جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به خراسان شمالی

در فکر سفر به خراسان شمالی هستید اما نمی‌دانید این یک مقصد مناسب است یا نه؟ اگر این سوال برایتان پیش آمده است، برای رسیدن به پاسخ آن مقاله پیش رو را مطالعه کنید. خراسان شمالی که اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود یکی از سه استان خراسان قدیم است. این استان در شمال شرقی ایران قرار دارد و طیف وسیعی از آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام را در خود جای داده است اما با این وجود، هنوز از نظر گردشگری کم‌تر شناخته می‌شود.

از نظر ما و گردشگرانی که آن را به خوبی می‌شناسند، این یک استان گسترده با قدمتی طولانی است که هرگز کم‌تر از دیگر مقاصد گردشگری کشورمان دیدنی نیست. اقوام مختلفی مانند کردهای کرمانج، ترکمن، تات و… در این استان کنار هم زندگی می‌کنند و تنوع غذایی و صنایع دستی زیادی در آن ایجاد کرده‌اند. در ادامه هر چیز که لازم است در مورد سفر به خراسان شمالی بدانید را خواهید فهمید. همراه سپنجا باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

سفر به خراسان شمالی

استان خراسان شمالی استانی است که در شمال شرقی ایران واقع شده است. بجنورد به عنوان مرکز استان در دامنه کوه‌های آلاداغ ساخته شده است. این شهر که در طول تاریخ کهن خود بخشی از خراسان بزرگ محسوب می‌شود، شاهد حوادث تلخ و شیرین بسیاری بوده است. بجنورد شهر آثار تاریخی زیبا مانند عمارت آینه مفخم و همچنین اقامتگاه‌هایی مانند بش قارداش و بابا امان است. هنوز خانه‌هایی در شهر وجود دارد که معماری باستانی ایرانی را حفظ می‌کند و بیشتر آنها به دوران قاجار برمی‌گردد.

خراسان شمالی یکی از سه استانی است که پس از تقسیم خراسان در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد. این استان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری از جمله چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌های کوچک، مناطق تفریحی، غارها و مناطق حفاظت شده و مناطق مختلف پیاده روی است. بیشتر آثار تاریخی آن مربوط به دوران قاجار است، زیرا زلزله خیلی از آثار قدیمی آن را ویران کرده است.

قبل از سفر به خراسان شمالی لازم است بدانید که این یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران است و از شهرهایی مانند اسفراین، بجنورد، شیروان، فاروج و مانه تشکیل شده است. این استان از اقوام مختلف از جمله ترک، عرب، ترکمن، بلوچ و فارس استقبال کرده است و امروز سنت‌ها و آداب و رسوم خاص آنها اساس گردشگری استان محسوب می‌شوند.

مساحت خراسان شمالی ۲۸٬۴۳۴ کیلومتر مربع است و جمعیت آن در سرشماری سال ۹۵، ۸۶۳٬۰۹۲ نفر گزارش شده است. این استان از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با خراسان رضوی و سمنان همسایه است و باستان شناسان طبق آثاری که در آن کشف کرده‌اند، اظهار دارند که قدمتی بالای چند هزار سال دارد. زبان‌ها و قومیت‌های مختلف، فرهنگ و هنر درخشان چیزهایی هستند که استان خراسان شمالی را برای گردشگران بسیار جذاب کرده است.

آب و هوا و بهترین زمان رفتن به خراسان شمالی

گفتیم که خراسان شمالی در شمال شرقی ایران و در همسایگی جمهوری ترکمنستان واقع شده است. از آنجا که این استان در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد و به کوه‌های بلند کپه داغ متصل است، می‌توان آب و هوا و پوشش گیاهی مختلف را در آن مشاهده کرد. طبیعت‌گردان و گردشگران، بهترین زمان سفر به خراسان شمالی را دو فصل بهار و پاییز می‌دانند و اضهار دارند که خراسان شمالی در این دو فصل زیباترین مناظر خود را به نمایش می‌گذارد. این استان حدود ۱۳۲۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بیشتر نواحی آن دارای آب و هوای خشک و کوهستانی هستند. بنابراین فصل زمستان نمی‌تواند فصل چندان دلپذیری برای طبیعت دوستان باشد.

آب و هوای خراسان شمالی

شهرهای استان خراسان شمالی

در بخش‌های قبل گفتیم که بجنورد بزرگ‌ترین شهر، خراسان شمالی است. حالا می‌خواهیم در پایین به معرفی شهر بجنورد و تعدادی دیگر از مهم‌ترین شهرهای این استان مانند شیروان، جاجرم، فاروج و … بپردازیم. با ما همراه باشید.

بجنورد

بجنورد در مرکزیت خراسان شمالی قرار دارد و بزرگ‌ترین شهر آن به حساب می‌آید. بجنوردی‌ها، شهر خود را به زبان محلی «بُژنرد» تلفظ می‌کنند و برخی از کتاب‌های قدیمی نیز از آن به عنوان «بیژن‌گرد» یعنی ساخته شده توسط بیژن، یاد کرده‌اند. این شهر زیبا و تاریخی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتاً گرمی دارد و اگر بخواهید در سفر به خراسان شمالی در آن اقامت داشته باشید، می‌توانید جاذبه‌های تاریخی متعددی مثل بند خاکی عبدل‌آباد، خانه‌ی بانک ملی، کوشک باغ علی‌آباد، عمارت مُفَخَم و… را ببینید. برای اجاره سوئیت در بجنورد روی لینک کلیک کنید.

جاجَرم

جاجرم که در حاشیه کویر مرکزی قرار دارد یکی دیگر از مهم‌ترین شهرهای خراسان شمالی است. این شهر، جاذبه‌هایی مثل مسجد جامع جاجرم و قلعه جلال‌الدین را در خود جای داده است که از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران هستند. قرار داشتن در حاشیه کویر مرکزی و همجواری با کوه بهار باعث شده تا جاجرم از اقلیم و پوشش گیاهی متنوع برخودار باشد و جالب است بدانید که این تنها شهر از بین دیگر شهرهای خراسان شمالی است که به را‎ه‎‌‎آهن سراسری ایران وصل است.

فاروج

فاروج با آب و هوای کوهستانی و بسیار دل انگیز، به نوعی دروازه ورودی استان است. اگر در سفر به خراسان شمالی به این شهر سر زدید، دیدن جاذبه‌هایی مثل تپه تاریخی طویل، آبشار اسفجیر، شاه جهان، تپه خلق آباد، تپه یام و همینطور قلعه علی آباد را فراموش نکنید. جالب است بدانید، فاروج به شهر آجیل شهرت دارد.

فاروج

اسفراین

اسفراین از دیگر شهرهای مهم خراسان شمالی است. این شهر به علت داشتن آب و هوایی معتدل و جنگل‌های انبوه، زیستگاه‌های امن متعددی برای حیوانات مختلف در آن به وجود آمده است. یکی از آنها پارک ملی ساریگال است که با طبیعت بکر و منحصربه فرد، همه را به سمت خود جذب می‌کند. اقوامی که در اسفراین زندگی می‌کنند شامل: کرد، ترک، تات و بربری‎ میشوند.

اقامت‌گاه‌‌های خراسان شمالی

از آنجا که گردشگران نسبتاً اندکی به استان خراسان شمالی سفر می‌کنند، هنوز تلاش چندانی برای ساخت هتل در اینجا صورت نگرفته است. ما فقط در همین حد اطلاع داریم که در بزرگ‌ترین شهر آن یعنی بجنورد، دو هتل داریوش و نگین وجود دارد و یکی دیگر از شهرهای آن به نام شیروان از دو هتل جهانگرد و رضا برخوردار است. حقیقت این است که اکثر گردشگران در سفر به خراسان شمالی ،ترجیح می‌دهند در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا خانه‌های محلی ساکن شوند، چون بسیار باصفا و باکیفیت هستند. اقامتگاه بوم‌گردی عمودردی در شهر بجنورد و بهجتی در شیروان از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان شمالی هستند. برای اجاره سوئیت در شیروان روی لینک کلیک کنید.

غذاهای محلی

حضور قوم‌های مختلف در استان خراسان شمالی، باعث شده تا فرهنگ غذایی این استان بسیار متنوع‌تر از جاهای دیگر باشد. غذاهای محلی این استان مخصوص خودش هستند و هر یک با دستورالعمل ویژه خود طبخ می‌شوند. ما در این قمست می‌خواهیم چند نوع از غذاهای محلی خراسان شمالی را به شما معرفی کنیم. از جمله:

آش یارمه

مردم خراسان شمالی از یک نوع آش فوق‌العاده خوشمزه و مقوی به نام یارمه برخوردار هستند که آن را با نوعی سبزی کوهی به نام چریش می‌پزند. این آش بیشتر مختص شهر بجنورد است و بجنوردی‌ها آن را بسیار حرفه‌ای و لذیذ طبخ می‌کنند. این سبزی تنها در فصل بهار می‌روید و خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. البته آش یارمه را گاهی با اسفناج نیز طبخ می‌کنند و مواد تشکیل دهنده آن علاوه بر سبزی شامل: نخود، بلغور گندم، دوغ، پیاز و نعناع داغ می‌شود.

آش یارمه

شله ماش بجنوردی

خوراکی به نام شله ماش از دیگر غذاهای محلی و مقوی بجنورد است. سعی کنید در سفر به خراسان شمالی آن را امتحان کنید چون فوق‌العاده خوش طعم و خاص است. طرز تهیه شله ماش چندان سخت نیست و از موادی چون گوشت قرمز، ماش، برنج ایرانی، پیاز داغ و ادویه جات حاصل می‌شود.

صنایع دستی خراسان شمالی

خراسان شمالی نیز مانند هر استان دیگر، صنایع دستی مختص خود را دارد. کلاه‌ کرکی، منبت‌کاری، رودوزی، منگوله بافی، یراق دوزی، ابریشم دوزی و نمادمالی از جمله آثار ارزشمند دست مردمان خراسان شمالی هستند که با زحمت، سلیقه و ذوق هنری بسیار بالا ساخته می‌شوند. البته ناگفته نماند، هر کدام از موارد مذکور توسط قوم و نژاد خاصی از خراسان شمالی به عمل می‌آیند. به عنوان مثال: کلاه کرکی از صنایع دستی مردم جاجرم و نمدمالی از صنایع دستی ترکمن‌های آنجا هستند.

سوغات خراسان شمالی

از خراسان نیز می‌توان مانند هر شهر و دیار دیگر، سوغات مختلف تهیه کرد. اگر دوست دارید لذت سفر به خراسان شمالی تا مدت‌ها زیر زبانتان مزه بدهد، آب‌نبات معروف و مخصوص آنجا را تهیه کنید. آب‌نبات یکی از محبوب‌ترین تولیدات و سوغات این استان است و شهر بجنورد رتبه اول آن را ازان خود کرده است. صنایع دستی گوناگون، انگور، قرقوروت، کشک و… را نیز می‌توان از خراسان شمالی به عنوان سوغات به شهر خود برد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین موزه های ایران

جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی

خراسان شمالی یکی از پرجاذبه‌ترین مقاصد گردشگری کشورمان است و مطمئن هستیم که این استان تاریخی، جاذبه‌هایی را به شما نشان خواهد داد که هرگز شبیه‌شان را در جای دیگر ندیده‌اید. برخی از اینها شامل:

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل مجموعه‌ای از منابع طبیعی مانند جنگل، مراتع، جنگل‌های طبیعی، دشت، رودخانه، دریاچه و کوه است. به منظور حفظ دائمی وضعیت اکوسیستم، ایجاد محیط مناسب برای تکثیر حیوانات وحشی و رشد گیاهان در معرض خطر و جلوگیری از دستکاری‌های مخرب انسان، دولت از این منطقه محافظت می‌کند.

اگر دوست دارید در سفر به خراسان شمالی به این منطقه بروید باید بدانید که پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است و کوتاه‌ترین فاصله آن با نزدیک‌ترین شهر یعنی اسفراین حدود ۸ کیلومتر است. این منطقه با دارا بودن ۲۰۰ گونه گیاهی و جانوری و چندین پرنده، یکی از زیستگاه‌های مهم طبیعی ایران محسوب می‌شود.

سفر به خراسان شمالی

موزه حمام جاجرم

حمام تاریخی جاجرم از قدمتی هزار ساله برخوردار است و گفته می‌شود که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه مربوط می‌شود. این بنا که در بافت قدیمی شهر قرار دارد، در گذشته بسیار رونق داشته و بودن در نزدیکی معابر عمومی، بازارها، کاروانسراها و مسجد به آن موقعیت برجسته‌ای بخشیده بود. پس از گسترش اسلام در ایران حمام‌های زیادی در شهرها و روستاها ایجاد شد و این کار در دوره صفویه با دقت و ظرافت بیشتری انجام می‌شد. حمام جاجرم را در سفر به خراسان شمالی حتماً ببینید چون به نوعی این اولین و قدیمی‌ترین حمام شهر است.

حمام جاجرم شامل قسمت‌های مختلف از جمله سربینه یا رختکن که در واقع سالن ورودی حمام است، فضای استخر که برای خنک شدن تدریجی و گرم شدن بدن آماده شده است، خزینه، که قسمت اصلی حمام و محل شستشوی بدن است و همینطور گرمخانه است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۶ شمسی در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد و پس از مدتی به موزه تبدیل شد.

روستای رویین

روستای روئین یکی دیگر از مقاصد گردشگری محبوب، شمال شرقی ایران است. گویش مردم محلی مردم این روستا علاوه بر منابع طبیعی و میراث فرهنگی، دلیل دیگری است که باعث جذب گردشگران به این منطقه شده است. روئین یکی از روستاهای شهرستان اسفراین در خراسان شمالی است و مردم آن به زبان تاتی صحبت می‎کنند که ارتباط تنگاتنگی با تالشی‌ها دارد. اگرچه اطلاعات کمی در مورد تاریخی که مردم برای اولین بار در آنجا ساکن شده‌اند، وجود دارد، اما تاریخ آن به سلسله تیموری باز می‌گردد.

قبل از سفر به خراسان شمالی و بازدید از رویین لازم است بدانید که این روستا با آب و هوای معتدل کوهستانی، به عنوان مقصدی تابستانی در نظر گرفته می‌شود و در تابستان مردم شهرهای اطراف مانند بجنورد و اسفراین از آن دیدن می‌کنند. این روستا در قلب یک دشت وسیع سبز واقع شده است و ساختار آن همراه با باغات میوه نمونه‌ای از معنای واقعی یک روستا است.

سفر به خراسان شمالی

منطقه گردشگری دارکش

دارکش منطقه‌ای با چشم اندازهای طبیعی زیبا است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اشکنه واقع شده و رودخانه دارکش از آن عبور می‌کند. نام منطقه از نام روستای همسایه وام گرفته شده است. آب و هوای آن جنگلی و کوهستانی است و به دلیل داشتن چشمه‌های متعدد مشهور است. عنصری که دارکش را مشهور و البته محبوب کرده است، چیزی نیست جز جنگل بلوط، چون وجود جنگل‌ بلوط در مناطق شرقی ایران بسیار نادر است. علاوه بر این، باغ‌ها، مزارع و گیاهان زیادی در منطقه دارکش وجود دارد. پوشش گیاهی منطقه و حیوانات تنها جاذبه‌های طبیعی دارکش نیستند، آبشارها و رودخانه‌ها نیز وجود دارند. اخیراً دارکش به دلیل کوه‌های آلاداغ، به مقصد کوهنوردان تبدیل شده است. در سفر به خراسان شمالی حتماً از این روستا دیدن کنید چون یک بازار نیز در آنجا وجود دارد که مملو از سوغات مختلف محلی، محصولات باغی مانند گردو، بادام، گیلاس، گلابی و عسل است.

گردشگاه بش قارداش

بش قارداش یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های  تاریخی_تفریحی  بجنورد است که در ۷ کیلومتری جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. همچنین به عنوان یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های کشوراست که در سفر به خراسان شمالی می‌توانید از آن دیدن کنید. در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ۴۵۷۵ به ثبت ملی رسید.

این گردشگاه یک چشمه زیبا و باصفا دارد که سرسبزی و شادابی منطقه از آن نشات میگیرد. آب چشمه بش قارداش از پنچ شکاف کوچک و بزرگ یک کوه سنگی به بیرون می‌ریزد.طبق پژوهش پزشکان آب چشمه بش قاردش برای بهبودی بیماری‌های تغذیه‌ای، مشکلات کبد و صفرا و مشکلات ادراری موثر بوده و خاصیتی درمانی دارد.

طبق افسانه‌ها، گفته شده درشهر بجنورد پنچ برادربا تقوا و با ایمان زندگی می‌کردند که با ظلم وستم  حاکم خود مخالف بودند. آنها تحت تعقیب قرار گرفته وبه این مکان که امروزه ما آن را با نام گردشگاه بش قارداش می‌شناسیم، پناه می‌برند. از خدا طلب یاری می‌کنند. در این هنگام از کوهی سنگی، پنج شکاف ایجاد می‌شود که بعد ازپناه بردن این پنج برادربه آنها، آبی روان و زلال ازشکاف‌ها به بیرون می‌ریزد.

به اعتقاد بسیاری، بش قاردش در زبان ترکی  به معنای  پنج برادراست.پیش از ورود اسلام به کشور ایران، یعنی در زمان حکومت اشکانیان و ساسانیان، این گردشگاه محلی برای عبادت پیشوایان زرتشتی بود.

در قسمت پایینی کوه، یک سنگ تراشه وجود دارد.نقاش و سنگ‌تراش بجنوردی (اسماعیل جزمی )  برروی آن  شعاری مربوط به دوران زرتشت (پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک) را حکاکی کرده است.ساخت سنگ نوشته را به تاریخ ۱۳۰۰ هجری شمسی نصبت داده تا به قول خودش در یادها باقی بماند. مجاور همین کتیبه ودر سمت چپ کوه بش‌قاردش، یک بنای تاریخی وجود دارد که به دستور ناصر الدین شاه قاجار ساخته شد. طبق شواهد و روایات، در این سازه چند تن ازخاندان شادلود به خاک سپره شده‌اند.

گردشگاه بش قاردش مکانی خوش‌آب و هوا با درختانی سر به فلک کشیده است. از زیباترین آنها می‌توان به درخت سرو، چنار، اقاقیا، زیتون تلخ، زالزالک وحشی، افرا، کاج، ارغوان، زرشک، کاتالپا و توت اشاره کرد.همچنین از امکاناتی نظیر استخر، نمازخانه، پارکینگ و بوفه نیز برخوردار است.

نارین قلعه جاجرم

اگر بخواهیم نگاهی کلی‌ به اماکن تاریخی کشوربیندازیم، متوجه خواهیم شد که بیشتر سازه‌ها به صورت قلعه ساخته شده و نمای بسیار زیبایی دارند. درگذشته شهرها از امنیت کمتری برخوردار بودند و به همین خاطر اماکن مهم و پر بازدید را به صورت قلعه یا دژی محکم می‌ساختند.

نارین قلعه در میانه شهر جاجرم و برروی تپه‌ای بیضی شکل به مساحت ۳۶۰ متر و طول ۱۲۵×۱۰۰متر ساخته شده و می‌توان آن را سوژه بسیار خوبی برای بازدید در سفر به خراسان شمالی دانست، چرا که فرهنگ مردم سه دوره حکومت اشکانیان، ساسانیان و سلجوقیان  را با خود به همراه دارد. قبلا دورتا دور قلعه را خندق کنده بودند. ویژگی‌های این مکان خبر از امنیت بالای آن می‌دهند. این سازه با ارتفاع حدوداً ۲۵متری ، از قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود که در۳ بهمن ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۹۳ به ثبت ملی رسید.

قلعه نارین حتی در اوایل حکومت ناصرالدین قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت و زندگی در آن جریان داشت اما امروزه هیچ تفاوتی با کوهی از خاک ندارد. بسیاری از افراد به صورت غیر قانونی با حفاری‌های صورت گرفته، آثار و اشیای عتیقه مربوط به دوران پیش از اسلام و پس از اسلام را کشف کردند. سر گذشت این قلعه طولانی همراه با پستی و بلندی بوده اما با این حال بازهم  باشکوه و دیدنی است.

چهارطاقی تیموری

این مقبره در روستای زیارت و ۶ کیلومتری شیروان شهر واقع شده و دقیقا در قسمت شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا قرار دارد. چهارطاقی تیموری درواقع آرامگاهی متعلق به سرداری نامدار و غیور ایرانی بوده که آن را با نام  تیمور گورگانی معروف به عید خواجه می‌شناسند. اگر به تاریخ و تاریخچه حکومت تیموریان مراجعه کنیم، متوجه میشویم که عید خواجه از بزرگان آن دوران است.

به داخل مقبره که مراجعه کنیم بر روی سنگ قبری سیاه و ساده، می‌توان به سختی نام عید خواجه را تشخیص داد، چراکه در طول زمان نوشته‌های آن ساییده شده و غیر قابل رویت هستند اما  از روی همین سنگ نوشته می‌توان فهمید که بنا مربوط به دوران حکومت تیموریان و سال ۷۸۵ هجری قمری است.

درهای ورودی بنا به ارتفاع ۴۰ سانتی متر، دومتر و ۲۱ متر هستند. قسمت بیرونی به شکل یک هشت ضلعی درآمده که از خشت ساخته شده و با چوب آن را محکم‌تر کردند. از تزئینات به کار رفته در نمای بنا می‌توان به آجر چینی، گچ‌بری و کتیبه نویسی اشاره کرد. به علت گذر زمان، چهار طاقی تیموری کمی دچار فرسودگی شده و حتی قسمت‌هایی از کتیبه‌نویسی داخل سازه از بین رفته است. سر انجام در سال ۱۳۵۶ مورد بازسازی قرار گرفته که سبب تخریب‌هایی به بدنه آرامگاه شد.

همچنین در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ شمسی، اقداماتدیگری برای مرمت صورت پذیرفت. چهار طاقی تیموری در سال ۱۳۸۰ در آثار ملی کشور به ثبت رسید.

چهار طاقی تیموری

حسینیه جاجرمی

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبا و باشکوهی که در سفر به خراسان شمالی به شما پیشنهاد می‌دهیم حتما از آن دیدن کنید، حسینیه جاجرمی شهر بجنورد است. این بنا جایگاهی تاریخی دارد و در مراسمات مذهبی ازآن استفاده می‌شود. معمولا بیشترافراد مراسمات عزاداری را در مکان‌هایی سرپوشیده و ساده برگزار می‌کنند اما این باردر گوشه‌ای از جهان یک خانه مجلل و باشکوه به عنوان حسینیه وقف شده است. . این خانه اکنون به عنوان مرکز صنایع و هنرهای دستی فعالیت دارد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه که نیاز است در مورد قوم کرمانج بدانید!

حسینیه جاجرمی بنایی تاریخی به جا مانده از دوران حکومت قاجار است. حاج علی اکبر جاجرمی که ازنمایندگان بجنورد در شورای ملی و تُجارمهم و سرشناس شهر جاجرم بود. ایشان به همراه خانواده برای مدتی در این خانه زندگی کردند.

استاد غلامرضا بنا یزدی، شخصی بود که حسینیه جاجرمی را در سال ۱۳۲۵ هجری قمری در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع بنا نهاد. در ساخت آن از معماری سنتی به کار رفته و دارای یک حیاط بزگ است. در و پنجره‌های چوبی و زیبا، رو به حیاط گشوده می‌شوند. به طور کلی این خانه در دو طبقه خلاصه می‌شود. هر کدام از زیبایی خاصی بهرمند هستند. طبقه همکف کمی قدیمی‌به نظر می‌رسد اما جذاب دیدنی است.

آجرکاری، مقرنس کاری، گچ‌بری، کتیبه کاری از تژینات به کار رفته در این بخش به شمار‌می‌روند. طبقه دوم دارای سه اتاق زیبا و ساده است که  هر کدام از طریق یک در چوبی به دیگری راه پیدا می‌کنند. درو پنجره‌ها از جنس چوب هستند  ولوح سنگی وقف‌نامه نیز دراتاق وسطی قرار دارد.

بازدید از این خانه به صورت شیفتی امکان‌پذیر است. یعنی از ساعت ۹صبح تا ۱۳ و از ساعت ۱۶ تا ۱۱ شب می‌توان به دیدن حسینیه جاجرمی‌ بروید. از نظر جغرافیایی در مکان خوبی قرار دارد واز آنجا می‌توان  به هتل‌ها و ستوران‌های خوبی دسترسی داشت.

آبشارحمید بجنورد

روستای حمید در ۷ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد و از محبوب‌ترین جاذبه‌های استان خراسان شمالی به شمار‌می‌رود برای گردشگرانی که اهل تفریح و ورزش هستند.

درانتهای دره‌ای عمیق و پرپیچ و خم با فاصله حدود ۲ کیلومتری از این روستا، آبشاری بلندی به ارتفاع ۲۵متر وجود دارد که از روستای آبچو سرچشمه می‌گیرد. آبشار حمید بجنورد منبع اصلی برای کشاورزی‌ اهالی آن منطقه است.

بر روی صخره‌ها و کنار آب زلال و روان این آبشار، انواع گیاهان دارویی و زینتی رشد کرده‌اند. بهار که از راه می‌رسد مسیر پیچ در پیچ این آبشار، زیبا و سرسبزمی‌شود. طراوت و شادابی را می‌توان با هر تنفسی حس کرد. بهترین زمان سفر به این مکان همان فصل بهار است. به یاد داشته باشید برای رسیدن به آبشار حمید بهتر است از اهالی آن منطقه کمک بخواهید.

دره بازخانه

بازخانه دره‌ای سرسبز و خوش‌آب و هوا در اطراف شهر بجنورد است. توصیه می‌کنیم در سفر به خراسان شمالی حتما سری هم به این مسیرکوتاه سنگنوردی روی بزنید. علاوه بر این مکان مناسبی برای علاقه‌ مندان به پیاده‌روی و کوه‌پیمایی به شمار می‌رود.افراد بسیاری برای تعطیلات تابستانه به این جاذبه سفرمی‌کنند.

صوفیان روستایی سرسبز در جنوب شرقی بجنورد است که در ابتدای دره قرار دارد. آن منطقه به درخت‌ان گردویش معروف است وجود باغات میوه از ویژگی‌های مثبتی برای جذب گردشگران به این دره محسوب می‌شود . علاوه بر تفریحو گردش، افراد می‌توانند از محصولات مقوی و سالم روستای صوفیان برای شهر خود به عنوان سوغات خریداری کنند. عطر و بوی نان محلی به همراه محصولات لبنی محلی، حس و حال خاصی را به هر گردشگری هدیه می‌کند. محصولات سنتی ساخته دست زنان و دختران هنرمند این دیار، بسیار زیبا و دیدنی هستند. بدون شک هر مسافری حتی اگر از آنجا رد شده باشد. به عنوان یادگاری از این محصولات خریداری می‌کند.

دره بازخانه بجنورد

عمارت سردارمغضم بجنورد

این عمارت که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی و موزه باستان شناسی فعالیت دارد، یکی از آثار مهم و باشکوه به جامانده از دوران قاجاراست. میراثی گران‌بها که هنر دست معماران و هنرمندان غیور ایرانی را در مجموعه‌ای زیبا به نمایش می‌گذارد. همچنین به عنوان یکی از آثار با ارزش کشور ایران درتاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۵۲ به ثبت رسید.

یار محمد خان شادلو معروف به سردارمفخم، بنیانگذار و مالک اصلی این عمارت محسوب می‌شود که آنجا را برای زندگی  و برپایی مراسمات دولتی و سیاسی انتخاب کرده بود. اروارد ییت، شخصی انگلیسی تبار در دیدار خود با سردار مفخم، از این عمارت توصیفی بر زبان جاری می‌کند که در آن هیچ بخش از قلم نیفتاده است.

به دست طراحی ماهر و کار بلد( میرزا مهدی خان شقاقی) حدود ۱۳۰ سال پیش به همراه دیگر بناهای تاریخی همچون عمارت کلاه فرنگی، آیینه خانه، سردرو حوضخانه در باغی بزرگ این عمارت ساخته می‌شود. وی تحصیلات خود را در یکی از کشورهای غربی گذراند و ازجمله معمارن معروف ایران به شمار می‌رود. دیگرطراحی‌های این معمار می‌توان به مدرسه سپهسالار تهران اشاره کرد.

همه عمارت با بخش‌های مختلف آن، جزو مجموعه دارالحکومه به شمار می‌رفتند. پس از وقوع زلزله‌ای شدید در شهر بجنورد و آتش‌سوزی که در سال ۱۳۱۶ رخ داد. بخش‌های مختلفی تخریب شدند. سپس با گذشته زمان  و در دهه ۷۰ این مجموعه به دست میراث فرهنگی شهر بجنورد خریداری و بازسازی شد.

این عمارت شامل ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ است. در مجموع  از دو طبقه به ارتفاع ۹ متر به ابعاد ۵۰ در ۳۲ مترتشکیل می‌شود. دو ایوان شمالی و جنوبی در هر بخش ساخته شده که باستفاده از چندین ستون استوار و محکم به عنوان پایه نگهدارنده سقف کاربرد دارند. در هر طبقه  در و پنجره‌های چوبی، به طرف ایوان‌ها باز می‌شوند و این خود یکی از ویژگی‌های مثبت عمارت سردار مفخم است.

بیشتر افراد در سفر به خراسان شمالی، بازدید از این عمارت را انتخاب می‌کنند چرا که زیبایی و هنر به کار رفته در تزئینات آن هر گردشگری را مسحور خود می‌کنند.

در موزه مردم شناسی غرفه‌های متعددی وجود دارد. هر کدام شما را با بخش‌های مختلفی از آداب و رسوم یا شیوه زندگی مردم آن شهر دیار آشنا می‌کند. صنایع دستی، طب سنتی، نساجی، موسیقی مقامی، چاروق دوزی و… قسمت‌های مختلف این موزه هستند.

پس از رسیدن به فرودگاه بجنورد، تا این عمارت تنها ۳ کیلومتر راه است. هر قسمتی ازاین جاذبه، تاریخ و فرهنگ غنی را برای بازدید کنندگان به نمایش می‌گذارد، توصیه می‌شود چند ساعتی به بازدید بگذرانید و از سفر خود لذت ببرید.

آبشار اسطرخی

روستای سرسبز اسطرخ، مکانی برای اتراق گردشگران و بازدید کنندگان، آبشاری با همین نام است. البته بیشتراهالی روستا آن را با نام آبشار شارشار می‌شناسند. درفاصله  ۲۷ کیلومتری جنوب شیروان شهر قرار دارد. بهترین سوژه‌های عکاسی را می‌توان در این منطقه سرسبز پیدا کرد. بلند‌ترین آبشار شیروان با گذر درختان قطور و تنومندی همچون سپیدار، گردو و بید از ارتفاعی بیست متری به پایین ریزش می‌کند. نمایی جالب و جذاب پدید می‌آورد. چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

تابستان‌ها در این منطقه کوهستانی، هوا بسیار خنک و دلپذیر استبه همین خاطر بیشتر افراد، تعطیلات تابستانه را برای بازدید از این جاذبه انتخاب می‌کنند. یکی دیگر از جذابیت‌های بازدید ازآبشاراسطرخی، روبه رو شدن با یک درخت تنومند سرو ۶۰۰ ساله است.

قلعه جلال الدین

در فاصله پنج کیلومتر غرب شهرستان گرمه، بر روی  تپه‌ای سنگی یک دژ نظامی باشکوه به نام قلعه جالال و الدین وجود دارد. این دژ با دیواره‌های بلند ۱۲ متری و شش برج و مدور غیر قابل نفوذ است. چهار اتاق داخل برج دارای خمره‌هایی برای جمع آوری آذوقه و آب هستند. یه چاه در قسمت شمال غربی سازه قرار دارد که در گذشته آب شر ب قلعه از آن تامین شده است.

در رابطه با مالک این اثر نظرات مختلفی مطرح شده و بسیاری از افراد آن را متعلق به جلا الدین سلجوقی می‌دانند و عده‌ای دیگر ساخت آن را به جلاالدین( بنیانگذار سلسله جلالیه) نسبت می‌دهند. اما با توجه به اینکه این قلعه متعلق به دوره هفتم هجری قمری است. به نظر می‌رسد که به دست سلطان جالا الدین خوارزمشاه ساخته شده باشد.

برای رسیدن به این جاذبه خودتان را برای یک پیاده روی مفصل حاضر کنید. اگر مایل باشد مسیر را هم با اسب طی کنید. شکوه عظمت این سازه در گذشته توسط مردم و افرادی که در آنجا زندگی می‌کردند به خوبی حس می‌شد اما امروزه تنها با مراجعه گردشگران و تریستان است که می‌توان ارزش و قدمت این سازه را همچنان حفظ کرد.

سخن آخر…

به پایان راهنمای سفر به استان خراسان شمالی رسیدیم. در این راهنما سعی کردیم تمام آنچه که نیاز است در مورد این استان و شهرهای آن بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله آب و هوا، صنایع دستی، سوغات، اقامتگاه، غذاهای محلی و از همه مهم‌تر جاهایی که باید در آنجا ببینید. امیدواریم که مورد قبول شما واقع شده باشد.

درباره “راهنمای سفر به خراسان شمالی” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا