دیدنی های اهواز

سفر به دشت سوسن ایذه ؛ بهشت سرسبز خوزستان

وقتی صحبت از سفر به شهرهای جنوبی کشور به میان می‌آید اکثر مردم، خوزستان با جاهای دیدنی بی‌نظیرش را هدف سفر خود قرار می‌دهند. دشت سوسن ایذه که امروز موضوع بحث ماست، یکی از جاذبه‌های خیره‌کننده‌ استان خوزستان است. این دشت مانند هیچ جای دیگر نیست و چون زمردی سبز رنگ زیر آفتاب تابان می‌درخشد.

این مقاله از سپنجا را بخوانید تا بیشتر در مورد دشت اعجاب‌انگیز سوسن بدانید.

برای اجاره سوئیت در خوزستان روی لینک کلیک کنید.

مختصری درباره ایذه

دشت سوسن با زیبایی‌های طبیعی خیره کننده‌اش در ۳۷ کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان قرار دارد. دشتی مسحور کننده و رویایی که با زیبایی خیره کننده و جذابیت بی‌بدیل خود طبیعت‌گردان را به ویژه در فصل بهار مجذوب خود می‌کند. یک سری آثار تاریخی از جمله سنگ نوشته‌های تاریخی که قدمتی مربوط به دوران ایلامی‌ها دارند در دامن این دشت قرار دارند. از جمله سنگ نوشته «کول فرح»، «شهسوار»، «اشکفت سلمان» و…

ایذه یکی از شهرهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خوزستان است و قدمت آن به ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد عمده شهرت آن به دلیل طبیعت زیبا و نقش برجسته‌های باستانی و کنده کاری‌های سنگی و صخره‌ای‌اش است. این شهر تاریخی هر ساله به دلیل داشتن جاذبه‌‌ای طبیعی به نام دشت سوسن و سایر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی باشکوه و زیبا، مقصد افراد زیادی قرار می‌گیرد. تاریخ ایذه به دوران عیلامی برمی‌گردد. درباره ایذه و دشت سوسن ایذه بیشتر بدانید.

شهرستان ایذه در شمال شرقی خوزستان قرار دارد. از سمت شمال به استان چهارمحال و بختیاری و از شمال غربی به شهرستان مسجدسلیمان می‌رسد. این شهر با آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز در میان کوه قرار دارد و پتانسیل زیادی برای کشاورزی دارد. شغل اصلی مردم ایذه کشاورزی و دامداری است و مهمترین محصولات کشاورزی آن گندم، جو، برنج و تره است. مردم ایذه بسیار اجتماعی هستند و در سفر به آن هرگز احساس تنهایی و دلتنگی نخواهید کرد. ایذه در حال حاضر شهری بختیاری است و گویش مردم آن لری بختیاری است. آداب و رسوم بختیاری‌ها در این شهر بسیار رنگارنگ است و توانسته‌اند برخی از این آداب و رسوم را حفظ کنند.

ایذه

درباره دشت سوسن ایذه

دشت سوسن نام منطقه‌ای وسیع با روستاهای فراوان است. آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، همه شرایط را برای کشت و کار و باغداری در این منطقه فراهم کرده است. در واقع این دشت به دلیل عبور رودخانه کارون از آن دارای خاک حاصلخیز است. زیبایی طبیعی و جذاب این دشت در ایذه را آثار باستانی باشکوه و ارزشمندی مانند تپه‌های باستانی، نقش برجسته‌ها و برد گوری‌ها تکمیل می‌کند. این دشت در ۳۵ کیلومتری ایذه قرار دارد و مملو از شقایق‌های قرمز زیبا است. اینجا در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد و از سراسر ایران توریست جذب می‌کند.

دسترسی به دشت سوسن در خوزستان

رسیدن به این منطقه زیبا نیازمند عبور از جاده خروجی ایذه است. پس از عبور از جاده خروجی با یک خط دو طرفه روبرو می‌شوید که مسیر راست به دشت سوسن و سمت چپ به منطقه گلزار و امامزاده سلطان ابراهیم در کنار دریاچه شهید عباسپور می‌رسد.

در مسیر رسیدن به دشت سوسن ایذه از یک دهکده رویایی می‌گذرید که کشگلی یا کفش گلی نام دارد. ۵ کیلومتری از کفش گلی دور شوید تا  یک دو راهی برسید. به دو راهی که رسیدید تردید نکنید و وارد یکی از راه‌ها شوید زیرا هر یک شما را به اطراف دشت سوسن می‌برند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین جاهای خوزستان

اگر بخواهید به شمالی‌ترین نقطه این دشت یا در واقع آخرین بخش آن که تنگه و رود کارون شکل گرفته است دسترسی پیدا کنید باید وارد مسیر سمت چپ شوید و خود را به روستای ده شیخ برسانید. در اینجا برای عبور از عرض رودخانه باید سوار قایق شوید.

دسترسی به دشت سوسن ایذه

بهترین زمان بازدید از دشت سوسن

بهترین زمان برای بازدید از این دشت از بهمن تا اردیبهشت به ویژه فروردین است. در این زمان چادر زدن در اطراف رودخانه کارون یا منطقه غیر خصوصی اطراف روستاهای این دشت توصیه می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه شوش یادگار کتیبه داریوش

۵ تفریح هیجان انگیز در دشت سوسن

وقتی به دشت سوسن ایذه برسید، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد اما کارهایی هم برای انجا دادن پ وجود دارد که لذت سفر شما را چندین برابر می‌کند. تفریح در دشت سوسن به شرح زیر است:

۱- قایق‌سواری

 قایق‌سواری یکی از تفریحات محبوب و فوق‌العاده لذت‌بخش دشت سوسن است. سوار قایق‌‌های شناور رود کارون شوید تا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای یک عمر را به دست آورید. جالب است بدانید که مسیر دسترسی به برخی از روستاهای همجوار دشت سوسن از طریق آب است و باید این رود عبور کرد.

دشت سوسن ایذه

۲- ماهی‌گیری

ماهی‌گیری در شمال و جنوب کشور یا بهتر است بگوییم در هر نقطه از این کره خاکی که انجام شود لذت‌بخش‌ترین تفریح دنیاست. امکان انجام این کار هیجان انگیز در کنار دشت سوسن برای شما مهیاست. پس قلاب ماهی‌گیری فراموش نشود.

۳- پیاده‌روی و تماشای طبیعت

قدم زدن در طبیعت سرسبز دشت سوسن ایذه آن هم با همراهی گل‌های شقایق، ارتقاعات دیدنی و صدای گوش‌نواز رود کارون یکی از رویایی‌ترین تفریحاتی می‌تواند باشد که در تمام طول عمر می‌توان انجام داد.

۴- روستاگردی

روستا‌گردی یکی دیگر از تفریحات عالی دشت سوسن است زیرا این دشت توسط روستاهای بزرگ و کوچک محاصره شده است. سر زدن به هر یک از این روستاها خود سفری جداگانه برای شماست و بار تجربیات‌تان را سنگین‌تر خواهد کرد.

۵- عکاسی

مگر می‌شود در کنار دشت زیبایی چون دشت سوسن بود اما عکاسی نکرد. این دشت با طبیعت خیره کننده خود یکی از کمیاب‌ترین پس زمینه‌های عکاسی را به شما هدیه می‌دهد. پس در سفر خود به اینجا دوربین عکاسی به همراه داشته باشید.

آثار تاریخی دشت سوسن

دشت سوسن فقط محدود به طبیعت سرسبز و آب و هوای عالی نیست. این دشت یک سری آثار تاریخی برجای مانده از دوره‌های مختلف تاریخ را نیز در دامان خود جای داده است که شگفت زده‌تان می‌کنند! برخی از آنها به شرح زیر است:

سنگ‌ مزارهایی به‌شکل شیرهای سنگی

در دشت سوسن ایذه علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، تپه‌ها و سنگ قبرهای باستانی نماد شجاعت مردان بختیاری به نام گوری برد یا برد گوری‌ها را نیز می‌توانید ببینید. وجود چنین آثار باستانی و آثار تاریخی در این دشت نشان می‌دهد که دشت سوسن خوستان مسیر مهمی برای ارتباط سایر نقاط کشور از جمله چهارمحال و بختیاری و اصفهان به دهدز بوده است. در کنار رودخانه کارون جاده‌ای سنگفرش وجود دارد که احتمالاً به جاده دره شوش متصل بوده و پل ارتباطی تخت جمشید و دره شوش بوده است.

برد گوری

نقش برجسته دخمه برد گوری جنگه

نقش برجسته‌های برد گوری در دشت سوسن در حدود ۱۵ کیلومتری شمال روستای جاده سعیدی و ۴۰ کیلومتری شمال ایذه در استان خوزستان قرار دارد. این نقش برجسته باستانی و در عین حال شگفت انگیز حدود ۲۰۰ متر با دخمه دز فاصله دارد. در این برد گوری دو سرداب وجود دارد که هر کدام نقش برجسته‌ای جذاب دارند. یکی از نقش برجسته‌های بالای در ورودی سرداب، تصویر خدا با انگشتر و پادشاه دراز کشیده بر تخت است. جزئیات لباس او شباهت زیادی به نقش برجسته اردوان پنجم بر روی سنگ‌نمای شوش دارد.

سنگ نگاره‌های کول فرح

کول فرح در انتهای دشت سوسن ایذه قرار دارد. کول به معنای دره و فرح به معنای شادی و سرور است. کول فرح شامل ۶ نقش برجسته سنگی است که مربوط به دوران عیلامی است. با توجه به تصاویر روی این سنگ‌ها و مقبره‌ها، کانال‌های آب، ساختمان‌ها و محوطه‌های پیشاهنگی که از دوران عیلام به جای مانده، می‌توان گفت که این مکان معبد نارسینا، یکی از خدایان عیلامی بوده است. در سمت راست ورودی این دره در کنار رشته کوه، دو سنگ بزرگ و نامنظم با نقاشی‌های زیبا و زیبا از انسان و حیوان در حالت دعا و احترام، حمل خدایان، قربانی کردن و نواختن موسیقی وجود دارد.

انتخاب مناسب، طراحی و تزیین هوشمندانه آن نشان از نوآوری سازندگان آن دارد که این مکان را به معبدی بی نظیر در دره باریک و عمیق کول فرح تبدیل کرده است.

مطالعه بیشتر: استان خوزستان ، سفر به معدن طلای سیاه ایران!(گردشگری)

دشت سوسن ایذه | سنگ‌نگاره اشکفت سلمان

اشکفت سلمان در جنوب ایذه قرار دارد و دارای ۴ نقش برجسته سنگی از دوران عیلامی و بقایای بنای اتابکان است. اشکفت سلمان دارای بزرگ‌ترین خط میخی عصر عیلامی است. این مکان محل عبادت تاریشا یکی از خدایان عیلامی بوده است. علاوه بر این، چشمه آب معدنی و غاری در دل کوه وجود دارد. دو مورد از نقش برجسته‌های اشکفت سلمان در داخل غار و دو مورد دیگر در خارج از غار قرار دارند. حضور زنان در کنار مردان برای اولین بار بر روی نقش برجسته‌ها بر روی کنده کاری‌های داخل غار دیده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
مسجد رنگونی های آبادان تمامی تصورات شما را بهم خواهد ریخت

سنگ نگاره دوم

در دشت سوسن ایذه شب کجا بمانیم؟

دل کندن از دشت سرسبز سوسن به ویژه در ایام بهاری یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی است زیرا این دشت به قدری خوش آب و هوا و سرسبز است که وجود انسان را سرشار از حس خوب و آرامش می‌کند. اگر به اینجا بروید ممکن است مانند خیلی از گردشگران بخواهید شب را هم بمانید. خوشبخاتنه در دشت سوسن ایذه مکان‌هایی برای برپایی چادر و کمپ گردشگران در نظر گرفته شده است که خیال شما را از بابت اقامتگاه راحت می‌کند.

اگر تاکنون تجربه شب مانی در دشت سوسن را نداشته‌اید، حتماً یک بار آن را امتحان کنید زیرا زیبایی‌های این دشت در شب نیز واقعاً شگفت انگیز است. فقط در نزدیکی این دشت و حتی روستاهای اطراف فروشگاه یا مغازه‌ای برای خرید وجود ندارد. بهتر است خوراکی و اقلام مورد نیاز خود را از شهر تهیه کنید.

اگر تجربه شب مانی در طبیعت ندارید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی دشت سوسن استفاده کنید. در خانه‌های بوم گردی اقامت خیلی راحتی خواهید داشت و خیالتان از بابت هر چیزی راحت است. اقامتگاه بوم‌گردی پایپلا از جمله اقامتگاه‌های این منطقه است.

بخش‌های دشت سوسن ایذه

دشت سوسن از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. سوسن غربی با مرکزیت روستای ترشک، زیباترین بخش این دشت حیرت‌آور به حساب می‌آید. این بخش به دلیل داشتن خیل عظیمی از گل‌های نرگس محبوب شده است و روستاهای متنوع و آبادی همچون ده شیخ، ده ثریا و لولو دارد.

سوسن شرقی نیز  با مرکزیت ده جنگه، بخش مهم دیگر دشت سوسن ایذه است. این بخش مملوء از درختان بلوط است و طبیعتی وحشی پیش چشم شما نمایان می‌کند. در سوسن شرقی هم چند روستا به نام‌های روستای شیمن، روستای جنگه موسوی، روستای فالح، روستای ممبین و روستای آب‌بید وجود دارد که هر یک زیبایی‌های خاص خود را دارند.

دشت سوسن ایذه

وسایل مورد نیاز برای سفر به دشت سوسن ایذه

برای سفر به دشت سوسن مانند سفر به هر نقطه دیگر از طبیعت، به یک سری وسایل ضروری نیاز دارید. در ادامه فهرست این وسایل را برای‌تان آماده کرده‌ایم.

  • چادر مسافرتی
  • کیسه خواب
  • پانچو یا بارانی
  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • بشقاب و چاقو
  • قاشق و چنگال
  • لیوان شخصی
  • زیرانداز کیسه خواب
  • لباس گرم
  • آب آشامیدنی
  • کوله‌پشتی
  • داروهای ضروری
  • و سایر لوازم شخصی

آداب و رسوم مردم ایذه

حال که با زیبای‌ها و تفریحات دشت سوسن ایذه آشنا شده‌اید، بد نیست کمی هم درباره مردم خود ایذه و آداب و رسوم رنگارنگ و جالب آنها بدانید. مردم این منطقه بسیار گرم و صمیمی هستند به طوری که گردشگران را به چشم یکی از اعضای خانواده یا خویشاوندان نزدیک خود می‌بینند. حضور در میان مردم این دیار برای شما و هر کس دیگر راحت و دوست‌داشتنی خواهد بود زیرا برخورد صمیمانه آنها اجازه نمی‌دهد احساس دلتنگی و بودن در جای غریب در شما بروز کند.

مردم ایذه مراسمات عروسی و عزا را به شیوه‌های سنتی و خاص برگزار می‌کنند. آنها در عروسی‌های خود رقصی به نام چوب بازی و دستمال بازی انجام می‌دهند و در مراسمات عزا نوعی مویه و آوازخوانی خاص دارند که بسیار غم انگیز و سوزناک است. جالب است بدانید در این دیار هنوز هم از پوشش‌های سنتی استفاده می‌شود و لباس مردان و زنان هر یک ظاهر خاص خود را دارند.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا با دشت سوسن ایذه یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان آشنا شدید. این دشت همچنین نگین گردشگری شهرستان ایذه محسوب می‌شود و از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. این دشت در هر دو بخش دیدنی و جذاب است و روستاهای متعددی در خود جای داده است. در اینجا علاوه بر طبیعت زیبا، آثار تاریخی مشهوری هم مثل سنگ‌نوشته‌های «کول فرح» و «اشکفت سلمان» وجود دارد که قدمت آنها به دوران عیلامی برمی‌گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا