دیدنی های تبریز

مسجد کبود تبریز، فیروزه ی درخشان ایران

این مقاله در مورد  مسجد کبود تبریز، یکی از ده تا جاذبه دیدنی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز است. اگر از گردشگرانی هستید که برنامه سفر به تبریز را دارید، قبل از سفر خود می‌توانید به صفحه راهنمای سفر به تبریز بروید و درباره همه مکان‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید، اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

برای دیدن  مسجد کبود تبریز، کافیست یک عکس زیبا از معماری  مسجد کبود تبریز و کاشی کاری‌ها و تزیینات داخل مسجد ببینید، بعد از آن بی صبرانه منتظر بازدید از این بنای تاریخی خواهید بود. برای گشت و گذار و بازدید از جاهای دیدنی  مسجد کبود تبریز تا پایان این مقاله همراه با سامانه رزرو و اجاره سوئیت و اقامتگاه بوم گردی سپنجا باشید.

سامانه سپنجا برای ارائه امکانات گردشگری و اقامتی به شما مسافران عزیز، بهترین و با کیفیت‌ترین مکان‌های اقامتی را در اختیار شما می‌گذارد. آیا تابحال به تبریز سفر داشته‌اید؟ به نظر شما کدام جاذبه‌های شهر تبریز مورد استقبال گردشگران بیشتری قرار می‌گیرد؟

سفر به مسجد کبود تبریز

چرا باید مسجد کبود را ببینیم؟

در سفر به تبریز برای رفاه حال خود و گشت و گذاری بدون دغدغه، می‌توانید از طریق سامانه سپنجا و تماس با تیم پشتیبانی برای اجاره سوئیت در تبریز اقدام کنید. بسیاری از گردشگرانی که قبل از سفر خود محل اقامت خود را انتخاب نمی‌کنند، در طول سفر با چالش‌های زیادی مانند کمبود وقت و بودجه لازم برای اجاره اقامتگاه مواجه می‌شوند.

مسجد کبود تبریز به عنوان یکی از مشهورترین جاذبه‌های تبریز و ایران در سراسر جهان شناخته شده‌است. هرچقدر درباره تزئینات  مسجد کبود تبریز، کاشی کاری‌های لاجوردی، معماری منحصر به فرد و سایر زیبایی‌های این بنای تاریخی برایتان بگوییم، کم است و تا زمانی از آن بازدید نکنید، این همه زیبایی نمی‌توانید درک کنید.

آیا می‌دانستید در بین چهار مسجد آبی رنگ در جهان، نام مسجد کبود شهر تبریز می‌درخشد؟ اکثر گردشگرانی که عاشق مکان‌های تاریخی هستند، بخاطر کاشی کاری‌های لاجوردی و تزئینات و معماری  مسجد کبود تبریز از این مکان دیدن می‌کنند. شاید شنیده باشید که  مسجد کبود تبریز، به فیروزه جهان اسلام شهرت دارد.

قدمت این مسجد تاریخی به دوره فرمانروایی قراقویونلو بازمی‌گردد. نظر شما درباره جاهای دیدنی مسجد تبریز چیست؟

نمایی از مسجد کبود از بهترین جاهای دیدنی تبریز

درباره مسجد کبود شهر تبریز چه اطلاعاتی دارید؟

اگر تاریخ را بخوانید، خواهید فهمید که این مسجد تاریخی در چه زمانی ساخته شد. دستور ساخت این بنای مذهبی را از یکی بزرگان دوره حکومت ترکمانان قراقویونلو در قرن نه هجری به نام ابوالمظفر سلطان جهان شاه داده‌است. اتفاقات ناگوار در طول تاریخ و حتی تخریب این مسجد باعث نشد این بنای مذهبی و تاریخی از بین برود. مسجد کبود در تبریز همچنان مستحکم مانده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر تاریخی اسکو در آذربایجان شرقی

اهالی تبریز این مسجد را به چندین نام متفاوت می‌شناسند، نام‌هایی که مسجد کبود در طول تاریخ به آن‌ها شهرت داشته‌است، عبارت اند از مسجد آبی، عمارت مظفریه و مسجد جهانشاه.

معماری  مسجد کبود تبریز

برای دیدن قدمت معماری اصیل سنتی و اسلامی تبریز، باید از جاذبه تاریخی مسجد کبود این شهر بازدید کنید. از ویژگی‌های مهمی که در زیبایی معماری  مسجد کبود تبریز تأثیر فوق‌العاده ای داشته‌است، کاشی کاری‌های فضای بیرون و داخل مسجد می‌باشد. بسیاری از اروپایی‌ها این مسجد را به عنوان مسجد آبی می‌شناسند و در روزهای مختلف سال برای بازدید از این جاذبه تاریخی به تبریز سفر می‌کنند.

البته کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان و ارمنستان دارای مساجدی با تزیینات رنگ آبی هستند، اما تزئینات  مسجد کبود تبریز نسبت به سایر مساجد بیشتر است، به همین دلیل مورد توجه تعدادی زیادی از توریست‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

راهنمای سفر به مسجد کبود تبریز

سبک معماری این بنای مذهبی (آذری) می‌باشد که در آن از گچبری‌ها و مقرنس کاری‌های آن زمان استفاده کرده‌اند. این مسجد مقبره‌هایی را در بخش جنوبی خود جای داده‌است و گذشته به آن مسجد مقبره هم می‌گفتند. برای تهویه و سازگاری هوای داخل مسجد، ساخت آن به شکل برونگرا و مسقف صورت گرفته‌است.

این طراحی باعث شده بود، تا مردم بتوانند در همه فصول سال از این‌جاهای دیدنی این مسجد استفاده کنند. مهندسان و معماران ایران، نزدیک به سی سال زحمت کشیدند تا این بنای مذهبی ساخته شود. تسلط آن‌ها به علوم هندسه و معماری، سبب شده تا تمامی عناصر اصلی معماری مسجد مانند گنبد، شبستان‌ها، بنا و … به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

مطالب بیشتر:بازار قدیمی تبریز

اهمیت تزئینات و جاهای دیدنی  مسجد کبود تبریز

از دیگر تزئینات مسجد کبود تبریز می‌توان به معماری آجری، تزئینات با خطوط اسلیمی، تزئینات کاشی کاری از جنس طلا، نگارگری و برجسته کاری، وجود خطوط کوفی و ثلث رو کتیبه‌های مسجد و سردر بنا و نقاشی  مسجد کبود تبریز اشاره کرد.

البته ناگفته نماند مسجد کبود در مجموعه مظفریه قرار دارد و در این مجموعه در گذشته دارای مکان‌های تاریخی متعددی مانند مدرسه، خانقاه، کتابخانه و حوضخانه بوده‌است، که با گذشت زمان تنهایی بنایی که از این مجموعه به یادگار مانده،  مسجد کبود تبریز است.

یکی از دلایل اهمیت این مسجد به خاطر نزدیکی آن با جاده ابریشم می‌باشد. در گذشته تجار ثروتمند و بزرگی از کشورهای مختلف در این مسجد رفت و آمد می‌کردند.

مطالعه بیشتر:۱۲مورد از مکان‌های ناشناخته تبریز را که باید ببینید!

جاهای دیدنی مسجد کبود تبریز

جاهای دیدنی  مسجد کبود تبریز، شامل سردر بزرگ و بلندی که در عظمت آن را لحظه ورود احساس خواهید کرد و گنبد و گنبدخانه که زیبایی خیره کننده ای دارد می‌شود. تزئینات  مسجد کبود تبریز تنها در کاشی کاری‌های نما و مقرنس کاری درون مسجد خلاصه نمی‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
غذاهای محلی تبریز + معرفی 7 غذای خوشمزه

سقف از جنس طلا و لاجورد، کتیبه‌های تاریخی که روی آن آیات قرآن حک شده‌است، سردابه، صحن و رواق‌ها، حیات مسجد قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد. همه این‌ها از دیگر تزئینات و زیبایی‌های مسجد کبود شهر تبریز می‌باشد.

بازدید از مسجد کبود و اقامت در تبریز

حالا که با مطالعه این مقاله در مورد  مسجد کبود تبریز، شناخت کافی درباره جاهای دیدنی و جاذبه‌های این مکان تاریخی بدست آوردید. می‌توانید خود را برای سفر به تبریز آماده کنید. البته به غیر این جاذبه تاریخی و مذهبی، ده‌ها جاذبه تاریخی دیگر در نقاط مختلف شهر تبریز وجود دارد که برای بازدید از آن‌ها باید به صفحه مکان‌های ناشناخته تبریز بروید و این مقاله را بخوانید.

یکی از مشکلات دامنگیر مسافران تبریز می‌شود، محل اقامت است. با توجه به این که شهر تبریز دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس و با امکاناتی است، اما عده ای برای تعیین محل اقامت خود همواره دچار مشکل خواهند شد.

نمایی از داخل مسجد کبود تبریز

به همین خاطر سپنجا برای رزرو سوئیت در تبریز توسط شما گردشگران، شرایطی را فراهم کرده‌است، تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید بهترین اقامتگاه را در مقصد مورد نظر تعیین کنید. با ورود به سایت سپنجا انواع اقامتگاه‌ها را با امکانات رفاهی متنوع و قیمت‌های مناسب خواهید دید. شما می‌توانید هر کدام از اقامتگاه‌هایی را که با معیارهای شما سازگاری داشت را انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر:هرآنچه باید درباره مقبره الشعرا تبریز بدانید!

کلام آخر

باز هم سفری به یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی ایران و تبریز داشتیم و از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این مکان لذت بردیم. قبل از مطالعه این مقاله، چه تصوری از این مکان تاریخی داشتید؟ نظر شما درباره سفر به تبریز و بازدید از این مسجد آبی رنگ چیست؟ کدام یک از تزئینات  مسجد کبود تبریز برای شما جذابیت داشته‌است؟ ما در سپنجا منتظر نظرات و پیشنهادات شما درباره سفر به استان آذربایجان شرقی و این مقاله در مورد  مسجد کبود تبریز خواهیم بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا