دیدنی های اهواز

چغازنبیل خوزستان تبدیل به یکی از بهترین تجربه هایتان خواهد شد!

چغازنبیل خوزستان تبدیل به یکی از بهترین تجربه هایتان خواهد شد!

چغازنبیل خوزستان تبدیل به یکی از بهترین تجربه هایتان خواهد شد!

پیشینیان انسان‌هایی که در آسیای غربی زندگی می کردند. از مهندسی و معماری خاصی برای ایجاد کردن مکان های مذهبی استفاده می کردند. این افراد با آجر برج ها و پل های هرمی گوناگونی به وجود می آوردند.

که اسم آنها زیگوارت بوده است.  امکان دارد این سوال برای شما پیش بیاید که معنی دقیق زیگورات چه میباشد و چرا آنها از این لغت برای معرفی این  هرم ها استفاده می کردند.

در حقیقت زیگورات به معنای بالا رفتن به سمت آسمان می باشد و ساخت این برج های هرمی که  در چغازنبیل قرار دارد به ۴۲۰۰  تا ۲۵۰۰ سال قبل به صورت مختلف بوده است. یکی از دیدنی ها به نام چغازنبیل هم در کشور ما وجود دارد.

همانطور که گفته شده، این مورد برج ها هرمی شکل بودند و مکان های بسیار مقدسی بودند و برای ایجاد این سازه ها و ساختمان ها از بهترین مصالح از جمله خشت  یا آجر گلی استفاده می‌شد.

حتماً برای شما امکان داره که جالب باشه و دنبال آن بگردید  که یکی از بزرگترین و سالم‌ترین زیگورات های جهان که جان سالم به در برده در جهان در  ایران می باشد.در ادامه با مقاله‌ای که توسط تیم سپنجا استفاده شده است همراه باشید تا اطلاعات دقیقی رو به شما از این محل زیبا و تاریخی ارائه کنیم.

قعله شوش

 چغازنبیل کجاست

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چغازنبیل یا زیگورات در کجا قرار دارد؟  زیگورات که یکی ازمکانهای ثبت شده میراث فرهنگی ایران است و در سازمان یونسکو ثبت شده است. این مکان تاریخی در جنوب کشور ما در استان خوزستان بین شهرهای باستانی شوش و شوشتر قرار دارد.

اگر علاقه دارید تا به این مکان تاریخی و پرقدمت سفر بکنید باید بدانید که زیگورات چغازنبیل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شهر شوشتر قرار دارد. که بهترین مسیریابی برای رسیدن به این مکان استفاده از نقشه ها و نرم‌افزارهای موقعیت مکانی آنلاین می باشد.

اقامت در باغ

چغازنبیل در خوزستان
چغازنبیل در استان خوزستان

 چه کسانی  در منطقه چغازنبیل زیگورات زندگی می کردند؟

عیلامیان قبل از ورود آریایی ها، اولین کسانی بودند که در این منطقه زندگی می‌کردند و به آنها عیلامی گفته می شد. عیلامی ها که در جنوب غربی ایران یعنی استان خوزستان قرار داشتند ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد اولین حکومت و تمدنی را که با حضور هخامنشیان در بعد ها بسیار  محدوده گشت را بوجود آوردند.

در بعضی از آثار تاریخی به جا مانده ما به این مهم می رسیم که عیلامیان در چغازنبیل به حکومت هخامنشی خط آموختند حتی در بعضی موارد زبان عیلامی اولین زبان رسمی هخامنشیان شناخته می‌شد.

این مطلب را هم بخوانید
روستای ابیانه کاشان

که این زبان در دوران هخامنشیان در نوشتار و تجارت آنها استفاده می شد ، اقوام عیلامی  بسیار با اقوام بین النهرین از جمله بابلیان آشوریان و سومری ها در جنگ و جدال بودند و در نهایت با حمله پادشاه آشوری این قوم برای همیشه از میان  رفتند.

چغازنبیل از جاذبه های ایران
چغازنبیل از جاذبه های ایران

 زیگوآرت چغازنبیل خوزستان

 یکی از بناهای مهم ساخته شده توسط قوم ایلامی‌ها زیگوارت می باشد یا معبد چغازنبیل؛  معنی آن مکانی مرتفع و بلند می باشد.  که مانند زیگورات در دنیا بسیار وجود داشته است که در حال حاضر تنها بازمانده این سلسله معبدها در جهان تنها در ایران می باشد.

این  معبد ها معبدهای بودند که ۲۵۰۰ تا ۴ هزار و دویست سال پیش توسط حکومت های آسیای غربی از جمله حکومت عیلامی ها که در جنوب غربی ایران قرار داشتند، یعنی در استان خوزستان که برای عبادت ساخته می‌شد.

در حدود ۳۵۰۰ سال پیش قبل از میلاد این قوم معتقد بودند که خدایان نگهبان و حافظ شهر و مردم می باشند. حکومت عیلامیان در چغازنبیل برای خدای خود اینشوشیناک معبد ساختند و از این معبد، آنها به عبادت می پرداختند.

زیگوارت ها عموماً سازه های چند طبقه و پیچیده می باشند. از خشت و آجر های گلی ساخته شدند و به صورت پلکانی دیده می‌شوند ودر این سازه ها مجسمه های خدایان نگهداری می شد و مراسم مذهبی مردم در این مکان ها برگزار میشد و کلمه زیگوار از فعل و ریشه زیگورو  به معنی بلند  و برافراشته شدن گرفته شده است و آنها به این مکانها لفظ زگوار استفاده می کنند.

اقامت در بومگردی روستایی

عکس زیگورات
زیگورات در خوزستان

تاریخچه و پیشینه نام  چغازنبیل

چغازنبیل نامی جدید می باشد که جایگاه خود را به نام عیلامی اعطا کرده و محققان غربی در مورد این لغت این گونه می گویند:

باستان شناس فرانسوی در قسمتی از کتاب خود می گوید: “در قرن سیزدهم قبل از میلاد ، فرمانروای اونتاش شهر را بنا کرد که در فارسی امروزی چغازنبیل است. ”

و همچنین در کتاب خاورمیانه و آفریقا لغت نامه اماکن تاریخی نوشته شده است که چغازنبیل نام مدرن دوره انتهاش می باشد. یک شهر عیلامی که در حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. همچنین واژه چغازنبیل در زبان لری به معنی تپه سبدی می‌باشد.

 چغازنبیل در ویکی پدیا

و همین طور در خصوص این مکان تاریخی و جایگاه آن مطالب بسیاری وجود دارد. اما یکی از این مطالب بسیار مفید و خوب  دانشنامه آزاد ویکی پدیا می باشد که در موارد مختلف این مکان را مورد تحلیل قرار داده است.

تصفیه خانه آب چغازنبیل

بر اساس یافته های تاریخی که توسط مورخان و باستان شناسان و بیرون آمده در محل چغازنبیل تصفیه خانه آبی وجود دارد که در واقع در جبهه غربی معبد می باشد.   در حقیقت این تصفیه خانه یکی از قدیمی‌ترین تصفیه خانه های جهان به حساب می‌آید و با بهره‌گیری از ظروف مرتبطی ساخته شده؛ و در حال حاضر به عنوان قدیمی‌ترین تصفیه خانه شناخته می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
در بین کشتی های تفریحی کیش ، بهترین را انتخاب کنید!

اقامت در ویلا

نمای چغازنبیل شوش از بالا
چغازنبیل شوش

رومن گریشمن معتقد است که این شهر آب مورد مصرف  تصفیه خانه خود را از فاصله ۴۵ کیلومتری  و توسط کانال آبی که از رودخانه کرخه نشر می شده است تامین می کرده.

و این در صورتی است که در نزدیکی این معبد رودخانه دز وجود دارد و به خاطر اختلاف ارتفاعی که این رودخانه دز  با رودخانه کرخه دارد اختلاف ارتفاع می باشد به همین منظور ، آب مورد مصرف تصفیه خانه آب چغازنبیل توسط رودخانه کرخه تامین می گشت.

علت نامگذاری معبد چغازنبیل

یکی از علل نامگذاری این شهر آن می باشد که مردم محلی آن منطقه به تپه های غیر طبیعی که در آن جا وجود دارد؛ چغا به معنی بلند و زنبیل به معنی سبد میگویند و به دلیل آنکه این محل تا قبل از حفاری به شکل سبدی وارونه می بود به آنچه آغاز زمین را اعطا کردند.

برای بازدید از چغازنبیل کجا بمانیم؟

وقتی از چغازنبیل صحبت می کنیم، باید بدانید با یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری باستانی ایرانی رو به رو هستیم. این را بدانید این دیدنی آنقدر می ارزد و مختص بازدید از آن سفر کنیم.

پیشنهاد ما به شما آن است که در شهر شوش در استان خوزستان اقامت داشته باشید؛ چرا که هم می توانید از چغازنیبل و هم از دیدنی های شوش بهره مند شوید و با یک تیر چند نشان بزنید.

البته این را بدانید، محدود به شهر شوش نیستید و در هر شهری از این استان می توانید اقامت داشته باشید، تنها ممکن است کمی راهتان طولانی تر شود.

مسجد رنگونی ها

برای اقامت در هر کجای استان خوزستان می توانید روی سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا حساب باز کنید. سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان مکان ایده آلتان را در مقصد گردشگری تان بیابید و اقدام به رزرو آن کنید. گاهی تنوع اقامتگاه ها در برخی از این شهرها بسیار زیاد است و دستتان برای انتخاب است.

در واقع با هر بودجه ای، انتخابی در سپنجا مطابق سلیقه تان وجود دارد. در نظر داشته باشید، پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید. برای رزرو اقامتگاه در برخی از شهرهای مهم این استان، از لینک های زیر استفاده کنید:

اگر شهر انتخابی تان را در این لیست ندیدید، از بخش جست و جوی سایت یا اپلیکیشن سپنجا استفاده کنید. پیشاپیش سفری خوش برایتان آرزومندیم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا