دیدنی های ارومیه

راهنمای سفر به ارومیه

زمانی که بخواهیم یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران را معرفی کنیم، باید به شهر ارومیه اشاره داشته باشیم. قرارگیری این شهر در یک موقعیت جغرافیایی مناسب باعث شده است تا شهر ارومیه به عنوان یک مقصد گردشگری برای بسیاری از افراد باشد. سفر به ارومیه به دلیل وجود قدمت فراوان و آثار باستانی برجای مانده از دوران مختلف تاریخی، به عنوان یک سفر لذت بخش شناخته می‌شود.

اگر اهل طبیعت گردی هستید و می‌خواهید تا با آثار مختلف تاریخی ایران آشنا شوید، بهتر است با راهنمای سفر به شهر ارومیه همراه سایت سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در ارومیه روی لینک کلیک کنید.

سفر به ارومیه

ارومیه به عنوان یک شهر تاریخی با قدمت حدودی ۳ هزار ساله است که جزو ۱۹ شهر تاریخی ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. نام قدیم این شهر رضاییه بوده و از سال ۱۳۵۷ به ارومیه تبدیل شده است. آشنایی با چشم اندازهای طبیعی و تاریخی این شهر باعث می‌شود تا مسافران برای عید نوروز و تعطیلات مختلف، سفر به ارومیه را انتخاب کنند.

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که بیشتر مردمان این شهر به زبان‌های ترکی، فارسی و کردی سخن می‌گویند. بدون شک می‌توان گفت که برجسته‌ترین مکان دیدنی این شهر دریاچه ارومیه است که در سال‌های گذشته به عنوان دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا شناخته می‌شود. برخی از مورخان اعتقاد دارند که ارومیه زادگاه زرتشت در ایران است اما سند قطعی در این زمینه وجود ندارد. شهر ارومیه از لحاظ جغرافیایی در میان دریاچه ارومیه و کوه‌های غرب استان آذربایجان غربی واقع شده است.

فاصله این شهر از تهران چیزی حدود ۷۷۰ کیلومتر است که در سفر زمینی، مسافران باید حدود ۹ ساعت در راه باشند. مدت زمان سفر هوایی به این شهر چیزی حدود ۱ ساعت به طول می‌انجامد. همچنین مسافران برای رسیدن به این شهر می‌توانند از قطار استفاده کنند.

مسجد جامع ارومیه

آب و هوای شهر ارومیه چگونه است؟

سفر به ارومیه زمانی لذت بخش‌تر می‌شود که در مورد آب و هوای این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنید. این شهر در تابستان دارای هوای نسبتا گرم و در زمستان دارای هوای سرد است. طبق آمارهای ارائه شده در سال ۱۳۹۲، میانگین بیشترین دمای ارومیه چیزی حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. شهر ارومیه طبق سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۰ چیزی حدود ۶۶۷ هزار نفر جمعیت داشته که به عنوان دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقه شمال غرب ایران محسوب می‌شود. شهر ارومیه با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه قرار دارد و به عنوان یک شهر دارای آب و هوای معتدل شناخته می‌شود.

داشتن آب و هوای مناسب یک ویژگی‌ کلیدی برای گردشگران است چرا که متناسب با وضعیت خود می‌توانند در فصول مختلف سال به این شهر سفر کنند.

زبان و فرهنگ مردم ارومیه

با توجه به این که شهر ارومیه در تاریخ خود فراز و نشیب‌های مختلفی را تجربه کرده است، قومیت‌ و فرهنگ‌های مختلفی در این شهر شکل گرفته است. بخش زیادی از مردمان این شهر ترک زبان هستند و در این میان ادیان مسیحی، ارمنی و آشوری به چشم می‌خورند. در شهر ارومیه انواع و اقسام مراسم و آیین‌های فرهنگی و مذهبی وجود دارد که همین امر سفر به ارومیه را جذاب کرده است. از مراسم‌های مختلف این شهر می‌توان به غسل تعمید آشوریان، عزاداری‌های شیعیان، یادبود حضرت مریم مقدس، آب پاشان آشوری‌ها و غیره اشاره کرد.

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین ارکان فرهنگی مردمان شهر ارومیه، موسیقی است. موسیقی به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر این شهر محسوب می‌شود. مهم‌ترین اصل موسیقی ارومیه، عاشیق‌ها یا عاشیق خوانی است. عاشیق یک عارف است که به همراه ساز خود، آوازی که از درون خویش برآمده را به مرحله اجرا می‌گذارد. از دیگر هنرهای مردم شهر ارومیه می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، معرق کاری و منبت کاری اشاره کرد.

آشنایی با جاذبه‌های ارومیه

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، شهر ارومیه به دلیل داشتن قدمت فراوان و آثار تاریخی مختلف به عنوان یک شهر توریستی شناخته می‌شود. سفر به ارومیه می‌تواند با بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان همراه باشد. در این بخش قصد داریم تا به مهم‌ترین جاذبه‌های ارومیه اشاره داشته باشیم:

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی سردشت ؛ از عظمت طبیعت تا بازارهای ارزان این شهر!

دریاچه ارومیه

مهم‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه این شهر، وجود دریاچه ارومیه است که با داشتن شرایط مناسب، باعث ایجاد اکوسیستم ارزشمند در اطراف خود شده است. این دریاچه به دلیل داشتن سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای، همچنین وجود خواص درمانی آب شور باعث جذب گردشگران زیادی شده است. دریاچه ارومیه توسط یونسکو به عنوان یکی از ذخیر‌ه‌گاه‌های زیست کره زمین به ثبت رسیده است.

راهنمای سفر به ارومیه

مسجد جامع ارومیه

یکی از قدیمی‌ترین مسجد ایران در شهر ارومیه قرار گرفته است. مسجد جامع ارومیه از قرن ۷ هجری و از دوران ایلخانان در استان آذربایجان غربی ساخته شده است. این مسجد به دلیل داشتن معماری خاص و بهره‌گیری از طاق‌های زیبا به عنوان یک مقصد گردشگری محسوب می‌شود. بسیاری از افراد برای بازدید مسجد جامع این شهر، سفر به ارومیه را انتخاب می‌کنند. تاج‌های زیبا، نقوش و دست نوشته‌های گوناگون به همراه اشکال هندسی و کتیبه‌های قدیمی از جمله ویژگی‌های کلیدی این مسجد هستند.

کلیسای ننه مریم

ننه مریم یکی از کلیساهای قدیمی است که در سرزمین‌های شرقی ساخته شده است. این کلیسا در بخش مرکزی شهر ارومیه قرار دارد. می‌توان گفت که پس از کلیسای بیت لحم، این کلیسا به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای جهان است. معماری استفاده شده در ساخت کلیسای ننه مریم، ترکیبی از معماری دوره ساسانی و پارتیان است. با نگاه اولیه به این مکان می‌توان متوجه طراحی ساده و مینیمال آن شد.

کلیسای ننه مریم

یخچال دو قوز پله

می‌دانید که در زمان‌های قدیم به دلیل عدم وجود یخچال، از یخچال‌های طبیعی استفاده می‌شده است. یخچال دو قوز پله یکی از یخچال‌های قدیمی دوره قاجار است که برای نگهداری انواع مواد غذایی و نوشیدنی مورد استفاده مردمان آن زمان قرار داشت. جالب است بدانید که تا زمان همه گیر شدن منبع برق و برق کشی در شهر، از این مکان برای نگهداری مواد غذایی مردم ارومیه استفاده می‌شده است.

یخچال دو قوز پله

بازار تاریخی ارومیه

سفر به ارومیه با خریدهای متنوع همراه است چرا که وجود محصولات دستی فراوان باعث می‌شود تا گردشگران متناسب با سلیقه خود بتوانند حق انتخاب‌های زیادی داشته باشند. یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر، وجود بازار تاریخی است که متعلق به دوره صفویان است. این بازار همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده و با داشتن حجره‌های مختلف به عنوان یکی از اصلی‌ترین مرکز خرید و فروش مردم شهر ارومیه شناخته می‌شود. این بازار چیزی حدود هزار مغازه و حجره دارد که صنوف مختلفی در آن مشغول به فروش محصولات و ارائه خدمات خود هستند.

خانه انصاری

یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر ارومیه، خانه انصاری است که متعلق به فردی به نام بابک جعفری بوده است. این خانه پس از مرگ جعفری به دختر و همسر وی یعنی سیف الله انصاری رسیده است. به همین دلیل در حال حاضر این مکان به نام خانه انصاری معروف است. بنای قدیمی این مکان همچنان حفظ شده است که مسافران می‌توانند برای تماشای آن به صورت رایگان به خانه انصاری بیایند. تا به امروز هیچ گونه تغییری در این مکان رخ نداده است تا شکل اولیه آن حفظ شود. این خانه دیدنی در میدان امام حسین ارومیه قرار دارد.

خانه انصاری

پارک جنگلی شیخ تپه

علاوه بر آثار تاریخی، آثار طبیعی و گردشگری زیادی نیز در شهر ارومیه قرار دارد. سفر به ارومیه می‌تواند ترکیبی از سفر تاریخی و تفریحی باشد. پارک جنگلی شیخ تپه در بخش جنوب شرقی این شهر واقع شده است. وجود پوشش گیاهی جذاب باعث افزایش زیبایی این پارک جنگلی شده است. عمده درختان این منطقه شامل درختان کاج و سرو هستند. امکانات رفاهی مختلفی در این پارک جنگلی وجود دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شهربازی، رستوران، فست فود و کافه اشاره کرد.

غار تمتمه

از دیگر جاذبه‌های تفریحی ارومیه که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار گرفته است، غار تمتمه بوده که مربوط به دوران پارینه سنگی است. در این غار علائمی از زندگی مسکونی انسان‌های گذشته به چشم می‌خورد. وجود نشانه‌های جذاب در این غار باعث شده است که این مکان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود. اگر قصد سفر به شهر ارومیه را دارید، حتما به غار تمتمه سر بزنید.

غار تمتمه

شناخت بهترین رستوران‌های ارومیه

در سفر به ارومیه، شناخت بهترین رستوران‌های این شهر باعث می‌شود تا بتوانید بهترین خوراکی‌های این منطقه را میل کنید. غذاهای ارومیه آنقدر جذاب و دوست داشتنی هستند که بتوانند شما را راضی نگه دارند. از غذاهای خوشمزه ارومیه می‌توان به خورش کنگر، آش کلم و شورجه، گوزلمه، آش دوغ، آش گشنیز و غیره اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به آذربایجان غربی

یکی از بهترین رستوران‌های این شهر، سفره خانه کشکول است که با داشتن دیزاین سنتی می‌تواند برای پذیرایی از گردشگران به عنوان یک مکان مناسب معرفی شود. در این سفره خانه پس از صرف غذا، یک استکان چای داغ می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. از دیگر رستوران‌های معتبر شهر ارومیه می‌توان به رستوران گازماخ اشاره کرد. در این مکان می‌توانید انواع کباب و غذاهای سنتی را میل کنید.

اگر به دنبال یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شهر ارومیه هستید، بهتر است رستوران مولوی ارومیه را انتخاب کنید. این مکان برای افرادی که به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستند بهترین انتخاب است. همچنین رستوران دریایی دلفین با داشتن خدمه حرفه‌ای می‌توانند انواع ماهی و میگو را با تنوع گسترده به مهمان‌ها ارائه کنند. همچنین فست فودهای معتبری زیادی در ارومیه آماده سرویس دهی به گردشگران هستند که بهترین آنها فست فود مون لایت است.

رستوران های ارومیه

شناخت بهترین پارک‌های ارومیه

در حالی که پس از یک گردش فوق العاده عالی و هیجان انگیز، بخواهید در یک مکان مناسب استراحت کنید، پارک‌های داخل شهر به عنوان یک انتخاب عالی شناخته می‌شوند. در سفر به ارومیه انتخاب بهترین مکا‌ن‌ها باعث خواهد شد تا بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید. پارک دانشجو یکی از بهترین پارک‌های این شهر است که به گولر باغی معروف است. در این مکان انواع گل‌های رنگی و زیبا به چشم می‌خورد. پارک جنگلی شیخ تپه نیز که در بخش جاذبه‌های شهر ارومیه به صورت کامل آن را معرفی کردیم، به عنوان یکی دیگر از پارک‌های قابل استفاده این شهر است.

از دیگر پارک‌های شهر ارومیه که برای گردشگران به عنوان یک ضرورت جهت استراحت شناخته می‌شود، پارک ملت و پارک ساعت است.

راهنمای سفر به ارومیه

سوغات شهر ارومیه

خوشمزه‌ترین بخش هر شهر مربوط به سوغاتی آن است. ارومیه به عنوان شهر شیرینی و سوغاتی‌های خوشمزه شناخته می‌شود. محبوب‌ترین و بهترین سوغاتی این شهر نقل است. نقل ارومیه دارای انواع مختلفی است که در طعم و اشکال مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در سفر به ارومیه می‌توانید انواع نقل را با طعم زعفران، گل محمدی و طعم‌های دیگر خریداری کنید. برخی از نقل‌های این شهر با انواع مغزهای گردو، بادام و پسته تولید می‌شوند. از دیگر سوغاتی‌های شیرین ارومیه حلوا است. حلوای هویج یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های شب یلدا و عید مردم این شهر است.

اگر بخواهید به غیر از خوراکی‌های شیرین، محصولات دیگر را به عنوان سوغاتی از شهر ارومیه انتخاب کنید، می‌توانید به عرقیات این شهر توجه داشته باشید. رشد گیاهان دارویی مختلف در این شهر باعث شده است تا بتوان انواع عرقیات اصل را تولید کرد. صنایع دستی، انواع گلیم، رودوزی، ظریف کاری، پیکرتراشی و غیره از دیگر یادگاری‌های شهر ارومیه هستند.

هر کدام از محصولات بیان شده به عنوان یک سوغاتی هیجان انگیز برای افراد محسوب می‌شوند. برای خرید هر یک از موارد بیان شده اگر به بازار ارومیه بروید، می‌توانید با یک چشم انداز کلی، خریدهای خود را با قیمت مناسب خریداری کنید.

سوغات ارومیه

جمع بندی

ارومیه به عنوان یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که از دو بخش کوهستانی و دشت وسیع تشکیل شده است. مردمان این شهر بسیار مهمان نواز بوده و به دلیل داشتن آثار تاریخی و تفریحی مختلف به عنوان مقصد اصلی گردشگری بسیاری از افراد است. سفر به ارومیه از طریق راه زمینی، هوایی و قطار امکان پذیر است. مردمان این شهر دارای گویش غالب آذری هستند و با لهجه ترکی سخن می‌گویند. در این مقاله سعی شده است تا به آثار تاریخی و تفریحی ارومیه پرداخته شود. وجود آثار قدیمی که نشان از حاکمیت اقوام مختلف در شهر ارومیه دارد.

خوراکی‌های خوشمزه شهر ارومیه به همراه سوغاتی‌های متنوعی که دارد باعث می‌شود تا در سفر به این شهر احساس رضایت داشته باشید. امید است که با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات کامل‌تری در مورد شهر ارومیه کسب کرده باشید.

درباره “راهنمای سفر به ارومیه” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا