جاهای دیدنی تهران

آشنایی با آبشارهای دیدنی تهران

آبشارهای دیدنی تهران که اکثرا در اطراف شهر واقع شده‌اند، یکی از گزینه‌های سریع و در دسترس گردشگری محسوب می‌شوند. بیشتر این آبشارها در مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی تهران قرار گرفته‌اند. تا انتهای مقاله با سپنجا همراه باشید تا با آبشارهای زیبای تهران آشنا شوید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

آبشارهای دیدنی تهران

در ادامه به معرفی ۹ آبشار مهم در اطراف تهران می‌پردازیم.

۱- آبشار کلوگان

آبشار کلوگان که به آبشار کلیگان نیز معروف است از آبشارهای بلند شمیران تهران به شمار می‌رود. یکی از روستاهای اطراف این آبشار نیز کلوگان نام دارد که نزدیک‌ترین روستا به آبشار است. علاوه بر آن روستاهای خوش آب و هوای دیگری هم در حومه آبشار کلوگان وجود دارد؛ مثل روستای امامه، رودبار قصران و آهار که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند.

آبشار کلوگان در شمیران تهران، دهستان رودبار قصران و روستای کلوگان واقع شده که با ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین صحنه‌ای جذاب را خلق کرده است. برای رسیدن به این آبشار باید از شیب ملایم کوه بالا بروید و در مسیر خود چشمه‌های زیادی را خواهید دید و برای اتراق کردن مناسب هستند؛ البته این منطقه به دلیل کوهستانی بودنش کوه‌نوردان زیادی هم در طول سال مهمان این آبشار هستند.

بهترین جاهای تهران برای زندگی را بشناسید!

آبشار کلوگان

کلوگان به صورت پلکانی عمل می‌کند طوری که در فصل بهار مقدار آب این آبشار بسیار بالاست؛ اما در اوج گرمای تابستان آب آن به شدت کم شده و در اواخر تابستان یعنی شهریور ماه تنها یک آبراهه باریک از آن باقی می‌ماند. آبشار کلوگان از رودخانه روستای کلوگان سرچشمه می‌گیرد و در مسیر دره و امتداد رودخانه آن را می‌توانید دنبال کنید.

برای دیدن این آبشار باید یکی از کوچه‌های کنار مسجد را تا انتها بروید تا به رودخانه‌ای برسید و با دنبال کردن مسیر رودخانه و طی کردن مسیری حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر به آبشار خواهید رسید. مسافتی که باید از خود روستای کلوگان تا آبشار طی کنید تقریبا زیاد است و حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

برای عبور از پیچ و خم‌ها، سرازیری‌ها و دره‌ها و همچنین رفتن از دل آب‌ها باید تجهیزات ویژه‌ای را به همراه داشته باشید. راه دسترسی به این آبشار از تهران به این صورت است که از اتوبان بابایی به طرف جاده فشم حرکت کرده و با گذر از روستای حاجی‌ آباد با طی کردن مسیر فرعی به کلوگان خواهید رسید. البته از خود تجریش نیز اتوبوس و ون‌های زیادی به این روستا در حرکت‌اند. در ادامه نکات مهمی برای رفتن به آبشار کلوگان ذکر می‌شود:

  •       برای رفتن به کلوگان روزهای تعطیل و آخر هفته به دلیل کم بودن ظرفیت پارک ماشین‌ها در این روستا مجاز نیست.
  •       رفتن به آبشار برای سالمندان و کودکان به دلیل پیچ و خم‌های مسیر زیاد مناسب نخواهد بود.
  •       سعی کنید صبح خیلی زود راهی این مسیر شوید تا بتوانید زمان زیادی را برای گشت‌وگذار و اتراق در طبیعت بکر آن داشته باشید.

بازدید از ناب‌ترین دریاچه های اطراف تهران

۲- آبشار شکرآب

آبشار شکرآب در نزدیکی روستای آهار و در شهرستان شمیران، رودبار قصران و روستای شکرآب قرار دارد که یکی از آبشارهای دیدنی تهران است. این آبشار با ارتفاع ۱۰ متری در مکانی پر از چشمه و سرسبزی قرار گرفته به همین جهت است که در چهار فصل سال پر آب است؛ اما در فصل بهار میزان آب آن به بالاترین حد خود می‌رسد. این آبشار در گذشته در مسیر رودخانه آهار قرار داشته که با گذشت سال‌ها در اثر فرسایش زمین به آبشاری زیبا تبدیل شده است.

آبشار شکرآب از رودخانه صندوق چال منشعب می‌شود و به سمت جاجرود می‌رود. علاوه بر این آبشار، آبشارهایی فصلی همچون «چهل پله» نیز در حوالی شکرآب مشاهده خواهید کرد. امامزاده‌ زاهد و طاهر یکی از مکان‌های دیدنی در روستای آهار محسوب می‌شود و گردشگرانی که برای بازدید به آهار رفته‌اند از امکانات رفاهی که این امامزاده‌ رایگان در اختیار مسافران قرار داده استفاده می‌کنند.

راه دسترسی از تهران به این آبشار این است که ابتدا خود را از جاده لشگرک به اوشان فشم رسانده و سپس با ادامه مسیر به روستای آهار می‌رسید و فاصله فشم تا آهار نیز حدود ۱۳ کیلومتر خواهد بود. آبشار شکرآب بین روستاهای آهار و شکرآب قرار گرفته و باید حدود دو ساعت از آهار به سمت آبشار پیاده‌روی کنید. محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی در این منطقه قرار دارد و میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ آن در فصل بهار جلب توجه می‌کند.

آبشارهای دیدنی تهران

۳- آبشار سنگان

آبشار فصلی سنگان با ارتفاع ۳۰ متری، یکی از آبشارهای دیدنی تهران به شمار می‌رود که به علت ارتفاع بالایی که این منطقه نسبت به تمام نقاط تهران دارد، آب و هوایی بسیار خنک‌ و ملایم‌تری را تجربه می‌کنید. این آبشار در شمال غربی تهران، بخش کن، روستای سنگان و در کوه «پهنه حصار» واقع شده که قله پهنه حصار یکی از معروف‌ترین قله‌ها در مسیر کوهنوردی است.

آبشار سنگان از بلندای کوه به پایین می‌ریزد و تمام زمین‌ها و باغ‌های روستای سنگان از آب این آبشار تغذیه کرده و رشد می‌کنند. وجود چند غار کوچک در نزدیکی این آبشار برای گردشگران جالب خواهد بود، البته ناگفته نماند که در فصل زمستان هم این منطقه با یخ زدن آب آبشار، نمایی حیرت‌انگیز را پدید می‌آورد.

اگر قصد سفر کوتاه به تهران را دارید، مقاله “سفر یک روزه اطراف تهران” را بخوانید.

این مطلب را هم بخوانید
تفریحات رایگان تهران | 0 تا 100 ارزان‌ترین‌های پایتخت

آبشار سنگان

۴- آبشار اوسون

آبشار اوسون یک آبشار فصلی در شمال تهران، بخش دربند و در ارتفاعات دره‌های شیرپلا و اوسون واقع شده که از زیباترین آبشارهای دیدنی تهران در ایستگاه پنجم توچال است. در کنار این آبشار رودخانه‌ای خروشان نیز وجود دارد که زیبایی این منطقه را چند برابر کرده و بسیاری از علاقه مندان به کوهنوردی و کمپ در طبیعت به این آبشار آمده و با اتراق در محیط اطراف آن از زیبایی‌های خلقت لذت می‌برند.

اگر قصد رفتن به این آبشار را دارید باید با تجهیزات کامل راهی شوید و بدانید که برای افراد سالمند، کودکان و همچنین افراد کم‌توان چنین راهی دشوار خواهد بود؛ زیرا این منطقه کوهستانی است و باید کوهنوردی حرفه‌ای با آمادگی جسمانی بالا باشید تا از پس این راه برآیید. مسیری سه ساعته را باید تا آبشار طی کنید، بنابراین باید برنامه‌ریزی درستی از قبل داشته باشید و همین سه ساعت راه را دوباره باید صرف برگشت از این راه کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار اوسون در فصل بهار آن هم ماه‌های اردیبهشت و خرداد است که در این زمان ورزشکاران با تردد از این محل برای استراحتی کوتاه چادر نصب کرده و آبتنی نیز می‌کنند. آبشارها و مکان‌های دیدنی دیگری نیز در محوطه این آبشار قرار دارند که تنها کوهنوردان حرفه‌ای و راه‌بلد مسیر دسترسی به آن‌ها را می‌دانند.

امکاناتی که در آبشار اوسون در اختیار گردشگران و کوهنوردان گذاشته شده رستوران و هتل اوسون و همچنین ایستگاه پنج تله‌کابین توچال است. اگر برای اولین بار است که به این آبشار راهی می‌شوید حتما از کسانی که با راه آشنایی کامل دارند کمک بگیرید و یا تا حدامکان با افراد آشنای مسیر این راه را طی کنید تا دچار مشکل نشوید.

آبشار اوسون

۵- آبشار دوقلو

آبشار فصلی دوقلو همانطور که از نامش پیداست به صورت دو شاخه‌ای از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می‌ریزد. این آبشار در ارتفاعات دربند شمال تهران و در نزدیکی کوهستان شیرپلا قرار گرفته و در فصل بهار به محیطی تماشایی تبدیل می‌شود طوری که در اردیبهشت ماه میزان آب این آبشار به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

برای بازدید از این آبشار باید خود را به نزدیکی پناهگاه شیرپلا برسانید که حدود یک ساعت و نیم راه خواهد بود و برای افراد سالمند و کودک و کسانی که از لحاظ بدنی آمادگی کافی ندارند زیاد مناسب نیست. این آبشار، به آبشار شیرپلا نیز معروف است که با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا مکان خوبی برای استراحت کوهنوردان خواهد بود. علاوه بر استراحتگاه، رستوران و سرویس بهداشتی نیز دارد.

مسیر دسترسی به آبشار دوقلو ابتدا باید به میدان سربند برسید و در این میدان سه مسیر برای رسیدن به آبشار وجود دارد:

  •  اولین مسیری که مورد توجه کوهنوردان قدیمی و حرفه‌ای است در میدان سربند وجود دارد که از سمت چپ وارد جاده فرعی آسفالت شده خواهید شد و با ادامه مسیر به آبشار دوقلو خواهید رسید.
  • مسیر دوم باید از جاده پاکوب که مکانی کوهستانی است بروید و از رستوران‌ها و کافه‌ها گذر کرده و خود را به آبشار دوقلو برسانید.
  • مسیر سوم را برای راحتی مسیر خود انتخاب کنید و بخش‌هایی از مسیر را سعی کنید با تله‌سیژ بروید.

باید گفت که در هر سه مسیر شما به دوراهی اوسون می‌رسید و با انتخاب مسیر سمت راستی در نهایت به آبشار دوقلو خواهید رسید. در اطراف آبشار دوقلو دو چشمه آب زلال به نام‌های فرخلا و نرگس دیده می‌شوند که فضایی خارق‌العاده‌ای را برای کمپ در این طبیعت زیبا به وجود آورده‌اند. برای کمپ در این مکان باید ابزارها و وسایل مورد نیاز را همراه با خود ببرید.

همه چیز درباره دربند تهران

آبشار دوقلو

۶- آبشار رجب

آبشار فصلی رجب در شمال تهران، بخش دربند و بین پس قلعه تا شیرپلا قرار دارد. این آبشار نزدیک به آبشار دوقلو بوده و برخی می‌گویند که ادامه آبشار دوقلو است و کافه‌ای زیبا در اطراف آبشار رجب با همین نام وجود دارد که برای کوهنوردان با تجربه نامی آشنا خواهد بود. در حوالی آبشار در مسیر کوهنوردی پایگاه امداد و نجات هم برقرار است.

چشمه‌ها و آبشارهای دیگری نیز در بالادست‌های آبشار رجب دیده می‌شود که دارای آبی روشن، زلال و خنک هستند و محل خوبی برای اتراق کوهنوردان در دل طبیعت سرسبز این منطقه است. دامنه‌های باطراوت و زیبای آن مخصوصا در فصل بهار که زیبایی آن به اوج می‌رسد تماشایی و دیدنی است و برای دیدن آبشار رجب باید به پایین دست‌های آبشار دوقلو سر بزنید.

آبشار رجب

۷- آبشار سوتک

آبشار سوتک آبشاری فصلی و یکی از آبشارهای دیدنی تهران به حساب می‌آید که در بخش دربند و دهستان پس قلعه واقع شده است. آبشار سوتک به دلیل رانش زمین بین صخره‌های سنگی در دل کوه در سال‌ها قبل ایجاد شده‌ که ۲۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. مسیرهای کوهنوردی در این منطقه با نام‌های بند یخچال و بند مگس وجود دارند که افراد باید آمادگی بدنی بالایی برای طی کردن این مسیر داشته باشند.

بهترین زمان بازدید از آبشار سوتک فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان است؛ چون در فصل‌های سرد سال به دلیل کوهستانی بودن آن و برف فراوانی که در این منطقه می‌بارد صخره‌ها لیز شده و احتمال سقوط زیاد است. برای رسیدن به آبشار سوتک باید در میدان سربند به سمت شیرپلا حرکت کنید و وقتی که به دوراهی اوسون رسیدید به سمت چپ حرکت کنید و به مدت ۲۰ دقیقه کوهنوردی به آبشار سوتک می‌رسید.

۸- آبشار سوئک

آبشار سوئک یکی دیگر از آبشارهای دیدنی تهران محسوب می‌شود که با ارتفاع ۳۵ متری از سطح زمین صحنه‌ای زیبا را خلق کرده است. این آبشار در منطقه شمیرانات، ارتفاعات کلکچال و در شمال تهران واقع شده که در فصل‌ بهار با ذوب شدن برف‌ کوه‌ها آب فراوانی از آبشار به پایین سرازیر می‌شود؛ اما در اواخر تابستان آب این آبشار خشک می‌شود. در فصل بهار انواع گیاهان دارویی و معطر در این منطقه می‌روید.

حجم آب این آبشار زیاد نیست و به صورت ذرات در هوا پخش شده و هوایی خنک و مرطوب را به شما هدیه می‌دهد؛ اما ارتفاع آن خیلی زیاد است. برای بازدید از این آبشار باید از کوه‌های کلکچال عبور کنید و در بالای پارک جمشیدیه به سمت منطقه منصوریه بروید. ساختمانی بلند هم در کنار آبشار سوئک قرار دارد که از پایین کوه می‌توانید آن را ببینید.

آبشار سوئک

۹- آبشار ناران

از آبشارهای دیدنی تهران می‌توان به آبشار ناران اشاره کرد که با ارتفاع ۱۵ متر در همه فصل‌های سال جاری خواهد بود. آبشار ناران که به آبشار کند علیا نیز معروف است در منطقه لواسان، شهرستان شمیران و در روستای کند علیا قرار دارد که ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. جریان آب و فرسایش باعث ایجاد منظره‌ای زیبا شده و در پایین این آبشار حوضچه‌ای وجود دارد که موقعیت خوبی برای آبتنی در روزهای گرم تابستان خواهد بود.

یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی در اطراف تهران که با سرسبزی و چشمه‌های جوشان در اطرافش همراه است آبشار ناران خواهد بود و جاذبه‌های تاریخی زیبایی نیز در حومه آن مثل قلعه پیرزن و تپه‌های گوشواره مشاهده می‌کنید که با رفتن به این منطقه با یک تیر دو نشان خواهید زد و به جز بازدید از آبشار ناران از جاذبه‌های دیدنی آن هم دیدن خواهید کرد.

جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید

این مطلب را هم بخوانید
این 8 تا از مکان های ناشناخته تهران را بعید است بشناسید! (راهنمای جامع)

از دیگر آبشارهای دیدنی تهران

آبشارهای تیزاب، آینه ورزان، کمرد، خور، برجی کلا، آبنیک، ایگل، شاهاندشت، ورسک، ولیلا، شوراب، پسنگ، چال مگس، کبوترخوان، هویر، غلاک، درکه، تنگه واشی، امامزاده داوود از دیگر آبشارهای دیدنی تهران هستند که افراد علاقه‌مند به تفریح برای گشت‌وگذاری چند روزه به این مناطق سفر می‌کنند و لحظات خوب و خوشی را تجربه خواهند کرد.

نکات مهم در رسیدن به آبشارهای دیدنی تهران

برای دیدن آبشارها که در دل کوه‌ها قرار دارد باید مسیرهای طولانی را در کوهستان طی کنید؛ بنابراین به همراه داشتن تجهیزات کامل یکی از ضروری‌ترین نکاتی هست که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه نکاتی را به شما یادآور خواهیم شد:

  • پوشیدن کفش یا کتونی مناسب خیلی مهم است و هرگز از کفش‌هایی که عاج ندارند و پایتان را اذیت می‌کنند استفاده نکنید.
  • در این مکان‌های کوهستانی باید لباس مناسب و گرم همراه خود داشته باشید تا در سفر خود دچار بیماری مثل سرماخوردگی نشوید.
  • کوله پشتی باید تا حد ممکن سبک باشد و فقط وسایل ضروری راه مثل قمقمه آب در آن قرار دهید تا با بارهای اضافه و سنگین خسته نشوید.
  • باتوم کوه‌نوردی برای مناطق کوهستانی که دارای سطوح شیب‌دار هستند کاربرد زیادی دارد و اگر حادثه‌ای رخ دهد با عصای مخصوص و زانوبندی که دارد از آسیب‌دیدگی جسمانی جلوگیری می‌کند.

در آخر

آبشارهای دیدنی تهران برای افرادی که ساکن تهران هستند و می‌خواهند تفریحی کوتاه و به دور از شلوغی شهر داشته باشند بسیار مناسب است. بهترین زمان بازدید از آبشارهای اطراف شهر تهران فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار خواهد بود و با خنکی و طراوتی که بر این آبشارهای زیبا حاکم است لحظاتی فراموش‌نشدنی را تجربه خواهید کرد.

در مقاله سپنجا با برخی از آبشارهای حومه تهران آشنا شدید و در مورد ویژگی‌های آن‌ها بیشتر دانستید؛ اما قسمت سخت و دشوار این بازدید مسیر کوهنوردی طاقت‌فرسای آن است که باید با تجهیزات کامل و شرایط جسمانی عالی عازم این سفر شوید؛ زیرا همه این مناطق کوهستانی بوده و بدون امکانات کافی نمی‌توانید زیبایی‌های آبشار را از نزدیک مشاهده کنید و از سفر کوتاه خود لذت ببرید.

لطفا نظرات خود را درباره این آبشارها بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا