دیدنی های ارومیه

معرفی بهترین جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه از جمله شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. این شهر با جاذبه‌های دیدنی خود به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. جاهای دیدنی ارومیه بسیار زیاد است. به طوری که برای دیدن همه‌ی این جاذبه‌ها نیاز است تا چند روزی مهمان این شهر دیدنی باشید. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با بهترین مکان‌ های دیدنی ارومیه آشنا کنیم تا در سفر به این شهر خاطره‌ای خوش در ذهن شما باقی بماند.

برای اجاره سوئیت در ارومیه روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با جاهای دیدنی ارومیه

مرکز استان آذربایجان غربی ارومیه است که با قدمت ۳ هزار ساله خود مهد تمدن ایرانی به شمار می‌رود. برخی قدمت این شهر تاریخی را به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح می‌دانند. زیبایی‌های  طبیعی و جاذبه‌های تاریخی این شهر به اندازه‌ای است که برخی از آن به عنوان پاریس ایران یاد می‌کنند. ارومیه جزو ۱۹ شهر تاریخی ایران به حساب می‌آید که برخی از جاذبه‌های دیدنی آن در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

سفر به این شهر دیدنی با مردمان خونگرم یک سفر خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد. ارومیه به عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه مارمیشو

یکی از جاهای دیدنی ارومیه دریاچه مارمیشو است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه به طبیعت‌گردی دارید، دیدن از این دریاچه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. دریاچه مارمیشو در شمال غرب ارومیه و در مسیر مرز بین ایران و ترکیه قرار گرفته است. فاصله این دریاچه از شهر ارومیه تنها ۴۵ کیلومتر است. دلیل شکل‌گیری این دریاچه به دلیل زلزله‌های اتفاق افتاده در این منطقه است.

یکی از ویژگی‌های جذاب دریاچه مارمیشو رشد انواع آبزیان به خصوص ماهی قزل‌آلا است. در نتیجه اگر علاقه به ماهیگیری دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما تور ماهیگیری به همراه داشته باشید. مساحت این دریاچه ۵ هکتاری اکنون به دلیل سیل‌های اخیر و پر شدن با شن و ماسه کمتر شده است.

مطالب بیشتر: لیست ۱۹ تایی از زیباترین دریاچه های ایران

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

ارومیه به دلیل داشتن طبیعت بی‌نظیر به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است. یکی از جاذبه های طبیعی ارومیه چشمه آب معدنی کوه زنبیل است. این چشمه در دهستان نازلو چای کوه و در یک کیلومتری دریاچه ارومیه قرار گرفته است. اما فاصله این چشمه از ارومیه ۳۶ کیلومتر است.

چشمه آب معدنی زنبیل به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه از یک حوضچه دایره‌ای شکل تشکیل شده است که اطراف آن را با تعدادی سنگ پر کرده‌اند. قطر این حوضچه ۴ متر و عمق آن به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های عجیب این چشمه خروج مداوم گاز از آن است. پرآبی این چشمه به اندازه‌ای است که در هر ثانیه حدود ۱۰ لیتر آب می‌توانید از آن بهره‌برداری کنید. اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر این میزان کمتر شده است.

در اطراف چشمه کوه زنبیل، چشمه‌های متعدد بسیار زیادی وجود دارند. به طوری که هرچقدر به سمت جنوب این منطقه حرکت کنید، تعداد این چشمه‌ها افزایش پیدا می‌کنند. اما تفاوت اصلی چشمه زنبیل با بقیه چشمه‌ها، مواد تشکیل‌دهنده آب این منطقه است. در آب این چشمه سولفات، بی‌کربنات کلسیم، منیزیم آهن‌دار و رسوبات آهنی دیده شده است. ویژگی که در کمتر چشمه‌ای می‌توان آن را یافت.

دریاچه ارومیه

بسیاری از افراد ارومیه را با دریاچه معروف آن می‌شناسند. این دریاچه در شمال غرب ایران واقع شده است و به عنوان بزرگترین دریاچه آب شور دنیا شهرت دارد. همچنین دریاچه ارومیه با وسعت ۵۲۰۰ کیلومتر مربع، دومین دریاچه در خاورمیانه است. دریاچه ارومیه به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه در حال حاضر دچار خشکی شده است. به طوری که دیگر خبری از لنج‌سواری و صف‌های طولانی برای سوار شدن بر لنج نیست.

دریاچه ارومیه

از زمانی که مسیر آب رودخانه‌های این دریاچه را تغییر داده‌اند، دریاچه ارومیه شکوه و زیبایی گذشته خودش را از دست داده ‌است و باعث شده است تا به سمت خشکی برود. همچنین کاهش باران از یک طرف و گرمای زمین از طرف دیگر باعث شده است تا آب‌های زیرزمینی این منطقه نسبت به قبل کاهش چشم‌گیری داشته باشند و این موضوع باعث شده است تا آب این دریاچه خشک‌تر شود.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به ارومیه

برج سه گنبد

مکان‌ های دیدنی ارومیه تنها به طبیعت آن ختم نمی‌شود. این شهر جاذبه‌های باستانی و قدیمی بسیار زیادی برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی دارد. یکی از جاذبه ‌های گردشگری ارومیه برج سه گنبد در جنوب شرقی این استان است. قدمت این برج به سال ۵۸۰ هجری قمری یعنی دوره سلجوقیان می‌رسد. اما برخی از باستان‌شناسان معتقد هستند که این گنبد به دلیل وجود آتشکده به دوره ساسانی بر می‌گردد.

از جمله جاذبه‌های دیدنی برج سه گنبد به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه می‌توان به کتیبه‌های خط کوفی، سنگ‌های تراشیده، معماری بی‌نظیر، مقبره‌های موجود در این گنبد و غیره اشاره کرد که شما را از دیدن آن شگفت‌زده خواهد کرد. شکل کلی این گنبد به صورت یک استوانه است. برج سه گنبد ارومیه از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه اول اختصاص به سردابه دارد و با پوشش قوس‌داری از طبقه دوم جدا شده است.

ساختمان شهرداری

ساختمان شهرداری ارومیه جزو بناهای دیدنی این شهر به شمار می‌رود. این ساختمان در زمان پهلوی اول توسط یکی از ماهرترین معماران آن زمان یعنی ملا اوستا ساخته شده است. شکل ظاهری این ساختمان شباهت بسیار زیادی به ساختمان شهرداری تبریز دارد. نمای کلی ساختمان شهرداری یک عقابی است که بال‌های خودش را باز کرده است. اگر قصد بازدید از این ساختمان را دارید باید به خیابان امام در قسمت شرقی میدان ایالت بروید.

بنای ساختمان شهرداری به صورت کاملا متقارن از دو طبقه تشکیل شده است. همانند سایر مکان‌های تاریخی، این بنا نیز از جنگ و بمباران در امان نمانده است. در حمله متفقین به ایران، قسمتی جنوبی این ساختمان توسط روس‌ها بمباران شد. اما بعدها دو استادکار چیره دست به مرمت و بازسازی این مکان پرداختند.

بیشتر بخوانید: معرفی شهرستان ارومیه و جاذبه‌های گردشگری آن

چشمه آبگرم هفت آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه چشمه‌های هفت آباد است. از آنجایی که این چشمه از دامنه کوه‌های آتشفشانی سرچشمه می‌گیرد، در نتیجه به یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش و تفریح تبدیل شده است. اگر قصد رفتن به این منطقه را دارید، باید ۴۵ کیلومتر از ارومیه دور شوید. این چشمه آبگرم در بخش سیلوانا و محال مرگور و روستایی به نام هفت آباد قرار گرفته است.

از آنجایی که این چشمه خاصیت درمانی دارد؛ بنابراین بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌های استخوانی خود به این منطقه می‌آیند. دمای ۳۲ تا ۳۴ درجه این چشمه آبگرم تمام دردهای استخوانی شما را به خوبی از بین می‌برد. اهالی روستای هفت آباد بر روی این چشمه آبگرم استخری بنا کرده‌اند تا با آب جمع‌شده آن راحت‌تر شنا کنند.

تابستان‌های این منطقه آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. در نتیجه با آمدن به این منطقه خاطره خوبی برای شما رقم خواهد خورد.

چشمه آبگرم هفت آباد

مسجد جامع ارومیه

یکی از آثار تاریخی و ارزشمند ارومیه، مسجد جامع آن است که در بافت قدیمی شهر واقع شده است. از این مسجد در ابتدا به عنوان آتشکده استفاده می‌کردند. اما در قرن هفتم هجری بعد از تسلط مسلمانان در این منطقه، این بنا به مسجد تغییر کاربری داد. گچبری‌ها، طاق‌ها، ستون‌بندی‌ها و تزیینات مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه همگی نشان‌دهنده سبک معماری سلجوقیان است.

مسجد جامع ارومیه بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع ارومیه از جمله آثار تاریخی این شهر است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط: آشنایی با معروف‌ترین کلیساهای ایران

دره قاسملو ارومیه

زیبایی منحصر به فرد و چشم‌انداز دره قاسملو این منطقه را به یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه تبدیل کرده است. همچنین این دره دیدنی جزو یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم ارومیه به شمار می‌رود. چشم‌انداز طبیعی این منطقه به همراه چشمه‌های بسیار زیاد در داخل باغ‌ها و دره‌ها باعث شده است تا گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند.

اگر قصد دیدن دره قاسملو ارومیه را دارید، بهترین زمان فصل بهار و تابستان است. چرا که در این دو فصل زیبایی طبیعت دو چندان است و شما می‌توانید در کنار این چشم‌انداز زیبا از هوای مطبوع این منطقه نهایت لذت را ببرید.

کلیسای ننه مریم

برخی کلیسای ننه مریم را به عنوان قدیمی‌ترین کلیسا در ایران و جهان می‌شناسند. این کلیسا با نام‌های دیگری از جمله کلیسای حضرت مریم، مارت مریم، شرق آشور نیز شهرت دارد. قدمت این کلیسا به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه به سال ۳۲ میلادی برمی‌گردد. در گذشته از این مکان برای دفن اموات استفاده می‌کردند.

برخی شواهد نشان می‌دهد که این کلیسا در قدیم آتشکده بوده است و به عنوان یکی از معابد اصلی زرتشتیان، محلی برای عبادت به شمار می‌رفت. اما بعد از تولد حضرت مسیح این مکان تبدیل به کلیسا شد و از آن به عنوان مکانی جهت تبلیغ آیین مسیحیت استفاده می‌کردند. معماری این کلیسا تفاوت بسیار زیادی با سایر کلیساها دارد.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی سردشت ؛ از عظمت طبیعت تا بازارهای ارزان این شهر!

سقف این کلیسا کوتاه بوده و از دالان‌های تو در تویی تشکیل شده است. در قسمتی از این کلیسا یک محراب قرار دارد که معمولا کشیشی در جلوی آن می‌ایستد. تمامی قسمت‌های کلیسای ننه مریم توسط قالی‌های دست‌بافت پوشانده شده است.

کلیسای ننه مریم

بازار قدیمی ارومیه

بازار قدیمی ارومیه برای همه علاقه‌مندان به خرید، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. این بازار در بافت قدیمی شهر واقع شده است و قدمت آن به دوره صفوی برمی‌گردد.  معماری ساده، گنبدها، طاق‌ها، چشمه‌ها، و غیره همگی حس و حال شگفت‌انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این بازار به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه از درها و دروازه‌های بسیار زیادی تشکیل شده است. این ویژگی باعث می‌شود تا رفت و آمد در این شهر برای شما راحت باشد.

از جمله قسمت‌های معروف این بازار می‌توان به قسمت مسگرها، زرگران، چاقوسازان، فرش‌فروشان، بلورفروشان، کفاشان، عطاران، بذرفروشان و غیره اشاره کرد. بازار قدیمی ارومیه به همراه حمام‌ها، سراها، مساجد و سایر قسمت‌های آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه هدایت

یکی از قدیمی‌ترین مدارس ارومیه مدرسه هدایت است که اکنون به یکی از جاذبه های دیدنی ارومیه تبدیل شده است. قدمت این مدرسه به دوران قاجار برمی‌گردد. البته در ابتدا این مکان، محل زندگی یکی از بزرگان ایل قاجار بود. اما بعدها مالک جدید آن، این بنا را به مدرسه تغییر کاربری داد.

مهم‌ترین قسمت مدرسه هدایت، بخش جنوبی این ساختمان است. در قسمت‌های مختلف این مدرسه شما می‌توانید طاق‌نماهای زیبایی را ببینید که از آجر لعاب‌دار فیروزه‌ای مانند مسجد ساخته شده است. چهار قسمت مختلف این مدرسه دیوارکشی آجری شده است و نمایی زیبا به مدرسه بخشیده است. مدرسه هدایت به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه به شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه هدایت

قلعه هولاکوخان

قلعه تاریخی هولاکوخان در شرق دریاچه ارومیه در جزیره‌ای به نام اسلامی واقع شده است. این قلعه بلند آذربایجان بر روی بلندی‌های روستایی به نام آق گنبد در اسکله‌ای بین مرز ارومیه و تبریز قرار گرفته است. یکی از شگفتی‌های این منطقه وجود آب انبار در دل کوه است که آب مورد نیاز اهالی روستا را در تمامی فصل‌ها تامین می‌کند.

قلعه هولاکوخان به دلیل دیواره‌های سنگی خود، از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. موقعیت و مکان این قلعه شباهت بسیار زیادی به قلعه‌های نزدیک این منطقه یعنی قلعه بابک، قهقهه و جوشون دارد. اگر قصد بازدید از این قلعه تاریخی را دارید، باید بگوییم که دسترسی به آن ساده نیست. چرا که این قلعه از هر طرف به پرتگاه راه دارد.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین قلعه های ایران

یخچال دوقوز پله

یکی از بهترین مکان های دیدنی ارومیه یخچال دوقوز پله است. این یخچال دیدنی در خیابان عسگرخان و در محله‌ای به همین نام واقع شده است. از آنجایی که این یخچال به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه از نه پله تشکیل شده است، مردم محلی منطقه نام ترکی آن یعنی دوقوز پله را برای آن انتخاب کرده‌اند. قدمت این یخچال سنتی به دوره قاجار برمی‌گردد و از آن به عنوان محلی برای نگهداری یخ شهر استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی ارومیه

در قدیم مردم در جشن‌های خود مانند چهارشنبه سوری دور تا دور حوضچه نزدیک به این یخچال جمع می‌شدند و مراسمات خود را جشن می‌گرفتند. اما با پیشرفت و صنعتی شدن ارومیه کم کم این یخچال به فراموشی سپرده شد. در حال حاضر یخچال دوقوز پله به خانه آبگینه شهر تغییر نام پیدا کرده است و به یک نمایشگاه تبدیل شده است.

سخن نهایی

اگر به دنبال برنامه‌ریزی برای سفرهای تابستانی خود هستید، سفر به ارومیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. ارومیه از جمله شهرهای تاریخی ایران است که جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارد. در این مقاله از سپنجا در رابطه با جاذبه‌های گردشگری ارومیه صحبت کردیم. جاهای دیدنی ارومیه فقط به موارد گفته شده در بالا ختم نمی‌شود. اگر شما هم جاهای دیدنی دیگری در ارومیه می‌شناسید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا