دیدنی های چابهار

روستای تیس چابهار کجاست؟

شهر بندری چابهار یکی از معدود مناطق کشور است که مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کم‌نظیر است. اکنون قرار است سفری به روستای تیس چابهار یکی از زیباترین نقاط دیدنی این بندر داشته باشیم. تیس زمانی یکی از مهم‌ترین بنادر هخامنشیان بود و امروز با مناظر کم‌نظیر و جاذبه‌های دیدنی و طبیعی‌اش همه را شگفت زده می‌کند!

اگر کنجکاو هستید تا چیزهای بیشتری درباره این روستا و دیدنی‌های آن بدانید با سپنجا همراه باشید.

برای اجاره سوئیت در چابهار روی لینک کلیک کنید.

چابهار

چابهار شهری مرطوب است که به طرز معجزه آسایی در فصل زمستان به گرم‌ترین نقطه ایران و در تابستان به خنک‌ترین بندر جنوب ایران تبدیل می‌شود. این بندر به دلیل آب و هوای معتدل بهاری، به چهار بهار نیز معروف است که به معنی چهار چشمه است. این بندر مقصدی زیبا و ناشناخته است و حتی اکثر ایرانی‌ها هم نمی‌دانند برای چه باید به این منطقه از کشور بروند. اما مطمئناً دلایل خوبی برای سفر به این شهر وجود دارد.  منطقه آزاد چابهار از فرهنگ، رنگ‌ها، مردم صمیمی، مناظر تاریخی، دریای باورنکردنی عمان و طبیعت کمیاب خیره کننده تشکیل شده است. روستای تیس چابهار با حدود ۲۵۰۰ سال قدمت یکی از بهترین نقاط تفریحی این بندر است. این روستا در برهه‌ای از زمان تحت سلطه پرتغالی‌ها بود اما امروز به یکی از بکرترین نقاط جنوبی کشور برای سفر و همچنین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های چابهار تبدیل شده است.

روستای تیس کجاست؟

تیس یکی از نقاط شناخته شده و دیدنی چابهار است. این روستای تاریخی با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت در شمال غربی چابهار واقع شده است و تقریباً چند کیلومتری با شهر فاصله دارد. به این بندر زیبا در زمان هخامنشیان، بندر تیز گفته می‌شد و یکی از مهم‌ترین و پررونق‌ترین بنادر کشور به حساب می‌آمد.

تیس در گذشته شاهراهی مهم و پررونق برای مبادله کالاهای گوناگون بوده و حتی از آسیای شرقی و هند نیز کالاهای لوکسی به آن آورده می‌شد. سپس کالاها از آنجا به آسیای میانه، قفقاز و مناطق مختلف خاورمیانه ارسال می‌شدند. جالب است بدانید در اشعار شاهنامه فردوسی هم به بندر تیز اشاره شده است که این خود به خوبی اهمیت بندر تیس در ایام گذشته را ثابت می‌کند.

دیدنی‌های روستای تیس چابهار

روستای تیس علاوه جاذبه‌های طبیعی که نظیرشان را در جای دیگر نمی‌توان پیدا کرد، آثار تاریخی جذابی هم دارد که از دوره‌های مختلف تاریخ ایران برجای مانده‌اند و حرف‌ها برای گفتن دارند. اگر گذرتان به بندر چابهار افتاد، فراموش نکنید که فقط ۵ کیلومتر آن طرف‌تر روستایی زیبا به کلی جای دیدنی در انتظار شماست تا شگفت زده‌تان کند! در ادامه می‌توانید برخی از این جاهای دیدنی را بشناسید.

دریای تیس چابهار

یکی از بهترین و لذتبخش‌ترین تفریحاتی که شهرهای ساحلی می‌توانند به گردشگران هدیه بدهند، قدم زدن کنار دریا و ساحل است. دریای تیس یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های روستای ساحلی تیس محسوب می‌شود. ساحل این دریا به قدری جذاب و دلرباست که محال است بتوانید به راحتی از آن دل بکنید. شن‎های داغ و منظره خیره کننده دریای آبی شما را ترغیب می‌کنند تا کمی بیشتر در این ساحل بمانید.

دریای روستای تیس چابهار به یک دلیل دیگر برای مسافران این منطقه محبوب است و باعث تا عده بیشتری به اینجا بیایند. این به دلیل کم عمق بودن آب دریاست که امکان آب تنی و شنا را به راحتی فراهم آورده است. منطقه شنای این ساحل زیبا تا صدها متر دورتر عمقی کمتر از ۱.۵ متر دارد. در اینجا می‌توانید از امکانات و خدمات رفاهی مختلفی چون قایق، رستوران، آلاچیق و دوش استفاده کنید.

روستای تیس چابهار

قبرستان جن در روستای تیس چابهار

اگر به حقایق ماوراء الطبیعه علاقه‌مند هستید به روستای تیس در چابهار سری بزنید و اسرار و افسانه‌های گورستان تاریخی آن را از زبان مردم محلی روستا بشنوید. این قبرستان در روستای تیس قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال دارد و توجه افراد زیادی را در یال به خود جلب می‌کند.

این گورستان مرموز و ساکت دارای سنگ قبرهای عجیبی است و مردم محلی معتقدند که این قبرها برای انسان نیست. بر اساس اعتقاد مردم روستا، این قبرها متعلق به جنیان است و مردگان خود را در این قبرها دفن می‌کردند.  اهالی روستای تیس چابهار می‌گویند در شب‌ جن‌ها به این قبرستان می‌آیند و بر مزار اموات خود عزاداری می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چابهار | اطلاعات مفید برای سفر به چابهار

اهالی روستا همچنین معتقدند اگر شبانه وارد قبرستان جن در چابهار شوند مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرند. به دلیل نبود ابزار حفر این گونه قبرها در دل زمین صخره‌ای که خارج از توان انسان است، مردم محلی حفر آنها را به نیروهای ماوراء طبیعی نسبت می‌دهند.

گورستان جن

قبرستان جن به قبرستان شماره یک نیز معروف است. قرار گرفتن این قبرستان در دامنه کوه آن را به خصوص در شب مرموزتر و مخوف‌تر کرده است. بخشی از قبرهای گورستان بر اثر باد و فرسایش تخریب شده، اما در میان آنها قبری کاملا سالم به طول ۲۲۵ سانتی متر و عرض ۱۱۰ سانتی متر وجود دارد. از زمان ساخت قبرستان جن و سازندگان آن اطلاعی در دست نیست.

مطالعه بیشتر:

آشنایی با گورستانی ترسناک در چابهار به نام قبرستان جن تیس

قلعه پرتغالی‌های تیس چابهار

قلعه موسوم به پرتغالی‌ها بر فراز تپه‌ای در روستای تیس چابهار قرار دارد که در زمان امپراتوری هخامنشیان بندر مهم ایرانیان بوده است. این قلعه در پنج کیلومتری چابهار قرار دارد و در زمان صفویه ساخته شده است. هنگامی که پرتغالی‌ها شروع به گسترش ناوگان دریایی خود در قرن شانزدهم کردند، از این قلعه به عنوان پایگاهی برای گسترش نفوذ خود در ایران و سایر کشورهای خلیج فارس استفاده کردند. منطقه‌ای که قلعه در آن ساخته شده است به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال مرمت است.

غارهای سه گانه بان مسیتی

روستای منحصربه‌فرد تیس جاذبه‌های جالبی دارد که یکی از آن‌ها غارهای سه‌گانه بان مسیتی در دامنه کوه شهبازند است. دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در ارتفاع حدود ۲۵ متر از سطح زمین قرار دارند و مردم محلی روستای تیس چابهار به آنها بان مسیتی می‌گویند. «بان» در زبان بلوچی به معنای مرد صالح و خداباور و پارسا و «مسیتی» به معنای معبد است. خطوط و نمادهایی به رنگ قرمز و ارغوانی در سه دیوار دور گنبد وجود دارد که بیشتر به خط گجراتی و هندی شباهت دارد. باستان‌شناسان بر این باورند که این غارها در گذشته محلی برای عبادت، ذبح کردن قربانیان و همین‌طور محلی برای دفن مردگان بوده‌اند.

سدهای تیس یادگاری نابود شده

در روستای تیس چند سد تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان وجود دارد که امروز در فهرست جاذبه‌های تاریخی بندر چابهار و روستای تیس قرار دارند. متاسفانه روز به روز شاهد ویران‌تر شدن این آثار هستیم و تقریباً در حال نابودی کامل هستند. به گفته بومی‌ها این سدها با هدف ذخیره سازی آب باران ساخته شده‌ بودند تا اهالی منطقه در فصول گرم سال بدون آب شرب نمانند.

مسجد جامع تیس چابهار

در روستای تیس چابهار یک جاذبه بسیار دیدنی و شگفت انگیز دیگر وجود دارد که معماری آن شما را به هندوستان می‌برد. این مسجد جامع تیس است که یکی از جاذبه‌های پربازدید این منطقه محسوب می‌شود. بله درست خواندید نما و طراحی متفاوت ساختمان این مسجد یادآور معماری هندی است. مناره و گنبد به رنگ‌های قرمز و سبز و همچنین شیشه‌های رنگارنگی که به عنوان پنجره به کار رفته‌اند از ویژگی‌های منحصر به فرد این مسجد هستند.

درهای مسجد با قطعات شیشه‌ای منظم و نامنظم از شیشه‌های رنگارنگ تزیین شده است که بر زیبایی بنا افزوده است. نباید از این نکته غافل شد که نمازخانه قبلی آنقدر بزرگ نبود که بتواند همه نمازها را میزبانی کند. از این رو مردم محلی مسجد را از ضلع شرقی آن گسترش دادند و ساختمانی که امروزه دیده می‌شود با نسخه قبلی خود کاملاً متفاوت است.

مسجد جامع تیس

قلعه پیروز گت

از دوران اشکانیان و ساسانیان نیز یک اثر فاخر و دیدنی چون قلعه پیروز گت در روستای تیس چابهار برجای مانده که امروز به مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل شده است. این بنا روی تپه‌ای مرتفع جای گرفته است و از ضلع شمالی آن که دو اتاق ۶ متری در وجود دارد ‌می‌توان به خوبی به اطراف اشراف داشت. در شرق و غرب این قلعه نیز چند سکوی سنگی بزرگ و تراشیده شده وجود دارد که به گفته بعضی‌ها ممکن است برای اجتماع و یا عبادت اهل قلعه ساخته شده باشند.

مطالب مرتبط:

بازدید از ترسناک ترین مکان های ایران

راه های دسترسی به روستای تیس چابهار

از آنجا که روستای تیس از توابع بندر چابهار است و تنها پنج کیلومتر با این شهر فاصله دارد، برای دسترسی به آن باید ابتدا راهی چابهار شوید و خود را به این شهر بندری برسانید. سپس با خودرو از چابهار به سمت روستا حرکت کنید. این مسیر کمتر از ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. فاصله تهران تا بندر چابهار حدود ۱۸۱۰ کیلومتر است که تقریباً ۱۹ ساعت زمان می‌برد.

این مطلب را هم بخوانید
 هر آن چیزی که باید درباره خلیج گواتر بدانید!

اگر ماشین ندارید می‌توانید با قطار سفر کنید. البته چابهار هنوز از ایستگاه قطار برخوردار نیست اما مسافران می‌توانند بلیط قطار بندرعباس را تهیه کنند و بعد از رسیدن به این شهر با تاکسی خود را به چابهار و سپس روستای تیس برسانند.

در حال حاضر هواپیما راحت‌ترین و سریع‌ترین راه دسترسی به روستای تیس چابهار است. با هواپیما از مبدا تهران تا چابهار راه زیادی نیست و حول و حوش دو ساعت و نیم طول می‌کشد. خود را به چابهار برسانید و مثل آب خوردن با تاکسی به روستای تیس بروید.

اقامت در روستای تیس

تیس روستای چندان بزرگی نیست و تاکنون اقدامی برای را‌ه‌اندازی هتل یا اقامتگاه در آن صورت نگرفته است. بنابراین دو گزینه بیشتر برای اقامت در این روستا پیش رو نخواهید داشت. یا باید به چابهار بروید و در یکی از هتل‌های آن اقامت کنید یا شب را در تنها اقامتگاه بوم‌گردی خود تیس بمانید. اگر فکر می‌کنید به امکانات بیشتری نیاز دارید در چابهار اقامت کنید. از چابهار تا تیس تنها ۲۰ دقیقه راه است. بنابراین می‌توانید شب را در یکی از هتل‌های این شهر بمانید سپس دوباره به روستا سر بزنید.

فرهنگ مردم چابهار و تیس

استان سیستان و بلوچستان مانند هر استان دیگر فرهنگ و آداب و رسوم خاص را دارد. این استان به عنوان یکی از استان‌های بزرگ ایران شناخته می‌شود و شهرها و روستاهای توریستی زیبایی چون روستای تیس چابهار در خود جای داده است. مجاورت این استان با همسایگان شرقی ایران باعث شکل گیری آداب و سنن خاص و متفاوتی در این منطقه شده است.

اکثریت مردم چابهار بلوچ هستند و به زبان‌های بلوچی و جدگالی صحبت می‌کنند. مردم چابهار در تمامی اعیاد و مجالس عزاداری آیین‌های خاص خود را انجام می‌دهند. موسیقی زیبایی دارند که برای هر ایرانی آشناست. موسیقی محلی و آوازهای مردم سیستان و بلوچستان از ظرافت خاصی برخوردار است. ترانه‌های محلی بلوچ بیشتر در عروسی‌ها به ویژه عید سعید فطر خوانده می‌شود.

موسیقی بلوچ ها

آوازهای محلی سیستان بیانگر زندگی مادی و معنوی مردم این دیار است. بیشتر این آهنگ‌ها ارتباط مستقیمی با محیط طبیعی، سبک زندگی و اعتقادات مذهبی مردم منطقه دارد. موضوع دیگری که هنگام ورود به این استان پهناور توجه انسان را به خود جلب می‌کند تنوع رنگ در پوشش است.

مطالعه بیشتر:

سوغات چابهار تا اجناس ارزان این شهر به آن نیاز دارید، اینجاست!

غذاهای محلی چابهار و تیس

در سفر به روستای تیس چابهار حتماً از خوردن غذاهای لذیذ محلی نیز به اندازه کافی لذت خواهید برد. چابهار هم مانند سایر شهرها غذاهای محلی خاص خود را دارد و ماهی و خرما از مواد اصلی غذاهای آن هستند. پلو زعفرانی، خوراک خرما، کراهی میگو، کنک، باتماش و چندین غذای رنگارنگ و لذیذ دیگر در فهرست غذاهای  معروف چابهار  قرار دارند. بیایید کمی بیشتر در مورد غذاهای چابهار و تیس حرف بزنیم.

پلو زعفرانی

این غذا که منشا آن کشور همسایه پاکستان است در بین مردم چابهار و روستای تیس طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این غذا از ترکیبات مختلفی مانند گوشت قرمز یا مرغ،  زعفران، برنج، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و… استفاده می‌شود.

خوراک خرما

موقعیت و آب و هوای چابهار باعث شده تا خرما به یکی از مواد اصلی غذاهای مردم این منطقه تبدیل شود. خوراک محبوب خرما در چابهار ترکیبی از خرما، نان، برنج و حبوبات است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

کراهی میگو

یکی از لذیذترین غذاهای چابهار با ارزش غذایی بسیار بالا، کراهی میگو است و بیشتر در مجالس طبخ می‌شود. این غذای دریایی و کم‌نظیر را حتماً امتحان کنید زیرا طعم منحصربه فردی دارد.

کراهی میگو

سخن آخر…

بندر چابهار در یکی از دورترین استان‌های ایران قرار گرفته است. برای همین تعداد خیلی کمی از ایرانی‌ها جاذبه‌هایی مثل روستای تیس چابهار را می‌شناسند. کسی که تاکنون به این نقطه از کشور نرفته است بدون شک سفر به آن مانند سفر به یک دنیای ناشناخته برایش خواهد بود. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله از سپنجا دیگر کسی چنین فکر نکند و چابهار را در فهرست سفرهای تابستانی امسال خود قرار دهد. این بندر زیبا به همراه جاذبه‌هایش منتظر شماست تا بروید و آن را کشف کنید. روستای کوچک و شگفت انگیز تیس را فراموش نکیند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا