دیدنی های کیش

همه چیز در مورد تور گشت جزیره کیش

جزیره کیش یکی از جزایر زیبای جنوب ایران، واقع در بین آب‌های نیلگون خلیج فارس است که وجود مراکز خرید و درختان نخل خرما و سرسبزی این شهر و سواحل شگفت انگیز آن هر ساله گردشگران زیادی را برای تفریح و دیدن مناظر دلربا به این جزیره رویایی می‎کشاند. شما می‌توانید با تور گشت جزیره کیش تمامی مکان‌های دیدنی این شهر توریستی را بازدید کنید. در ادامه مقاله، با ما در سپنجا همراه باشید؛ تا شما را با زیبایی‌های منحصر به فرد این شهر مثل روستای باغو، آب انبار، شهر زیر زمینی و… کاملا آشنا کنیم.

تور گشت جزیره کیش

جزیره کیش واقع در جنوب ایران، استان هرمزگان و در شهرستان بندر لنگه است و این منطقه جزء مناطق آزاد تجاری است. جمعیت این جزیره به ۴۰۰۰۰ نفر می‌رسد. کیش در گذشته به نام‌های قیس، کامتینا، اراکیا، آراکاتا شناخته می‌شد و در زبان پارسی پهلوی به قنات معروف است. جزیره کیش دارای آب و هوایی استوایی و به شدت گرم است و در بعضی فصل‌های سال با بارندگی‎های شدید همراه بوده و خیلی هم مرطوب و شرجی است. پس با توجه به نزدیک بودن جزیره کیش به مدار راس السرطان در اکثر ماه‌های سال گرم و مرطوب خواهد بود.

هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی مدرن و سنتی کیش، راهی این سفر می‌شوند. البته خیلی از افراد برای اینکه کیش یک شهر و جزیره‌ای مدرن است سفر می‌کنند؛ اما توصیه می‌کنیم حتما با تور گشت جزیره کیش به مکان‌های تاریخی این شهر سر بزنید و با تاریخچه این جزیره بیشتر آشنا شوید.

جزیره کیش

برای اجاره سوئیت در کیش روی لینک کلیک کنید.

فرهنگ مردم کیش چگونه است؟

به مردمی که در جزیره کیش زندگی می‌کنند کیشوند می‌گویند و برای شهروندان این جزیره کارت کیشوندی هم صادر می‌شود. مردم این جزیره اکثرا شیعه هستند و به زبان فارسی و عربی صحبت می‌کنند. لباس محلی مردان عرب دشداشه با عرقچین است. اکثر مردم این ناحیه بیشتر به کار صید ماهی، دامداری، دریانوردی و بازرگانی مشغول هستند و انواع نژادهای سیاه پوست، سامی، نوردیک و دراویدی در این جزیره وجود دارد. یک گل معروف در عمق ۳۰ متری جزیره کیش به نام «مارون» وجود دارد که از این گل مرغوب برای کارهای سفالگری استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل یکی از صنایع دستی کیش کوزه‌های سفالی است که رنگ این کوزه‌ها با کوزه‌های دیگر دنیایی تفاوت دارد.

از دیگر صنایع دستی این جزیره می‌توان به زیورآلات از جنس صدف، بافت چادرهای شب در ابعاد ۲*۲، بافت حصیرهایی از نخل خرما اشاره کرد. شیریکی پیچ یا همان گلیم سوزنی یکی از زیراندازهای سنتی است که توسط مردم همین جزیره درست می‌شود. از دیگر هنرهای اصیل کیش می‌توان به گلابتون دوزی اشاره کرد که با این کار نقش و نگارهای زیبایی را روی پارچه‌های مختلف طراحی کرده و می‌دوزند.

غذاهای محلی و سنتی جزیره کیش شامل مضروبه، قلیه، هریسه و مچبوس است که همه این غذاها اکثرا با ماهی تهیه می‌شوند. خوانندگان ایرانی، در این جزیره کنسرت‌های زیادی را برگزار می‌کنند که با حضور فراوان و استقبال گرم مردم مواجه می‌شوند. جزیره کیش از نظر موقعیت ورزشی در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است و تفریحات آبی پرطرفداری دارد؛ برخی از این ورزش‌ها شامل شاتل، بنانا، پاراسل، غواصی، جت اسکی، فلای بورد، کیبل اسکی و کایت بردینگ هستند.

مکان‌های دیدنی در تور گشت جزیره کیش

برای گردش در شهر کیش و دیدن جاذبه ‎های تاریخی و مدرن آن می‌توانید از تور گشت جزیره کیش بهره‌مند شوید و بازدید از برخی مکان‌ها رایگان و برخی دیگر باید با پرداخت هزینه‌ای از قبل، بلیط رزرو کنید. البته بازدید از مناظر هم با کلی قوانین همراه است که باید آن‌ها را رعایت کنید؛ مثلا همراه داشتن بلیط الزامی است یا وجود ویلچر و یا کالسکه کودک حین گشت امکان پذیر نیست.

باغ گل‌های کاغذی و درخت سبز (درخت کهن آرزوها)

درخت کهنسال سبز کیش، همان درخت لور یا انجیر است که چیزی حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال از عمر این درخت می‌گذرد و در کنار دو جاذبه کیش به نام‌های شهر حریره و آب انبار قرار دارد. برخی از مردم بر این باور هستند که این درخت مقدس بوده و هر گونه حاجتی داشته باشید را برآورده می‌کند؛ این موضوع از نخ‌ها و پارچه‌های گره خورده به درخت سبز کاملا پیداست. رشد این درخت خیلی عجیب است طوری که در ابتدا تنه یا همان ساقه درخت وجود دارد و پس از مدتی شاخه‌های درخت به سمت پایین رشد می‌کنند و آویزان می‌شوند و آرام آرام به تنه درخت می‌چسبند و این روال آنقدر ادامه می یابد تا یک تنه بزرگ برای درخت پدید آید. علت نام گذاری این درخت به درخت سبز به دلیل همیشه سرسبز بودن آن است.

این درختان پر هیبت لور در دوران تیموری و ایلخانی از سمت چین و هند به کشور ما وارد شدند و سپس در نواحی ساحلی مثل کیش، قشم و… به کاشتن آنها پرداختند و امروزه این درختان از عجایب فوق‌العاده جذاب برای گردشگران به شمار می‌رود.

این درخت سبز در باغ گل‌های کاغذی قرار دارد. این باغ با وجود گل‌های کاغذی، در کنار آلاچیق‌ها و محیطی سرسبز و زیبا فضای دلپذیری را برای گردشگران فراهم آورده است. ورود به باغ گل‌های کاغذی و بازدید از درخت سبز کاملا رایگان است.

درخت سبز کیش

بندرگاه باستانی حریره

شهر تاریخی حریره در شمال کیش واقع شده که بیشترین رونق این شهر از قرن ۴ تا قرن دهم هجری قمری بوده است. این شهر با مساحت ۱۲۰ هکتار در یکم شهریور سال ۱۳۷۶ به عنوان آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

شهر حریره کیش، مکان‌ها و معماری‌های بسیار زیبایی دارد؛ مثل کارگاه شیشه گری، عمارت اعیانی، قنات‌های ساحلی و… که با دیدن این بناهای تاریخی و اشیاء ارزشمند کهن باستانی می‌توانید به قدمت و کهنگی این شهر پی می‌برید.

در گذشته تاجران و بازرگانان در بندر تجاری سیراف به کار تجارت می‌پرداختند؛ اما با ویران شدن این بندر، به جزیره کیش آمدند و به ساختن شهر زیبای حریره پرداختند. با ساختن این بنا، شهر حریره به یکی از مراکز مورد توجه در خلیج فارس تبدیل شد. با کاشی‌های به کار رفته در معماری این شهر متوجه خواهیم شد که این خانه مربوط به یک شخص عادی نبوده است و همچنین از ظاهر بنا می‌فهمید که در این عمارت چندین خانوار زندگی می‌کرده‌اند.

تور گشت جزیره کیش

خیلی از بناهای ساخته شده در بندر حریره دلیل ساختشان مشخص نیست مثلا وجود اطاق‌هایی با کف شیاردار که محققان دلیلی برای آن نیاورده‌اند. چاه‌های زیرزمینی عجیب و غریب که محققان بر این باورند که مردم این شهر توسط این چاه‌ها به راحتی به دریا دسترسی داشته و به فعالیت‌هایی مثل صیادی می‌پرداختند.

خانه بومیان کیش

خانه بومیان یکی دیگر از مکان‌هایی خواهد بود که در تور گشت جزیره کیش از آن دیدن می‌کنید. این خانه با ۲۰۰ سال قدمت در یک محله‌ای قدیمی به نام سفین در کیش قرار دارد. این خانه ۱۲۰۰ متری که از ۱۵ اطاق تشکیل شده است و دارای دو حیاط بزرگ که یکی برای برگزاری مجالس و دیگری برای مهمان‌های رسمی بوده و تمام اینها نشان می‌دهد در گذشته مردم کیش چقدر مهمان‎نواز بوده‌اند.

خانه بومیان به یکی از تاجران سرشناس و ثروتمند کیش به نام آقای حاج عبدالله بن شاهین که در گذشته از شخصیت‌های مشهور کیش بوده است تعلق داشت. بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی به این شخصیت معروف اختصاص داشت.

خانه بومیان کیش

شهر زیر زمینی کاریز

کاریز به معنای قنات یکی از شهرهای دیدنی کیش است که قدمت آن تقریبا به ۲۵۰۰ سال می‌رسد و با ده متر مربع مساحت، در عمق ۱۶ متری از سطح زمین قرار گرفته است؛ یعنی برای رفتن به چنین جایی باید از پله‌ها پایین بروید تا به کاریز برسید. شهر زیر زمینی کاریز در بلوار میرمهنا و در میدان المپیک واقع شده است که با تور گشت جزیره کیش از این شهر بازدید خواهید داشت.

این شهر زیرزمینی پر از صدف و مرجان‌های دریایی و همچنین دارای سالن‌های کنفرانس و آمفی تئاتر، رستوران‌های مدرنیه و محلی و گالری‌های هنری است. سقف کاریز از صدف به قطر ۷ متر پوشیده شده است که عمر این صدف‌ها تقریبا بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ است.

آب کاریز ناشی از بارندگی در این شهر است و مرجان‌ها به تصفیه و تمیز کردن آب کاریز می‌پردازند. شاید با خود فکر کنید سفر به چنین جایی هوای شرجی و گرمی خواهد داشت؛ اما باید بدانید که در هر فصل سال هوای کاریز بسیار خنک و دلپذیر است.

 موزه‌ای در شهر کاریز قرار دارد که می‌توانید آثار به جا مانده از قدیم و اطلاعات جالبی از تاریخچه این شهر و جزیره کیش بدست آورید. شما می‌توانید با گرفتن عکس‌های فوق‌العاده زیبا توسط عکاسان در عکاسخانه‌های کاریز خاطره‌ی زیبای این شهر برایتان ثبت شود.

مطالعه بیشتر:

این مطلب را هم بخوانید
مراکز خرید کیش ؛معرفی با کیفیت ترین بازارهای کیش از نظر گردشگران

شهر زیر زمینی کاریز کیش یعنی هنر نزد ایرانیان است و بس!

پارک ساحلی کشتی یونان

مگر می‌شود که با تور گشت جزیره کیش سفر کنید و با کشتی یونانی عکس نداشته باشید. کشتی یونانی‌ها با وزن ۱۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر، توسط شرکت ویلیام همیلتون در سال ۱۳۲۲ ساخته شد. کشتی یونان در نزدیکی روستای باغو و در سال ۱۳۴۵ به گل نشست که در آن زمان کشتی کولااف نام داشت و متعلق به یونانیان بود و همچنان علت به گل نشستن این کشتی مشخص نیست. کشتی یونان در زمان‌های مختلف، نام‌های متفاوتی داشته است مانند همدان، کوروش پارسی، امپایر ترومپت و نچرالیست.

اکنون این کشتی با عظمت، بر اثر فرسودگی در حال از بین رفتن است؛ اما اگر هنوز هم سالم بود و به فعالیت‌هایش ادامه می‌داد، این همه گردشگر برای دیدن این کشتی به گل نشسته نمی‌رفتند. غواصان از داخل این کشتی عکس‌هایی گرفته‌اند، اما به دلیل خطرناک بودن این منطقه، هیچکس اجازه شنا کردن را ندارد. بازدید از کشتی یونان در تور گشت جزیره کیش کاملا رایگان بوده و نیاز به هیچ بلیطی داشت.

آب انبار کیش

در قدیم از آب انبار برای ذخیره کردن آب‌ها استفاده می‌شده است؛ اما امروزه به دلیل افزایش جمعیت، دیگر استفاده‌ای از آن نمی‌شود و به عنوان یک جاذبه برای بازدید گردشگران قرار گرفته است. معماری این آب انبارها شبیه به آب انبارهای شهر یزد، دارای پنج بادگیر و دو گنبد است. کار این بادگیرها خنک کردن آب درون انبار است که هوای خنک را از بیرون به داخل هدایت می‌کنند.

مطالعه آزاد:

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین سواحل کیش

آشنایی با آب انبارهای ایران

سفرنامه های کیش

روستای باغو کیش

یکی از جاذبه‌های طبیعی کیش روستای باغو است؛ اهالی این روستا آداب و رسوم خاص و لهجه زیبایی دارند. در گذشته روستاهای زیادی در این جزیره وجود داشته است که بسیار پر جمعیت بودند؛ اما متاسفانه تا به امروز تنها روستای باغو آن هم با جمعیت بسیار کم که اکثرا دامدار هستند باقی مانده است و به جز دامداران کسی در این روستا زندگی نمی‌کند. با این حال گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند.

روستای باغو کیش

گشت دور جزیره کیش با vip

تور گشت جزیره کیش در تایم‌های متفاوتی انجام می‌شود البته بیشتر در دو تایم صبح و عصر است و در هر جایی مثل منزل مسکونی یا در هتل قرار داشته باشید، سرویس برای شما تهیه دیده خواهد شد و تمام کارها با هماهنگی کامل صورت می‌گیرد.

اتوبوس گردشگری دو طبقه هاپ آن هاپ کیش

یکی از روش‌های گشت جزیره کیش از طریق اتوبوس‌های دو طبقه هاپ آن هاپ صورت می‌گیرد. این اتوبوس دو طبقه روباز دارای سیستم تهویه و خنک کننده است و اکثرا به رنگ قرمز دیده می‌شوند. برای گشت با هاپ آن هاپ ابتدا باید بلیط تهیه ‌کنید و سپس راهنمای گشت با شما هماهنگ می‌کند که چه ساعتی و در کدام ایستگاه حاضر باشید.

 ایستگاه تالار برای مسافرانی که در هتل‌های مرکز شهر هستند، به دلیل نزدیک بودن مناسب است. این اتوبوس‌ها مجهز به سیستم‌های صوتی خودکار هستند و علاوه بر آن تورلیدر که به زبان‌های انگلیسی، عربی، فارسی، آلمانی و… مسلط است، شما را با جاذبه‎های کیش آشنا کرده و راهنمایی می‌کند.

بازار و مراکز خرید کیش

شهر کیش پاساژها و مراکز خرید بسیار بزرگی دارد؛ مثل پاساژ پردیس، پاساژ مرکز تجاری، پاساژ زیتون، پانیذ، ونوس، رویال مال، پارس خلیج، بازار عرب‌ها، دیپلمات، مریم، سارینا، کوروش و… که در ادامه به بررسی مهم‌ترین مراکز خرید در شهر زیبای کیش می‌پردازیم:

مطالعه بیشتر:

معرفی بهترین مکان های گردشگری کیش

بازار بزرگ پدیده کیش

بازار بزرگ پدیده کیش از دیگر مراکز خرید کیش زودتر افتتاح شد؛ اما متاسفانه به دلیل موقعیت آن که دور از بازارهای شرقی است و اینکه در جنوب غربی جزیره کیش واقع شده نسبت به بقیه خلوت‌تر است.

بازار خرید پردیس ۱ و ۲

مرکز خرید پردیس ۱ و ۲ در کنار هم قرار دارند و هر دو جزء بزرگ‌ترین بازارهای کیش محسوب می‌شوند. این مراکز هر کدام حدود ۵۰۰ واحد تجاری دارند که با معماری‌های خیلی خاصی بنا شده‌اند و در نمای داخلی این بازارها با نماد برج ایفل و نخل‌های مصنوعی تزئین شده که جلوه‌ی زیبایی را در بازارها به وجود آورده است. اکثر برندهای داخل و خارجی، مخصوصا انواع برندهای لباس، در این بازار یافت می‌شود.

بازار خرید پردیس

بازار مروارید

در معماری بازار مروارید از معماری تخت جمشید ایده گرفته شده است و برای هر قسمت از این بازار نام‌هایی باستانی مانند پارس، تیسفون، آپادانا، پاسارگاد و پرسپولیس در نظر گرفته‌اند. این بازار آنقدر بزرگ است که نمی‌توانید در یک روز به همه بخش‌های آن سربزنید همچنین در داخل بازار تعدادی رستوران و فست فود نیز وجود دارد.

بازار ماهی کیش

در بازار ماهی کیش که به بازار ماهی فروشان معروف است، همانطور که از اسمش مشخص است، محل عرضه انواع ماهی‌هاست. بازار ماهی‌فروشان کیش آنقدر هم که فکر می‌کنید بزرگ نیست و انواع ماهی‌های تازه صید شده و میگو در آن بسیار یافت می‌شود.

هزینه تور گشت جزیره کیش

هزینه پرداختی برای تور گشت جزیره کیش به خیلی از موارد بستگی دارد و کاملا متفاوت است. هزینه سفر شما بسته به تعداد نفرات و اینکه می‌خواهید به صورت زمینی یا هوایی مسیر را طی کنید متغیر است و خیلی از موارد دیگر می‌تواند در افزایش هزینه‌ها تأثیر داشته باشد.

در آخر

هدف از این همه تعاریف، آشنایی با فرهنگ و آداب رسوم مردم کیش و فعالیت‌های آنها، صنایع دستی این منطقه و حتی راهنمایی گردشگران برای سفر به این شهر توریستی بوده است که اگر قصد سفر به چنین مکانی را دارید، بهتر است اطلاعاتی راجع به شهر کیش و مردمان آنجا، جاذبه‌های دیدنی این شهر و طریقه سفر و تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای مسافرت را داشته باشید یا حتی می‌توانید توسط تور گشت جزیره کیش به این سفر اقدام کنید. از اینکه در سپنجا ما را همراهی کردید سپاسگزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا