دیدنی اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان، مشهورترین باغ سلطنتی

کاخ چهل ستون اصفهان  یکی از بهترین باغ‌های سلطنتی در شهر نصف جهان است. این کاخ تماشایی در طول تاریخ شاهد رفت و آمد پادشاهان صفوی بوده‌است. شهرت این باغ در بین گردشگران و مردم اصفهان، به خاطر تزئینات، معماری و نقاشی‌های منحصر به فرد آن است. در این مقاله سپنجا می‌خواهیم از این کاخ زیبای سلطنتی بازدیدی داشته باشیم. یکی از جاهای دیدنی کاخ چهل ستون، موزه تاریخی این مکان است که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

توجه داشته باشید که شما در حال بازدید از یکی از چندین جاذبه گردشگری در اصفهان می‌باشد. اگر در برنامه‌های سفر خود، سفر به اصفهان را اضافه کرده‌اید، می‌توانید وارد صفحه راهنمای سفر به اصفهان در سپنجا شوید و اطلاعات خوبی را بدست آورید. در این صفحه می‌توانید بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های مشهور شهر تاریخی اصفهان را ببینید و بعد از به بررسی اقامتگاه‌های پیشنهادی سپنجا در این صفحه بپردازید.

چه دلایلی برای بازدید از کاخ چهل ستون اصفهان  وجود دارد؟

نقاشی‌های کاخ چهل ستون اصفهان ، از جاذبه‌های تماشایی این کاخ موزه به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید، چرا کاخ بیستون به چهل ستون شهرت دارد؟ مقاله  تحلیل چهل ستون اصفهان را تا انتها مطالعه کنید. در میان ۹ باغ ایرانی که نام آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، نام باغ چهل ستون می‌درخشد.

کاخ چهل ستون یکی از مشهورترین و تماشایی‌ترین جاذبه‌های اصفهان است. همه گردشگران در اصفهان به دنبال بهترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های شهر هستند؛ بنابراین نباید فرصت بازدید از کاخ چهل ستون اصفهان  را از دست دهند. یکی از دلایلی که گردشگران را به این مکان تاریخی علاقه مند کرده‌است، حضور تعداد زیادی از شاهان صفوی در دوران حکومت خود در این کاخ می‌باشد.

نقاشی‌های کاخ چهل ستون اصفهان  نمونه ای از زیباترین هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارد. باغ چهل ستون در طول تاریخ، به عنوان یکی از معروف‌ترین باغ‌های ایرانی شناخته شده‌است. در این تزئینات و معماری کاخ چهل ستون اصفهان  بهترین هنرهای ایرانی بکار گرفته شده که بخشی از آن شامل نقاشی، نگارگری و آینه کاری می‌شود.

در موزه کاخ چهل ستون می‌توانید، آثاری که از دوران صفویه به یادگار مانده‌است را ببینید.

با رزرو سوئیت در اصفهان از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا می‌توانید سفری بدون دغدغه را تجربه کنید.

بازدید از کاخ چهل ستون در اصفهان

تحلیل کاخ چهل ستون اصفهان ، دانستنی‌های قبل از بازدید

گردشگران همواره در سفر به اصفهان با زیبایی‌های هنری و نقش و نگارهای متنوع و جذابی مواجه شده‌اند. با دیدن به اصفهان می‌توانید، در دل تاریخ سفر کنید. وقتی به نقاشی‌های کاخ چهل ستون اصفهان  نگاه می‌کنید، انگار در حال سفر در زمان هستید. زیبا سازی کاخ چهل ستون به واسطه هنر نقاشی و آینه کاری به بهترین شکل انجام شده‌است. کاخ سلطنتی چهل ستون در دوره‌های شاه عباس اول و شاه عباس دوم ساخته شد.

میدان نقش جهان

قرار گرفتن این کاخ در میان باغ سرسبز، یکی از ویژگی‌های مهم در جذب گردشگر به حساب می‌آید. در حال حاضر اگر به چهل ستون بروید، می‌توانید از قدیمی‌ترین آثار دوران مختلف تاریخ دیدن کنید. کاخ چهل ستون به عنوان کامل‌ترین مجموعه تاریخی، فرهنگی و هنری با شماره ۱۰۸ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه لازم است درباره چادگان اصفهان بدانید

کاخ چهل ستون از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

نگاهی به تاریخچه کاخ چهل ستون، نگین انگشتر اصفهان

شهر اصفهان در دوران صفویه بعد از این که به عنوان پایتخت انتخاب شد، با پیشرفت و توسعه قابل توجهی مواجه شد. در آن زمان اصفهان با وجود بناهای متعدد، مورد توجه بسیاری از مردم و توریست‌های خارجی قرار می‌گرفت. در این بین شاه عباس اول تصمیم به ساخت بنایی با عظمت و با شکوه در اصفهان گرفت. کاخ چهل ستون برای استقرار شاه عباس اول و انجام کارهای حکومتی ساخته شد.

در ابتدا دستور داد تا بنایی شبیه به عمارت کلاه فرنگی بسازند. با وجود رفت و آمدهای زیاد افراد بزرگ و سفیران کشورهای مختلف و برگزاری جشن‌های بزرگ و کوچک این عمارت گسترش یافت. در برخی از کتاب‌های تاریخی آمده، که عمارت چهل ستون میزبان جشن بیست و سومین سال حکومت شاه عباس کبیر در عید نوروز بوده‌است.

از مزیت‌های این باغ می‌توان به دسترسی داشتن به باغ‌های اطراف و مانند باغ‌های نزدیک به خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان اصفهان اشاره کرد. آیا می‌دانستید کاخ چهل ستون به واسطه تونل به کاخ هشت بهشت و عمارت عالی قاپو وصل می‌شود؟

اقامت در آپارتمان مبله در اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان  در دوره شاه عباس دوم با پیشرفت و توسعه چشم‌گیری مواجه شد. شاه عباس دوم تعدادی از هنرمندان و معماران را برای تزئینات و زیباسازی این عمارت بکار گرفت. بسیاری از نقاشی‌های کاخ چهل ستون اصفهان  در دوره شاه عباس دوم به این عمارت اضافه شد.

بعد از تزئیناتی مانند آینه کاری و کاشی کاری، عمارت برای اقامت شاه آماده شد. لازم به ذکر است که شاه عباس اول بخش‌های مختلفی مانند تالار آینه، ایوان‌های پادشاهی، حوض، اتاق و تالاری با نام هجده ستون را به این عمارت اضافه کرد.

نمایی از معماری کاخ چهل ستون اصفهان

آیا می‌دانید چرا به این عمارت چهل ستون گفته می‌شود؟

همان طور که در ابتدای مقاله  تحلیل چهل ستون اصفهان درباره این موضوع سوالی مطرح کرده بودیم، که چرا به بیستون چهل ستون می‌گویند؟ استخر در وسط باغ باعث می‌شود تصویر کاخ چهل ستون، در آب انعکاس داشته باشد، به واسطه همین انعکاس و تصویر دیگری در آب پدید می‌آید، به آن چهل ستون نیز می‌گویند.

نقاشی‌های چهل ستون اصفهان، هنری مشهور منحصر به فرد

یکی از دلایل شهرت زیادی که کاخ چهل ستون در طول تاریخ داشته‌است. نقاشی‌های تماشایی فضای داخلی کاخ می‌باشد که به هنرمندان دوران صفویه کشیده شده‌است. با ورود به تالار اصلی کاخ با نقاشی‌های بسیار زیبا و با شکوهی مواجه خواهید شد. اولین تابلوی نقاشی، نقاشی مجلس جشن شاه عباس اول و ولی محمد خان می‌باشد.

دومین نقاشی قاب زیبایی از جنگ و مبارزه شاه اسماعیل اول با عثمانیان که در محلی به نام چالدران اتفاق افتاد، به نمایش گذاشته‌است.

کاخ عالی قاپو

همان طور که جلو بروید، نقاشی بیشتر را خواهید دید. سومین نقاشی تصویر زیبایی از شاه طهماسب یکم نشان می‌دهد، که دارد از همایون پادشاه هندوستان پذیرایی می‌کند. در این نقاشی از سبک مینیاتوری استفاده شده‌است. در چهارمین نقاشی شاهد تصویری از مبارزه شاه اسماعیل یکم با ازبکان هستید.

پنجمین نقاشی نبرد کرنال را نشان می‌دهد، که در آن نادرشاه افشار در حال جنگ با محمد شاه گورکانی هندی است. آخرین تابلوی معروف این بخش از کاخ چهل ستون تصویری بسیار خاص و پر جزئیاتی از مراسم پذیرایی شاه عباس دوم از ندر محمد خان که در آن زمان پادشاه ترکستان بوده‌است را به نمایش می‌گذارد.

نمایی از نقاشی های کاخ چهل ستون اصفهان

نقاشی‌های کاخ چهل ستون اصفهان  در قسمت‌های مختلف عمارت

بعد از دیدن شش تا از مشهورترین تابلوهای عمارت چهل ستون، باید به سراغ تابلوهای دیگری در بخش‌های مختلف کاخ بروید. در قسمت بالایی تالار اصلی روی ازاره، نگاره‌های کوچکی از داستان‌های تاریخی و مراسمات جشن و بزم کشیده شده‌است. تصویری که در این نگاره می‌بینید، خوشگذرانی تعدادی از مردان و زنان جوان در کنار غلامان و ندیمه‌هایشان می‌باشند.

این مطلب را هم بخوانید
خانه ملاباشی

وارد تالار اصلی که بشوید، تابلوهای نقاشی را از دولتمردان اروپایی در دوران صفویه خواهید دید. روی دیواری که در ایوان شمالی و ایوان جنوبی قرار دارد، تصاویر هنرمندانه ای از دختران ارامنه و گرجستانی به نمایش درآمده است.

اقامت در خانه ویلایی در اصفهان

تحلیل کاخ چهل ستون اصفهان  و بازدید از موزه چهل ستون

کاخ موزه یا باغ موزه چهل ستون، فرقی نمی‌کند، مهم ارزش و اهمیتی است که این مکان دیدنی دارد. در این باغ موزه بسیاری از آثار دوره صفویه، وسایل، انواع کتاب‌ها، دست نوشته‌های تاریخی و … نگهداری می‌شود. شاه عباس در دوران حکومت دستور به ساخت برخی از اشیا، ظروف و وسیله‌ها را داده‌است، که در حال حاضر می‌توانید اغلب آن‌ها را در کاخ موزه چهل ستون ببینید.

نسخه‌های خطی در قرن چهارم، نقش و نگارهای متنوع، ظروف چینی و بلورجات تزیینی بخشی از وسایل دوران صفویه است که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود. در این موزه تعدادی قالیچه در طرح‌های محرابی می‌بینید که از صنایع دستباف آن دوران می‌باشد. درهایی که هنر منبت کاری و خاتم کاری روی آن‌ها انجام شده‌است، در این موزه وجود دارد.

موزه چهل ستون از جاهای دیدنی اصفهان

آدرس و ساعات بازدید از کاخ موزه چهل ستون اصفهان

برای رفتن به کاخ چهل ستون اصفهان  باید به سمت میدان اصفهان بروید و از آن جا خود را به خیابان استانداردی برسانید. ساعاتی که می‌توانید از موزه بازدید کنید، از ۹ صبح تا ۱۷ می‌باشد.

همان طور که می‌دانید، این جاذبه گردشگری در نزدیکی میدان نقش جهان اصفهان واقع شده‌است و شما بعد از بازدید از این مکان می‌توانید، سایر جاذبه‌های تاریخی میدان نقش جهان را ببینید. دو جاذبه دیدنی دیگر هم در اطراف میدان نقش جهان وجود دارند، شامل کاخ هشت بهشت و سی و سه پل می‌شوند.

اقامت در سوئیت مبله در اصفهان

شما با حضور در اصفهان می‌توانید از جاذبه‌های بیشتری هم بازدید کنید، جاذبه‌هایی که تا بحال کسی آن را ندیده‌است. برای آگاهی از این جاذبه‌های گردشگری که کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌است، می‌توانید وارد صفحه مکان‌های ناشناخته اصفهان شوید.

بهترین اقامتگاه در اطراف کاخ چهل ستون اصفهان

برای آسایش و راحتی خود، هنگام گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری، باید محل اقامت خود را نزدیک به جاذبه گردشگری مورد نظر پیدا کنید. البته در اصفهان بهتر است، اقامتگاهی در مرکز شهر در نظر بگیرید، زیرا انواع جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در شهر نزدیک به هم قرار دارند. برای رزرو سوئیت در اصفهان وارد سایت سپنجا شوید و مطابق میل خود، بهترین اقامتگاه را پیدا کنید.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا درباره چهل ستون اصفهان و شگفتی‌هایش صحبت کنیم. امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر همراه شما باشیم.

در بخش نظرات می‌توانید، نظر خود را درباره نقاشی‌های کاخ چهل ستون اصفهان  بیان کنید و بگویید چه چیزی باعث شده تا از این مکان بازدید کنید. چرا برای سفر شهر اصفهان را انتخاب کرده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را درباره مقاله  تحلیل چهل ستون اصفهان برای ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا