دیدنی های کیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش یعنی هنر نزد ایرانیان است و بس!

شهر زیر زمینی کاریز کیش یعنی هنر نزد ایرانیان است و بس!

شهر زیر زمینی کاریز کیش یعنی هنر نزد ایرانیان است و بس!

شهر زیر زمینی کاریز کیش مکانی است که باید آن را حتما یکبار ببینید! شهری که ایرانیان در ۲۵۰۰ سال پیش ساخته اند و به عنوان نماد اقتدار و هنر ایرانیان به آن پرداخته می شود.

قناتی که در ۲۵۰۰ سال گذشته که مردم جهان از آب چشمه ها استفاده می کردند، آب شیرین مورد نیاز مردم این جزیره خاص را فراهم می کرده است! امروز با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید تا بیشتر در مورد این شهر زیر زمینی، ساختارهای آن و چیزهای مورد نیاز شما در این زمینه صحبت کنیم.

کاریز کیش چگونه بازسازی شده است و چیست؟

یکی از مجموعه های بسیار دیدنی جزیره کیش که باید حتما به فکر رفتن به آن باشید، شهر زیر زمینی کاریز کیش است که رفتن به آن می تواند به هر کسی تجربیات شیرین و خوبی بدهد!

این شهر زیر زمینی توسط یک مهندس خوش ذوق ایرانی از نو بازسازی شده است بصورتی که تمامی طرح های آن حفظ شده است و بافت تاریخی آن همچنان قابل مشاهده است! در اینجا می توانید یاد همان جمله معروف بیفتید که هنر نزد ایرانیان است و بس!

این پروژه به چند فاز تقسیم شده است که از جمله آن می توان به فاز یک اشاره کرد. فازی که اگر پا به آن بگذارید، متوجه غرفه های گوناگونی می شوید که در آن صنایع دستی ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است!

رستوران ها و چایخانه های سنتی در آن وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و یک سالن آمفی تئاتر هم در آن تعبیه شده است که در مراسمات خاص از آن استفاده شود. تمامی این مواردی که به شما عرض کردیم در عمق ۱۶ متری زمین است! یعنی شما می توانید در یک رستوران که ۱۶ متر با زمین فاصله دارد، بنشینید و غذای خود را میل کنید.

اقامت در آپارتمان مبله در کیش

دیدنی های شهر زیر زمینی کاریز کیش
دیدنی های کاریز کیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش را بهتر بشناسید

برای این که بهتر متوجه اعجاب شگفت انگیز این شهر شوید، باید بدانید که این شهر زیر زمینی در مکانی ساخته شده است که در آن سقفی وجود دارد که پر از سنگواره، صدف و مرجان هایی است که چشم را نوازش می دهد!

این مواردی که در سقف مشاهده می کنید، شاید برایتان جالب باشد، اما بین ۲۷۰ تا ۵۲۰ میلیون سال قدمت دارد! بله ۲۷۰ میلیون تا ۵۲۰ میلیون سال! یعنی پیش از آمدن آدم ها روی زمین این موارد بوده اند! آیا تابحال در مورد این موضوعات شنیده بودید؟ چه احساسی در مورد این موارد داشته اید؟

نظر کارگران مشغول به کار در شهر زیر زمینی کاریز کیش

در این شهر زیر زمینی کارگرانی که مشغول بکار بودند، متوجه این موضوع شدند که حتما این مکان به ثبت جهانی خواهد رسید چرا که:

  • کاریز در عمق تنها جزیره مرجانی در دنیاست!
  • کاریز تنها بنای انسانی است که سقف آن مملو از صدف ها و مرجان های طبیعی است!
این مطلب را هم بخوانید
بهشت گمشده شیراز کجاست؟

این موضوعات باعث شد که در نهایت این مکان تاریخی به ثبت جهانی آن چیزی که لایقش بود، برسد! اگر به سمت بازدید از این مکان بروید، متوجه خوهید شد که در آن مجموعه های بزرگ مرجانی وجود دارند که خاطره همیشگی در ذهن شما خواهد بود.

خاک این شهر زیر زمینی، شفابخش است!

جالب است که بدانید که خاک هایی که حین عملیات بازسازی و زیباسازی این شهر برداشته شده دارای خاصیت شفا بخشی و درمانی قوی است!

اگر اسم علم گل درمانی به گوش شما خورده باشد، باید بدانید که در این روش طبی معمولا از خاک هایی استفاده می شود که خاصیت هایی در آن وجود داشته باشد و خاک شهر زیر زمینی کاریز کیش یکی از این خاک های خاصیت دار است!

اقامت در منزل مبله در کیش

جاذبه شهر زیر زمینی کاریز کیش
شهر کاریز کیش

این موضوع باعث شده است که در کاریز فضای بزرگی برای ساخت مرکز درمانی در نظر گرفته شود که در آن به درمان بیماران بپردازند!

البته گفتنی است که هنوز استارت این پروژه در شهر زیر زمینی کاریز نخورده است، اما احتمالا در آینده نزدیک شاهد این منطقه بزرگ در جزیره زیبای کیش خواهیم بود.

تنها ایرانیان قادر به ساختن کاریزها بوده اند!

احداث قنات یا کاریز هنری بوده است که تنها نزد ایرانیان بوده است و بس! در این بیش از ۶۰۰۰ سال است که از این روش برای پیدا کردن آب و انتقال آن استفاده می شود و علم آن پیش ایرانیان محفوظ مانده بود! در جزیره زیبای کیش، حدود ۲۰۰۰ سال پیش مردمان محلی با درست کردن این قنات سعی داشته اند که آب را به مکان های مورد نظر خود منتقل کنند!

کاریز به چه معناست؟

احتمالا همانطور که خودتان هم حدس می زنید، کاریز همان قنات است و تنها ایرانیان تا چند صد سال پیش قادر بودند که از این روش استفاده کنند. به همین علت مورخان می گویند که این شهر زیر زمینی را ایرانیان ساخته اند چرا که قدمت آن مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است و اولین قنات در ایران حدود ۶۰۰۰ سال پیش ساخته شده است.

اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید، می توانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. این کار به دیگر افرادی که می خواهند این کاریز را از نزدیک مشاهده کنند، کمک می کند تا اطلاعات کامل تری قبل از بازدید خود داشته باشند.

کلبه هور

داخل شهر زیر زمینی کاریز کیش
داخل شهر زیر زمینی کاریز کیش

چرا این قنات اهمیت دارد؟

شاید برای شما سوال است که در ایران قنات های زیادی وجود دارد، اما چرا این قنات اینقدر معروف است و به آن توجه می شود؟

باید بدانید که این قنات در جزیره ای ساخته شده است که ارتفاع چندانی با سطح آب ندارد به همین علت ساختن آن توسط ایرانیان خلاقی که در ۲۰۰۰ سال پیش زندگی می کردند با ارتفاع ۱۶ متر نشان می دهد که این دستاورد بسیار مهم است، اما متاسفانه تا بحال در مورد آن زیاد صحبت نشده است که خود مایه تاسف است.

طول شهر زیر زمینی کاریز کیش چه مقدار است؟

نکته مهمی که در مورد این قنات و شهر زیر زمینی ساخته شده در آن وجود دارد، طول آن است! طول این قنات حدود پانزده کلیومتر است که در جزیره کیش از منطقه سفین تا فرودگاه ادامه دارد!

این مطلب را هم بخوانید
خانه ملاباشی

البته در نظر داشته باشید که از یک سمت این شهر زیر زمینی به شهر باستانی حریره در کیش متصل می شود. به همین علت برخی از افراد نظریه ای را ارائه داده اند که در آن ارتباط این قنات و شهر باستانی مشخص شده است!

ساحل مرجان

جاذبه شهر زیر زمینی کاریز کیش
جاذبه شهر زیر زمینی کاریز کیش

آب این شهر زیر زمینی به دو صورت بوده است!

اگر کمی به داخل این قنات نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که آب در این کاریز به دو صورت ثابت و روان بوده است؛ چرا که در طول مسیر ۱۵ کیلومتری این قنات، چاه های زیادی برای برداشت آب وجود داشته است! معمولا آب شیرین مردمان ساکن در جزیره، آبیاری محصولات و مزارع و … توسط این کاریز تامین می شده است.

شاید برایتان جالب باشد که در گذشته های دوری که در این جزیره کشتی های زیادی پهلو می گرفتند، تجار از آب این جزیره برای مصرف و رساندن آن به کشورهای مجاور استفاده می مردند! این موضوع احتمالا برای شما هم جالب بوده باشد، اما احتمالا در مورد آن چیزی نشنیده بودید.

 

آب شیرین این کاریز چگونه بدست می آمد؟

در مورد آب شیرین این جزیره بهتر است بدانید که معمولا بارندگی های فصلی دلیل جمع آوری آن ها بوده است. در واقع بومیان این جزیره با ساخت این کاریز کاری کرده بودند که هنگام بارش باران، آب آن که از مرجان ها به عنوان یک فیلتر طبیعی عبور می کرد به داخل شهر زیر زمینی کاریز کیش بریزد تا بعدا بتواند از آن استفاده کنند.

اقامت در سوئیت مبله در کیش

دیدنی های داخل شهر زیر زمینی کاریز کیش
دیدنی های داخل شهر زیر زمینی کاریز کیش

خلاقیت ایرانیان تنها به تصفیه آب به صورت طبیعی و ساخت کاریزها ختم نمی شود بلکه این نکته هم باید در نظر بگیرید آن ها با استفاده از خاک رس این شهر را ساخته اند! خاکی که در حالت عادی شاید نرم و انعطاف پذیر به نظر برسد، اما اگر آن را خیس کنید و در معرض هوا قرار دهید، بسیار خشک و محکم می شود! البته در بازسازی های انجام شده هم به این موضوع توجه شده است که امنیت کافی برای بازدید افراد وجود داشته باشد.

سخن آخر

بهتر است که در کنار بازدید  از دیدنی های زیبا و آرام جزیره کیش، خرید از بازارهای لوکس و لذت بردن از تفریحات آبی کمی هم به فکر بازدید از این مکان ها از جمله شهر زیر زمینی کاریز کیش باشید. اگر در این زمینه حرفی دارید، می توانید در ادامه ی این مطبی با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر به فکر یک سفر راحت و جذاب به کیش هستید، کافیست تنها از طریق سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، اقدام به بررسی خانه ها، سوئیت ها و مکان های موجود در شهر کنید تا با این روش بهترین اقامتگاه ها را پیدا کنید.

در این زمینه اگر سوالی دارید، می توانید با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید. برای اجاره سوئیت در کیش اینجا کلیک کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا