دیدنی های کرمان

۰ تا ۱۰۰ شهر جذاب کرمان 🌄 | تمام آنچه می‌خواهید بدانید +عکس،اقامتگاه

شهرهای تاریخی بخاطر برخورداری از جاذبه های تاریخی، مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد. کرمان یکی از ۵ شهر تاریخی کشورمان، ایران است. در این مطلب قصد داریم، کرمان و تاریخچه آن، دلایل سفر به کرمان، جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر، غذاهای محلی، سوغاتی ها و صنایع دستی استان کرمان را معرفی کنیم. با سامانه رزرو سوئیت و اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

تاریخچه کرمان

کرمان قبل از اسلام

در روایت های اساطیری گفته شده است که کیخسرو، کرمان و مکران را به رستم بخشید. در این روایت ها اینگونه گفته شده که کرمان در آن زمان، ایالتی خودمختار بود. در آن زمان، نام این شهر کجاران بود و فردی که هفتواد نام داشت، فرمانروای شهر شد و بخاطر وجود یک کرم افسانه، نام این شهر را به کرمان تغییر دادند. در برخی از روایات گفته شده که کوروش در زمان هخامنشی، کرمان را محل تبعیدگاه پادشاه بابل انتخاب کرده بود. برخی مورخان این گونه نوشته اند که شهر کرمان یکی از ولایت های تابعه کوروش در آن زمان بوده است و در زمان داریوش بزرگ، نام شهر کرمان را جزو ولایت های حکومت هخامنشی آورده اند.

در آن زمان ها از نوعی چوب برای استحکام بنای ساختمان ها استفاده می کردند که نام آن در کتیبه بنای شوش آمده است و گفته اند که در کرمان، تولید می شده است.

در شهرکرمان، آثاری نظیر قله دختر و قلعه اردشیر وجود دارد که نشان می دهد قدمت این شهر، حداقل به زمان اردشیر بابکان بر می گردد. در روایت ها آمده است که در آن زمان، اردشیر، کرمان را فتح نمود و مرکز ولایت خود قرار داد. پس از آن، حاکم وقت تهران را اسیر کرد و شهر را تصرف نمود و فرزنددش را به عنوان حاکم برگزید. هم چنین کتیبه ای از شاپور اول ساسانی در نقش رستم فارس در اطراف کعبه زرتشت یاد شده که شاپور در آن ولایت های خود را نام برده و کرمان نیز جزو آن هاست.

جالب است بدانید که هرودوت معتقد است محلی از قبایل دوازده گانه ایران به نام کرمانیا وجود داشته که بخش شاهنشاهی چهاردهم محسوب می شده است.

نمایی از شهر و جاذبه های طبیعی شهر کرمان

کرمان بعد از اسلام

بعد از اسلام نیز  اعراب به کرمان حمله ور شدند. در دوران حکومت خلفای عباسی چندین بار مردم کرمان شورش کردند اما نتیجه ای نگرفتند. سپس یقوب لیث که موسس سلسله صفاریان بود در سال ۲۵۳ ه.ق، کرمان را تصرف کرد و بعد از آن هم حکومت های سامانیان، دیلمیان، آل بویه و سلجوقیان، کرمان را از سامانیان، دیلمیان، آل بویه و سلجوقیان آن را از آن خود کردند. غزنویان، جنگ و خون ریزی در شهر راه انداختند و اما ملک قاورد و فرزندان وی که از حاکمان زمان سلجوقیان بودند برای مردم کرمان، آسودگی فراهم کردند. حکومت سلجوقیان پس از ۱۵۰ سال به پایان رسید و سپس مغولان به کرمان حمله ور شدند. قراختائیان نام سلسله ای است که در سال های ۶۱۹ تا ۷۰۳ هجری قمری در کرمان حکومت کردند و آن را بسیار آباد کردند. جالب است بدانید مارکوپولو در این دوره طی سفری از کرمان دیدن کرد. سپس با گذشت چندین سال، موسس سلسله آل مظفر که امیر مبارزالدین محمد نام داشت، حکومت کرمان را به دست گرفت. در سال های ۷۹۶ تا ۸۳۴ ه.ق، تیموریان، حکومت کرمان را به دست گرفتند و بعد از آن ها نیز، حکومت این شهر به دست قوم قراقویونلوها رسید.

در سال ۹۱۵ هجری قمری بود که صفویان، کرمان را تصرف کردند و سپس با گذشت چندین سال، شاه عباس صفوی، گنجعلی خان را انتخاب کرد و وی حکومت کرمان را به دست گرفت و او در جهت آبادانی این شهر، اقدامات زیادی انجام داد. پس از آن، افغان ها این شهر را ویران کردند و نادرشاه افشار هم وقتی به کرمان رسید، شروع به آدم کشی کرد؛ زیرا پسرش در همین شهر به قتل رسیده بود. در قسمتی از روایت ها آمده است که نادر شاه افشار پس از بریدن سر مردم از سرهای آن ها مناره ای ساخت که محله پامنار، یادآور خاطرات آن دوران است. مردم کرمان از لطفعلی خان زند حمایت کردند و به همین لیل بود که آغا محمد خان، خشمگین شد و در روایت های مختلفی آمده است که بیست هزار جفت و روایتی دیگر، هفتاد هزار جفت چشم از مردم را دراورد. پس از این واقعه برای کمرنگ شدن خاطره ی آن، جنشینان آغا محمدخان، حاکمان مدبری را روی کار آوردند و آن ها برای دلجویی از مردم این شهر، شهر را رونق دادند و بازسازی کردند.

مطالعه کنید: معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

نمایی از خیابان های شهر کرمان

معرفی کرمان

کرمان، کلان شهری در ایران و مرکز استان کرمان می باشد. شهر کرمان، پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی سرزمینمان واقع شده است.

جمعیت

طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵، جمعیت مردم کرمان ۷۳۸.۷۲۴ نفر می باشد.

نژاد

نژاد مردم کرمان، فارس است.

زبان و لهجه

مردم کرمان به زبان فارسی و با لهجه کرمانی با یکدیگر صحبت می کنند.

دین

اکثر مردم کرمان، مسلمان و اهل تشیع هستند.

اقتصاد

صنایع مختلفی در اقتصاد مردم کرمان موثر است که می توان به صنایع مس شهید باهنر، صنایع زغال سنگ، صنایع سیمان، سیمان ممتازان، فرش الماس کویر، صنایع لاستیک بارز و صنایع پزشکی اشاره نمود. تولید و فروش گلاب و عرقیجات نیز در اقتصاد مردم این شهر موثر است و بزرگترین صادرکننده گلاب و روغن گل ایران در کرمان و کارخانه گلاب زهرا واقع شده است. هم چنین علاوه بر این مواردی که ذکر کردیم، اخیرا، صنعت گردشگری نیز تاثیر بسزایی در اقتصاد مردم این شهر دارد.

آب و هوای کرمان

به طور کلی، آب و هوای کرمان گرم است.

دلایل سفر به کرمان

کرمان یکی از مهم ترین شهرهای تاریخی ایران و شامل جاذبه های تاریخی متعددی است. در اطراف این شهر، چندین جاذبه گردشگری و تاریخی وجود دارد که به ثبتت جهانی رسیده است.

بهترین زمان سفر به کرمان

بهار های کرمان، هوای بسیار مطبوعی دارد. اما تابستان های این شهر بسیار گرم می باشد. پاییز های کرمان نیز بسیار آب و هوای خوبی دارد. زمستان های کرمان، شب هایی با سرمای سوزناکی دارد. با این تفاسیر، بهترین زمان سفر به کرمان اویل و وسط بهار و فصل پاییز می باشد.

بهترین زمان سفر به شهر کرمان

جاذبه های گردشگری و تاریخی کرمان

در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر کرمان خواهیم پرداخت.

حمام گنجعلی خان

گنجعلی خان در سال های ۹۷۵ تا ۱۰۰۴ شمسی در کرمان حکومت می کرد.  این شخص برای رفاه حال مردم کرمان، اقدامات زیادی انجام داد و امکانات زیادی را به این شهر افزود. از جمله این امکانات، حمام بود. حمام گنجعلی خان از بخش های مختلفی نظیر حمام، مسجد،‌ آب انبار، گرم خانه و … تشکیل شده است. این اثر تاریخی آنقدر با اهمیت است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خوب است بدانید که تا سال ۱۳۱۶ مردم برای استحمام خود به این حمام مراجعه می کردند.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره گنجعلی خان کرمان

نمایی از حمام گنجعلی خان کرمان

گنبد جبلیه

روایت های مختلفی درباره ی این گنبد آمده است و سرگذشت آن، دقیق مشخص نیست. عده ای می گویند که این گنبد مربوط به زمان ساسانیان است. اما گروهی دیگر می گویند این بنا به زمان سلجوقیان بر می گردد. به هر حال، گنبد جبلیه که به گبری هم معروف استت، یکی از جاذبه های شهر کرمان به حساب می آید. این بنا در سال ۱۳۸۳ به موزه سنگ، تبدیل شد.

گنبد جبلیه کرمان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد از آثار تاریخی کرمان می باشد که قدمت آن به زمان قاجاریه بر می گردد. نام دیگر این باغ، بیگلر بیگی می باشد. این باغ از بخش های مخلفی شکیل شده است که شامل موزه حکام کرمان، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل و زمین های کشت داروهای گیاهی است. ساختمان اصلی این باغ دارای ۲ طبقه می باشد که از ملات و خشت خام ساخته شده است. در این باغ، حوض زیبایی وجود دارد که زیبایی باغ را دوچندان کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
غذاهای محلی کرمان و چیزهایی که باید در مورد آن ها بدانید!

بازار کرمان

بازار کرمان علاوه بر اینکه محلی برای خرید است، یکی از جاذبه های تاریخی این شهر نیز به حساب می آید. قدمت این بازار به قرن هشتم بر می گردد.  بازار کرمان، طولانی ترین راسته بازار ایران است. این بازار به قدری بزرگ است که به بیشتر جاذبه های دیدنی این شهر راه دارد. قدیم، جاده ابریشم از این بازار می گذشت و محلی برای تجارت ادویه بود.

باغ هرندی

باغ هرندی در سال ۱۲۹۰ هجری قمری توسط محمرضا خان عدل السلطان که فردی با مقام بالا از نظامیان کرمان بوده، ساخته شده ااست. رضا خان هنگامی که در مسیر سفر تبعیدی بود در این مکان چند روزی متوقف شد و از همان زمان بود که این باغ شهرت یافت. مالک باغ در سال ۱۳۵۴، آن را به وزارت فرهنگ و هنر هدیه داد. مدتی از باغ هرندی به عنوان ساختمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه دو موزه سازهای باستان شناسی و سنتی در طبقه های اول و دوم تاسیس گردیده است.

موزه مردم شناسی زرتشتیان

تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در شهر کرمان وجود دارد. این موزه از بخش های مختلفی نظیر سالن کنفرانس، ساختمان آموزشی، سالن اجتماعات، کتابخانه، مرکز کامپیوتری و مرکز پشتیبانی تشکیل شده است. در این موزه، اشیایی با قدمت ۲۰۰ سال که مربوط به زمان زرتشتیان می باشد، نگه داری می شود. لازم به ذکر است که متاسفانه این موزه، شرایط نگه داری مناسبی ندارد.

مطالعه کنید: آشنایی با بهترین موزه های ایران

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان که به مسجد جامع مظفری نیز معروف است، قدمتی بالغ بر ۷۰۰ سال دارد. دلیل اینکه به این مسجد، مسجد جامع مظفری می گویند این است که آن زمان محمد مظفری میبدی در جنگ با قوم جرمان اوغان بوده است؛ در حین همین جنگ، نذر می کند که اگر زنده بماند، مسجدی تاسیس کند. با گذر زمان، این مسجد چندین بار مورد حمله قرار گرفته و سپس بازسازی شده است. البته جالب است بدانید که عمده آثار بر روی دیوارهای این مسجد از زمان شاه عباس صفوی و دوران زندیه باقی مانده است.

بازار وکیل

بازار وکیل کرمان، توسط پسر فتحعلی خان نوری که اسماعیل خان وکیل الملک نام داشت، بنا گردید. بازار وکیل شامل بخش های مختلفی می باشد. کاروان ‌سرای وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و آب انبار برخی از بخش های این بازار می باشد. اگر به کرمان سفر کردید، حتما از این بازار دیدن نمایید، زیرا تمامی امکانات یک بازار ایرانی را داراست.

مسجد جامع ملک

مسجد ملک که به مسجد امام نیز معروف است از بناهای دوره ی سلجوقیان می باشد. این مسجد قدیمی شامل صحن هایی بزرگ و شبستان می باشد. حدود ۵۰ سال قبل، قناتی که متعلق به دختر ملک توران شاه یکم بود از میان این مسجد عبور می کرد و به آب نمایی که در مسجد وجود داشت، می رسید. نمازگزاران از آن برای وضو گرفتن، استفاده می کردند. قنات موجود در این مسجد در اثر گذر زمان خشک شد.لازم به ذکر است که مسجد جامع ملک، بزرگترین و قدیمی ترین مسجد شهر کرمان می باشد.

محراب های این مسجد، بسیار زیبا گچ بری شده که این بنای قدیمی را بسیار دیدنی کرده است.

نمایی از مسجد ملک کرمان

یخچال زریسف

یخچال زریسف، یخچالی شامل مخزن، حصار، استخر و چاله یخ می باشد که در دوران قاجاریه احداث گردیده است. سطح صافی در پشت این اثر وجود دارد که در روزهای سرد زمستانی، آبی که روی آن وجود داشت، یخ می زد و دیوارهای بلندی که این بنا داشت، مانع از تابش افتاب و آب شدن یخ ها می شد. طراحی این بنا به گونه ای بوده است که آب از یه حدی بیشتر روی آن قرار نگیرد. به همین دلیل یخ ها را برش داده و درون مخزن می ریختند.

تخت دریا قلی بیگ

تخت دریا قلی بیگ با چشم اندازی رو به کوه قلعه دختر، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کرمان می باشد. متاسفانه این روزها هیچ رسیدگی به آن نمی شود. لازم به ذکر است که آرامگاه قلی بیگ، یکی از فرمانروایان صفویان در این مکان قرار دارد. متاسفانه امروزه دیده شده که یادگاری هایی بر روی این بنای تاریخی نوشته اند. لازم به ذکر است که این مکان، محل تدفین دو روزنامه نگار به نام های مجد الاسلام و امین الاسلام می باشد.

مطالعه کنید: کویر شهداد کرمان و راهنمای سفر به آن

غذاهای محلی کرمان

در ادامه به معرفی غذاهای محلی شهر کرمان خواهیم پرداخت.

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت کشک و بادمجان از پرطرفدارترین غذاهای سنتی شهر کرمان می باشد. موارد مورد نیاز برای پخت این غذا، کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار به همراه نمک، زردچوبه و فلفل می باشد. لازم به ذکر است که نحوه ی درست کردن این غذا کمی مشکل است.

آبگوشت زیره

حتما شنیده اید که زیره کرمان بسیار معروف است. اهالی این شهر از این ماده ی مغذی، آبگوشتی خوشمزه درست می کنند. مواد مورد نیاز برای تهیه ی آبگوشت زیره با دیگر آبگوشت هایی که در دیگر شهرهای ایران تهیه می شود، متفاوت است و شامل زیره، گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی به همراه نمک، فلفل و زردچوبه می باشد. اگر به کرمان سفر کردید، توصیه می شود حتما طعم آبگوش سنتی زیره را بچشید.

خورش آلوچه

اگر علاقه مند به غذاهای ترش مزه هستید حتما این غذای محلی کرمانی را تجربه کنید. خورش آلوچه از موادی نظیر گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک اعم از جعفری و گشنیز، پیاز، آلوچه، آبلیمو، و ادویه‌ جات، درست می شود.

خورش به آلو

ماده غذایی اصلی برای تهیه ی خورش به آلو، آلو است که بسیار مغذی می باشد. این غذای محلی کرمان، پختی آسان دارد. مواد مورد نیار برای تهیه این خورش، گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیموی تازه، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و البته آلو بخارا و به می باشد.

آش گندم شیر

آش گندم شیر نیز یکی دیگر از غذاهای محلی این شهر می باشد که طرفداران زیادی هم در میان اهالی کرمان دارد. برای تهیه ی این آش از موادی نظیر نخود، گوشت، ادویه‌جات، کشک ساییده، گندم شیر، رشته آش، پیاز، سیر و نعنا داغ استفاده می شود. آش گندم شیر، اکثرا در ماه رمضان پخت و پز می شود.

اوماچ آش

اوماچ آش که به آن آش عوماج نیز می گویند، از قدیمی ترین و بهترین غذاهای محلی شهر کرمان محسوب می شود. این آش سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی است. آش اوماچ علاوه بر اینکه غذایی خوشمزه است از خواص درمانی زیادی نیز بهره مند است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این آش از ترکیب موادی نظیر چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سیاه‌دانه، خم شوید، کسرک (زنیان)، زیره، نعناع داغ، قره‌قروت، اسفناج، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه، تهیه می گردد.

اوماچ آش یکی از بهترین غذاهای محلی کرمان

بز قورمه

اهالی کرمان، غذایی محلی به نام بز قورمه دارند که بخاطر وجود گوشت بزغاله، این نام را به خود گرفته است. مواد مورد نیاز برای تهیه ی این غذا، علاوه بر گوشت بزغاله، نخود، پیاز، سیر، گوشت بز بدون استخوان، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه می باشد. لازم به ذکر است که اهالی کرمان این غذا را با نان سرو می کنند.

زیره پلو

همانطور که اشاره کردیم، زیره از سوغات شهر کرمان است و به وفور در این شهر یافت می شود. زیره پلو، غذای محلی دیگری با زیره است که عطر و طعم فوق العاده ای دارد. طرز تهیه ی زیره پلو، ساده است و با برنج، زیره سیاه، روغن و نمک، درست می شود. زیره پلو را می توانید به همراه خورشت، سرو کنید.

لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره، غذایی کرمانی و با طعم متفاوتی می باشد. اگر به دنبال تنوع غذایی هستید حتما در برنامه غذایی خود، لپه پلو با زیره را قرار دهید. مواد مورد نیاز برای تهیه ی این غذای سنتی کرمانی، برنج، گوشت چرخ کرده، لپه، زیره، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه می باشد.

کشک کدو

کشک کدوی کرمان، بسیار کم کالری و مناسب برای رژیم های غذایی می باشد. این غذای لذیذ از ترکیب موادی نظیر کشک، کدو سبز، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، فیله گوجه فرنگی، پودر مغز گردو، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن تهیه می شود. لازم به ذکر است که کدو سبز دارای خواص بسیاری از جمله پیشگیری از سرطان ریه می باشد و سرشار از ویتامین c است.

این مطلب را هم بخوانید
باغ میوه سنگی ؛ جاذبه ای با داستانی رازآلود که باید ببینید!

مجور کدو

مجور کدو، غذایی با پخت آسان و مناسب برای روزهایی با مشغله ی کاری زیاد می باشد. این غذای اصیل کرمانی از ترکیب کدو، پنیر سفید، تخم مرغ، آرد گندم، روغن مایع، شوید خرد شده، نمک و فلفل درست می شود.

مجور کدو از غذاهای محلی کرمان

سوغاتی های کرمان

شهر کرمان شهری با سوغاتی های بسیار زیاد است. سوغاتی های این شهر عبارتند از:

قطاب

قطاب از معروف ترین شیرینی های ایرانی است که در یزد و کرمان، شهرت ویژه ای دارد. جالب است بدانید که برخی مورخان می گویند، قدمت شیرینی قطاب به زمان هخامنشیان باز می گردد.

قطاب از خوردنی های خوشمزه کرمان

کماچ سهن

کماچ سهن، نوعی دیگر از شیرینی های کرمان است که از آن به عنوان سوغات استفاده می کنند. این شیرینی از جوانه گندم تهیه می شود. زیره، دارچین، خرما، گردو و یا پسته، دیگر مواد مورد نیاز برای تهیه ی این نوع شرینی می باشد.

کلمپه

یکی دیگر از سوغاتی های شهر کرمان، شیرینی کلمپه می باشد. برای تهیه این شیرینی موادی نظیر خمیر با هل، دارچین و گلاب را با هم ترکیب کرده و سپس به آن، گردو و خرما اضافه کرده و پودر پسته و یا کنجد روی آن می ریزند. جالب است بدانید که قالب های متنوعی برای پخت کلمپه وجود دارد؛ به همین دلیل است که شکل و اندازه های متفاوتی از این نوع شیرینی در کرمان وجود دارد.

قاووت

قاووت که به قوتو نیز معروف است، نوعی شیرینی پودری متعلق به کرمان می باشد. در این نوع شیرینی از مغزهای مختلفی نظیر مغر گندم، جو و کنجد استفاده شده است. قاووت را می توان پس از حل کردن در آب و یا شیر، میل کرد. لازم به ذکر است که قاووت یکی از سوغاتی های اصیل کرمان می باشد و به کشورهای همسایه، صادر می شود.

فالوده

شاید تعجب کنید که فالوده را جزو سوغات های شهر کرمان به شمار آوردیم؛ زیرا فالوده ی شهر شیراز بسیار شهرت دارد. باید بگوییم که اهالی کرمان نیز در تهیه ی فالوده تبحر دارند.

زیره

زیره کرمان آنقدر معروف است که ضرب المثلی برای آن به عنوان زیره به کرمون بردن گفته اند که به معنای کاری بیهوده کردن می باشد، گفته اند. زیره از سوغات معروف این شهر می باشد که دو نوع سبز و سیاه دارد.

پسته

یکی دیگر از سوغاتی های شهر کرمان که به دیگر کشورها نیز صادر می شود، پسته می باشد. شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان، بزرگترین منطقه پسته کاری جهان به شمار می رود. لازم به ذکر است که صادرات پسته در کرمان، از صادرات غیر نفتی ایران می باشد و بخش عمده ای از آن را شامل شده است.

گردو

دومین محصول صادراتی کرمان پس از پسته، گردو می باشد. گردو در اکثر شهرهای کرمان از جمله بافت برداشت می شود.

خرما

خرما در مناطق گرمسیر کشور کشت می شود. در کرمان نیز به جهت آب و هوایی که دارد، خرما به وفور یافت می شود. لازم به ذکر است که کرمان یکی از قطب های برتر تولید خرما در کشور به شمار می آید؛ به طوریکه  ۳۰ درصد از تولیدات خرما به استان کرمان اختصاص دارد.

مسقطی

مسقطی از آن دست از خوراکی هایی است که در دیگر شهرهای کشور نیز تولید می شود. اما مسقطی های شهرستان سیرجان استان کرمان، بسیار معروف است. مسقطی از موادی نظیر نشاسته، گلاب، شکر، خلال پسته و بادام، هل و زعفران، تهیه می شود.

مسقطی از شیرینی های کرمان

حاج پسته

حاج پسته بسیار شبیه به حاج بادام یزد می باشد که محصول استان کرمان است. مواد اصلی مورد نیاز برای تهیه ی حاج پسته، هل، گلاب، تخم‌مرغ، پودر پسته و پودر قند می باشد.

سوهان زرند

زرند کرمان به داشتن سوهان های اعلاء، معروف شده است. سوهان های زند، خوش طعم و ترد هستند. آرد گندم، آرد جوانه گندم، زعفران و هل از مواد تشکیل دهنده ی این نوع سوهان می باشد.

نان پر

نان پر، یک نوع شیرینی سنتی کرمانی می باشد که دارای رنگ های مختلفی است.

خرما بریز

خرما بریز یکی دیگر از شیرینی های معروف استان کرمان می باشد که اهالی این استان از این نوع شیرینی بیشتر در ایام رمضان استفاده می کنند. مواد مورد نیاز برای تهیه ی این نوع شیرینی، آرد سبوس‌دار، شکر، خرما، گلاب، روغن و کره می باشد.

حلوا پسته

کرمان، منطقه ی اصلی کشت پسته به شمار می رود؛ به همین جهت است که مردم کرمان در اکثر شیرینی های محلی این استان از پسته اسفاده می کنند. آرد، کره، پودر قند، نشاسته، پودر پسته، زعفران، هل و گلاب از موادی است که برای تهیه حلوا پسته، استفاده می شود.

سوغات کرمان

گیاهان دارویی و عرقیات

گیاهان دارویی به خصوص سدر، حنا و کتیرا در کرمان، بسیار معروف هستند. عرقیجاتی نظیر گلاب، عرق بیدمشک، عرق نسترن، عرق نعنا و عرق زیره نیز در کرمان به وفور یافت می شود.

مرکبات

سومین استان تولیدکننده ی مرکبات، کرمان است. مرکبات در این استان به قدری زیاد است که به سایر کشورها نیز صادر می شود. مرکبات کرمان به جهت برخورداری از آب و هوی بسیار مناسب، مرغوب هستند.

ظروف مسی

ظروف مسی، سوغات اکثر شهرهای کشور می باشد. هنرمندان استان کرمان نیز به تولید ظروف مسی مشغول هستند. بشقاب، دیگ، کفگیر، گلدان، بشقاب‌های تزئینی و تابلوهای مسی از سوغاتی های شهر کرمان می باشد.

نمایی از ظروف مسی کرمان از سوغات این شهر

صنایع دستی کرمان

پته دوزی

پته دوزی نوعی رودوزی و از صنایع دستی مردمان کرمان می باشد. این صنایع دستی جزو قدیمی ترین سوزن دوزی های سنتی کشور به شمار می رود. هنرمندان این عرصه، نقوش متفاوتی را بر روی پارچه ها حک می کنند.

قالی

قالی کرمان به دلیل کیفیت زیادی که دارد بسیار معروف می باشد. قالی بافی از صنایع دستی این استان به شمار می رود. قدمت این هنر در کرمان به زمان صفویان باز می گردد. قالی های کرمان دارای طرح و رنگ های بسیار متنوعی است. رنگ هایی که در این قالی ها استفاده می شود، طبیعی هستند و با گذر زمان، تغییر رنگ نمی دهند.

قالیچه ‌های افشار

قالیچه افشاری نوع دیگری از بافته است که از صنایع دستی استان کرمان به شمار می آید. قالیچه های افشار توسط ایل افشار که در دشت های میان سیرجان و بافت کوچ نشین هستند، بافته می شود.

شال ‌بافی

کرمان از صنایع دستی زیادی برخوردار است. شال بافی کرمان نیز مانند قالی بافی این استان معروف است. شال بافی در کرمان انواع متنوعی نظیر شال‌های لاکی، لاجوردی، بوته‌ای، احرامی، ترمه، زنگاری و شاخ گوزنی دارد.

گبر دوزی

گبر دوزی که از صنایع دستی کرمان به شمار می رود به زرتشتی دوزی نیز معروف است؛ زیرا قدمت این هنر به زمان زرتشتیان باز می گردد. بیشتر رنگ های مورد استفاده در گبردوزی، سرخ، سفید و سبز می باشد.  نقش های مورد استفاده در این هنر نیز شامل درخت سرو، سرو خمیده، گل میخک، طاووس، مرغ، هدهد، خروس و اشکال هندسی و متقارن است.

گبر دوزی از صنایع دستی کرمان

عریض بافی

عریض، نوعی پارچه ی دست بافت است که با دستگاه های چوبی بافته می شود. هنرمندان پته دوزی از این نوع پارچه برای خلق آثار خود استفاده می کنند. لازم به ذکر است که اخیرا دستگاه های برقی و اتوماتیک، جای دستگاه های چوبی را گرفته است. متاسفانه عریض های ماشینی، کیفیت قبلی خود را از دست داده اند.

اقامت در شهر کرمان

حال که همه ی اطلاعات درباره یکرمان را مطالعه کردید، اگر قصد سفر به کرمان را دارید و به دنبال هتل و یا اقامت گاه های بوم گردی در این شهر هستید روی کمک سپنجا حساب کرده و به صفحه ی رزرو سوئیت در کرمان مراجعه کنید. در این صفحه می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، مطابق آنچه برای مکان اقامتی خود در نظر دارید نسبت به رزرو آن اقدام نمایید.

اقامت در کرمان

سخن آخر

به عنوان سخن آخر، امیدواریم تمام اطلاعاتی که برای شناخت شهر کرمان به آن احتیاج داشته اید را در اختیارتان قرار داده باشیم.

شما تجربه ای از سفر به کرمان دارید؟

خاطره ای از سفر به شهر کرمان و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی آن دارید؟

آیا سفر به کرمان را به نزدیکان خود پیشنهاد می دهید؟

اگر پاسختان به سوال های بالا مثبت است لطفا تجربه ی خود را از سفر به کرمان در بخش نظرات با ما و خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا