دیدنی های ساری

جنگل های هیرکانی ، الماس سبز شمال کشور را بشناسید

جنگل های هیرکانی یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی در کشورمان هستند. مردم عادی و محلی این جنگل ها را با نام جنگل های شمال می‌شناسند؛ جنگل هایی که در بین دو کشور ایران و آذربایجان مشترک هستند.

جنگل های هیرکانی در جنوب دریای خزر قرار دارند و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. خوب است بدانید آنها را با نام های جالب دیگری مانند “قدیمی ترین جنگل های دنیا در ایران”، “موزه طبیعی”، “فسیل زنده” و … یاد می کنند.

با سایت سامانه رزرو و اجاره ویلا، اقامتگاه بوم گردی و سوئیت سپنجا همراه باشید؛ چرا که قرار است این جنگل ها را به طور کامل بشناسید و سفری به آنجا با هم داشته باشیم.

جنگل های هیرکانی یعنی چی

برای پاسخ به این سوال، باید با تاریخچه این جنگل های به خوبی آشنا شویم. عمر جنگل های هیرکانی بسیار زیاد است؛ به طوری که برخی از افراد می گویند مربوط به دوره دایناسورها است!

چنین جنگلی با قدمت بسیار زیاد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و ارزش طبیعی بالایی دارد. نام این جنگل ها از هیرکان گرفته شده است. برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.
هیرکان در واقع همان گرگان خودمان است که قدیم ها در زبان مازنی به آن هیرکان، جرجان یا ورکان گفته می شده است. نام ورکان در کتیبه های هخامنشی هم دیده شده است؛ این موضوع اثباتی بر روی قدمت بالای این جنگل ها است.

معرفی جنگل های هیرکانی
معرفی جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی در کدام استان است

جنگل های هیرکان را نمی‌توان منحصر به استان خاصی در کشورمان دانست. این جنگل ها در جنوب دریای خزر قرار دارند و از منطقه هیرکان آذربایجان تا گرگان ادامه دارند. جنگل های هیرکانی در مقابل سرما مقاوم نیستند و در آب و هوایی گرم و معتدل دریای خزر روییده اند.

ارتفاع درختان این جنگل از سطح دریا تا حتی دو هزار و هشتصد متری است!

به نظر شما این ارتفاع چه قدر می تواند در منظره هایی که می توانید ببینید، تاثیرگذار است؟

جنگل های هیرکانی دارای ۵۵۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارند و متاسفانه باید بگوییم که تاکنون بیش از ۵۱ درصد از آنها منقرض شده است. از این وسعت زیاد این جنگل ها، تنها از ۱۰ درصد آن محافظت می شود.

جنگل های هیرکان زیست گاه بسیار مناسبی را برای زندگی گونه های مختلف جانوری و گیاهی پدید آورده است. ۲۹۶ نوع از پرنده ها، ۹۸ گونه از جانوران پستاندار در آن زندگی می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 7 مقصد برتر در فصل پاییز

همچنین جالب است بدانید، ۱۵۰ نوع از گیاهان بومی و بوته ای هم در این جنگل ها حضور دارند که افتخار بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شود.

 

جنگل های هیرکانی کجاست
جنگل های هیرکانی کجاست

پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی

همانطور که گفتیم ۱۵۰ گونه از انواع مختلف درخت ها و گیاهان بوته ای در این جنگل ها حضور دارد. درختانی که در جنگل های هیرکان قرار دارند، در لیست جنگل های سبز تابستانی و پهن برگ ها قرار می گیرند.

در این جنگل ها انواع گیاهی راش، توسکا، بلوط، زبان گنجشک، سرخدار، نمدار، انجیلی، لرگ، خرمندی، انجیر، افرا و لیلکی بیشتر از بقیه دیده می شوند. این موضوع برای کسانی که به دنبال تحقیق در طبیعت هستند، موضوع بسیار جالبی است.

همچنین درختچه های بسیار زیبایی مانند زغال اخته، انار، ازگیل، کوله خاس، آلوچه وحشی، سیب وحشی و … هم در آنجا حضور دارد.

جالب است بدانید برخی از انواع گیاهی در این منطقه وجود دارد که نظیر آنها در دیگر نقاط دنیا، کم دیده می شود و این جنگل ها را بسیار جذاب تر و خاص تر کرده است. در این بین می توان به درختان سرخدار، زربین و سرونوش اشاره کرد.

آیا تابحال این درخت ها را از نزدیک مشاهده کرده اید؟ چه تجربه ای برای بازدید این درخت ها داشته اید؟

جنگل های هیرکانی، افتخاری برای ایران

با توجه به قدمت بالای این جنگل ها، آذربایجان برای ثبت جهانی این جنگل ها در یونسکو، اقدام کرد؛ اما با وجود آنکه بیشتر این جنگل ها در ایران قرار دارد، با این درخواست مخالفت شد.

پس از آن درخواستی مشترک  از دو کشور به یونسکو فرستاده شد. البته اختلافاتی هم در بین دو کشور وجود دارد.

یکی از این اختلافات ترتیب نام کشور ها است؛ از آنجایی که بیشتر وسعت جنگل در ایران قرار دارد باید اول بیاید، اما یونسکو ترتیب حروف الفبارا حفظ می کند!

امید است که زودتر در بین دو کشور توافق شود و این افتخار به ثبت جهانی برسد. نظر شما در این باره چیست؟

مطالعه بیشتر: بزرگ‌ترین و زیباترین پارک های جنگلی ایران

جانوران جنگل های هیرکانی
جانوران جنگل های هیرکانی

بازدید از این جنگل ها

یکی از بهترین پیشنهاداتی که می توانیم برای بازدید از این جنگل ها بدهیم، جنگل های ابر است. در جنگل ابر ضخامت کوه ها کم است و از لا به لای آنها، ابرها به سمت پایین آمده اند و تصویری فوق العاده را برای جنگل ها ساخته اند.

اختلاف فشار و عوامل دیگر همگی دست به دست هم می دهند تا در دنیایی خیالی و روی ابرها، قدم بزنید. جنگل ابر، یکی از بهترین نمونه های جنگل هیرکانی است.

آیا برای بازدید از این جنگل ها برای خود اقامتگاه گردشگری ایده آل را پیدا کرده اید؟ در سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا  شما قادر هستید، بهترین ویلاها را پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به فیلبند مازندران

نابودی جنگل هیرکانی

ایران از لحاظ پوشش جنگل، کشور غنی ای نمی باشد؛ اما با این حال هر ساله ما شاهد از بین رفتن جنگل هیرکانی هستیم. عوامل متعددی در این انقراض دست دارند که از جمله آنها می توان به پیشرفت زیاد صنایع چوب و کاغذ، پروژه های ساختمانی مانند ساخت سدها و … است.

به عنوان مثال برای ساخت سد گلورد استان مازندران، بیش از سی هزارتا از درخت های این جنگل قطع شد! این موضوع واقعا نگران کننده است و امید داریم که فکری برای جلوگیری از این موضوع اندیشه شود.

مطالب بیشتر: راهنمای سفر به شمال در زمستان

نابودی جنگل های هیرکانی
نابودی جنگل های هیرکانی

تور جنگل های هیرکانی

در سفر به شمال کشورمان می توانید بازدید از این جنگل ها را در برنامه تان قرار دهید. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در تور جنگل های هیرکانی مطرح می شود، اقامت است.

برای بازدید از این جنگل ها، شهرهای زیادی برای انتخاب و اقامت وجود دارد. از مازندران بگیرید تا گیلان! حتی گاهی گرگان و تبریز هم در این محدوده جنگل قرار می گیرد. هر شهری را که در این قسمت ها انتخاب کنید، بازدید از جنگل هم یکی از جاذبه های سفرتان خواهد بود.

برای اقامت در شهر های شمالی می توانید با خیال راحت کارهایتان را به سپنجا بسپارید. تنها کافی است وارد سایت سپنجا شوید، شهر مورد نظرتان را جست و جو کنید و با تعداد زیادی از اقامت گاه های مختلف رو به رو شوید. همه چیز برای شما در سپنجا فراهم شده است.

بسته به هر نوع سلیقه ای که دارید می توانید از سوئیت ها، خانه های اجاره ای، اقامتگاه های بومگردی، اتاق های سنتی، ویلاهای لوکس و … استفاده کنید. اگر تجربه سفر به جنگل هیرکانی را دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا جنگل های هیرکانیرا به شما معرفی کنیم. آیا تابحال در مورد این جنگل ها چیزی شنیده بودید؟ در بخش نظرات می توانید تجربیات خود را با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا