دیدنی های مازندران

آشنایی با آبشار تنگ دار نوشهر

اگر می‌خواهید به شمال کشور سفر کنید و قصدتان طبیعت‌گردی است به شما آبشار تنگ دار نوشهر را پیشنهاد می‌کنیم. این آبشار یکی از جاهای دیدنی و سرسبز در استان مازندران است که امروزه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این آبشار برای گذراندن تعطیلات و یا آخر هفته‌ها حرف ندارد.

به دلیل فاصله کم تهران تا نوشهر، در روزهای تابستان مردم برای فرار از گرمای شدید و تفریح کوتاه یک روزه سری به این آبشار زیبا می‌زنند. آبتنی در رودخانه، صخره‌نوردی و همچنین استراحت در طبیعت بکر، لحظاتی فراموش نشدنی است که در این سفر کوتاه، تجربه خواهید کرد. در این مقاله از تیم سپنجا قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره آبشار تنگ دار در شهرستان نوشهر برای شما گردآوری کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی آبشار تنگ دار نوشهر

به دلیل نزدیکی به شهر تهران، استان مازندران نسبت به بقیه استان‌های شمالی پر بازدید‌تر است. آبشار زیبای تنگ دار در استان مازندران، شهرستان نوشهر و در نزدیکی روستایی به نام کوشکسرا قرار دارد. نام این روستا با نام‌های کوشک سرا، کشسرا، کشکه‌سره و خشکه‌سرا شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری تنگ دار مجاورت آن با یک دار و درخت‌های بسیار است.

به آبشار تنگ دار نوشهر، دره کرکرود هم می‌گویند. مردمی که در این منطقه و حوالی آبشار زندگی می‌کنند، به زبان بومی آن را تنگ کشک‌سرا صدا می‌زنند. این آبشار زیبا در حدود 8 کیلومتری نوشهر قرار دارد. مردم نوشهر برای صرف ناهار و یا عصرانه ساعاتی را در جوار طبیعت سرسبز آن به سر می‌برند و حال و هوایی عوض می‌کنند.

شنیدن صدای شرشر آب در کنار صخره‌های بلند پوشیده شده از پرسیاوشان و خزه‌های سبز و جالب به همراه شاخه‌های پیچک، گوش آدم را نوازش می‌کند. جنگل‌های این منطقه به دلیل آب و هوای مرطوب و شرجی همواره سرسبز و انبوه است.

در طول روز تمام تنگ زیر سایه درختان بلند قامت جنگل پوشیده می‌شود و آفتاب به سختی از لابه‌لای برگ‌های درختان عبور می‌کند. در این جنگل سرسبز گونه‌های جانوری زیادی زندگی می‌کنند و با قدم زدن در آن احتمال دارد با مارمولک، قورباغه، مار و حتی خرچنگ و نواع ختلف حیوانات مواجه شوید. این صحنه‌های زیبا همواره برای افرادی که عاشق ماجراجویی هستند هیجان‌انگیز است.

 جنگل تنگ دار به دلیل تشابهش، به آمازون ایران معروف است. از روستای کشک سرا باید حدود 400 متری را به پیاده‌روی بپردازید تا به ابتدای تنگه برسید و از اینجا سفر ماجراجویانه و هیجان‌انگیز شما شروع می‌شود. در این سفر پرماجرا، لطفا طناب و جلیقه نجات همراه خود داشته باشید.

عمق آبشار تنگ دار نوشهر

رودخانه در برخی از قسمت‌ها عمق زیاد و در بعضی جاها عمق کمی دارد. 400 متر جلوی رودخانه، عمق بسیار پایین است و آب تا بالای زانوهای شما می‌آید. هر چقدر آب رودخانه به سمت جلو پیش می‌رود به دلیل تنگ شدن دیواره‌ها و صخره‌های کنار رودخانه، عمق آب هم افزایش پیدا می‌کند و آنقدر عمق زیاد می‌شود که تا بالای سینه شما را دربرمی‌گیرد.

به علت متغیر بودن عمق آب رودخانه بهتر است به صورت گروهی و دسته جمعی به این مکان سفر کنید. در قسمت‌هایی که آب عمق بالایی دارد با طناب به یک‌دیگر کمک کنید. فصل‌های مختلف سال هم در کم و زیاد شدن عمق آب رودخانه تأثیر دارند. در فصل بهار به دلیل بارندگی زیاد و همچنین وجود قله‌های پر از برف، عمق تنگه به بیشترین حد خود می‌رسد. اواخر تابستان آب رودخانه به شدت کم می‌شود و به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

در قسمت‌های پایینی آبشار تنگ دار نوشهر حوضچه‌هایی به وجود آمده‌اند که برای یک آبتنی حسابی حرف ندارد. برای شیرجه زدن در این حوضچه‌ها حتما به عمق آب دقت کنید چون پریدن در آب‌های کم عمق بسیار خطرناک است و احتمال آسیب دیدن وجود دارد. شنا در آب زلال این رودخانه خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما رقم می‌زند.

عمق رودخانه تنگ دار

مسیر دسترسی به آبشار تنگ دار نوشهر

از در هر نقطه‌ای از جهان که باشید و بخواهید از آبشار تنگ دار نوشهر بازدید کنید، باید ابتدا خود را به شمال کشور ایران برسانید. وارد جاده چالوس شوید. وقتی به دوراهی جاده چالوس رسیدید یک مسیر شما را به چالوس برده و دیگری به شهر نوشهر می‌رود. مسیر نوشهر را که ادامه دهید با تابلوهای راهنما به جاده کشک‌سرا وارد می‌شوید.

8 کیلومتر مانده به نوشهر به یک دوراهی می‌رسید که با حرکت به سمت راست وارد یک جاده خاکی می‌شوید. این جاده خاکی را تا انتها ادامه داده تا به رودخانه‌ای به نام کرکو برسید. وقتی به این رودخانه رسیدید ماشین خود را آنجا پارک کرده و بقیه راه را پیاده‌روی کنید تا به آبشار تنگ دار برسید. اینجا است که مبهوت زیبایی‌های آن می‌شوید.

حال اگر از شهر آمل و یا جاده هراز می‌خواهید به آبشار تنگ دار بروید، باید ابتدا به نوشهر رفته و از آنجا به جاده ساحلی سیاهکلرود وارد شوید. وقتی این جاده را ادامه دهید به رودخانه کرکو می‌رسید و سپس باید مثل مسیر قبل کمی پیاده‌روی کنید. این پیاده‌روی طوری است که باید از رودخانه کرکرود و جنگل‌های انبوه و سرسبز خانیکان گذر کنید. این مسیر زیبا و پر از ماجرا را به همراه دوستان و یا خانواده طی کنید و لذت ببرید.

در این مسیر باید به دل آب بزنید و تقریبا حدود یک کیلومتر و نیم رودخانه نوردی کنید. تقریبا باید سه الی چهار کیلومتر در مسیر رفت و برگشت در آب رودخانه پیاده‌روی کنید. در این مسیر طولانی سعی کنید حتما خوراکی، آب و سایر لوازمات ضروری را به همراه داشته باشید. البته کوله‌پشتی خود را سنگین نکنید تا بتوانید سبک‌تر پیاده‌روی کنید.

برای اجاره ویلا در نوشهر روی لینک کلیک کنید.

مسیر دسترسی به آبشار تنگ دار

جاهای دیدنی در اطراف آبشار تنگ دار نوشهر

آبشار تنگ دار یکی از شگفتی‌ها و جاذبه‌های شمال کشور به شمار می‌رود. دیوار‌ها و صخره‌های بلند و عظیم این تنگه افسانه‌ای بسیار جذاب است. این دیوارها با شکل عجیب و غریبی که دارند هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کنند. آب رودخانه از چشمه‌های جوشان اطراف و بالا دست، سرچشمه گرفته و از ترکیب آن‌ها رودخانه شکل گرفته است. آب رودخانه طی مسیر خود در اثر پستی و بلندی‌ها، آبشار زیبایی را به وجود آورده است.

عبور رودخانه از وسط جنگل باعث شده تا طراوت و تازگی را سهم این طبیعت کند. آبشار تنگ نوشهر، در نهایت به دریای خزر سرازیر می‌شود. پوشش گیاهی انبوه و درختان بلند قامت در کنار آب و هوای خنک، مکان خوبی برای پیک نیک و تفریح گردشگران خواهد بود. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان به وجود خزه‌ها، سرخس‌ها و پرسیاوشان بر روی صخره‌ها اشاره کرد که جلوه‌ای خاص را به این طبیعت هدیه کرده است.

اگر از آبشار تنگ دار نوشهر دیدن کردید و چند ساعتی را در آنجا به گشت‌وگذار پرداختید، حیف است که از روستای کوشک‌سرا که در نزدیکی این آبشار قرار دارد دیدن نکنید. این روستا بافت قدیمی دارد و آثار تاریخی و ارزشمندی هم در آن یافت می‌شود. همچنین در این تنگ، مکان‌های تاریخی که اکنون مخروبه‌ای بیش نیستند هم خواهید دید.

جاهای دیدنی در اطراف آبشار تنگ دار نوشهر

در روستای قدیمی کوشک‌سرا دو امامزاده به نام‌های خاتون رضا و حمزه رضا وجود دارند. معماری و ساخت این بناها به چندین هزار سال پیش برمی‌گردند و جزء بناهای تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند. در این روستا در سال 1383، یک خانه موزه توسط خانم کارآفرینی ساخته و سپس راه‌اندازی شد. در این موزه ابزارها و وسایل محلی شمالی‌ها، لباس‌های جذاب و رنگارنگ سنتی و حتی سنگ قبرهای تاریخی نگهداری می‌شود و برای تماشای گردشگران به نمایش گذاشته شده‌اند.

شنا کردن و آبتنی در آب آبشار یکی از تفریحات مهیج در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار است. افرادی که به کوهنوردی و صخره‌نوردی علاقه دارند، حتما به این منطقه بهترین سری بزنند. ورزشکاران زیادی را در این قسمت خواهید دید. خیلی از افراد هم عاشق جنگل‌پیمایی و قدم زدن در طبیعت هستند و از تماشای این همه زیبایی لذت می‌برند.

بهترین زمان بازدید از تنگ دار

اگر می‌خواهید به شمال کشور سفر کرده و از آبشار تنگ دار نوشهر دیدن کنید بهتر است در بهترین و سرسبزترین فصل یعنی فصل بهار راهی این سفر شوید. این تنگه زیبا در بهار در اوج زیبایی‌های خود قرار دارد. در اوج گرمای تابستان هوای دورن تنگه، خنک و دلپذیر است. از طرفی آبتنی در رودخانه یکی از تفریحات لذت‌بخش برای گردشگران خواهد بود.

اگر از سرما فرار نمی‌کنید و با آن میانه خوبی دارید، فصل پاییز هم برای سفر به این تنگه مناسب است. در اواسط فصل پاییز چشم‌انداز بی‌نظیر و طبیعت هفت رنگ تنگ دار بسیار ستودنی خواهد بود و برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای لوکیشن مناسبی است. علاوه بر آبشار تنگ دار و محیط زیبای اطراف آن، مسیری که شما را به دارنو و نوشهر می‌برد همان جاده رویایی چالوس است که با تغییر رنگ برگ‌های درختان، یکی از زیباترین جاده‌ها در این فصل است.

در فصل زمستان این منطقه پوشیده از برف می‌شود و صحنه‌ای خاص و آرامش‌بخشی را پدید می‌آورد. اگر در این فصل سرد راهی سفر شدید باید تجهیزات کاملی همراه خود داشته باشید. جاده چالوس علاوه بر پر پیچ و خم بودنش، لغزنده هم می‌شود و امکان ریزش صخره‌ها نیز خطر جاده را چند برابر می‌کند.

سعی کنید قبل از رفتن به سفر از موقعیت آب و هوایی مقصد اطلاع کاملی داشته باشید. در ابتدای فصل بهار به دلیل بارش‌های متعددی که صورت می‌گیرد این منطقه کمی خطرناک است. هر چند فصل بهار، این آبشار تماشایی و زیباست؛ اما فصل تابستان برای سفر و بازدید از آبشار تنگ دار نوشهر بسیار مناسب است.

بهترین زمان بازدید از تنگ دار

اقامت در آبشار تنگ دار نوشهر

افرادی که ساکن شهر تهران و شمال هستند به تنگ دار نزدیک بوده و چند ساعتی به تفریح و گشت‌وگذار می‌پردازند و در نهایت هم به محل زندگی خود برمی‌گردند. حال کسانی که از نقاط دیگر کشور، به این ناحیه سفر کرده‌اند می‌توانند در روستای کوشک‌سرا اقامت گزینند و چند روزی را مهمان خانه‌های مردم این روستا شوند.

افرادی هم هستند که ماندن و اقامت در خانه‌های روستایی را نمی‌پسندند؛ بنابراین برای اجاره هتل، سوئیت و ویلا به شهر زیبای نوشهر رفته و آنجا خانه دلخواه خود را رزرو می‌کنند. نگران نباشید، سپنجا در این بخش از سفر می‌تواند همراه شما باشد. برای اجاره ویلا در نوشهر کلیک کنید.

افرادی که به صورت کمپینک و دسته جمعی سفر کرده‌اند، اگر علاقه داشتند که شب را در طبیعت صبح کنند، می‌توانند با نصب چادر مسافرتی و به همراه داشتن لوازم موردنیاز آنجا بمانند.

اقامت در تنگ دار

نکات مهم جهت سفر به تنگ دار

قبل از سفر به آبشار تنگ دار نوشهر باید به نکاتی توجه کنید تا در سفر خود به مشکل برنخورید. در ادامه برخی نکات مهم را یادآور می‌شویم:

  • تا جایی که امکان دارد به همراه تور این سفر را آغاز کنید تا لیدر همراه و راهنماهای حرفه‌ای شما به این مسیر هیجان‌انگیز هدایت کنند.
  • به دلیل پیاده‌روی در جنگل و رودخانه و سختی‌های راه، برای افراد کهنسال و کودکان مناسب نیست. کسانی که آمادگی بالایی دارند مثل کوهنوردان، صخره‌نوردان می‌توانند این مسیر دشوار را طی کنند.
  • برای عبور از تنگه باید مهارت بالایی در شنا و صخره‌نوردی داشته باشید؛ چون عمق برخی از حوضچه‌ها از دو متر هم بیشتر است.
  • برای سفر به چنین مکانی حتما وسایل ضروری مثل طناب، جلیقه، خوراکی و… را با خود به همراه داشته باشید و از بردن لوازم غیر ضروری اجتناب کنید.
  • استفاده از کفش و یا کتونی مناسب پیاده‌روی بسیار مهم است چون مسیر رسیدن به آبشار طولانی بوده و باید مسیر زیادی را به پیاده‌روی بپردازید.

سخن پایانی

در این مقاله به شرح آبشار تنگ دار نوشهر پرداختیم. این تنگ زیبا با آب و هوای مطلوب، چشمه‌ها و رودهای خروشان در کنار طبیعت بکر و ناب و جنگل‌های انبوه و سرسبزش، فضایی بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ای را برای شما به تصویر کشیده است. برای بازدید از این آبشار زیبا حتما با تجهیزات مناسب عازم سفر شوید. تابستان می‌تواند بهترین زمان برای این سفر باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا