جاهای دیدنی ایران

معرفی مهم‌ترین بنادر ایران

بنادر ایران از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور هستند و با زیبایی‌های وصف ناپذیر خود، در تمام فصول آماده پذیرایی از  مسافران داخلی و خارجی هستند. برخی از آنها در شمال و برخی دیگر در جنوب ایران واقع شده‌اند. بنادر شمال کشور در تمام طول سال، مورد توجه هموطنان ایرانی به ویژه پایتخت‌نشینان هستند زیرا فاصله زیادی تا تهران ندارند و البته از خصوصیات کم‌نظیری هم برخوردارند. در این مقاله از سپنجا، پرجاذبه ترین و مهم ترین بنادر ایران را خواهید شناخت. در صورت تمایل همراهمان بمانید و از این فرصت طلایی بهره مند شوید.

آشنایی با بنادر ایران

اگر به دنبال مقصدی هستند که به دریا نزدیک باشد، شهرهای بندری ایران می‌توانند به این نیاز شما پاسخ مثبت بدهند. تعداد این بنادر کم نیست و در حال حاضر هر کدام کاربری مخصوص به خود را دارند. بنادر مهم کشور به شرح زیر است:

بندر عباس

بندرعباس یکی از زیباترین و مهم‌ترین بنادر ایران ، در جنوب کشور واقع شده است و به نوعی دروازه سایر ملل به حساب می‌آید. صنایع دستی، هنرهای محلی، غذاهای دریایی ویژه، موسیقی و همینطور آوازهای محلی از ویژگی‌های اصلی فرهنگ این شهر است. در واقع صنعت هنر و صنایع دستی بخش مهمی از اقتصاد بندر عباس را پوشش داده است که گردش مالی سالانه حدود ۲ میلیون دلار و صادرات نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار و همچنین ایجاد ۸۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در حوزه‌های مختلف را در بر دارد.

بندرعباس از ۴ بخش به نام‌های «مرکزی»، «تخت»، «قلعه قاضی»، ۴ شهر و ۱۱ دهستان تشکیل شده است. بندرعباس شهری در حال توسعه و یکی از مهم‌ترین مراکز استراتژیک و تجاری ایران و جهان است که با موقعیت جغرافیایی مناسب از موقعیت ممتاز اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است. این شهر علاوه صانیع دستی زیبا، دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعت خاص، مناطق گرمسیری و ساحلی با ارزش است.

جاهای دیدنی بندر عباس

بندرعباس یکی از شهرهای بندری در جنوب ایران است. این بندر جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و مسافران برای بازدید از این جاذبه‌ها و شگفتی‌ها به این بندر سفر می‌کنند. یکی از این جاذبه‌ها مسجد جامع اهل سنت یا مسجد جامع دلگشا است که قدمتی ۲۵۰ ساله دارد. این مسجد با وسعت ۴۹۰۰ مترمربع از بزرگ‌ترین مسجدهای بندرعباس به شمار می‌رود. طرح ساختمانی آن از معماری اسلامی الهام گرفته  که امروزه به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.

حمام گله داری  از دیگر جاذبه های با قدمت بندرعباس است که امروزه به موزه تبدیل شده و گردشگران زیادی از این حمام قدیمی دیدن می‌کنند. این حمام مثل حمام‌های عمومی دیگر از گرمخانه، سربینه و خزینه تشکیل شده و در بالای آن گنبدهای کوچک و بزرگ دیده می‌شود. حمام گله‌داری در بلوار ساحلی و در کناره شهر خلیج فارس واقع شده است.

معبد هندوها در بندر عباس یا بت گوران جزء یکی از بناهای تاریخی در شهر بندرعباس است. معبد هندوها در زمان حکومت محمد حسن خان اسعدالملک در سال ۱۲۱۰ هجری قمری به وسیله بازرگانان و تاجران هندی بنا شده است. این معبد را می‌توان عامل ارتباط بین ایران و هند دانست که از سال ۱۳۰۰ به مدت ۴۴ سال در این معبد به تجارت می‌پرداختند. معماری این معبد شبیه به پرستشگاه‌های هندی است.

چشمه آب گرم گنو در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۳۴ کیلومتری از شهر بندر عباس قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه نسبت به خود بندرعباس معتدل‌تر است؛ اما با وجود آب گرم، هوا بسیار رطوبت دارد و همین امر باعث شده تا حیوانات و جانوران کمتری در آنجا زندگی کنند. در پارک ساحلی سورو در بندرعباس می‌توانید لحظات دلچسبی را سپری کنید. این پارک با امکاناتی مثل میز و نیمکت، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌ها و همچنین وسایل بازی کودکان باعث شده تا به یک مکان گردشگری تبدیل شود.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این بندر می‌توان به فرودگاه بین المللی بندرعباس، امامزاده سید مظفر(ع)، عمارت کلاه فرنگی، قلعه فین، حمام بزرگ، غار خرسین، آبشار تزرج، بازار قدیم بندر عباس، بازار ماهی فروشان، بازار لاری‌ها و اوزی‌ها، موزه مردم شناسی خلیج فارس، موزه آب بندر عباس، آب انبارهای برکه باران اشاره کرد.

بندرعباس

بندر چابهار، از مهم‌ترین بنادر ایران

بندر چابهار که در مجاورت خلیج عمان و اقیانوس هند واقع شده است، یکی از هفت منطقه آزاد تجاری ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور است. مجاورت این منطقه آزاد با دریا و منطقه استوایی سرطان و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره هند و بادهای گرمسیری باعث ایجاد آب و هوای معتدل گرمسیری با رطوبت نسبی شده است. این منطقه در زمستان گرم‌ترین نقطه کشور و در تابستان سردترین بندر جنوبی ایران است. به طور کلی آب و هوای چابهار در چهار فصل سال کم‌ترین تغییر را دارد و تنها در دو ماه از سال(اردیبهشت و خرداد) رطوبت هوا افزایش می‌یابد.

اکثریت مردم چابهار بلوچ هستند و به زبان‌های بلوچی و جدگالی صحبت می‌کنند. مردم چابهار در تمامی اعیاد و مجالس عزاداری آیین‌های خاص خود را انجام می‌دهند. مردم این بندر از بنادر ایران ،موسیقی زیبایی دارند که برای هر ایرانی آشناست. ترانه‌های محلی بلوچ بیشتر در عروسی‌ها به ویژه عید سعید فطر خوانده می‌شوند. آوازهای محلی سیستان بیانگر زندگی مادی و معنوی مردم این دیار است. بیشتر این آهنگ‌ها ارتباط مستقیمی با محیط طبیعی، سبک زندگی و اعتقادات مذهبی مردم منطقه دارد.

بندر چابهار خود یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است و با دیدنی‌های زیبا از جمله کوه‌های مریخی، تالاب لیپار، خلیج گوادر، آتشفشان گل و سواحل دریای عمان هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین به دلیل موقعیت منطقه آزاد تجاری آن از اهمیت تجاری برخوردار است. در ساحل این بندر یکی از زیباترین غروب‌ها و طلوع های خورشید را خواهید دید و صخره‌های ساحلی کنده کاری شده آن منظره‌ای دیدنی را به شما هدیه می‌دهد.

جاهای دیدنی بندر چابهار

بندر چابهار در استان سیستان بلوچستان و در ساحل دریای عمان قرار گرفته است که تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. علت انتخاب نام چابهار برای این بندر به این خاطر است که در چهار فصل سال، هوایی بهاری و دلچسب دارد و گردشگران می‌توانند در هر زمان از سال برای دیدن زیبایی‌های این بندر عازم سفر شوند.

آرامگاه سید غلام رسول یکی از زیارتگاه‌های مسلمانان ایران و هند بوده که قدمتی ۴۵۶ ساله دارد؛ این آرامگاه در سال ۱۳۵۶ به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. جاذبه‌ای دیگر که خیلی از مردم از آن وحشت دارند گورستان جن تیس است. این گورستان به قبرستان جن‌ها معروف شده است؛ زیرا با صداهای عجیب و غریبی که از غروب آفتاب و نیمه‌های شب به گوش اهالی روستای تیس می‌رسد و همچنین وجود گورهای بزرگ و کوچکی که در دل صخره‌ها است به وجود جن در این قبرستان پی برده‌اند.

ساحل صخره‌ای چابهار یک مجموعه تفریحی و گردشگری است که با قدم زدن در ساحل و دیدن موج‌های خروشان آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد. سالیان سال طول می‌کشد تا با روی هم قرار گرفتن لایه‌های رسوبی، ساحل‌های صخره‌ای تشکیل شوند و در نظر داشته باشید که شنا در این ساحل توصیه نمی‌شود و خطرناک است. از کوه‌های مریخی یا کوه‌های مینیاتوری بازدید زیادی صورت نگرفته و حتی به عنوان یک اثر هم به ثبت نرسیده است. این کوه‌ها در کنار دریاچه لیپار صحنه‌ای تماشایی را خلق کرده است.

جنگل حرا یکی دیگر از جاذبه‌های چابهار است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر چابهار قرار دارد. البته در بیشتر بخش‌های این بندر جنگل‌های انبوه حرا را مشاهده خواهید کرد؛ زیرا درختچه‌های این جنگل با آب شور و در مناطق گرمسیری رشد می‌کنند. قلعه پرتقالی‌ها در زمان حکومت صفویان بنا شده است که امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های چابهار به شمار می‌رود. پلاژ ساحلی تیس نیز از زیبایی‌ها و شگفتی‌های دیگر این بندر است.

بندر خرمشهر

بندر خرمشهر در شمال غربی خلیج فارس در خط ساحلی جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران در قلب منطقه آزاد صنعتی و تجاری اروند واقع شده است. این بندر از بنادر ایران دارای مرزهای مشترک با کشور عراق است و به عنوان مرکز ملی تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس شناخته می‌شود می‌شود. این بندر کم‌ترین فاصله دریایی را تا عراق و کویت دارد و از طریق ۱۸ اسکله، ظرفیت ۳.۸ میلیون تن محموله کانتینری و عمومی را دارد. زیرساخت‌های توسعه‌یافته برای جابجایی مسافر در بندر خرمشهر فرصت و مزیت سرمایه‌گذاری قابل توجهی را برای مشارکت بخش خصوصی در آینده فراهم کرده است.

جاهای دیدنی بندر خرمشهر

یکی از بنادر ایران بندر خرمشهر است که در زمان جنگ توسط دشمنان اشغال شده بود و با پیروزی انقلاب اسلامی از دست دشمن آزاد شد. این بندر جاهای دیدنی زیادی دارد، مخصوصا از دوران جنگ. برای ارتباط بین کارون و بهمن شیر از پل شهید جهان آرا استفاده می‌شود؛ این پل برای مرمت‌سازی پل قدیمی احداث شد به همین جهت به آن پل دوم نیز می‌گویند.

کنزالمال یکی از مراکز خرید بندر بوشهر است که قبلا به بازار چینی‌ها مشهور شده بود. این بازار با تنوع کالاها و قیمت‌های مناسب مورد توجه مسافران قرار گرفته است. بازار سیف نیز یکی دیگر از بازارهای خرمشهر است. جزیره مینو (صلبوخ) در استان خوزستان واقع شده و در اطراف آن خرمشهر و آبادان قرار دارد. وجود نخل‌های خرما و پرندگان دریایی مهاجر، شگفتی‌های این جزیره را چندین برابر کرده است.

موزه جنگ در خرمشهر  و در کنار پل جهان آرا قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۰۹ بنا شده است که در ابتدا ساختمان این موزه، شرکت نفت بود و مدتی هم نیروهای عراقی برای دیدبانی از آن استفاده می‌کردند. یکی از بناهای تاریخی خرمشهر که توسط شیخ غزل در سال ۱۹۱۷ بنا شده، قصر فیلیه است. این قصر به دوران قاجار برمی‌گردد که در آن دوران قصری باشکوه و زیبا بوده است.

تالاب ناصری در سال ۱۳۷۸ برای تخلیه آب‌های کشاورزی ایجاد شد. این تالاب در شمال خرمشهر واقع شده است و امروزه پرندگان زیادی در این تالاب زندگی می‌کنند. مسجد ولیعصر یکی از جاذبه‌های دیدنی و بناهای تاریخی خرمشهر از زمان پهلوی است که به عنوان آثار میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسید. این مسجد در جاده شلمچه و نزدیک به روستای خین قرار گرفته است.

اروند صغیر رودی است که از مینوشهر گذر می‌کند و وجود کشتی بزرگی که در زمان جنگ در اروند صغیر باقی مانده باعث جذب گردشگران بسیاری شده است. ساختمان هلال احمر یکی از بناهای قدیمی در دوران قاجار است که در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسیده است. این ساختمان طوری طراحی شده که در اوج گرما هوای داخل ساختمان خنک خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
کلیبر کجاست؟

برای اجاره سوئیت در خرمشهر روی لینک کلیک کنید.

بندر آبادان

شهرستان آبادان در جنوب غربی استان خوزستان و در ارتفاع دو متری از سطح دریا واقع شده است. آبادان شبه جزیره‌ای است که توسط رودخانه بهمنشیر، اروند رود و خلیج فارس محصور شده و به مرز ایران و عراق و چند شهر نیز متصل است. این شهر دارای هوای گرم و مرطوب است. شهرستان آبادان دارای دو بخش «اروندکنار» و «مرکزی»، سه شهرستان «اروندکنار»، «آبادان» و «چوبده» و شش روستا است.

آبادان یکی از برجسته‌ترین بنادر ایران و شهرهای استان خوزستان پس از اهواز است. این شهر قبل از حمله عراق به ایران یکی از زیباترین و خاطره انگیزترین شهرهای ایران به شمار می‌رفت. در طول جنگ ۸ ساله ایران و عراق، آبادان مورد حمله دشمن قرار گرفت که منجر به کشتار جمعی شد.

نیازی به گفتن نیست که ساخت صنایع دستی خیره کننده یکی از بخش‌های اصلی زندگی مردم محلی آبادان است. جاروهای بافته شده با برگ درختان خرما، حصیر بافی، ساخت وسایل تزیینی از صدف، قالی بافی، گلیم بافی، سفال را می‌توان به عنوان صنایع دستی این بندر نام برد. خرما، ادویه، ماهی و میگو از مهم‌ترین سوغات این شهرستان است. زبان اکثر مردم آبادان فارسی است و زبان‌های عربی و لری نیز در این منطقه رایج است. مردم آبادان بیشتر مسلمان و شیعه هستند.

جاهای دیدنی بندر آبادان

بندر آبادان در استان خوزستان است و همواره به دلیل وجود پالایشگاه‌های نفتی و نزدیک عراق بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گردشگران کمتری از این بندر دیدن می‌کنند و این بیشتر بخاطر این است که خیلی از افراد از جاذبه‌ها و شگفتی‌های این بندر ناآگاهند. مسجد رنگونی‌ها یکی از این جاذبه‌هاست که با درخواست مسلمانان سنی در سال ۱۳۰۰ در نزدیکی مرز عراق احداث شد. معماری این بنا از معماری ساختمان‌های هندی الهام گرفته شده است. اولین پل در منطقه‌ی خشک در دنیا پل کابلی امام رضا است. این پل ۲۶ متر از زمین فاصله دارد و دارای طول ۲۲۵ متر و عرض ۱۷ متر است.

بازار ته لنجی یکی از بهترین بازارهای خرید در آبادان است. هر گونه کالایی اعم از پوشاک، خوراک، لوازم خانگی و بهداشتی در این بازار موجود است. موسیقی‌های سنتی نیز از این بازار به گوش خریداران می‌رسد. بازار دیگر، بازار کویتی‌ها یکی از معروف‌ترین بازارهای آبادان حتی در دوران قبل از انقلاب است. کالاها و اجناس این بازار به علت اصل و مارک بودن آن‌ها فوق‌العاده گران است.

زیارتگاه سید عباس یکی از اماکن مذهبی آبادان است که یکی از سادات آبادان بوده و در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی فوت کرده است. رود کارون از خرمشهر که رد می‌کند به دو بخش تقسیم می‌شود که رودخانه بهمنشیر یک بخشی از رود کارون است که به خلیج فارس می‌ریزد و دیگری به سمت اروند رود می‌رود. رودخانه بهمنشیر با عمق ۴ متر در استان خوزستان قرار گرفته است.

موزه آبادان از آثار تاریخی دوران قاجاریه و حتی هنرمندی‌های مردم آن دوران است. ۶۳۰ اثر تاریخی در این موزه وجود دارد که تمامی این آثار ارزشمند هستند و باید از آن‌ها حفاظت و نگهداری کرد. پالایشگاه نفت آبادان توسط شرکت ایران و انگلیس در سال ۱۲۹۱ تأسیس شد.  این منطقه از لحاظ موقعیت خاص و دسترسی به آب فراوان برای احداث و تأسیس این پالایشگاه محل بسیار مناسبی در نظر گرفته شد.

بندر آبادان

بندر سیراف

بندر تاریخی سیراف در شهرستان کنگان استان بوشهر قرار دارد. این بندر از زیباترین بنادر ایران ، جاذبه‌ای خیره کننده در جنوب ایران است. در این بندر، آثار باستانی و جاذبه‌هایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوران باستان بازمی‌گردد. امروزه هزاران گردشگر ایرانی و افراد دیگر از سراسر جهان برای بازدید از این بندر تاریخی به بوشهر سفر می‌کنند.

مطالعات باستان شناسی انجام شده در این شهر تاریخی نشان می‌دهد که این بندر اولین بار در دوران ساسانیان تأسیس شده است. بندر سیراف در سده‌های نهم و دهم، یکی از معروف‌ترین بنادر منطقه خلیج فارس بوده است. این بندر در آن زمان با نام سیراب نیز شناخته می‌شد.

بندر سیراف از نظر جغرافیایی بین شهر کنگان و بندر عسلویه قرار دارد. با قدم زدن در این بندر تاریخی و بازدید از بناهای تاریخی آن متوجه بقایای بناهای باستانی می‌شوید. بدیهی است که جزر و مد آب دریا بسیاری از این آثار را ویران، فرسایش و زیر آب برده است. چشم انداز مناظر طبیعی در بندر سیراف کاملا چشمگیر و استثنایی است. هنوز مناطق دست نخورده‌ای در این منطقه وجود دارد. مناظر برخی از بناهای تاریخی شهر از جذاب‌ترین نمونه‌های معماری در جهان است.

جاهای دیدنی بندر سیراف

بندر سیراف در فاصله ۲۴۰ کیلومتری بندر بوشهر قرار گرفته است. بندر سیراف در گذشته یکی از بنادر پر اهمیت ایران بوده است؛ اما امروزه مثل قبل فعالیت و پیشرفتی نداشته است. این بندر از لحاظ کم بودن فاصله‌اش از دریا تا کوه‌ها بسیار معدود است؛ اما با این وجود باز هم  گردشگران زیادی به این بندر سفر می‌کنند و از جاذبه‌ها و شگفتی‌های این بندر دیدن می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های سیراف، قبرستان صخره‌ای است. گورستان صخره‌ای سیراف که به آن قبرستان تمدن‌ها نیز می‌گویند، یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز شیراز است. این قبرستان تاریخی، واقع در دره لیرودی شیلو با زلزله‌های شدیدی که صورت گرفته باز هم همچنان باقیست. این گورستان به دوران زرتشتیان برمی‌گردد؛ زیرا آنها مردگاه خود را در فضای باز می‌گذاشتند تا تجزیه شده و یا خوراک لاشخورها شوند.

قلعه نصوری یا عمارت شیخ جبار نصوری روی تپه‌ای مشرف به دریا و در شهرستان کنکان در بندر سیراف قرار دارد. این عمارت بسیار بزرگ در زمان قاجاریه بنا گردیده است، یعنی قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. گور سیبویه نیز در دره لیل و غرب بندر طاهری واقع شده که قبر استاد سیبویه و همچنین نوراوین برادر سیبویه است که این‌ افراد از علمای اهل تسنن بودند.

مسجد امام حسن بصری بر روی تپه‌ای که مربوط به دوره ساسانیان بوده است قرار گرفته که از آنجا دید کاملی به گلزار شهدا دارید. قدمت این مسجد به دوران ایلخانی‌ها برمی‌گردد که بعد از رخداد زلزله‌ در این مکان باعث مرمت سازی این مسجد شد و تغییراتی اساسی در ظاهر این مسجد به وجود آمد. آبگیر دره لیر یکی دیگر از آثار ملی ایران است که در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده است. این آبگیر یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران بعد از اسلام است.

آرامگاه قطب الدین شیرازی هم در این بندر واقع شده است. قطب الدین شیرازی یکی از علمای بزرگ ایران در حوزه‌های علوم و فلسفه و حتی پزشکی نقش مهمی داشته است. این عالم بزرگوار در قرن هفتم می‌زیست. بنای مسجد جامع سیراف یکی از بناهای تاریخی در قرن ۲ هجری قمری و مربوط به صدر اسلام است که امروزه به دلایل مختلفی فرسوده شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است.

بندر انزلی

انزلی یکی از مهم‌ترین بنادر ایران در کنار دریای خزر قرار دارد و یکی از شهرهای اصلی استان گیلان است. دقیق‌تر که بگوییم این بندر، در ۴۰ کیلومتری رشت مرکز استان گیلان و در کنار ساحل دریای خزر واقع شده است. انزلی اولین و بزرگ‌ترین بندر جنوبی دریای خزر است، به همین دلیل این شهر از اهمیت بالایی برای استان برخوردار است.

جمعیت انزلی در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۰۱۶ نفر بوده است و مساحت آن حدود ۲۹۹ کیلومتر مربع است. این بندر در منطقه‌ای کم ارتفاع واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶ متر است. این شهر یکی از پرباران‌ترین مناطق ایران است.

بنادر ایران

بندر انزلی همچنین یکی از مجهزترین و مدرن‌ترین بنادر حاشیه جنوبی دریای خزر است که با قرار گرفتن در منطقه آزاد امکانات ویژه‌ای را برای بازرگانان و سرمایه گذاران فراهم می‌کند. این بندر در حال حاضر یکی از بنادر اصلی دریای خزر است.

مردم در اینجا پیرو شیعه هستند، اما اقلیت‌های دیگری مانند مسیحیان نیز در اینجا در انزلی زندگی می‌کنند. در این بندر از بنادر ایران بیشتر مردم به گویش گیلکی صحبت می‌کنند و بقیه آذری هستند. محبوب‌ترین مشاغل سنتی در این شهر ماهیگیری و کشاورزی به ویژه کاشت برنج است. ساحل دریا و تالاب انزلی از جاذبه‌های قابل توجه این شهر هستند. تعداد زیادی لاله و نیلوفر تالاب در آنجا وجود دارد که ظاهر تالاب را بسیار جذاب کرده است.

از دیگر جاذبه‌های شهر انزلی می‌توان به برج ساعت، پل انزلی و پل غازیان و کاخ میان پشته اشاره کرد که امروزه به موزه نظامی تبدیل شده است. گورستان لهستانی همچنین یادبود جنگ جهانی دوم و محل دفن مهاجران لهستانی است که پس از حمله نازی‌ها به کشورشان از لهستان فرار کرده و به ایران آمده‌اند. بلوار ساحلی یا باغ ساحلی یکی دیگر از جاذبه‌های شهر مشرف به دریای خزر و پورتال‌های شهر است.

جاهای دیدنی بندر انزلی       

 بندر انزلی در شمال کشور واقع شده و غنی از زیبایی‌های بسیاری است. یکی از این زیبایی‌ها تالاب انزلی واقع شده در در استان گیلان از مهم ترین تالاب‌های بندر انزلی در دریای کاسپین با قدمتی ۱۵ هزار ساله است. این تالاب با وجود نیزارها، قایق‌ها و پرندگان دریایی که در آسمان این تالاب پرواز می‌کنند، صحنه‌ای خارق‌العاده‌ای را خلق می‌کند. این بندر از شمال به شهر انزلی، از جنوب به صومعه سرا، از شرق به پیر بازار و از غرب به رشت محدود می‌شود.

آکواریوم انزلی با وجود آبزیان مختلف از قاره‌های دنیا، سینماهای چند بعدی و کلی امکانات رفاهی و تفریحی، گردشگران زیادی را به سمت خود روانه کرده است. این آکواریوم یکی از بزر‌گ‌ترین آکواریوم‌ها در ایران به شمار می‌آید که طول تونل آکواریوم به ۴۰ متر می‌رسد و حدود ۳ میلیون آب حجم می‌گیرد. یکی از اماکن مذهبی و قدیمی در بندر انزلی بقعه بی بی حوریه است که در مسیر رشت در روستای شالور قرار دارد.

کلبه وحشت در بندر انزلی، جنگل هفت دغنان و در مرکز ضیابر و روستای بهمبر قرار گرفته است. هفت دغنان یک روستایی است که از سمت غرب به صومعه سرا خواهید رسید. به گفته برخی از افراد شب‌ها صداهای بسیار وحشتناکی به گوش می‌رسد و می‌گویند که نباید در این منطقه بمانید. حافظیه بندرانزلی یکی دیگر از جاذبه‌های بندر انزلی در استان گیلان است که به عنوان یکی از آثار به جای مانده از گذشته با شماره ۱۵۱۳ به ثبت رسیده است.

یکی از بزرگ‌ترین باغ شهرهای ایران، دهکده ساحلی بندر انزلی است که میان محله شالیور و بی بی حوریه قراردارد. این دهکده امکانات رفاهی و گردشگری بسیاری را داراست و مردم این منطقه برای سرسبزی و فضاهای سبزی که دارند اهمیت زیادی قائل هستند. برای خرید کردن هم می‌توانید سری به بازارهای این بندر بزنید؛ مثل بازار کاسپین، مجتمع تجاری ستاره شمال و بازار گیلار که این‌ها فقط چند نمونه از مراکز خرید این بندر بودند. کاخ موزه نظامی انزلی، پل غازیان و برج ساعت نیز از دیگر زیبایی‌های این بندر هستند.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله شیراز تا بندر گناوه چقدر است؟

بندر گز

بندرگز از توابع شمال استان گلستان و شهرستان بندرگز مرکز آن است. این بندر از بنادر ایران کوچک‌ترین شهرستان استان گلستان است. این شهرستان به دلیل مجاورت با دریای خزر و قرار گرفتن در کنار اتوبان تهران – مشهد و همچنین دارا بودن بناها و آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند و جاذبه‌های طبیعی متنوع و زیبا، یکی از مراکز عمده گردشگری استان گلستان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی بندر گز

بندر گز به عنوان یکی از بنادر ایران در شمال کشور و در غرب استان گلستان واقع شده است. این بندر با مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. یکی از این جاذبه‌ها آبشار چلم ریز است که در نزدیکی روستای استون آباد قرار دارد. برای دیدن آبشار چلم ریز باید از مهارت سنگ نوردی و کوهنوردی بهره‌مند و از تجهیزات لازم برخوردار باشید. ساحل نوکنده و جنگل نرگسی هم یکی از جاذبه‌های این بندر به شمار می‌رود.

پارک جنگلی باغو از جاذبه‌های بندر گز است که از خود بندر تا این پارک حدود ۱۳ کیلومتر راه است. این پارک جنگلی یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری برای مسافران با تمام امکانات مثل سرویس‌ بهداشتی، آب شرب و… است. جنگل‌های جهان مورا در ادامه رشته کوه‌های البرز قرار دارند. در این جنگل‌ها انواع گونه‌های درختی و گیاهان خاص روییده است و مسافران با دیدن سرسبزی‌ها و هوای مطبوع این جنگل‌ها به تماشای آن می‌پردازند و لذت می‌برند.

بندر گز

بندر ترکمن

بندرترکمن از غرب با دریای خزر و جزیره آشوراده مجاور است و از شرق به شهر گرگان منتهی می‌شود. این شهر بندری در دوران پهلوی اول، زمانی که رضا شاه پهلوی تصمیم به احداث شبکه ریلی ملی ایران گرفت، تأسیس شد. در حدود سال ۱۹۲۷ بود که زمینه برای تأسیس شهر بندرترکمن که سه سال بعد در سال ۱۳۳۰ شهرداری آن تأسیس شد، شکسته شد.

این اولین شهر ایرانی است که به طور کامل توسط معماران اروپایی طراحی شده است و شبکه خیابان‌ها و مناطق مسکونی آن از الگوی شطرنجی پیروی می‌کند. بندر ترکمن که یکی از زیباترین بنادر ایران به حساب می‌آید، دارای یکی از مهم‌ترین و معرف‌ترین جزایر ایران به نام  جزیره آشوراده است. این جزیره مکانی ایده آل برای تماشای پرندگان و دیدن گونه‌های مختلف بومی ایران و همچنین اسب‌های ترکمن است. بهترین خاویار ایران و جهان در این منطقه تولید می‌شود. سواری بر اسب‌های ترکمن را می‌توانید در بندرترکمان تجربه کنید.

بندر زیبای ترکمن

ترکمن‌ها اکثریت جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، اگرچه تعداد کمی از طبری‌ها، قزاق‌ها، ترک‌ها، آذری‌ها و سیستانی‌ها نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که سیستم ساخت و ساز شهری بندرترکمن در گذشته به گونه‌ای توسعه یافته بود که کسب و کار مردم محلی بر اساس فعالیت‌های ریلی و بندری بود. با گذشت زمان و به دلیل تغییرات اقلیمی از جمله بالا آمدن سطح دریا، این بندر بعد تجاری خود را از دست داد و امروزه مردم آن با تولید و فروش قالیچه، خاویار مرغوب و محصولات کشاورزی و همچنین فروش کالا در بازارچه‌های مرزی امرار معاش می‌کنند.

از سوغات و صنایع دستی این بندر از بنادر ایران می‌توان به خاویار مرغوب، حلوای محلی، روسری ترکمنی، محصولات ابریشم، زیورآلات خاص و قالی ترکمنی اشاره کرد. جزیره آشوراده، تالاب گمیشان، اسکله در ترکمن با تفریحات فراوان و پیست‌های اسب‌دوانی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمان را تشکیل می‌دهند.

جاهای دیدنی بندر ترکمن

بندر ترکمن مراکز دیدنی بسیار زیادی دارد. گلفشان نفتلیجه یکی از جاهای دیدنی بندر ترکمن محسوب می‌شود که در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر گمیش و در شهرستان گمیشان و در اطراف دریای خزر قرار دارد. گلفشان با ۸ متر ارتفاع و قطر ۵۰۰ متر است که در دهانه آن گل رس همراه با آب شور و گاز خارج می‌شود و دریاچه‌ای کوچک را پدید آورده است. البته ناگفته نماند که همین نفتلیجه خواص درمانی بسیاری برای دردهای عضلانی و مفاصلی دارد.

ایستگاه راه آهن در دوره پهلوی و در سال ۱۳۱۷ ساخته شد که معماری آن برگرفته از الگوهای آلمانی‌ها، اروپایی‌ها و ایرانی‌هاست. این ایستگاه راه آهن در بندر ترکمن به عنوان آثار ملی ایران در سال ۱۳۹۷ به ثبت رسیده است. قدمگاه بهاالدین نقشبندی در روستای خواجه لر واقع شده که در زمان‌های دور محل حکومت فردی به نام بهاالدین نقشبندی بوده و پیروان زیادی داشته است. امروزه هم خیلی از افراد در ایران، هند و چین پیروان او هستند.

امامزاده آق امام با خود بندر ترکمن ده کیلومتر فاصله است و در نزدیکی روستای قره قاشلی قرار دارد. این امامزاده مربوط به دوران صفویان بوده که در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۳۰۴ در لیست آثار ملی کشورمان قرار گرفته و به ثبت رسیده است. جزیره آشوراده یکی از جزایر شمالی است که در دریای کاسپین و در مرکز میانکاله بندر ترکمن واقع شده است. این جزیره یکی از ذخیره‌گاه‌ها در جهان به شمار می‌رود و در سال ۱۳۵۴ به ثبت رسید. در دوران صفویان این منطقه شکارگاه بوده است.

تالاب گمیشان از سمت جنوب به رودخانه گمیشان، از شمال به مرز ترکمنستان، از غرب به دریای خزر و از شرق به دشت گمیشان متصل است. این تالاب به عنوان یکی از تالاب‌های بین المللی در رامسر به شمار می‌رود. اسکله تفریحی، بازارچه ساحلی بندر ترکمن، منطقه شکار ممنوع صوفیکم از جمله مکان‌های دیدنی بندر ترکمن هستند.

بندر شهید رجایی

منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز قرار دارد و با حفظ روابط دریایی و تبادل کالا با ۸۰ بندر شناخته شده بین المللی، تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد. این بندر در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی در جهان است. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می‌کند.

موقعیت جغرافیایی عالی، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه ریلی بین المللی و جاده ابریشم، وجود تجهیزات و امکانات مدرن، مجاورت با مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر خلیج فارس باعث شده این بندر از بنادر ایران به یک ایستگاه استراتژیک اساسی و منحصر به فرد تبدیل شود.

جاهای دیدنی بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی یکی از مهم‌ترین بنادر ایران در بندرعباس است که بیشترین صاردات و واردات کشور را برعهده دارد. این بندر فاصله‎ای حدود ۲۳ کیلومتر تا بندرعباس و در مرکز استان هرمزگان قرار داده شده است و تقریبا با داشتن ۴۰ اسکله و پیشرفته‌ترین کانتینر کشور قدرت پلودادن به کشتی‌ها را دارد. در حوالی این بندر جاذبه‌هایی وجود دارد؛ مثل حمام گله داری، که یکی از آثار تاریخی این بندر است و توسط شیخ احمد گله داری ساخته شده است.

معبد هندوها یکی از مکان‌های دیدنی بندر شهید رجایی است که در آن زمان باعث ارتباطات محکمی بین بازرگانان هند با تاجران ایرانی شد. معماری این معبد به سال ۱۲۷۰ برمی‌گردد که تاجران هندی با الگو از معماری ایرانی و هندی آن را طراحی و بنا کردند. عمارت کلاه فرنگی در گذشته برای کار تجارت مورد استفاده قرار می‌گرفته است و محلی برای نگهداری کالاها و دفاتر اداری بوده که به عنوان آثار فرهنگی در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است.

مسجد جامع اهل سنت یا مسجد دلگشا یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد در بندر شهید رجایی است که قدمت آن به ۲۵۰ سال می‌رسد. این مسجد چندین بار مرمت سازی شده است و اما یکی دیگر از جاذبه‌های این بندر قلعه فین خواهد بود که به زمان تیموریان و ایلخانی‌ها برمی‌گردد. این قلعه تا به امروز به دلیل آسیب‌هایی که دیده کمی از بین رفته اما هنوز هم یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی این بندر به شمار می‌رود.

بندر گواتر

سابقه تجارت در بندر زیبای گواتر، به سالها پیش باز می‌گردد. زمانی تاجران بلوچ زیادی، از آب‌های این خلیج، از هند به سمت آفریقا را زیر پا می‌گذاشتند. در گذشته این بندر به عنوان یکی از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو شناخته می‌شد و رونق خوبی داشت. گرچه امروز از این رونق کاسته شده اما همچنان پابرجاست. این بندر یکی از زیباترین بنادری است که می‌توانید ببینید و از بدون در کنار آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی بندر گواتر

بندر گواتر یکی از گم نامترین بنادر ایران است که در استان سیستان بلوچستان، هم مرز با پاکستان در بخش جنوبی ایران و در اطراف دریای عمان قرار دارد. فاصله این بندر تا چابهار حدود ۹۵ کیلومتر است. جاذبه‌های این بندر فوق‌العاده و حیرت برانگیز است نمونه‌ای از این جاذبه‌ها کوه‌های مینیاتوری یا همان مریخی هستند که در مسیر جاده ازسمت چابهار به سمت بندر گواتر، می‌توانید در اطراف خود این کوه‌های عجیب و غریب و رنگی را مشاهده کنید.

در بندر گواتر در دهستان کمبل سلیمان مکانی به نام رمین وجود دارد که معروف شدن این منطقه بیشتر بخاطر وجود درخت انجیر معابد است که این درخت ریشه‌هایش به جای اینکه در زمین رشد کنند به سمت آسمان رشد می‌کنند. علاوه بر این دریاچه صورتی لیپار هم به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی بندر گواتر شناخته شده است که در مسیر رسیدن به بندر گواتر یک دریاچه صورتی رنگ می‌بینید و برای مشاهده آن از نزدیک باید ماشین را پارک کرده و حدود ۵ دقیقه به سمت این دریاچه پیاده روی کنید.

بندر بریس بین چابهار و بندر گواتر قرار گرفته و به دلیل منظره باشکوه و وجود صخره‌های بلندش مورد توجه گردشگران بسیاری واقع شده است. بندر پسابندر هم کمی از بندر بریس فاصله دارد و مکانی برای صید ماهی و تجارت است و از طریق بندر پسابندر مردم پاکستان با کشور ما در ارتباط هستند. در کنار تمام این بنادر جنگلی وجود دارد به نام جنگل حرا که درختان سر به فلک کشیده آن از آب شور تغزیه می‌کنند و فقط در همین مناطق گرم می‌توانند رشد کنند.

بندر گواتر

سخن آخر…

در این مقاله ۱۰ مورد از زیباترین و مهم‌ترین بنادر ایران را به شما معرفی کردیم. بنادر ایران از زیباترین نقاط کشور برای تفریح و گذراندن اوقات خوش برای شما هستند. هنوز می‌گویید چرا؟ چون این بنادر هستند که با سواحل دل‌انگیز خود آغوشی از آرامش را به شما هدیه می‌دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا