دیدنی های تبریز

سفر به شهر تاریخی اسکو در آذربایجان شرقی

با سفر به شهر اسکو و بازدید از این شهر به روستاها و آثار تاریخی آن هم حتما سری بزنید.سپنجا با توجه به رسالت خود که سفر است، به معرفی شهر زیبا و خوش آب و هوای اسکو که در آذربایجان شرقی قرار دارد، پرداخته است.

موقعیت جغرافیایی شهر اسکو

شهر اسکو در دامنه غربی کوه سهند و استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این شهر وسعتی در حدود ۱۷۶۳ کیلومتر مربع دارد و در ۳۰ کیلومتری تبریز قرار دارد.ارتفاع اسکو از سطح دریا به چیزی در حدود ۱۴۵۰ متر می رسد.

همسایگان شهر اسکو از شمال شهر شبستر، از شرق تبریز، از غرب دریاچه ارومیه و از جنوب شهر آذرشهر است.

آب و هوای اسکو

اسکو منطقه ای ییلاقی با تپه ماهورهایی از بقایای آتشفشان های سهند در دوران های پیشین می باشد.این شهر همانند سایر شهرهای آذربایجان دارای تابستان های کوتاه و ملایم و زمستان های سرد و طولانی است.

بارندگی آن بیشتر در فصول سرد سال بوده و تابستان های آن خشک و گاهی با بارندگی های رگباری است.بهترین زمان سفر به شهر اسکو، فصل تابستان است که هوای معتدل و مناسبی برای سفر کردن دارد.

تاریخچه اسکو

در گذشته شهری در دامنه سهند و شرق دریاچه ارومیه به ‌نام «اوشکایا» وجود داشته که گویا در محل اسکوی فعلی بوده‌ است.

نام این شهر در کتیبه ارگیشتی اول و نیز سارگن دوم ( پادشاه آشور ) آمده‌ است.به گونه ‌ای که سارگن دوم در کتیبه خود که متعلق به سده نخست پیش از میلاد است، از هجوم جنگ‌ جویان آشوری به سرزمین اورارتو و به آتش ‌کشیدن اوشکایا و آبادی ‌های اطراف آن سخن به میان آورده‌ است.

حمدالله مستوفی در نزهه القلوب اسکو را یکی از شهرهای بزرگ منطقه باویل‌ رود می ‌شمارد که با روستاهای باویل، خسروشاه، فسقندیس و میلان همسایه بوده‌ است.

در جریان انقلاب مشروطیت مردم اسکو همپای مردم تبریز علیه قزاقان شوروی و نیروهای دولتی دست به اعتراض زده‌اند.اهالی اسکو را آذربایجانی‌ها تشکیل داده و زبان امروزی اهالی اسکو ترکی آذربایجانی می‌باشد.

سوغات اسکو

رهاورد و یا سوغات یکی از رسم های ایرانی ها است که بعد از هر سفر خود برای اقوام و یا دوستان نزدیک خود می آورند.در شهر اسکو هم سوغاتی های خوشمزه و زیبایی وجود دارد که می توانید آن ها را از نزدیک ببینید و برای دوستان و آشنایان مورد نظر خود بخرید.

– فرش ابریشم اسفنجان

– گل محمدی گنبرف

گل محمدی

–  دوشاب اسکو

–  نان اسکو

نان اسکو

– روسری کلاقه ای

روسری اسکو

– گردو و بادام کاغذی اسکو

– عسل اسکو

عسل اسکو

– گیاهان دارویی

– آب معدنی ودرمانی کندوان

از سوغاتی های اسکو دوشاب اسکو معروف است که از شیره انگور یا شیره خرما درست می شود .

دوشاب اسکو
حلوای گردویی اسکو، میان پر (جوز قند، که گلابی پوست کنده و دود گوگرد داده، با خاکه قند و… پر می شود و هم چنین از زردآلو، آلو و شفتالو هم درست می شود) فندق، گردو و بادام نیز از دیگر سوغاتی های این شهرستان است.

ازمهم ترین سوغات اسکو می توان نان اسکو و گل محمدی را نام برد که شهر اسکو بزرگترین تولیدکننده گل محمدی در آذربایجان شرقی است و سالانه یک‌هزار و ۹۰۰ تن محصول گل محمدی از باغات منطقه جمع ‌آوری می‌شود.

مناطق تاریخی و گردشگری اسکو

شهر اسکو به جهت داشتن هوای معتدل در تابستان و وجود روستای معروف کندوان و چشمه های آب بسیار مورد توجه توریست ها و گردشگران از سراسر کشور می باشد.

در زیر به معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های شهر اسکو پرداخته ایم.

– چشمه آقبلاغ اسکو

– روستای کهنمو

– مسجد جامع سبزه میدان اسکو

مسجد جامع سبز

– بزرگترین مسجد صخره ای ایران

مسجد صخره ای

– مسجد جامع میلان

– روستای گنبرف

– روستای کندوان

– روستای میلان

– حمام تاریخی میلان

– مسجد پایتخت

– روستای حیله ور

– برکه گوگلی

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از روستاهایی است که نمونه آن را در کاپادوکیه ترکیه هم شاهد هستیم، پس به جای هزینه گزاف برای سفر به خارج از ایران در کشور ایران هم روستایی همانند کاپادوکیه به نام کندوان وجود دارد.

کندوان روستایی صخره ای و شبیه به کندوی زنبور عسل است که در شهر اسکو قرار دارد.خانه های روستایی کندوان (کران) نام دارند.

برای رسیدن به روستای منحصر به فرد کندوان باید از جاده تبریز به سمت اسکو بروید، بعد از شهر اسکو روستای کندوان قرار دارد.

مطالب مرتبط: روستای صخره ای کندوان | سفری کوتاه به جذاب ترین مقصد ایران! + اقامتگاه ارزان

اجاره سوئیت کندوان

حمام تاریخی میلان

حمام تاریخی میلان از آثار دوران صفویه است که در روستایی به نام میلان قرار دارد.یکی از ویژگی های معماری این حمام برقرار کردن دمای مناسب بین محیط داخل و خارج حمام است.

ورودی این حمام در منتهی‌الیه ضلع جنوبی قرار گرفته و با چهار پله وارد یک هشتی هشت ضلعی می‌گردد و از آنجا وارد راهروی شمالی سربینه می‌گردد.رعایت سلسله مراتب ورودی، دالان، سربینه و گرمخانه همانند سایر حمام‌ های تاریخی به چشم می‌خورد.

پوشش طاق و گنبدی روی ستون‌های سنگی با سرستون‌ های مقرنس ‌کاری سنگی از ویژگی‌های خاص این اثر است.

حمام میلان

حمام میلان

مسجد پایتخت

مسجد پایتخت، مسجدی کوچک و آباد و بدون ستون و با دیوارهای خشتی محکم است که در وسط دو محله علیا و سفلی در اسکو  قرار دارد.

بر روی دیوارهای جنوبی این مسجد، سنگ نوشته مرمرینی با خط و شیوه ثلث جلی به طور برجسته کنده کاری شده است.از آثار به جا مانده در این مسجد می توان فهمید که این مسجد مربوط به دوران صفویه است.

مسجد سید در شهر اسکو

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا درخصوص شهر اسکو اطلاعاتی را ارائه دهیم. اگر به این شهر زیبا سفر کرده اید، نظرات خود را در کامنت همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا