جاهای دیدنی ایران

راهنما سفر به جلفا و معرفی جاذبه های گردشگری آن

شهر جذاب جلفا مرز بین ایران، ارمنستان و جمهوریِ آذربایجان است که در آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این شهر به علت داشتن موقعیت تجاری و گمرکیِ عالی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. سفر به جلفا در بین گردشگران بسیار رایج است؛ زیرا علاوه بر این موقعیت مهم، جاذبه‌های گردشگریِ بسیاری دارد. اگر شما هم گردشگری را دوست دارید و می‌خواهید این شهر را برای گردشگری انتخاب کنید، با سپنجا همراهی کنید و بکرترین نقاط گردشگریِ شهر جلفا را بشناسید تا در سفرتان به این شهر، جایی را از قلم نندازید.

سفر به جلفا و آشنایی با جاذبه های آن

شناخت نقاط گردشگری جلفا به شما کمک می‌کند که در سفرتان به این شهر بتوانید به خوبی برنامه‌ریزی کنید و نقاط گردشگریِ مختلف آن‌را مشاهده کنید. این شهر فوق‌العاده در تبریز، دارای بناهای تاریخی، و آثار طبیعی فوق‌العاده‌ای است که هیچ‌گاه شما را پشیمان نخواهد نکرد. شهر جلفا در واقع آثاری دارد که به درد همه می‌خورد، دوستداران هنر، طبیعت، تاریخ و ادب و فرهنگ همگی می‌توانند جاذبه‌ای را در این شهر پیدا کنند که از آن لذت خواهند برد.

برای اجاره سوئیت در جلفا روی لینک کلیک کنید.

آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی

آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی فرزند میر یحیی در روستای اوشتبین یکی از نقاط گردشگری شهر جلفا است. این مکان آرامگاه یک شاعر عارف پیشه است که اشعارش را به زبان فارسی و آذری سروده است که مورد توجه افراد بسیاری است؛ علاوه بر مردم استان، اشعارش حتی در آذربایجان، ترکیه و منطقه‌ی قفقاز نیز طرفداران بسیاری دارد. ستون‌هایِ از جنسِ مرمرِ این مقبره زیبایی خاصی به آن داده است؛ افراد علاوه بر اینکه در یک منطقه‌ی فرهنگی ادبی حضور پیدا می‌کنند و روح ادب و فرهنگ را احساس می‌کنند، می‌توانند از معماری زیبایی این آرامگاه لذتی چند چندان ببرند.

مقبره سید ابوالقاسم

مقبره‌ی امامزاده شعیب

یکی دیگر از مناطق گردشگری شهر جلفا، مقبره امامزاده شعیب است که در یک برج جذاب به نام دوزال واقع است. این مقبره در فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری شهر جلفا، یعنی روستای دوزال قرار دارد. قدمت این بنا به قرن هفتم هجری و به حکومت ایلخانی برمی‌گردد. معماریِ این برج به این صورت است که یک هشت ضلعی بلند بر یک قاعده‌ی سنگی بنا نهاده شده که روی هر ضلع آن می‌توان طاق‌نماهایی بلند با طاغی جناغی را مشاهده کرد. دورتادور بالای برج نیز با تزییناتی معرق و کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای به تزیین درآمده است. در سمت غرب برج دوزال اتاقی است که از طریق آن می‌توان با مسجد قدیمی دوزال ارتباط داشت‌ و به محل مقبره‌ی اصلی رفت. این منطقه مقبره‌ی فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا علیهما‌السلام است که در سال ۱۳۶۲ به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد. در سفر به جلفا بازدید از این منطقه بدون حتم روح شما را آرام خواهد کرد.

حمام کردشت

حمام کردشت در روستای کردشت که یکی از توابع جلفای تبریز و در مزر ارمنستان است واقع شده؛ این حمام یکی از جاذبه‌های گردشگریِ تاریخیِ شهر جلفا است که قدمتش به دوران صفویه در زمان شاه عباس باز می‌گردد. این باغ در دوران قاجار نیز محل سکونت “عباس میرزا” پسر فتحعلی شاه بوده است. این حمام فوق‌العاده زیبا، با معماریِ اصیل ایرانی‌اش در داخل یک باغ سرسبز واقع است که برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد.

کلیسای سنت استپانوس

سنت استپانوس نام اولین شهید مسیحی‌ها است که در سال ۳۶ میلادی به دست یهودیان شهید شد؛ از این رو این کلیسا به عنوان کلیسای سنت استپانوس شهرت یافت. کلیسایی سنت استپانوس در محدوده‌ی ۱۸ کیلومتریِ شهر جلفا و در مجاورت رودخانه‌ی ارس در منطقه‌ای با عنوان قزل وانک که جزو بزرگ‌ترین کلیساهای ارامنه‌ی ایران است واقع شده است. تقدس و اهمیت کلیسای سنت استپانوس به اندازه‌ای بالا است که ارامنه‌ی ارمنستان در روزی خاص از سال در این کلیسا حضور پیدا می‌کنند و به انجام مراسم خاص‌شان می‌پردازند.

سفر به جلفا

قلعه‌ی مردشت

قلعه‌ی مردشت نیز یکی دیگر از بناهای تاریخیِ مهم جلفا است که در سفر به جلفا باید از آن دیدن کرد؛ این بنا در روستای کردشت و در مجاورت ساحل رود ارس قرار دارد. قلعه‌ی باستانیِ سر به فلک کشیده‌ی مردشت در زمان خودش یک منطقه‌ی استراتژیک در نقطه‌ی مرزی به شمار می‌رفته؛ زیرا محل دیده‌بانی و مبارزه‌ با روس‌ها در دوره‌ی قاجار بوده است.

این مطلب را هم بخوانید
عباس‌آباد، شهری غنی از جاذبه های طبیعی اینجاست!

قلعه‌ی علی بیگ‌

این قلعه‌‌‌ در مجاورت روستای دستجرد و در   فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری شهر جلفا واقع شده است. در زمان دوره‌ی قاجار که ایران با روس‌ها در تضاد بود، شخصی به نام علی بیگ به این منطقه آمد و این قلعه را که از زمان‌های دور در این منطقه وجود داشت مورد بازسازی قرار داد تا نیروها بتوانند برای دفاع از کشور در مقابل روس‌ها از آن استفاده کنند.

آبشار آسیاب خرابه

لحظاتی که در منطقه‌ی تفریحی آبشار آسیاب خرابه سپری می‌کنید بدون شک از لحظاتی است که هیچگاه از خاطرتان پاک نمی‌شود. آب و هوایی لطیف، گونه‌های طبیعی مختلف، درختان و خزه‌هایی که دیواره‌های کوه‌را پوشانده‌اند هیچ‌گاه تکراری نخواهند شد و هر لحظه یک طراوت خاص به این منطقه می‌بخشند. این آبشار زیبا در نزدیکیِ آسیابی بزرگ و قدیمی با ارتفاعی به اندازه‌ی ۱۰ متر و وسعتی به اندازه‌ی ۲۰۰ متر مربع قرار گرفته است.‌ در ایام قدیم مردم این آسیاب را مورد استفاده قرار می‌دادند؛ با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری این آسیاب متروکه شد و قسمت‌های بسیاری از آن تخریب شد؛ به همین دلیل این آسیاب به آسیاب خرابه شهرت گرفت، و آبشاری که در کنار آن قرار گرفته بود نیز به آبشار آسیاب خرابه معروف شد. این نقطه‌ی گردشگری در فصل‌های مختلف سال زیبا است اما اگر در فصل پاییز از آن دیدن کنید، دوست دارید هر سال در این فصل از آنجا دیدن کنید و لذت ببرید.

آبشار آسیاب خرابه

زیارتگاه بابا یعقوب

بابا یعقوب یا یعقوب ابن ورقا در اواخر قرن یازده هجری در مجاورت رود ارس، در قسمت ضلع شرقیِ رودخانه‌ی قره سو زندگی می‌کرد. زمین‌های کشاورزی‌ای در این محل وجود داشت که بابا یعقوب صاحب آنها بود؛ او علاوه بر کشاورزی در این زمین‌ها، دین اسلام را در بین مردم ترویج می‌داد. او کارهایش را ادامه داد تا اینکه راهزنان در سن ۷۵ سالگی او را به قتل رساندند و از درختی با عنوان قره آغاج آویزان کردند. اهالی سیه‌رود بابا یعقوب را در زمین‌های کشاورزی‌ِ خودش دفن کردند و مقبره‌ی او به یکی از مکان‌های مورد تقدس و احترام تبدیل شد. شواهد زیادی از شرح حال ایشان موجود نیست اما به اظهار برخی مطلعین، بابا یعقوب و خواهرش از مدینه به ایران مهاجرت کردند.

آبشار ماهاران

آبشار ماهاران جلفا با ارتفاعی بیشتر از ۱۵ متر در مجاورت رود ارس واقع شده است. در سفر به جلفا برای بازدید از این آبشار باید به منطقه‌ی حفاظتی کیامکیِ آذربایجان شرقی رفته و از روستای قشلاق دیدن کنید. دامنه‌های زیبا، ارتفاعات بلند، مناطق ییلاقی و علفزارهای وحشی و چشمه‌های کوچک و بزرگ از جذابیت‌های کم‌نظیر آبشار ماهاران هستند. آب این چشمه‌ها باعث حاصلخیزیِ گل‌ها و درختان پراکنده‌ی این منطقه می‌شود. یکی دیگر از جذابیت‌های دیدنی این منطقه، تنوع اقلیمیِ آن است؛ به این صورت که می‌توان در بهار قسمتی از آن را پر از گل و سبزه‌ی سرسبز دید و قسمت دیگری از آن را پوشیده از برف مشاهده کرد. علاقه‌مندان به کوهنوردی، طبیعت و گردشگری این آبشار را یک منطقه‌ی بکر می‌دانند و برای بازدید از این منطقه برنامه‌ریزیِ زیادی دارند.

بازارچه‌ی مرزیِ جلفا

در قسمت جنوبیِ رود ارس و مرکز جلفا بازاری قدیمی وجود دارد که به بازارچه‌ی مرزی شهر جلفا معروف است. قسمتی از این بازار سرپوشیده و قسمتی دیگر از آن روباز است. در گذشته اجناس و محصولات روسیه‌ای در این بازار به فروش می‌رفت، به همین دلیل به بازاچه‌ی روس‌ها نیز معروف است؛ اما محصولات این روزهای این بازارچه بیشتر چینی و ترک هستند. شوینده‌ها، پوشاک مردانه و زنانه، اقلام خوراکی و لوازم بهداشتیِ ورودیِ ترکیه و ارمنستان، محصولات عمده‌ی این بازارچه هستند. بازدید از این بازارچه در سفر به جلفا بدون شک بسیار خوشایند است؛ زیرا محصولات هم کیفیت بالایی دارند و هم دارای قیمت بسیار مناسبی هستند.

بازارچه ی جلفا

منطقه‌ی دیزمار

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دیزمار یک منطقه‌ی جنگلی و کوهستانی است که در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک منطقه‌ی حفاظت شده تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. منطقه‌ی دیزمار در حوزه‌ی استحفاظیِ شهرهای جلفا، ورزقان و خدافرین قرار گرفته شده است. اتصال یافتن منطقه‌ی دیزمار به حوزه‌ی حفاظتی کیامکی، ارسباران و پارک ملی زاگاتای در آذربایجان و ارمنستان، این منطقه را به یک کریدور مهم حیات وحش در سطح بی‌المللی مطرح کرده است.

در این نقطه ۸۴۹ گونه‌ی گیاهی شناسایی شده است که ۷۶ نمونه‌ی آن، اندمیک یا بومی هستند. دیزمار به علت داشتن انواع اراضی (کوهستانی، تپه‌ای، کوهپایه‌ای) و زیستگاه‌های آبی (رود ارس، رودخانه‌ها) ، خشکی و وضعیت پوشش گیاهی تنوع غذای زیستیِ بسیاری دارد.

این مطلب را هم بخوانید
چند پل معلق خاص در ایران که باید آن ها را بشناسید! (+تصاویر)

گونه‌های جانوری دیزمار که در سفر به جلفا شاید بتوانید برخی از آنها را مشاهده کنید حدود ۳۲۰ گونه است که در بین‌شان گونه‌های گیاهی منحصر به فرد نیز وجود دارد که شوکا و سیاه خروس جزو این گونه‌ها هستند. گونه‌های جانوری دیگر منطقه‌ی دیزمارعبارت‌اند از بز وحشی، کل، خرس قهوه‌ای، گراز، گربه‌ی وحشی، سیاه گوش، پلنگ، گربه‌ی جنگلی، گرگ، روباه، شغال، و از پرندگان قرقاول، کبک دری، کبک، دراج و سیاه خروسِ قفقازی. در دهه‌های گذشته گونه‌ی جانوریِ شوکا در ارسباران انگشت شمار بود؛ اما بعد از جنگ قره باغ در سالِ ۱۳۹۴ ، تعدادی از این گونه‌ها بعد از عبور از رود ارس وارد ایران شدند و یک منطقه‌ی حفاظت شده‌ی شصت هزار هکتاری در دو منطقه‌ی حفاظتی ارسباران و دیزمار را به خود اختصاص دادند.

پارک کوهستان جلفا

پارک کوهستان ارس در ابتدای ژئوسایتِ پرمین تریاس و کوه‌های اطراف آن یعنی در فاصله‌ی ۵ کیلومتریِ جلفا، واقع در محدوده‌ی منطقه‌ی آزاد رود ارس است. این منطقه محلی بسیار مناسب برای اسکان و استراحت گردشگران است. شهربازی، دریاچه‌ی مصنوعی، پارک حیات وحش، بوفه، رستوران، نمازخانه و سوئیت‌های اقامتِ موقت از جذابیت‌های پارک کوهستان جلفا است. همچنین کاروانسرایِ خواجه نظر با فاصله‌ای ۲ کیلومتر، کلیسای چوپان با فاصله‌ای ۳ کیلومتر و رودخانه‌ی ارس با فاصله‌ای ۳ کیلومتر در مجاورت این پارک کوهستانی قرار دارند.

پارک کوهستانی جلفا

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر یکی دیگر از نقاط تاریخی گردشگریِ  جلفا است که پیشنهاد می‌شود در سفر به جلفا از آن بازدید کنید.  این کاروانسرا در قسمت شمال غرب ایران در مجاورت رود ارس قرار گرفته است. در گذشته به دلیل مسافرت‌های طولانی و طاقت فرسا در قسمت‌های مختلف کشور کاروانسراهایی ساخته می‌شد که مسافران بتوانند برای تجدید قوا در آنجا اقامت کنند. بنظر می‌رسد که بیشتر کاروانسراها طبق دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. کاروانسرای خواجه نظر نیز یکی از آن کاروانسراهایی است که شاه عباس صفوی آن‌ها را بنا کرده است.

موقعیت جغرافیایی، قدمت تاریخی، معماری متفاوت، نزدیکی به سایر نقاط گردشگریِ شهر و طبیعت زیبای اطراف این کاروانسرا، دلایلی هستند که بازدید از این کاروانسرا را جذاب می‌کنند.

 روستای اشتبین

طبیعت حیرت‌انگیز و زیبای روستای اشتبین در کنار جذابیت‌های بسیار آن، این روستا را به یکی از نقاط گردشگری جذاب شهر جلفا تبدیل کرده است. این روستای پلکانی در مجاورت رود ارس است و حدود ۴ ساعت با شهر تبریز فاصله دارد. این روستا روی شیب کوه قرار گرفته و به همین دلیل خانه‌هایی پلکانی دارد که شما را به یاد ماسوله می‌اندازد. خانه‌های قدیمیِ این روستا به خانه‌های زمان قاجار و صفویه شباهت دارد و مصالح آنها جوب، خشت و سنگ است.

خانه‌ی سلمان‌زاده که خانه‌ای بسیار قدیمی است و در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده است یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا است.‌ علاوه بر آن، گورستان قدیمی، آرامگاه حکیم نباتی و کتیبه‌های مرمرین نمونه‌های دیگری از جذابیت‌های گردشگری این روستا هستند.

روستای اشتبین در سفر به تبریز می‌تواند خاطره‌هایی بسیار خوشایند را برایتان ثبت کند؛ اگر از این روستا بازدید کردید از میوه‌های خوشمزه‌یی آن‌ها به خصوص انار و انجیر استفاده کنید و لذت ببرید.

روستای اوشتبین

نکته‌‌ی جالب راجع‌به این روستا این است که نام آن به دلیل ترکیب شدن سه روستای جعفر آباد، سیاوشان و هراس به این نام شهرت یافته است. این نام ترکیبی از کلمات “اوش” و “تبین” است که کلمه‌ی اول به معنای عدد ۳ و کلمه‌ی دوم به معنای طایفه است؛ که نشان می‌دهد این روستا از سه قسمت تشکیل شده است.

تجربه‌ی یک سفر دلنشین

اگر تصمیم‌تان برای یک مسافرت جذاب قطعی است، سفر به جلفا را فراموش نکنید، همانطور که در طول مطلب بیان شد، این شهر پر از جاذبه‌های گردشگری مختلف است که می‌تواند برای مدتی شما را به یک زندگی متفاوت دعوت کند.

درباره “راهنما سفر به جلفا و معرفی جاذبه های گردشگری آن” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا