دیدنی های تبریز

تفرجگاه کوهستانی تبریز، مکانی جذاب برای گردشگران (معرفی+تصویر)

تفرجگاه کوهستانی تبریز، مکانی جذاب برای گردشگران (معرفی+تصویر)

تبریز با داشتن جاذبه های مختلف باستانی، تاریخی و طبیعی و همچنین با مردم خونگرمش و غذاهای محلی بی نظیرش، همواره یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در بین مردم بوده است. تبریز، شهری که در هر زمانی از سال باز هم زیبایی های خودش را دارد و با آب و هوای مطلوبش، یکی از به یادماندنی ترین تجربه هایتان را رقم خواهد زد.

در این مقاله می خواهیم یکی از بهترین جاذبه های این شهر، یعنی تفرجگاه کوهستانی عینالی را بررسی کنیم. تفرجگاه کوهستانی تبریز جایی است که حتما باید آن را در برنامه سفرتان قرار دهید. با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید.

تفرجگاه کوهستانی تبریز را بهتر بشناسید

تفرجگاه کوهستانی و جنگلی عینالی که نام دیگر آن بام تبریز است، کوه و آتشکده ای است که بر روی کوه سرخاب در تبریز واقع شده است. قبل از ورود اسلام به ایران این مکان آرامگاه عون بن علی و آتشکده و معبد بوده است که پس از اسلام به زیارتگاه تبدیل شده است.

این مکان از گذشته تا کنون، در حال رشد و پیشرفت بوده است و به یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر تبریز تبدیل شده است. آیا تابحال به این مکان سفر کرده اید؟ چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

امکانات تفرجگاه کوهستانی عینالی

این مکان به خودی خود بر بلندی قرار دارد و همین موضوع سبب زیبایی و جذابیت آن شده است. در عین حال امکانات و تفریحات دیگری به این منطقه اضافه شده است که یک روزتان را در سفر به تبریز می توانید به تفرجگاه کوهستانی عینالی اختصاص دهید.

از جمله این امکانات اضافه شده به مجموعه می توان به دریاچه مصنوعی، آبشار، تلکابین، حیات وحش محافظت شده و … اشاره کرد. جالب است بدانید بام تبریز در روزها جمعه میزبان ورزشکاران و کوهنوردان تبریز است. آیا شما هم اهل کوهنوردی و پیمایش کوه هستید؟ چه چیزی در این زمینه برای شما مورد توجه است؟

 

تفرجگاه کوهستانی در تبریز
تفرجگاه کوهستانی تبریز

دریاچه داغ گولی

دریاچه ای در تفرجگاه کوهستانی تبریز با آن مواجه می شوید، داغ گولی نام دارد. این دریاچه مصنوعی ۲۰ هزار متر مربع وسعت دارد و آب موجود در آن ۱۵۴ هزارمتر مکعب است. اطراف این دریاچه ۴۵۰ متر است که با ایجاد رطوبت در اطراف خود، به محل مناسبی برای نشستن و راه رفتن تبدیل شده است.

این مطلب را هم بخوانید
کلیسای هوانس مقدس، پرستشگاه ارامنه مراغه

اگر می خواهید به بام تبریز بروید، پیشنهاد می کنیم شب را انتخاب کنید. شب های تبریز در تابستان آب و هوای بسیار مطلوبی دارد و لذت قدم زدن در اطراف دریاچه را برایتان چند برابر می کند. آیا این موضوع برای شما حائز اهمیت است؟

تله کابین تبریز

یکی از بهترین جاذبه هایی که در این شهر می توانید از آن بهره ببرید، تله کابین تبریز است که اتفاقا در تفرجگاه کوهستانی عینالی واقع شده است.

تکمیل پروژه تله کابین تبریز، قرار است در سه فاز انجام شود که فاز اول آن در سال ۱۳۸۹ افتتاح شده است و با استقبال بسیاری از مردم رو به رو شده است. آیا تابحال چیزی در مورد آن شنیده اید؟

تله کابین تبریز
تله کابین تبریز

اگر تله کابین تبریز را انتخاب می کنید، باید بدانید از یکی از مجهزترین و مدرن ترین تله کابین های کشور استفاده کرده اید. عملیات اجرایی تله کابین تبریز همراه با تکنولوژی های روز دنیا بوده است و این پروژه با همکاری شرکت دوپل مایر اتریش انجام شده است. آیا در مورد این شرکت چیزی شنیده اید؟

تله کابین تبریز دارای ۶ دکل است و تا زمانی که به فاز نهایی برسد، این تعداد به ۲۴ عدد هم می رسد. ظرفیت تحمل هر کابین ۸ نفر یا به عبارتی دیگر چیزی در حدود ۶۴۰ کیلوگرم است.

طول مسیر تله کابین در فاز اول که اجرا شده است، ۱۴۸۰ متر است و در زمانی کوتاه به بالای قله می رسید. اگر همراه با خانواده به تبریز سفر می کنید، تله کابین یکی از بهترین انتخاب هایی است که برای بازدید از دیدنی های شهر می توانید داشته باشید.


همچنین بخوانید: مقبره الشعرا

همچنین بخوانید: مسجد کبود تبریز


آرامگاه عون بن علی

در تفرجگاه کوهستانی تبریز، دیدنی دیگری که پیش رویتان قرار دارد، آرامگاه است. این آرامگاه متعلق به عون بن علی است که به عینال و زینال هم معروف است. آرامگاه جاذبه ای است که مربوط به دوره ایلخان است و بر روی رشسته کوه سرخاب ساخته شده است.

بنای آرامگاه دارای ۹ اتاق، ۶ گنبد، هشتی و ایوان است و برای افرادی که علاقه مند به بازدید از جاذبه های باستانی هستند، بسیار مناسب است. آیا تابحال از این آرامگاه بازدید کرده اید؟

یادگار شهدا

وقتی به بام تبریز می روید، یادمان شهدا را از دست ندهید. در اینجا یادگار ۸ نفر از شهدای جنگ ایران و عراق است که در کنار آرامگاه عون بن علی واقع شده است.

از مهم ترین ویژگی های بنای این یادگار می توان به رعایت معماری آن براساس شهر تبریز و آرامگاه های دیگر ایران، استفاده از اشعار محمد حسین شهریار، استفاده از نقش های اسلامی و قرار گرفتن بنا در مسیر قبله اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع سفر به تبریز | جاذبه های دیدنی + سوغات

 

بام در تبریز
بام تبریز

قله های بام تبریز

در این منطقه چندین قله قرار دارند که به محلی مناسب برای گردشگران و ورزشکاران تبریز تبدیل شده است. در زیر لیست قله ها و ارتفاع آن ها را مشاهده می کنید:

  • قله ی دند : با ارتفاع ۲۳۷۸ متر
  • قله ی بهلول: با ارتفاع ۱۹۸۵ متر
  • قله ی پکه چین: با ارتفاع ۱۹۴۵ متر
  • قله ی هیلله: با ارتفاع ۱۸۵۰ متر
  • قله ی عون بن علی: با ارتفاع ۱۸۰۰ متر

ورود به بام تبریز

نکته ی جالبی که در این منطقه به خصوص برای گردشگران وجود دارد، حل و نقل تا رسیدن به بالای کوه است. معمولا در شهرهای بزرگ دیگری مانند مشهد و تهران، برای رسیدن به بام، می توانید از خودرو شخصی تان برای بالا رفتن استفاده کنید. این در حالی است که چنین امکانی در تبریز وجود ندارد.

تا جایی می توان با ماشین به قله نزدیک شوید؛ اما پس از ورود به مجموعه باید سوار ون های شوید و مسیری پیچ در پیچ را تا رسیدن به بالای قله طی کنید. این مسیر برای گردشگران به خصوص همراه با آهنگ های ترکی تبریز، بسیار لذت بخش تر می شود.

شب های تبریز
شب های تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

شهر تبریز دارای تابستان هایی خشک و زمستان هایی بسیار سرد است. هر فصل در تبریز زیبایی ها خود را دارد که می توانید از آنها بهره ببرید؛ اما پیشنهاد ما به شما انتخاب فصل تابستان است.

در تابستان به علت آب و هوای خنک شهر، امکان گشت و گذار و بازدید از تفرجگاه کوهستانی عینالی را دارید. تبریز شهری بسیار غنی است و حتما شما را چند روز در خود نگه می دارد. از این رو برای اجاره سوئیت در تبریز می توانید از سپنجا کمک بگیرید.

در این زمینه اگر نیاز به مشورت و یا راهنمایی دارید، می توانید با تیم پشتیبانی سپنجا تماس گرفته و از آن ها کمک بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا