دیدنی های چابهار

سفر به چابهار- خط ساحلی استان سیستان و بلوچستان

سفر به چابهار- خط ساحلی استان سیستان و بلوچستان

میخوام براتون از تجربه ی متفاوتِ سفر به چابهار بگم. اگر علاقه مند به سفر لوکس هستید و به هدف استراحت این شهر رو انتخاب میکنید، این سفر رو بهتون پیشنهاد نمی کنم.چنانچه دنبال هیجان سفر و کشف ناشناخته ها میگردید، سفر به چابهار برای شما تجربه ی ارزشمندی خواهد بود.با سامانه رزرو اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

چابهار

چابهار شهری ست در جنوب بلوچستان که از سمت غرب به شهرستان زرآباد و کنارک، و از شرق به بریس، پسابندر، و در نهایت نقطه ی صفر مرزی ایران ، خلیج گواتر منتهی می شود.

نقشه چابهاربهتون پیشنهاد میکنم صبحانه ی محلی چابهار رو حتماً امتحان کنید. شیر چای مخصوص بلوچی به همرا نخود گرم (کیما) و نان مخصوص( پراتا)، از لذت بخش ترین صبحانه های محلی این منطقه ست.

تنوع غذایی در بلوچستان متعدد است ولی میتونم بگم “کراهی” محبوبترین غذای بلوچی است که با مرغ، گوشت یا آبزیان دریایی طبخ میشود.

88

بازار قدیم و بازار منطقه آزاد، از مهمترین مراکز خرید چابهار هستند که اگر اهل بوم گردی هستید احتمالاً گزینه ی اول رو بیشتر میپسندید.

دریا بزرگ و دریا کوچیک از جمله سواحل تفریحی چابهاره که معمولاً شلوغ و پرمسافر هستند.

11

18

99

19

 

در صورتی که دنبال ساحل بکر و منظره ی چشم نواز میگردید از چابهار چند کیلومتر به سمت روستای بریس و اسکله ی ماهیگیری منحصر بفردش حرکت کنید.اگه بخواید با ماشین های خطی برید باید حدود ۸۰۰۰ تومن کرایه پرداخت کنید.

اگر به کمپینگ علاقه دارید پیشنهاد میکنم که یک شب رو در زیر آسمون بریس صبح کنید، و با منظره ی اسکله صیادی چشماتون رو باز کنید.مطمئن باشید هیچ جای دنیا نمیتونید تکرار چنین صحنه ای رو از روی بلندترین صخره ها تماشا کنید.

15

 

 

16

 

از دیگر جاذبه های این منطقه، روستایی به نام رمین و سایت موج سواری جذاب آن است که یکی از مهمترین سایت های کشور است.کوه های مریخی نیز که دیدن آن خالی از لطف نیست، در حاشیه ی جاده ، قابل رؤیت است.

درخت چند هزار ساله در چابهار

درخت چند هزار ساله انجیر معابد، گِل افشان، تالاب صورتی لیپار، روستای پسابندر و در نهایت سواحل زیبای گواتر، از مهمترین جاذبه های گردشگری این ناحیه هستند.دیدن این همه عجایب که در فاصله ی چند کیلومتری هم قراردارند هر آدمی را به وجد میاورد.

این مطلب را هم بخوانید
 هر آن چیزی که باید درباره خلیج گواتر بدانید!

 

11

22

در امتداد همین مسیر میتوانید از سه راهی پسابندر با ماشین های عبوری به سمت گواتر بروید.چنانچه به هایکینگ علاقه دارید میتوانید مسیر را پیاده طی کنید.

گواتر معروفه به صخره های بلند و عجیبش که هر کدوم یه اسم خاص دارند.از محلی ها سراغ ساحل میامی رو بگیرید، بنظر من، از اوجب واجباته که شب رو اونجا بمونی.میتونم بگم قشنگترین آسمونی که تو شب دیدم آسمون میامی بود.

مردم این منطقه آن چنان مهمان نواز هستند که حتماً با یک خاطره ی خوب شما رو راهی شهرتون میکنند.

اگه شانس ملاقات با بومی ها رو داشته باشید احتمالا با ماهی تازه از شما استقبال میکنند.

همچنین اگر خودتان تجربه و ابزار ماهیگیری دارید میتونید از سد گواتر صید کنید و شام شبتون رو ماهی کباب میل کنید.برای میان وعده شیر چای بلوچی میل کنید.

09

خلیج گواتر

شاید اسمش بنظر رعب انگیز بیاد اما گول اسمش رو نخورید، البته ممکنه تو جاده آدم هایی رو بیبینید که سعی میکنند شما رو از رفتن به اونجا منصرف کنند و یا مدام میشنوید که اونجا خطرناکه، اما بنظرم حالا که تا اینجای راه رو اومدید، ریسک کنید و عجیب ترین خلیج اقیانوسیِ ایران رو ببینید.

خلیج گواتر تنها منطقه ایه که ساکنین آن فقط مرد هستند.خلیج گواتر دارای جنگل‌های حرا است. این جنگل‌ها ۳۳ هکتار وسعت دارند و در ۱۵۰ کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته‌اند.

08

بخشی از جنگل های حرا در آبهای این منطقه واقع شده اند.میتونید مبلغی رو به ماهیگیرا پرداخت کنید تا با قایقشون شما رو به وسط دریا ببرند.اونجا شاهد رقص بی نظیر دلفین های خاکستری باشید.12

چابهار به سمت غرب

ابتدای جاده چابهار به کنارک میتونید شهر تاریخی تیس رو ببینید و از اونجا با ماشین های خطی خودتون رو برسونید به شهر ساحلی کنارک و روز خودتون رو تو این شهر کوچیک سپری کنید.

بازار استوک کنارک، از جذاب ترین قسمت های شهر محسوب میشه.حتماً به بازار استوک کنارک سر بزنید و همچنین میتونید عدسی یا بریانی بلوچستان رو کنار ساحل میل کنید.نگران اقامت توی اون منطقه نباشید، اکثر محلی ها خونه هاشون رو در کمال مهمون نوازی به شما اجاره میدهند.

این مطلب را هم بخوانید
بندر بریس چابهار - جاذبه ای که حتما باید از آن بازدید کنید

حرکت به سمت درک

از شهر کنارک به دو راهی زرآباد برید; بهتر است یک ماشین دربست کنید که شما رو تا خود روستای درک برساند.سعی کنید به تاریکی هوا نخورید که امنیت شما در جاده تضمین شود.خودتون رو آماده کنید که به زیبا ترین ساحل جهان برسید.

07

درک جایی ست که دریا و کویر به هم پیوند میخورد تا قشنگترین غروب را در پس نخل های بلندش پدیدار کند.مردم بلوچستان بی شک، مردمانی هستند از جنس سادگی و مهربانی، و قطعاً با کمترین تلاش شما برای معاشرت، بهترین میزبانتان خواهند بود.

با قایق محلی ها به آب بزنید و روستاهای کویری اطراف رو ببینید.قبل از سفر، وضعیت پشه های اون جا رو چک کنید.سالی چند بار باران پشه از آسمون نزول میکند و حال مردم منطقه را حسابی جا میاورد.قرص یا لوسیون های ضد گزش رو به همراه خودتون داشته باشید.

 

06

برای همتون آرزو میکنم که برید به درک

در مسیر برگشت از باغستان موز زرآباد، موزهای استوایی میل کنید.اگر جاده را به سمت غرب در پیش بگیرید در نهایت به شهرستان میناب و خط ساحلی استان هرمزگان خواهید رسید.

. 05

 

04

از صنایع دستی ارزشمند سیستان و بلوچستان میتوان به لباس ها و زیورآلات سوزن دوزی شده اشاره کرد، که هنر دستِ زنان و دختران بلوچی ست.سوزن دوزی روی پارچه سخت و زمانبر است.قیمت هر دست لباس بلوچی بین ۸۰۰ تا ۳ میلیون تومان ارزش گذاری می شود.

خوشایند است که این استان از یاد رفته، در سال گذشته مقصد گردشگری صد ها توریست خارجی و ایرانی بوده است.امیدوارم تجربه شخصی من، در سفر به چابهار ، این دیار مهربانی، تاحدودی برای شما مفید واقع شده باشد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 6 میانگین: 3.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سفرنامه فوق العاده ایست. شاید ترس از سفر به نقاط مرزی شرق کشور باعث شده هیچ وقت فکر سفر به اون منطقه رو نکنم .ولی با توضیحات دقیق شما در این سفر پر هیجان ،تصمیم گرفتم سفر به این مناطق زیبا رو حتما در برنامه م داشته باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا