دیدنی های چابهار

راهنمای سفر به چابهار | اطلاعات مفید برای سفر به چابهار

بندر چابهار یکی از دیدنی‌ترین شهرهای جنوبی ایران است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط ایران و هم‌چنین گردشگران خارجی نیز به این بندر سفر می‌کنند. دلیل عمده محبوبیت این بندرظف دریای عمان و هم‌چنین منطقه آزاد آن است. ما در این مطلب قصد داریم به طور جامع به راهنمای سفر به چابهار بپردازیم. با سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامت‌گاه بوم‌گردی سپنجا همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

معرفی بندر چابهار

معرفی-بندر-چابهار

بندر چابهار در فاصله ۷ متری از سطح دریا واقع شده است و مساحت شهرستان چابهار، تقریبا ۹۷۴۰ کیلومتر مربع محاسبه شده است.

جالب است بدانید که چابهار در مرز آبی و خاکی قرار گرفته است؛ به این صورت که شامل ۱۳۰ کیلومتر مرز خاکی و ۱۱۵ کیلومتر مرز آبی می‌باشد.

جمعیت مردم چابهار

در راهنمای سفر به چابهار درباره جمعیت این بندر باید بگوییم که طبق آخرین سرشماری صورت گرفته، جمعیت آن ۲۹۱۹۱۰ نفر، اعلام شده است.

موقعیت جغرافیایی چابهار

در قسمت اول راهنمای سفر به چابهار باید بگوییم که بندر چابهار در انتهای جنوب شرقی ایران، واقع شده است. بندر چابهار از سمت شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و نیکشهر و از سمت جنوب به دریای عمان، از سمت شرق به پاکستان و در نهایت از سمت غرب به استان‌های کرمان و هرمزگان منتهی می‌شود.

لازم به ذکر است که بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور است که لنگرگاه آن، محل مناسبی برای کشتی‌های اقیانوس‌پیما نیز است. بندر چابهار از مناطق آزاد مهم داخلی محسوب می‌شود و هم‌چنین راه ارتباطی مناسبی با دیگر کشورهای مرزی به شمار می‌رود.

چگونه به چابهار سفر کنیم؟

چگونه-به-چابهار-سفر-کنیم؟

همانطور که در مقدمه به آن اشاره نمودیم، چابهار به واسطه دریای عمان و هم‌چنین منطقه آزاد آن، هر ساله مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و به همین دلیل هم راه‌های ارتباطی به آن متنوع است. افراد مختلف با توجه به بودجه و دیگر معیارهایی که دارند، می‌توانند از خودروی شخصی، هواپیما، اتوبوس و یا حتی قطار برای سفر به بندر چابهار استفاده کنند.

سفر به چابهار با هواپیما

یکی از ساده‌ترین و البته گران‌ترین راه‌های سفر به بندر چابهار، استفاده از هواپیماست. برای تهیه بلیط هواپیما می‌توانید از سایت‌های مختلفی که در زمینه فروش هواپیما فعالیت دارند، کمک بگیرید. هم‌چنین می‌توانید به روش سنتی عمل کرده و به دفاتر خدمات هواپیمایی مراجعه کنید و نسبت به تهیه بلیط پرواز به مقصد چابهار، اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که از تمامی شهرها به مقصد چابهار، پرواز مستقیم وجود ندارد.

سفر به چابهار با اتوبوس

راهنمای سفر به چابهار در رابطه با راه ارتباطی به چابهار با قیمت مناسب، اتوبوس را پیشنهاد می‌دهد. جاده چابهار، جاده‌ای پر پیچ و خم است که زیبایی‌های خاص خودش و در ضمن آن خطراتی دارد.

برای سفر با اتوبوس از مبداء تهران به مقصد چابهار، حدود ۱۹.۵ ساعت، فاصله است که ممکن است برای بسیاری از افراد، خسته کننده باشد، اما در عوض به نسبت هواپیما، خیلی قیمت مناسب‌تری دارد.

سفر به چابهار با خودروی شخصی

راهنمای سفر به چابهار به افرادی که جاده را دوست دارند، سفر با ماشین شخصی را پیشنهاد می‌دهد. البته اگر برای اولین بار قصد سفر به چابهار دارید و تصمیم دارید که با ماشین شخصی به این بندر سفر کنید، خیلی مراقب باشید، زیرا پیچ و خم‌های جاده قدیمی این بندر، خطرناک است و لازم است که مهارت رانندگی خود را به خوبی تقویت نمایید.

البته لازم به ذکر است که اخیرا یک جاده جدید به مقصد چابهار، احداث شده است که مسیری نسبتا هموار دارد و با انتخاب جاده جدید از شر پیچ و خم‌های خطرناک در امان خواهید ماند. اگر قصد دارید که از سمت تهران به چابهار با خودروی شخصی خود بروید باید ابتدا وارد بزرگراه خلیج فارس شده، پس از آن به ترتیب به قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان، بم و سپس وارد استان سیستان و بلوچستان بروید و در نهایت از آنجا به سمت بندر چابهار حرکت کنید.

سفر به چابهار با قطار

یکی دیگر از راه‌های ارتباطی به چابهار، استفاده از قطار است. البته ناگفته نماند که سفر به چابهار به صورت مستقیم با قطار، امکان‌پذیر نیست. اگر قصد دارید که از سمت تهران به سمت چابهار با استفاده از قطار حرکت کنید، باید بگوییم که ابتدا با قطار به مقصد بندرعباس رفته و سپس ادامه مسیر از بندرعباس تا چابهار را با اتوبوس بروید.

سفر به چابهار با تور

یکی دیگر از راحت‌ترین راه‌های ارتباطی به چابهار، سفر با تور است. آژانس‌های مسافرتی مختلفی، تور چابهار را می‌فروشند که می‌توانید آن‌ها را جستجو کرده و در نهایت نسبت به خرید آن، اقدام نمایید. برای رفتن به چابهار از طریق تورهای مسافرتی تنها کافیست که هزینه آن را پرداخت نمایید و پس از آن ادامه کارها را به اپراتور مربوطه بسپارید.

آب و هوای چابهار

یکی از مباحث مهم در راهنمای سفر به چابهار، آب و هوای این بندر است. درباره آب و هوای چابهار باید بگوییم که در مجموع، آب و هوای این بندر، بهاری است. وزش باد از سوی جنوب اقیانوس هند در پاییز و زمستان‌های چابهار، باعث شده است که آب و هوای آن، بهاری باشد. هوای تابستان‌های این بندر اگر چه، گرم است اما گرمای آزادهنده‌ای نداشته و به دلیل وزش باد خنک از مست ساحل، کاملا مطبوع می‌باشد.

کشاورزی و زراعت در چابهار

یکی دیگر از نکاتی که راهنمای سفر به شهرستان چابهار به آن پرداخته است، کشاورزی و زراعت در این منطقه است؛ محصولات کشاورزی در این منطقه شامل میوه‌هایی اعم از موز، انبه و لیمو می‌باشد. هم‌چنین زراعت در میان مردمان چابهار رواج دارد و شامل سبزی، صیفی و محصولات جالیزی است.

بهترین زمان سفر به چابهار

بهترین-زمان-سفر-به-چابهار

همانطور که در قسمت آب و هوای چابهار به ان اشاره نمودیم، آب و هوای تقریبا تمامی فصول بندر چابهار، بهاری است و می‌توان هر زمان که فرصت آن را پیدا  نمودید به این بندر زیبا، سفر نمایید. اما اگر بخواهیم بهترین زمان سفر در راهنمای سفر به چابهار را بگوییم، اوایل آبان تا اواسط فروردین، هوا بسیار مطبوع است و می‌توانید سفری دلنشین را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه نمایید.

عید نوروزهای چابهار، پر است از مسافرانی که از اقصی نقاط کشور و حتی دیگر کشورها به آن سفر کرده‌اند.

یکی دیگر از نکات راهنمای سفر به چابهار این است که آب و هوای این بندر، مرطوب است و میزان رطوبت آن در فصول مختلف، متفاوت است؛ این رطوبت به دلیل همجواری با دریای عمان است.

هتل های معروف چابهار کدامند؟

راهنمای سفر به بندر زیبای چابهار در این قسمت درباره یکی از اساسی‌ترین نکات برای سفر به این شهرستان که هتل‌های موجود در آن است، پرداخته و هر یک از آن‌ها را به طور کامل، معرفی می‌کند. بهترین هتل‌های چابهار عبارتند از:

هتل لیپار

راهنمای سفر به چابهار، هتل لیپار را به عنوان یک هتل ۴ ستاره با امکانات کافی برای تمامی مسافران، معرفی می‌کند. هتل لیپار دارای ۳ طبقه است که شامل امکانات رفاهی نظیر کافی‌شاپ، رستوران بین‌المللی، مجموعه ورزشی، خشکشویی، تاکسی سرویس، اینترنتی پرسرعت، پارکینگ، فضا با چشم‌اندازی عالی می‌باشد.

لازم به ذکر است که در رستوران بین‌المللی این هتل می‌توانید طعم بی‌نظیر انواع غذاهای دریایی، ایرانی و فرنگی را تجربه کنید. هم‌چنین مجموعه ورزشی هتل لیپار بندر چابهار شامل باشگاه بدنسازی، سالن بیلیارد، استخر و سونا است.

هتل ۴ ستاره شهرستان چابهار در منطقه آزاد این شهرستان و در کنار ساحل دریای عمان، واقع شده است و این خود، امتیاز بزرگی است، زیرا به راحتی می‌توان به منطقه آزاد این بندر، مراجعه نمود.

هتل لاله

یکی دیگر از بهترین هتل‌های چابهار که در راهنمای سفر به چابهار آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم، هتل لاله این بندر جنوبی ایران است. هتل لاله مانند هتل لیپار چابهار، ۴ ستاره است و در دسته هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی قرار گرفته است.

هتل لاله در بندر چابهار در دو طبقه، طراحی شده است و شامل امکانات رفاهی مورد نیاز مسافران و گردشگران به این بندر می‌باشد. از جمله امکانات هتل لاله می‌توان به مجموعه ورزشی آن شامل استخر، سونا و جکوزی، غرفه‌های تجاری، رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، خدمات پزشکی، سالن همایش، محوطه‌ای زیبا و سرسبز، لابی بزرگ و صبحانه رایگان، اشاره نمود.

هتل لاله در انتهای بلوار امام خمینی، مقابل پارک الغدیر بندر بزرگ و زیبای چابهار، واقع شده است.

هتل ونوس

راهنمای سفر به چابهار، هتل ونوس را به افرادی که نمی‌خواهند برای محل اقامت خود، هزینه زیادی صرف کنند، پیشنهاد می‌کند. این هتل در عین ارزان قیمت بودن، دارای امکانات مناسبی اعم از رستوران، کافی‌شاپ، الاچیق، قایق، تاکسی سرویس، لابی، ساحل اختصاصی و اینترنت است.

نکته قابل توجه در رابطه با رستوران و کافی‌شاپی که در این هتل وجود دارد این است که دارای چشم‌انداز بسیار زیبایی رو به دریاست و همین امر موجب شده است که آن را به عنوان هتل ساحلی ونوس بشناسند.

هتل ونوس در خیابان ریگی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، واقع شده است.

غذاهای محلی چابهار چیست؟

یکی دیگر از نکات مهم راهنمای سفر به چابهار، معرفی غذاهای خوشمزه این بندر است. غذاهای معروف چابهار عبارتند از:

قلیه ماهی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای چابهار که در سایر شهرهای ایران نیز طبخ می‌شود، قلیه ماهی است. از آنجایی که چابهار در نزدیکی دریای عمان قرار گرفته است، هر روزه به تازگی، انواع ماهی، صید می‌شود و مردمان این شهر، با استفاده از تازه‌ترین ماهی‌ها خوشمزه‌ترین قلیه ماهی‌ها را طبخ می‌کنند. بانوان هنرمند چابهاری برای تهیه قلیه ماهی، موادی نظیر ماهی، تبر هندی، پیازی انواع سبزیجات اعم از گشنیز و شنبلیله را با هم ترکیب کرده و می‌پزند و در نهایت با برنج، سرو می‌کنند.

کراهی میگو

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی که می‌توانید طعم بی‌نظیر آن را در چابهار بچشید، کراهی میگو می‌باشد. راهنمای سفر به چابهار به افرادی که علاقه‌مند به میگو هستند، کراهی میگو را پیشنهاد می‌کند.

طرز تهیه این غذای دریایی فوق‌العاده خوشمزه به این صورت است که ابتدا میگو را به همراه پیاز، تفت می‌دهند و سپس با سبزی گشنیز آن را مخلوط کرده و پس از کمی هم زدن به آن ادویه‌ای مخصوص سیستان و بلوچستان که آچار نام دارد را به آن اضافه می‌کنند و سپس تا زمان دم کشیدن آن، صبر می‌کنند.

لازم به ذکر است که پختن کراهی میگو، کار خیلی دشواری نیست، اما طرفداران زیادی دارد و مردم چابهار در هنگام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، این غذا را طبخ می‌کنند و لذت مهمانی را با چشیدن طعم بی‌نهایت خوشمزه این غذا، تکمیل می‌نمایند.

تنورچه

از غذاهای دریایی بندر چابهار که بگذریم، می‌رسیم به دیگر غذاهای این بندر زیبا. تنورچه یکی از بهترین غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است که راهنمای سفر به چابهار به تمامی افراد علاقه‌مند به کباب، سفارش می‌کند که حتما طعم آن را بچشند. آشپزان هنرمند چابهاری برای تهیه تنورچه، گوشت گوسفند را در تنور، کباب می‌کنند و تحت عنوان تنورچه که کبابی فوق‌االعاده خوشمزه است از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

تباهگ

یکی دیگر ازغذاهای مورد علاقه ماهی دوستان که در چابهار و استان سیستان و بلوچستان با عنوان تباهگ شناخته می‌شود، در واقع همان ماهی شور شمالی‌هاست. تباهگ به ویژه در ماه مبارک رمضان، طرفداران زیادی در میان اهالی این استان دارد که به همراه برنج، سرو می‌شود. راهنمای سفر به چابهار برای چشیدن طعم تباهگ، مراجعه به رستوران‌های بندر چابهار را پیشنهاد می‌کند.

از دیگر غذاهای محلی چابهار می‌توان به تیموش، املت‌سوزی، بتوماش و تخلان اشاره نمود.

املت سوزی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این بندر است و دلیل نام‌گذاری آن به املت سوزی، استفاده از سبزی سوزی برای تهیه آن است.  طرز تهیه این غذا به این صورت است که سیب زمینی، تخم مرغ، سیر و سبزی سوزی را با هم ترکیب می‌کنند و در نهایت غذایی خوشمزه به نان املت سوزی، حاصل می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
بندر بریس چابهار - جاذبه ای که حتما باید از آن بازدید کنید

طرز تهیه بتوماش به عنوان یکی دیگر از غذاهای محلی بندر چابهار به این صورت است که برنج، ماش و سبزی‌های تازه را با هم ترکیب می‌کنند؛ دستور پخت بتوماش تا حدودی به دمپختک، شیاهت دارد. خوب است بدانید که مردمان چابهار، بتوماش را به همراه ترشی‌های محلی سرو می‌کنند.

یکی دیگر از غذاهایی که از آن به عنوان غذای محلی بندر چابهار، یاد کردیم، تخلان نام دارد که طعم آن به حلیم، شباهت زیادی دارد. بنابراین توصیه راهنمای سفر به چابهار به افرادی که علاقه زیادی به طعم حلیم دارند این است که حتما طعم تخلان را در رستوران‌های محلی این بندر بچشند.  نکته قابل توجه در رابطه با غذای محلی تخلان این است که برای صبحانه و عصرانه بسیار مناسب می‌باشد.

رستوران های بندر چابهار کدامند؟

رستوران-های-بندر-چابهار-کدامند؟

در این قسمت از راهنمای سفر به چابهار، رستوران‌های بندر چابهار را معرفی خواهیم کرد. به جهت اینکه چابهار یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود و هر ساله، میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگر است برای رفاه حال آن‌ها، رستوران‌های مجهزی در آن احداث شده است. بهترین رستوران‌های چابهار عبارتند از:

رستوران بام

راهنمای سفر به چابهار برای کسانی که به غذاهای دریایی علاقه‌مندند، رستوران بام چابهار را پیشنهاد می‌دهد. رستوران بام به طبخ بهترین غذاهای دریایی اعم از انواع میگو و ماهی در این بندر شهرت دارد. از ویژگی‌های کم نظیر این رستوران می‌توان به اجرای موسیقی زنده در آن، موقعیت جغرافیایی عالی و برخورد گرم کارکنان آن اشاره نمود.

موقعیت جغرافیایی این رستوران به این جهت عالی است که در منطقه آزاد چابهار و در نزدیکی مراکز خرید آن واقع شده است؛ به طوری که پس از ساعت‌ها گشت‌ و گذار در مراکز خرید متعدد این بندر برای رفع خستگی و گرسنگی، می‌توانید در کمترین زمان ممکن خود را به این رستوران برسانید و از طعم بی‌نظیر غذاهای دریایی آن نهایت لذت را ببرید.

آدرس دقیق رستوران بام چابهار، بالاتر از مجتمع تجاری صدف و روبروی مجتمع تجاری پردیس است.

رستوران بلوچ

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای بومی و ایران علاقه زیادی دارید، راهنمای سفر به چابهار به شما توصیه می‌کند که حتما در سفر خود به این بندر به رستوران بلوچ، مراجعه نمایید. غذاهای بومی و ایرانی این رستوران به خوشمزگی، شهرت دارد.

آدرس دقیق رستوران بلوچ، مقابل پمپ بنزین در بلوار امام خمینی می‌باشد.

رستوران مکران

اگر در جمعی قرار دارید که هر یک از افراد، سلیقه غذایی متفاوتی دارند؛ به این صورت که برخی، فست فود و برخی دیگر غذاهای محلی را ترجیح می‌دهند، راهنمای سفر به چابهار، پیشنهاد می‌کند که به هنگام سفر به شهرستان چابهار به رستوران مکران مراجعه نمایید. در این رستوران، کافی‌شاپ و هم‌چنین چای‌خانه نیز وجود دارد. کیفیت غذاهای رستوران مکران چابهار، عالی است   و هم‌چنین چشم‌اندازی بسیار زیبا رو به دریا دارد. تجربه رفتن به رستوران مکران می‌تواند به عنوان خاطره‌ای دلنشین تا سالیان سال در ذهن‌ها ماندگار شود

ماهی کنجدی، معروف‌ترین غذای رستوران مکران است. لازم به ذکر است که اکثر اوقات در این رستوران، موسیقس زنده نیز پخش می‌شود که غذا خوردن را دلنشین‌تر می‌کند.

رستوران براسان

یکی دیگر از رستوران‌های خوب بندر چابهار که واقع در یک پلاژ ساحلی است، رستوران ساحلی براسان می‌باشد. از معروف‌ترین غذاهای این رستوران می‌توان به کرایی میگو و مرغ اشاره نمود. در این رستوران به غیر از انواع غذاهای دریایی، غذاهای کبابی نیز طبخ می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد این رستوران فضای آن است که در ساحل دریای عمان، واقع شده است و آن را از سایر رستوران‌های این بندر، متمایز کرده است.

مطالعه کنید: بهترین سوئیت آپارتمان های چابهار

جاذبه های گردشگری در چابهار

جاذبه-های-گردشگری-در-چابهار

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به چابهار، جاذبه‌های گردشگری این بندر است. زیبایی جاذبه‌های گردشگری چابهار واقعا خیره‌کنندست و همین امر موجب شده است که هر ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر به این بندر، سفر کنند. جاذبه‌های گردشگری چابهار عبارتند از:

ساحل دریا بزرگ

یکی از عمده‌ترین دلایل افراد برای سفر به چابهار، سواحل دریای این بندر زیباست. ساحل دریا بزرگ در چابهار با فواره‌های زیبایش به صخره‌ها، آنقدر چشم‌نواز است که مسافران را چندین بار در طول سفر، جذب خود می‌کند.

امواج خروشان این دریا، فضا را برای عکاسی فراهم کرده است. اگر می‌خواهید شاهد یک غروب دل‌انگیز باشید حتما در هنگام عصر به این ساحل زیبا، مراجعه نمایید. اطراف سواحل دریا بزرگ چابهار، مجهز به چندین رستوران است که می‌توانید پس از تفریح کردن در کنار آب‌های این دریا برای رفع گرسنگی به آ‌ن‌ها مراجعه کرده و از طعم بی‌نظیر انواع غذاهای موجود در آن‌ها، لذت یک تفریح عالی را تجربه کنید.

دریا کوچک

راهنمای سفر به چابهار به تمامی افرادی که به دنبال آرامش هستند، توصیه می‌کند که حتما در سفر خود به این شهرستان در جنوب ایران به دریا کوچک بروند. هم‌چنین می‌توانید سوار بر قایق‌های کوچک و بزرگی که در این دریا وجود دارد شوید و یک تفریح متفاوت دیگری را تجربه نمایید و لذت ببرید.

از امتیازات ویژه این دریا  این است که برای شنا کردن نیز تقریبا بی‌خطر است و در اکثر اوقات، غریق‌های نجات در آن‌جا حضور داشته و مراقب شناگران هستند. در نزدیکی سواحل دریا کوچک، دو بازار ماهی‌فروشی نیز وجود دارد که می‌توانید ماهی‌های تازه و میگو را از آن‌جا تهیه نمایید.

مطالعه کنید: بازدید از دریاچه صورتی چابهار

بهشت رمین

راهنمای سفر به چابهار بر این باور است که اگر به بازی‌های هیجانی علاقه‌مند هستید، رمین، بهشت شماست. بهشت رمین، فضایی بسیار مناسب برای موج‌سواری است که می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید و تفریح و هیجان را در کنار هم تجربه نمایید.

در این مکان هم‌چنین مربیانی برای آموزش مهارت‌های مربوط به موج سواری، حضور داشته و به افرادی که تجربه و مهارت در موج سواری ندارند، کمک می‌کنند. نکته قابل توجه این است که خرداد تقریبا هر ساله، جشنواره‌های تابستانه به همراه دیگر برنامه‌های ویژه در این محل، برگزار می‌شود که می‌توانید با شرکت در جشنواره‌های مختلف، شانس خود را امتحان کنید.

پسابندر

یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های تفریحی بندر چابهار که راهنمای سفر به چابهار به آن اشاره کرده است، پسابندر، معروف به جزیره شیطان، می‌باشد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستند، حتما در سفر خود به چابهار به پسابندر، سر بزنید.

پسابندر در واقع یک صخره‌ای است که ارتفاع نسبتا زیادی داشته و مشرف به کل اسکله، پارکینگ لنج‌ها و قایق‌هاست. هم‌‌چنین اگر به دنبال فضایی زیبا برای عکاسی نیز هستید، بازدید از پسابندر به شدت توصیه می‌شود.

جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی بندر چابهار است که ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد. یکی از ویژگی‌های این جنگل‌ها این است که درختان موجود در آن، هنگامی که پدیده مد اتفاق می‌افتد تا نیمه، داخل آب فرو رفته و افرادی که در حال قایق‌رانی هستند، می‌توانند از میان درختان تا کمر فرو رفته در آب، گذر کنند.

هم‌چنین در این منطقه، انواع پرندگان مهاجر و لاک‌پشت‌های دریایی، قابل مشاهده هستند. برای تفریح در جنگل‌های حرا می‌توانید به سمت خلیج گواتر رفته و سپس از آنجا با قایق‌های اجاره‌ای خود را به طبیعت زیبای جنگل‌های حرا برسانید.

کوه‌های مینیاتوری

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری چابهار، کوه‌های مینیاتوری در این بندر است. کوه‌های مینیاتوری، شبیه‌ساز سیاره مریخ است. سفر به مریخ، برای اغلب افراد، غیرممکن است اما می‌توانید با سفر به چابهار و بازدید از کوه‌های مینیاتوری، چنین چیزی را تجربه نمایید. نکته قابل توجه در رابطه با کوه‌های مینیاتوری این است که هیچ امکاناتی در نزدیکی آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین حتما هنگامی که  تصمیم به بازدید از این کوه‌ها را گرفتید، تمامی تجهیزات مسیریابی را با خود به همراه داشته باشید. هم‌چنین حتما قبل از آن، اصول کوهنوردی را به خوبی آموزش ببینید.

کوه‌های مینیاتوری در فاصله ۵۰ کیلومتری از چابهار قرار دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم که کوه‌های مینیاتوری چابهار کجاست، در واقع این کوه‌ها در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر قرار گرفته‌اند.

ساحل درک به همراه روستای زیبایش

راهنمای سفر به چابهار، روستا و ساحل درک را یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این بندر جنوبی، معرفی می‌کند. یک درخت نخل در این منطقه به همراه تپه‌های شنی که در آن وجود دارد، زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده است.

اگر می‌خواهید دریا و کویر را در یک قاب ببینید، توصیه ما به شما این است که از ساحل درک، بازدید نمایید. اگر بخواهیم درباره بهترین زمان سفر به روستا و ساحل درک بگوییم، در بهار و پاییز، هوا نسبتا خنک بوده و باد ملایمی، اکثر اوقات در حال وزیدن است که بسیار خوشایند می‌باشد و زمان مناسبی برای بازدید از این منطقه است.

اگر در سفر خود به چابهار تصمیم به رفتن به ساحل درک را گرفتید باید ابتدا به سمت زرآباد رفته و از آنجا خود را به درک برسانید. لازم به ذکر است که فاصله زرآباد تا روستای درک، تنها ۱۰ کلیومتر است.

بندر گواتر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چابهار که راهنمای سفر به چابهار، بازدید از آن را پیشنهاد می‌دهد، بندر گواتر می‌باشد. در واقع موقعیت جغرافیایی گواتر به نحوی است که توسط سازمان محیط زیست، محافظت می‌شود، زیرا در مجاورت جنگل‌های حرا واقع شده است. جالب است بدانید که بندر گواتر در استان سیستان و بلوچستان به گوهر بهشتی نیز معروف است.

بندر گواتر در مرز مشترک بین چابهار و پاکستان قرار گرفته است. به بیان دیگر می‌توان گفت که اگر مسیر جنوب شرقی ایران را تا انتها ادامه دهید در نهایت به بندر گواتر خواهید رسید.

کوه‌های گل افشان

کوه‌های گل افشان یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین کوه‌های گل افشان در نزدیکی بندر کنارک در نقطه‌ای به نام بندر تنگ قرار دارد. این کوه، ارتفاعی به اندازه‌ی ۱۰۰ متر دارد که فاصله آن از بندر چابهار، حدود ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد. علت نامیدن این کوه‌ها به این نام این است که در زمان‌های مختلف، گل‌هایی که در چاله‌های بالای کوه وجود دارد از این چاله‌ها با صدایی شبیه به صدای ترکیدن حباب، خارج می‌شوند.

نکته قابل توجه در رابطه با بازدید از این کوه این است که زمان‌هایی که در این منطقه، بارندگی نیست، بهترین زمان بازدید از این کوه، می‌باشد.

آدرس کوه‌های گل افشان در دشت کهیر در جاده تنگ بندر چابهار و گالک در مسیر بندرعباس می‌باشد.

منطقه گاندو (باهوکلات)

راهنمای سفر به چابهار در این بخش، قصد معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری معروف بندر چابهار را دارد. بازدید از این منظقه به تمامی افرادی که به حیات وحش، علاقه‌مندند، توصیه می‌شود. در این منطقه، همانطور که از نامش پیداست، امکان مشاهده گاندو، تنها تمساح بومی ایران، وجود دارد. علاوه بر گاندو، حیوانات دیگری نظیر سیاهگوش، جبیر، سنجاب بلوچی، خدنگ، شغال، روباه و … نیز در این منطقه از بندر چابهار، یافت می‌شود.

منطقه گاندو در چابهار، مجهز به یک رودخانه پر از آب به نام باهوکلات می‌باشد که بخش عظیمی از آب مور نیاز مردمان جنوب استان سیستن و بلوچستان را فراهم می‌سازد.

آدرس منطقه گاندو در چابهار و منطقه‌ای به نام باهوکلات و یا گاندوست که منطقه‌ای حفاظت شده در این شهرستان است.

گورستان جن

اسم گورستان جن شاید برایتان عجیب و صدالبته ترسناک باشد. اگر علاقه‌مند به بحث‌های ماوراالطبیعه هستید، راهنمای سفر به چابهار به شما بازدید از این گورستان را توصیه می‌کند. این گورستان، محل سنگ قبرهای بسیار بزرگ است. جالب است بدانید که اهالی این منطقه معتقدند که سنگ قبرهای موجود در این گورستان، محل دفن انسان‌ها نیست.

آدرس گورستان جن در روستای تیس است که در فاصله کمی از بندر چابهار واقع شده است.

مطالعه کنید: آشنایی با گورستانی ترسناک در چابهار به نام قبرستان جن تیس

تالاب لیپار

راهنمای سفر به چابهار به تمامی مسافران و گردشگران این بندر زیبا، بازدید از تالاب لیپار را توصیه می‌کند. رنگ صورتی این تالاب، زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده است. در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور، مهر و آذر، جریاناتی که مرتبط با دریاست و در اثر طوفان‌های شدید، پدید می‌آید، افزایش پیدا کرده و همین امر موجب می‌شود که زیبایی این تالاب، دوچندان شود، زیرا تعداد پلانکتون‌های گیاهی در اثر چنین جریاناتی، افزایش می‌یابد.

اگر قصد بازدید از تالاب صورتی رنگ لیپار را دارید، توصیه راهنمای سفر به بندر چابهار این است که تا حد امکان سعی کنید که در یکی از ماه‌هایی که ذکر نمودیم به این منطقه، سفر نمایید.

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از آسیب به این تالاب و حفظ آن، سعی کنید که در هنگام بازدید از آن، هیچ اثری از خود باقی نگذارید.

آدرس تالاب لیپار در دره لیپار که واقع در بندر چابهار است، می‌باشد.

درخت مکرزن

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری چابهار که جزو جاذبه‌های طبیعی این استان است، درخت مکرزن می‌باشد. این درخت همچنین با نام‌های انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود.

درخت مکرزن، نام یک درخت از کشور هلند است. ویژگی‌های درخت مکرزن به این صورت است که برگ‌های پهنی داشته و شاخه‌های آن به سمت پایین، روانه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به این نکته اشاره نمود که ریشه درخت مکرزن با سرازیری شاخه‌های آن به سمت پایین، گسترش پیدا می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
چرا نباید چشمه گل فشان را از دست بدهید؟

آدرس درخت مکرزن در بندر چابهار و امتداد سواحل دریای عمان و خلیج فارس است.

غارهای بان مسیتی

یکی دیگر از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری چابهار، غارهای بان مسیتی است که در فاصله ۵ کیلومتری از روستای تیس واقع شده است. راهنمای سفر به چابهار درباره ویژگی‌های این غارها اینگونه بیان می‌کند که دو غار طبیعی و مصنوعی با هم ترکیب شده و غارهای بان مسیتی را تشکیل داده‌اند. ظاهر غار طبیعی که در این منطقه وجود دارد به شکل نیم دایره است.

نکته قابل توجه این است که تراشکاری‌هایی در این غارها صورت گرفته، فضایی مناسب را برای بازدیدکنندگان، فراهم آورده است. لازم به ذکر است که در عمق یک متری از سطح غار، آرامگاه کوچکی واقع شده است که البته هیچ اثری اعم از سنگ نبشته، خط و لوحه در آن وجود ندارد.

آدرس غارهای بان مسیتی در ۸ کیلومتری چابهار از سمت شمال غرب در روستای تیس می‌باشد.

مسجد جامع دزک

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری چابهار و یا بهتر بگوییم جاذبه‌های تاریخی بندر چابهار، مسجد جامع دزک است که قدمت آن به زمان صفویه باز می‌گردد. مسجد دزک با مصالحی چون خشت، چینه، فرآورده‌های نخل و خرما، احداث گردیده است.

راهنمای سفر به چابهار به علاقه‌مندان جاذبه‌های تارخی، بازدید از این مسجد را در هنگام سفر به این استان، توصیه می‌کند.

موقعیت جغرافیایی این مسجد به نحوی است که در نزدیکی منطقه مرزی واقع شده است، مراقب باشد که در هنگام بازدید از آن از نزدیکی بیش از حد به منطقه مرزی به طور جد بپرهیزید.

مسجد جامع دزک در استان سیستن و بلوچستان، شهرستان چابهار و در فاصله ۳ کیلومتری از شرق سراروان واقع شده است.

سوغاتی ها و صنایع دستی چابهار چیست؟

سوغاتی-ها-و-صنایع-دستی-چابهار-چیست؟

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌هایی که راهنمای سفر به چابهار به طور کامل به آن پرداخته است، معرفی صنایع دستی و سوغاتی‌های این بندر زیبا می‌باشد. سوغاتی‌های چابهار عبارتند از:

  • انواع پارچه رنگی بلوچی
  • زیورآلات و جواهرات دست‌ساز سنتی
  • چادربافی
  • سوزن‌دوزی
  • سکه‌دوزی
  • حصیربافی
  • معرق‌کاری
  • صدف و سنگ‌های قیمتی
  • شیرینی لندو
  • انواع ماهی و میگو
  • ادویه و گیاهان دارویی

ماهی و میگو

یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های چابهار، انواع ماهی و میگو است. انواع ماهی مناسب برای سوغاتی شامل ماهی قباد، سنگسر، سرخو، حلوا سفید، هامور، شوریده، شیر ماهی و اره ماهی است. اکثر مسافران این بندر، انواع ماهی و میگو را به عنوان یک سوغاتی خوشمزه از این بندر خریداری می‌کنند.

شیرینی لندو

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه چابهار، نوعی شیرین به نام لندو است که از ترکیب موادی اعم از خرما، گندم و کنجد تشکیل می‌شود. اگر علاقه‌مند به شیرینی‌جات هستید، حتما شیرینی لندو چابهار را تجربه کنید.

برای تهیه این شیرینی، هسته خرما را از آن جدا کرده، گندم را داغ نموده و سپس با کنجد، ترکیب می‌کنند تا حالت چسبندگی پیدا کند؛ بدین منظور باید مواد ترکیب شده، تقریبا نصف روز زیر یک بار سنگین بماند تا در نهایت، شیرینی تهیه شود و سپس آن را در قالب‌های مختلف قرار داده و به آن شکل‌های مختلف می‌دهند.

سوزن دوزی

راهنمای سفر به چابهار، سوزن‌دوزی را به عنوان یکی دیگر از سوغات چابهار معرفی کرده است که هنری قدیمی در میان مردمان این شهر می‌باشد. بومیان این استان به این هنر خود، بلوچی‌دوزی می‌گویند. اگر علاقه‌مند به صنایع دستی شهرهای ایران هستید، سوزن‌دوزی را به خاطر بسپارید و در سفر خود به این شهرستان، نمونه‌هایی از آن را خریداری نمایید.

مطالعه کنید: بازدید از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار

حصیربافی

یکی دیگر از صنایع دستی چابهار که طرفداران زیادی نیز دارد، حصیربافی می‌باشد. حصیربافی در چابهار به دو دسته مختلف، تقسیم می‌شود که شامل مصرفی و صادراتی است.

از جمله کالاهایی که با این هنر مردان و زنان چابهار، تهیه می‌شود و می‌توانید از آن‌ها به عنوان سوغات بندرز یبای چابهار استفاده نمایید می‌توان به گلدان، کیف حصیری، سبد نان، فرش، بادبزن، سبد خمره‌ای و … اشاره نمود.

سکه دوزی

راهنمای سفر به چابهار، یکی دیگر از صنایع دستی این شهرستان را که می‌توانید از آن به عنوان یادگاری و سوغات از این بندر نیز استفاده نمایید، سکه‌دوزی معرفی می‌کند. بومیان بندر چابهار از این هنر خود برای تولید رواندازهای رخت‌خواب و یا تزئین شتر برای انجام مراسمات عروسی، استفاده می‌کنند.

چادربافی

یکی دیگر از صنایع دستی چابهار، چادربافی نام دارد. از آنجایی که در سیستان و بلوچستان، هنوز هم هستند افرادی که عشایرنشین باشند، چادربافی، رواج دارد. هنرمندان این صنعت برای انجام این هنر از موی بز به عنوان تاروپود استفاده می‌کنند.

گلیم بافی

بانوان چادرنشین بندر چابهار، هنرهای زیادی دارند که یکی از آن‌ها، گلیم‌بافی نام دارد. هنرمندان این صنعت انواع گلیم‌ها را با طرح و رنگ‌های بسیار زیبا تولید می‌کنند که پشنهاد راهنمای سفر به چابهار، خرید یک و یا تعدادی از آن‌هاست.

سنگ‌های قیمتی

یکی از زیباترین سوغاتی‌های چابهار، سنگ‌های قیمتی موجود در منطقه آزاد این بندر است. از این سنگ‌های باارزش می‌توان به عنوان نگین انگشتر و … استفاده نمود. طرز تهیه سنگ‌های قیمتی زیبا به این صورت است که با برش سنگ‌های قیمتی به آن‌ها حالت می‌دهند که افراد مختلف می‌توانند با توجه به سلیقه خود از هر یک از آن‌ها برای تزئین اقلام مختلف، استفاده نمایند.

وسایل زینتی

راهنمای سفر به چابهار، صنایع دستی را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردان و بانوان چابهار، معرفی می‌کند. وسایل زینتی یکی از بهترین صنایع دستی مردمان این شهرستان است که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی برای عزیزان و یادگاری از سفر به چابهار برای خود، خریداری نمود.

هنرمندان شهرستان چابهار برای تولید وسایل زینتی، انواع حلزون‌هایی را که در سواحل این بندر وجود دارد را تراش داده و به آن‌ها طرح و شکل‌های زیبایی می‌بخشند. هم‌چنین از دیگر وسایل زینتی که از صنایع دستی این شهرستان نیز به شمار می‌رود، می‌توان به انواع دستبند و گردنبند اشاره نمود.

سفالگری

یکی دیگر از صنایع دستی چابهار که از سوغاتی‌های خوب این شهر نیز به شمار می‌رود، سفالگری است. سفالگری یکی از هنرهای رایج اهالی اکثر شهرهای ایران است و مردمان چابهار نیز از آن برای تهیه ظروف سفالی استفاده می‌کنند.

بازارها و مراکز خرید چابهار

بازارها-و-مراکز-خرید-چابهار | راهنمای سفر به چابهار

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، بازارها و مراکز خرید شهر مقصد است. در این قسمت از راهنمای سفر به چابهار به معرفی کامل بازارها و مراکز خرید چابهار خواهیم پرداخت.

دکه بازار چابهار

اگر به دنبال کالاهای سنتی و صنایع دستی شهرستان چابهار می‌گردید، راهنمای سفر به چابهار، بازدید از این بازار را به شما توصیه می‌کند. دکه بازار چابهار که به بازار سنتی این شهرستان نیز شهرت دارد از غرفه‌های متعددی شامل انواع سوغات بندر چابهار، تشکیل شده است.

آدرس دکه بازار چابهار در بلوار امام خمینی، خیابان فردوسی می‌باشد.

بازار زرگرها

راهنمای سفر به چابهار به افرادی که علاقه زیادی به طلا و جواهرات دارند، بازدید از بازار زرگرها را توصیه می‌کند. بازار زرگرها همانطور که از نامش پیداست، مرکز خرید طلا و جواهرات است.

بازار سنتی بلوکان

یکی دیگر از بازارهای محلی شهرستان چابهار، بازار سنتی بلوکان نام دارد. خوب است بدانید که بلوکان به زبان بلوچی به معنای مادربزرگان است و به همین جهت به بازار مادربزرگان نیز شهرت دارد. در واقع مادربزرگان بلوچ با لباس‌های محلی‌شان که دارای رنگ‌های شاد و متنوع است به این بازار قدیمی و سنتی، جلوه خاصی بخشیده‌اند. با مراجعه به این بازار و با کمی گشت و گذار در آن، می‌توانید هر آنچه که نیاز دارید را با قیمت‌های نسبتا مناسب، پیدا نمایید.

نکته قابل توجه در رابطه با بازار بلوکان این است که اکثر اوقات در آن، جای سوزن انداختن هم نیست. بنابراین اگر برای اولین بار به این بازار می‌روید از تعداد زیاد افراد در آن، متعجب نشوید.

در برخی از فروشگاه‌های این بازار می‌توانید از نزدیک، شاهد دوخت لباس‌های محلی باشید و همان‌جا طرح مورد نظر خود را به هنرمندان داده و از آن‌ها بخواهید که بر روی لباس شما، چاپ نمایند. هم‌چنین مادربزرگ‌های بلوچی در این بازار سنتی حضور دارند و انواع طراحی‌ها را با استفاده از حنا بر روی دستان علاقه‌مندان، انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر در سفر به چابهار، طراحی‌های زیبایی بر روی دستان بانوان بلوچی دیدید و به آن‌ها علاقه‌مند شدید، می‌توانید به بازار بلوکان مراجعه کرده و از هنرمندان بخواهید که طرح مد نظرتان را روی دستان شما، طراحی نمایند.

لازم به ذکر است ک برای مراجعه به بازار سنتی بلوکان، بهداشت را به طور کامل رعایت نمایید و مراقب کیف خود باشید، زیرا کوچه پس‌کوچه‌های اطراف این بازار، بسیار تنگ است و تبدیل به محلی برای عبور و مرور موتورسوارن شده است، بنابراین هنگام عبور از آن‌جا، مراقب خود و وسایل همراه خود باشید.

بازار سنتی بلوکان در بلوار امام خمینی در شهرستان چابهار واقع شده است. ساعت بازدید از این بازار از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ است.

مجتمع تجاری صدف

راهنمای سفر به چابهار، مجتمع تجاری صدف را به عنوان اولین بازار مدرن در این بندر معرفی می‌کند. مرکز خرید صدف شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه، انواع لوازم آرایشی و لوازم خانگی از برندهای معتبر خارجی می‌باشد.

مجتمع تجاری صدف در بلوار شهید ریگی شهرستان چابهار و در منطقه آزاد این بندر واقع شده است.

مرکز خرید صالحیار

یکی دیگر از مراکز خرید بندر چابهار که واقع در منطقه آزاد می‌باشد، مرکز خرید صالحیار نام دارد. کالاهای این مجتمع تجاری شامل انواع لوازم خانگی برقی، انوان پتو با طرح و رنگ‌های متنوع و لوازم آرایشی از برندهای معتبر خارجی است که می‌توانید هر یک از آن‌ها را با قیمت‌های مناسب و کیفیت عالی، خریداری نمایید.

مرکز خرید صالحیار در منطقه آزاد بندر چابهار، روبروی مرکز خرید فردوس، واقع شده است.

بازار تیس

راهنمای سفر به چابهار به کسانی که قصد خرید ظروف چینی دارند، بازار تیس را پیشنهاد می‌دهد. بازار تیس چابهار شامل انواع کالاهای چینی با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هم‌چنین انواع موادغذایی و چای خارجی و داخلی نیز در این بازار، یافت می‌شود.

آدرس بازار تیس در منطقه آزاد چابهار است.

بازار پردیس

بازار پردیس یکی دیگر از مراکز خرید چابهار، است که اغلب اجناس آن دست دوم و یا به اصطلاح، استکوک می‌باشد. فروشگاه‌های مرکز تجاری پردیس شامل انواع پوشاک، عینک، صندل و لوازم خانگی است.

مرکز خرید پردیس نیز در منطقه آزاد بندر چابهار واقع شده است.

مرکز خرید ابریشم

یکی دیگر از مراکز خرید بندر چابهار که راهنمای سفر به چابهار، بازدید از آن را به همگان توصیه می‌کند، مرکز خرید ابریشم است که به داشتن هایپر مارکت‌های لوکس‌ و هم‌چنین کافی‌شاپ معروف است. مرکز خرید ابریشم به لحاظ قدمت از مجتمع تجاری صدف، جدیدتر است.

مرکز خرید ابریشم واقع در منطقه آزاد چابهار و در نزدیکی مجتمع تجاری پردیس است.

مجتمع تجاری فردوس

یکی دیگر از قدیمی‌ترین مراکز خرید بندر چابهار، مرکز خرید فردوس می‌باشد که تقریبا هر کالایی که نیاز داشته باشید را می‌توانید در آن‌جا پیدا کنید. به طور کلی مجتمع تجاری فردوس به داشتن انواع کیف و کفش، لوازم منزل و پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه معروف است.

مجتمع تجاری فردوس نیز مانند دیگر مراکز خرید این بندر در منطقه آزاد آن واقع شده است.

بازار بندر کنارک

راهنمای سفر به چابهار برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، بازدید از بازار کنارک را توصیه می‌کند. اگر به دنبال تجهیزات مربوط به کوهنوردی و صخره‌نوردی هستید، حتما در برنامه‌های خود سفر به بندر کنارک را هنگام سفر به چابهار در نظر داشته باشید. بازار کنارک که به ببازار لته کنارک نیز معروف است دارای انوای ملحفه و پتو نیز می‌باشد. اگر به دنبال اجناس ارزان قیمت دست دوم هم می‌گردید، بازار کنارک محل مناسبی برای شماست.

بندر کنارک با فاصله کمی در سمت غرب بندر چابهار واقع شده است.

اقامت در چابهار

پس از معرفی همه‌جانبه شهرستان چابهار، وقت آن است که درباره نحوه رزرو مکانی مناسب برای اقامت خود در بندر چابهار، اطلاعاتی کسب نمایید. در واقع یکی از نکات مهم در سفر، رزرو اقامتگاه مناسب در شهر مقصد است.

حال که با تمامی جاذبه‌های طبیعی مراکز خرید بندر چابهار آشنا شدید، برای رزرو سوئیت، ویلا و یا اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در بندر چابهار، می‌توانید روی کمک سپنجا حساب کنید و در کمترین زمان ممکن، محل اقامت مناسبی برای خود پیدا نمایید.

 کافی است وارد سایت سپنجا شوید و اجاره سوئیت در چابهار را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه های چابهار همراه با عکس به شما نمایش داده شود.

سخن پایانی

در این مطلب از سپنجا سعی کردیم به طور کامل به راهنمای سفر به چابهار بپردازیم. اکنون اگر قصد سفر به چابهار را دارید، می‌توانید با اطلاعات کامل درباره این بندر زیبا، سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را تجره کنید. از اینکه وقت گران‌بهایتان را در اختیار ما گذاشتید، بی‌نهایت متشکریم. شما می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از سفر به بندر چابهار را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا