دیدنی های کرمان

راهنمای بازدید از باغ شازده کرمان

باغ شاهزاده یا باغ شازده ماهان یکی از نمونه‌های وصف نشدنی باغ ایرانی است و قدمتش به دوره قاجار می‌رسد. باور کنید ایجاد چنین فضایی در دل کویر بسیار سخت است. برای بازدید از استان کرمان در جنوب ایران، باید مطمئن شوید که حتماً شهر ماهان را می‌بینید، چون در دو کیلومتری این شهر، باغی زیبا و بزرگ با ساختاری دیدنی قرار دارد. در واقع این شهر، خانه بزرگ‌ترین و زیباترین باغ ایرانی یعنی باغ شاهزاده ماهان است.

این باغ ایرانی و تاریخی که در نزدیکی شهر ماهان در استان کرمان واقع شده است، مانند سایر باغ‌های بزرگ ایرانی نظیر باغ ارم یا باغ دولت آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ادامه این مطلب از سپنجا، می‌خواهیم سری به این باغ زیبا بزنیم و با کلمات و تصاویر جادویی، شما را شگفت زده کنیم!

برای اجاره سوئیت در کرمان روی لینک کلیک کنید.

معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان

این باغ که واحه‌ای سرسبز در دل کویر است در نزدیکی شهر ماهان از توابع استان کرمان واقع شده است. باغ شازده یکی از باغ‌های تاریخی ایرانی با پلانی مستطیل شکل است که در اواخر دهه ۱۹۰۰ در دوره قاجاریه ساخته شده است. این باغ مانند دیگر باغ‌های بزرگ ایرانی مانند باغ ارم یا باغ دولت آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سوالی که ذهن بازدید کنندگان این باغ را در نگاه اول درگیر می‌کند، این است که باغی به این سرسبزی چطور در دل کویری که چیزی جز دشت‌های خشک ندارد، ایجاد شده است. باغی که ورودی آن پذیرای گردشگران به یک بهشت ​​زمینی است. در داخل این باغ، می‌توان استخرهایی را دید که در امتداد باغ جاری هستند، درختانی که به مسیر راه سایه می‌اندازند و گل‌هایی که در همه جا عطر پخش می‌کنند.

نقشه عالی باغ شازده، معماری کوشک و طراحی داخلی و تزیینات آن همگی نشان دهنده هنر، فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان است. مساحت باغ حدود ۵/۵ هکتار ، طول آن ۴۰۷ متر و عرض آن ۱۲۲ متر است و از دو مجموعه شرقی و غربی تشکیل شده است. در طول باغ شازده آبنماهای زیادی وجود دارد که باعث طراوت بیشتر محیط می‌شود و جالب است بدانید، در هیچ یک از باغ‌های ایران به اندازه این باغ از آبنما استفاده نشده است.

باغ شازده در دل کویر

فواره‌های این باغ بسیار هوشمندانه ساخته شده‌ و فقط بر اساس اختلاف ارتفاع، استفاده از شیب و بدون هیچ نیروی دیگری کار می‌کنند. آب باغ از قنات و رودخانه تیگران تامین می‌شود. این باغ که با دیوارهای بلند از کویر اطراف خود جدا شده است، آسایش را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد و به عنوان نمونه‌ای عالی از باغ‌های ایرانی، میزبان گردشگران زیادی است به ویژه در فصل بهار و تابستان است.

مطالعه کنید: کویر شهداد کرمان و راهنمای سفر به آن

معماری باغ شاهزاده ماهان

بنای درونی باغ شازده شامل: سردر، شاه نشین، عمارت اصلی، باغ خلوت و حمام است. ساخت آن ۱۱ سال به طول انجامید و مربوط به دوران قاجار است. سردر زیبای این باغ مانند قابی است که زیبایی‌های درونی باغ را به تصویر می‌کشد و در ورودی باغ در ۲ طبقه و اتاق‌های متعدد ساخته شده است. کاخ یا عمارت اصلی باغ در انتهای باغ قرار دارد و شامل شاه نشین است. امروز این عمارت به عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سردر این باغ ایرانی به‌عنوان سازه‌ای شفاف فضای داخلی باغ را قاب‌بندی می‌کند به طوری که وقتی زیر طاق آن قرار می‌گیرید با مناظری زیبا روبرو می‌شوید که از باغ، کوشک اصلی و فواره‌های آن تشکیل شده است. نکته جالب در مورد آبنماها این است که برای کارکرد آبنماها از برق استفاده نشده است.

انتخاب و چیدمان گیاهان و درختان باغ شاهزده ماهان با درختان سر به فلک کشیده آن نقش بسزایی در هویت باغ ایرانی دارد. باغ شازده با درختان پربارش مناظر رنگارنگ و دیدنی را در فصول میوه دهی به تصویر می‌کشد و در مجموع، می‌توان گفت که این باغ مانند یک الماس گرانبها در مرکز کویر می‌درخشد.

این مطلب را هم بخوانید
غذاهای محلی کرمان و چیزهایی که باید در مورد آن ها بدانید!

سردر باغ شازده

تاریخچه باغ شاهزاده ماهان

برای آشنایی بیشتر با زیبایی‌های این باغ، بهتر است نگاهی هم به تاریخچه آن بیاندازیم. گفته می‌شود که این باغ زیبا به دستور محمدحسن خان سردار ایروانی، حاکم وقت کرمان ساخته شده است. او در زمان سلطنت خود دستور ساخت باغی زیبا در ۲ کیلومتری ماهان کرمان در دل کوهپایه‌های تیگران و در مسیر جاده ابریشم داد، اما فرصتی برای دیدن تکمیل آن نداشت.

پس از مرگ او این بنای زیبا و نیمه ساخته متروکه شد. حتی گفته می‌شود زمانی که خبر درگذشت سردار محمدحسن خان ایروانی به ماهان رسید، بنایی که در حال تکمیل ورودی اصلی ساختمان بود، با تمام توان، تغار گچی را که در دست داشته به دیوار می‌کوبد و از آنجا فرار می‌کند. اما همه این روایات داستان‌هایی است که برای خواباندن بچه‌ها نقل شده و حقیقت آنها را فقط خدا می‌داند. پس از مرگ این حاکم، باغ شازاده ماهان توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان به مدت یازده سال ساخته شد.

مطالعه کنید: معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

سیستم آبیاری باغ شاهزاده ماهان چگونه است؟

آب باغ از قنات‌ها و همچنین آب رودخانه تیگران که از برف‌های ارتفاعات جوپار می‌آید، تامین می‌شود. شیب تند زمین به تسهیل روند آب‌رسانی کمک می‌کند و به این ترتیب آب از باغ به سمت روستای تیگران حرکت می‌کند و به خوبی کشتزارها و باغ‌های آن روستا را آبیاری می‌کند و باعث شده تا این روستا به مکانی سرسبز در میان کویر تبدیل شود.

سیستم ابیاری باغ شازده

راز سبز بودن باغ برای سالها

نکته جالب در مورد نحوه سبز و زیبا بودن این باغ برای سالهای زیاد، سیستم هوشمند آبیاری باغ است که در آن زمان اجرا می‌شد و هنوز هم کار می‌کند. جریان اصلی که از باغ می‌گذرد توسط دو استخر با فواره احاطه شده است که طراوت بیشتری را به کل فضا می‌بخشد. در هر گوشه باغ می‌توانید فواره‌های مشابهی را ببینید. آنها را از عمد در آنجا قرار دادند. کمتر باغی در ایران این همه فواره دارد.

شازده ماهان که بود؟

بهتر نیست حالا که با، باغ شازده و خصوصیات آن آشنا شده‌ایم، ببینیم اصلاً این شاهزاده ماهان کیست؟ شاهزاده ماهان در واقع همان حاکم کرمان یعنی عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه است که برای تکمیل و ساخت‌وساز این باغ اقدام کرد.

شهر زیبای ماهان کجاست

ماهان را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به همه معرفی کرد. این شهر که میزبان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین باغ‌های کشور است، درست در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده است. طبیعت زیبا و آب و هوای بهشتی، دو مورد از ویژگی‌های مهم این شهر هستند. ماهان در حال حاضر یکی از جذاب‌ترین شهرهای توریستی ایران است و سالانه افراد زیادی آن را هدف قرار می‌دهند. واقعیت شگفت انگیز در مورد ماهان این است که در دل کویر واقع شده است.

مطالعه کنید: همه چیز درباره گنجعلی خان کرمان

مسیر دسترسی باغ شاهزاده ماهان

این باغ در ۲ کیلومتری شهر ماهان و تقریباً ۳۵ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد. برای رسیدن به باغ شاهزاده ماهان می‌توانید از جاده اصلی کرمان به بم استفاده کنید. پس از ۲۵ کیلومتر به باغ خواهید رسید.

مسیر دسترسی

جاذبه‌های باغ

جاذبه‌های مختلفی در این باغ قرار دارد، از عمارت‌های مختلف از جمله ملک خصوصی گرفته تا شاه‌نشین و خلوت خانه، نهرهای زیبا و رستوران که می‌تواند سفر شما به این مکان را خاطره انگیزتر کند. در باغ شازده و دو ساختمان اصلی آن، پیچیدگی‌های زیادی وجدو دارد. اتاق‌های مختلف هر کدام با ظاهری متفاوت می‌توانند هر بازدیدکننده‌ای را سرگرم کنند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که معماری ایرانی را در شگفت انگیزترین حالت خود ملاقات کنید. در زیر برخی از جاذبه‌های این باغ را معرفی کرده‌ایم:

سردرخانه باغ شاهزاده

سردرخانه، یک بنای دو طبقه در ورودی باغ است که بازدید کننگان را آماده تماشای فضای حیرت انگیز باغ می‌کند. این سازه، درست مانند یک قاب عکس، تصویری از باغ، فواره‌ها، حوض‌ها و عمارت اصلی آن را به شما نشان می‌دهد. ارتفاع دروازه ورودی این بنا به ۳ متر می‌رسد و چند اتاق در طبقه بالای خود دارد.

بالاخانه باغ شاهزاده

بالاخانه یا عمارت شاه نشین در بالاترین قسمت باغ قرار دارد و به عنوان سکونتگاه فصلی و دائمی مالک مورد استفاده قرار داشته است. برای دسترسی به آن باید از یک مسیر جذاب که با مخلوطی از قلوه سنگ و جملات سیمان فرش شده است، عبور کنید.

این بنا، تنها بنایی است که جدا از دیوار اصلی باغ شازده ساخته شده است و شما با ایستادن در ایوان آن می‌توانید نظاره گر تصاویر فوق‌العاده دیدنی شوید. حوض بزرگی که در روبروی آن قرار دارد، با پنج فواره جالب که آب را به صورت شرشره به حرکت در می‌آورند، واقعاً حیرت انگیز است. رستوران باغ شازده در همین عمارت دایر شده است و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

بالاخانه

باغ خلوت

یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های باغ شازده، باغ خلوت است. این باغ در پشت بالاخانه قرار دارد و به عنوان یک فضای خصوصی‌تر برای  ساکنان باغ، مورد استفاده قرار داشته است. باغ خلوت را حتماً ببینید و از گذرگاه‌های زیبای آن که با درختان سایه‌دار و باغچه‌های میوه و پیاده روهای موازی مزین شده‌اند، لذت ببرید.

برج مراقبت و خانه زعیم باشی

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و بسیار جالب این باغ، برج مراقبت و خانه زعیم باشی است که محل سکونت دائمی محافظ اصلی باغ معروف به زعیم باشی بوده است. عمق این بنا به نسبت سایر بناهای باغ شازده بیشتر است و به دلیل آن، بیشترین بیرون زدگی را از دیوار مجموعه دارد.

امکانات باغ شاهزاده ماهان

همانطور که گفته شد در فضای دلنشین باغ شاهزاده ماهان کرمان، یک رستوران وجود دارد. این رستوران در واقع همان عمارت شاه‌نشین است که به رستورانی بسیار جذاب تبدیل شده و فرصت میل کردن غذاهای خوشمزه را برای بازدید کنندگان باغ فراهم آورده است. علاوه بر صرف غذاهای لذیذ و متنوع در این رستوران می‌توانید از اینترنت رایگان هم استفاده کنید.

یکی دیگر از امکانات مهم باغ، مهمان‌سراست. اگر تصمیم گرفتید برای دیدن این باغ زیبا راهی کرمان شوید، با خیال راحت چمدان خود را ببندید و هیچ نگرانی بایت اقامت شبانه خود نداشته باشید؛ زیرا در باغ یک مهمان‌سرای کوچک اما عالی وجود دارد که امکان شب مانی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. جالب است بدانید در برخی از اتاق‌های عمارت این باغ، سوغاتی‌های مختلف مانند فرش و گلیم دست بافت به فروش می‌رسد و امکان اسب‌سواری در اطراف باغ برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

مهمان سرای باغ

قیمت بلیط و ساعت بازدید از باغ شازده کرمان

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۹

روزهای تعطیل: ایام سوگواری رسمی

قیمت بلیط: بازدیدکنندگان داخلی: ۲ هزار تومان؛ بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان

شماره تماس باغ شازده ماهان: ۲۱۰۳ ۳۳۷۷ – ۰۳۴

نزدیک باغ شاهزاده ماهان کرمان از کجا دیدن کنیم؟

اکنون که در ماهان هستید می‌توانید از کویر شهداد دیدن کنید که خودش یک شگفتی است. شهداد حاصل سال‌ها فرسایش در کنار بسیاری از پدیده‌های طبیعی دیگر است. شهداد از سطح دریا ۴۳۰ متر و با لوت ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین اکتشافات بسیار ارزشمندی را به باستان شناسان داده است. طرف رو به باد تندتر از طرف دیگر است و این آب و هوای شگفت انگیزی را فراهم می‌کند. با این حال، این یکی از داغ‌ترین نقاط روی زمین است. همچنین شهداد یکی از زیباترین کویرهای جهان است.

در نزدیکی شهر ماهان کجا اقامت کنیم؟

یک مهمانسرای کوچک برای بازدید کنندگان در باغ شازده وجود دارد که می‌تواند چند روز میزبان شما هم باشد. این مهمانسرا داخل باغ است و در صورت تمایل می‌توانید چند روز را در آنجا سپری کنید. از دیگر مکان‌های اقامتی نزدیک باغ، هتل بوتیک ایوان و بوتیک هتل متولی باشی است که در شهر ماهان واقع شده‌اند. اگر نمی‌خواهید در یک اقامتگاه کوچک بمانید و به امکانات بیشتری نیاز دارید، آنها توصیه خوبی برای شما خواهند بود.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا به معرفی باغ شازده کرمان پرداختیم. در شهر ماهان می‌توانید از باغ زیبای شاهزاده ماهان دیدن کنید و از سیستم آبیاری شگفت انگیز آن لذت ببرید. نقاط زیادی برای استراحت و لذت بردن از تنفس هوای تازه و منحصر به فرد در اینجا وجود دارد. می‌توانید در اطراف باغ قدم بزنید و از قسمت‌های مختلف مانند دو ساختمان اصلی و اتاق‌های مختلف دیدن کنید. معماری اسرارآمیز، سازه‌های این باغ هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. در پایان روز، می‌توانید یک غذای خوب را در رستوران باغ میل کنید.

اگر به کرمان می‌روید از باغ شازده ماهان دیدن کنید، زیرا همیشه تجربه ای شیرین را از آن به یاد خواهید آورد. چه عاشق معماری باستانی ایرانی باشید و چه عاشق طبیعت باشید، اقامتی خاطره انگیز در کرمان خواهید داشت. صحراهای زیبا همراه با باغ فوق‌العاده زیبای شازده، سفری به یاد ماندنی را برای شما به یادگار می‌گذارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا