جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به کلیبر

در فکر سفر به کلیبر هستید؟ اصلا می‌دانید کلیبر کجاست؟ اگر چیزی در مورد این نقطه از کشور نمی‌دانید، فقط به خواندن ادامه دهید تا همه چیز دستگیرتان شود. کشور عزیزمان ایران، شهرها و روستاهای فراوانی دارد و هر یک از آنها ویژگی و زیبای خاص خود را دارند.

جدای از شهرها و روستاهایی که در مناطق کویری کشور واقع شده‌اند و مناظر خیره کننده‌ای از کویر را به نمایش درآورده‌اند، روستاها و شهرهایی هم هستند که وقتی پای به خاکشان می‌گذاری، احساس می‌کنی وارد اروپا یا قطعه‌ای از بهشت شده‌ای؛ جاده‌های احاطه شده با درختان و گونه‌های گیاهی خاص، آب وهوای تمیز و طراوت‌بخش، مناظر و چشم اندازهای فوق العاده و مردمان خوش رو. کلیبر را نیز، چنین جایی تصور کنید. این شهرستان شگفت انگیز در شمال غرب و نزدیک مرز آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

به جرات می‌توان گفت که خداوند هنگام خلقت کلیبر، هنر زیادی خرج کرده است. باید  به این شهر زیبا سفر کنید تا بفهمید که ما از چه چیزی صحبت می‌کنیم. اگر تاکنون توفیق سفر به کلیبر را نداشته‌اید، امروز برایتان یک تور گردشگری مجازی برگزار می‌کنیم تا در جای جای این منطقه قدم بزنید و لذت ببرید. اگردوست دارید برای رفتن به این شهر آمادگی کامل پیدا کنید، با سپنجا همراه شوید.

کلیبر کجاست؟

کلیبر از توابع استان آذربایجان‌شرقی است و درست در ضلع شمالی این استان واقع شده است. این شهر با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های ایران به نام ارس از شمال آن عبور می‌کند. تبریز، تنها ۱۷۰ کیلومتر از آن فاصله دارد و می‌توان گفت از کلیبر تا تبریز در حدود ۳ ساعت راه است. شهرستان اهر در جنوب کلیبر و جلفا در غرب آن واقع شده‌اند. همچنین شهرهایی چون پارس‌آباد مغان و مشکین‌شهر در همسایگی آن قرار دارند.

کلیبر کجاست

آب و هوای کلیبر

از آنجا که کلیبر در بین کوه‌ها و تپه‌ها واقع شده است و از رودهای مختلفی از جمله رود ارس برخوردار است، آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی دارد. این منطقه چهار فصل، زمستان‌های پربرفی دارد و کوهستانی ‏بودن آن بارندگی‌های پاییزی، زمستانی و بهاری چشمگیری به دنبال دارد. به موجب همین امر، پوشش ‏جنگلی وسیع و انبوهی، بر روی ارتفاعات آن به وجود آمده است.

مطالعه کنید: کلیبر کجاست؟

بهترین زمان سفر به کلیبر

اگر بخواهیم کلیبر را با آذربایجان مقایسه کنیم، می‌بینیم که دمای کلیبر حدود ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای آذربایجان است و هوایی دارد که آدم را به شدت سرحال و پرانرژ می‌کند. این منطقه به دلیل داشتن جنگل‌های ارسباران از بکرترین نقاط ایران محسوب می‌شود و آب و هوایی کوهستانی دارد. حالا اگر می‌خواهید بدانید که چه فصلی بهتر است به کلیبر سفر کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم برنامه سفر خود را برای فصل تابستان یا اواخر فصل بهار تنظیم کنید. کلیبر در این دو فصل زیباترین مناظر از طبیعت را به نمایش می‌گذارد و به حدی زیبا و خوش آب و هوا می‌شود که روح هر انسانی را به پرواز در می‌آورد.

چگونه از تهران به کلیبر برویم؟

اگر از مبدا تهران به مقصد کلیبر سفر می‌کنید، تا کلیبر حدود ۷۷۰ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. شما می‌توانید با گذر از اتوبان قزوین – زنجان و سپس تبریز، تابلوهای راهنما به کلیبر را دنبال کنید تا شما را به این خطه سرسبز برسانند. قبل از سفر به کلیبر لازم است بدانید که این شهر ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه ندارد، بنابراین تنها راه دسترسی به آن از طریق خودروی شخصی است که در مجموع از تهران تا کلیبر حدود ۹ ساعت زمان خواهد برد.

سفر به کلیبر

جاهای دیدنی کلیبر

کلیبر از بهترین مقاصد برای سفرهای تابستانی است. این شهرستان خوش آب و هوا و سرسبز، جاهای دیدنی زیادی دارد که همه نوع سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. در ادامه چند مورد از بهترین مکان‌های تفریحی کلیبر را معرفی می‌کنیم. اینها شامل:

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یا جنگل قره داغ از بهترین و دیدنی‌ترین مکان‌های تفریحی کلیبر است. در این جنگل تا چشم کار می‌کند، درختان تنومند و سرسبز و گونه‌های گیاهی کمیاب دیده می‌شود. این جنگل اسرار آمیز با حدود ۷۲ هزار هکتار مساحت در جنوب رودخانه ارس آرام گرفته است و خانه‌ای امن برای گونه‌های وحشی و اهلی گوناگون مانند عقاب، گرگ، شاهین، شغال، خرس قهوه‌ای و همینطور گونه‌های گیاهی متنوع مانند افرا، گیلاس وحشی، بلوط، سرخدار و غیره است. سعی کنید اولین جایی که در سفر به کلیبر می‌بینید، جنگل ارسباران باشد زیرا مناظر این جنگل چنان زیبا و خیره کننده هستند که شما را به شدت سرحال و پرانرژی می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چالوس و معرفی شهر زیبای چالوس، چه شناختی از شهر چالوس دارید؟

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با طبیعت بکر جنگل های ارسباران

قلعه بابک

قلعه بابک که در ۱۳ کیلومتری غرب کلیبر واقع شده است، در جهان به عنوان یکی از برترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. این قلعه از آثار شاخص دوران ساسانیان است و بر فراز کوهستانی به نام بذ، بنا شده است. قلعه حیرت آور بابک به نام‌های مختلف دیر چون قلعه درسی، قصر جمهور، قلعه بذ، دژ بابک و همینطور قلعه جاویدان نیز شهره است و از آن در سفرنامه بابک خرمدین که مبارز قرن چهارم بوده است، به نیکی یاد شده است.

اگر دیدن قلعه‌های تاریخی حالتان را خوب می‌کند، در سفر به کلیبر از قلعه بابک دیدن کنید زیرا این یکی از بهترین قلعه‌های تاریخی است که در سراسر جهان می‌توانید ببینید. مسیر دسترسی به محلی که قلعه بابک در آن بنا شده است ماشین‌رو است اما برای دسترسی به خود قلعه که برفراز کوهستان بذ قرار دارد باید کمی کوهنوردی کنید یا از مسیر پلکانی ساخته شده از جنس سیمان که برای رسیدن به ارتفاعات و دیدن قلعه ساخته شده است استفاده کنید. راستی هرساله  ۱۵ تیرماه زادروز بابک خرمدین است. شما هم می‌توانید به جمع دوستداران این مبارز که طبق هر سال جشنی مختصر به مناسبت بزرگداشت آن در پای بنای مستحکم دژ برگزار می‌کنند بپیوندید.

قلعه بابک

منطقه آینالو

منطقه تفریحی آینالو در غرب کلیبر قرار دارد. طبیعت بکر، چشمه‌های گوارا و آب و هوای مناسب این منطقه شرایط را برای تفریح و طبعیت‌گردی گردشگران فراهم آورده است. این یک منطقه حفاظت شده است و هرگونه شکار، صید و قطع درختان در آن ممنوع اعلام شده است. اگر تنها یک بار در سفر به کلیبر از این منطقه بازدید کنید، خودتان مشتاق خواهید بود که بارها و بارها به آنجا برگردید!

مطالعه کنید: سفر به کلیبر، سرزمینی سرسبز در آذربایجان شرقی

پل‌های خداآفرین

پل‌های خداآفرین از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه کلیبر است. این جاذبه در ۷۰ کیلومتری شمال کلیبر، در روستایی به نام خداآفرین و در کنار رود ارس واقع شده است. این رود که از کوه‌های ترکیه سرچشمه می‌گیرد، با عبور از مرز ایران و جمهوری آذربایجان به دریای خزر می‌ریزد. پل‌های خداآفرین که یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ایران محسوب می‌شود در نزدیکی سد خداآفرین بر روی رود ارس احداث شده است. البته این پل به پل حسرت نیز معروف است و  قدمتش به دوران صفویان می‌رسد.

پل های خداآفرین

قلعه پشتو

جاذبه‌‌ی پیشنهادی دیگر در راهنمای سفر به شهر کلیبر، قلعه‌ای به نام پشتو است. پشتو نیز مانند قلعه بابک در بلندترین نقطه کوهی بنا شده است. کوهی که دست کم ۳ هزار متر ارتفاع دارد و در میان دو روستا به نام‌های پشتاب و کوجان واقع شده است. اگر دوست دارید در سفر به کلیبر با یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی ملاقات داشته باشید، حتماً از قلعه پشتو دیدن کنید.

بخوانید: معرفی بهترین قلعه های ایران

قلعه پیغام

تعداد قلعه‌های کلیبر کم نیستند و اینجا جایست که بیشتر از هر چیزی با قلعه‌هایش معروف شده است. یکی دیگر از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی این منطقه، قلعه پیغام در ۱۸ کلومتری قلعه بابک در روستایی به اسم پیغام است. این قلعه نیز به قصه نبردهای بابک خرمدین برمی‌گردد اما قدمت آن به دوران حکومت اشکانیان می‌رسد. قلعه پیغام نیز در ارتفاعات کوه بلندی بنا شده است و رود پرآب کلیبر از زیر آن می‌گذرد. برخی از کارشناسان و مردم عادی اظهار دارند که قلعه پیغام در واقع برای خبررسانی‌ و تبادل اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است و به موجب آن به قلعه پیغام شهرت پیدا کرده است.

آبگرم‌های کلیبر

سال‌های زیادی است که مردم به فواید آبهای معدنی پی برده‌اند، برای همین نقاطی از ایران که دارای چشمه‌های آبگرم هستند بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. کلیبر نیز مانند سرعین در استان اردبیل، از چشمه‌های آبگرم متعددی برخوردار است وهمواره از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌روند. اگر دوست دارید از فواید بی‌نظیر آبهای معدنی بهره‌مند شوید، در سفر به کلیبر سراغ آبگرم‌های آن بروید. یکی از این چشمه‌ها در روستایی به نام روستای آبیش احمد قرار دارد و به چشمه آبگرم موتاللیق مشهور است. علاوه بر این چشمه می‌توان از آبگرم قلعه کندی، چشمه آب‌معدنی بالاسا در جاده روستای بالاسنگ و… نیز نام برد.

آبگرم های کلیبر

کاروانسرای شاه عباسی کلیبر

کاروانسرای شاه عباسی در قسمت شمالی شهرستان کلیبر واقع شده است. این کاروانسرا اولین و تنها کاروانسرای این مکان بوده  و در ۱۲ کیلومتری جاده جانانلو – کلیبر واقع شده است. ساختمان آن در ابتدا از از سه سالن برخوردار بوده که امروز از مجموع سه سالن تنها یکی باقی مانده است. با اینکه این کاروانسرا امروز به یک ویرانه تبدیل شده است اما هنوز هم چیزهایی برای نمایش دارد. مانند بقایای دیواره سنگی در محوطه‌ی آن که متعلق به دوران قبل از صفویه است. جاذبه‌های نزدیک به کاروانسرای شاه عباسی شامل پل خداآفرین، موزه خداآفرین، عمارت تومانیانس، برج قارلوجا و همینطور قلعه آوارسین می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
۴ شهر مرزی ایران که باید آن ها را بشناسید!

سوغات شهرستان کلیبر

مطمئناً در سفر به کلیبر نیز مانند سفر به هر شهر و دیاری، سراغ خرید سوغاتی خواهید رفت. سوغات شهرستان کلیبر اشیاء گران قیمت زینتی نیست بلکه  زغال اخته و انار است. البته علاوه بر زغال اخته و انار، فرآورده‌های این دو خوراکی خوشمزه مانند لواشک، برگه و خشکه، ترشی و همینطور ژله و شربت نیز هست. از صنایع دستی این شهرستان که توسط مردمان عشایر تولید می‌شوند نیز می‌توان به ورنی بافی اشاره داشت.

اقامت‌ در کلیبر

با این همه مکان تفریحی و جاذبه‌ که شهرستان کلیبر دارد به خودتان ظلم کرده‌اید اگر چند روزی را در این شهر نمانید. اگر برایتان مقدور بود، چند روز بیشتر بمانید تا بتوانید دست کم از بهترین جاهای آن بازدید کنید. برای اقامت هم هم نگران هیچ‌چیز نباشید. خوشبختانه در کلیبر هم هتل‌های متنوع وجود دارد و هم اقامتگاه‌های بومگردی. در اینجا ما چند نمونه از هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کلیبر را معرفی می‌کنیم تا اگر برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنید، دچار سردرگمی نشوید. اینها شامل:

اقامتگاه بوم‌گردی اوبا

اگر گزینه اقامتی‌تان در سفر به کلیبر اقامتگاه‌های بوم‌گردی بود، می‌توانید در اقامتگاه اوبا در منطقه قلعه بابک برای خود جا رزرو کنید. اوبا از فضایی بسیار دنج آرام‌بخش برخوردار است و دقیقاً به سبک عشایر ساخته شده است. استراحت در دل طبیعت و بهره‌مند شدن از آب و هوا و مناظر طبیعی از مزایای اقامت در اقامتگاه اوبای کلیبر است.

اقامتگاه بومگردی اوبا

اقامتگاه بوم‌گردی گلوسنگ کلیبر

یکی دیگر از بهترین اقمتگاه‌های بوم‌گردی کلیبر که به دلیل خدمات دهی عالی مشهور شده است، اقامتگاه گلوسنگ در روستایی به همین اسم است. روستای گلوسنگ تنها ۵ کیلومتر از شهر فاصله دارد و به دلیل برخورداری از طبیعتی سرسبز در پیرامون خود، هوای طراوت‌بخش و امکانات خوب مورد استقبال طبیعت‌گردان واقع شده است. برای اجاره سوئیت در کلیبر روی لینک کلیک کنید.

هتل آنزا

هتل آنزا، از هتل‌های محبوب و معروف شهر کلیبر است. این هتل در یک مکان خوش آب و هوا و بسیار آرام احداث شده است و با امکانات عالی آماده پذیرایی از گردشگران باسلیقه‌ایست که از میان صدها مقصد گردشگری، کلیبر را انتخاب کرده‌اند. در سفر به کلیبر اگر در این هتل اقامت کنید از دغدغه پختن شام و نهار یا بیرون رفتن برای صرف غذا به دور خواهید بود چون از یک رستوران عالی برخودار است که انواع غذاهای ایرانی و خارجی را طبخ می‌کند.

آدرس هتل آنزا: ایران، آذربایجان شرقی، کلیبر، خیابان فرمانداری، کوچه ثبت احوال

غذاهای محلی کلیبر

کلیبر نیز مانند هر شهر ایرانی دیگر، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و خارجی منحصربه فرد از غذاهای محلی مخصوص نیز برخوردار است. در همین بخش می‌توانید چند مورد از غذاهای محلی کلیبر را بشناسید.

آش زغال اخته

همانطور که در بخش سوغات این راهنمای سفر گفته شد، زغال اخته محصول اصلی باغ‌های کلیبر محسوب می‌شود. برای همین در سبد غذایی کلیبری‌ها نیز جای گرفته است. کلیبری‌ها با این میوه آبدار و خوشمزه، آشی فوق‌العاده خوش طعم و مفید طبخ می‌کنند که اگر در سفر به کلیبر آن را امتحان نکنید، ظلم بزرگی در حق خود قائل شده‌اید. لوبیا چیتی، پیاز، زغال‌اخته، سبزی، فلفل و… مواد اولیه آش زغال اخته هستند.

آش زغال اخته کلیبر

میوه آشی

در کلیبر یک آش میوه‌ای دیگر به نام میوه آشی پخت می‌شود که بسیار قوی و خوش طعم است. برای تهیه این آش سنتی و مقوی از میوه‌هایی مثل آلبالو، گوجه‌سبز و زردآلو استفاده می‌شود.

سخن آخر…

دیدنی‌ها و زیبایی‌های کلیبر در آذربایجان شرقی به قدری زیاد هستند که اگر چند مقاله دیگر هم بنویسیم، مطمئن نیستیم که به طور کامل ادای دین کرده باشیم. اما در هر صورت در این مقاله از سپنجا تمام سعی‌مان را کردیم تا علاوه بر معرفی بهترین جاهای دیدنی کلیبر، هرآنچه که نیاز است قبل از سفر به این شهر بدانید را ارائه دهیم. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید یکی از بهترین سفرهای زندگی‌تان را در کنار خانواده تجربه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 7 میانگین: 3.1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا