جاهای دیدنی ایران

راهنمایی کامل و جامع برای سفر به قشم

مدت‌هاست دنبال یک مکان عالی برای سفر می‌گردید اما نمی‌دانید آن مقصد کجا می‌تواند باشد؟ با سفر به قشم چطورید؟ اگر حتی به این جزیره سفر هم نکرده باشید، احتمالاً ده‌ها بار آوازه آن را شنیده‌اید. این جزیره متعلق به خاک ایران است و سالانه گردشگران بسیاری برای دیدنش و استفاده از تفریحات متعددش پای به استان هرمزگان می‌گذارند. قشم در استان هرمزگان قرار دارد و ما آن را به عنوان بزرگ‌ترین جزیره کشورمان می‌شناسیم.

اگر تاکنون این جزیره را ندیده‌اید، دیگر وقتش رسیده تا بروید و آن را کشف کنید. قشم با طبیعت بکر و کم‌نظیر، موقعیت‌های گردشگری و تفریحی بسیاری در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. از جمله تفریحات متنوع آبی، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، گشت و گذار در مراکز خرید متنوع و…

اگر مجاب شده‌اید تا امسال به جایی به جز قشم نروید، نیاز است مقاله پیش رو را با دقت بخوانید. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا سفری دقیق و برنامه‌ریزی شده تدارک ببینید. در اینجا به هر آنچه نیاز است درباره سفر به قشم بدانید دست پیدا خواهید کرد. همچنین می توانید اجاره سوئیت در قشم را از طریق همین سایت انجام دهید. بنابراین آن را از دست ندهید و در ادامه مطلب همراه با سپنجا باشید.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

همانطور که در مقدمه گفته شد، این جزیره از توابع استان هرمزگان است و در جنوب ایران واقع شده است. جزیره  قشم؛ توسط شهر بندرعباس از شمال، جزیره هنگام از جنوب، جزیره لارک از شرق و جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ و همینطور جزیره ابوموسی از جنوب غربی محاصره شده است. بنابراین دسترسی به هر کدام از این جزایر از قشم بسیار آسان است.

قشم با مساحتی بالغ بر ۱۴۹۱ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس به حساب می‌آید. قشم از بخش‌ها و روستاهای متعددی از جمله خالدین رمچا، شب دراز، توریان، حمیری، بندردولاب، زیرانگ و… برخوردار است و جمعیت آن تا سال ۹۵، حدود ۱۴۸۹۹۳ هزار نفر گزارش شده است. جالب است بدانید، زبان قشم یکی از جالب‌ترین زبان‌های دنیاست. در سفر به قشم اگر به گویش مردم محلی توجه داشته باشید، به راحتی متوجه لغات انگلیسی، هندی، فارسی و حتی عربی در آن می‌شوید. آنها هم مانند دیگر ساکنان سواحل جنوب کشور، به راحتی فارسی حرف می‌زنند.

 

موقعیت جغرافیایی قشم

مختصری از تاریخ جزیره قشم

می‌دانستید در گذشته به جزیره قشم، ابر کاوان می‌گفتند؟ این نام را ساسانیان بر آن نهاده بودند و گفته می‌شود کاوان از کاوه که نام فردی مهم بوده است، گرفته شده است. البته این جزیره علاوه بر ابر کاوان دارای القاب دیگری چون کشم و لافت نیز بوده و قدمت سکونت در آن به دوران پیش از اسلام و حتی دوران پادشاهان ماد باز می‌گردد. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای سفر به قشم بیشتر درباره تاریخ قشم صحبت می‌کنیم.

همه چیز درست بعد از روی کار آمدن اسلام شروع شد، زمانی که گروهی از مسلمانان در صدد فتح آن برآمدن. بعد از این رخداد، کم کم کشاورزی در جزیره به جریان افتاد و کشتی‌ها به آن رفت و آمد کردند و رفته رفته به یکی از فعال‌ترین مراکز دریانوردی تبدیل شد. بعد از مسلمانان، حکومت‌های زیادی در کاوان یا قشم کنونی حاکم شدند. اما از میان آنها حکوت آل بویه بیشترین تاثیر را در رشد جزیره گذاشت.

البته ناگفته نماند، این جزیره در یک زمان برای عیلامی‌ها نیز منطقه بسیار مهمی محسوب می‌شد زیرا در آن به تجارت و دریانوردی می‌پرداختند. قشم در زمان هخامنشی‌ها به قدری در صنعت کشتی سازی رشد کرده بود که دنیا آن را به عنوان بزرگ‌ترین مرکز کشتی سازی قلمداد می‌کرد. رفته رفته، پای پرتغالی‌ها، اسپانیایی‌ها و بعد از آنها انگلیسی‌ها و هلندی‌ها به خاک این جزیره رسید اما خوشبختانه هیچ یک از آنها موفق نشدند در خاک این جزیره ریشه بگسترانند. جزیره زیبایی که الان متعلق به خاک کشور عزیزمان است سرانجام  بعد از حکومت قاجار، به سلطه ایران درآمد.

تاریخ قشم

اطلاعات ضروری که قبل از سفر به قشم باید بدانید

وقتی قرار است برای چند روز به قشم یا هر مقصد دیگر سفر کنید، داشتن فهرست اطلاعات ضروری آن مقصد در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد. تا در شرایط بحرانی ترس و احساس خطر شما را فرا نگیرد و دست به عمل اشتباه نزنید. در این بخش چند اطلاعات ضروری درباره قشم را ارائه می‌دهیم که شامل:

  • اورژانس قشم: ۱۱۵
  • کد قشم: ۰۷۶
  • آتشنشانی قشم: ۱۲۵
  • فاصله از تهران: ۱۲۷۶ کیلومتر تا فرودگاه بندرعباس
  • مدت زمان سفر زمینی : حدود ۱۴ ساعت تا شهر بندرعباس
  • مدت زمان سفر با هواپیما: یک ساعت و نیم
  • مدت زمان سفر به قطار: حدود ۱۹ ساعت تا شهر بندرعباس
  • استان: هرمزگان
  • بخش‌ها: مرکزی، شهاب و حرا
  • شماره جامعه هتلداران قشم: ۳۵۲۲۱۰۴۸

شرایط آب و هوایی و بهترین زمان سفر به جزیره قشم

اصولاً برای همه مسافران قشم این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان سفر به قشم چه زمانی است؟ این سوال در ظاهر ساده است اما کمی پیچیدس از این نظر که بهترین زمان سفر برای کار؟ برای گردش در قشم؟ یا اینکه برای خرید از قشم؟ کدام گزنیه مدنظر شماست؟ از نظر ما در گزینه کار و خرید، آب و هوا تاثیر چندانی ندارد چرا که شما مجبور نیستید ساعت زیادی را در فضای باز سپری کنید اما گزینه گردش و بازدید از جاذبه‌های قشم کاملاً فرق دارد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چالوس و معرفی شهر زیبای چالوس، چه شناختی از شهر چالوس دارید؟

همانطور که می‌دانید قشم در سواحل جنوبی کشور واقع شده است به همین دلیل از هوایی به شدت گرم و به دلیل ساحلی بودنش بسیار مرطوب برخوردار است. آب و هوای این جزیره به طور کلی در حال تغییر است و بدون شک این تغییر در گردشگری هم تاثیرات چشمگیری گذاشته است. مثلاً چون تعداد زیادی از جاذبه‌های این جزیره در فضای باز قرار دارند، گرما و رطوبت بالای هوا در تابستان ممکن است به شدت باعث آزار گردشگران شود.

اما سفر به قشم در تابستان برای گردشگران مزایایی هم به دنبال دارد. مثلاً چون در این فصل گردشگر کمتری در جزیره دیده می‌شود برخی از فروشندگان و هتل‌ها ممکن است تخفیف‌های بیشتری قائل شوند. همینطور در این فصل امکان شنا و تفریحات آبی زیادی برای عاشقان غواصی و شنا وجود دارد. این جزیره از اوایل تیرماه تا اوایل شهریور گرم‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند و بهترین زمان سفر به آن، ماه‌های دی و بهمن گزارش شده است. نکات بالا را درنظر بگیرید تا بتوانید بهترین زما سفر را خودتان مشخص کنید.

سفر به قشم

هزینه‌های اقامت در جزیره قشم

در جزیره قشم، گزینه‌های اقامتی متعددی پیش روی شماست اما انتخاب از بین آنها کاملاً بستگی به میزان بودجه‌ای دارد که شما برای هزینه اقامت‌تان کنار گذاشته‌اید. این بودجه هر قدر بالاتر باشد به مراتب در اقامتگاه‌های بهتری اقامت خواهید داشت. هزینه اقامت در هتل‌های قشم از شبی ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا شبی ۷۰۰ هزار تومن در هتل‌های لوکس‌ و فوق‌العاده لوکس‌تر متغییر است. در بخش‌های بعدی این راهنمای سفر به قشم  چند مورد از بهترین هتل‌های ارزان، متوسط و لوکس قشم را معرفی می‌کنیم.

اقامت در قشم

هتل‌های متوسط و ارزان قشم

هتل‌های ارزان و متوسط جزیره قشم شامل:

  • هتل سورینت: واقع در میدان گلها
  • هتل ارم قشم: واقع در بلوار آزادگان، شیلات
  • هتل مارینا ۲: واقع در بلوار ولیعصر، فارس، مقابل جنوبی بازار ستاره
  • هتل الوند ۱: واقع در بلوار آزادگان، میدان سعدی
  • هتل فولتون: واقع در میدان استقلال، بزرگراه خلیج فارس، بعد از کمپ هامون

هتل‌های لوکس جزیره

هتل‌های لوکس قشم شامل:

  • هتل‌های دیانا: واقع در بلوار آزادگان، نبش میدان شهدای گمنام
  • هتل سما ۱: واقع در چهر راه رسالت، مقابل خیابان دانش
  • هتل آسماری: واقع در بازار قدیم، پاسداران، جنب مسجد الزمان
  • هتل آرام: واقع در بلواز ولیعصر، نرسیده به چهار راه پردیس، کوچه رضوران
  • هتل کیمیا: واقع در میدان جهاد، بلوار صیادان
  • هتل نخل زرین: واقع در میدان گلهای قشم

هزینه حمل و نقل در قشم

در این بخش شما را با حقیقتی که قرار است در سفر به قشم با آن روبه رو شوید مطلع می‌کنیم. حقیقت این است در این جزیره، وسایل حمل و نقلی مثل اتوبوس یا مترو برای رفت و آمد وجود ندارد. آنچه هست تاکسی، کرایه ماشین یا استفاده از اتوموبیل شخصی است.

شرایط کرایه خودرو در جزیره قشم

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، در قشم اتوبوس یا مترو برای جا به جا شدن وجود ندارد. برای همین برخی از مسافران اتوموبیل شخصی خود را با کشتی به جزیره منتقل می‌کنند تا بتوانند در جزیره از آن استفاده کنند. یکی دیگر از بهترین راه‌ها، کرایه ماشین است که بدون شک هزینه‌های سفر را قدری برایتان بیشتر می‌کند. چنانچه می‌خواهید از این گزینه برای حل مسئله بی‌ماشینی و گشت و گذار در جزیره استفاده کنید، می‌توانید از خدمات هتل اقامتی‌تان کمک بگیرید زیرا بیشتر هتل‌های قشم، از ماشین‌های کرایه‌ای برخوردار هستند و می‌توانند آنها را در اختیار مهمانان خود قرار دهند.

چنانچه در سفر به قشم هتل شما از شرایط کرایه ماشین برخوردار نبود، می‌توانید از طریق سه سایت زیر برای خود ماشین کرایه کنید. اینها شامل:

  • sweechiran.com
  • saadatrent.com
  • rentlux.ir

البته لازم به ذکر است، به منظور کرایه ماشین شما نیاز به ارائه یک سری مدارک مانند شناسنامه، گواهینامه معتبر و دارای اعتبار، ودیعه( بسته به نوع ماشین و شرکت انتخابی، تعیین می‌شود) و همینطور کارت ملی به شرکت انتخابی دارید.

سفر به قشم

شکم گردی در قشم

چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای قشم یکی از لذت بخش‌ترین و به یادماندنی‌ترین تجربیات سفر شما به قشم است. به طبع این جزیره هم مانند دیگر شهرهای ساحلی به غذاهای دریایی خود افتخار می‌کند. آنها از انواع ماهی، لذیذ‌ترین خوراک‌ها را تهیه می‌کنند که امتحانشان از بایدهای سفرتان به این جزیره است. برخی از غذاهای محبوب و معروف قشم شامل:

هواری

هورای تنها یکی از غذاهای قشمی است که با ماهی درست می‌شود. مردم محلی برای تهیه هواری از ماهی هور و مقدرای برنج استفاده می‌کنند که ماهی را با سبزیجات معطر و محلی و مقداری پیاز و چاشنی‌های دیگر تفت می‌دهند و در آخر لابه لای برنج قرار می‌دهند. در سفر به قشم حتماً هواری را امتحان کنید. این غذا در منوی اکثر رستوران‌های جزیره وجود دارد و برخی، آن را با میگو طبخ می‌کنند.

زیبون

زیبون از دیگر غذاهای اصیل و اصلی جزیره قشم است. ماهی در این غذا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند اما چون قبل از برنج در قابلمه قرار می‌گیرد، با ذائقه بیشتر مردم سازگار است چون طعمش در کل برنج پخش نمی‌شود. ماهی در این نوع غذا به صورت ته چین درست می‌شود به این شکل که ابتدا یک تکه نان محلی در ته قابلمه قرار داده می‌شود، سپس ماهی تفت خورد با پیاز، ادویه و سبزیجات مخصوص روی نان گذاشته می‌شود و بعد از آن، برنج به همراه مخلفاتی مثل گوجه و سبزیجات معطر درون قابلمه و درست روی بقیه مواد ریخته می‌شود و اجازه می‌دهند تا دم بکشد. جالب است بدانید زیبون، در مراسمات محلی جزیره از جمله عروسی طبخ می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
دره شمخال کجاست؟

زیبون

جاذبه‌های گردشگری قشم

برخی از جاذبه‌های مهمی که باید در سفر به قشم ببینید، شامل موارد زیر می‌شوند:

جزیره هنگام

بازدید از جزیره هنگام در قشم بدون هیچ چون چرایی یک باید است. این جزیره در فاصله دو کیلومتری قشم واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌توانید سوار قایق‌های قشم شوید. در راه، هر قدر که به جزیره نزدیک‌تر می‌شوید، شن‌های تمیز و براق، آب‌های نیلگون و شفاف زیر انوار آفتاب این جزیره بیشتر شما را به خود جذب می‌کنند. در جزیره هنگام می‌توانید دلفین‌های بازیگوش و صدف‌های رنگارنگ زیادی را ببینید و برای ساعت‌ها محو در این همه زیبایی شوید.

تنگه چاهکو

تنگه چاهکو بدون شک یکی از عجایب این جزیره است و زمانی که در مقابل آن قرار بگیرید، اصلاً فکر نمی‌کنید روی زمین ایستاده‌اید بلکه با خود می‌گویید، اینجا حتماً سیاره‌ای دیگر است. این تنگه امروز قرار دارد تا به جهانیان قدرت بی‌بدیل خداوند در طبیعت را ثابت کند. توصیف زیبایی‌های این تنگه واقعاً در کلمات نمی‌گنجد اما همینقدر بگوییم که چاهکوه پر از صخرهای بسیار بلند، حفرهای عمیق، آب‌ها و تندیس‌هایی که بدون دخالت دست هیچ بشری به زیبایی نقش بسته‌اند، است.

در سفر به قشم اگر از این شگفتی دیدن نکنید هرگز سفر کاملی نخواهید داشت. پس فرصت را برای دیدنش از دست ندهید. تنگه چاهکو در بخش شهاب قشم قرار دارد و تقریباً در ۷۰ کیلومتری آن است. بهترین زمان بازدید از این دره به خاطر شرایط آب و هوایی جزیره، پاییز و زمستان گزارش شده است زیرا گرمای هوا ممکن است باعث آزردگی شما شود. البته فصل بهار هم می‌تواند بهترین فصل بازدید باشد اما بهتر است این کار را در روزهای آغازین فصل انجام دهید.

سفر به قشم

حمل خودرو به قشم + هزینه

در سفر به قشم شما زیبایی های بسیاری را می بینید. شاید تصور کنید که حمل خودرو به جزیره زیبای قشم چندان کار راحتی نیست، اما این کار از طریق مراکز مربوطه به راحتی انجام میشود. فقط کافیست قبل از حمل خودرو به قشم قیمت مراکز مختلف را برای مسیرهای متفاوت با هم مقایسه کنید تا بتوانید هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و هم با پایین‌ترین هزینه، این کار را به انجام برسانید.

اگر میخواهید از هزینه‌های حمل خودرو به قشم مطلع شوید، باید بگوییم که هزینه مشخصی در نوسانات بازار وجود ندارد، و پیش از هر اقدامی باید هزینه‌ها را به صورت آنلاین پیگیری کنید.

اما چرا افراد میخواهند با خودرو به قشم سفر کنند؟ افراد زیادی هستند که تمایلی به استفاده از قطار، هواپیما یا اتوبوس برای سفر به قشم را ندارند، به همین خاطر ترجیح می‌دهند که با خودرو شخصی خود این سفر را در پیش بگیرند.

برای رسیدن به قشم شما اگر بخواهید از ماشین شخصی استفاده کنید، قطعا می‌توانید زیبایی‌های بیشتری را تماشا و از سفر خود لذت بیشتری ببرید. در سفر زمینی به قشم با ماشین شخصی شما می‌توانید از دو مسیر عبور کنید. در یکی از مسیرها شما از شهرهای یزد و سیرجان عبور می‌کنید و در مسیر دوم از شهرهای اصفهان، جهرم و لار.

هر کدام از این مسیرها را که انتخاب کنید، به بندرعباس منتهی می شود. حالا باید از اینجا به بعد را تصمیم بگیرید که با ماشین شخصی خود وارد جزیره زیبای قشم شوید یا از اتوبوس‌های دریایی استفاده کنید. اگر میخواهید با ماشین شخصی ادامه مسیر را بروید باید از بندرعباس خودتان را به بندر پل برسانید که نیم ساعتی زمان میطلبد.

در بندر پل شناورهای خودرو بر زیادی هستند که حمل خودروهای شخصی را تا جزیره قشم انجام می‌دهند و شما با پرداخت هزینه رفت و برگشت، مسیر رسیدن به قشم را با ماشین شخصی طی می‌کنید.

شما در بندر لافت که آخرین مسیر است، می‌توانید خودروی خود را تحویل بگیرید و راهی محل اقامت و اسکان خود شوید. در صورتی که نخواهید ماشین خود را به قشم ببرید، می‌توانید به سمت اسکله حقانی بروید، در آنجا پاریکینگ‌های معتبر زیادی وجود دارند، که برای نگهداری از خودرو شما تا پایان سفر شما در قشم مطمئن و ایمن هستند.

در مجموع از بندرعباس تا قشم را می‌توانید از اتوبوس‌های دریایی استفاده کنید و حمل خودرو خود را به لندینگ کرافت ها یا شناورهای خودروبر بسپارید.

سخن پایانی…

به راستی که قشم یکی از بهترین و زیباترین جاهای ایران برای سفر است. به هر طرف این جزیره که نگاه بیندازید، چیزی جز صفات خوب از جمله زیبایی، هیجان، تنوع و رنگ نمی‌بینید. پس بیایید تردید را کنار بگذارید و برای نوشتن برنامه سفر به جزیره شگفت انگیز قشم، دست به قلم شوید.

درباره “راهنمایی کامل و جامع برای سفر به قشم” بیشتر بخوانید:

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا