جاهای دیدنی تهران

راهنمای بازدید از بازار بزرگ تهران

بازدید از بازار بزرگ تهران می‌تواند کمی سردرگم کننده باشد. زیرا این بازار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ایران است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. حتی به‌عنوان یک شهروند تهرانی، باید چندین بار برای پیدا کردن بخش دلخواه سوال کنید. در کل جای نگرانی نیست به هر حال، ما اینجا هستیم تا مسیری کاملاً هدایت شده را به شما ارائه دهیم. همراه سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

بازار بزرگ پایتخت کجاست؟

بازدید از بازار بزرگ تهران قطعا عالی به نظر می‌رسد. معماری سنتی آن، لذت بصری فوق العاده‌ای برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این بازار تاریخی همچنین تنها مرکز عمده فروشی تهران است. با این وجود، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید در اینجا خرید خرده فروشی انجام دهید. این مرکز خرید بزرگ تقریباً انواع محصولات را در سایر مغازه‌های اطراف تهران توزیع می‌کنند. علاوه بر این، برای کسانی که به قیمت‌های اقتصادی اهمیت می‌دهند، این بازار بهترین مکان برای خرید است.

به خاطر داشته باشید که این بازار بزرگ، بازارچه‌های کوچک جداگانه‌ای نیز دارد که هر کدام یک محصول پیش تولید می‌فروشند. بنابراین، باید بخش خاصی را که می‌خواهید از آن خرید کنید، پیدا کنید. همچنین بسیاری از رستوران‌های معروف با غذاهای غیر قابل باور ایرانی در اطراف وجود دارد.این بازار نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر تاریخی و معماری نیز، مرکز قابل توجهی از شهر است و مانند همه بازارهای ایران، با محیطی زیبا، تمام حواس انسان را به خود جذب می‌کند.

این بازار در بافت قدیمی شهر در جنوب تهران واقع شده است. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی مهم تهران مانند کاخ گلستان یا موزه ملی تهران در نزدیکی آن قرار دارند.  بنابراین، می‌توانید همه را در یک سفر یک روزه ببینید. این مجموعه عظیم به راهروهای زیادی به طول بیش از ۱۰ کیلومتر تقسیم می‌شود. بنابراین، گم شدن در اینجا بسیار آسان است، حتی برای افراد محلی! هر راهرو به نوع خاصی از کالا اختصاص دارد. بسته به سلیقه خود، این شانس را  خواهید داشت که موارد مورد علاقه خود را کشف کنید.

بازار بزرگ تهران کجاست

چگونه به بازار بزرگ تهران برویم؟

راحت‌ترین راه برای رسیدن به بازار بزرگ تهران مترو است. در ایستگاه پانزده خرداد (خط قرمز) توقف کنید و هر یک از خروجی‌ها شما را به جایی که باید می‌رساند. هنگامی که بیرون آمدید، با پیاده روی به سمت میدان سبزه میدان به جمعیت بپیوندید، جایی که ورودی اصلی منتهی به این سرزمین عجایب را خواهید یافت.

وقتی وارد شوید، چند صد متر اول همه سوغاتی فروشی است. در اینجا هر چیزی را از هر کجا پیدا خواهید کرد. تنوع بسیار زیادی از ترمه یزدی و چیزهای زیادی که حتماً در اصفهان پیدا خواهید کرد. چند مکان وجود دارد که به اعتقاد ما قطعا ارزش دیدن دارد: بخش فرش، حرم امام زاده زید، مسجد امام و کوچک‌ترین چایخانه تهران.

لیستی از کافه های لوکس تهران

درباره تاریخچه بازار تهران

با اینکه هیچ سند مشخصی از زمان ساخت این بازار در دست نیست اما تاریخ‌دانان به طور کلی ساخت و ساز بازار بزرگ تهران را به دوران قاجار (حدود ۳۰۰ سال پیش) نسبت می‌دهند. بنا بر سفرنامه‌ای که متعلق به توماس هربرت، مورخ و جهانگرد انگلیسی است، پایگاه بازار در زمانی که سقفی نداشت، متعلق به دوران صفویه است. این دوران، دورانی است پیش از قاجار.

تهران در زمان قاجار پایتخت ایران شد. آقا محمد خان، مؤسس این سلسله، بازار را با افزودن چندین کاروانسرا، حجره‌ها، ورودی‌ها و گذرگاه‌ها گسترش داد. بازار تهران در زمان فتحعلی شاه قاجار رسماً به بازار بزرگ تبدیل شد. ورودی اصلی به نام «بازار بزرگ» به دستور وی به بنا اضافه شد. همچنین دستور ساخت مسجد جامع تهران در این بازار را صادر کرد. این بازار شاهد تحولات بزرگ سیاسی و اقتصادی ایران بوده است. بر این اساس، در اوایل انقلاب مشروطیت ایران، این مغازه‌داران بازار بودند که مغازه‌های خود را بستند و در کنار مردم برای تغییرات آتی به پا خواستند.

تاریخچه بازار بزرگ تهران

معماری بازار

بازار بزرگ تهران معماری منحصر به فرد و پیچیده‌ای دارد. طاق‌های چشم نواز، راهروهایی به سبک هزارتویی و سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی در پشت بام‌ها به زیبایی آن افزوده است. همچنین مکان‌های قدیمی و جدید برای گذراندن وقت با دوستان در حین خرید و استراحت وجود دارد. مانند چایخانه‌های سنتی، زورخانه(ورزش سنتی ایرانی)، حمام‌های عمومی، مساجد و همچنین برخی بناهای مذهبی.

مناطق مختلفی به نام «بازارچه» یا بازارهای کوچک برای هر کالا در این بازار بزرگ وجود دارد. به عنوان مثال، یک منطقه خاص برای طلا، یا برای محصولات زیبایی و غیره تعیین شده است.

این مطلب را هم بخوانید
لیست مراکز خرید تهران

این بازار گسترده و پیچیده به عنوان یک ساخت و ساز سیستماتیک، بخش‌های مختلف مرتبط با هم را ارائه می‌دهد. چند بازار با ورودی‌های مختلف، از طریق راهروها و اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند. آنها یک ساختار معماری پیچیده با کلیت سنتی و ویژگی‌های مدرن ایجاد می‌کنند. هر بازار از یک خط اصلی(به طول ۱۰ کیلومتر) به نام راسته تشکیل شده است که در دو طرف آن مغازه‌ها را در خود جای داده است. خطوط اصلی بازار بزرگ تهران عبارتند از: بازار بزرگ، بازار امیر، بازار زید، حمام چال، حضرتی، نوروزخان، منوچهر خانی، فراش باشی و راسته کبابی‌ها.

لیست مراکز خرید تهران برای خرید کفش

معماری بازار تهران

سرا بخش دیگری از بازار است که حیاطی مسقف با حجره‌هایی به هم مرتبط در اطراف آن است. تیمچه دیگر قسمت مسقف است که برای فروش کالاهای تخصصی با تزیینات معماری شگفت انگیز طراحی شده است. به تقاطع‌های دو خط اصلی چهارسوق نیز می‌گویند که معماری متفاوتی را با تزیینات داخلی چشم نواز به نمایش می‌گذارد. کل بنا یک ساختمان هزارتویی قوسی آجری است که با گچ بری، آجرکاری تزئینی و پنجره‌های رنگارنگ تزئین شده است. مسیرهای پر پیچ و خم، گنبدها و طاق‌ها و سیستم تهویه مطبوع سنتی، همگی نمایانگر سبک معماری قدیمی ایرانی هستند.

خرید از بازار بزرگ

در بازار تهران به معنای واقعی کلمه همه چیز را می‌توانید پیدا کنید. در این بازار عمده‌فروش‌ها، خرده‌فروش‌ها، انبارها و کارگاه‌های زیادی وجود دارد که همگی آن را به مرکز اقتصادی شهر تبدیل کرده‌اند. اگرچه در حال حاضر بخش عمده‌ای از معاملات در شمال تهران انجام می‌شود، اما بازار بزرگ تهران به هیچ وجه اهمیت خود را از دست نداده است.

بازار تهران در واقع به عنوان محل بازرگانی، روزانه میزبان هزاران مشتری و بازدیدکننده است که در کنار داشتن غذاهای بازار تهران از خرید، گشت و گذار در کوچه‌های هزارتویی و تماشای فرش‌های زیبای ایرانی لذت می‌برند.

سرای مشیر خلوت

واقعاً هر چیزی که فکرش را بکنید می‌توانید در این بازار پیدا کنید اما باید بدانید که دقیقاً برای خرید هر محصول کجا بروید. در اینجا فهرستی از این مناطق آمده است تا به شما کمک کند به جایی که می‌خواهید برسید:

  • انواع آجیل را در بازارچهار سوق پیدا کنید.
  • انواع لباس زنانه را در بازار جعفری که یکی از شلوغ‌ترین جاهاست بخرید. شایان ذکر است که قیمت‌های این بازار تقریبا ۵۰ درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌های تهران است.
  • طلا، جواهرات و ساعت را از بازار زرگرها بخرید. این بازار مکان مناسبی است و در مقایسه با سایر طلافروشی‌ها اجرت کمتری دریافت می‌کنند.
  • لوازم خانگی مورد نیاز خود را از بازار حاجب الدوله بخرید که با تنوع محصولات و البته قیمت پایین شما را شگفت زده می‌کند!
  • برای خرید انواع محصولات زیبایی به کوچه مروی، بازار بزرگ تهران مراجعه کنید.
  • لوازم تحریر یا طراحی را از بازار بین الحرمین خریداری کنید. مارک‌های متمایز برای هر چیزی که ممکن است نیاز داشته باشید وجود دارد.
  • کیف مهمانی، کوله پشتی، کیف‌های ورزشی، کیف بچه‌ها، چمدان و کیف‌های دیگر را در مشیر خلوت پیدا کنید.

لیست مراکز خرید تهران برای خرید لوازم خانگی

مطالعه بیشتر:لیست مراکز خرید تهران برای خرید پوشاک

ساعت بازدید از بازار

برخلاف بازار تجریش که تا پاسی از شب باز است، ساعات کاری بازار بزرگ محدودتر است. بازار تهران به طور معمول از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ باز است، در حالی که این زمان تا ظهر پنجشنبه‌ها محدود است. بازار بزرگ جمعه‌ها و روزهای تعطیل تعطیل است.

شکم‌گردی در بازار

برخی از رستوران‌های معروف آماده پذیرایی از شما در بازار بزرگ هستند. در این رستوران‌ها می‌توانید طعم عالی غذاهای ایرانی به خصوص انواع کباب را بچشید. برخی از این رستوران‌ها حدود یک قرن قدمت دارند. نام معروف‌ترین آنها نایب، شمشیری، مسلم، حاج مرشد، شرف الاسلامی، جوان و… است. در مورد رستوران‌های بازار بزرگ تهران بیشتر بخوانید…

رستوران مسلم

رستوران فوق‌العاده شلوغ مسلم احتمالاً محبوب‌ترین مکان برای صرف غذا در کل بازار است. طبق گزارش‌ها، این رستوران به بیش از ۴۰۰۰ مشتری در روز خدمات ارائه می‌دهد. در چنین شرایطی ممکن است مجبور باشید سی دقیقه یا بیشتر منتظر بمانید تا به شما خدمات ارائه شود. رستوران مسلم در کنار ورودی اصلی پانزده خرداد واقع شده است و طیف بسیار خوبی از کباب‌ها را ارائه می‌دهد.

رستوران شرف الاسلامی

شرف‌الاسلامی که روبروی بخش جواهرات بازار قرار دارد، مورد علاقه گردشگران و بازاریان است. طیف وسیعی از غذاهای سنتی ایرانی در این رستوران ارائه می‌شود. می‌توانید از برنج و گوجه فرنگی کبابی به همراه خورش یا کباب دلخواهتان لذت ببرید. دکور ساده و جریان تقریباً ثابت مشتریان آن گواه این واقعیت است که غذاهای اینجا واقعاً خوب هستند.

فضای داخلی شرف‌الاسلامی سبک قدیمی خود را حفظ کرده است. کاشی‌های آبی میناکاری شده و پارچ‌‌های آب استیل یادآور خوبی از رستوران‌های قدیمی تهران هستند. این یکی از بهترین رستوران‌های بازار بزرگ تهران است. وقتی برای ناهار به این رستوران می‌روید، احتمالاً با صف طولانی مردم روبرو می‌شوید که حتی ممکن است شما را از انتخاب خود پشیمان کند. اما نگران نباشید، خدمات حرفه‌ای سریع این رستوران شما را برای مدت طولانی منتظر نمی‌گذارد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین رستوران های موسیقی زنده تهران برای یک روز عالی

مطالب بیشتر:معرفی بهترین رستوران های تهران از کبابی تا ایتالیایی

رستوران شرف الاسلامی

رستوران سنتی خیام

به سمت پایین خیابان خیام، درست در جنوب ایستگاه مترو خیام بروید، رستوران سنتی خیام را راحت‌تر از اکثر غذاخوری‌های منطقه بازار پیدا می‌کنید. درست روبه‌روی مسجد امامزاده سید نصرالدین قرار دارد. این رستوران به سبک سنتی که دارد خود بخشی بازسازی‌شده ۳۰۰ ساله و قدیمی مسجد است و حس تاریخی ملموسی به انسان منتقل می‌کند. کاشی‌کاری‌های پرآذین و سقف‌های گنبدی شکل هنگام صرف غذا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خیام گرانتر از اکثر رستوران‌های این منطقه است، اما می‌توانید بعد از صرف غذا با چای و قلیان نیز استراحت کنید.

بهترین بستنی فروشی های تهران + معرفی بهترین بستنی های سنتی

محل اقامت در نزدیکی بازار تهران

از آنجایی که بازار بزرگ تهران در مرکز شهر تهران واقع شده است، اقامتگاه‌های زیادی در نزدیکی آن وجود دارد. بنابراین اگر ساکن تهران نیستید، لازم نیست نگران مکانی باشید که می‌خواهید در آن بمانید. هتل امیرکبیر(۲ ستاره)، هتل اخوت(۱ ستاره)، هتل زیبا(۲ ستاره)، هتل فارس(۲ ستاره)، هتل ثامن (۱ ستاره)، هتل بزرگ فردوسی(۴ -ستاره)، هتل شیراز(۳ ستاره)، هتل خیام(۱ ستاره)، هتل گلستان(۲ ستاره)، هتل آرمان (۲ ستاره)، و هتل آسیا (۱ ستاره) بهترین هتل‌های نزدیک بازار تهران هستند. با خیال راحت برای هر هتلی که مناسب می‌دانید، رزرو آنلاین انجام دهید.

اقامتگاه

دیدنی‌های اطراف بازار

اگر قصد دارید به این بازار بزرگ در تهران بروید و خریدهای خود را انجام دهید، حتماً بازدید از جاذبه‌های نزدیک آن را در برنامه خود بگنجانید و روز خود را به یک گشت و گذار کامل تبدیل کنید. برخی از جاهای دیدنی اطراف بازار تهران شامل:

مطالب بیشتر:بازدید از بهترین بازارهای سنتی ایران

کاخ گلستان

کاخ گلستان به عنوان یک عمارت سلطنتی محصور شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، الماس گرانبهایی است که در قلب استان تهران می‌درخشد. این کاخ یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر است و توجه همه بازدیدکنندگان تهران را به زیبایی و شکوه خود جلب می‌کند. این بنا که یکی از بهترین جاهای دیدنی نزدیک بازار بزرگ تهران است شامل باغ‌ها، بناهای سلطنتی و مجموعه‌ای از صنایع دستی ایرانی و هدایای اروپایی قرن هجدهم و نوزدهم است.

زیباترین کاخ های تهران برای گشت و گذار

موزه مقدم

موزه مقدم خانه‌ای تاریخی و قیمتی در تهران است که برای تورهای ایرانگردی ارزش دیدن دارد. این موزه در قلب یکی از شلوغ‌ترین خیابان های تهران واقع شده است. با این حال، محیطی آرام با اشیای بسیار زیبا دارد که باعث می‌شود گردشگران احساس راحتی کنند. باغ زیبای کوچکی با چندین حوض فیروزه‌ای و درختان رنگارنگ فراوان مانند انار و سرو، ساختمان اصلی و مناطق اطراف آن را در بر گرفته است. یک کافه دنج در باغ نیز این فرصت را به شما می‌دهد که در حین لذت بردن از منظره دیدنی موزه، یک جرعه آب یا قهوه بنوشید.

موزه مقدم به عنوان یکی از گرانبهاترین موزه‌های ایران شناخته می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در آن اشیاء گرانبهایی مانند سنگ‌های قیمتی، منسوجات، نقاشی‌ها، قطعات مبلمان و اشیای ماقبل تاریخ را در قسمت‌های مختلف پیدا کنند. کاشی‌کاری‌های ایرانی که بسیاری از داستان‌های ایرانی را روایت می‌کنند نیز در هر گوشه چشم‌ها را به خود جلب می‌کنند.

موزه مقدم

امامزاده زید

امامزاده زید که در خود بازار بزرگ تهران قرار دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این بازار است. این مکان محل دفن یکی از نوادگان امام زین العابدین است و تاریخ ساخت آن به دوران صفوی بر می‌گردد.

آرامگاه لطفعلی خان زند

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم این بازار که در جوار آرامگاه امامزاده زید قرار دارد، آرامگاه لطفعلی خان زند است. لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسله زندیه بود که در جنگ با آقا محمد خان و به دستور او به قتل رسید.

چایخانه حاج علی درویش

چایخانه حاج علی درویش با قدمت بالای خود، کوچک‌ترین چایخانه جهان در بازار تهران است. این چایخانه در راسته بازار طلا و جواهرات(بازار زرگرها)، جنب مسجد عبدالله خان واقع شده است و به عنوان میراث ملی ثبت شده است. محیط زیبای این چایخانه واقعاً بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا به معرفی بازار برزگ تهران پرداختیم. همانطور که قبلا ذکر شد، بازار بزرگ تهران یک بازار محلی بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است. تقریباً هر چیزی را می‌توانید در اینجا پیدا کنید، از مواد و ادویه‌های ایرانی گرفته تا لباس، طلا و صنایع دستی. علاوه بر فروشگاه‌ها، مساجد، مهمان‌خانه‌ها و رستوران‌ها نیز در این مجموعه قرار دارند.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا