جاهای دیدنی تهران

همه چیز درباره دربند تهران

وقتی صحبت از تفریح ​​در پایتخت می‌شود، خیلی‌ها به یاد دربند می‌افتند. دربند تهران تفرجگاهی در شمال شهر است که شبیه دنیای دیگری است. کوهی زیبا و استوار، رودخانه‌ای که شما را از هیاهوی شهر دور می‌کند و درختانی که لذت حضور در طبیعت در کلان شهر تهران را به شما هدیه می‌دهند، همه از خصوصیات دربند هستند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم تمامی امکانات گردشگری و تفریحی دربند را معرفی کنیم. این مقاله در واقع یک راهنمای گردشگری دربند تهران است که شما را برای سفری هیجان‌انگیز به دربند آماده می‌سازد. در ادامه همراه سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

چرا دربند یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران است؟

اغلب ایرانی‌ها به ویژه پایتخت‌نشینان با این نام کاملا آشنا هستند و با شنیدن این نام به دنیای خاطره‌ها می‌روند. شما هم می‌توانید بارها و بارها به این استراحتگاه یا تفرجگاه کوهستانی بروید و هر بار یک خاطره جدید برای خود بسازید.

دربند شمال تهران همچنین انتخابی شگفت انگیز برای پیاده روی، گردهمایی و تماشای مناظر زیبای کوهستانی در کنار خوردن غذاهای لذیذ است.

می‌توان گفت برخی از دلایل اصلی انتخاب دربند به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران شامل موارد زیر است:

  • در نظرسنجی‌های مختلف مردم تهران دربند را به عنوان اولین انتخاب خود برای پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی خود انتخاب کردند.
  • اینجا در کنار انواع غذاها، مناظر زیبایی از طبیعت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.
  • مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی است.
  • محله دربند و تفرجگاه معروف آن جایگاه ویژه‌ای در بین انتخاب‌های تفریحی و گردشگری مردم تهران دارد.
  • این منطقه تفریحی در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا، مسیر اصلی منتهی به رشته کوه‌های البرز مرکزی است و همه ساله افراد زیادی با عبور از این مسیر زیبا و دیدنی به قله توچال و سایر قله‌های مرتفع می‌رسند.

آشنایی با بهترین رستوران های موسیقی زنده تهران برای یک روز عالی

گردشگری در دربند

دیدنی‌ها و تفریحات دربند تهران

تفرجگاه دربند دارای انواع مناظر جذاب و سرگرمی‌های متنوع است و به خاطر همین زیبایی‌ها، به پاتوق بسیاری از تهرانی‌ها تبدیل شده است. در زیر با دیدنی‌ها و تفریحات دربند بیشتر آشنا می‌شویم.

۱- تله سیژ دربند

از جمله امکانات تفریحی که گردشگران می‌توانند در تفرجگاه دربند از آن برخوردار شوند، تله سیژ آن است. ساخت این تله سیژ که بسیار شبیه تله کابین است به حدود ۴۰ سال پیش برمی‌گردد و در ابتدا توسط مردم روستای پس قلعه و کوهنوردان برای عبور از مسیرهای روستایی و کوهستانی استفاده می‌شد.

۲- پیک نیک

یکی از مقاصد محبوب پایتخت برای پیک نیک، محله دربند و جاذبه‌های طبیعی و کوهستانی آن است. اکثر مردم محلی پایتخت بیشتر آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به شمال تهران می‌روند و با تله سیژ یا پیاده روی طولانی به مناظر دیدنی دربند می‌رسند.

۳- کوهنوردی و پیاده‌روی

یکی از محبوب‌ترین تفریحات در تهران، پیاده‎روی و کوهنوردی در مسیرهای پرپیچ و خم رشته کوه‌های البرز است. همانطور که قبلا گفتیم مسیر دربند تهران به قله توچال یکی از مسیرهای پرطرفدار برای پیاده روی در پایتخت است و کوهنوردان زیادی با استفاده از این مسیر به قله رسیده‌اند. مسیری زیبا با چشم اندازهای مختلف از مغازه‌ها، رستوران‌ها، آلاچیق‌ها، صخره‌های کوچک و بزرگ و در نهایت رودخانه دربند که خستگی را برای کوهنوردان کم می‌کند.

۴- آبشار دوقلو دربند

آبشار دوقلو یکی دیگر از جاهای دیدنی و فوق‌العاده باصفای دربند است. این آبشار زیبا از ارتفاع ۲۰ متری به زمین می‌کوبد و ۲,۷۰۰ متری از سطح دریا بالاتر است. از آنجا که در مسیر اصلی صعود به قله توچال و نزدیکی پناهگاه شیرپلا واقع شده است، دامنه آن به محلی برای توقف و استراحت کوهنوردان تبدیل شده است.

جالب است بدانید، آبشار دوقلوی دربند از برف‌های ارتفاعات البرز تغذیه می‌کند و دمای آب آن به حدی بالاست که حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم نمی‌توان دست یا پای خود را برای مدت طولانی در آن نگه داشت.

آبشار دوقلو

۵- عکاسی

عکاسی یکی دیگر از جذاب‌ترین تفریحاتی است که دربند تهران به شما می‌دهد. دربند ویژگی‌های زیادی دارد که آن را به مکانی ایده آل برای عکاسی تبدیل می‌کند. مسیرهای سنگفرش، مجسمه مرد کوهنورد، رستوران‌هایی که رودخانه خروشان دربند از میان آنها عبور می‌کند، درختان، صخره‌ها و غیره و غیره پس زمینه‌های بسیار جذاب و دیدنی برای عکس‌های شما خواهند بود.

رزرو اتاق در تهران با سامانه سپنجا

۶- دربند محل اغذیه فروشی‌ها

یکی دیگر از تفریحاتی که باعث می‌شود حال شما با رفتن به این مکان دگرگون شود، چرخیدن در میان اغذیه فروشی‌‌هاست. اصلاً برای بسیاری، اصلی‌ترین تفریحی که آنها را به خود جذب می‌کند، همین تنوع غذاهای لذیذی است که در اینجا ارائه می‌شود. لذت بردن از غذاهای پرطرفدار و لذیذ در فضایی تمیز و با طراوت در کنار مناظر چشم نواز در کنار دوستان و خانواده، فرصتی است که در جای دیگری از تهران به این راحتی پیدا نمی‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
فشافویه کجاست؟

۷- شب‌های دربند

شب‌های دربند تهران برای عده زیادی از تهرانی‌ها بسیار زیباتر از روزهایش است. برای همین آنها ترجیح می‌دهند عصر و شب برای گشت و گذار به آنجا بروند زیرا نورپردازی آن واقعاً دیدنی است.

اینجا پر از چراغ است. چراغ‌هایی که درخشش فروشگاه‌ها و مسیرهای دربند را در هنگام غروب خورشید چند برابر می‌کنند. همچنین زمزمه ملایم آب و گرمای جمعیت تجربه شگفت انگیزی از شب‌های دربند را به شما می‌دهد.

شبهای دربند

تاریخ محله دربند

دربند با قدمتی ۲۰۰ ساله، روستایی قدیمی است که در شمال شهر تهران، بخش شمیرانات در نزدیکی کاخ سعد آباد واقع شده است. این محله با داشتن آب و هوای عالی همواره مورد توجه خانواده‌های سلطنتی و اشراف بوده است. گفته می‌شود کیومرث میرزا و شازده الله وردی از بزرگان سلسله قاجار در دربند زندگی می‌کردند و ناصرالدین شاه قاجار نیز اولین سفره خانه خود را در سال ۱۹۲۳ در این منطقه تأسیس کرد. دربند تهران پس از ساخت کاخ سعد آباد در دوران پهلوی، رونق بیشتری یافت.

این منطقه در ابتدا شامل چند بخش مانند باغ شاطر، مرغ محله، کلاغ پر و غیره بود. این منطقه که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و دامنه کوه‌های اطراف آن قرار دارد، دره‌ها و آبشارهای متعددی مانند آبشار دوقلو را در خود جای داده است.

در گذشته مردم محله دربند به زبان تاتی صحبت می‌کردند که هنوز هم در روستای پس قلعه، روستایی بالاتر از محله دربند شنیده می‌شود. تاتی ایرانی یا تاتی جنوبی شاخه‌ای از زبان‌های بومی کشورمان است که بیشتر در آذربایجان و شمال خراسان رواج داشته است. یک حسینیه، دو مسجد ۲۰۰ ساله و دو قبرستان تاریخی در این محله وجود دارد که قدمت دربند را نشان می‌دهند.

بازدید از پارک ملت تهران

مجسمه کوهنورد دربند، بنای یادبود شجاعت

مجسمه دربند تهران نماد ۳ متری این منطقه است که پنجاه سال پیش به افتخار سرهنگ امیر شاه قدمی که گروهی از کوهنوردان آمریکایی را که هواپیمای آنها به سمت کوه‌های شمال تهران سقوط کرد، نجات داد، ساخته شد. او با شجاعت این گروه را نجات داد و از جان کندی رئیس جمهور ایالات متحده مدال شجاعت دریافت کرد. تندیس وی با تجلیل از سوی دولت وقت ایران در وسط میدان سربند، ورودی منطقه کوهستانی نیز ساخته شد.

مجسمه کوهنورد

رستوران‌های دربند

یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دربند، رستوران‌های متنوع آن با منوهای مختلف است. این مکان جاهایی دارد که می‌توانید در فضای باز روی تخت‌های سنتی نشست و در کنار لذت بردن از حومه اطراف، غذاهای سنتی ایرانی نوش جان کرد. همچنین اگر هوس غذاهای دریایی یا ایتالیایی دارید، می‌توانید غذای خود را از انواع منوهای رستوران سفارش دهید و طعم غذاهای خارجی را با محیط ایرانی ترکیب کنید. برخی از رستوران‌های دربند را بشناسید:

رستوران کوهپایه

کوهپایه از رستوران‌های مدرن و بسیار دلپذیر دربند تهران با غذاهای ایرانی، ایتالیایی و اروپایی است. این رستوران از فضایی بزرگ و باصفا با تعداد زیاد درخت و گل و گیاه برخوردار است که میهمانان را به حال خوب دعوت می‌کند. البته از فضای بسته هم برخوردار است و منویی سرشار از غذاهای لذیذ چون کشک بادمجان، خورش کاری میگو، باقالی پلو با گردن، کباب‌های متنوع و… دارد. لازم به ذکر است که قیمت غذاهای کوهپایه دربند کمی گران است اما کیفیت حرف اول را می‌زند.

تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۴۲۴

رستوران باغ بهشت دربند

باغ بهشت ​​چند طبقه نیز یکی دیگر از رستوران‌های معروف دربند است که نمای بیرونی بسیار چشمگیری دارد. به ویژه شب‌ها که همه چراغ هایش روشن است واقعا زیبا می‌شود. دکوراسیون داخلی آن هم مورد تحسین خیلی‌ها قرار گرفته است و محیط دنج آن جان می‌دهد برای جمع‌های خانوادگی. البته این تمام ماجرا نیست. غذاهای باکیفیت و دلپذیر باغ بهشت بدون اغراق خاص هستند.

تلفن: ۰۲۱۲۲۷۲۸۴۲۴

رستوران باغ بهشت دربند

رستوران پای کوه دربند تهران

اگر چندان اهل تشریفات نیستید و اغلب فضاهای ساده را به فضاهای لوکس ترجیح می‌دهید، رستوران پای کوه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. از آنجا که این رستوران در مسیر رودخانه دربند واقع شده است، برخی از میز و تخت‌های پذیرایی آن روی آب و برخی دیگر کنار آب رودخانه چیده شده‌اند. این چیدمان به حدی جذاب است که روزانه تعداد زیادی از بازدید کنندگان دربند را به خود جذاب می‌کند.

تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۷۲۹۵

آشنایی با بهترین کافه های تولد تهران برای ثبت لحظات به یادماندنی

کافه‌های دربند

با هجوم کافه‌ها و رشد سریع آن‌ها در تهران و سایر شهرهای ایران، دربند نیز عقب نمانده و تعدادی کافه در کنار رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های خود دایر کرده است. کافه‌های دربند نیز در کنار رستوران‌های آن پرطرفدار هستند و جوانان و دانشجویان مشتری دائمی آن‌ها هستند. اینجا جایی است که در یک بعد از ظهر دلپذیر، در کنار دوستان و عزیزانتان، می‌توانید چای خود را بنوشید و خاطرات خوشی بسازید. بیایید چند کافه محبوب و معروف دربند تهران را بشناسیم:

کافه رستوران رست دربند

کافه رستوران رست دربند در کنار تله سیژ واقع شده است و از فضای باز و بسته برای نشستن برخوردار است. اگر خوش‌شنانس باشید و جایی برای نشستن در تراس پیدا کنید می‌توانید از منظره‌ای بی‌نظیر و بسیار تماشایی این منطقه لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با موزه سینما تهران | عاشقانه ها در عمارت باغ فردوس

آدرس: میدان دربند، میدان سربند، آسانسور، طبقه اول

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۵۳۹۸۰۰

کافه رستوران کوهسار دربند

کافه رستوران کوهسار یکی دیگر از پاتوق‌های محبوب جوانان تهران است. این کافه هم از دو فضای باز و بسته برخوردار است و موسیقی زنده نیز اجرا می‌کند.

آدرس: خیابان دربند، میدان سربند ۲۰۰ متر بالاتر از مجسمه

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۰۹۹۹۱

کافه رستوران کوهسار دربند

کافه ایوان E1

اگر دوست دارید در یک فضای آرام و زیبا بنشینید و یک فنجان قهوه یا چای نوش جان کنید، کافه ایوان این فرصت را به شما می‌دهد. محیط اینجا بسیار دنج و آرام است و تمام نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرو شده‌اش را با کیفیت عالی روی میز مشتری می‌آورد.

آدرس: ضلع جنوبی میدان دربند، پلاک ۱۹۲، کافه ایوان e1 coffee

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۴۷۷۶۱

راه‌های دسترسی کوهنوردی دربند تهران

مسیر کوهنوردی دربند از دو طریق قابل دسترسی است. می‌توانید یا به میدان سربند(نقطه شروع این محله) برسید و راه خود را ادامه دهید یا برای رسیدن به قله سوار بر تله کابین شوید. جاده‌ای که به روستای پس قلعه و سپس آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا می‌رسد و به قله توچال ختم می‌شود.

امکانات رفاهی دربند

از جمله امکانات رفاهی موجود در جاده دربند، رستوران‌ها و غرفه‌هایی است که انواع خدمات غذایی را به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. سایر امکانات دربند عبارتند از:

  • سرویس بهداشتی عمومی
  • مسجد
  • مرکز پزشکی

بهترین فصل برای رفتن به دربند

محله دربند در شمال شهر تهران و در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. به همین دلیل زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک و معتدل دارد. این منطقه در بهار مانند بسیاری از مناطق کوهستانی دیگر نشانه‌هایی از سرسبزی را دارد. با این حال، در ماه‌ اولیه بهار، مستعد باران‌های شدیدی هم است. اما دو ماه اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای سفر به دربند تهران هستند. تابستان نیز بسیار عالی و لذت بخش است. می‌توانید در فاصله کوتاهی از گرما و آلودگی تهران دور شوید و به گرمای با طراوت طبیعت در این منطقه زیبا برسید.

دربند

جاده دسترسی به کوه دربند

برای رسیدن به این زیبایی باید به میدان تجریش برسید. میدان تجریش یکی از شمالی‌ترین میدان‌های تهران است. با استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی راه آهن – تجریش یا با خط مترو (کهریزک – تجریش) یا تاکسی‌های شهری می‌توانید به این منطقه برسید.

از آنجا نیز می‌توانید با تاکسی‌های دربند – تجریش به خیابان دربند بروید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید. اگر هم قصد دارید با ماشین خود به این منطقه تفریحی برسید، ابتدا خود را به میدان تجریش برسانید سپس از آنجا به خیابان فناخسرو و در نهایت به میدان اصلی دربند بروید. در آنجا باید ماشین خود را پارک کنید و پیاده به سمت رستوران های دربند بروید.

مسیر پیاده روی دربند

مسیر پیاده روی دربند تهران نقطه شروع کوهنوردانی است که بیشتر این مسیر زیبا را برای صعود به قله توچال انتخاب می‌کنند. مسیر پیاده روی دربند از روستای پس قلعه، صعود به آبشار دوقلو (به طول ۲۰ متر) و کلبه شیرپلا شروع می‌شود.

کلبه شیرپلا پناهگاه کوهستانی دربند با برخی امکانات اولیه است که در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. کوهنوردان و گردشگران می‌توانند قبل از رسیدن به کلبه شیرپلا در یک هتل دنج، گرم و مهمان‌نواز (هتل اوسون) اقامت کنند و در کنار چشم انداز فوق العاده از تهران، غذای لذیذ میل کنند و اتاقی راحت برای اقامت داشته باشند.

هتل اوسون در دربند تهران

تله کابین دربند که در ابتدا برای رفت و آمد آسان کوهنوردان و اهالی روستای پس قلعه از چهل سال پیش ساخته شد، در حال حاضر هم مورد استفاده کوهنوردان و هم بازدیدکنندگانی است که می‌خواهند پیاده روی سبک را همراه با تفریح ​​در رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی بالاتر از سطح شهر تجربه کنند. تله کابین دربند تهران در روزهای هفته از ساعت ۸:۰۰ و در تعطیلات آخر هفته از ساعت ۶:۰۰ باز است. یک آسانسور وجود دارد که شما را به ورودی تله کابین در میدان سربند می‌رساند، جایی که مجسمه معروف کوهنورد را می‌بینید.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا به معرفی دربند تهران پرداختیم. دربندی که ما می‌شناسیم یکی از تفرجگاه‌های قدیمی و پرطرفدار تهران است. پس از رسیدن به این منطقه و دیدن مجسمه کوهنورد وارد فضای بی‌نظیر کوهستانی دربند می شوید که مسیری پر پیچ و خم است از میان تعداد زیادی رستوران، قهوه خانه، چایخانه سنتی، غرفه، استخر و آبنما، تخت‌های پذرایی و… می‌گذرد.

رستوران‌ها و کافه‌های کنار صخره همان چیزی است که تقریباً در تصاویر دربند تهران می‌بینید. رستوران‌های دربند تهران هم غذاهای سنتی و هم مدرن سرو می‌کنند. غذاهای ایرانی دربند که اغلب روی کاناپه‌های کنار رودخانه سرو می‌شوند، خاطره‌ای فراموش نشدنی را در ذهن شما به یادگار می‌گذارد. مطمئناً از خوردن غذا یا نوشیدنی خود در حین گوش دادن به آهنگ موسیقی رودخانه و آبشارها لذت خواهید برد.

لطفا نظرات خود را درباره دربند و زیبایی‌هایش با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا