جاهای دیدنی ایران

با ۱۰ مورد از زیباترین جاذبه های ایران آشنا شوید

کشور ایران با آب و هوایی خوب مملو از اماکن زیبا و دیدنی است؛ از دریاچه ها گرفته تا مکان های تاریخی و باستانی بی‌نظیر. در این مقاله قرار است زیباترین جاذبه های ایران را به شما معرفی کنیم ، امکان دارد از بیشتر آنها دیدن کرده باشید. برای شناخت بیشتر کشور عزیزمان و دیدن شگفتی هایی حیرت انگیز از آن، بهتر است در برنامه گردش خود بازدید از تمام و یا نصف بیشتر این جاذبه های زیبا را قرار دهید.

کشور ایران به دلیل چهار فصل بودن و آب و هوای خوبش جاذبه های طبیعی بسیاری را در خود پرورش داده اما در کنار تمامی آنها جاذبه های تاریخی‌، باستانی و فرهنگی بسیاری هم وجود دارند که در کنار دیگر اماکن دیدنی این کشور می‌درخشند و شهرتی جهانی یافته اند. در ادامه شما را با ۱۰ مورد از بهترین جاذبه های ایران آشنا خواهیم کرد که شامل طبیعی، تاریخی و فرهنگی می‌شوند. همراه سپنجا باشید.

 معرفی زیباترین جاذبه های ایران

۱- بیستون و طاق بستان

کرمانشاه شهری تاریخی با پیشینه ای گرانبها و ارزشمند است. هر کدام از شهرهای کشور ایران در گذشته و تاریخ این کشور نقش موثری داشته اند. کرمانشاه نیز یکی از شهرهای مهم ایران به شمار می‌رود که حدود ۳۰۰۰ آثار باستانی و تاریخی را در خود جای داده که ۷۱۶ مورد از آنها در آثار ملی ثبت شده‌اند و شهرتی جهانی دارد.

یکی از آن ۳۰۰۰ مورد آثار مشهور و معروف، بیستون و طاق بستان است. از ویژگی های مهم این جاذبه می‌توان قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم دانست؛ همین امر سبب شده در زمان های گذشته توجه بسیاری از پادشاهان را به خود جلب کند و به محلی برای قرار گیری کتیبه های بسیاری تبدیل شود.

زیباترین جاذبه های ایران

طاق بستان و بیستون در لیست زیباترین جاذبه های ایران قرار دارند. این مکان برای افرادی که به تاریخ و باستان علاقه مندند بسیار مکان و مناسب و گران بهایی است، چرا که می‌تواند اطلاعات فراوانی از پیشینه ایران، فرهنگ مردم و پادشاهان گذشته این مرز و بوم را برای شما به نمایش بگذارد.

بعد از کشف این محل باستانی گرانبها، باستان شناسان، فیلسوفان و تاریخ دانان بسیاری از اقصی نقاط جهان و خود کشور ایران بر روی آن مطالعه انجام دادند و بخش وسیعی از اطلاعات نیاکان و گذشتگان را به دست آوردند. سنگ نوشته داریوش کبیر یکی از آن شاهکارهای بیستون است که در آن عکس اهورامزدا نیز هک شده است. اسطوره یونان باستان، تندیس هرکول از دیگر آثار باستانی بیستون به شمار می‌روند.

از آثار مشهور و ماندگار طاق بستان می‌توان به دیواره فرهاد کوه تراش اشاره کرد، که طبق داستانی شنیدنی و عاشقانه ساخته شده و توجه همگان را به خود جلب کرده است. همچنین  تصویر کنده کاری شده آخرین پادشاه ساسانی، کتیبه شکارگاه گراز، تاج گذاری خسرو از دیگر شاهکارهای طاق بستان به شمار می روند.

مطالعه بیشتر:

طاق بستان کرمانشاه ؛ از بهترین زمان بازدید تا بهترین رستوران هایش!

۲- دخمه‌های زرتشتیان

یزد یکی دیگر از شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که نقش موثری در تاریخ ایران داشته، از این رو اقوام های مختلفی در این شهر زندگی کرده اند. یکی از آن قوم های ساکن، زرتشتیان بوده که با خود آداب و رسوم بسیاری را به همراه داشته‌اند.

زرتشتیان معتقد بودند زمانی که فردی بمیرد آن را باید در بالای برجی گذاشت تا در طول زمان تجزیه یا توسط پرندگان شکاری خورده شود، اما چرا این باور را داشتند؟ در واقع معتقد بودند برای دور کردن شیطان و آلوده نشدن شخص فوت شده توسط شیاطین باید آن در بالای برجی بگذارند که برج خاموش یا سکوت نیز از همان قبرستان های زرتشتیان است و به گونه ای شما را با دنیای جدیدی از مردگان آشنا می‌کند.

این برج که جزو یکی از زیباترین جاذبه های ایران است،  ۱۵ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد و مکانی مناسب برای افراد علاقه مند به آیین زرتشتیان و تاریخ ایران به شمار می‌رود. قابل ذکر است که حتی این آیین تا قبل از حکومت پهلوی نیز ادامه داشته اما از آن زمان به بعد جرم محسوب می‌شده و برج سکوت نیز به لیست آثار باستانی ایران پیوست.

۳- کویر لوت

از آنجایی که کشور ایران منطقه ای نیمه خشک و چهار فصل است، مناطق کویری زیبایی دارد که یکی از بزرگترین و زیباترین آنها کویر لوت است و به دلیل زیبایی هایش شهرتی جهانی یافته، به طوری که از اقصی نقاط جهان برای تفریح و گردش های کویری به ایران سفر می‌کنند.

دشت لوت بلندترین هرم های ماسه ای جهان را به خود اختصاص داده که از دور مانند کوه های سربه فلک کشیده برای بازدید کنندگان خودنمایی می‎کنند، در واقع دشت لوت حدود ۱۰ درصد از کشور ایران ره خود اختصاص داده است ، بعضی افراد نام  آن منطقه را  را سرزمین ارواح گذاشته اند، طبق آمار در سال های گذشته و به مدت هفت سال این کویر یکی از گرمترین نقاط جهان محسوب شده است، بخش کمی از جمعیت ایران نیز در منطقه ای به نام شهدا در کویر لوت زندگی می‌کنند.

کویر لوت

همچنین کویر لوت در ردیف اول جاذبه های طبیعی ایران قرار گرفته که در آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و تنهاترین آثار طبیعی ایرانی به ثبت رسیده شده است ، مساحت آن به بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع نیز می‌رسد، از استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان نیز می‌توان به این کویر دسترسی داشت.

۴- جزیره هرمز

هرمز نیز یکی دیگر از زیباترین جاذبه های ایران به شمار می‌رود که علاوه بر تفریح و گردش، محلی برای شغل و کار است. یک جزیره زیبا که ۱۶ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد ، و به نام سرزمین رنگ ها شهرتی جهانی یافته و از اقصی نقاط جهان گردشگران را به خود جذب می‌کند ، خاک رنگی و کوه های رنگارنگ این جزیره بسیار چشم نواز و زیبا هستند که با استفاده از آنها هر ساله نیز فرشی رنگی و بزرگ در زمین این جزیره پهن می‌شودو ، اگر خوش شانس باشید در سفر به هرمز می‌توانید آن را ببینید.

کوهی به رنگ سرخ یکی از جاذبه های معروف این جزیره است که مردم آن منطقه نام آن را گلک گذاشته اند، جالب اینجاست که مردم هرمز از خاک  سرخ گلک ادویه ای به نام سوراغ درست می‌کنند و با آن غذاهای خوشمزه ای می‌پزند، در سفر به هرمز توصیه می‌کنیم حتما از غذا های خوش عطر و طعم هرمزی امتحان کنید، بسیار خوشمزه با طعمی ماندگار اند بیشترشان با ادویه سوراغ آماده می‌شوند.

در گذشته این جزیره برای مدتی به دست پرتغالی ها اشغال شده و از آثار باقیمانده به دست آنها می‌توان به دژ نظامی بزرگترین دژ ایرانی اشاره کرد که یکی از جاذبه های مهم این جزیره به شمار می‌رود، قدم زدن در کنار ساحل و خلیج زیبای فارس ، دیدن خلیجی آبی آرامش بسیاری را به شما هدیه می‌دهد.

یکی دیگر از جاذبه های هرمز، دره سکوت است، اگر دستتان را در آبی که در این دره موجود است، فروع کنید، بعد از چند دقیقه خواهید دید که هاله ایی از نمک آب بر روی دستتان می‌نشیند، امیدواریم در سفر به هرمز از دیگر جاذبه های زیبای آندره مجسمه‌ها، موزه دکتر احمد نادعلیان، دره رنگین‌کمان و فرش هرمز اشاره)

۵- کاریز کیش یکی از زیباترین جاذبه های ایران

و اما می‎رسیم به کاریز کیش یکی دیگر از  زیباترین جاذبه های ایران ، مکانی خیره کننده و باشکوه که سقف و دیواره های آن با صدف مرجان هایی دریایی تزئیین شده است، شهری زیرزمینی بهره مند شده از معماری تاریخی و کهن هنرمندان و معماران نسل های گذشته کشورمان که آب و هوایی خنک دارد و در هیچ کدام از فصول سال تغییر نمی‌کند و همچنان خوش آب و هوا و دیدنی است.

همچنین مسجد مرجانی که مانندی در جهان ندارد در این شهر زیرزمینی اسرارآمیز قرار گرفته، خاک شهر زیرزمینی دارای خواص درمانی بوده و از آن برای گل درمانی استفاده می‌شده، هر کدام از صدف ها یا مرجان های زیبا قدمتی بیش چندین هزار سال را به خود اختصاص داده اند، موزه خلیج فارس،  چاه‌های کاریز ،پایاب کهن ، تصفیه‌خانه طبیعی، آب قنات ،عکاس‌خانه و..نیز از دیگر جاذبه های دیدنی کیش هستند که توصیه می‌شود در سفر به کیش دیدن آنها را از دست ندهید.

اطلاعات مرتبط:

شهر زیر زمینی کاریز کیش یعنی هنر نزد ایرانیان است و بس!

کاریز کیش

۶- خانه‌های تاریخی کاشان

کاشان یکی دیگر از شهر های پرجاذبه و خوش آب و هوای کشور ایران به شمارمی‌رود که زیباترین اماکن طبیعی ، تفریحی و تاریخی را به خود اختصاص داده است، این شهر در قطب جنوبی تهران قرار گرفته و حدود ۲۵۰ کیلومتری با تهران فاصله دارد.

خود کاشان به تنهایی یکی از اماکن تاریخی کشور به شمارمی‌رود که قدمتی ۷۰۰۰ هزار ساله دارد، از جاذبه های معروف و مشهور این شهر می‌توان به خانه مرشدی، خانه بروجردی‌ها، خانه عادل، باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عباسیان، خانه منوچهری و خانه راهب اشاره کرد که بسیار زیبا و حیرت انگیز اند و هرکدام به نوبه خود بخشی از هنر هنرمندان و معماران ایرانی را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشند.

شهر کاشان به دلیل تاریخی بودنش جاذبه های آن بیشتر فرهنگی و تاریخی هستند، ۹ مورد ار مکان های فرهنگی کاشان را که در متن قبل اشاره کردیم ، بسیار مناسب برای افراد علاقه مند به هنر و معماری و صد البته تاریخ و باستان شناسی، هرکدام از آنها علاوه بر زیبایی، شکوه و عظمت بی‌نظیرشان بخشی از تاریخ کشور ایران را به همراه دارند و می‌توانند اطلاعات خوبی در این باره به ما بدهند.

همانطور که اشاره شد بخشی از زیباترین جاذبه های ایران در شهر زیبای کاشان قرار دارند، هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند، نصف بیشتر خانه های تاریخی ایران در هر کجای کشور که قرار داشته باشند ،می‌توان دید که حیاطی دلگشا ، با حوضی بزرگ آبی در وسط آن ، درخت های بزرگ و قد کشیده از جمله درخت انار که در بیشتر خانه ها دیده شده است، درواقع این سبک معماری یا طراحی خانه های ایرانی در تاریخ کشورمان بوده که هر کدام از آنها را به بهشتی بر روی زمین تبدیل کرده است.

۷- قلعه بابک

و اما یکی دیگر از اماکن تاریخی ایران به نام قلعه بابک، یک دژ نظامی محکم و استوار، این قلعه در استان آذربایجان شرقی و در ۱۳ کیلومتری شهر کلیبر واقع شده است.

این دژ متعلق به زمان حکومت ساسانیان در ایران است که در بالای کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ ساخته شده، گفته شده در زمان های گذشته هنگامی که عباسیان قصد تجاوز به خاک آن منطقه را داشته فردی به  نام بابک خرمدین در این دژ به مدت زمان بیست سال با آنها مبارزه و مقابله کرده که بسیار قابل تحسین است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی زیباترین و بکرترین مناطق ایران

قلعه بابک

این دژیا قلعه به نام های دیگری از جمله  قلعه بَذ و قلعه جمهور نیز معروف و شناخته شده است، اگر مایلید به دیدن این جاذبه باشکوه بروید، خودتان را برای مسیری دور اما لذت بخش و هیجانی آماده کنید، این قلعه در طبیعتی بکر و مثال زدنی قرار گرفته، درمسیر خود به چشمه ایی خروشان و جوشان برخورد خواهید کرد که آبی گوارا  و خنک دارد، از آنجایی که به جنگل های ارسباران نزدیک است و خود در طبیعتی بکر رها شده می‌توانید از این جنگل ها نیز دیدن کنید.

اگر فصل تابستان و بهار را برای سفر خود به دژ نظامی بابک  یکی از زیباترین جاذبه های ایران انتخاب کنید هم با آب وهوایی خنک و بی‌نظیرروبه رو خواهید شد و هم به چادر های ایل شاهسون برخورد می‌کنید، همسفر شدن با این اقوام یا استراحت کردن در چادر های آنها می‌تواند انرژی زیادی برای ادامه راه بهتان هدیه کند.، همچنین حسی که زمان رسیدن به این قلعه خواهید داشت غیر قابل توصیف است ، آن زمان درک خواهید کرد که فتح و دسترسی به این قلعه استوار چقدر سخت بوده.

۸- دریاچه مهارلو

می‌رسیم به شهر خوش آوازه شیراز با جاذبه های حیرت انگیزش، دریاچه نمک مهارلو یکی از آن پدیده ها یا نعمت های خدادادی کشور ایران است، ویژگی عجیب و شگفت آور این دریاچه رنگ صورتی و سرخی است که به خود می‌گیرد، به دلیل میزان پیش از حد نمک و تبخیر در دریاچه سبب می‌شود رنگ آن تغییر کند و جلبک های موجود در آب رنگ آن را صورتی می‌کنند؛ البته در تابستان رنگ صورتی به سرخ تبدیل می‌شود.

دریاچه مهارلو مکانی بسیار زیبا برای عکاسی و ثبت لحظات خوش است، توصیه می‌شود اگر به دنبال سوژهای زیبا و حیرت انگیز هستید این دریاچه بهترین گزینه برای شما دوستان عزیز است، این جاذبه شهرتی جهانی یافته و رنگ سفید نمک با صورتی ترکیب بسیار جالبی را برای بازدید کنندگان به ارمغان می‌آورد.

از دیگر ویژگی های آن می‌توان به فلامینگو های قد کشیده اشاره داشت، در واقع دریاچه مهارلو سکونت گاهی امن و مطمئن برای آنان است که جذابیت و زیبایی دریاچه را نیز دوچندان کرده اند.

برای سفر به این دریاچه ، یکی از زیباترین جاذبه های ایران می‌توانید، نخست به شهر شیرا و به ۱۵ کیلومتری جاده شیراز به فسا بروید، از آنجایی که این دریاچه در کنار روستایی به نام مهارلو قرار دارد می‌توانید از منابع طبیعی این روستا مانند درختان بزرگ بادام گردو انجیر انار و… نیز لذت ببرید. برای رزرو سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

۹- چغازنبیل

چغارنبیل زیگوراتی که طی اکتشافات بین ایران انگلستان برای پیدا کردن نفت صورت گرفت ، کشف شد. قدمت این معبد به زمان تمدن ایلامی ها یعنی ۱۳قرن پیش بازمی‌گردد، این جاذبه بخشی مهم و اساسی از یک شهر باستانی چند طبقه است، در این شهر اجسام و اشکالی به ثبت و ضبط رسیده اند که شان می‌دهند از آنها به عنوان ساعت یا زمان شمار استفاده می‌شده، همچنین رصد خانه ایی که کاربرد تویم آفتابی را داشته.

زیگوراتها  در زمان های قدیم برای مردم بسیار با ارزش بودند وهمبشه آنها را از بهترین مصالح موجود می‌ساختند، این چغازنبیل اولین آثار و جاذبه گردشگری ایران  به ثبت رسیده  در یونسکو است که شهرتی جهانی دارد و گردشگران را از اقسا نقاط جهان به خود جذب می‌کند، اگر قصد شناخت بیشتر این مکان را دارید دیدن آن را از دست ندهید و نامش را در لیست گردش خود قرار دهید.

زیباترین جاذبه های ایران

۱۰- غار کتله‌خور

و اما آخرین و یکی دیگر از زیباترین جاذبه های ایران که در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد؛ غار کتله خور واقع در نزدیکی شهر گرماب و زنجان است، ۱۵۵ کیلومتر با زنجان فاصله دارد که در سال ۱۳۳۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده، کتله در زبان محلی ترک نشینان به معنی کوه های کم ارتفاع است، هرچند که زیبای این غار بسیار و شگفتی های بی‌نظیری دارد اما در اوایل کشف شدن به دلیل طولانی بودن و کوتاهی سقف تا مدتی مورد بی‌توجهی قرار گرفت اما در سال ۱۳۶۵ گروهی از غارنوردان تصمیم به کشف این غار گرفتند که قدمت آن را به ۱۲۰ میلیون سال قبل تخمین زدند. اگر به کوهنوردی علاقه مندید توصیه میکنیم از غار زیبای کتله خور دیدن کنید بدون شک بسیار لذت بخش و جذاب است. برای اجاره سوئیت در گرماب روی لینک کلیک کنید.

۱۱- تخت جمشید

تخت جمشید یکی از بناهای بی‌نظیر تاریخی است که با اینکه در حال حاضر مخروبه‌ای بیش نیست اما شکوهِ ایرانِ گذشته را با عظمتی خاص نشان می‌دهد. داریوش بزرگ این بنا را در فاصله‌ی ۵۷ کیلومتری از شهر شیراز، یعنی مرودشت بنا کرد. مرودشت و یا مرغ دشت جلگه‌ای است که این سازه‌ی شکوهمند را در خود نگه داشته است.

در حاشیه‌ی شرقی این جلگه کوهی وجود دارد که به عنوان “کوه رحمت” شناخته می‌شود. کوه رحمت که در گذشته به کوه میترا یا کوه مهر معروف بود، نماد تقدس ایرانیان باستان به شمار می‌رفت؛ به این صورت که حتی برای این کوه نذر می‌کردند. بنای تخت جمشید هم دقیقا روی صخره‌ای بر یکی از دامنه‌های همین کوه ساخته شده است.‌

۵۱۸ سال پیش از میلاد مسیح، داریوش بزرگ یک صخره‌ی بزرگ در شمال غربی کوه رحمت پیدا کرد و تصمیم گرفت روی آن یک کوشک شاهانه‌ بنا کند. دارا بودن شرایط اقلیمیِ فوق‌العاده‌ و قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی شاهی از دلایل انتخاب این منطقه برای ساخت کوشک شاهانه بود.

لازم به ذکر است که این منطقه در دوران داریوش اول نیز نشانه‌های تمدن خود را شکوفا کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: خاک حاصلخیز، شرایط آب و هوایی مساعد، وجود شهر استخر و رودخانه‌های پلوار و کر.

 تخت جمشید چهار دوره را از سر گذرانده است که هر کدامشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند؛ اولین دوره دوره‌ی داریوش اول بود که سال‌های ۴۸۶ تا ۵۲۲ قبل از میلاد به آن اختصاص داشت و آخرین دوره‌ای که تخت جمشید آن را پشت سر گذاشت، دوره‌ای بود که هخامنشیان در حال افول بودند و اسکندر مقدونی با حمله به تخت جمشید آن را با خاک یکسان کرد (۳۳۰ سال قبل از میلاد).

این بنا از برترین بناهای تاریخی جهان است که تاریخ شناسان بسیاری در آن وقت گذرانده و به مطالعه‌ی آن پرداخته‌اند. اگر شما هم به تاریخ علاقه‌مندید و دلتان میخواهد آن‌را با پوست و استخوانتان لمس کنید، تخت جمشید مناسب‌ترین گزینه است.

تخت جمشید

۱۲- میدان نقش جهان

میدان نقش جهان از زیباترین جاذبه های ایران است که به آن میدان امام نیز می‌گویند. این میدان محل تجمع بسیاری از بناهای تاریخی است که در دوره‌های مختلف حکومتی مورد بی مهری‌های بسیاری قرار گرفت. میدان نقش جهان که تا قبل از انقلاب به آن “میدان شاه” هم گفته می‌شد، به ثبت سازمان میراث جهانی یونسکو درآمد که این امر به تنهایی اهمیت بسیار این مکان را بیان می‌کند.

این مجموعه‌ی تاریخی پر از جاذبه‌های تاریخی است که گردشگران را به وجد می‌آورد؛ اگر سفرنامه‌های آن‌ها در مورد بازدید از این میدان را مطالعه کنید به خوبی این هیجان را درک می‌کنید. “حمدالله مستوفی” یکی از همان کسانی است که سفرنامه‌‌ی خواندنی‌ای راجع‌به این منطقه دارد.

میدان نقش جهان در دوره‌ی صفویه اوج شکوه خود را گذراند؛ شاه عباس صفوی بعد از انتقال دادن پایتخت از شهر قزوین به اصفهان، بناهای تاریخی و بازارهایی را بنا کرد که باعث رونق اقتصاد این منطقه شد و در همان زمان‌ها عنوان “میدان نو” به این میدان اختصاص یافت. پس از گسترش میدان نو در دوره‌ی شاه عباس دوم، نام این میدان به “میدان نقش جهان” تغییر پیدا کرد. میدان نقش جهان را می‌توان نتیجه‌ی الگوبرداری از میدان عتیق اصفهان، که یک میدان قدیمی در اصفهان بود و همچنین میدان‌های قدیمی دیگر ایران، مانند میدان امیر چخماغِ یزد و میدان شاه و میدان صاحب‌آباد قزوین دانست.

میدان‌ نقش‌ جهان مکان اجرای جشن‌های سلطنتی، رژه‌ی ارتش، بازی چوگان، جمعه بازار و نمایش‌های فراوانی بود که باشکوه برگزار می‌شدند. زمین بازی چوگان این میدان به قدری اصولی بود که خارجی‌ها برای ایجاد زمین بازی چوگان از آن الگوبرداری کرده‌اند.  

میدان نقش جهان اصفهان این روزها هم پر از آوازه و افتخار است؛ بعد از تکمیل موزه‌ی اسلامی در طبقه‌ی فوقانی این میدان، می‌توان به بزرگ‌ترین مرکز آشنایی با فرهنگ اسلامی دسترسی داشت.

۱۳- تخت سلیمان

تخت سلیمان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی است که از زیبا ترین جاذبه‌ های ایران به شمار می‌رود. قدمت این مجموعه‌ی گردشگری به ۳۰۰۰ سال می‌رسد و نام آن در فهرست سازمان میراث جهانیِ یونسکو به ثبت رسیده است. تخت سلیمان را می‌توان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و مذهبی و همچنین بزرگ‌ترین محل نیایشگاه قبل از اسلام معرفی کرد. این منطقه که مهم‌ترین پایگاه “دین زرتشت” به شمار می‌رفت، بخش‌هایی مختلفی دارد که عبارت‌اند از ایوان خسرو، آتشکده‌ی آذرگشنسب، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و… .

تخت سلیمان که در متن‌های پهلوی به آن شهر گنجک می‌گفتند، در یک دره‌ی سرسبز که در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری از شمال شرقی تکاب است واقع شده. اقوام مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغول‌ها در این منطقه سکونت داشتند و در طی تمامی دوره‌ها قدرت و شکوفایی این منطقه قابل احساس بود.

نکته‌ی جالب توجه در مورد تخت سلیمان این است که در این منطقه می‌توان جریان انرژی زمین را به شیوه‌ای فوق‌العاده درک کرد؛ به این صورت که گردشگران به این منطقه می‌آیند و در زمان اوج فعالیت‌هایِ انرژی زمین، همگام با عقربه‌های ساعت به دور دریاچه می‌چرخند تا یک احساس بی‌نظیر روحی روانی را تجربه کنند.

دستور ساخت این منطقه‌ی باستانی جذاب را “بهرام گور” که یکی از پادشاهان ساسانی بود داده است و پادشاهان ساسانی دیگر هم در توسعه و رونق آن دخیل بودند. پس از حمله‌ی روم به ایران و پذیرفت دین اسلام به عنوان آیین واحد کشور، این منطقه دیگر مورد بازسازی و مرمت قرار نگرفت. موبد موبدان پس از اسلام با سردار آذربایجان توافق کرد که به پرداخت مالیات بپردازد و مانع تخریب این بنا شود؛ از این رو این آتشکده تا ۴۰۰ سال بعد حیاتش را ادامه داد.

مطالعه بیشتر:

معروف ترین بناهای تاریخی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

افسانه‌ها و روایات بسیاری راجع‌به این بنای باستانی وجود دارد که گردشگران را ترغیب می‌کند که از این منطقه دیدن کنند.

۱۴- ارگ بم

ارگ بم یکی دیگر از زیباترین جاذبه های ایران است که ساختمان‌هایی محصور و بلند آن در مجاورت شهر کرمان قابل مشاهده است. این بنا که جزو اصلی‌ترین و معروف‌ترین بناهای استان کرمان محسوب می‌شود از جاذبه‌های گردشگری‌ای است که در سازمان جهانی یونسکو هم ثبت شده است. این بنا در واقع شهری باستانی بوده است که معماران آن با هوشمندی بسیاری آن را بنا کرده‌اند؛ به این صورت که در ساخت آن به همه‌ی جنبه‌ها فکر شده و به لحاظ ساختار دفاعی و امنیتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

این بنا به دو بخش رعیت نشین و حکومت نشین تقسیم می‌شد و هر کدام از بناهای ساخته شده کارکرد خاص خودشان را داشتند. ارگ بم در واقع قلعه یا دژی بزرگ است که ارگ، به عنوان بلندترین نقطه‌ی آن شناخته می‌شود. این قلعه‌ی بزرگ در راه جاده‌ی ابریشم قرار داشت و تا سال ۱۸۵۰ بعد از میلاد، رونق بسیاری داشت و دلیل مشخصی وجود ندارد که مردم،چرا این قلعه را ترک کرده‌اند.

این بنای بی نظیر تا سال ۱۳۸۲ بزرگ‌ترین سازه‌ی خشتی جهان شناخته می‌شد اما در اثر زلزله‌ی شدیدی که متوجه این منطقه شد، بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و فروریخت. زلزله‌ای که شهر بم را لرزاند تقریبا ۸۰ درصد از این بنای تاریخی را تخریب کرد اما از آن سال به بعد، خوشبختانه مورد مرمت و بازسازی بسیاری قرار گرفت. اهمیت جهانی ارگ بم باعث شد تا برخی از کشورها مانند فرانسه، ژاپن و ایتالیا وارد جریان شده و در بازسازی این بنای تاریخی سهیم شوند. فرانسوی‌ها همچنین توانستند نقشه‌ی این بنا را تهیه کرده و در اختیار ایران قرار دهند؛ بانک جهانی هم به عرصه آمد و توانست با کمک‌های مالی مقداری از این خسارت‌ها را جبران کند. 

ارگ بم

۱۵- پاسارگاد

مجموعه‌ی وسیع پاسارگاد جزو زیباترین جاذبه های ایران است که به عنوان پنجمین اثر بی‌نظیر ایرانی، در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این منطقه که در ۱۳۰ کیلومتری قسمت شمالی شیراز قرار گرفته است، مجموعه‌ای است که تشکیل می‌شود از سازه‌های مسجد، باغ شاهی، آبنمای باغِ شاهی، کاخ بارعام، کاخ دروازه، قصر اختصاصی، دو کوشک، آتشکده، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کمبوجیه و آرامگاه کوروش کبیر که از نقاط اصلی گردشگری این منطقه به حساب می‌آید.

شهر پاسارگاد به دستور کوروش در منطقه‌ای مابین شیراز و اصفهان ساخته شد و به عنوان اولین پایتخت هخامنشیان به رونق رسید. این منطقه ۱۶۰ هکتار وسعت دارد و با یک دشت بزرگ احاطه شده است. این مجموعه در زمان هخامنشیان دارای دو کاخ، یک باغ باشکوه و تالارهایی با ستون‌هایی بسیار بزرگ بود که عظمت خاصی را نشان می‌دادند.

همانطور که ذکر شد در سفر به شهر پاسارگاد می‌توانید علاوه بر مقبره‌ی کوروش کبیر از چندین منطقه‌ی گردشگری دیگر هم بازدید کنید. نوع معماری خاص این آرامگاه بسیار جالب توجه است؛ به این صورت که در عین سادگی بسیار با شکوه است و طوری ساخته شده است که در طول زمان به سرعت تخریب نشود.

در اقصی نقاط این شهر پر ماجرا می‌توانید بناهای زیبا و خاصی را ببینید که هر کدامشان روایتگر یک جریان هستند؛ محوطه‌ی مقدس پاسارگاد نیز یکی از همان بناها است. این محوطه در ۱۲۰۰ متری شمال غربی پاسارگاد قرار گرفته است؛ یک فضای دنج که دو سکوی سنگی سفید رنگ و تپه‌ای مستطیل شکل در آن دیده می‌شود. این سکوها به عنوان یک آتشدان در مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ به این صورت که یک فرد بلند مرتبه که می‌توانست یک پادشاه باشد، روی سکو می‌رفت و در مقابل آتش به نیایش می‌پرداخت.

این منطقه از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری شیراز محسوب می‌شود که جذابیت‌های بسیاری دارد.

۱۶- باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یا همان شازده ماهان یکی از باغ‌های ایرانی تمام عیار است که در استان کرمان واقع است. این باغ جزو ۹ باغ مشهور ایرانی است که در سال ۱۳۹۰ در کنار چند باغ ایرانی دیگر به ثبت سازمان میراث جهانی یونسکو درآمد.

باغ سرسبز شازده ماهان یادگار دوره‌ی قاجار است و دستور ساخت آن را محمدحسن خان، سردار و حاکم وقت شهر کرمان صادر کرد. این بنا در زمان حاکم بعدی که “عبدالحمید میرزا ناصرالدوله” نام داشت، تکمیل‌تر شد. میرزا ناصرالدوله نوه‌ی دختریِ ناصرالدین شاه و کسی بود که نام این باغ از نام او گرفته شد.

باغ شازده ماهان در فاصله‌ی ۲ کیلومتری از شرق ماهان، که شهری از توابع کرمان است قرار گرفته است؛ یعنی دقیقا روی دامنه‌ی‌ کوه‌های تیگران. آب و هوای مطبوع و فضای دلنشین این باغ، گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

گردشگران می‌توانند در این باغ با خیال راحت وقت بگذرانند. می‌توانند غذاهای بی‌نظیر این رستوران را در عمارت شاه نشین یا فضای باز میل کنند و حتی به اقامت در مهمانسرای این باغ بپردازند. امکان اسب سواری و خرید صنایع دستی هم در این محوطه وجود دارد که هر کدام جذابیت خاص خودشان را دارند.

۱۷- مسجد جامع اصفهان

 مسجد جامع اصفهان جزو زیباترین جاذبه های ایران است که تاریخ ساخت آن به سال دوم هجری قمری باز می‌گردد. این مسجد با نام‌های مسجد جمعه و مسجد جامع عتیق هم شناخته می‌شود. این بنای قدیمی در سال ۱۵۶ هجری قمری در ابعادی کوچکتر ساخته شد. بعد از ۷۰ ساله شدن این مسجد، خلیفه‌ی عباسی دستور داد تا آن را تخریب کنند و مسجد جدیدی را با ستون‌های چوبی در همان منطقه بنا کنند.

مسجد جامع جدید دچار تغییرات شد؛ این بار از سبک مسجدهای عربی خارج شد و با یک سبک جدید ساخته شد. معماری سبک جدید به این صورت بود که در هر ضلع مسجد یک ایوان جداگانه ساخته می‌شد. این سبک که به سبک مساجد ایرانی معروف شد زیبایی و عظمت خاصی را به این بنا بخشید.

سال ۵۱۵ هجری قمری سالی بود که اسماعیلیان مسجد جامع را به آتش کشیدند؛ به این صورت که مورد آسیب‌های بسیاری قرار گرفت و قسمت‌های عظیمی از آن تخریب شد. اما در طول دوره‌های مختلف، توسط حکومت‌های مظفری، ایلخانی، صفوی، تیموری و قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

با ساخت این مسجد زیبا سبک مسجدهایی ایرانی مورد توجه قرار گرفت و سعی شد تا این سبک در تمامی مساجد ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد.

قسمت‌های مختلف مسجد جامع اصفهان عبارت‌اند از شبستان مسجد، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویشی، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد، ایوان عمر، شبستان بیت الشتا، مسجد الجایتو و یک شبستان زیبا و کوچک. بازدید از مناطق مختلف این مسجد به شدت لذت بخش است؛ معماری زیبا و بخش‌های مختلف آن شما را به یاد حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام می‌اندازد.

۱۸- کاخ گلستان

 کسانی که دوست دارند در تهران از یک بنای تاریخی بی‌نظیر و بسیار زیبا دیدن کنند، باید کاخ گلستان را به آن‌ها پیشنهاد داد. این نام در بین جاذبه‌های گردشگری تهران درخشندگی بسیاری دارد. قدمت این مجموعه که به ثبت سازمان جهانی یونسکو هم رسیده است، به ۴۴۰ سال قبل می‌رسد. مجموعه‌ی گلستان که به آن تالار گلستان نیز می‌گویند، میزبان آقا محمدخان، محمد شاه، فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، ناصرالدین شاه، احمد شاه و محمدعلی شاه قاجار بوده است.

این مجموعه‌ی گردشگری دارای بناهای متعددی است که هر کدام پر از جذابیت هستند و یک داستان خاص دارند.

در بازدید از کاخ گلستان می‌توانید ظریف‌ترین نقش‌ها را بر کاشی‌‌کاری‌های آن ببینید و اوج هنر و لطافت را احساس کنید. می‌توانید به کافه و چایخانه‌ی آن سر بزنید و با دیدن یک ساختمان تاریخی با معماریِ ایرانی و اروپایی به دل تاریخ سفر کنید. می‌توانید برای مدتی از شلوغی و دغدغه‌های شهر خارج شده و آرامش محض را در این منطقه احساس کنید. خلاصه  با بازدید از این مجموعه‌ی تاریخی می‌توانید بکرترین احساسات جدید را تجربه کنید.

مطالعه بیشتر:

این مطلب را هم بخوانید
با بهترین جاهای لرستان آشنا شوید

زیباترین کاخ های تهران برای گشت و گذار

کاخ گلستان

۱۹- جنگل‌های هیرکانی

 جنگل‌های هیرکانی گلستان در گروه مهم‌ترین جنگل‌های جهان قرار گرفته‌اند و نقش تاثیرگذاری در اکوسیستم ایفا می‌کنند. جنگل‌های هیرکانی‌ای که در ایران و آذربایجان قرار گرفته‌اند، از مهم‌ترین مناطق زیست کره محسوب می‌شوند.

اهمیت این جنگل‌ها به قدری زیاد است که نامشان در سازمان ملی یونسکو به ثبت رسیده است. وجود گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد در این جنگل‌ها، این منطقه را به یکی از خاص‌ترین نقاط جهان تبدیل کرده است؛ اگرچه در طول زمان نسل بسیاری از آ‌ن‌ها ادامه‌دار نشده است ولی از منحصر به فرد بودن و اهمیت آن چیزی کم نمی‌شود. خاص بودن نوع پوشش گیاهی و جانوری در این منطقه، به دلیل وجود آن‌ در مجاورت کوهستان‌ها و دریای خزر است.

بیشتر وسعت جنگل‌های هیرکانی را می‌توان در ایران مشاهده کرد اما وجود همان بخش‌های کوچک در کشور آذربایجان، باعث بهره برداری هر دو کشور از منابع طبیعی آن شده است. جنگل‌های هیرکانی بخشی از ثروت جهانی هستند که باید به دقت از آن‌ها مراقبت شود؛ این کار بر عهده‌ی ایران و آذربایجان است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های بسیاری انجام دهند.

جنگل‌ها از مهم‌ترین منابع تامین اکسیژن و هوای پاکیزه در جهان هستند؛ گونه‌های جانوری خاص نیز در جنگل که زیستگاه اصلی‌شان است زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل جنگل‌ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند، زیرا کامل کردن چرخه‌ی حیات بر عهده‌ی آن‌ها است.

دانشمندان و زمین شناسان با تحقیق‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که قدمت جنگل‌های هیرکانی به ۴۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد؛ به این ترتیب که می‌توان عنوان یک موزه‌ی طبیعی، پر از فسیل‌های گیاهی چندین هزار ساله را به آن‌ها اختصاص داد.

جنگل‌های هیرکانی شمال، مثل یک نوار سبز متراکم در حاشیه‌ی جنوبی دریای خزر قرار گرفته‌اند و این منطقه را به یکی از خوش آب و هواترین مناطقی که ذخایر آبی بسیار غنی‌ای دارد تبدیل کرده‌اند.

مطالعه بیشتر:

جنگل های هیرکانی ، الماس سبز شمال کشور را بشناسید

۲۰- اورامانات

 روستای اورامانات یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌ های ایران است که در قسمت اورامان شهرستان “سروآباد” واقع شده است. اورامانات منطقه‌ای است که بین ایران و عراق مشترک است و هر ساله توریست‌های بسیاری را از کشورهای آلمان و اسپانیا به خود جذب می‌کند.

این منطقه دارای دو چشمه‌ی مشهور به نام‌های لیله و سیروان است؛ این دو رود در مجاورت عراق به هم متصل شده و پیوندگاهی را به وجود می‌آورند که به آن “دروله” می‌گویند. خانه‌های این منطقه مانند ماسوله به صورت پلکانی ساخته شده‌اند و جنسشان از سنگ است؛ به همین دلیل به این روستا عنوان “روستای هزار ماسوله” را اختصاص داده‌اند.

مردم روستای اورامان تخت بر این باورند که اورامان در گذشته دارای یک حکومت و مرکزیت بوده است و برخی آن‌‌را به دوره‌ی ساسانیان نسبت می‌دهند. کاوش‌هایی که در این روستا انجام شده این را نشان می‌دهد که اورامان قدمتی ۶ هزار ساله دارد و به دوران مس مربوط می‌شود. باستانی بودن این منطقه را همچنین می‌توان از کتیبه‌ای که مربوط به دوره‌ی آشور است ثابت کرد. البته نام‌ها و آداب و رسومی که در این منطقه حاکم هستند هم دلیل دیگری بر باستانی بودن این روستا هستند اما هنوز هم سند معتبری برای اثبات این قضیه در دسترس نیست.

آب و هوای کوهستانی منطقه و جنگل‌های سرسبز و زیبای آن از دلایلی هستند که باعث می‌شوند گردشگران آن‌را برای مسافرت انتخاب کنند. مردم این دهکده به زبان اورامی سخن می‌گویند و آیین‌های مذهبی باستانی نیز در این منطقه رواج دارد. در سفر به این منطقه‌ی عالی بنظر حال و هواهای هیجان‌انگیزی را تجربه خواهید کرد. 

کلام آخر…

در این مقاله از سپنجا تمام سعی و تلاش خود را کردیم تا تنوع جاذبه ها را داشته باشیم ، از شهر های مختلف و نقاط مختلف کشور ایران جاذبه نام بردیم و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما را بازگو کنیم ، با آرزوی بهترین ها برایتان، سفر خوبی را آرزومندیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4.5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا