دیدنی های کرمانشاه

غار قوری قلعه کرمانشاه را بشناسید

غار قوری قلعه یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران در استان کرمانشاه است. این غار علاوه بر قدمت ۶۵ میلیون ساله خود، عنوان بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار ایران را به خود اختصاص داده است. اگر تصمیم دارید به کرمانشاه بروید، بازدید از غار شگفت انگیز قوری قلعه را فراموش نکنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این غار می‌توان به وسعت آن اشاره داشت که به خاطر آن در بین دیگر غارهای قاره آسیا مقام اول را به خود اختصاص داده است. با سپنجا بمانید تا بیشتر در مورد این غار اعجاب انگیز بدانید.

برای اجاره سوئیت در کرمانشاه روی لینک کلیک کنید.

مختصری درباره غار اعجاب انگیز قوری قلعه

قوری قلعه در شهر کرمانشاه واقع شده است و مردم کرد در زبان کردی آن را «قوری قله‌لا» تلفظ می‌کنند. این غار در دامنه کوه شاهو قرار دارد و در فهرست آثار طبیعی ثبت شده است. طول غار قوری قلعه بیش از ۱۲ کیلومتر و عمق آن حدود ۳۰۰۰ متر است. دمای غار حدود ۷ تا ۱۱ درجه سانتیگراد و رطوبت آن بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. این غار میلیون‌ها سال قدمت دارد.

باستان شناسان معتقدند این غار در حدود ۱۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش خانه شکارچیان بوده است. پس از دیدن شگفتی‌های فراوان در غار، از آن بیرون آمده و وارد دره‌ای بسیار دیدنی می‌شوید که این غار در آن قرار دارد. قوری قلعه در دامنه رشته کوه شاهو در بیست و پنج کیلومتری روانسر در مسیر پاوه و هشتاد و شش کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این غار آبی که به عنوان میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است، روستای نزدیک به خود را به طور کامل آبیاری می‌کند.

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار شگفت انگیز قوری قلعه کجاست؟

غار زیبا و تاریخی قوری قلعه در ۸۷ کیلومتری استان کرمانشاه قرار دارد و دقیق‌تر بخواهیم بگوییم در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در مجاورت مسیر روانسر به پاوه و بر روی کوهستان شاهو واقع شده است. غار قوری قلعه در دره‌ای واقع شده است که بسیار زیبا و مورد توجه گردشگران است. این دره یکی از دیدنی‌ترین دره‌های ایران با ویژگی‌های جنگلی ارزشمند، چشمه‌های فراوان، مناظر طبیعی چشم نواز و آب و هوای مطبوع است.

در همین دره و نزدیکی قوری قلعه، درختان وحشی گوناگون من جمله درختان بلوط، انجیر، گیلاس و بادام وحشی به همراه گونه‌های مختلف جانوری مانند روباه، خرگوش، بز و… زیست می‌کنند که حضورشان جلوه خاصی به این منطقه از استان بخشیده است. پوشش جنگلی با ارزش، چشمه‌های متعدد و چشم اندازهای طبیعی متعدد اینجا، هر گردشگری را در سفر به کرمانشاه راضی می‌کند.

رسیدن به آنجا؟

همانطور که گفته شد، از کرمانشاه تا غار قوری قلعه حدود ۱۰۸ کیلومتر راه است. پس اگر دوست دارید این غار را از نزدیک ببینید، از هر شهری که ساکن هستید خود را به کرمانشاه برسانید. از مسیر پاوه به روانسر استفاده کنید و با عبور از شهر روانسر و دنبال کردن تابلوها به روستای غار قوری قلعه برسید. غار قوری قلعه در سمت راست جاده است و تمامی جاده‌ها آسفالت و دارای علائم راهنمایی و رانندگی هستند.

بهترین زمان برای رفتن به غار زیبای قوری قلعه چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه و بازدید از قوری قلعه، از اوایل خرداد تا اوایل شهریور است. اگر تمایل دارید در فصل بهار به کرمانشاه سفر کنید، خرداد بهترین زمان است زیرا هوا به تدریج در حال گرم شدن است. توصیه می‌شود در زمستان به کرمانشاه سفر نکنید زیرا زمستان‌های فوق‌العاده سردی دارد و ممکن است نتوانید آن طور که باید از سفر خود لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
شهر هزار ماسوله پاوه ؛ مروارید کمتر شناخته شده کرمانشاه!

بهترین زمان سفر به غار

ویژگی‌های غار بزرگ قوری قلعه

قوری قلعه یکی از حیرت آورترین غارهای خاورمیانه است و هم اکنون نیز در فهرست هفت اثر طبیعی ملی ایران قرار دارد. گروهی از زمینشناسان انگلیسی، حدود ۴۰ سال پیش آن را کشف کردند و سالها پس از کشف غارنوردان انگلیسی، گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی به کاوش در غار قوری قلعه پرداختند و طبق دستاوردهای خود، قدمت غار را به بیش از ۶۵ سال پیش تخمین زدند. این غار از نظر مساحت یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی در میان غارهای باستانی است.

صخره‌ها و سنگ‌های این محوطه از جنس بلورهای سفید و براق هستند و اگر کسی بخواهد از روی آنها بگذرد رد پایش در آن قسمت باقی می‌ماند. قوری قلعه یکی از زیباترین غارهای ایران و جاذبه گردشگری روانسر است. این غار از نظر بیولوژیکی زیستگاه یک گونه خفاش نادر به نام خفاش موش گوشی است.

آنچه بیش از سایر ویژگی‌های غار توجه و شگفتی همگان را به خود جلب کرده، وجود چهار آبشار در عمق نزدیک به ۳۰۰۰ متری غار است که ارتفاع هر کدام از آنها به ۱۰ تا ۱۲ متر می‌رید. این پدیده واقعاً بی‌نظیر است و شباهتی به دیگر غارهای ایران ندارد. این غار از نظر تاریخی و باستان شناسی نیز اهمیت دارد. در غار قوری قلعه آثاری کشف شده است که برخی از آنها مربوط به اواخر دوره ساسانی و سلطنت یزدگرد سوم است. از جمله ظروف نقره تزئین شده با نقوش کبک و پرندگانی مانند درنا.

اکتشافات غار

در پی اکتشافات مختلف، دو فاز مختلف برای این غار در نظر گرفته شده است. در سفر به کرمانشاه به آنها توجه کنید:

فاز اول

در فاز اول به طول حدود ۵۰۰ متر دو تالار به نام‌های تالار کوهان شتر و تالار مریم شناسایی شده است. در تالار مریم که شبیه دریاچه‌ای بزرگ است، قندیل‌های زیبایی به چشم می‌خورد. این قندیل‌ها به اشکال مختلفی تبدیل شده که هر کدام تصاویر خاصی را در چشم بازدیدکنندگان تداعی می‌کنند. در تالار کوهان شتر نیز اشکال مختلفی مثل کوهان شتر، مار، کرکس، شیر سنگی، کاخ سفید، قلب، کشتی، برج پیزا، بابانوئل، مجسمه فردوسی، طوطی و… نیز به چشم می‌خورد. جالب است بدانید علت نامگذاری تالار اول غار قوری قلعه به تالار مریم نیز به دلیل وجود قندیلی به شکل سیمای حضرت مریم در این قسمت از غار است.

تالار مریم

فاز دوم

فاز دوم غار حدود یک کیلومتر طول دارد. سه تالار به نام‌های نماز، عروس و بلور وجود دارد. تالار کریستال در هزار متری غار قرار دارد و می‌توان استخری بسیار زیبا و دیدنی را در این قسمت از غار مشاهده کرد. در ۱۵۰۰ متری غار، قسمت باشکوه دیگری از غار به تالار عروس معروف است. در تالار عروس، سنگ‌های زیبا، کریستالی رنگ، براق و سفید وجود دارد. بازدیدکنندگان این قسمت از غار می‌توانند رد پای خود را در هنگام قدم گذاشتن بر روی این صخره‌های کریستالی ببینند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک غار قوری قلعه

اگر این غار انتخاب شماست و قصد دارید در سفرتان به استان کرمانشاه حتماً آن را ببینید، تنها به خود غار اکتفا نکنید و از دیدنی‌های اطراف آن هم لذت ببرید. دیدنی‌هایی مثل:

روستای هجیج پاوه

روستای هجیج پاوه یکی از جاهای بکر نزدیک به غار قوری قلعه در استان کرمانشاه است. آنچه گردشگران را به روستای هجیج می‌کشاند، معماری استثنایی آن است که با کوه‌ها و درختان و چشمه‌های خروشان ترکیب شده است. این روستا هرساله مقصد مسافران داخلی و خارجی زیادی است. شما هم حتماً به اینجا سر بزنید و از آب و هوای دلنگیزش لذت ببرید.

آدرس: ۲۵ کیلومتری پاوه، توابعه بخش نوسود

 آبشار بل

آبشار بل یکی از زیباترین آبشارهای استان کردستان است و آب آن از چشمه‌ای به نام بل تأمین می‌شود. این چشمه که در بالای دست آبشار واقع شده است به زبان کردی کانی بل تلفظ می‌شود و احتمالا نام خود را از بابلیان وام گرفته است. طبیعتی که آبشار بل در آن واقع شده است، واقعاً ستودنی و وصف ناپذیر است.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به کرمانشاه ؛ هر آن چیزی که قبل از رفتن باید بدانید

آدرس: ایران – کردستان – اورامان تخت ۲ کیلومتری هجیج

آبشار بل

چشمه ریزه

چشمه ریزه یکی از بکرترین نقاط گردشگری استان کرمانشاه و شهرستان ثلاث باباجانی است. این چشمه در نزدیکی غار قوری قلعه قرار دارد و آب آن خواص درمانی متعدد دارد. مهم‌ترین خواص آن دفع سنگ کلیه گزارش شده است و بیشتر بازدید کنندگان به همین منظور به اینجا می‌آیند. چه سنگ کلیه داشته باشید چه نداشته باشید، دیدن این چشمه در سفر به کرمانشاه احوالاتتان را خوب می‌کند.

آدرس: کرمانشاه، ثلاث باباجانی، جاده جوانرود – ثلاث، دو راهی میر آباد، روستای حشر، جاده فرعی چشمه ریزه

 طاق ‌بستان

مگر می‌شود در کرمانشاه باشی و طاق بستان شگفت انگیز را نبینی. این جاذبه برای اکثر گردشگران استان کرمانشاه در اولویت قرار دارد و می‌توان گفت امضایی برای این استان است. قدمت طاق بستان به قرن سوم میلادی می‌رسد و در محوطه آن شاهد انواع سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌‌های دوره‌ی ساسانی خواهید بود. این بنا در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران قرار دارد.

آدرس: کرمانشاه، انتهای بلوار شیرودی

امکانات رفاهی اطراف غار

قوری قله یکی از پربازدیدترین غارهای ایران است برای همین برای راحتی حال مسافرانی که به سمت آن می‌آیند، امکانات رفاهی مناسبی اعم از رستوران، هتل، فروشگاه و… در نظر گرفته شده است. برخی از امکانات اطراف غار قوری قلعه به شرح زیر ست:

رستوران‌ها

رستوران‌هایی چون محمدی، میلاد، فردوسی و کبابی خسرو نزدیک‌ترین رستوران‌ها به غار هستند و مسافران می‌توانند در طول مدتی که می‌خواهند از غار دیدن کنند، برای بازگرداندن انرژی از دست رفته خود یکی از این رستوران‌ها را انتخاب کنند.

هتل‌ها

همانطور که گفته شد، غار زیبای قوری قلعه در دامان طبیعتی فوق‌العاده بکر و سرسبز واقع شده است و جاهای دیدنی متعددی در اطراف خود دارد. برای همین ممکن است بخواهید چند روز در این منطقه بمانید. اگر خواستید می‌توانید در یکی از هتل‌های ارم، آزادگان، سینا و هتل رسالت برای خود اتاق رزو کنید و از زیبایی‌های این منطقه استفاده کنید.

هتل های نزدیک غار قوری قلعه کرمانشاه

چه سوغاتی بخریم؟

استان کرمانشاه صنایع دستی بسیار زیبا و مختلفی دارد. اگر تصمیم دارید به این استان بروید تا غار قوری قلعه را ببینید، به شهرستان پاوه بروید و از بازارهای سنتی آن هر نوع سوغاتی که می‌خواهید تهیه کنید. از گیوه کشی و گیوه‌بافی گرفته تا شال‌بافی، رشک‌بافی، سبدبافی، قالی‌بافی، جاجیم و… در این بازارها به فروش می‌رسند.

سخن آخر…

در اینجا بررسی شد که غار تاریخی قوری قلعه دارای چه ویژگی‌هایی است و چرا تا این حد مورد توجه گردشگران قرار دارد؟ این غار خصوصیاتی دارد که شاید در هیچ یک از غارهای کشور پیدا نشود. به عنوان مثال قندیل‌هایی که به اشکال مختلف در آمده‌اند و در بین آنها می‌توان اشکالی مثل چهره حضورت مریم و برخی از ساختمان‌های معروف را پیدا کرد.

این غار در یک دره خوش آب و هوا قرار دارد و جاهای دیدنی زیادی مثل طاق بستان، چشمه ریزه و آبشار بل به آن نزدیک هستند. مسافران می‌توانند با خیال راحت بازدید از غار قوری قلعه را به  لیست جاهایی که قرار است در کرمانشاه ببینند اضافه کنند چون امکانات رفاهی قابل توجهی در اطراف آن وجود دارد.

درباره “غار قوری قلعه کرمانشاه را بشناسید” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا