترین بنای آجری در قلب توس

اگر به آرامگاه فردوسی رفته باشید در نزدیکی این آرامگاه یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد را خواهید دید. این بنای آجری واقع در شهر توس مقبره امام محمد غزالی محسوب می‌شود. در این بنای دو پوسته که پوشش بیرونی آن با گذشت زمان ویران شده‌است از کاشی کاری و تزئینات معماری استفاده نشده و تماماً جنس آن از آجر می‌باشد.

ورودی بنای هارونیه بسیار مرتفع بوده و هنگام ورود به این بنا با چهار پلکان مارپیچ در چهار گوشه این بنا مواجه خواهید شد. اگر به گنبد آن دقت کنید مقرنس کاری‌هایی از زمان تیموریان می‌بینید که هنوز آثار آن هر چند کم ولی به جای مانده‌است.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۱۹- موزه نان | اولین موزه مخصوص نان در خاورمیانه

از مکان‌های ناشناخته مشهد، موزه نان در مشهد است که تاسیس آن در سال ۱۳۹۰ شکل گرفته و متعلق به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نان در خاورمیانه می‌باشد. این موزه به منظور ترویج استفاده از نان‌های سنتی در کشور ساخته شده‌است تا جلو واردات انواع نان‌های خارجی گرفته شود.

با رفتن به موزه نان با مراحل پخت نان به خوبی آشنا خواهید شد. همچنین می‌توانید انواع نان‌های سنتی دلخواهتان را از این موزه تهیه کنید.

۲۰- حمام مهدی قلی بیک | موزه مردم‌شناسی مشهد

در ایران حمام بزرگ و معروفی وجود دارد و یکی از بزرگترین آن‌ها حمام مهدی قلی بیک معروف به حمام شاه است که به عنوان یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد معرفی خواهیم کرد. وقتی وارد قدیمی‌ترین حمام ایران می‌شوید، نظر شما به دیوارها و نقاشی‌های جالبی که روی سقف آن کشیده شده و هر کدام روایتگر یک داستان است و سیستم گرمایش از کف آن زمان جلب می‌شود.

معماری حیرت‌انگیز این بنا مربوط به دوران صفوی و حکومت شاه عباس است. برای بازدید از این جاذبه متفاوت در مشهد کافی است هنگام زیارت حرم امام رضا (ع) از طرف بازار فرش به آنجا بروید. این موزه مجموعه ای از لوازم قدیمی دوران صفویه را به نمایش گذاشته‌است.

مکان‌های ناشناخته مشهد

۲۱- کلیسای مسروپ قدس | تنها کلیسای مشهد

سال ۱۹۴۱ میلادی در دوران پهلوی، این کلیسا توسط ارمنی‌های مشهد در میدان ده دی معروف ساخته شد. کلیسای مسروپ قدس به علت معماری زیبا و تزئینات مربوط به آن زمان به عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است. اما همچنان از دید برخی از گردشگران یکی از مکان‌های ناشناخته مشهد به حساب می‌آید.


بیشتر بخوانید: حرم امام رضا


۲۲- قدیمی‌ترین خانه‌های مشهد

مشهد دارای خانه‌های تاریخی بسیاری است که به خاطر فضای دلنشین و سبک معماری آن‌ها مورد توجه عده زیادی از گردشگران قرار می‌گیرد. از مکان‌های ناشناخته مشهد می‌توان به خانه داروغه، خانه ملک، خانه توکلی، خانه اردکانی، خانه پیشاوران و خانه کوزه کنانی اشاره کرد. همه این خانه‌ها در مشهد قدمتی تاریخی با سبک‌های متفاوت معماری سنتی دارند. برای بازدید از این خانه باید یک سفر کامل به مشهد را به این مکان‌های دلپذیر و آرام اختصاص دهید.

مکان‌های ناشناخته مشهد

اقامتگاه مورد نظر شما در مشهد کجاست؟

با مطالعه این مقاله با عنوان مکان‌های ناشناخته مشهد با بسیاری از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی این شهر آشنا شدید. شاید تعجب کرده باشید مشهد این تعداد جاذبه دیدنی را در خود جای داده‌است؛ و می‌توانید با سفر به مشهد با یک تیر دو نشان بزنید هم از مکان‌های تاریخی شهر بازدید کنید و هم جاذبه‌های گردشگری را ببینید.

اما اقامت در سفر به شهرهای تفریحی مختلف ایران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که از ابتدای سفر ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد!

اینکه آیا این شهر مکان مطمئنی برای ماندن دارد؟

آیا این اقامتگاه امکانات قابل قبولی ارائه می‌کند؟

از طرفی باید زمان و هزینه زیادی صرف کنید تا شاید محل اقامت مورد نظر خود را پیدا کنید. در این شرایط قبل از شروع سفر می‌توانید از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا برای اجاره سوئیت در مشهد با ارزان‌ترین قیمت اقدام کنید و مناسب‌ترین مکان مورد نظر خود را برای اقامت پیدا کنید.

راهنمای سفر به مشهد

به نظر شما چه جاهای تاریخی دیگری در شهر مشهد وجود دارد که از آن بی خبریم؟

شما چند جاذبه ی تاریخی در مشهد را می‌شناختید؟

اگر موافق هستید نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با این مقاله و سفر مشهد به اشتراک بگذارید. سپنجا تلاش می‌کند شما سفری با کیفیت و بدون دغدغه ای به شهر زیارتی مشهد داشته باشید و از بودن و اقامت در این شهر نهایت لذت را ببرید.

درباره “۲۱ مورد از مکان‌های ناشناخته مشهد که تا بحال ندیده‌اید!” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 7 میانگین: 2.4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا