دیدنی های قشم

تنگه ی چاهکوه قشم یکی از محبوب ترین جاذبه ها از نظر گردشگران است!

یکی از زیباترین و جذاب ترین، جاذبه های ژئوپارک قشم، تنگه ی چاهکوه است که اهالی بومی این جزیره آن را بیشتر با نام تنگه مقدس می شناسند. تنگه ای که منبع آب شیرین جزیره از گذشته دور بوده است و برای تمام کسانی که به این جزیره سفر می کنند، بازدید از آن یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانند، انتخاب کنند. اگر دوست دارید که با یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران همراه شوید، با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

تنگه چاهکوه را بهتر بشناسید

در جزیره قشم عجایب و جاذبه های گردشگری هفتگانه ای وجود دارد که شاید بهترین آن ها تنگه چاهکوه باشد. تنگه ای که با صخره های سنگی و تندیس ها تزئین شده است. تنگه که چینش خاص صخره ها و سنگ های آن باعث شده است که نور کمی به داخل دره وجود داشته باشد.

تنگه ی چاهکوه 2
تنگه ی چاهکوه

شاید می پرسید که چینش سنگ ها به چه شکل بوده است؟ از عجایب این صخره شکل گیری ظاهر صخره ها و چینش خاص آن ها طی مدت زمان بسیار زیادی است که ممکن است، ساعت ها شما را وادار به تماشا کند. اگر دوست دارید که ستاره های آسمان را درخشان ببینید از درون این تنگه در شب، آسمان زیباتر و دیدنی تر است.

غار نمکی

تنگه مقدس، پدیده ای خاص در طبیعت

تنگه چاهکوه در واقع پدیده ای خاص و طبیعی است که از فرسایش تدریجی سنگ های رسوبی زمین بوجود آمده است.تنگه چاهکوه  دارای دره ای عمیق با ارتفاع خدود ۱۰۰ متر است.

بهتر است در هنگام بازدید از این تنگه حتما جوانب احتیاط را در این زمینه رعایت کنید. در هنگام وارد شدن به منطقه ی این تنگه متو.جه دیوار های بلند و عریضی می شوید، اما هر چقدر بیشتر به عمق می روید از عرض دیوارها کاسته می شود.

مطالب بیشتر:آشنایی با بهترین مکان های قشم

آدرس تنگه چاهکوه قشم

یکی از سوالات اصلی گردشگران مکان و آدرس این تنگه در جزیره زیبای قشم است. اگر می خواهید به این تنگه بروید، باید در جریان باشید که آن در ۷۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده است و در کنار روستایی با همین نام یعنی چاه کوه قرار دارد. مردم روستا که همچنان به صورت سنتی زندگی می کنند، آب شیرین خود را از این تنگه و چشمه ی آن تامین می کنند.

اگر به شکل ظاهری این تنگه دقت کنید، متوجه این می شوید که ظاهر این تنگه مانند یک ضبدر برش خورده است که بسیار شگفت انگیز و خاص به نظر می رسد. آیا تا بحال این تنگه را از نزدیک مشاهده کرده اید؟

این مطلب را هم بخوانید
جزیره هرمز کجاست؟ + راهنمای سفر
تنگه ی چاهکوه
تنگه ی چاهکوه

آب شیرین تنگه، حیات بخش جزیره قشم

در گذشته نه چندان دور یکی از اصلی ترین منابع تامین آب شیرین در جزیره برای ساکنین آن همین تنگه و چشمه های آن بود. البته در تنگه ی چاهکوه شاهد چاه های نسبتا بلند و عمیقی هستیم که آب های این تنگه در آن ذخیره می شوند که در امتداد شما در قسمت جنوبی این تنگه هستند. شما می توانید با کمک گرفتن از راهنما و یا حتی مردم بومی این چاه ها را پیدا کنید.

جالبی این تنگه آنجاست که شما هر چه به سمت جنوب این تنگه می روید، عرض آن کم تر و شیب آن بیشتر می شود تا جایی که دیگر به یک مکان صعب العبور می رسید و نمی توانید از آن بدون داشتن تجهیزات لازم جلوتر بروید! این موضوع در جغرافیا نشان دهنده سیلابی بودن یک منطقه است.

فاصله قشم تا تنگه چاهکوه چقدر است؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم تنگه ی  چاهکوه  در ۷۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارد که برای بازدید از آن بهتر است از تورهای گروهی که به سمت این تنگه می روند، استفاده کنید. البته به این موضوع دقت داشته باشید که دیدن آسمان در شب درون تنگه چاهکوه  را نباید از دست بدهید به همین علت بهتر است با تورهایی برای بازدید بروید که تا شب در این تنگه می مانند و امکانات رفاهی لازم را برای شما فراهم می کنند.

حفره های زیاد تنگه چاه کوه، زیبایی و جاذبه این تنگه

از زیبایی های تنگه ی چاهکوه  وجود حفره های فروانی روی آن است. باد، آب، باران و بارش های سیل آسا این حفره های زیبا و دیدنی تنگه را بوجود آورده اند. دیدن این حفره ها با وجود نور کمی که به داخل تنگه نفوذ می کند، زیبایی چشم نوازی را برای شما فراهم خواهد کرد. این حفره ها طی چند میلیون سال گذشته بر اثر باد، باران و بارش های سیل آسا بوجود آمده اند.

عرض و طول این حفره ها طی این مدت بسیار بزرگ تر شده است تا به شکل کنونی درآمده است. تنها عاشقان طبیعت و زیبایی هایش، محققان و پژوهشگران این جاذبه را برای بازدید انتخاب می کنند و مانند دیگر جاذبه های طبیعی جزیره قشم این مکان برای تمام عموم مردم شاید جذاب نباشد!

مطالب بیشتر:جنگل حرا قشم

 

تنگه ی چاهکوه 3
تنگه ی چاهکوه

چرا به تنگه چاهکوه، تنگه مقدس می گویند؟

اگر به تابلوهای جزیره قشم توجه کنید، متوجه می شوید که از این تنگه با نام تنگه مقدس یاد شده است! شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا باید نام این تنگه مقدس باشد؟

آب یکی از ارکان هایی است که از گذشته های دور برای اجداد ما از تقدس و حرمت خاصی برخوردار بوده است و درتنگه ی  چاهکوه مکان های مختلفی برای ذخیره آب وجود داشته است به همین علت به آن تنگه مقدس گفته می شود.

این مطلب را هم بخوانید
دره چاهکوه ، بایدی ترین دیدنی جزیره قشم در سفرتان است

البته با دیدن این تنگه از نزدیک و توجه به زیبایی های آن متوجه قدرت پرودگار عالم و نظم آن در آفرینش زیبایی های طبیعت هم خواهید شد. شما دیگر چه مکان های زیبایی و طبیعی را در جزیره قشم می شناسید؟

اقامت در جزیره قشم

تنگه ی  چاهکوه بدون شک از جذابیت های جزیره قشم است، تنها به دره چاهکوه محدود نمی شود و دیدنی های بسیاری در این جزیره انتظارتان را می کشند. از این رو باید حداقل چند روزی را در این جزیره اقامت داشته باشید تا از تمامی این جاذبه ها نهایت لذت و استفاده را ببرید. برای اقامت در جزیره قشم کجا بمانیم؟

 

اگر چنین سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، باید بدانید می توانید روی سامانه سپنجا حساب باز کنید و با خیال راحت محل اقامت ایده آلتان را پیدا کنید. تنها کافی است اقدام به اجاره سوئیت در قشم کنید.

از آنجایی که این جزیره یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری می باشد، تنوع اقامتگاه های آن هم در سپنجا بسیار بالا است و دستتان برای انتخاب باز است. برای این انتخاب و هرگونه سوالی، پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید با ما تماس بگیرید. با رزرو و اجاره سوئیت در قشم، می توانید خودتان را به راحتی به دیدنی هایی نظیر دره چاهکوه برسانید.

مطالعه بیشتر:راهنمایی کامل و جامع برای سفر به قشم

سخن آخر

تنگه ی چاهکوه یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی این جزیره است که شاید نظیرش در دنیا کم باشد، پس حتما دیدن آن برای حداقل یک بار خالی ار لطف نیست. برای رفتن به این تنگه حتما کفش های پیاده روی و راحتی خود را به پا کنید و وسایل سنگین حمل نکنید. آیا آماده دیدن این تنگه از نزدیک هستید؟ راستی پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به قشم، با این دیدنی ها که جزو محبوب ترین جاذبه های جزیره هستند هم آشنا شوید:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا