جاهای دیدنی تهران

نمادهای شهر تهران ، یادآور پایتخت ایران

همه شهرها و کشورها جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارند. با این حال همیشه یک یا چند مورد از جاذبه‌های هر منطقه، بسیار خاص و منحصر به فرد هستند و به عنوان نمادی برای شهر یا کشور خود شناخته شده‌اند. به عنوان مثال همه‌ی افراد با شنیدن اسم پاریس یاد برج ایفل می‌افتند؛ بنابراین این موضوع باعث شده است تا این جاذبه‌ها تبدیل به نماد آن شهر یا کشور شود. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با نمادهای شهر تهران آشنا کنیم.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

نمادهای شهر تهران

نمادهای شهرها و کشورها معمولا جاذبه‌هایی هستند که بیشتر افراد، آن شهر یا کشور را با آن می‌شناسند. به عنوان مثال غیرممکن است که تصویر برج ایفل شما را یاد پاریس نیندازد. همچنین ایتالیا اگرچه اماکن دیدنی بسیار زیادی دارد، اما برج کج پیزا شما را یاد این کشور می‌اندازد. همچنین ممکن است در فیلم‌های سینمایی بسیاری دستان باز مجسمه مسیح را دیده باشید. این مجسمه نماد ریودوژانیرو است.

یکی از ویژگی‌های خوب این نمادهای شهری، توسعه گردشگری شهرها است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی آن بگذارد. تهران به عنوان پایتخت ایران، شهری است که در طول تاریخ دست‌خوش اتفاقات و حوادث فراوانی قرار گرفته است.

این شهر بزرگ و تاریخی دارای آثار و مکان‌های دیدنی بسیار زیادی است. بیشتر جاذبه های دیدنی تهران مربوط به دوران معاصر است. اگرچه تهران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است، اما برخی از این مکان‌ها به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شود. به طوری که شنیدن اسم این مکان‌ها، شما را یاد شهر بزرگ و دیدنی تهران می‌اندازد. از جمله نمادهای شهر تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برج آزادی

براساس نظر بسیاری از افراد، برج آزادی جزو یکی از مشهورترین نمادهای این شهر بزرگ است و بسیاری آن را به عنوان اولین نماد تهران می‌شناسند. محبوبیت و شهرت این برج به اندازه‌ای است که بسیاری از افراد در سفر به شهر تهران، حتما عکسی یادگاری در کنار این برج بزرگ می‌گیرند.

برج آزادی که به برج شهیاد نیز شناخته می‌شود جزو یکی از نمادهای این شهر بزرگ و تاریخی است و تاریخی طولانی در دل خود نهفته دارد.

برج آزادی

ساخت این برج به سال ۱۳۴۹ می‌رسد که برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شده است. یکی از دلایل محبوبیت این برج، معماری خاص و منحصر به فرد آن است و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری معاصر ایران شناخته می‌شود. همین موضوع باعث شده است تا توجه هر ببیننده‌ای را به خود جلب کند.

برج آزادی نماد تهران مدرن

معماری این برج دیدنی تلفیقی از سه معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. هر قسمت از این برج زیبا نمادی از یک دوره ایران است. قسمت‌های بیضی شکل این برج نشان‌دهنده طاق کسری است. قسمت‌هایی از این برج کاشی‌کاری فیروزه‌ای شده است که یادآور معماری دوره صفوی است. در قسمت بالای این برج شیارهایی دیده می‌شود که از بادگیرهای یزد گرفته شده است.

تلفیق معماری مدرن و قدیمی در این برج، باعث شده است تا زیبایی این برج دوچندان شود. اگر قصد سفر به شهر تهران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از برج آزادی به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران دیدن کنید. این برج در میدان آزادی که جزو میادین اصلی و مشهور تهران است، قرار گرفته است.

برج میلاد

هر وقت از تماشای تهران در میان خیابان‌های شلوغ و پرترافیک آن خسته شده‌اید، می‌توانید تهران را از بالای برج میلاد، این شاهکار سر به فلک کشیده نظاره کنید. برج میلاد در کنار برج آزادی به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شود. آسمان خراشی که ساخت آن در سال ۱۳۸۷ تمام شد و امروزه باعث افتخار ایران شده است.

معرفی بهترین رستوران های تهران از کبابی تا ایتالیایی

برج میلاد

در این نماد مشهور شهر تهران مراکز گردشی و تفریحی بسیار زیادی وجود دارد. از جمله آن می‌توان به کافی‌شاپ، رستوران، مراکز خرید لوکس و منحصر به فرد، کنسرت‌های موسیقی و … اشاره کرد. از جمله ویژگی‌های مثبت برج میلاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس‌دهی بسیار عالی و دسترسی همگانی همه افراد به این امکانات
  • موقعیت مناسب این برج در یکی از بلندترین نقاط شهر تهران
  • زیر پا بودن تمام نقاط شهر و دارا بودن زیباترین منظره
  • دارای فضای کافی جهت توسعه بیشتر در آینده
  • دسترسی راحت به این برج به دلیل فاصله مناسب آن از فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن
  • موقعیت مکانی مناسب به دلیل دسترسی آن به اکثر محورهای شهری
  • دارای فضای سبز و سایر شرایط خوب محیطی
این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه لازم است درباره مرکز خرید سانا تهران بدانید!

تئاتر شهر

یکی از مشهورترین نمادهای شهر تهران تئاتر شهر است. بازدید از این مرکز فرهنگی حس نوستالژیکی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردار افخمی ساخته شده است. ایده اولیه تئاتر شهر برگرفته از برج طغرل در شهر ری است. این مرکز فرهنگی اکنون میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی و تئاتری در شهر تهران است و تمامی افراد از سراسر کشور برای برگزاری این مراسمات به تهران می‌آیند.

این مکان فرهنگی و مشهور شهر تهران در پارک دانشجو و چهار راه ولیعصر قرار گرفته است و دارای هفت تالار از جمله سالن اصلی، مرکز مطالعات قشقایی، پلاتو اجرا، تالار شماره دو، تالار کوچک، سالن سایه و سالن چهارسو است. البته در ابتدا تئاتر شهر فقط دارای یک سالن اصلی بود. اما به مرور زمان تالارهای دیگر به آن اضافه شد.

در برخی از زمان‌ها اجرای نمایشنامه‌خوانی توسط هنرمندان برگزار می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم که اگر علاقه به دیدن این نمایشنامه‌ها دارید، برای یکبار هم که شده، دیدن این اجراها را از دست ندهید. بعد از دیدن این اجراها می‌توانید لحظات خوشی را در کافه تریا این مجموعه از جمله کافه تریای سالن اصلی و کافه تریای سالن چارسو داشته باشید.

لیستی از کافه های لوکس تهران

بازار بزرگ تهران

اگر اهل خرید و بازار هستید، حتما از بازار بزرگ تهران به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران دیدن کنید. بسیاری از افراد به خصوص مغازه‌دارن صرفا برای خرید از این بازار بزرگ به شهر تهران می‌آیند. این بازار سنتی جزو یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران است که تمام نیاز شما را برای یک خرید ارزان و به صرفه به خوبی برآورده می‌کند.

یکی از ویژگی‌های خاص این بازار، بزرگی آن است. به طوری که طول این بازار به حدود ده کیلومتر می‌رسد. سراسر این بازار از کوچه‌ها و راه‌های تو در تو تشکیل شده است و هر صنفی در آن وجود دارد. از لوازم خانگی تا طلا و جواهر و پوشیدنی و هر آنچه که تصور می‌کنید می‌توانید از این بازار با قیمتی مناسب و با تعداد بالا خریداری کنید.

راهنمای بازدید از بازار بزرگ تهران را مطالعه کنید.

بازار بزرگ تهران

از دیگر ویژگی‌های خوب این بازار دسترسی راحت به آن است. چرا که بازار سنتی تهران در میدان امام خمینی و در مرکز شهر قرار گرفته است. علاوه بر این، در نزدیکی این بازار انواع وسایل همگانی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی نیز وجود دارد؛ بنابراین شما می‌توانید به تمام نقاط شهر دسترسی داشته باشید.

امامزاده صالح تهران

امام زاده صالح تهران جزو یکی از نمادهای شهر تهران است. این نماد مذهبی شهر تهران در میدان تجریش و در کنار بازار تجریش قرار دارد. اگرچه تهران امام‌زاده‌های بسیار زیادی دارد، اما امام‌زاده صالح به دلیل معماری زیبا و فضای دنج و آرام خود، از محبوبیت بسیار زیادی در بین تهرانی‌ها برخوردار است و جزو شناخته ‌شده ‌ترین امام‌زاده‌ها به حساب می‌آید.

اگر از استرس و اضطراب زندگی شهری خسته شده‌اید و می‌خواهید چند ساعتی در یک مکان باصفا و روحانی باشید، پیشنهاد می‌کمیم که حتما سری به امام‌زاده صالح بزنید و از صحن و سرای آن لذت ببرید. همچنین بعد از زیارت می‌توانید در بازار تجریش لحظات خوشی را داشته باشید.

دربند و درکه

اگر شما هم فکر می‌کنید که همه‌ جای تهران پر از ترافیک و شلوغی است، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. شمال تهران و روستاهای اطراف آن پر از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است که شما می‌توانید روزهای تعطیل خود را در دل طبیعت سپری کنید. از جمله جاذبه‌ های طبیعی تهران دربند و درکه است.

اگر می‌خواهید که پیاده‌روی در دل جنگل و رودخانه را تجربه کنید باید در میدان تجریش وارد خیابان دربند شوید. دربند و درکه به دلیل فضای طبیعی دلچسب و بی‌نظیر خود جزو یکی از نمادهای شهر تهران شناخته می‌شوند. این منطقه زیبا و منحصر به فرد جزو ییلاقات شمیرانات است و در غرب تهران قرار دارد.

در صورت رفتن به درکه می‌توانید از جاذبه‌های آن مانند آبشار بند عبدالله، آبشار جوزک، پلنگ چال، پلنگ جوزک، هفت چشمه، هفت حوض، جنگل و آبشار کارا و… دیدن کنید.

نمادهای شهر تهران

پارک ملت تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران، پارک‌های بسیار بزرگ و مشهوری دارد. اما یکی از معروف‌ترین پارک‌های تهران که هر شخصی آن را نماد این شهر می‌داند، پارک ملت است. این پارک با داشتن مساحتی بالغ بر ۳۴ هکتار جزو یکی از بزرگترین پارک‌های این شهر به حساب می‌آید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی کامل مرکز خرید گلبرگ به همراه آدرس

این پارک قدیمی در دوران پهلوی دوم در سال ۱۳۴۵ احداث شده است و به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی پایتخت به حساب می‌آید. در صورت تمایل به رفتن به این پارک زیبا می‌توانید از سایر جاذبه‌های این مجموعه مانند پردیس گالری، باغ وحش، مجمسه‌های مفاخر ایران، دریاچه مصنوعی، زمین بازی و … لذت ببرید.

فضای سرسبز و دلنشین این محیط یک روز خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد. این پارک با انواع درختان از جمله افرا، چنار، سرو، کاج، صنوبر، سپیدار، اقایا و … و گل‌های چند ساله و دائمی مانند شمعدانی، رعنا، کوکب و .. و انواع رزهای مینیاتوری، هفت رنگ، ساناز و … زیبایی پارک ملت را دوچندان کرده است.

بازدید از پارک ملت تهران

خیابان ولیعصر

همانند شانزلیزه پاریس، خیابان ولیعصر تهران نیز جزو یکی از نمادهای شهر تهران است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این خیابان فقط یک خیابان معمولی نیست. طول این خیابان ۱۸ کیلومتر است و از آن به عنوان بلندترین و طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه یاد می‌شود.

این خیابان از شمال تهران یعنی میدان تجریش تا جنوب تهران یعنی میدان راه‌آهن قرار گرفته است. بسیاری از اماکن معروف تهران مانند رستوران‌ها، پارک‌ها، مکان‌های تفریحی، سیاسی و فرهنگی در این خیابان واقع شده است. اگر گذرتان به این خیابان افتاده باشد، حتما درختان چنار سر به فلک کشیده‌ی آن را دیده‌اید که در دو طرف خیابان خودنمایی می‌کند.

خیابان ولیعصر

کاخ‌های تهران

یکی از جذابیت‌های شهر تهران، وجود کاخ‌ها و اقامتگاه‌های پادشاهان مختلف از خاندان قاجار تا پهلوی است. هر کدام از این کاخ‌ها سرگذشتی جالب و شنیدنی در دل خود دارد. امروزه دیگر این کاخ‌ها تبدیل به موزه شده است؛ بنابراین شما می‌توانید برای دیدن زیبایی‌های این کاخ‌ها از آن دیدن کنید. از جمله کاخ‌های شهر تهران می‌‌توان به کاخ‌ سعادت‌آباد، کاخ نیاوران، کاخ گلستان و موزه جواهرات اشاره کرد.

برای شناخت زیباترین کاخ های تهران برای گشت و گذار سری به سامانه سپنجا بزنید.

خیابان لاله‌زار

شاید شما هم بارها اسم شانزه لیزه تهران به گوشتان خورده باشد. یکی از نمادهای شهر تهران خیابان لاله‌زار است. این خیابان به دلیل داشتن سینماها، رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌هایش شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. در این خیابان حدود ۱۷ سالن سینما و هفت سالن تئاتر وجود دارد. یکی از فروشگاه‌های منحصر به فرد این خیابان، فروشگاه پیرایش است که به دلیل سبک اروپایی و فروش اجناس غربی شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است.

اگر اهل فیلم و سریال باشید، حتما این خیابان را در اکثر فیلم‌های تاریخی و قدیمی دیده‌اید و به عنوان نماد تهران قدیم است.

سردر دانشگاه تهران

یکی از نمادهای دانش و تحصیلات عالیه سردر دانشگاه تهران است. این مکان به قدری شهرت دارد که عکس این مکان بر روی اسکناس‌های ۵۰۰ ریالی قدیمی چاپ شده است. اگر به معماری این بنا دقت کنید متوجه تصویر کتاب و پرنده در حال پرواز خواهید شد. این نما به دلیل معماری منحصر به فرد خود شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است.

طراح این بنا شخصی به نام کورش فرزامی است که در مسابقه طراحی سر در دانشگاه، طرح او از بین هزاران طرح برگزیده شد.

شمس العماره

یکی از مشهورترین نمادهای شهر تهران شمس العماره است که از قدیم به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد. در تاریخچه این ساختمان مشهور آمده است که ناصرالدین شاه از طریق شمس العماره شهر تهران را تماشا می‌کرد. در واقع این مکان به عنوان برج میلاد عهد قاجار شناخته می‌شد.

شمس العماره

سخن نهایی

ما در این مقاله از سپنجا در رابطه با مکان‌هایی از تهران صحبت کردیم که اکنون به عنوان نماد تهران شناخته می‌شود. اگر شما هم تجربه رفتن به یکی از این مکان‌ها را دارید، می‌توانید زیر همین پست احساس خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر جای دیگری از تهران را به عنوان نماد این شهر می‌شناسید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را بیان کنید.

اگر نماد دیگری از تهران را می‌شناسید که جا مانده باشد، لطفا در کامنت برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا