جاهای دیدنی ایران

لیست ۱۹ تایی از زیباترین دریاچه های ایران

همانطور که می‌دانید، ایران مملو از شگفتی‌های طبیعی شگفت انگیز است که در مورد بسیاری از آنها صحبت کرده‌ایم؛ مانند آبشارها، جنگل‌ها،غارها، تالاب‌ها و غیره. اما امروز مجله گردشگری سپنجا قصد دارد تعدادی از دریاچه های ایران را به شما معرفی کند. فقط کافی است این مقاله را دنبال کنید تا همه آنچه که نیاز است در مورد این دریاچه‌ها بدانید را به دست آورید.

فهرست زیباترین دریاچه های ایران

پرتاب سنگ به دریاچه، قرار دادن پاها در آب سرد، شاید شنا کردن با دوستانتان، یا داشتن یک روز خوب با ساندویچ‌هایی که از کیسه پیک نیک بیرون می‌آیند و ب سیاری سرگرمی‌های دیگر چیزهایی هستند که خاطرات تابستان را می‌سازند.

اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم، هیچ چیز بهتر از سپری کردن یک روز آفتابی در کنار دریاچه نیست. خوشبختانه، دریاچه‌های ایران از نظر گیاهان و جانوران متنوع هستند و به شما اجازه می‌دهند آنچه را که با عادات کمپینگ شما مناسب است انتخاب کنید. دریاچه‌های زیادی در سراسر کشور پراکنده شده‌اند که می توانند شما را وسوسه کنند به دل جاده بزنید. در زیر فهرست بهترین دریاچه های ایران را آماده کرده‌ایم. اینها شامل:

۱- دریای خزر

می‌دانید بزرگترین دریاچه جهان چیست؟ دریای خزر واقع در شمال ایران، بزرگ‌ترین دریاچه دنیا محسوب می‌شود. این دریای وسیع به کشورهایی چون ایران، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان محدود می‌شود. جالب است بدانید، بهترین خاویار جهان از ماهیان خاویاری که در آبهای این دریا ساکن هستند، به دست می‌آید.

اکثر ایرانیان دوست دارند تعطیلات آخر هفته یا نوروزی خود را کنار این دریا و مکان‌های حاشیه آن سپری کنند. آنها حتماً سالی یکبار را از شمال ایران و سواحل دریای خزر دیدن می‌کنند. این یکی از بهترین مقاصد برای دوستداران طبیعت است. شهرها و مکان‌های حاشیه دریای خزر همیشه از مسافر داخی و خارجی پر هستند به ویژه در فصضل تعطیلات. اما با وجود این هنوز هم شگفتی‌های ناشناخته‌ای در کنار این بزرگ‌ترین دریاچه جهان وجود دارد.

دریای خزر

۲- دریاچه ارومیه

کمتر کسی پیدا می‌شود نام دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران را نشنیده باشد. این یکی از زیباترین دریاچه های ایران است و زمانی به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه خاورمیانه در سراسر دنیا شناخته می‌شد. این دریاچه ۱۰۲ جزیره دارد و متاسفانه امروز کوچک شده است اما همچنان جذاب و حیرت انگیز است.

نکته جالب در مورد این دریاچه تغییر رنگ آن است. رنگ اصلی آب دریاچه ارومیه، آبی است اما به دلیل افزایش جلبک‌ها و باکتری‌ها و همچنین افزایش غلظت نمک، هنگامی که سطح آب به خصوص در فصول گرم کاهش می‌یابد، رنگش قرمز می‌شود. دریاچه دیگری با همین ویژگی در ایران وجود دارد به نام دریاچه مهارلو که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. گفته می‌شود آب‌ ارومیه به دلیل دارا بودن نمک و مواد معدنی مختلف، بیماری‌ها را درمان می‌کند.

برای اجاره سوئیت در ارومیه کلیک کنید.

۳- دریاچه گهر

یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعی ایران دریاچه گهر است. گویا همه مردم ایران از آن آگاه نیستند و سالانه افراد زیادی از این همه زیبایی دیدن نمی‌کنند. این دریاچه از دریاچه های ایران برخلاف دریای خزر که هر از چند گاهی شلوغ می‌شود، مقصد آرام و خوبی برای کسانی است که دوست دارند در طبیعتی ناب به آرامش برسند. گهر در استان لرستان واقع شده است و به دو قسمت گهر بالا و پایین تقسیم می‌شود که تنها ۱۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند.

آب‌های شفاف دریاچه گهر محل زندگی مارماهی، لاک پشت، قورباغه و قزل‌آلای رنگین کمان است و زمین‌های اطراف آن محل زندگی بز کوهی، گوسفند، آهو و پلنگ است. گهر مکانی محبوب برای تفریحات ساحلی است و بهترین زمان برای بازدید از آن تیر و مرداد است. گهر در این زمان به یک دریاچه کوهستانی پر از شقایق‌های رنگی و لاله های زیبا تبدیل می‌شود. به این جواهر در کوه‌های زاگرس سر بزنید و از زیبایی مسحور کننده آن لذت ببرید.

دریاچه گهر

۴- دریاچه نمک قم

فقط چند ساعت دورتر از تهران، با دریاچه‌ای در دل کویر غافلگیر خواهید شد! این دریاچه نمک در ۶۲ کیلومتری شرق قم قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های ایران شناخته می‌شود. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای در طول روز و شب از این مکان دیدن می‌کنند تا عکس‌های بی‌نظیری بگیرند. مساحت اینجا حدود ۱۸۰۰ کیلومتر مربع است، اما تنها ۱ کیلومتر مربع آن را آب پوشانده است. بنابراین ممکن است تجربه بی‌نظیری از راه رفتن روی لایه‌های ضخیم نمک سفید در حالی که تلاش می‌کنید به آب برسید داشته باشید. همچنین در طول شب می‌توانید از منظره دیدنی آسمان پر از ستاره این مکان لذت ببرید.

مطالعه بیشتر: گنبد نمکی طغرود قم ؛ مقصدی منحصر به فرد گردشگری

۵- دریاچه انزلی

یکی از جاذبه‌های طبیعی شمال ایران، برکه، دریاچه یا تالاب انزلی واقع در استان گیلان است. دریاچه انزلی بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران است. اینجا یکی از رمانتیک‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی ایران است که مملو از گل‌های نیلوفر خزری و همچنین انواع پرندگانی است که هر ساله از سرزمین‌های دیگر هجوم می‌آورند. تقریباً ۷۸ گونه مختلف پرنده در تالاب انزلی وجود دارد که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند.

۶- دریاچه دریاچه زریوار

بهشت گمشده در غرب ایران، دریاچه زریوار با ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا، یکی دیگر از دریاچه های ایران است. زریوار یک نام کردی است و نکته جالب درباره آن، این است که هیچ رودخانه‌ای آن را تامین نمی‌کند و آب آن فقط از برف کوه‌های اطراف تامین می‌شود. در اطراف دریاچه درختان زیادی مانند بلوط، گلابی و بادام وجود و یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف آن، دریاچه جزیره متحرک زریوار است که مسافران و طبیعت گردان بسیاری در طول سال سعی می‌کنند از آن دیدن کنند.

در بهار، یخ دریاچه را می‌پوشاند، اما در فصول دیگر سال، به یک مکان کمپینگ بی‌نظیر تبدیل می‌شود. این دریاچه در سال ۱۳۸۸ همراه با اطراف آن به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی معرفی شد زیرا گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب در زریوار زندگی می‌کنند. این منطقه به لطف جزایر متحرک دریاچه در طول سال گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با زیباترین جنگل های ایران

دریاچه زریوار

۷- دریاچه صورتی مهارلو

می‌دانستید شیراز علاوه بر مسجد صورتی، یک دریاچه صورتی هم دارد؟! این یکی از زیباترین دریاچه های ایران است و اهالی به آن دریاچه مهارلو می‌گویند. مهارلو در ۲۷ کیلومتری شیراز قرار دارد و آنچه آن را از سایر دریاچه‌های کشور متمایز می‌کند، رنگ آن است. دریاچه صورتی نیز مانند دریاچه ارومیه رنگ قرمز خود را از نوعی جلبک خاص و همچنین به دلیل وجود پتاسیم زیاد و املاح دیگر می‌گیرد.

شاید از کسانی که بر فراز شیراز پرواز می‌کنند شنیده باشید که تکه‌ای از زمین، از بالا صورتی دیده می‌شود. درست است آنها دریاچه مهارلو را دیده‌اند اما برخی عناصر صورتی دیگر نیز در آنجا وجود دارد مثل فلامینگوهای صورتی! پس در سفر به شیراز این زیبایی را از دست ندهید. البته می‌توانید رنگ صورتی را فقط در اواسط تابستان ببینید، در بقیه ایام سال رنگ معمولی خود را دارد.

بیشتر بخوانید: دریاچه مهارلو ، دریاچه قرمز رنگی که شگفت انگیز است!

۸- دریاچه ولشت

ولشت یکی از دیگر دریاچه‌های شمالی ایران است که محل مناسبی برای گذراندن تعطیلات، فرار از شلوغی شهر و همینطور آرامش تهرانی‌ها است. این دریاچه که یکی از زیباترین دریاچه های ایران است، دارای ۲ میلیون متر مربع آب در مساحت ۲۴ هکتار است. چشمه‌های زیادی در اطراف این دریاچه وجود دارد و آن را تغذیه می‌کنند. این یکی از مکان‌های محبوب برای کسانی است که می‌خواهند ماهی بگیرند.

در کنار این دریاچه می‌توانید افرادی را ببینید که در آنجا کمپ می‌زنند و شب را می‌مانند تا هم از مناظر لذت ببرند و هم ماهی بگیرند. برای رسیدن به این دریاچه باید از جاده چالوس که یکی از جاده‌های پرطرفدار ایران است عبور کنید و سپس با ماشین خود از تپه‌ها بالا و پایین بروید تا دریاچه حیرت انگیز ولشت را به دست آورید.

اطلاعات بیشتر: دریاچه ولشت چالوس و هرآنچه باید در مورد این جاذبه دیدنی بدانید!

دریاچه های اطراف تهران

۹- دریاچه اوان

اینجا یکی از دیگر زیبایی‌های طبیعی ناشناخته ایران است. دریاچه اوان؛ دریاچه‌ای کوچک اما جذاب و کوهستانی در منطقه الموت رشته کوه البرز است. این دریاچه در نزدیکی شهر قزوین قرار دارد و آب خود را از بارندگی‌های شدید فصلی در فصول مرطوب و نیز از چشمه‌های همیشه جوشان اطراف خود دریافت می‌کند. عمیق‌ترین قسمت دریاچه اوان حدود ۸ متر است و بیش از ۷۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد.

در این دریاچه که یکی از برترین دریاچه های ایران شناخته می‌شود، می‌توانید تجربیات شگفت انگیزی مانند شنا، ماهیگیری و قایق سواری در تابستان و تماشای پرندگان مهاجری مانند قو، غاز و اردک در پاییز داشته باشید. همچنین می‌توانید از ورزش‌های زمستانی مانند اسکی و اسکیت روی یخ در زمستان در این دریاچه لذت ببرید.

۱۰- دریاچه پریشان

دریاچه پریشان که در جنوب غربی استان فارس قرار دارد، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور است و فقط مقادیر بسیار کمی آب از رودخانه‌های مجاور دریافت می‌کند. این آب انبار در مجاورت جنگل‌های کوهستانی قرار دارد و طول آن حدود ۱۴ کیلومتر است. جذابیت این منطقه توسط هزاران پرنده مهاجر از مناطقی از سیبری و شمال ایران دو چندان می‌شود.

برای اجاره سوئیت در شیراز کلیک کنید.

زیباترین دریاچه های ایران

۱۱- دریاچه شورمست

دریاچه شورمست با مساحتی بالغ بر ۱۵ کیلومتر مربع به جاده اصلی تهران به استان مازندران نزدیک است و یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای سواد کوه در شش کیلومتری شرق شهر پل سفید به شمار می‌رود. در مورد این دریاچه از دریاچه های ایران بیشتر بخوانید…

احاطه شدن این دریاچه توسط درختان توسکا و دسترسی آسان با ماشین، آن را به مکانی عالی برای افرادی که به دنبال فرار از شهرهای شلوغ هستند و مایل به کمپ زدن هستند تبدیل کرده است. مناظر سرسبز، معدن زغال سنگ، پل ورسک و برج‌های تاریخی لاجیم از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند. از آنجایی که در شمال استان مازندران است، ممکن است بازدید از آن در فصل تعطیلات برای هر کسی مناسب نباشد.

۱۲- دریاچه تار و هویر

دریاچه‌های تار و هویر در حدود ۱۱۳ کیلومتری تهران در نزدیکی کوه دماوند (نزدیک شهر دماوند) قرار دارند. این دو دریاچه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری در کوهستان قرار دارند. سرچشمه آنها از رودخانه‌هایی است که از شمال جریان دارند. آب و هوای منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند کوهستانی است. این منطقه یک فرصت عالی برای انجام تفریحی آبی مانند قایق رانی و شنا همراه با کوهنوردی در دو قله فوق را فراهم کرده است. اینها از زیباترین دریاچه های ایران به شمار می‌روند.

اگر به دل کوه‌های البرز برید دریاچه‌های تار و هویر را می‌بینید که مثل دو خواهر نزدیک به هم قرار گرفته‌اند. در مسیر دریاچه تار و هویر از مناظر کوه‌های البرز لذت خواهید برد. لازم است بدانید که جاده منتهی به این دو دریاچه کاملاً یک جاده خاکی است و از رودخانه‌ها و کوه‌ها می‌گذرد، بنابراین می‌تواند یک مقصد فوق العاده جذاب برای کمپینگ خارج از جاده نیز باشد. این دریاچه برای ورزش‌های آبی مانند شنا، قایق سواری و ماهیگیری مناسب است. سطح دریاچه در زمستان ممکن است توسط لایه نازکی از یخ پوشانده شود.

زیباترین دریاچه های ایران

۱۳- دریاچه تمی

شاید کمتر شناخته شده‌ترین دریاچه کوهستانی ایران، دریاچه تمی در شمالی‌ترین نقطه استان خوزستان است که مسافران را از گرمای سوزان منطقه آسوده می‌کند. آب تمی که در پای کوه کینو قرار دارد، از ذوب برف‌هایی تامین می‌شود که در طول ماه‌های سرد زمستان، کوه‌ها را پوشانده است. در واقع، این منطقه روستایی در زمستان به قدری سرد می‌شود که به سختی می‌توانید نشانه‌ای از نوع بشر را در این منطقه پیدا کنید.

تمی یکی از دریاچه های ایران است که توسط دشتی وسیع و سرسبز احاطه شده است و اطراف آن پر از درختان بلوط بلند و درختچه‌های وسیع است. برای رسیدن به دریاچه باید از دزفول، شهری در ۱۵۱ کیلومتری مرکز استان اهواز، به سمت شمال حرکت کنید.

۱۴- دریاچه نئور

دریاچه نئور که توسط دو پهنه گسلی در دوره ائوسن تشکیل شده است، در استان اردبیل در رشته کوه باغرو در رشته کوه‌های تالش، یک نقطه محبوب برای پیاده روی قرار دارد. این دریاچه وسیع و آرام در ارتفاع ۲۷۰۰ متری قرار دارد و به طور متوسط ​​عمق آن ۳ متر است. حوضه‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر در طول فصل بارندگی به یکدیگر متصل می‌شوند و این دریاچه را تشکیل می‌دهند. این دریاچه که زیستگاه ماهی قزل آلای رنگین کمان و پرندگان مهاجر است، به مکانی محبوب برای ماهیگیری، کمپینگ و سایر فعالیت‌های تفریحی در فضای باز تبدیل شده است.

این مطلب را هم بخوانید
روستای درک ؛ تلفیق دریا و کویر

۱۵- دریاچه چورت

دریاچه چورت یا میانشه، دریاچه‌ای بسیار زیبا در نزدیکی روستای چورت و در ۷۱ کیلومتری ساری قرار دارد. دریاچه چورت در ابتدا یک چشمه بود است که براثر زلزله ای که در سال ۱۳۱۸ رخ داده است، راه دریاچه انسداد پیدا کرده و به موجب آن دریاچه زیبای چورت خلق شده است.

اگر در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، جلوه متفاوتی از دریاچه را خواهید دید، چرا که براثر کم آب بودن دریاچه درختانی را میبینید که سر از آب بیرون آورده اند و منظره ای زیبا را خلق کرده اند.

امکان شنا کردن در دریاچه چورت فراهم نیست اما میتوانید با ماهیگیری سرگرمی متفاوتی را تجربه کنید و همینطور با چادر زدن در فضای باز اطراف دریاچه، در آنجا اقامت داشته باشید و اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر کردید، میتوانید خانه های روستایی اطراف دریاچه را که به عنوان اقامتگاه بنا شده اند را برای اسکان یک تا چند روزه انتخاب کنید.

۱۶- دریاچه الندان

دریاچه الندان در استان مازندران قرار دارد. نکته جالبی که در مورد دریاچه بسیار زیبای الندان وجود دارد، این است که آب هیچ رودی به آن ریخته نمیشود و تنها منبع تامین آب آن بارش برف و باران است. جالب تر اینکه خاک اطراف دریاچه قدرت نفوذ خیلی کمی در جذب آب دارد، به همین خاطر با هربار بارش باران و برف، حجم زیادی از آب به دریاچه سرازیر میشود و همین موجب شده است تا دریاچه همیشه پرآب باشد.

گونه های گیاهی این منطقه بسیار خاص و زیبا هستند و از جمله آنها میتوان به تلکا و ولیک، گل های بنفشه، الزی و درختچه های ازگیل اشاره کرد.

دریاچه الندان در ۶۵ کیلومتری ساری و در نزدیکی روستای ازنی قرار دارد. در مجموع زیبایی خیره کننده الندان تنها دلیل سفر به این منطقه نیست. شما با بازدید از این دریاچه میتوانید با یک تیر چند نشان بزنید و از دیگر جاذبه های زیبای این منطقه و مناظر منحصربه فرد آن دیدن کنید.

۱۷- دریاچه بختگان و طشک

استان فارس همیشه از نظر زیبایی های طبیعی و گردشگری حرف اول را زده است. دریاچه بختگان جز چهارمین تالاب‌های ایران و دومین دریاچه‌ بزرگ در ایران به حساب می آید و در لیست زیباترین دریاچه ها نیز قرار دارد. طشک یک روستای قدیمی است که این دریاچه در نزدیکی آن واقع شده است.

اما نام بختگان و طشک که در کنار آن آمده است، یعنی نشان میدهد هر دو این دریاچه ها جزو زیباترین دریاچه های ایران در استان فارس به حساب می آیند.

با سفر به منطقه طشک و استان فارس، شاهد زیبایی های زیادی در دور و اطراف دریاچه طشک و بختگان خواهید بود. و از آنجایی آب هر دو دریاچه شور است، گیاهان شور پسند در این منطقه رویش دارند و آبزیان زیادی نیز در دریاچه زیست میکنند، که ما به عنوان گردشگر باید در زمان بازدید حافظ سلامت آبزیان، گونه های گیاهی و زیبایی منطقه طشک و بختگان باشیم.

دریاچه بختگان

۱۸- دریاچه کوه گل

به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر میکنیم برای بازدید از دریاچه زیبای کوه گل؛ این دریاچه بسیار خاص و متفاوت از دیگر دریاچه ها است. کوه گل از جاهای دیدنی سی سخت و منطقه کوهستانی دنا به حساب می آید. در نزدیکی های دریاچه کوه گل، دریاچه متعدد دیگری نیز وجود دارند، که به صورت فصلی پرآب هستند و اواخر فصل زمستان آبگیری آنها شروع و تا اوایل بهار ادامه پیدا میکند.

با نزدیک شدن به پایان تابستان آب این دریاچه ها خشک میشود. اما این روند هرساله با ذوب شدن برف های کوه دنا و بارش باران، دوباره تکرار میشود.

نیم هکتار مساحت این دریاچه است و در حدود ۱۵ متر عمق دارد. نامگذاری این دریاچه براساس منطقه کوه گل انجام شده است. گه گل در دنای شرقی از غنی ترین پوشش گیاهی و جانوری برخوردار است.

جاذبه های دیدنی بسیاری در اطراف این دریاچه قرار دارند، که از زیباترین آنها میتوان به دشت لاله‌های واژگون، منطقه حفاظت شده دنا، چشمه سردو، آبشار تنگه نمک و… اشاره کرد.

۱۹- دریاچه مارمیشو

آخرین دریاچه ای که میخواهیم به شما معرفی کنیم جزو زیباترین دریاچه های ایران و استان ارومیه است. این دریاچه زیبا در فصل های تابستان و بهار موقعیت بسیار مناسبی برای گردشگری دارد، چرا که کوهستانی بودن این منطقه باعث شده است تا آب و هوایی بینظیر و خنک داشته باشد.

این دریاچه در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد و ۴۵ کیلومتر با غرب شهر ارومیه فاصله دارد. عمق دریاچه در حدود ۶۰ متر و مساحت آن پنج هکتار آست.

قزل آلاهای دریاچه مارمیشو در بین گردشگران و مردم منطقه بسیار شهرت دارند و فضای دلنشین دریاچه، بستری فراهم آورده است برای یک استراحت جانانه و تجربه ماهیگیری.

دور دریاچه به طور طبیعی توسط درختان بید محافظت شده است، به علاوه پوشش جنگلی اطراف دریاچه از درختان متفاوتی تشکیل شده است. تنوع گیاهان، درختان و درختچه های اطراف دریاچه مارمیشو بسیار زیاد است که برخی از آنها مثل گزنه، لاله کوهی، صنوبر، درختان بادام و لوط، پیاز کوهی، شیرین بیان و… بیشتر به چشم می خورند.

و اما پوشش گونه های حیوانی این منطقه شامل خرس، روباه، گرگ، شاهین، پلنگ، گراز، بز کوهی و… است.

سخن آخر…

در این مقاله با ۱۹ تا از دریاچه‌های ایران آشنا شدید. دریاچه‌هایی که فرصت لذت بردن از آب وهوای خنک، قدم زدن در دل طبیعت، مشاهده گونه‌های مختلف گیاهی و همینطور دیدن حیوانات و پرندگانی که مختص ناحیه خاصی هستند را به ما می‌بخشند. توصیه می‌کنیم این بار به سمت دریاچه‌ها سفر کنید تا تجربه‌ای متفاوت در زندگی خود کسب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا