بدون دسته بندی

روستای گردشگری شیروان+ ۴ تا از جاذبه های دیدنی شیروان!

روستای گردشگری شیروان+ 4 تا از جاذبه های دیدنی شیروان!

روستای گردشگری شیروان+ ۴ تا از جاذبه های دیدنی شیروان!

“روستای گردشگری شیروان” به عنوان یکی از قدیمی ترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی که در طول سال میزبان جمعیت زیادی مسافران و زائران حرم قدس رضوی از نقاط مختلف کشور است.

روستاهای دیدنی شیروان از برترین روستاهای گردشگری و توریستی‌ ترین مناطق کشور محسوب می‌شوند.

آیا می دانستید شهرستان شیروان پس از طی ۶۰ کیلومتر از شرق شهر بجنورد، به عنوان بهشت ناشناخته دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی هر سال گردشگران زیادی جذب مناطق دیدنی خود کرده است؟

چرا که با توجه به  صحبت های رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از نیاز های مهم و ضروری روستاهای گردشگری شیروان تلاش برای توسعه و ایجاد زیرساخت های گردشگری می باشد.

به همین دلیل با وجود گردشگران و مسافران زیادی که جذب این مناطق بکر و ییلاقی می شوند و با توجه به محاسن ویژه ای که دارند علاوه بر آن نقش مهمی در رونق بخشیدن به کسب و کار اهالی آن منطقه خواهند داشت.

با فرا رسیدن فصل تابستان، بسیاری از اهالی شیروان و دیگر مناطق خراسان چند روزی را جهت کوهپیمایی در مناطق ییلاقی  روستاهای اطراف شیروان همچون، باغ خان، قورّه دره، آبشار اسطرخی، رودخانه کهنه اوغاز و…. سپری می کردند.

اگر شما هم به شیروان سفر کردید از سوغاتی های لذید آن مثل انگور و کشمش درجه یک غافل نشوید!

اقامت در خانه روستایی در شیروان

طبیعت و مکان های گردشگری شیروان

در کنار این جاذبه های طبیعی و تنوع در روستاهای گردشگری شیروان می توان از این بین به جذابیت های بی نظیر فرهنگی و مذهبی مانند امامزاده حمزه رضا(ع) یکی از آثار دیدنی دوران غزنوى که در شهر زیارت قرار دارد .

امام‌زاده قاسم الحسنی که در کنار مقبره آن چشمه آب درمانی مختومی قرار دارد توانسته شمار زیادی از مسافران و توریست‌های داخلی و خارجی یا حتی مردم بومی شیروان از خاصیت اثربخش آب درمانی چشمه استفاده کنند.

اما حالا شیروان در زمره شهرهای ناشناخته کشور تلقی می شود، ولی همچنان پر از گنجینه های دیدنی، جذاب و منحصربفردی است که در این میان به برخی از این روستاهی زیبا اشاره میکنیم. با سامانه رزرو و اجاره خانه مبله، ویلا، سوئیت، بومگردی سنتی و … سپنجا همراه باشید:

چشمه درمانی از جازبه های روستای گردشگری شیروان!

قدمت و آوازه این چشمه که مربوط به دوره خوارزمشاهیان بوده به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیروان قرار دارد. جالب است بدانید یکی از دلایل ناشناخته ماندن این چشمه اطلاع رسانی نشدن بین  گردشگران  و حتی مردم استان است.

این مطلب را هم بخوانید
تنگه رغز در داراب استان فارس

با این حال طبق یک سنت قدیمی که در بین مردم آن منطقه مرسوم بوده و اعتقادات بسیاری از اهالی که در روز چهارشنبه هر هفته از چشمه مختومی (خادمی) که در کنار گلزار شهدا قرار گرفته به شفای آب درمانی این چشمه پی برده اند.

دره بهشت شیروان

آیا می دانید در گویش زیبای ترکی زوارم به چه معناست؟

روستای زوارم مجموعه ای از جاذبه های زیبا و از روستاهای دیدنی شیروان که در بین دل دره ای طویل و  سر سبز با آبشارها و کوه های سربه آسمان کشیده جذابیت های بی نظیری از طبیعت را به نمایش درآورده است .

روستای گردشگری زوارم  به عنوان یکی از ناشناخته ترین مناطق ییلاقی خراسان شمالی، معروف به «دره بهشت» می باشد. منطقه گردشگری بسیار قدیمی زوارم  از جاذبه های دیدنی شیروان است در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شیروان قرار دارد.

که تا کنون  بیش از سه هزار نفر جمعیت ساکن این منطقه زیبا هستند که به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

اقامت در اقامتگاه بومگردی در شیروان

دره بهشت یکی از دیدنی های روستاهای گردشگری شیروان

روستای گردشگری اسطرخی

از جاذبه های دیدنی شیروان میتوان به منطقه گردشگری اسطرخی اشاره کرد.

هدف نام گذاری این روستا به عنوان یک منطقه نمونه و گردشگری به دلیل قرار گرفتن بین مسیر ارتباطی شیروان تا اسفراین (سالوک) از مناظر چشم نواز و زیبای اسطرخی آبشاری است که در دل دره ای نسبتا طویل و سر سبز قرار گرفته به آبشار شارشار معروف است.

در بین ساکنان شیروان این آبشار با ارتفاع نسبتا بلند با سرازیر شدن آب و برخورد آن به صخره های بزرگ ته دره به شکل ابر سفیدی ظاهر می شود که نظر هر بیننده ای را جذب خود کرده است.

غار طبیعی گلیان که از جمله دیدنی های مشهور از بین روستاهای گردشگری شیروان در مسیر ارتباطی روستای اسطرخی به آبشار وجود دارد و مسافران بسیاری در این مسیر به این غارهای زیبا که بدون اغراق با مناظر سرسبز و خرم به ماسوله خراسان معروف شده است رهنمون می شوند.

به دلیل داشتن آب و هوای بسیار سرد این منطقه ییلاقی در فصل گرما، کسانی که از گرمای تابستان فراری هستند مجذوب این روستای خوش آب و هوا شده اند. حتی به طوری که همه ساله سایر مردم شهر و استان ها از این روستای کوهستانی و گردشگری زیبا بازدید می کنند.

به شما هم پیشنهاد می کنیم در فصل تابستان حتما به این روستای دیدنی سفر کنید.

اقامت در اتاق سنتی در شیروان

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین رستوران های ایرانی استانبول

عکس طبیعت روستای اسطرخی از روستاهای گردشگری شیروان

روستای حفاظت شده گلیل شیروان

گلول (گلیل) با آب و هوای نسبتا کوهستانی با شیب های تند و مراتع سرسبز در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار دارد. این منطقه بکر با توجه به ویژگی های خاص طبیعی از جمله جلوگیری از چرای دام عشایر  و دیگر بهره‌برداری‌ها می باشد.

به همین دلیل گلیل به عنوان یک دشت زیبا ی خالص و  دست نخورده است. گلیل در فصل تابستان دارای آب و هوای معتدل به طوری که در گرم ترین روزهای سال از بیست و پنج درجه سانتی‌گراد بیشتر نخواهد شد، همچنین در اواسط آبان تا اواخر اردیبهشت ماه با سرما و یخبندان همراه است.

در منطقه حفاظت شده گلول از سری پرندگان کمیاب همچون انواع حواصیل، باکلان، بوتیمار و … است که زمستان در سطح رودخانه ها و آبگیرها و گلیل شیروان زندگی می کنند.

سپس در اواخر اسفند ماه به نواحی سیبری باز می گردند. طبق تحقیقات بدست آمده از ۵۳۲ گونه پرنده موجود در کشور ۱۵۰ گونه از آن در خراسان شمالی وجود دارد.

در طول سال با توجه به پایین آمدن دما و سرد شدن آب و هوا، مهاجرت پرندگان به این منطقه بیشتر خواهد بود. چرا که بدلیل سردی هوا پرندگان به سمت نواحی گرم تر مهاجرت می کنند.

نمایی از روستای گلیل به عنوان یکی از روستاهای گردشگری شیروان

از میان چشم انداز های زیبای این منطقه، درختی بسیار بزرگ به نام ارس که جزو پنج درخت ارس کهنسال ایران بشمار می رود.

در سال های گذشته با توجه به قدمت و ارزش زیستی این درخت از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان در فهرست آثار طبیعی و درختان کهنسال ملی از سال ۱۳۸۵ به ثبت رسید.

 

در شیروان کجا بمانیم؟

یکی از مهمترین مسائلی که پیش از سفر ممکن است فکر را به خود مشغول کند، اقامت در شهر مقصد گردشگری مان کاست.

بدون شک اکنون که شما مطلبی درباره جاهای دیدنی شیروان خواندید، یا امنون در این شهر هستید، یا قصد بازدید از آن را در آینده ای نزدیک دارید. در هر صورت، به راحتی می توانید اقامتگاه ایده آلتان را در شهر شیروان انتخاب کنید.

تنها کافی است اقدام به رزرو اقامتگاه در شیروان کنید. در تمام این مسیر، پشتیبانی سپنجا همراه شما است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 2.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا