دیدنی های رشت

راهنمای سفر به رشت ، جذاب‌ترین شهر شمال

راهنمای سفر به رشت ، جذاب‌ترین شهر شمال

شهر رشت همیشه مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده‌است. وجود مناطق طبیعی سرسبز در این شهر و قرار گرفتن در نزدیکی دریای خزر و آب و هوای مطلوبی که دارد باعث شده از سایر شهرهای کشور متمایز باشد.

فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر پر جمعیت تا دریا نظر همه مسافران را به خود جلب کرده‌است. اگر شما هم می‌خواهید از شهر رشت و جاذبه‌های تفریحی و تاریخی، غذاهای محلی و سوغات و صنایع دستی و … شناخت کافی پیدا کنید.

با راهنمای سفر به رشت و از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. اگر همین الان تصمیم سفر به این شهر زیبا را گرفته اید می‌توانید قبل از سفر با سامانه سپنجا تماس بگیرید و برای اجاره  ویلا در رشت هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا محل اقامت شما در این شهر مشخص شود.

چرا باید به رشت، یکی از سرسبزترین شهرهای ایران سفر کنیم؟

هر گردشگری قبل از سفر سعی می‌کند درباره مقصدی که انتخاب کرده اطلاعات مورد نیازش درباره‌ی آن مکان را بدست آورد و شناختی هر چند اندک از آن شهر داشته باشد.

می‌توانید دلایل سفر دیگران به این شهر را  در این مقاله بخوانید! چرا اکثر گردشگران رشت را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند؟چه ویژگی‌های خاصی در شهر رشت وجود دارد که جمعیت زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند؟ برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

ما هم در راهنمای سفر به رشت به دلایلی که باعث شده مسافران شمال این شهر را برای اقامت چند روزه انتخاب کنند پرداخته‌ایم:

از مهم‌ترین علت‌هایی که گردشگران سفر به رشت را به سایر شهرهای شمالی ترجیح می‌دهند زیبای و تفاوت آن با سایر شهرها است. رشت یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بازارهای ایران را در خود جای داده و مردم برای تهیه مایحتاج خود به این بازار مراجعه می‌کنند.

انواع محصولات محلی و خوراکی‌های خوشمزه رشتی را میتوانید در این بازار پیدا کنید. پس اگر طرفدار خرید هستید رشت را در اولویت فهرست سفرهای خود قرار دهید.

راهنمای سفر به رشت

غذاهای محلی هر منطقه برای گردشگران جذابیت خاصی دارد مخصوصاً که آن غذا را در همان شهر یا روستای مورد نظر تجربه کنید. رشت غذاهای شمالی و محلی بی نظیری دارد که شاید در هیچ شهری تجربه نکرده باشید؛ بنابراین اگر در مسافرت به شکم گردی علاقه‌مند هستید رشت در شمال ایران بهترین گزینه برای سفر شما است.

آب و هوای رشت در دو فصل پاییز و بهار هر مسافری را برای آمدن به این شهر وسوسه می‌کند. این آب و هوای مطبوع همراه با طبیعت بکر و زیبا شرایط را برای یک طبیعت گردی دلچسب مهیا کرده‌است.


همچنین بخوانید: راهنمای سفر به رامسر

همچنین بخوانید: صومعه سرا

همچنین بخوانید: ابشار وبسادار


راهنمای سفر به رشت و نگاهی بر اطلاعات جامع شهر

شهر رشت به عنوان پنجمین شهر صنعتی ایران شناخته می شود که این بخاطر تولیدات صنعتی کشاورزی و دیگر صنایع این شهر می‌باشد.

این شهر در تولید ماکیان و کشت برنج به صورت مکانیزه و محصولات متنوع کشاورزی بسیار عملکرد موفقی داشته و جایگاه اول را در کشور دارد. شهر سپیدرود هم در کنار رشت تأثیر زیادی در فعالیت‌های صنعتی شمال کشور گذاشته‌است.

بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ شهر رشت بالغ بر ۹۵۶۹۷۱ نفر جمعیت دارد. زبان صحبت و عامیانه این جمعیت گویش گیلکی است. شهر رشت از دیدگاه‌های مختلف شبیه به شهرهای خارجی در کشورهای روسیه، ترکیه، پاکستان، گرجستان، آلمان می‌باشد.برخی از این شهرها‌ی مشابه عبارت اند از، قازان و آستاراخان، تزابورن، کوتائیس، مولتان، شوبیش هال.

راهنمای سفر به رشت

راهنمای سفر به رشت و دانستنی های جالب مربوط آن

حقایقی جالبی در مورد جذاب‌ترین شهر ایران وجود دارد که شما را بیشتر از هر وقت دیگر به این شهر علاقه‌مند می‌کند. شهر رشت در تعداد غذاهای بومی رکوردار شهرهای کشور است.

وجود ۱۷۰ نوع غذای مختلف در رشت و مراکز آموزش آشپزی در قسمت‌های مختلف شهر نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کرده‌است. تنها این دو ویژگی باعث شده که به عنوان نماینده شهرهای گیلان در فهرست شهرهای خلاق یونسکو ثبت باشد.

سازمان جهانی یونسکو از سال ۲۰۰۴ برای شهرهایی که در حفظ و نگهداری جنبه‌های مختلف شهر مانند فرهنگ، غذا، هنر، لباس و سوغات خلاقیت ارائه کردند. امتیازاتی در نظر گرفت و فهرستی از شهرها ایجاد کرد که بین ۱۱۴ شهر خلاق نام رشت هم می‌درخشد.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست بهترین رستوران های رشت

آیا می‌دانید چرا ۱۲ دی روز رشت نام دارد؟ در ۴۵۰ سال پیش و در تاریخ ۱۲ دی ماه این شهر لقب مهم‌ترین مرکز گیلان را از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کسب کرده است. جالب‌ترین واقعیتی که درباره شهر رشت وجود دارد شهرت آن به شهر اولین‌ها می‌باشد:

راهنمای سفر به رشت

  • بعد از افتتاح شعبه اصلی بانک سپه در تهران، شعبه دوم آن به عنوان اولین شعبه بانکی در شهرستان رشت در سال ۱۳۰۴ تأسیس شد.
  • مردم شهر رشت در سال ۱۳۰۶ شاهد افتتاح اولین کتابخانه ملی در شهرشان بودن این کتابخانه در میدان شهرداری رشت واقع شده‌است.
  • هنر تئاتر کلاسیک اولین بار در سالن سربسته شهر رشت اتفاق افتاد.
  • بعد از ورود اتوبوس به ایران اولین شهری اتوبوس در آن به واسطه یکی از تاجران بلژیکی شروع بکار کرد شهر رشت بود.
  • بین شهرهای بندر انزلی و پیربازار در اطراف رشت، اولین راه‌آهن ایران تاسیس شد.
  • آرسن میناسیان به عنوان اولین نیکوکار ارمنی در شهر رشت اولین خانه سالمندان و معلولین و داروخانه را احداث کرد.

راهنمای سفر به رشت

راهنمای سفر به رشت و معرفی خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها

با راهنمای سفر به رشت و گشت و گذار در شهر می‌توانید بهترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی که شاید تا بحال طعم آن‌ها را نچشیده‌اید را تجربه کنید و برای سوغاتی از هر کدام مقداری را بخرید. قطعاً فقط نام بردن از ۱۷۰ نوع غذای رشتی در این مقاله کار سختی است.

اما سعی کردیم معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها را معرفی کنیم: رشته محلی خوشکار که فقط در رشت تولید می‌شود، کلوچه فومن و کلوچه لاهیجان از خاص‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این شهر شمالی هستند و طبخ انواع ماهی‌های دریای خزر اگر در بازارهای مختلف گشتی بزنید می‌توانید از دیگر خوراکی‌های شمالی استفاده کنید.

راهنمای سفر به رشت و شکم گردی با غذاهای محلی و لذیذ شهر

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های هر شهری برای گردشگران، غذاهای بومی و محلی آن منطقه است. البته شاید بتوان برخی از این غذاها را برای یک بار هم که شده در شهر و خانه خود درست کرد. اما اینکه غذاهای محلی یک منطقه را با سفر به آن جا و با دستورالعمل پخت همان شهر تجربه کرد قطعاً اتفاق جذاب تری است.

در هر صورت برای اینکه از بهترین غذاهای محلی رشت استفاده کنید کافی است وعده‌های غذایی خود را در رستوران‌های این شهر انتخاب کنید.

معروف‌ترین غذاهای رشت عبارت اند از: انواع کباب، کته کباب، کباب ترش، مرغ ترش با دستورالعمل گیلانی، میرزاقاسمی، ترش تره، قرمه شوید، باقلاقاتق، انار بیج، واویشکا، سیرقلیه و … با تجربه این غذاهای محلی در شهر رشت حتماً طعم متفاوتی به سفر خود می‌دهید.

راهنمای سفر به رشت

راهنمای سفر به رشت و معرفی صنایع دستی زیباترین قسمت سفر

شهر رشت از نظر تولید صنایع دستی می‌تواند با سایر شهرهای شمالی رقابت کند. در واقع بخشی از اقتصاد شهر را فروش همین صنایع دستی به گردشگران تأمین می‌کند. در این شهر سنتی چهار محصول اصلی با هنر دست اهالی مناطق مختلف و روستا نشین رشت تولید می‌شود.

معمولاً در فصل‌هایی که شرایط برای کشاورزی مهیا نیست با استفاده ماده سوف یا لی تولیداتی از جنس حصیر می‌بافند. در واقع حصیر بافی یکی از هنرهای معروف روستای رشت است. با رفتن به بازارهای رشت می‌توانید سبد و زیرانداز حصیری تهیه کنید.

نی و سوف دو ماده اولیه تولید حصیر و بامبو است که در اطراف تالاب‌ها و مرداب‌ها رشد می‌کنند. بامبو بافی هنر شمالی است که از دیرباز و همزمان با کشت چای در گیلان رونق پیدا کرد و امروزه یکی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات شهر محسوب می‌شود.

هنر مروار بافی هم شباهت بسیار نزدیکی به بامبو بافی دارد، منتها جنس آن نسبت به بامبو مقاوم تر و مستحکم تر است. یکی از بهترین هنرهای دستی شهر رشت، رشتی دوزی روی پارچه است. البته نه هر پارچه ای، پارچه ای که روی آن رشتی دوزی انجام می‌دهند، از جنس ماهوت ساخته شده و با نخ‌های رنگی متفاوت از جنس ابریشم این هنر را روی پارچه پیاده می‌کنند.

راهنمای سفر به رشت

راهنمای سفر به رشت و بازدید از دیدنی‌ترین جاهای شهر

شهر رشت از لحاظ جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی می‌باشد. این شهر شمالی مکان‌های تاریخی و مناطق طبیعی مختلفی را در خود جای داده‌است. تنها باید قبل از سفر به این شهر زیبا در مورد هر یک از جاذبه‌های گردشگری آن اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

شهر رشت علاوه برداشتن سوغات و خوراکی‌های خاص و خوش طعم و غذاهای بی نظیر محلی، برای تفریح و گشت و گذار جاهای دیدنی زیبایی را هم برای گردشگران در نظر گرفته‌است. با مطالعه این قسمت از مقاله سپنجا با معروف‌ترین مکان‌های تاریخی و تفریحی رشت بیشتر آشنا خواهید شد.

  • با راهنمای سفر به رشت و مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهر می‌توان به بازار آن اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی در وضعیت اقتصادی شهر دارد. این بازار در طول روز محل رفت و آمد هزاران نفر از مردم سراسر رشت است که از شهر و روستای نزدیک برای تهیه مایحتاج خود به این بازار می‌آیند. همچنین این بازار با مساحت ۲۴ هکتار و جذابیتی که دارد سالانه میزبان گردشگران متعدد داخلی و خارجی می‌باشد.
  • با شهرگردی در خیابان‌های شهر با میدان شهرداری مواجه می‌شوید که قدمت آن برای زمان حکومت پهلوی است. این بنای الهام گرفته از معماری روس‌ها به عنوان اولین ساختمان شهرداری در کشور می‌باشد. در نزدیکی میدان شهرداری خیابانی به نام علم الهدی وجود دارد که تاثیر زیادی بر زیبایی شهر گذاشته‌است. پیاده راه علم الهدی بین دو میدان شهرداری و سبزه میدان قرار گرفته‌است. این جاذبه شهری نمای بسیار تماشایی را در شهر ایجاد می‌کند.
این مطلب را هم بخوانید
جنگل گیسوم استان گیلان؛ بهشتی که باید آن را دید

راهنمای سفر به رشت

  • راهنمای سفر به رشت شما را به یکی از معروف‌ترین موزه‌های ایران می‌برد. برای بازدید از این موزه باید به پارک جنگلی سراوان بروید. این موزه تصویر زیبایی از ابعاد مختلف شهر رشت و استان گیلان را به نمایش گذشته‌است. اکو موزه ایران عنوانی است که کارشناسان تاریخ برای این موزه در نظر گرفته‌اند. پس اگر می‌خواهید شهر رشت و فرهنگ و مردم آن را در یک نگاه بشناسید به موزه میراث روستایی گیلان بروید.
  • برای خرید در سفر به بلوار گلسار رشت بروید. این خیابان یکی از مدرن‌ترین و شیک‌ترین خیابان‌های شهر محسوب می‌شود. اگر قصد خرید در سفر دارید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این خیابان بروید و از مغازه‌های آن دیدن کنید. مشهورترین مکان تاریخی استان گیلان در شهر رشت قرار دارد و این‌جا، خانه و موزه میرزا کوچک خان جنگلی است. راهنمای سفر به رشت بازدید از این موزه تاریخی را مهم‌ترین قسمت سفر می‌داند. زیرا این مکان متعلق به یکی از سرداران جنگی شمال ایران است و از اهمیت ویژه ای دارد برای کشور دارد.
  • خیلی از گردشگرانی که شهر رشت مقصد تفریحی خود انتخاب می‌کنند. بخاطر پارک جنگلی زیبای سراوان است. این پارک به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم شهر امکانات تفریحی هیجان انگیز و متنوعی مانند پینت بال و قایق‌سواری در دریاچه به مسافران ارائه می‌دهد. این منطقه سرسبز در هر کدام از فصل‌های سال جذابیت خاص خود را دارد.

بهترین زمان سفر را با راهنمای سفر به رشت انتخاب کنید!

راهنمای سفر به رشت

آب و هوای رشت در فصل‌های بهار و تابستان بسیار معتدل و مطلوب است البته این شرایط آب و هوایی در اکثر شهرهای شمالی یکسان است تنها تفاوت آن کاهش و افزایش دمای هوا می‌باشد. فصل تابستان برای رشت گرما و رطوبت زیادی را به همراه می‌آورد.

اگر در فصل‌های پاییز و زمستان به رشت سفر کنید. شاهد بارندگی‌های بسیاری خواهید بود آب و هوای پاییز در رشت برای گردشگران بسیار دلچسب خواهد بود. این شهر در زمستان با کاهش دمای بسیاری مواجه خواهد شد بنابراین اگر مقصد سفر شما در فصل زمستان شهر رشت می‌باشد طبق راهنمای سفر به رشت باید تجدید نظر کنید زیرا شرایط سفر در زمستان بسیار سخت خواهد بود.

نتیجه‌گیری راهنمای سفر به رشت : در رشت کجا بمانیم؟

رشت به عنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای شمال ایران محسوب می‌شود و با وجود جاهای دیدنی و جاذبه‌های تاریخی گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. شما با مطالعه راهنمای سفر به رشت ، آنچه که درباره این شهر نیاز بود از مکان‌های تفریحی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری گرفته تا سوغات و صنایع دستی دانستید. اگر می‌خواهید در سفرهای خود تجربه جدید و خاطره انگیزی را رقم بزنید برای یکبار هم که شده شهر رشت را در فهرست سفرهای خود قرار دهید.

 

راهنمای سفر به رشت

شما می‌توانید از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا مسئله اقامت خود را حل کنید. سپنجا در هریک از شهرهای ایران مکان‌های اقامتی متنوعی را در نظر گرفته‌است تا قبل از شروع سفر با این سامانه تماس بگیرید و مکان دلخواه خود را انتخاب کنید.

شما بدون صرف وقت و هزینه اضافی در سفر، محل اقامت خود را بر اساس بودجه ای که برای سفر در نظر گرفته‌اید تعیین می‌کنید. اگر تصمیم به ماندن در شهر رشت دارید سپنجا این امکان را برای پیدا کردن ویلا ارزان در رشت فراهم کرده‌است. تا بدون هیچ گونه نگرانی و دغدغه به این شهر جذاب سفر کنید.

همچنین در قسمت نظرات راهنمای سفر به رشت می‌توانید تجربیات و نظرات خود را درباره سفر به رشت و جاذبه‌های دیدنی آن به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا