دیدنی های اهواز

قلعه شوش یادگار کتیبه داریوش

قلعه شوش یادگار کتیبه داریوش

قلعه شوش یادگار کتیبه داریوش

یکی از منحصر به فرد ترین قلعه هایی که در ایران عزیز وجود دارد را می توان قلعه ی آکروپل یا قلعه ی شوش نامید.

قلعه ای که در گذشته ی دور بر روی تپه ی باستانی شهر زیبا و دیدنی شوش ساخته و در برابر دشمنان مستحکم شده است.

در واقع این قلعه در کنار کاخ بسیار با شکوهی با همین نام یعنی کاخ آکروپل واقع شده است.

اگر دوست دارید که برای سفر زمستانی خود به مناطق جنوبی ایران، برنامه ریزی کنید با سپنجا همراه باشید تا در این زمینه به شما کمک کنیم.

شهر باستانی و تاریخی شوش

اگر دوست دارید که در فصل زمستان که هوا در اکثر شهرهای ایران سرد است، سفر دلچسبی را تجربه کنید، نواحی جنوبی ایران بخصوص  استان خورستان  با جاذبه های فراوانش مناسب به نظر می رسند.

شهر تاریخی و زیبای شوش که در استان خوزستان وجود دارد، یک شهر تاریخی است که جاذبه های تاریخی فراوانی را در آن می توانید مشاهده کنید.

شهر قدیمی شوش که قلعه ی شوش یا آکروپل در آن واقع شده است، یکی از شهرهای تاریخی ایران باستان محسوب می شود که تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی را با خود تاکنون حمل کرده است.

اکثر گردشگران و ایرانگردان حرفه ای که از آثار تاریخی و باستانی این شهر مطلع هستند بر این باورند که بسیار سخت است که از بین آثار تاریخی و باستانی این شهر کدام را انتخا ب کنند؟

هر بنایی که در این شهر مشاهده می کنید، داستان و روایتی طولانی را با خود حمل می کند که دانستن آن برای شما بسیار جذاب خواهد بود، اما یکی از این بناها با دیگر جاذبه های تاریخی این شهر متفاوت است.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به گیلان

قلعه ی شوش یا آکروپل با معماری اروپایی و سبک داخلی ایرانی یکی از بهترین جاذبه های تاریخی این شهر است.

قلعه شوش
قلعه شوش

 

قلعه شوش یا آکروپل

یکی از زیباترین قلعه های باستانی ایران که توسط معماران فرانسوی ساخته شده است، قلعه شوش یا آکروپل است.

شاید تصور می کنید که قدمت این بنا بالای ۳۰۰ سال است، اما باید بدانید که در حدود ۱۲۰ سال پیش این قلعه توسط فرانسوی ها در زمان شاهان قاجاری ساخته شده است.

اکثر گردشگران خارجی و ایرانی می دانند که شهرت و محبوبیت این قلعه به دلیل زیبایی آن است و قدمت تاریخی آن برای اکثر گردشگران اهمیت زیادی ندارد.

شاید باورتان نشود، اما فرانسوی هایی که این قلعه ی زیبا و مستحکم را طراحی کردند از قلعه ی داریوش بزرگ برای این کار الهام گرفتند.

همچنین قلعه ی زیبای شوش یا آکروپل با سنگ بناهای باستانی ساخته شده است که توسط معماران ایرانی در گذشته طراحی و ساخته شده بودند. آیا تا بحال این قلعه ی زیبا را از نزدیک دیده اید؟

علت ساخت قلعه ی شوش یا آکروپل توسط فرانسوی

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا فرانسوی ها به خود زحمت دادند و این قلعه ی زیبا را ساختند؟

باید بدانید که قلعه ی شوش یا آکروپل بیشتر به منظور حفظ آثار تاریخی و باستانی که در آن منطقه وجود داشت، توسط هیئت همراه فرانسوی و برخی از معماران ایرانی مانند مصطفی دزفولی ساخته شد.

در حقیقت قلعه ی زیبای شوش یا آکروپل در سال ۱۸۹۸ میلادی دستور ساختش صادر شد چرا که در آن زمان آثار تاریخی و باستانی از هیچ محافظتی برخوردار نبودند.

معماری قلعه ی شوش یا آکروپل

اکثر معمارانی که این قلعه را دیده اند و آن را جزو سبک های اروپایی ساخت قلعه دانسته اند، اظهان کرده اند که طراحی داخلی این قلعه ی زیبا شباهت بسیار زیادی به زندان باستیل کشور فرانسه دارد.

در واقع پلان اصلی قلعه ی آکروپل یک ذوزنقه است که تقسیم بندی های مختلف قلعه بر روی آن انجام شده است.

این مطلب را هم بخوانید
صومعه سرا ؛ راهنمای سفر به دیدنی ترین شهرستان استان گیلان

اگر در این زمینه اطلاعات داشته باشید، با توجه به عکس ها متوجه می شوید که قلعه ی تاریخی و زیبای شوش مانند معماری قلعه های قرون وسطی در اروپا دارای دو حیاط است که یکی از آن ها نسبت به دیگری ارتفاع بیشتری دارد.

مصالح اصلی برای ساخت این قلعه خشت است البته بر روی خشت ها روکشی از آجر وجود دارد که قدمت بعضی از آن ها بسیار زیاد است.

اگر در مورد سبک معماری ایرانی این مکان سوال دارید، باید بدانید که دو نفر از معماران با تجربه دزفول در ساخت این بنا کمک کرده اند که همین موضوع باعث وجود داشتن طاق های رومی، درگاه های قوسی و تزئینات آجری این قلعه شده است.

قلعه شوش

 

قلعه شوش

ساعت بازدید از قلعه شوش

از سال ۱۳۷۱، قلعه ی آکروپل به عنوان موزه ای تلقی می شود که آثار و اشیای تاریخی زیادی در آن نگهداری می شود که علاقه مندان می توانند برای بازدید آن ها به این قلعه بروند.

البته تزئینات زیبای داخلی قلعه هم دلیل دیگری است که می تواند گردشگران را برای این موضوع جذب کند.

با توجه به این که قلعه ی شوش به عنوان یک موزه شناخته می شود، بازدید از آن محدودیت ساعتی دارد بصورتی که گردشگران و توریست ها می توانند از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب هر روزه به جز ایام خاص برای بازدید از قلعه ی آکروپل اقدام کنند.

اگر به دنبال آدرس قلعه ی شوش هستید، باید بدانید که آدرس این قلعه در استان خوزستان، شهر شوش واقع در خیابان طالقانی است.

سوئیت های اجاره ای اهواز

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا