دیدنی های کرمانشاه

بهترین جاهای کرمانشاه که نباید دیدن آنها را از دست بدهید

وقتی مسافر کرمانشاه باشید دنیایی از آثار باستانی‌ و تاریخی در کنار دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه انتظار شما را می‌کشند. خیلی‌ها وقتی نام کرمانشاه را می‌شنوند به یاد بیستون می‌افتند، اما باید بدانید بیستون فقط یکی از بهترین جاهای کرمانشاه است؛ جاهای دیدنی این شهر باستانی به همین یک مورد ختم نمی‌شود. ما در این مقاله قصد داریم تعدادی از بهترین و پربازدیدترین اماکن تفریحی و دیدنی این شهر را به شما معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم در ادامه‌ی مطلب با سپنجا همراه باشید. برای اجاره سوئیت در کرمانشاه روی لینک کلیک کنید.

بهترین جاهای کرمانشاه

 اگر فکر مسافرت به کرمانشاه در ذهنتان افتاده، بهتر است به فکرتان بها دهید و هر چه زودتر خودتان را برای یک گردشگری جانانه آماده کنید. بدون تعارف بخواهیم بگوییم مسافرت به شهر پر رمز و راز  کرمانشاه یک فرصت طلایی است که بتوانید با گوشه‌ای از آثار تاریخی و تفریحی ایران آشنا شوید. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم تعدادی از بهترین جاهای کرمانشاه را به شما معرفی کنیم.

معبد آناهیتا

در استان کنگاور کرمانشاه یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران به نام معبد آناهیتا واقع شده است این بنای سنگی پس از تخت جمشید یکی از مهم‌ترین و قدمتی‌ترین بناهای ایران محسوب می‌شود. قدمت دقیق این معبد مشخص نیست اما طبق بررسی‌های صورت گرفته قدمت آن به دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان باز می‌گردد، اگر در طی سفرتان به کرمانشاه به معبد آناهیتا رفتید حتما به حمام‌های تاریخی و باستانی که در نزدیکی این معبد قرار گرفته‌اند هم سری بزنید به شما توصیه می‌کنیم به هیچ وجه دیدن آنها را از دست  ندهید چرا این حمام‌ها مجموعه‌ای از یادگارهای تاریخ ایران زمین هستند.

بهترین جاهای کرمانشاه

بیستون

بدون شک تا به حال ضرب المثل معروف بیستون را عشق کند، شهرتش فرهاد برد را شنیده‌اید، در کتاب‌های قدیمی و داستان‌های افسانه‌ای خسرو پرویز برای فرهاد که دلباخته‌ی عشق شیرین شده بود دستور مبنی بر کندن بیستون را صادر می‌کند. از همان جا بود که این ضرب المثل بر سر زبان‌ها افتاد اما همانطور که می‌دانید این فقط یک داستان است، و تراش‌کاری که بر روی بیستون به یادگار مانده است دلیل دیگری دارد، دلیل آن هم این است که قرار بود بر بدنه‌ی این کوه یک اثر تاریخی خلق شود که متاسفانه نیمه کاره رها شد و حالا فقط یک تراشکاری نصف و نیمه روی بدنه‌ی بیستون بر جای مانده است.

اگر به تماشای بنای تاریخی بیستون رفتید از سنگ نوشته‌ها و کاروانسراهای شاه عباسی و کاروانسراهای ایلخانی که در منطقه‌ی بیستون نیز به چشم می‌خورند دیدن کنید البته باید بدانید که در حال حاضر بخش عظیمی از این دو کاروانسرا به متروکه تبدیل شده‌اند.

طاق باستان

بنای تاریخی طاق بستان یکی دیگر از بهترین جاهای کرمانشاه است که البته در رده‌ی مشهورترین و پربازدیدترین بناهای تاریخی کرمانشاه قرار دارد. قدمت طاق بستان به دوره‌ی ساسانیان برمی‌گردد، روی دیواره‌های این بنا سنگ نوشته‌ها و حکاکی‌هایی دیده می‌شوند که هر کدام آنها به نوبه‌ی خود روایتگر داستانی از تاریخ هستند.

طاق بستان

سفری به دل طبیعت کرمانشاه

اگر به دنبال بکرترین نقطه‌ی طبیعت در دل کرمانشاه هستید باید راهی سمت غرب این استان شوید. در طول این مسیر به روستای خوش آب  و هوا ریجاب یا به عبارتی ریژاو که طبیعتش زبانزد عام و خاص است برخورد می‌کنید. طبیعت بی نظیر این روستا همان چیزی است که خیلی‌ها برای یک تفریح درست و حسابی به دنبال آن هستند. اگر راهی دشت و دامن ریجاب شوید به جز صدای چه چه پرندگان و رودهای خروشانی که از میان درختان سر به فلک کشیده‌ای عبور می‌کنند صدای دیگری نمی‌شنوید .

دیدنی‌های این روستای بی‌نظیر به همین جا ختم نمی‌شود بلکه شما می‌توانید از مسجد عبدالله ابن عمر و‌ همچنین پل چوبی روی آبی که ساخته‌ی دست اهالی ریجاب است نیز دیدن کنید و لذت سفرتان را تکمیل کنید.

غار آبی قوری قلعه

اگر می‌خواهید از نزدیک بزرگترین غار آبی آسیا را ببینید باید راهی روانسر شوید، غار آبی قوری قلعه  نمونه‌ی دیگری از شاهکار تمام عیار طبیعت است که در دل رشته کوه شاهو جا خوش کرده است. طبق گفته‌ی زمین شناسان و محققان قدمت این قلعه‌ی باستانی چیزی قریب به ۶۵ میلیون سال است، یعنی می‌توان گفت غار قوری قلعه از زمان باستان شناسی دوم به یادگار باقی مانده است.

این مطلب را هم بخوانید
شهر هزار ماسوله پاوه ؛ مروارید کمتر شناخته شده کرمانشاه!

هوای داخل غار بسیار خنک و دلپذیر است که افراد می‌تواند‌ برای یک استراحت درست و حسابی روی آن حساب کنند.

غار آبی قوری قلعه

پاوه

پاوه که معروف به شهر دامنه‌ای کرمانشاه است یکی دیگر از بهترین جاهای کرمانشاه به شمار می‌رود. این روستا همان جایی است که مردمانش اصالت دیرینه‌ی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند. وقتی که وارد روستای پاوه شوید دیدن زنان و مردان کرمانشاهی که با لباس‌های محلی خود در کوچه‌های ساده‌ی روستا قدم می‌زنند می‌تواند حال و هوای شما را عوض کند. از‌طرفی بافت قدیمی و نمای پلکانی خانه‌های روستا که چیزی شبیه به ماسوله است این روستا را به یکی از روستاهای خاص و منحصر به فرد کرمانشاه تبدیل کرده است.

سراب صحنه

 دربند که در حال حاضر به سراب صحنه معروف است نمونه‌ی دیگری از طبیعت بکر کرمانشاه است که طبیعت زیبا و دست نخورده‌اش خیلی‌ها را برای تفریح به سوی خود می‌کشاند.  بدون تعارف بخواهیم بگوییم‌ سراب صحنه بهشت روی زمین است؛ کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز ، شرشر آبشارها،. صدای پرندگان در دل این طبیعت همان چیزی است که توجه افراد را به سراب صحنه  جلب می‌کند.

قدمت این تفریحگاه طبیعی به دوران ما قبل اسلام بازمی‌گردد، برای راحتی گردشگران امکانات رفاهی قابل قبولی در دل این طبیعت قرار گرفته است.  کوهنوردی، طبیعت گردی، غارنوردی و… از جمله تفریحاتی هستند که شما می‌توانید در سراب صحنه تجربه کنید. جالب است بدانید شاهان از این منطقه برای تفریحات تابستانه‌ی خود استفاده می‌کردند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر مسافر کرمانشاه هستید به هیچ عنوان طبیعت ناب و بی‌نظیر سراب صحنه را از دست ندهید‌.

سراب صحنه

مسجد شافعی‌ها

در میدان جوانشیر که به میدان توپخانه‌ی سابق معروف است یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای اهل سنت به نام مسجد شافعی‌ها واقع شده است.  گچ‌بری‌های قرآنی بر دیواره‌های این مسجد  در کنار نقاشی‌های هنرمندانه‌ و مناره‌های زیبایی که در  مسجد بکار رفته است شکوه  خیره کننده‌ای را به مسجد شافعی‌ها بخشیده است.

اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد معماری اصیل ایرانی و اسلامی باشید این مسجد بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

تکیه معاون الملک

اگر شما فردی علاقه‌مند به اماکن فرهنگی  هستید تکیه معاون الملک همان جایی است نباید از آن غافل شوید. این تکیه  یادگار دوره‌ی قاجار است و در حال حاضر به عنوان بزرگترین مکان فرهنگی و دیدنی در کرمانشاه در حال فعالیت است.

دستور ساخت این بنا توسط شخصی به نام معاون الملک که به حسین خان معین الرعایا نیز معروف بود صادر شد که در آن زمان برای برگزاری مراسمات مذهبی همچون سینه زنی، زنجیر زنی و نوحه خوانی و… از آن استفاده می‌شد.  همچنین تکیه معاون الملک محلی برای حل اختلافات قومی و قبلیه‌ای نیز بود.

در سال‌های حکومت مشروطه، قسمتی از این تکیه به دست اغتشاشگران تخریب شد که به لطف معاون الملک به طور مجدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر به یکی از باشکوه‌ترین و بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه تبدیل شده است.

تکیه معاون الملک

تیکه بیگلر بیگی

تکیه بیگلر بیگی همچون تیکه معاون الملک در زمان قاجار بنا شده است. جاذبه‌های دیدنی این تکیه در کنار معماری خلاقانه‌ای که در ساخت آن بکار رفته است این بنا را به یکی از بهترین جاهای کرمانشاه تبدیل کرده است. این تکیه به دستور شخصی به نام عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شد که در آخر نام عمارت به نام وی بر سر زبان‌ها افتاد. در درون این تکیه دو موزه‌ی مهم کرمانشاه قرار دارد که در آن‌ها آثار هنری و فرهنگی، کتاب‌های تاریخی و پارینه نگهداری می‌شود.

دور تا دور حیاط تکیه بیگلربیگی با درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ تزئین شده‌است که مراجعه کنندگان را محو تماشای خود می‌کند. از طرفی این عمارت با ظرافت و هنرمندی خاصی طراحی و معماری شده‌ است همچنین شیشه‌ رنگی‌هایی که در ، در و پنجره‌های  تکیه بیگلربیگی بکار رفته‌، شکوه و زیبایی این عمارت را صد چندان کرده است.

مسجد عمادالدوله

همانطور که می‌دانید ایران خانه‌ی مسجدهای بی‌همتایی است که نمونه‌ی آن‌ها را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت مسجد عمادالدوله نمونه‌ی دیگری از باشکوه‌ترین مسجدهایی است که جنبه‌ی تاریخی و فرهنگی دارد. این مسجد قدمتی ۱۵۰ ساله دارد

کاشی کاری و گچ‌بری‌های هنرمندانه‌ای که بر دیواره‌های این مسجد نقش بسته‌اند می‌تواند هر کسی را حیرت زده کند. اگر بخواهیم به شگفتی دیگری که در مسجد عماد الدوله خودنمایی می‌کند اشاره کنیم  باید نامی از  حوض بزرگی که در وسط حیاط مسجد همچو نگینی آبی می‌درخشد ببریم.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های کرمانشاه

وقتی که وارد مسجد شوید حوض بزرگی که در وسط حیاط قرار گرفته است اولین چیزی است که توجه هر مراجعه کننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. برج ساعتی کوچکی که در ضلع شمالی مسجد قرار گرفته است نیز یکی دیگر از شگفتانه‌هایی است که شما می‌توانید در مسجد عمادالدوله شاهد آن باشید.

بدون اغراق بخواهیم بگوییم این مسجد همان جایی است که ارزش دیدن دارد چرا که با شگفتانه‌های بی‌نظیری که در دل خود جای داده است به بهترین شکل ممکن می‌تواند هر ببینده‌ای را سر ذوق آورد.

بهترین جاهای کرمانشاه

موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس

در سال ۱۳۸۶ این موزه به  همت دو تن از خوش ذوق‌ترین هنردوستان ایرانی به نام‌های علیرضا مرادی و فریدون بیگلری ساخته شد. که در حال حاضر موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس اولین موزه‌ی سنگی در خاورمیانه است. این موزه به طور ویژه‌ای مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. در موزه‌ی پارینه سنگی دست‌اندرکاران آن تمام تمرکز خود را بر  روی جمع آوری اشیا قدیمی و اشیا پیش از تاریخ معطوف کرده‌اند و به طور چشم‌گیری توانسته‌اند در این راستا خوش‌بدرخشند.  اشیائی که در موزه نگه داری می‌شوند هر کدام از آنها به هر نحوی سرگذشتی از تاریخ را بازگو می‌کنند.

این موزه دارای ۴ اتاق است که درون هر کدام از آنها از جمجه‌ی انسان‌ها‌ تا آثار کهن و سنگواره‌ی جانوران قرار گرفته است.

اگر مشتاق دارید موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس هستید کافی است به محله‌ی فیض آباد که در خیابان مدرس واقع شده است بروید.

کوه چال آباد

اگر بخواهیم یکی دیگر از بهترین جاهای کرمانشاه را یه شما معرفی کنیم کوه چال آباد همان چیزی است که قصد معرفی آن را داریم. اگر فردی هستید که به کوهنوردی علاقه‌ی زیادی دارید کوه چال آباد همان جایی است که نباید از دیدن آن بی نصیب شوید. طبیعتی که این کوه را در برگرفته است به قدری زیبا و محسور کننده است که بدون شک می‌تواند  سفر یک خاطره‌ی به یادماندنی را در ذهن هر مراجعه کننده‌ای ثبت کند

کوه چال آباد

باغ گل‌های کرمانشاه

نوبتی هم که باشد نوبت باغ گل‌های کرمانشاه است همان جایی که شاید رویایی‌ترین نقطه‌ی روی زمین محسوب شود. قدم زدن در میان دنیایی از گل‌های رنگارنگ که عطر آنها می‌تواند شما را سرمست کند همان جایی است که حتی تصور آن در فکر خیال هم بدون شک می‌تواند شما را سر شوق آورد.

این باغ گل وسعتی به اندازه‌ی ۵ هکتاره دارد که از چهار باغ گل بزرگ متشکل شده است‌. شما می‌توانید سراغ انواع و اقسام گل‌های آپارتمانی، گل‌های دارویی، گل‌های تزئینی، گل‌های ایتالیایی، گل‌های ژاپنی، گل‌های ایرانی، گل‌های فرانسوی و… را از باغ گل‌های کرمانشاه بگیرید‌. در این باغ بیش از چهار هزار گونه گل نگهداری می‌شود. همانطور که شما هم می‌دانید کرمانشاه بعد از اصفهان دومین شهری است که انواع گونه‌های گل و گیاه را در خود جای داده است.

اگر می‌خواهید‌ روح‌تان تازه شود حتما در طول سفرتان به کرمانشاه سری به این باغ گل بزنید و خودتان از نزدیک شاهد شکوه و جلال این همه زیبایی‌ باشید به قول قدیمیها شنیدن کی بود مانند دیدن‌.

و در آخر…

پرداختن به تمامی آثار تاریخی و اماکن دیدنی و فرهنگی کرمانشاه در قالب یک مقاله کار دشوار و تا حدودی غیر ممکن است. کرمانشاه یک شهر قدمتی و باستانی است که بیش از ۳۰۰۰ مکان تفریحی را در دل خود جای داده است، که از بین این آثار ۷۱۶ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده است.

ما در این مقاله فقط توانستیم تعدادی از بهترین جاهای کرمانشاه را به شما  معرفی کنیم. اما با این حال امیدواریم توانسته باشیم قدم کوچکی در راستای آشنایی شما با جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه برداشته باشیم.

درباره “بهترین جاهای کرمانشاه که نباید دیدن آنها را از دست بدهید” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا