جاهای دیدنی ایران

با آبشار شله بن طالقان طبیعتی بکر آشنا شوید! (+تصاویر)

طالقان یکی از مناطقی است که به علت در برگرفتن باغات و سبزه زار و یک آبشار بسیار زیبا و مرتفع با عنوان آبشار شلهبن که به صورت شله بن و شلبن نیز نوشته می شود معروف و در سالیان اخیر به یکی از مهم ترین مناطق گردشگری در ایران مبدل شده است.

آبشارها همواره در مناطق خوش آب و هوایی که از بارش کافی برخوردار بوده و در مسیرهای کوهستانی باشند شکل می گیرند، به همین علت اغلب نقاطی که با شکل گیری آبشارها همراه بوده اند موقعیت مناسبی برای تفریح، استراحت و گذران اوقات فراغت را پدید می آورند.

ایران از جمله کشورهایی است که در نقاط مختلف خود شاهد شکل گیری مناظر طبیعی بوده و هر کدام از آن ها جلوه خاصی دارد. آبشارها نیز از مهم ترین مناظر طبیعی در ایران و بخصوص بخش های شمال، شمال غرب و غرب کشور هستند.

شما نیز می توانید در مسافرت خود به استان البرز از این آبشار زیبا دیدن کنید. با سپنجا همراه باشید.

معرفی آبشار شله بن طالقان 

معرفی-آبشار-شله-بن

آبشار شله بن با طبیعت بکر و نابی که دارد به عنوان یکی از زیباترین آبشار های طالقان شناخته می شود. آبشار شلبن طالقان از قلل خسبان سرچشمه می گیرد و سپس به خسبان رود می ریزد.

این آبشار در غرب روستای بزج و در ۱۰ کیلومتری شمال شهرک طالقان قرار گرفته و مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم نوازی در اطراف آن مشاهده می شود.

آبشار شلهبن از سه طبقه تشکیل شده است و شما می توانید در مسیر دسترسی به آن از باغ های روستای خسبان و بزج نیز دیدن کنید.

قطعا با قدم زدن در کوچه پس کوچه های خسبان و بزج، حال و هوای فوق العاده ای در شما شکل می گیرد. با توجه به انبوه باغات این

منطقه اگر به گرد گیاهان آلرژی دارید، بهتر است داروی ضد آلرژی مصرف کرده و سپس راهی منطقه بزج شوید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 20 مورد از شهرهای توریستی ایران

کمی هم از بزج بگوییم

بزج یکی از روستاهای طالقان است که به علت قرار گرفتن در مسیر دسترسی به آبشار شله بن مشهور شده است. این روستا به عنوان یکی از مرتفع‌ترین روستاهای طالقان شناخته می شود و علاوه بر آبشار شلبان بزج، دره بزج نیز در مجاورت آن واقع شده است.

جمعیت این روستا به دنبال افزایش مهاجرت به شهرها بسیار کاهش یافته است، با این حال همچنان بسیاری از سالمندان در این روستا زندگی می کنند و چشم انداز زیبای دهات را به چشم اندازهای شهری ترجیح می دهند.

شما می توانید در مسیر دسترسی به آبشار شله بن از غار بزج نیز دیدن کنید. این غار دارای بیست و پنج متر عمق است و در فاصله نزدیکی از روستا قرار دارد. اگر با تور طبیعت گردی راهی این منطقه شوید، قطعا بازدید از این غار را در  برنامه خود خواهید داشت.

بهترین زمان بازدید از آبشار شله بن

قطعا بهترین زمانی که می توانید برای مسافرت به شله بن انتخاب کنید فصل بهار است. با توجه به اینکه رفت و برگشت به آبشار شله بن شامل ساعات اولیه صبح و تا قبل از غروب آفتاب است، فصل بهار معتدل ترین دمای ممکن جهت بازدید از این منطقه را خواهد داشت. همچنین در فصل بهار میزان بارش متعادل است و آبشار پرآبی را مشاهده خواهید کرد.

فصل تابستان نیز زمان مناسبی برای مسافرت است، با این حال در اوایل ظهر ممکن است گرمای هوا قدری برایتان آزار دهنده باشد.

در این صورت بهتر است فصل پاییز را برای بازدید از این آبشار انتخاب نمایید. در هر صورت فصل زمستان با توجه به امکان یخبندان، برودت هوا و شرایط جوی نامناسب جهت مسافرت و طبیعت گردی پیشنهاد نمی شود.

توقف در کنار دریاچه طالقان

وسایل-مورد-نیاز-در-بازدید-از-آبشار-شله-بن

پس از تاسیس سد طالقان، دریاچه ای زیبا در این منطقه شکل گرفت. این دریاچه هم اکنون به یکی از نقاط تفریحی و گردشگری در منطقه طالقان تبدیل شده است. اغلب تورهای طبیعت گردی با مقصد دریاچه شله بن در کنار این دریاچه یک توقف کوتاه داشته و برای صرف وعده صبحانه، ناهار و یا عصرانه در آنجا می مانند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به کاشان | 0 تا 100 اطلاعات لازم برای سفر به کاشان، اینجاست!

ناگفته نماند که این اصول شامل بسیاری از تورهای طبیعت گردی طالقان می شود، با این حال ممکن است بنابر شرایط خاصی این برنامه اجرا نشود و اگر بازدید از این دریاچه نیز برای شما حائز اهمیت است، قبل از ثبت نام در تور آبشار شلبن سوالات خود را در این زمینه از مسئولین تورها بپرسید.

وسایل مورد نیاز در بازدید از آبشار شله بن

برای بازدید از این آبشار، تقریبا نیاز به سه ساعت پیاده روی است، بنابراین تاثیر پوشیدن کفش مناسب در همان ابتدای راه کاملا محرز خواهد بود.

اگر انسان فعالی هستید، این پیاده روی شما را اذیت نخواهد کرد، چرا که در مسیر دسترسی به آبشار از سبزه زارها و مناطق بسیار زیبایی عبور می کنید که می توانند خستگی شما را کاهش دهند. در این خصوص بهتر است علاوه بر کفش مناسب از پوشیدن لباس متناسب با فصل و شرایط آب و هوایی نیز  غافل نشوید. داروهای ضروری، آب، مواد غذایی، تلفن همراه، مقداری وجه نقد و عابر بانک نیز به همراه داشته باشید. اگر بتوانید یک پاور بانک تهیه کرده و برای مسافرت به چنین مناطقی از آن ها استفاده کنید نیز کاری بسیار هوشمندانه انجام داده اید.

در مسافرت به هر نقطه ای از جهان، از حمل یک کیسه زباله محکم و استاندارد غافل نگردید. اغلب وسایلی که به همراه دارید در صورت دور ریختن تا صدها سال در طبیعت تجزیه نمی شوند و حیات سایر جانداران را نیز به خطر می اندازند. بنابراین باید اهمیت این موضوع را به خوبی درک نمود و به سایر مسافران نیز گوشزد کرد. برای اجاره سوئیت در طالقان می توانید بر روی سپنجا حساب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا