دیدنی های گیلان

سفر به شهر دیلمان منطقه زیبای ییلاقی استان گیلان

سپنجا در این مقاله می‌خواهد با شما گردشگران علاقه‌مند به طبیعت بسیار زیبایی شهر دیلمان در استان گیلان سفر کند. شهر دیلمان در نزدیکی شهرستان سیاهکل در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد. شما هم اگر می‌خواهید به استان گیلان و شهر دیلمان سفر کنید، می‌توانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و همچنین با رفتن به صفحه راهنمای سفر به رشت اطلاعات لازم قبل از سفر را بدست آورید.

نگران اقامت در دیلمان هم نباشید، سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا در طول سفر همراه شما خواهد بود.

علت سفر گردشگران به شهر دیلمان

استان گیلان مناطق ییلاقی زیبایی دارد که گردشگران را در فصول مختلف سال به سمت خود می‌کشد. منطقه دیلمان در بین مسافران شمالی محبوبیت زیادی دارد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود گردشگران برای بازدید از جاهای دیدنی دیلمان به منطقه سفر کنند، قدیمی بودن این منطقه طبیعی است. قدمت تاریخی این منطقه ییلاقی نسبت سایر مناطق گردشگری گیلان بسیار زیاد است.

معمولاً گردشگرانی که به دیلمان سفر می‌کنند، حتماً از عسل طبیعی این منطقه برخوردار می‌شوند و به عنوان سوغات خریداری می‌کنند. عسل دیلمان در بین استان‌های شمالی بسیار مشهور است.

منطقه دیلمان دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی می‌باشد، در سفر به دیلمان می‌توانید از مناطق ییلاقی اسپیلی، روستای پیرکوه و شاه شهیدان دیدن کنید. یکی از جذابیت‌های سفر به مناطق شمالی کشور، جاده دیلمان است.

این جاده زیبا از کنار شهر سیاهکل عبور می‌کند. مناطق طبیعی زیبایی مانند آبشار لونک و کاروانسرای تی تی در اطراف مسیر دیلمان وجود دارند که می‌توانید هنگام سفر به دیلمان از این مناطق بازدید کنید.

اقامت در باغ و ویلا در ماسال

دیلمان چگونه شهری است؟

در استان سرسبز گیلان، بعد از طی کردن مسافت ۴۶ کیلومتری از جنوب شهر سیاهکل به دیلمان خواهید رسید. با رفتن به دیلمان می‌توانید از منطقه حفاظت شده سیاهرود که در قسمت غربی دیلمان قرار دارد، بازدید کنید. این شهر حدود ۱۰۵۹۷ نفر جمعیت دارد و اکثر مردم شهر مسلمان هستند.

اهالی دیلمان به زبان گیلکی همراه با گویش تالشی صحبت می‌کنند، زبان دیلمی با توجه به قدمت بسیاری که دارد به قرن‌های ۹ تا ۱۳ میلادی بر می‌گردد، مستقل بوده‌است.

دیلمان از بهترین جاهای دیدنی گیلان

استان گیلان محل زندگی گروه‌های قومی گیلک‌ها، تالش‌ها، کردها و آذربایجانی‌ها می‌باشد؛ که بیشتر آن‌ها شامل اقوام گیلک رشتی، گیلک لاهیجانی و تالشی می‌شوند. اهالی دیلمان را می‌توان از اقوام گیلک تالشی حساب کرد.

اقتصاد دیلمان بر پایه کشاورزی و البته گردشگری بودن این منطقه فعال است. محصولات کشاورزی به ویژه عسل دیلمان و مناطق طبیعی این شهر در جذب گردشگر بسیار موثر است.

اقامت در ویلا جنگلی در فومن

شکم گردی و سوغات شهر دیلمان

استان‌های شمالی کشور هر کدام صنایع دستی خاص و منحصر به فردی را تولید می‌کنند. این صنایع شامل هنرهای سفالگری، سرامیک سازی، قلم زنی و پرورش گیاهان دارویی می‌شود.

محصولات روستایی و محلی دیلمان در بین گردشگران شمالی بسیار طرفدار دارد، پیشنهاد می‌کنیم شما هم طعم فندق، گردو، عسل و لبنیات دیلمان را بچشید. اگر اهل شکم گردی با غذاهای شمالی هستید، می‌توانید غذاهای میرزاقاسمی، باقلاقاتق و فسنجان مخصوص شمالی را تجربه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
15 مورد از مکان‌های ناشناخته گیلان را که نمی‌دانید کجاست!

آداب و رسوم اهالی دیلمان

دو آیین قدیمی به نام‌های نوروز بل یا نوروز ما و دیلمانی بر گزار می‌شود. در اولین روز سال در شهر دیلمان جشنی به نام آتش نوروزی یا نوروز بل انجام می‌شود. با برگزاری این جشن شمالی‌ها بر این باور بودند که اگر آتش روشن کنند از سرمای زمستان کاسته می‌شود. محل برگزار این جشن روستای خصیب دشت املش در دیلمان می‌باشد.

مردم با پوشیدن لباس‌های نو و تبریک سال نو دیلمی با این مراسم را جشن می‌گیرند. فرهنگ موسیقایی دیلمانی، یکی از زیباترین آیین‌های شمالی منطقه دیلمان است. استاد ابوالحسن صبا نخستین آواز دشتی را در دستگاه شور در این منطقه کوهستانی سرداد.

اقامت در آپارتمان در رشت

جاهای دیدنی دیلمان را بیشتر بشناسید

شهر دیلمان جاهای دیدنی و روستاهای زیبایی دارد. به ویژه جاده دیلمان که از کنار شهر سیاهکل می‌گذرد. در این مسیر می‌توانید از زیبایی‌های جاده لذت ببرید. یکی از زیبایی‌های منطقه دیلمان کاروانسرای تی تی است که به عنوان یکی از مکان‌های قدیمی و تاریخی شمال ایران محسوب می‌شود. این کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شد.

در سراسر کشور اغلب کاروانسراها در مناطق کویری قرار دارند. اما کاروانسرای تی تی در یکی از مناطق سرسبز و گردشگری شمال واقع شده‌است.

بیشتر بخوانید : تالاب انزلی‌‌‌

از منطقه سرسبز دیلمان ۶ کیلومتر که فاصله بگیرید، به دشت شقایق می‌رسید. در فصل بهترین این دشت زیبایی منحصر به فردی را به این منطقه می‌دهد. دیگر جاذبه تاریخی که در این منطقه قرار دارد، حمام دیلمان است که قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. یکی از جاذبه‌های تاریخی دیلمان آرامگاهی به نام آرامگاه باباولی یا پیر پیغمبر می‌باشد که در آن دو صندوق قدیمی و عتیقه وجود دارد، قدمت این صندوق‌ها به سال‌های ۹۹۵ و ۹۹۹ مربوط می‌شود.

نمایی از طبیعت شهر دیلمان

روستاهای دیلمان، جاذبه‌های اطراف شهر دیلمان

از جاهای دیدنی دیلمان می‌توان به روستاهای آن اشاره کرد. روستاهای شاه شهیدان، اسپیلی و پیرکوه از جمله زیباترین مناطق طبیعی این شهر محسوب می‌شود. بازدید کنندگان بهتر است، فصل بهار را برای گشت و گذار در این روستاها انتخاب کنند.

اکثر مناطق دیدنی در روستاهای دیلمان بکر و دور از دسترس مردم باقی مانده‌است. مردم شهرهای سیاهکل و لاهیجان تفریحات و اوقات فراغت خود را در این روستاها سر می گذارنند.

اقامت در سوئیت در تالش

چگونه به شهرستان دیلمان برویم

برای رفتن به منطقه گردشگری می‌توانید از سه مسیر استفاده کنید. اما بهترین و راحت‌ترین مسیر برای رسیدن به دیلمان از شهر رشت آغاز می‌شود. بعد از گذراندن پلیس راه جاده رشت و اتوبان لاهیجان، به خروجی سیاهکل می‌رسید. با طی کردن مسافتی ۴۶ کیلومتری وارد مقصد اصلی، یعنی شهرستان دیلمان می‌شوید.

دومین مسیر با اینکه نزدیک تر است، اما امکانات جاده ای مناسبی ندارد. از این مسیر می‌توانید بعد از عبور از شهر رشت، به سمت شرق و منطقه سنگر حرکت کنید و جاده را تا سیاهکل ادامه دهید.

سومین مسیر از شهر قزوین آغاز می‌شود، با عبور از جاده قدیم قزوین باید خود را به لوشان برسانید. بعد از آن جاده لوشان تا داماش را باید طی کنید. بعد از رسیدن به جاده بره سر، باید منطقه اصطلخ کوه و آسیابر را پشت سر بگذارید. این مسیر پر از جاذبه‌های طبیعی و جالب‌انگیزی است. البته باید با تمام احتیاط از این مسیر عبور کنید.

این مطلب را هم بخوانید
شهر ماسال گیلان کجاست؟

جاده شهر دیلمان

آب و هوای دلچسب شهر دیلمان

بر خلاف بسیاری از مناطق طبیعی کشور، منطقه دیلمان در فصل‌های بهار و تابستان بسیار آب و هوای معتدل و خنکی دارد؛ بنابراین اگر خواستید به دیلمان سفر کنید، سفرتان به فصل تابستان یا بهار موکول کنید. در این منطقه بارندگی در فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت فراوان است. در تابستان تنها در ماه شهریور هوا رو به خنکی می‌رود.

بیشتر بخوانید : آبشار ویسادار رضوانشهر

پاییز دیلمان بسیار تماشایی است، شما می‌توانید در فصل پاییز از این منطقه دیدن کنید، سفر در فصل زمستان به دیلمان شاید با دشواری‌هایی همراه باشد، اما نمی‌توان از چشم‌اندازهای زیبای برفی و کوهستانی این شهر در فصل زمستان گذشت.

اقامت در شهر دیلمان چگونه است؟

شهر دیلمان به واسطه پتانسیل گردشگری و توریستی که دارد، دارای امکانات رفاهی و گردشگری متنوعی برای میزبانی از مسافران است. اما اگر به اسکان در دل طبیعت علاقه‌مند نیستید، می‌توانید برای اقامت به شهر سیاهکل بروید و از هتل‌های مجهز این شهر استفاده کنید.

اما بهتر است قبل از برنامه‌ریزی سفر به دیلمان با برقراری ارتباط با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا اقدام به رزرو سوئیت در رشت کنید.

سامانه سپنجا برای رفاه حال شما گردشگران عزیز انواع اقامتگاه‌های مجهز را در شهرهای شمالی در نظر گرفته‌است و شما می‌توانید، قبل از اینکه در سفر خودتان را درگیر مشکلات پیرامون زمان و هزینه اقامتگاه کنید. با سامانه سپنجا در ارتباط باشید و از امکانات اقامتی با کمترین هزینه برخوردار شوید.

جاهای دیدنی استان گیلان

در آخر

در این مقاله از شهر دیلمان و زیبایی‌های آن گفتیم. اگر از علاقه مندان سفر به شمال هستید، سفر به دیلمان را از دست ندهید. با گشت و گذار از جاهای دیدنی دیلمان فهمیدیم که این منطقه دارای چه فرهنگ و موسیقی غنی می‌باشد. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را درباره راهنمای سفر به رشت و سفر به دیلمان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. بگویید سفر به دیلمان برای شما چه تجربه ای به همراه داشت. این منطقه گردشگری به چه امکاناتی نیاز دارد.

امیدواریم با همراهی سامانه سپنجا تجربه خوبی از سفر به شمال و اقامت در دیلمان داشته باشید. و در نهایت پیشنهاد می کنیم در سفر به شهر دیلمان و بازدید از جاهای دیدنی استان گیلان، مطالب زیر را از دست ندهید! دانستنی های فوق العاده در آنها سفرتان را لذت بخش تر می کنند و شناختتان را افزایش می دهد:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 2]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا