دانستنی های سفر

لیست انواع غذاهای مسافرتی

یکی از مهم ترین دغدغه های سفر، داشتن تغذیه سالم است. با داشتن تغذیه سالم می تواند در طول سفر، انرژی لازم را بدست آورید و دچار مشکلات گوارشی نشوید. برای خیلی از افراد اما این مسئله حل نشده باقی مانده و نمی دانند در زمان سفر با هواپیما یا با ماشین شخصی و یا با قطار چه غذاهایی بهتر است بخورند. بنابراین بهتر است لیست غذاهای مسافرتی را که می توانید با آنها انرژی لازم را کسب کنید و در عین حال سفری راحت داشته باشید را در این مقاله بررسی کنید.

در سفر غذا چی بخوریم؟ یکی از مهم ترین سوالات مسافران و گردشگران است. دقت داشته باشید نگهداری مواد غذایی در سفر کار مشکلی بوده و بعضی از خوراکی ها به عرض چند ساعت فاسد شده و نمی توان آنها را مصرف نمود. بنابراین بهتر است چند ماده غذایی مغذی و مفید برای بدن را در زمان سفر همراه خود داشته باشید.

در این مقاله از سپنجا در کنار معرفی غذاهای مسافرتی مغذی و مناسب سعی کرده ایم اصول تغذیه و نکاتی در رابطه با تغذیه سالم در زمان سفر را بیان کنیم تا بتوانید در زمان مسافرت از آنها ایده بگیرد و در طول سفر شاد و پر انرژی بمانید.

دقت داشته باشید حتی مسافران پرتجربه نیز ممکن است در طی سفرهای تفریحی یا کاری دچار اشتباه شوند و به پرخوری یا خوردن غذاهای نامناسب روی بیاورند. در کل در زمان سفر لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.

انواع غذاهای مسافرتی

نکات مهم در مورد تغذیه در زمان سفر

در سفر پرخوری نکنید

پرواز با هواپیما یا نشستن زیاد در اتومبیل و قطار ممکن است شما را وسوسه کند که تنقلات مختلف را بخورید و هوس خوردن غذاهای ناسالم داشته باشید. اما بهتر است بدانید این هوس ها با نوشیدن یک لیوان آب نیز مرتفع می شوند. همچنین نوشیدن آب سبب می شوند بدن هیدراته بماند و به مدت زیادی سیر و پر انرژی باشید و کمتر هوس خوردن غذا داشته باشید.

از فست فودها و غذاهای رنگارنگ فاصله بگیرید

ممکن است در زمان سفر فست فود های متنوع و رستوران های مختلفی را ببنید و بخواهید بدون برنامه هر غذای خوشمزه ای را امتحان کنید. اما بهتر است بدانید چنین کاری فقط سبب نفخ، دل درد، خستگی و در نهایت کج خلقی در زمان سفر می گردد. به همین دلیل بهتر است زمانی که بدور از خانه هستید در طی سفر یک برنامه غذایی ساده و مشخص داشته باشید.

غذاهای فست فودی

گرسنه نمانید

دقت داشته باشید نخوردن غذا در مدت زمان طولانی سبب می شود به غذاهای ناسالم روی بیاورید. بنابراین به خاطر داشته باشید باید هر دو یا سه ساعت یک ماده غذایی سالم بخورید. مثلا می توانید یک مشت آجیل یک پیاله کوچک ماست و یا یک واحد میوه میل کنید تا جلوی گرسنگی شما گرفته شود.

در سفر با ماشین چه غذاهایی بخوریم؟

احتمالا شما نیز تجربه کرده اید که سفر با ماشین و چند ساعت نشستن درون ماشین می تواند چه اشتهای سیری ناپذیری را به وجود آورد. در این مدت دقت داشته باشید نباید به خوردن هله هوله و تنقلات روی بیاورید. بلکه بهتر است میان وعده هایی خوشمزه و غذاهای مسافرتی سبک همراه خود داشته باشید تا هوس خوردن تنقلات به سرتان نزند. می توانید برای تازه نگه داشتن مواد غذایی از یک یخچال سفری و یا از ظروف نفوذ ناپذیر هوا استفاده کنید.

در زمان سفر با ماشین شخصی می توانید از غذاهای مسافرتی سبک زیر استفاده کنید:

  • ماست
  • غذاهای مسافرتی سبکی مثل غذای لبنانی هوموس، کرفس، چند هویج کوچک
  • ساندویچ
  • تخم‌مرغ آب‌پز
  • سالاد کینوآ با لوبیای سیاه یا هر نوع سالاد دیگر

در سفر با هواپیما چه غذایی بخوریم؟

بیشتر خطوط هواپیمایی معمولا در زمان سفر انتخاب سالمی به شما نمی دهند. بنابراین بهتر است قبل از سفر برنامه ای برای داشتن تغذیه سالم داشته باشید. به خصوص زمانی که پرواز طولانی دارید بهتر است از خطوط هوایی درخواست غذاهای گیاهخواری و غذای کوشر را داشته باشید که سالم هستند.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره سوئیت ساعتی در تهران

همچنین می توانید با آوردن غذاهای مسافرتی سبک و سالم در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و به دنبال خرید غذاهای شورمزه و یا هله هوله در فرودگاه نباشید.

در حین سفر می توانید از غذاهای مسافرتی پروتئینی و آب استفاده کنید تا هم بدن دچار کم آبی نشود و هم دچار پرخوری های شدید ناشی از گرسنگی بیش از حد نشوید. همچنین در زمان پرواز بهتر است از مصرف کافئین زیاد بپرهیزید. مصرف نوشیدنی های گازدار و غذاهای مسافرتی چرب و سرخ کرده نیز اصلا توصیه نمی گردد.

غذاهای مناسب سفر با هواپیما

بنابراین در سفر بعدی که با هواپیما دارید از گزینه های زیر استفاده کنید و انتخاب مهمانداران برای مصرف تنقلات و بیسکوییت و… را کنار بگذارید.

  • کیک برنجی با کره‌‌ی بادام درختی
  • غذاهای مسافرتی سبک مثل هوموس
  • آجیل مخلوط (کشمش، تخم کدو، تخم آفتابگردان، بادام، گردو)
  • چند عدد میوه

در هتل چه غذایی بخوریم؟

سعی کنید قبل از ورود به هتل سری به سوپرمارکت بزنید و مواد غذایی سالم برای میان وعده را خریداری کنید. می توانید یخچال اتاقتان را با میان وعده های سالم پر کنید و به این ترتیب به سراغ هله و هوله و تنقلات مضر نخواهید رفت.

مواد غذایی که می توانید در یخچال هتل و اقامتگاه برای استفاده نگهداری کنید شامل مواد زیر هستند.

  • شیر
  • سبزیجات خردشده (هویج، فلفل دلمه‌ای، خیار، کرفس)
  • نان
  • غلات صبحانه

در ساحل چی بخوریم؟

معمولا پیاده روی و قدم زدن در ساحل سبب ایجاد گرسنگی می گردد. مخصوصا زمانی که مغازه های فست فود و … را در ساحل می بینید، وسوسه می شوید که یک خوراکی بخرید. اما بهتر است از قبل برای این مواقع برنامه ای داشته باشید. زیرا بدن به انرژی زیادی نیاز دارد و بهتر است از مواد پروتئینی با کیفیت و بدون چربی برای کسب این انرژی استفاده کنید.

می توانید بشقاب غذای خود را در ساحل با مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، پنیر توفو و مقداری سبزیجات پر کنید. دلمه‌ی کلم‌برگ، سالاد ماکارونی، تخم مرغ آبپز، بیسکوییت چند غله و سوشی نیز از انتخاب های خوب برای میل کردن در ساحل هستند.

ساحل

لیست مناسب ترین غذاهای مسافرتی

حال که از اهیمت انتخاب غذای مناسب برای سفر آگاه شدید بهتر است به تهیه غذای سالم و بهداشتی در زمان سفر بپردازید که یکی از چالش های همیشگی سفر است. در زیر لیستی از غذاهایی که می توانید به صورت خانگی تهیه کنید و در سفر همراه خود داشته باشید را فراهم کرده ایم.

فلافل

یکی از سریع ترین غذاهایی که می توانید در سفر تهیه کنید و بسیار ساده و خوشمزه است، فلافل است. این غذا دیر فاسد می شود و به دلیل ترکیباتی که دارد می تواند انرژی لازم در زمان سفر را برای شما فراهم کند. همچنین در صورتی که زمان کافی برای تهیه فلافل نداشتید می توانید از فلافل های نیمه آماده استفاده کنید و یک ساندویچ خوشمزه درست کنید.

فلافل

کوکو سبزی

یکی از غذاهای مسافرتی محبوب، کوکو است. کوکو سبزی نیز از پرطرفدارترین نوع کوکوها بوده و برای تهیه آن به مقداری سبزی کوکو، تخم مرغ و ادویه نیاز دارید. برای خوشمزه تر شدن و مغذی شدن آن نیز می توانید مقداری گردوی خرد شده به کوکو اضافه کنید تا انرژی بیشتری از آن بگیرید.

سیب زمینی و تخم مرغ آب پز

این غذا در کنار سادگی که دارد، غذایی بسیار مقوی است که قادر است انرژی مورد نیاز بدن را تأمین نماید. همچنین به راحتی فاسد نمی شود و تهیه آن بسیار ساده و آسان است.

سالاد الویه

ساندویچ سالاد الویه یکی از پرطرفدارترین ساندویچ ها و پایه ثابت مسافرت ها و پیک نیک هاست. این غذا نیز بسیار مقوی بوده و اکثر افراد آن را دوست دارند. اما برای تهیه آن باید زمان بیشتری بگذارید. البته به دلیل سس موجود در این غذا بهتر است سریع تر مورد استفاده قرار بگیرد تا فاسد نشود.

انواع ساندویچ سرد

این ساندویچ ها نیز از دیگر گزینه های مناسب برای سفر هستند. می توانید ساندویچ تخم مرغ آب پز، ساندویچ مرغ گریل شده، ساندویچ ژامبون و یا ساندویچ تن ماهی را برای غذای سفر تهیه کنید.

جوجه کباب

یکی از غذاهایی که پایه ثابت مسافرت هاست و همه بدون استثنا یکی از وعده های غذایی باید آن را مصرف کنند، جوجه کباب است. تهیه این غذا بسیار ساده بوده و کافیست مرغ را با ادویه های دلخواهتان مزه دار کنید و سپس روی زغال آن را کباب کنید. البته می توانید از جوجه های مزه دار شده آماده نیز استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه به سلامتی خود در سفر اهمیت بدهیم؟

انواع املت

یکی از ساده ترین غذاها برای وعده صبحانه یا شام که باب میل خانواده های ایرانی است، املت است. این غذا در مدت زمان کوتاهی تهیه شده وبرای درست کردن آن به مقداری گوجه و تخم مرغ نیاز دارید. البته برای طعم دهی بیشتر به آن می توانید از ژامبون، ذرت یا فلفل سبز نیز استفاده کنید و یا با کمی پنیر مزه جدیدی را به املت ببخشید.

لوبیا پلو

یک غذای ایرانی جذاب که در سفر می توانید آن را میل کنید و خیلی هم خوشمزه است، لوبیا پلو است. لوبیا پلو با عطر و طعمی دلچسب باعث می شود در طی سفر حس خوب و لذت را تجربه کنید. در ضمن لوبیا پلو را می توانید به راحتی با گوشت چرخ کرده نیز تهیه کنید.

ماهی

در صورتی که به شمال یا جنوب سفر کردید می توانید به راحتی پس از خرید ماهی تازه و طعم دار کردن آن آن را سرخ یا کبابی کنید. همچنین دقت داشته باشید در زمان خرید به سالم بودن ماهی و عدم فاسد شدن آن توجه کنید.

ماکارونی

از دیگر غذاهای مسافرتی خوشمزه ای که به راحتی تهیه می شود و همه عاشق آن هستند می توان ماکارونی را نام برد. این غذا برای سفر عالی بوده و برای سس آن نیز می توانید از سس های آماده استفاده کنید تا در وقت صرفه جویی شود.

همبرگر

اگر مسافرت طولانی را در پش دارید می توانید از همبرگر به عنوان ساندویج استفاده کنید. تهیه همبرگر به صورت خانگی باعث می شود انرژی شما در طی سفر حفظ شود و کمتر گرسنه شوید. همبرگر را می توانید با سویا، گوشت چرخ کرده، بوقلمون، مرغ، سالمون و … تهیه کنید. همچنین می توانید از همبرگرهای آماده برای تهیه ساندویچ همبرگر استفاده کنید.

کتلت

از دیگر غذاهایی که در سفر و گردش پایه ثابت است می توان کتلت را نام برد که تنوع آن نیز خیلی زیاد است و همه از خوردن آن لذت می برند. می توانید انواع کتلت با قارچ و گوشت یا سویا و سیب زمینی و مرغ را تهیه کنید و در زمان مسافرت آن رامیل کنید. مواد اولیه کتلت نیز در دسترس و ساده هستند و به سرعت نیز می توانید آن را تهیه کنید.

کتلت

ساندویچ هات داگ

استفاده از یک وعده غذایی فست فودی در زمان مسافرت نیز اشکالی ندارد و می توانید یکی دوباری را نیز از غذاهایی مانند ساندویچ هات داگ نیز استفاده کنید. این غذا نیز به سرعت آماده شده و برای خوشمزه تر شدن آن نیز می توانید از سس پیاز استفاده کنید.

عدس پلو با خرما و کشمش

معمولا در زمان سفر انقدر برنامه ها شلوغ است که وقت درست کردن غذاهای خورشتی و پردرسر وجود ندارد و از طرفی هوس یک غذای برنجی و خوشمزه به سرتان می زند. در این مواقع پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده و با خرما و کشمش و زعفران یک انتخاب عالی است. البته می توانید عدس پلو را بدون گوشت چرخ کرده با مرغ و یا با سویا نیز آماده کنید. در هر صورت زیاد سخت نگیرید و با مواد در دسترس یک عدس پلو بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

در مکان های اقامتی چه غذاهایی تهیه کنیم؟

انتخاب نوع اقامتگاه باعث می شود بتوانید امکان آشپزی را در اختیار داشته باشید. می توانید از طریق سپنجا انواع اقامتگاه در شهرهای مختلف را رزرو کنید و قبل از رزرو ویلا یا اقامتگاه از امکانات آن مطلع شوید. همچنین اقامت در ویلا ها و اقامتگاه های دارای آشپزخانه معمولا ارزان تر از اقامت در هتل برایتان تمام می شود.

می توانید با خیال راحت انواع مواد غذایی سالم را تهیه کنید و به پخت و پز مشغول شوید و در عین حال در هزینه هایتان نیز صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید : لیست ۱۱ تایی از خوشمزه ترین غذاهای شیرازی + دستور پخت

بیشتر بخوانید : بهترین رستوران های شمال با خوشمزه ترین غذاها

بیشتر بخوانید :  لیست انواع غذای ایرانی با گوشت

بیشتر بخوانید : ۸ مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید

بیشتر بخوانید : خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ایران

سخن آخر

امیدوارم پس از مطالعه این مقاله به اهمیت استفاده از غذاهای مسافرتی سالم در طی سفر پی برده باشید و دفعه بعدی که قصد سفر دارید از لیست غذاهای مسافرتی استفاده کنید و غذاهایی سالم و ساده برای سفر با ماشین، قطار، اتوبوس یا هواپیما برای خود و همراهانتان تهیه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 10 میانگین: 3.4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا