دیدنی اصفهان

هر آنچه باید درباره سفر به اصفهان بدانید!

جذابیت‌های سفر به اصفهان

سفر به اصفهان یکی دیگر از تجربه‌های ایرانگردی است که می‌توانید با سپنجا همراه باشید. اصفهان شهری نیمه کویری در دامنه شرقی کوه ‌زاگرس و در کنار رودخانه زاینده رود است. در این مقاله قصد داریم تا راهنمای جامعی برای سفر به اصفهان ارائه دهیم. لطفا تا انتها همراه سپنجا باشید.

اگر قصد سفر به اصفهان دارید می توانید اجاره سوئیت در اصفهان را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

چرا سفر به اصفهان

اصفهان بعد از تهران و مشهد بزرگترین شهر ایران است. شهری زیبا و تاریخی که آثار تمدن‌های بزرگی همچون اشکانی و ساسانی و سلجوقی و صفوی را در خود دارد. اوج شکوفایی شهر اصفهان در قرن شانزده میلادی و در زمانی است که پایتخت حکومت صفویان شد.

شهر اصفهان به سبب داشتن بیش از ۶۰۰ آثار تاریخی بی نظیر معماری اسلامی مانند مسجدها و مناره‌های آن‌ها، پل‌های سرپوشیده و مدارس و کاروانسرا و داشتن صنایع دستی زیبا و خاص شهرت دارد تا آن جا که به اصفهان لقب نصف جهان داده‌اند.

جالب تر اینکه شهر اصفهان به همراه شهر رشت در سال ۱۳۹۴، جزاولین شهرهای ایران بود که به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست.

آب و هوای اصفهان

شهر اصفهان دارای آب و هوای نیمه خشک و معتدل است. اصفهان زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی گرم دارد. میانگین درجه حرارت سالانه در اصفهان ۱۶ درجه سانتیگراد است.

معرفی ۷ غذای محلی اصفهان ؛ دنیایی از زیبایی و مزه در کنار هم

بهترین فصل سفر به اصفهان

بهترین فصل مسافرت به اصفهان بهار و پاییز و ارزان‌ترین فصل سفر به اصفهان زمستان است. در کل می‌توان گفت هر فصل از اصفهان جذابیت و هیجان‌های خود را دارد.

سفر به اصفهان

اصفهان شهری بزرگ با مکان‌های دیدنی و گردشگری زیاد است. جهت دسترسی نزدیک و آسان به مکان‌های دیدنی و خرید و همچنین صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل، می‌توانید از سایت سپنجا کمک بگیرید. این سامانه رزرو آنلاین اقامتگاه در سراسر ایران و حتی خارج از ایران است، و به دو زبان فارسی و انگلیسی فعالیت گسترده ای دارد.

اصفهان

تمام تلاش سپنجا برای ارائه بهترین خدمات و کیفیت به گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد. برای رفاه حال شما مسافران عزیز، سپنجا در بیشتر نقاط اصفهان و اطراف آن، اقامتگاهایی از جمله موارد زیر ارائه می‌دهد.

سوییت مبله، آپارتمان مبله، ویلا، باغ و اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی

از طریق اپلیکیشن یا سایت سپنجا می‌توانید شهر مقصد و اقامتگاه خود را رزرو نمایید.

جاذبه های تاریخی اصفهان

میدان نقش جهان

۱- مجموعه نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان یا میدان شاه که بعد از انقلاب اسلامی به میدان امام تغییر نام یافت، میدانی زیبا با ابعاد ۱۶۰*۵۶۰ متر در مرکزشهر اصفهان و مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.

مسجد امام

میدان نقش جهان به همراه کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه و سردر قیصریه در چهار جهت جغرافیایی خود، مجموعه‌ای بی‌نظیر است که دیدگان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

مسجد امام اصفهان

۲- مسجد شاه

مسجد شاه یا همان مسجد امام امروزی، در ضلع جنوبی میدان نقش جهان، به فرمان شاه عباس در قرن یازدهم برای شادی روح جدش شاه طهماسب ساخته شد.

این مطلب را هم بخوانید
تالاب لیپار ؛ اعجاب انگیز ترین جاذبه ایران

در مسجد شاه، استفاده از کاشی‌های خشت هفت رنگ برای تزیین نما و مخصوصا در تزیین محراب مسجد، ویژگی منحصر به فردی به آن داده است.

مسجد شیخ لطف الله

۳- مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله یک مکان مذهبی و شاهکاری از معماری و کاشی کاری است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و برای تجلیل از پدر زن شاه عباس صفوی، شیخ لطف الله(از علمای بزرگ دوره خود)، ساخته شد.

سر در قیصریه

معرفی ۱۰ تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان

۴- سردر قیصریه

سردر قیصریه در زمان قدیم ورودی اصلی بازار اصفهان بوده است و به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود.

سردر قیصریه در گذشته سه طبقه بوده است که طبقه سوم آن یعنی نقاره خانه تخریب شده است.

کاخ عالی قاپو

در طبقه نقاره خانه با نواختن موسیقی مردم را از اوقات روز آگاه می‌کرده‌اند.

موسیقی عالی قاپو

۵- کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو با ۴۸ متر ارتفاع و ۶ طبقه با پله های مارپیچ در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد که در زمان صفوی ورودی دولتخانه بوده است.

طراحی کاخ عالی قاپو در ابتدا به صورت ساده بوده است و به مرور زمان طبقات و ایوان ستون دار به آن اضافه شده است.

جهل ستون

ویژگی متمایز کننده کاخ عالی قاپو ،آثار ارزشمند مینیاتورهای هنرمند مشهور ،رضا عباسی است.

کاخ 40 ستون

 ۶- کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون با مساحت حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع یک کاخ تشریفاتی بوده است. قسمت‌های اصلی بنای کاخ چهل ستون، تالار آیینه، تالار بیست ستون، ایوان‌های اطراف سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار است.

در کاخ چهل ستون تزئینات نقاشی و آیینه کاری وکاشی کاری دیوارها و سقف ها، بر زیبایی بیشتر کاخ افزوده‌اند.

بیشتر بخوانید: کاخ چهل ستون اصفهان، مشهورترین باغ سلطنتی

منار جنبان

۷- منارجنبان

در بعضی از مناره‌ها در ایران با تکان دادن یک مناره، مناره دیگر و ساختمان بنا تکان خورده و مرتعش می‌شوند، به این ویژگی جنبان می‌گویند.

یکی از معروفترین این منار جنبان‌ها، منار جنبان اصفهان است که مقبره عارفی به نام عموعبدالله کاردلانی است.

این ۵ مورد از مکان های ناشناخته اصفهان را هر گردشگری باید ببیند!

33پل

۸- سی و سه پل

سی و سه پل یا همان پل الله وردی خان از شاهکارهای پل سازی است. این پل در زمان شاه عباس اول، با ۲۳ دهانه و ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض بر روی رودخانه زاینده رود، توسط معمار بزرگ صفوی استاد حسین بنا اصفهانی، ساخته شد.

سی و سه پل در زمان صفوی مکانی برای برگزاری مراسم جشن آب پاشان بود. در این جشن مردم با پاشیدن آب و گلاب به روی هم در آن شرکت می‌کردند.

سی و سه پل خیابان چهارباغ عباسی که یکی از خیابان های تاریخی و اصلی اصفهان است را به خیابان چهار باغ بالا وصل می‌کند.

بیشتر بخوانید: سی و سه پل اصفهان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود اصفهان

پل خواجو

۹- پل خواجو

پل خواجو پل مشهور دیگر اصفهان است که مانند سی وسه پل بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. پل خواجو در ضلع شرقی سی و سه پل قرار دارد.پل خواجو شهرت خود را مدیون معماری و کاشی کاری های بی نظیر خود است.

باغ گلها

مکان های گردشگری اصفهان

از مکان‌های گردشگری اصفهان می‌توان باغ‌های معروف اصفهان مانند باغ گل ها، باغ پرندگان، باغ خزندگان و باغ میلاد نام برد. آکواریوم اصفهان از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در پارک ناژوان و کنار پارک خزندگان قرار دارد.

اکواریوم

آکواریم اصفهان اولین تونل آکواریم ایران است که در این آکواریوم میتوان دنیای زیبا و شگرف آبزیان را تماشا کرد.

این مطلب را هم بخوانید
بهشت گمشده شیراز کجاست؟

ترمه

صنایع دستی اصفهان

شهر اصفهان مرکز صنایع دستی ایران است و اکثر صنایع دستی ایران مانند قلم کاری ، مینا کاری، طلا کاری، نقره کاری، ترمه و گلابتون دوزی ،پولک دوزی و… در اصفهان ساخته می‌شود. در سال ۲۰۰۵ اصفهان به پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی نامگذاری شد.

میناکاری

می‌توان گفت در اصفهان و مخصوصا در بازار قدیمی اصفهان و اطراف میدان نقش جهان، سوغاتی‌های اکثر شهرهای ایران را می‌توان خریداری کرد.

بریونی

غذاهای معروف بومی اصفهان

در اصفهان غذاهای پرطرفدار و بومی زیادی مانند انواع آش‌ها و سوپ‌ها تهیه می‌شود. یکی از معروفترین غذاهای بومی اصفهان بریانی است. بریانی با گوشت حیوانی و چربی زیاد تهیه می‌شود و غذایی بسیار مقوی و لذیذ است که در اکثر غذاخوری‌های اصفهان طبخ میشود.

گز و پولک اصفهان نیز در میان شیرینی های اصفهان و ایران معروف می باشند و سوغاتی هستند که توسط اکثر گردشگران و مسافران تهیه میشوند.

بیشتر بخوانید:

معرفی غذاهای سنتی اصفهان

تجربه لذتی تکرار نشدنی در بهترین رستوران های اصفهان

لهجه اصفهانی

لهجه اصفهانی از لهجه های اصیل ایرانی است .تفاوت لهجه اصفهانی با دیگر لهجه ها در تفاوت های آوایی و گاهی ساخت واژه ها است.

به عنوان مثال در لهجه اصفهانی برای کوتاه تر سازی در آخر جمله هایی که کلمه “است” قرار دارد به جای “است” از حرف “س” استفاده میکنند.

گردش و خرید در اصفهان

در اصفهان هم بازارهای سنتی و هم مراکز تجاری مدرن برای گردش و خرید در دسترس است. در اطراف میدان نقش جهان و از حجره‌های اطراف آن می‌توانید انواع صنایع دستی و سوغات اصفهان را مشاهده کرده و خرید نمایید.

واگر تمایل به خرید در مراکز خرید مدرن را دارید می‌توانید به مجتمع تجاری تفریحی سیتی سنتر اصفهان در اتوبان شهید دستجردی یا به مجتمع تجاری تفریحی ارگ جهان نما در میدان امام حسین رفته و هم زمان با خرید ،اوقات فرح بخشی در شهربازی آن‌ها نیز داشته باشید.

اگر قصد خرید پوشاک کردید، مجتمع‌های تجاری بازار بزرگ حکیم، اوسان، نوژان و مارتین می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. اگر قصد خرید طلا و نقره و جواهرات دارید مجتمع تجاری کوثر در سی وسه پل گزینه مناسبی است.

آشنایی با سوغات اصفهان | معرفی ۱۸ سوغات جذاب

mr sepanja

به اصفهان سفر کنید

با سفر به اصفهان، برای علاقه مندان به آثار تاریخی و معماری سنتی، در دل تاریخ سفر کرده و با شگفتی‌های ساختمان سازی اصیل و سنتی رو برو می‌شوید. برای افراد علاقه مند به زندگی و طراحی مدرن، سفر به اصفهان خاطره ای فراموش نشدنی برای شما خواهد داشت.

اگر علاقمند به گردشگری و تماشای جاذبه های طبیعی هستید دیدار از، تالاب بین المللی گاو خونی، آبشارهای آب ملخ، لادر، طامه، پونه زار، طرزه و لولاک، پارک ملی کلاه قاضی و منطقه حفاظت شده گلستان کوه شما را فرا می‌خوانند.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا سعی ردیم تا راهنمایی جامع و کامل در خصوص سفر به اصفهان ارائه دهیم.

به شما پیشنهاد می‌کنیم این سفر زیبا را از دست ندید. همزمان با بستن چمدان‌ها به سایت سپنجا سر بزنید. می‌توانید اقامتگاه دلخواه خود را انتخاب و با خیالی آسوده سفر کنید.

سپنجا حافظ آسایش شما برای اقامتگاه شما در سفر.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا