دیدنی های قشم

قلعه پرتغالی ها قشم، مکانی برای قدرت نمایی (+تصاویر)

قلعه پرتغالی ها قشم، مکانی برای قدرت نمایی (+تصاویر)

یکی از مکان های دیدنی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس یعنی قشم، قلعه ی پرتغالی ها است! مکانی که در سمت شمالی جزیره واقع شده است و توسط چند دریانور بسیار معروف پرتغالی کلید ساخت آن خورده است!

ساخت این قلعه به حدود ۵۰۰ سال پیش یعنی سال ۱۵۰۷ میلادی بر می گردد! امروز در سپنجا می خواهیم به مواردی چون عکس قلعه پرتغالی ها، آدرس، ساعات بازدید و داستانش بپردازیم.

با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی  سپنجا همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات خوبی کسب کنید.

داستان ساخت قلعه توسط پرتغالی ها در جنوب ایران

احتمالا شما هم شنیده اید که پرتغالی ها در اکثر شهرهای جنوبی ایران و جزایر اقدام به ساخت قلعه کرده بوند! این کار باعث می شود که آن‌ ها بتوانند بر دریای هند و اروپا تسلط پیدا کنند. آن ها با ساخت همین قلعه ها در جنوب ایران قادر بودند تا ۱۱۰ سال بر کل دریا نظارت کنند.

این دژ ها و قلعه ها که شاید بهترین آن ها در قشم و لارک باشد، علامتی برای قدرت نمایی آن ها بود! آیا تا بحال این قلعه را از نزدیک دیدید؟ چه تجربه ای در این زمینه داشته باشید.

مشخصات این قلعه چگونه بوده است؟

اگر بخواهیم در مورد استحکامات و مواد اولیه ساخت این قلعه صحبت کنیم، باید بگوییم که این قلعه با مساحت بیش از ۲ هزارمتر مربع ساخته شده است و در آن از موادی مانند سنگ های آهکی و گچی با ملاط ساروج استفاده شده است.

این قلعه در آن زمان با این مواد اولیه ساخته شد اما در مدت زمانی که مورد استفاده قرار گرفت، بارها مورد بازسازی و افزایش استحکامات قرار گرفت! آیا چیزی در این مورد شنیده بودید؟

قلعه پرتغالی ها در قشم
قلعه پرتغالی ها قشم

در این قلعه علاوه بر نگهداری سربازان، انبار بزرگی هم وجود داشته است که در آن مهمات و سلاح برای سربازان نگهداری می شده است. در واقع این قلعه در کنار دیگر قلعه های پرتغالی ها در جنوب کشور وظیقه تامین را داشته اند.

به صورتی این قلعه بیشتر حالت مکمل اصلی دیگر قلعه ها بوده است و از نظر نظامی دارای اهمیت ویژه ای بوده است! به نظر شما چه دلایل دیگری وجود داشته است که مردم این قلعه را به عنوان یک مورد با اهمیت تلقی می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
آبشار گزو ؛ از طبیعت بکر آن تا جاذبه های نزدیک

ایرانیان تمام قلعه های خارجی ها را فتح می کنند

یکی از سرداران شجاع صفوی در سال ۱۶۲۳ میلادی با حمله به جنوب ایران و تصرف تمامی قلعه های پرتغالی ها، آن ها را از ایران خارج می کند و فاتح آن ها می شود!

خوشبختانه از آن زمان تا الان شاهد حضور و مالکیت ایرانی ها در این قلعه ها و مناطق هستیم! این موضوع باعث شد که از آن زمان تا حال ما شاهد حکومت نسل های گذشته خود و حتی حال حاضر بر روی این آبراهه مهم باشیم!

تونل های قدیمی، روشی برای محافظت و مخفی شدن

حدود ۱۲ سال پیش در این نزدیکی این قلعه حفاری های انجام شد که پی آن کشف شد، پرتغالی ها در قلعه خود مکان هایی را در نظر گرفته اند که با استفاده از آن ها می توانند به درون شهر بروند و یا از آن خارج شوند. در واقع تونل هایی وجود داشته است که راه آن به داخل و یا بیرون قلعه وجود داشته است.

قلعه در قشم
قلعه پرتغالی ها در قشم

این روش تونل زنی در بیشتر قلعه پرتغالی ها دیده می شود و کار خیلی عجیبی نیست. در این تونل معمولا ارتش ها و سربازان برای شبیه خون زدن به دشمن خارج از قلعه آماده می شدند و یا مهمات نظامی خاصی را نگهداری می کردند تا از دید دشمنان خارج باشد.

این تونل ۳ کیلومتری در جزیره قشم، نمونه ای از شاهکار مهندسی و نظامی است! آیا تابحال چیزی در این مورد شنیده بودید؟ چه تجربه ای در این زمینه دارید؟


همچنین بخوانید: دره چاهکوه


برج های قلعه و نمادی از قلعه های اروپایی

اگر به این قلعه نگاهی بیندازید، بیشتر یاد قلعه های سبک اروپایی می افتاد! دیوارهایی با پلان چهار ضلعی نامنظم و قطرهای ۳ و نیم متری آن ها همه و همه از شاهکارهای مهندسی قلعه سازی اروپایی است!

برج های این قلعه که در آن زمان بسیار بلند بوده اند، حدود ۱۲ مت ارتفاع داشته و در هر ۴ گوشه قلعه قرار گرفته بودند قلعه پرتغالی ها درون خود اتاق ها و بخش های مختلفی داشته است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انبارهای اسلحه
  • آب انبار بزرگ
  • اتاق های سربازخانه
  • زندان
  • کلیسا
  • مقر فرماندهی
  • تالار مهمانی یا پذیرایی

اگر به قلعه پرتغالی های قشم بروید در آنجا کلیسایی می بینید که مردم در آن عبارت می کردند و نمادی از زیباهای این قلعه بوده است.

این کلیسا دارای میزهای سنگی و شکل های خاصی از طراحی بوده است که به شما یادآوری می کند، ارزش دیدن را داشته اند. پس اگر به قشم رفتید، حتما برای دیدن این کلیسا  واقع در قلعه پرتغالی ها برنامه ریزی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
آیا از آفرود سواری چیزی می دانید؟
قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها

تغییرنام بندرگمرون به بندرعباس

همانطور که می دانید نزدیک ترین بندر به قشم، بندرعباس است که در قبل از حمله ی سپاه شاه عباس صفوی به نام بندر بزرگ گمرون شناخته می شده است.

شاه عباس  که توانست، پرتغالی ها را از تمامی جزایر خارج کند به افتخار این پیروزی بزرگ که به کمک انگلیسی ها اتفاق افتاده بود، نام این بندر را به بندرعباس تغییر داد که هم اکنون هم ما با این نام این بندر را می شناسیم. به نظر شما آیا این کار شاه عباس صفوی صحیح بود؟


همچنین بخوانید: پارک کروکودیل


کمی بیشتر راجع به قلعه بندر لافت قشم!

قلعه پرتغالی ها که در بندر لافت جزیره قشم ساخته شده است، نمادی از مرزداری و حکومت پرتغالی ها بر روی آب های آزاد بوده است که در گذشته اعراب یمن و عمان بر آن حکم رانی می کردندو.

این نوع از حکومت ها تنها به زور شمشیر بوده است که در نهایت با کمک سپاه ایرانی از بین می رود. اگر با ماشین به قشم رفته باشید، احتمالا اولین جاذبه ی گردشگری که می بینید، همین قلعه است چرا که کشتی ها در این بندر پهلو می گیرند و ماشین ها را خارج می کنند!

سخن آخر

سفرهای شما بسیار بهتر و جذاب تر خواهند شد اگر جاذبه های آن را بشناسید. در کنار قلعه پرتغالی ها جاذبه های زیادی در این جزیره وجود دارد که در وبلاگ سپنجا تمامی آن ها را به شما عزیزان معرفی کرده ایم.

در این زمینه اگر نظری هم دارید، می توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بزارید. این موضوع به دریافت اطلاعات واقعی در رابطه با این موضوعات به ما و دیگر افرادی که به دنبال آشنایی بیشتر با این قلعه هستند، کمک خواهد کرد.

اگر قصد سفر به قشم را دارید ابتدا باید به فکر اقامت خود در این شهر باشید. توجه داشته باشید که اجاره سوئیت در قشم از هتل با صرفه تر است و شما می توانید در سایت سپنجا تمامی اقامتگاه های قشم را مشاهده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا