جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین جاهای خوزستان

قبل از اینکه چیزی در مورد بهترین جاهای خوزستان بدانید، بهتر است کمی در مورد خود استان بدانید. استان خوزستان با مرکزیت اهواز در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس واقع شده و مرکز تولید نفت و گاز در ایران محسوب می‌شود. این استان وسیع از نظر داشتن خرده فرهنگ‌های مختلف، متنوع‌ترین استان ایران است. بختیاری‌ها، اعراب بومی، فارس‌ها، لرها و… در خوزستان اقامت دارند. جالب است بدانید، این استان از نظر مخازن نفت و گاز غنی‌ترین استان ایران است و صادرات آن در حال حاضر منبع اصلی درآمد کشور است.

خوزستان از استان‌هایی است که در طول هشت سال جنگ خسارات زیادی متحمل شد و از نظر اجتماعی و اقتصادی بسیار زیان دیده است. اما به دلیل سابقه کهن و مهد تمدن بودنش آثار تاریخی فراوانی دارد. چغازنبیل، که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، تنها یکی از این آثار ارزشمند است. به علاوه سیستم هیدرولیک شوشتر که شهرت جهانی دارد و در یونسکو نیز ثبت شده است، یکی دیگر از این آثار تاریخی مهم است که از نظر معماری بسیار نادر است. اگر برای شناخت بهترین جاهای خوزستان زیبا آماده‌اید، با ما تا انتهای این مطلب از سپنجا همراه باشید.

فهرست بهترین مکان‌های دیدی استان خوزستان

در این قسمت قرار است با برخی از دیدنی‌های استان خوزستان آشنا شوید. این‌ها شامل:

کلیسای ارامنه گاراپت آبادان

کلیسای ارامنه گاراپت مقدس یکی از آثار و جاذبه‌های ملی آبادان است که همواره پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی زیادی بوده است. این کلیسا زیر نظر شورای خلافت ارامنه در جنوب و اصفهان عمل می‌کند و ساختمان آن در نهم اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۳۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای گرگوری ارمنی در آبادان که در سال ۱۹۵۸(سال ۱۳۳۶ هجری شمسی) تأسیس شد، بزرگ‌ترین آمفی تئاتر ارمنیان مقیم آبادن محسوب می‌شد. این کلیسا در طول جنگ آسیب دید، اما توسط سازمان بازسازی مناطق درگیری تعمیر شد. کلیسای آبادان دارای سالنی است که در آن میزهایی برای نمازگزاران وجود دارد و یکی از زنان ارمنی با شهرت خوب در حال حاضر مدیریت آن را بر عهده دارد. کلیسای آبادان به عنوان یک اثر ملی ارزشمند ثبت شده است.

کلیسای ارامنه ابادان

پل سفید اهواز

یکی دیگر از بهترین جاهای خوزستان پل سفید اهواز است. این پل چهارمین پل معلق جهان و اولین پل معلق ایران است و یکی از هشت پل بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز است که دو قسمت از این شهر را به هم متصل می‌کند. پل سفید یکی از جاذبه‌های دیدنی اهواز است. این پل در سال ۱۹۳۶ بر روی رودخانه کارون توسط مهندس آلمانی و یک شرکت سوئدی تأسیس شد. پل سفید دارای دو طاق بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است. این یادگار در ۱۷ نوامبر ۱۹۹۹ با شماره ثبت ۲۴۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای اجاره سوئیت در اهواز روی لینک کلیک کنید.

آسیاب‌های آبی دزفول

شهر دزفول در شمال خوزستان دایر شده است و دارای بناهای قدیمی ارزشمندی است. بناهای تاریخی دزفول شامل بناهای خشتی گرانبها با معماری خیره کننده و نفیس است. آسیاب‌های تاریخی دزفول که به عنوان یکی از بهترین جاهای خوزستان شناخته می‌شوند، بخش مهمی از سازه‌های آبی این شهر هستند و در سه قسمت رودخانه دز واقع شده‌اند. اولین آسیاب آبی در دزفول در زمان ساسانیان ساخته شد که حتی تا دوره قاجار و پالوید برای برداشت گندم مورد استفاده قرار می‌گرفت و باعث رونق اقتصاد شهر شده بود.

حدود ۵ تا ۶۰ آسیاب وجود دارد که برخی از آنها زیر پل قدیمی، برخی دیگر زیر پل جدید و برخی دیگر در منطقه «علی کله» قرار دارند. برخی از آنها به دلیل قرار گرفتن در جاده اصلی ساحلی و آبگرفتگی تخریب شده‌اند. در حال حاضر تنها ۲۰ آسیاب باقی مانده است. آسیاب‌های آبی دزفول یکی از آثار تاریخی گرانبهای این شهرستان است و در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت ۳۹۸۴ ثبت شده است.

آسیاب های آبی دزفول

کاخ آپادانا شوش

این کاخ در شهر باستانی شوش قرار دارد و در منطقه قلعه شوش واقع شده است. شوش در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های شناخته شده در جهان است و به عنوان یکی از بهترین جاهای خوزستان شناخته می‌شود. علائم اولیه یک روستای مسکونی در این شهر به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. بر اساس اسناد باستان شناسی، شوش یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی در ایران و جهان است و فعالیت‌های باستان شناسی هنوز در داخل آن ادامه دارد.

این مطلب را هم بخوانید
زیباترین مساجد ایران را بشناسید!

آپادانا نام یک قلعه نیست بلکه نام قدیمی ساختمان‌هایی است که به عنوان سالن با ستون شناخته می‌شدند. بهترین نمونه‌های آپادانا را می‌توانید در تخت جمشید و کاخ شوش مشاهده کنید. این کاخ در شوش که بدون شک یکی از اماکن دیدنی استان خوزستان است به دستور داریوش پادشاه بزرگ باستانی در حدود ۵۱۵-۵۲۱ پیش از میلاد بر روی بقایای ایلامی تأسیس شد. این کاخ قصر زمستانی پادشاهان هخامنشی بود.

آپادانا در شوش با مساحت ۱۰۴۳۴ متر از واحدهای مختلفی مانند تالار بار عام، حرمسرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی تشکیل شده است. اگر دوست دارید یکی از بهترین جاهای خوزستان را ببینید، حتماً از کاخ آپادانا دیدن کنید. دیوارهای داخلی این کاخ با آجرهای لعابدار و اشکال ارتش ابدی، شیر بالدار و گل آبی طراحی شده و بقایای آنها در موزه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌شود. این کاخ در حفاری‌های سال ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ از خاک خارج شد و در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین در سال ۲۰۱۵ در فهرست جهانی به ثبت رسید.

کاخ آپادانا

زیگورات چغازنبیل

گفته می‌شود چغازنبیل یک معبد باستانی است که به تمدن ایلام تعلق دارد. این تمدن در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد حکومت می‌کرد. این بنا در واقع از شهر باستانی دوراونتاش باقی مانده است و در نزدیکی شوش در استان خوزستان واقع شده است. این ساختمان در سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد توسط اونتاش ناپیریشا، پادشاه بزرگ ایلام، عمدتا به افتخار خدای بزرگ اینشوشیناک، نگهبان شوش ساخته شد.

این بنای تاریخی که امروز یکی از بهترین جاهای خوزستان است در ابتدا ۵۲ متر ارتفاع داشت و شامل ۵ طبقه بود. امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر است و تنها تا یک و نیم طبقه از آن باقی مانده است. زیربنای این نیایشگاه ۱۰۵ متر مربع بود، یعنی تقریباً دو برابر یک زمین فوتبال. این سازه اولین بنای تاریخی در ایران است که در سال ۱۹۷۹ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. جهان از چوغازنبیل به عنوان یک اثر ارزشمند قدردانی می‌کند. مستشرقان چوغازنبیل را نخستین بنای مذهبی در ایران می‌دانند.

بهترین جاهای خوزستان

سنگ نگاره کول فرح

منطقه باستانی کول فرح یکی از دیدنی‌های استان خوزستان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این سنگ نگاره خیره کننده شامل ۶ نقش برجسته از عیلامیان باستان است و با توجه به تصاویر روی آن نقش بسته می‌توان اظهار داشت که این مکان معبد نارسینا(یکی از خدایان ایلامی) بوده است. کول فرح که یکی از زیباترین و بهترین جاهای خوزستان است در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۵۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار پل هفتم اهواز

آبشار پل هفتم به عنوان طولانی‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاورمیانه شناخته می‌شود. این آبشار زیبا در اهواز واقع شده است و مقامات شهرداری اهواز به تازگی این چشمه مصنوعی را بر روی پل هفتم اهواز بر روی رودخانه کارون تأسیس کرده‌اند تا مردم هنگام عبور از روی این پل از دیدن این آبشار لذت ببرند. ترکیب نور، رنگ و آب بازتاب دیدنی و بسیار زیبایی به این پل داده است. این آبشار در کشور بی‌نظیر است و آبشار مشابهی با چنین عظمت فقط در کره جنوبی ایجاد شده است.

بهترین جاهای خوزستان

دریاچه چاه ماری

دریاچه چاه ماری در نزدیکی روستایی با همین نام در شهر بهبهان واقع شده است. این سد با ۱۰ متر ارتفاع مفید و ۱۲ متر ارتفاع نهایی توانایی ذخیره بیش از ۷۰۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد که به منظور جلوگیری از سیل احتمالی، فرسایش، رسوب و استفاده از آب برای مصارف کشاورزی عمل می‌کند. در مزارع مجاور این سد که جداً یکی از بهترین جاهای خوزستان است، انواع مناسبی از درختان کاشته شده که با محیط سازگار بوده و منطقه بسیار زیبا و تفریحی را برای گردشگران ایجاد کرده‌اند.

قلعه سالاسل

قلعه سلاسل مرکز آبهای آبشار شوشتر است که در مجاورت شهری به همین نام قرار دارد. قلعه سلاسل یک قلعه بسیار بزرگ چند طبقه بود که استحکامات بلندی از آن به جا مانده است. برخی از شهادت‌ها نشان می‌دهد که قلعه تا امروز به طور دائمی محل سکونت سیران ساسانیان بوده است، اما منابع تاریخی ساخت آن را به دوره هخامنشیان نسبت می‌دهند.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی بروجرد، عروس رشته کوه زاگرس!

تفرجگاه ساحلی دز

تفرجگاه ساحلی دز، که علی کله نیز نامیده می‌شود، یک پارک ساحلی محبوب در خوزستان است. این ساحل سالانه تعداد زیادی بازدیدکننده از شهرها و استان‌های همسایه را به خود جلب می‌کند، به ویژه در بهار و تابستان. مجموعه‌ای از صفه‌های سر پوشیده در طول ساحل دز برای راحتی مسافران در سفر ساخته شده است. همچنین یک پارک و محوطه سرسبز به همراه زمین بازی و امکانات تفریحی وجود دارد که باعث می‌شود در فصول دیگر مکانی برای تفریح ​​مردم باشد. به جرات می‌توان گفت این یکی دیگر از بهترین جاهای خوزستان برای گشت و گذار است و به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های این مکان، به ویژه برای کودکان، می‌توان به وجود چندین نوع سرسره در حاشیه رودخانه اشاره داشت.

بهترین جاهای خوزستان

روستای زراس

زراس که زمانی روستایی دست نخورده در دل کوه‌های زاگرس بود، اکنون از دلایل سفر به استان خوزستان برای خیلی‌ها است. به نظر می‌رسد آب و هوای معتدل در زمستان‌ها یا طبیعت خوش منظره دلیل این محبوبیت و شهرت باشد. با این حال، این روستا هنگامی که طی چند سال گذشته مجهز به امکانات گردشگری شد، برای دوستداران طبیعت روی نقشه قرار گرفت.

این روستا که در مجاورت دریاچه‌ای قرار دارد، مملو از درختان بلوط است و توسط کوه‌های سرسبز احاطه شده است. این دریاچه مکانی برای قایقرانی و صید ماهی است. همچنین در نزدیکی روستا جاذبه‌های گردشگری وجود دارد، از جمله آثار تاریخی مانند طاق طویله و ارگ اتابکی، و همچنین آبشار شیوند، روستاها و باغهایی که درختان میوه‌های مختلف در آنها رشد می‌کنند.

آبشار شوی

شوی نه تنها یکی از بهترین جاهای خوزستان برای سفر است بلکه بزرگ‌ترین آبشار ایران است که ۱۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد. این آبشار در دزفول واقع شده است و بهترین زمان بازدید از آن در فصل بهار است که هوا مناسب است و فضای سبز زیادی برای لذت بردن در اطراف آن وجود دارد. درختانی مانند بلوط، بید و انجیر از جمله پوشش گیاهی اطراف آبشار شوی هستند.

پل سیاه اهواز

پل سیاه یکی از اولین پل‌های اهواز و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری آن است. اولین پل مدرن، که سالهاست دو طرف رودخانه کارون را به هم متصل کرده است تقریباً در محل پل قدیمی اهواز که از دوران ساسانیان سرچشمه گرفته ساخته شده است. ساختار جدید پل سیاه همزمان با افتتاح شبکه راه آهن ملی در سال ۱۹۲۹ ساخته شد و در قسمت جنوبی کشور، به یکی از مهم‌ترین راه‌های راه آهن تبدیل شد. پل سیاه یکی از بهترین جاهای خوزستان برای بازدید است و نام آن از رنگ بدنه پل الهام گرفته شده است. ارتشها از این پل برای انتقال غذا، مهمات و نیروهای ارتش در طول جنگ جهانی دوم استفاده کردند. این پل در سال ۱۹۹۹ در فهرست میراث ملی ثبت شد.

پل سیاه اهواز

رودخانه کارون

کارون، بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران، از تنگه‌های عمیق رشته کوه زاگرس به دشت خوزستان در جنوب غربی کشور سرازیر می‌شود. این رودخانه منبع اصلی آب این استان و همچنین یک جاذبه گردشگری محبوب است. در گذشته، این مسیری برای کشتی‌ها بود، اما در حال حاضر توسط تعدادی پل اشغال شده است، نه پل به طور دقیق که عبور کشتی‌ها را تقریباً غیرممکن می‌کند.

کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، طولانی‌ترین رودخانه ایران و تنها رودخانه‌ای است که به آب‌های اقیانوسی متصل است. با جاری شدن به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند، با اروند رود که از رودخانه‌های دجله و فرات در عراق تغذیه می‌شود، برخورد می‌کند. مرکز نفت خیز خوزستان، اهواز، از نظر تامین آب به این رود وابسته است. کارون که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، یکی از بهترین جاهای خوزستان است و مسافران داخلی و گردشگران خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

سخن آخر…

خوزستان از مقاصد مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت، ماجراجویان، دریا دوستان، کوهنوردان، کویرنوردان، و… است، به این ترتیب هر آنچه را که بخواهید از یک سفر به خوزستان، بدست خواهید آورد. امید داریم از خواندن این مقاله لذت کافی برده باشید.

درباره “آشنایی با بهترین جاهای خوزستان” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا