جاهای دیدنی تهران

گشتی در محله های قدیمی تهران

تهران شهری بزرگ است که اکثر مسافران خود را شگفت زده می‌کند! توریست‌ها اغلب با اولین دیدار خود انتظار زیادی از آن ندارند. اما در نهایت با دیدن هنر، فرهنگ و تاریخ نهفته در خیابان‌های قدیمی آن، غافلگیر می‌شوند. پیدا کردن محله های قدیمی تهران و پیمایش آن‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. دقیقاً به همین دلیل است که این راهنما را برای بازدید شما از این محله‌های زیبا جمع آوری کرده‌ایم. در این مقاله، بهترین محله‌های تاریخی پایتخت را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا دقیقاً بدانید کدام یک ارزش دیدن دارند. با سپنجا همراه شوید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

محله های قدیمی تهران را بشناسید!

تهران و بسیاری از خیابان‌های قدیمی‌اش مملو از خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی هستند. این محله‌ها هر روز با تعداد روزافزون رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و کتاب‌فروشی‌های شگفت‌انگیز زیباتر می‌شوند. بنابراین، اگر شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که عاشق کشف یک شهر با پای پیاده هستند، در اینجا با ما همراه شوید تا شما را به بهترین محله‌ها برای پیاده روی و گردش در تهران ببرم!

مطالعه بیشتر:: کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران

۱- کوچه لولاگر، کوچه‌ای که همه چیزش قرینه شده

کوچه لولاگر در همان لحظه‌ای که واردش می‌شوید، شما را متوجه چیز جالب و البته کمی عجیب می‌کند! این کوچه که عنوان یکی از محله های قدیمی تهران را یدک می‌کشد، به واسطه ساختمان‌های قرینه‌اش شناخته می‌شود و این همان چیز جالبی است که شما در نگاه اول آن را احساس می‌کنید. نه تنها خانه‌ها و بالکن‌های این محل بلکه تمام پنجره‌ها و حتی درخت‌های حیاط هم به شکل قرینه و موازی یکدیگر دیده می‌شوند. اینجا ساکنین باصفا و پر مهری دارد و خانه‌ها و ساختمان‌های آن هنوز هم سالم و سرپا هستند.

کوچه لولاگر از محله های قدیمی تهران

از آنجا که قرینه بودن همه چیز اینجا ممکن است ذهن شما را درگیر کند، داستان جالب آن را برایتان تعریف می‌‎کنیم. همه چیز از سال ۱۳۱۷ شروع شد. لولاگرها خانواده بسیار بزرگی هستند و چندین نسلشان در این کوچه و محله زندگی کرده‌ است. دو برادر لولاگر سال‌ها پیش ملک کوچه لولاگر کنونی را خریداری می‌کنند. زمان ساخت تصمیم می‌گیرند هر دو طرف را کاملاً مشابه بنا کنند. نتیجه این تصمیم چیزییست که امروز شما مشاهده می‌کنید.

 

این تصمیم زیبا امروز مورد تحسین هزاران نفر قرار گرفته است. اخیراً این کوچه تاریخی که یکی از بهترین محله های قدیمی تهران است به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. ساختمان‌های قرینه و قدیمی آن بهترین جاذبه آن محسوب می‌شوند. سایر جاذبه‌های کوچه لولاگر به شرح زیر هستند:

فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

پیتزا فروشی داوود، قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران

کوچه لولاگر علاوه بر قرنیه بودن به واسطه پیتزا فروشی معروفش به نام پیتزا فروشی داوود شناخته می‌شود. این پیتزا فروشی را می‌توانید در انتهای کوچه پیدا کنید و از پیتزاهای فوق‌العاده باکیفیت و لذیذش لذت ببرید. کافیست یکبار پیتزای اینجا را میل کنید، تا کوچه لولاگر را هرگز فراموش نکنید.

کافه ری‌را

اگر به کوچه لولاگر می‌روید تا خانه‌های قرینه را ببینید و پیتزا میل کنید، کافه ری‌را هم به لیست کارهای خود اضافه کنید. فضای پر نور و دلنشین این کافه شما را برای چند ساعت به آرامش دعوت می‌کند. خود کافه را یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران به حساب آورید چون در ساختمانی قدیمی ساخته شده که گفته می‌شود به نوه از فرنگ برگشته لولاگرها تعلق دارد.

کافه ری را

۲- بازار و کاخ گلستان، قلب تپنده تهران قدیم

یکی دیگر از محله های قدیمی تهران که تقریباً برای همه شناخته شده است، محدوده بازار است. این بازار بزرگ و تاریخی نه تنها از نظر تاریخی بودن بلکه از نظر اقتصادی و معماری نیز بسیار قابل توجه و مهم است. محیطی زیبای این بازار و جاذبه‌های اطراف‌اش تمام حواس انسان را برمی انگیزد و در تمام طول سال میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند. جاهای دیدنی این محله به شرح زیر هستند:

مطالعه بیشتر:مجتمع ارگ

کاخ گلستان

این کاخ زیبا در سال ۱۲۶۸ هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه بنا شد. کاخ مجلل گلستان شاهکاری از دوران قاجار است و مظهر ادغام موفقیت آمیز صنایع دستی و معماری پیشین ایرانی با تأثیرات غربی محسوب می‌شود. این کاخ محصور شده، یکی از قدیمی‌ترین گروه ساختمان‌های تهران، مقر حکومت خانواده قاجار شد، در سال ۱۷۷۹ به قدرت رسید و تهران را پایتخت کشور کرد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی پارک قیطریه ؛ زیباترین پارک تهران

کاخ گلستان بسیار مجلل بزرگ است. بنابراین فهمیدن اینکه از کجا باید گشت و گذار خود را شروع کنید می تواند بسیار دشوار باشد. شما به سادگی می‌توانید نیمی از روز خود را صرف تحسین چندین سازه‌ کلیدی که کاخ را تشکیل می‌دهند، از جمله سالن‌های دیدنی، اتاق‌ها، موزه‌ها و باغ‌ها و… کنید. همه آنها در زمان حکومت شاهان قاجار ساخته شده‌اند.

مدرسه دارالفنون

همانطور که گفته شد جاذبه‌های دیدنی زیادی در محدوده این محله از محله های تاریخی تهران قرار دارد. یکی دیگر از این جاذبه‌ها مدرسه قدیمی دارالفنون است که توسط امیرکبیر در سال‌های (۱۸۰۷-۱۸۵۲) در خیابان ناصر خسرو ساخته شد. این اولین موسسه آموزش عالی مدرن کشور محسوب می‌شود.

 

امیرکبیر پس از سفر به روسیه به نیاز مبرم این کشور به یک موسسه آموزش عالی پی برد. او برای ساخت دارالفنون، که به سادگی به «مدرسه جدید» یا «آکادمی سلطنتی» معروف بود، مکانی را نزدیک به کاخ سلطنتی و به جای یک پادگان سابق انتخاب کرد. امیرکبیر هفت استاد و دانش پژوه را از اتریش برای تدریس در مدرسه استخدام کرد. این اساتید دو روز پس از برکناری وی از نخست وزیری وارد کشور شدند. گفته می‌شود که دارالفنون توسط ناصرالدین شاه با ۳۰ دانش آموز و ۱۳ روز قبل از کشته شدن امیرکبیر در حمام فین کاشان افتتاح شد.

مدرسه دارالفنون

۳- لاله زار، پاتوق شیک پوش‌های قدیم

از لاله زار هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین محله های قدیمی تهران یاد کرد. دیدن این محله قدیمی و باصفا شما را به یاد فیلم‌های تاریخی می اندازد. کاربری این خیابان قدیمی و تمام مغازه‌هایش در زمان‌های قاجار و پهلوی، تفاوت زیادی با امروز آن داشته است و به نوعی می‌توان گفت نمادی از نوگرایی در تهران بوده است. این خیابان به دستور ناصرالدین شاه بعد از اولین سفر او به پاریس بنا شد که خیابانی شبیه به شانزلیزه را در نظر گرفته بود. جاهایی که می‌توانید در محدوده این خیابان ببینید به شرح زیر هستند:

شمس العماره

شمس‌العماره یکی از عمارت‌های تاریخی برجای مانده از دوران قاجار است. این عمارت که طبق شیوه‌های اروپایی تاسیس شده است، در خیابان ناصر خسرو در قسمت غربی خیابان لاله زار واقع شده است. این بنا  در سال ۱۲۸۴ هجری قمری، توسط معماران و مهندسان فرانسویی و اتریشی بنا شد. این بنا واقعاً منحصر به فرد است و ویژگی‌های متمایز آن شما را به وجد خواهد آورد.

شمس العماره

کاباره مولن روژ

کاباره مولن روژ یکی دیگر از جاهای دیدنی لازار یا شمشاد از محله های قدیمی تهران است. این کاباره در مرکز لاله زار، خیابان فردوسی جنوبی، روبروی خیابان سرهنگ سخایی، داخل کوچه ملی قرار دارد.

گراند هتل

گراند هتل که از هتل‌های تاریخی تهران است نیز در خیابان لاله زار واقع شده است. این هتل زیبا حدود ۱۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و به واسطه باقرخان، مهاجری قفقازی بنا شده است. جالب است بدانید، الگویی که در میزبانی میهمانان گراند هتل مورد استفاده بوده است تقلیدی از روش پذیرایی در هتل‌های اروپایی است.

بهترین جاهای عکاسی تهران که هارمونی خاص و متفاوتی دارند

۴- خیابان سی تیر، میزبان دین‌های مختلف

این خیابان قدیمی در چند سال اخیر به یکی از محبوب‌ترین محله‌ها در بین جوانان و خانواده‌های تهران تبدیل شده است. این خیابان از ورودی جنوبی خیابان امام خمینی شروع می‌شود و به انتهای شمالی آن، جایی در حوالی تقاطع خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک خان جنگلی ختم می‌شود.

 

در طول شب، زمانی که مردم برای صرف غذا به این محله از محله های قدیمی تهران می‌روند، مکان کاملاً متفاوتی است، زیرا می‌توانید انواع مختلفی از غذاها را پیدا کنید. اما در طول روز، این خیابان برای پیاده‌روی مناسب است و می‌توانید از دیدن ساختمان‌های قدیمی برخی از مهم‌ترین موزه‌های تهران مانند موزه ملی ایران و موزه آبگینه، چند کلیسا قدیمی زیبا و حتی یک کنیسه باستانی لذت ببرید. جاهای دیدنی خیابان سی تیر به شرح زیر هستند:

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران یک موزه دولتی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. این موزه بزرگ‌ترین مجموعه اشیاء باستان شناسی کشور را در خود جای داده است. این مجموعه‌ها که قدمت آن‌ها از دوران پارینه سنگی تا اواخر دوره اسلامی است، نشان‌دهنده بیش از یک میلیون سال استقرار بشر و دستاورد فرهنگی در ایران است.

کلیسای پطرس مقدس

کلیسای پطرس مقدس تهران از نظر جغرافیایی در خیابان معروف تاریخی سی تیر واقع شده است. این بنا در زمان قاجار توسط مبلغان پروتستان در ایران ساخته شد. بنای کلیسا نمونه‌ای برجسته از تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است.

کلیسای پطرس

۵- خیابان منیریه، محله اعیانی تهران قدیم

منیریه یکی دیگر از محله های قدیمی تهران است. این محله پرتردد همچنان حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است و این را خودتان با رفتن به آنجا احساس خواهید کرد. چیزی که منیریه را از سایر محله‌های تاریخی تهران متمایز ساخته است، تعداد زیاد فروشگاه‌ها و مراکز تجاری آن است که اکثراً به فروش لوازم و البسه ورزشی مشغول هستند.

این مطلب را هم بخوانید
هرآنچه نیاز است در مورد پارک جمشیدیه تهران بدانید

این خیابان در حال حاضر یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر به شمار می‌رود. این محله به عنوان یکی از محله‌های اعیان‌نشین تهران نیز شناخته می‌شود، زیرا در گذشته ثروتمندان و خانواده‌های سلطنتی زیادی در این محله زندگی می‌کردند. مراکز خرید این خیابان، مهم‌ترین جاذبه آن هستند.

۶- گشتی در عودلاجان از محله‌های قدیمی تهران

محله تاریخی عودلادجان تهران یکی از زیباترین مناطق باستانی شهر است که شما را به صد سال پیش می‌برد. با توجه به تاریخ، این محله به دلیل دارا بودن مکان‌های تاریخی بسیار از ارزش بالایی برخوردار است. در محله تاریخی عودلادجان تهران، ایرانیان سرشناس زیادی زندگی کرده‌اند و محله آنقدر بزرگ است که از چند قسمت کوچک‌تر تشکیل شده است.

قدم زدن در کوچه‌های این محله از محله های قدیمی تهران واقعاً حس شگفت انگیزی به همه خواهد داد. خانه‌هایی با پنجره‌های زیادی که با شیشه‌های رنگارنگ دل می‌برند، درهای چوبی و سکوهایی که در کنار درها قرار دارند تا بتوانید استراحت کنید و خود را جزئی از گذشته احساس کنید. نکته آخر اینکه برای خاطره انگیزتر شدن بازدیدتان، چایخانه سنتی و رستوران تهران قدیم را در این منطقه امتحان کنید.

محله عودلاجان جاذبه ای دیدنی و پرماجرا در قلب تهران!

محله عودلاجان

جاهایی که می‌توانید در محله عودلاجان ببینید:

بازارچه عودلاجان

این بازار از بازارهای تاریخی ایرن، به نوعی قلب تپنده تولید و فروش صنایع دستی شهر به حساب می‌آید و برای گردشگران از ارزش بالایی برخوردار است. اگر به صنایع دستی متنوع علاقه‌مند هستید، حتماً از این بازار خوشتان خواهد آمد. تنها چند دقیقه بعد از ایستگاه متروی ۱۵ خرداد به ورودی بازارچه می‌رسید.

امامزاده یحیی

بعد از گشت و گذار در بازارچه عودلاجان می‌توانید، یکی دیگر از جاذبه‌های منحصربه فرد این محله را ببینید. امامزاده یحیی شاید نیازی به معرفی ندارد، چون اهالی تهران خوب آن را می‌شناسند و  چنار کهنسالی که در صحن ورودی آن قرار دارد، معروف حضور آن است.

حمام نواب

در این محله از محله های قدیمی تهران ، یکی از معدود حمام‌های تاریخی تهران به نام حمام نواب وجود دارد. این بنا بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال هنوز آن استقامت و جذبه خود را حفظ کرده و به مکانی برای گشت و گذار توریست‌ها تبدیل شده است.

آشنایی با بهترین رستوران های موسیقی زنده تهران برای یک روز عالی

۷- نجات اللهی (ویلا)

نجات‌اللهی یا ویلا نیز یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که در سال‌های اخیر به یکی از بهترین مکان‌ها برای افرادی که عاشق کشف چای‌خانه و کافی‌شاپ هستند، در کنار دیگر خیابان‌های اطراف تبدیل شده است. این مکان‌ها کمی با یک کافی شاپ معمولی متفاوت هستند، زیرا معمولاً یک خانه قدیمی هستند که به قهوه خانه تبدیل شده‌اند. زیر پل کریمخان و اطراف این منطقه جاهایی مانند کافی شاپ نشر ثالث، کافه تایپ، کافه تهران و کافه گودو گل یاس را بررسی کنید.

قطعا از بودن در خانه ای ۱۰۰ ساله که اکنون مکانی برای نشستن، نوشیدن و استراحت است لذت خواهید برد. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی خود خیابان ویلا است که مرکز مغازه‌های صنایع دستی است و حتی ویترین فروشی در اینجا یک جشن برای چشم هاست!

خیابان نجات الهی

۸- چاله حصار

چاله حصار یکی از محله های قدیمی تهران بوده که از خاک آن برای ساختن دیوارهای اطراف تهران استفاده می‌شده است، بنابراین این منطقه دارای چاله‌های حفر شده زیادی بوده است، بنابراین معنی این منطقه در فارسی به معنای حفره با دیوار نیز بوده است.

۹- چاله میدان

این محله قدیمی ترین محله تهران قدیم است. این محله شامل امامزاده اسماعیل، میدان مال فروش‌ها، میدان امین السلطنه و گمرک و دروازه غار و ادم بود. چاله میدان سابقه‌ای مشابه چاله حصار داشت زیرا خاک این منطقه تامین کننده مصالح دیوارهای اطراف تهران نیز بود.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا، محله‌های تاریخی تهران را زیر ذره بین قرار دادیم. محله‌هایی که روزگاری پادشاهان، حکومت‌ها و افراد سرشناس زیادی به خود دیده‌اند. امروز هر کدام از این محله‌ها، یادگاری‌هایی از جمله کاخ‌ها، حمام‌ها، امامزاده‌ها، بازارچه‌ها، خانه‌ها و … را برای نشان دادن به ما دارند و ما را به خود به گذشته‌های دور می‌برند.

اگر محله‌ای از قلم مانده، لطفا در کامنت معرفی کنید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا